Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Influenssaa?

kova tauti

Tauti alkoi viikko sitten ensin päivällä pienellä yskällä ja illalla yskin jo kuin pahempikin keuhkotautinen. Seuraavana päivänä nousi kuume (oli pari päivää noin 38 ja risat) ja vatsa oli kipeä ja sekaisin. Tätä on jatkunut nyt viikon verran, kovaa yskää nuhaa, pientä kuumetta, vatsavaivoja ja tosi kipeä olo ollut. Ruokahalu on kadonnut kokonaan. Vuodelevolla menty. Kauppaan ja apteekkiin kun kävelin (n.400m matkaa/suunta), meinasin kuukahtaa matkalle ja olo oli sen jälkeen tosi kipeä. Päällimmäisenä siis todella kova yskä ja kuumeinen, kipeä olo. Onko kohtalontovereita? Maanantaina kai mentävä lääkäriin ja haettava lisää saikkua:(

14

1784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ätshii

      Se on sitä B-virusta tai siten mykoplasma bakteeri. Aika paljon on flunssaa liikkeellä. Samoja oireita myös täällä. Pitäisi parantua 2-3 viikossa.

    • Kohtalotoveri

      Tautikuvauksesi kuulostaa todella tutulta...

      Itsellä alkoi maanantaina aamusta kurkku tuntua karhealta ja kuivalta ja pientä yskääkin oli. Päivällä sitten kesken työpäivän alkoi tuntua huimausta, jonka yhdistän kuumeeseen. Kävin mittaamassa kuumeen ja sitä oli sen verran, että päätin lähteä kotiin lepäämään. Illasta yskä paheni ja kurkussa tuntui siltä kun siellä olisi ollut kaktus.

      Nyt sitten sairastellut kolmatta päivää eikä paranemista näy. Kuume pysyttelee 38 ja 38,4 asteen välillä, joka aiheuttaa huimausta (pään nopeat liikkeet laittaa maailman pyörimään) ja väsymystä. Ruokahalu on pois, mutta yrittänyt syödä parhaani mukaan. Yskä on vain pahentunut koko ajan...kurkku on todella kipeä yskäistäessä/nielaistaessa ja tuntuu että lihaksetkin alkaa väsyä jo yskimiseen. Kävin itsekin apteekissa ja terveyskeskuksessa hakemassa saikkua jalan ja kotiin päästyä oli aivan puhki (matkaa yhteensä noin kilometri).

      Ainoa ero näyttäisi olevan, että minulla ei ole onneksi ollut mitään ongelmia vatsan kanssa.

      Paranemisia sinulle!

      • yhä kova tauti

        Tutulta kuulostaa todellakin! Itse olen yhä kipeä ja tänään päättyy sairausloma. Mietin meniskö töihin vai vieläkö hakisin sairauslomaa. Maanantaina sain antibiootin, koska nuha ja yskä oli jatkunut niin pitkään. Nyt olo on vähän parempi, mutta yskä on vieläkin ihan hirveä. Ja lämpöäkin nousee vielä, sellaista pientä, alle 37,5. Nuha on vähän helpottanut. Huono olo tulee heti kun yrittää tehdä jotain. Särkylääkettä pitää syödä edelleen. Mulla on myös ollu tota huimausta.

        Oon ollu töistä pois nyt 1,5 viikkoa...mitähän tekis. Toi lämpöily vähän huolestuttaa.

        Paranemisia myös sinulle! Toivottavasti selviät lyhyemmällä taudilla!


    • myko kimpussani

      jos tauti rajoittuu lähinnä yskään ja pieneen lämmönnousuun on syytä epäillä mykoplasmaa. Nuha ja kurkkukipu harvemmin liittyvät tuohon, tulevat sitten korkeintaan lisätauteina mykoplasman lisäksi. Jos yskä muuttuu sellaiseksi että keuhkoista nousee vihertävää limaa ja/tai keuhkoon pistää taikka ne selkeästi rohisevat hengittäessä on syytä mennä lääkäriin ettei ole keuhkokuume. Itsellä mykoplasma teki viikon kuluessa sairauden alusta keuhkokuumeen. Oireina ainoastaan kova (alkuun kuiva, lopulta hieman limainen/ysköksiä) yskä ja kuume 37-38 astetta, sekä kova väsymys. Aamulla ok. olo joka huononi aina iltaa kohden. Antibiootti tuntuu auttavan, mutta yhä 9 päivää kuurin aloituksestakin yskittää ja lisäksi on tullut nuha. Lääkkeistä tulee myös aika kivoja sivuvaikutuksia kuten tärinää, huimausta ja sydämentykytystä. Onneksi kuuri loppuu huomenna, mutta pelottaa että tauti uusii tai muuttuu astmaksi niinkuin monilla on tehnyt.

