Tarttu messuilta matkaan 10 kg RST Bruce tyyppinen ankkuri.
Pähkäilen kiinnitystapaa peräkaiteeseen, kuokka ylös vai kuokka alas?
Jos kuokka alhaalla, niin käsittely kannattimiin ehkä helpompi kun ankkuri luonnostaan oikeassa asennossa. Lisäksi ankkuri jää kokonaan kateen ulkopuolelle.
Jos kuokka alhaalla, niin ankkurista tulee osa kaiteen sisäpuolelle ja vastaavasti ulkonema sinne perään päin jää pienemmäksi. Onko se haitta, riippuu tietenkin venetyypistä. Omalta kohdalta en nyt muista tulisiko siitä osumia seilatessa.
Äkkiseltään tuntui että tämän käsittely olisi ehkä hankalampi, saatan olla väärässä.
Molempien osalta täytyy erikseen vielä pohdiskella, vaikuttaako ehkä jotenkin kulkuun perätasolle ja millä tavoin.
Olisiko heittää kokemuksia?
Bruce ankkuri, kuokka ylös vai alas?
12
1015
Vastaukset
- A_33
Vaikka kuokka on alaspäin, voi se (ainakin minun veneessäni) silti tulla peräkaiteen sisäpuolelle. Parasta varmaan sovitella ankuria kaiteesen ja päättää siten mikä on paras paikka ja asento. Paljon riippuu siitä mistä muuta kaiteseen on kiinnitetty.
- Kuokka ja Jussi
Meillä on kuokka alaspäin, ja voin suostella ratkaisua. Laskeminen on helpompaa ja nopeampaa, kun ei tarvitse käännellä. Nostamisessa ero korostuu, koska yleensä ankkuri on nostettaessa varsin töhnäinen: mutaa, savea yms. Sekä ergonomia että siisteys puoltaa tätä vaihtoehtoa, mutta veneen ratkaisut tietysti vaikuttavat asiaan.
- Molempi parempi?
Mulla on samanpainoinen kopio kuokka alaspäin, siis kaiteen ulkopuolella Arfinin kinnikkeillä takakaiteessa. Ikävä puoli asiassa on se, että merenkäynnissä kiinnike löystyy ja alkaa ääntelemään. Luulin sen jo murtuneenkin ja irroittelin kokonaan syksyllä, mutta murtumia ei ollut kuitenkaan. Ainakin tuossa kiinnikemallissa ankkurin paino nitkuttaa kiiinnikkeet löysälle ja niitä ei oikein saa kiristettyäkään. Sidoin sitten ohuella nyörillä jollain Suomenlahden ylityksellä ja se vei ikävän kitinän pois. Jos kuokka olisi sisäpuolella, niin voisi ehkä olla vähemmän arka sille heilunnalle, mutta varmaan kiinnikkeen malli ratkaisee. Ulkopuolinen kiinnitys on kyllä tilankäytön kannalta parempi ainakin mun venhossa.
- poijuun sai aisaan
Mulla on kuokka alaspäin salongin soffan alla.Niin harvoin käytössä, että turha pitää peräkaiteessa.
- 11
Ja niin mullakin. Lisäksi poiju ja paino peräkaiteessa.
Pöllö. - 14+11
Mietin, että miten miten pujotan sukan fendariin. Alhaalta ylös vai ylhäältä alas. Osaisiko joku neuvoa?
- .r.s.d.d
Sammuta valot, niin sukan pujottaminen päälle menee rutiinilla.
- 26
en tiedä onko tästä apua mutta kerran ahvenanmaalla näin kun vanha kalastja rullasi fendarisukan paikoilleen. se näytti kätevältä tavalta.
- 13
Riippuu tietysti vähän fendarisukan väristäkin, että missä järjestyksessä se kannattaa rullata, mutta noin nyrkkisääntönä voi todeta, että etuperin kannattaa ainakin aloittaa. Vaihtaa sitten veneen ja ergonomian vaatimusten mukaan, jos on tarvetta.
- Ankkuristo
Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena ja ainoana oikeana tapana neuvon: Kiinnitä ankkurikettinki takakaiteeseen nippusiteellä siten että ankkuri killuu noin metrin syvyydessä vedessä, ei ota pohjaan vielä ja on helppo laskea sivuleikkureilla. Nippusiteitä saa sadan pusseissa vitosella, se on pieni hinta siitä ettei nouse savea turkille. 1 pussukka riittää koko suveksi.
- !
Todella hyvä idea!
Nippusiteellä kannattaa kiinnittää myös sukkahousut potkurin päälle, niin näkit tarttuvatkin sukkahousuun, eikä potkuriin! Sitten on helppo vaihtaa vain sukkahousut, eikä potkuria tarvitse vaihtaa koko kesänä!
Ja sittarista saat pirkka-pekan-sukkahousuja koko kesäksi halavalla!
Itse olen ajatellut teettää valtavat sukkahousut koko veneen yli! Tällä kikalla voisi unohtaa näkki- ja lokinkakkaongelmat! - Bruce takakaiteessa
Ohhoh, jopas on luova ratkaisu: "ankkurikettinki takakaiteeseen nippusiteellä"
Sitten pikaisessa pakituksessa on peräsimen takareuna muussina... tai perämoottorivetoisissa koko alapää... tai ahvenruohoa kulkee mukana kilotolkulla... ei tämä ainakaan universaaliksi ratkaisuksi siis kelpaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273643- 412479
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372333Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72097Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141412
- 1291329
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2751310Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451285