    • Kohtalotoveri

      Hei taas,

      Tauti ei ole vieläkään näyttänyt laantumisen merkkejä... Kuudes päivä menossa jo ja nyt tällä hetkellä kuumetta 38.7. Älytön huimaus ja syvältä kuulostava yskä edelleen kuvioissa mukana. Uutena tulokkaana myös kova nuha...mistä sitä limaa voi tullakin niin paljon! Viime yönä sain nukuttua ensimmäistä kertaa hyvin...särkylääkkeiden voimalla. Kävin eilen verikokeissa ja niiden tuloksen vuoksi minulle ei antibioottikuuria annettu. Ilmeisesti viruksen aiheuttamaa.

      Vaikuttaa siltä, että maanantaina lähdettävä taas hakemaan jo kolmatta kertaa saikkua...

      Itse meinaan kyllä hoitaa itseni täysin kuntoon ennen töihin palaamista. Tämä tauti ollut niin ärhäkkä, että iso riski olisi sen "uusiutuminen", jos puolikuntoisena töihin palaan. Mihin ratkaisuun päädyit itse aloittaja?

      Myko kimpussani, itselläni tautiin tuli lisää tämä kova nuha muutamia päiviä sitten. Liekö tuon mykoplasman sitten pitäisi näkyä normaalissa verikokeessa, vai tarvitaanko siihen erillinen koe?

    • kova tauti

      Hei!
      Kurja kuulla että olet vieläkin kipeä:( Mulla tilanne on nyt se, että nuha on helpottanut, samoin yskä, limaa vielä irtoaa jonkun verran. Pientä lämpöä nousee yhä ja väsyttää hurjasti. Hain vielä loppuviikon sairaslomaa (oli myös kolmas kerta) eli yhteensä oon ollut nyt 10 päivää sairaslomalla. Nyt alkaa tuntua siltä, että tauti on voiton puolella. Luulen, että antibiootti auttoi ainakin tuohon nuhaan ja ehkä yskäänkin. Mulla yskä tuli myös jostain todella syvältä keuhkoista ja ei tarvinnut kävellä kuin talon ympäri, niin oli jo tosi kipeä olo, varsinkin keuhkoissa. Ihme tauti, kun alkoi hirveällä yskällä ja kuumeella ja nuha oli tuli vasta myöhemmin!
      Maanantaina olis tarkoitus mennä töihin. Täytyy aloittaa rauhallisesti. Tauti on tosiaan aika ärhäkkä ja vetää totaalisesti sängynpohjalle! Kunto on tosi korkealla...Meillä on nyt kuulemma töissä noroa, joten tähän päälle vielä kunnon oksennustauti/ripuli, niin mikäs sen mukavampaa:)

      Suosittelen, hae lisää sairaslomaa ja pyydä se antibioottiikuuri! Paranna kunnolla, koska jälkitautina voi saada keuhkokuumeen! Näköjään vie sen pari viikkoa ennen kuin helpottaa.

      Paranemisia sinulle edelleen!

      • Mykoplasma

        MItä antibioottia sait.Itse jo 2 kuukautta kipeenä.Viikko sairauden alussa sain 5 päivän zitromaks kuurin.Viikko sitten kävin mykoplasma testissä ja tauti todettiin nyt sitten 14 päivän sama kuuri.Onko kenelläkään kokemusta auttaako antibiootti ja kauan tämä tauti voi kestää.


      • kova tauti
        Mykoplasma kirjoitti:

        MItä antibioottia sait.Itse jo 2 kuukautta kipeenä.Viikko sairauden alussa sain 5 päivän zitromaks kuurin.Viikko sitten kävin mykoplasma testissä ja tauti todettiin nyt sitten 14 päivän sama kuuri.Onko kenelläkään kokemusta auttaako antibiootti ja kauan tämä tauti voi kestää.

        Lääkäri kirjoitti virallisesti viikon amoxin kuurin poskiontelontulehdukseen. Tuntuu siltä, että se on auttanutkin toipumisessa. Tosta mykoplasmasta mulla ei oo kokemusta, mun tauti on ollut todennäköisesti influenssa b, ainakin oireiden perusteella. Toivottavasti pääset pian eroon pöpöstä! Sairastelu on kurjaa:(


    • Myko kimpussani

      Mykoplasman toteaminen vaatii erillisen verikokeen josta saa luotettavat tulokset vasta vähintään 2 viikkoa sairastettuaan ja tulosten saaminen näytteenoton jälkeen kestää viikon. Paras vaan hakeautua keuhkosairauksiin erikoistuneelle lääkärille niin saa avun nopeiten. Minulle työterveyslääkäri (Tampere Mehiläinen) sattui tuurilla olemaan keuhkoalan spesialisti, joten sain lääkkeet ja pääsin keuhkokuvaan heti. Kuuri on itselläni jo loppunut, nuha vähentynyt kun olen suihkutellut allergiasumutteita nenään otrivinin sijaan. Yskä voi kuulemma jatkua vielä monta viikkoa. Katsotaan uusiiko tauti parin kolmen viikon päästä kuten monilla.

    • Kohtalotoveri

      Hyviä uutisia! Olen alkanut saada niskaotteen tästä turkasen taudista!

      Lauantai-iltana kuume nousi 39 asteeseen. Säikähdin sitä niin, että otin kaksi buranaa ja lähdin nukkumaan. Sunnuntaina aamusta kuumemittari ei suostunut antamaan enää 36 astetta korkeampaa lukemaa. 37 asteen yli mentiin vasta illasta, kun lämpöä oli 37,5. Päätin kuitenkin lähteä tänään eli maanantaina töihin. Ei ollut töissä kyllä ihan paras mahdollinen olo (vielä vähän heikko olo ja yskä), mutta selvisin silti kunnialla ja ruokakin taas maistuu. :)

      Itse en kyllä kestäisi enää mitään uutta tautia tähän perään. Toivottavasti en nyt töistä saa sellaista. Tapaan siellä nimittäin kasvokkain monia kymmeniä sairaita ihmisiä joka päivä.

      Tänään ollut täysin kuumeeton päivä ja voimat alkaa pikkuhiljaa palailla. En vain ymmärrä, että miten tauti voi noin yhtäkkiä lähteä pois...Illalla 39 astetta kuumetta ja aamulla kaikki kunnossa.

      Mutta hieno homma, että sinullakin tauti jo talttumassa! :)

      • kova tauti

        Hieno homma:) Työt maistuu taas vähän aikaa ihan mukavalta tällaisen taudin jälkeen! Sama juttu mulla, pelkään myös uutta tautia perään, töissä monenlaista tautia liikkeellä. Taidetaan olla samalla alalla:)

        Positiivisella mielellä kohti kevättä:) Tuli mitä tuli!


    • yks66

      Hei pakko kirjoittaa tossa helmikuussa sairastuin kovaan kuumeeseen olo oli 3 päivää niin että en jaksanut sängystä nousta... Oli vissiin infulenssu No sitten tää olotilan on siitä lähtien ollu yskänen nuhanen . Kolme antibiootti kuuria olen syönyt ja punkteerauksessa olen käynyt.. Huimaava olo ila ja pientä lämpö 37 on..

      Lekurissa käynyt kaikki kokeet otettu ja ne ok... Poskiontelo toinen puoli punkteerattu.. Ja vielä ihan pientä yskää ja nuhaa ja tota lämpöä.

      Rupee jo ressaamaan tää olotila.. Hmm näkyskö täysverikokeessa jos olis jotakin vakavampaa kyseesseä..? Tulee kaikki "möröt" mieleen.. Ja töissä pakko jaksaa käydä.. Sain noottia poissa oloista..

    • terveyttä.
    • ei rokotetta

      Pari sanaa D-vitamiinista
      http://www.raikasweb.com/pari-sanaa-d-vitamiinista


      Kovasti huolehditaan narkolepsiasta, vaikka influenssarokotteet voivat aiheuttaa monia muitakin sivuvaikutuksia.
      http://www.tiede.fi/keskustelut/post1845680.html?sid=6951dab90252d2e27fab3a5086f11ce1#p1845680

      Aftonbladet kertoo, että "salaisen" suomalaisraportin mukaan epäiltäisiin, että Fluarixin ja Pandemrixin sisältämä polysorbaatti 80 (jota käytetään myös jauhonparanteena) liittyisi narkolepsiaan. Pandemrixissä polysorbaatti 80:tä oli 4,86 milligrammaa, Fluarixin määrää ei Suomessa hyväksytyssä valmisteyhteenvedossa kerrota mutta USA:n tiedon mukaan korkeintaan 0,38 milligrammaa.
      http://www.aftonbladet.se/halsa/article15618868.ab

      THL kommentoi?
      http://www.facebook.com/thl.fi/posts/216696791795706?notif_t=share_reply


      "Valtakunnan virallinen uutistoimisto YLE antaa tilaa kansalaisten pelottelulle. THL manaa 1000 kuollutta, jos heitä ei totella ja oteta rokotuksia. Uudet kasvot pelottelivat kansalaisia pääjohtajan sijaan. Kuin aidon totalitarismin periaatteiden mukaan kuvaan oli saatu kunnon viranomaisiin uskovia kansalaisia: ”Pirkko Pirteä” ja ”Pekka Ponteva” julistamaan rokotuksen ilosanomaa. Yhtään kriittistä ääntä ei ollut tietysti otettu mukaan. Tätä sitten kutsutaan journalismiksi.

      Muutama fakta kausirokotuksista. Rokotukset on todettu tehottomiksi terveellä väestöllä. Laajempi analyysi osoittaa, ettei rokotus estä mitään komplikaatioita, joten tämän tiedon mukaan THL valehtelee.

      Muutama vuosi sitten BMJ:ssä julkaistussa artikkelissa todettiin, että flunssalla pelottelu on vain myyntikikka, eikä pelottelu perustu tosiasioihin.

      Tiedetään myös ennestään, että ikääntyneillä ja sairailla rokotus ei toimi huonon immuunivasteen takia. Eli 1000 kuolleen sijaan saadaan epälukuisa määrä nukkuvia ihmisiä, ja ties mitä muuta."
      http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=288

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe