Tässä ostamassa Laakkoselta Foresteria.
Kummatko otan , kitkat vai nastat ?
Ajo sekalaista.
nasta vai kitka ?
85
1714
Vastaukset
- kari a
Jos kahdet renkaat niin nastat.
- Nasta viimeiseen ast
Nastat ehdottomasti.
- sulle nastat
Naisille nastat. Ajotaitoisille kitkat.
Tietysti valitset kitkarenkaat. Kokemusta on. Minulla menossa neljäs nelivetoinen, kolmas Forester ja joka ainoassa on ollut kitkarenkaat, oli kesä tai talvi, jo 16-17 vuotta pelkillä kitkoilla.
Asia olisi hiukan toinen, jos ajaisit jollakin takavetoisella esim. bemarilla. Mutta kuka se nyt pelkkään takavetoiseen tyytyy, kun nelivetoisiakin on kaupan. Tosin japanilaisten toimituksiin saattaa tulla jatkossa katkos.- Forkkaaja
Etelässä kelpaa kitkoillakin, vaikka täällä olikin enemmän lunta kuin Lapissa. Pysyy ne nopeudetkin sään sallimissa rajoissa samalla. Kiinnijäämisen pelkoa ei ole, ellet mahasta saa johonkin jumiin kuten itse kerran jättimäiseen aurausvalliin toissatalvena. :)
Valoista olet nopeammin liikkeessä kuin vajaavetoiset nastoillaan. - Tytön Tyllerö
Taidan sittenkin ne nastarenkaat valita.
Kiitos ja hyvää kevättä.- kari a
Hyvä valinta.
Kyllä te siellä etelässä tarvitsette nastat,jääkelejä on kuitenkin enämpi kuin pohjoisessa. Lumen kanssa aina pärjää mutta tuommoinen nollaa lähellä oleva keli tarvitsee nastat,paremmat ovat,pysähtyy nopeammin ja tässähän ei ole kyse ajotaidosta. Omakohtaista kokemusta vähintään 2miljoonan ajokilometrin verran. kari a kirjoitti:
Hyvä valinta.
Kyllä te siellä etelässä tarvitsette nastat,jääkelejä on kuitenkin enämpi kuin pohjoisessa. Lumen kanssa aina pärjää mutta tuommoinen nollaa lähellä oleva keli tarvitsee nastat,paremmat ovat,pysähtyy nopeammin ja tässähän ei ole kyse ajotaidosta. Omakohtaista kokemusta vähintään 2miljoonan ajokilometrin verran.Ei etelässä nelivetoisella tarvita nastoja. Kokemus vastaan kokemus. Minä en ole ajanut kuin 1,2 miljoonaa kilometriä, muta siitä kitkoilla noin 0,5 miljoonaa ja suurin osa täällä etelässä. Paljonko Sinulla on kokemusta kitkoista? Taitaa rajoittua yleensäkin talvirenkailla ajosi 0,7 miljoonaan kilometriin, kun minä olen ajellut lähes saman määrän pelkillä kitkoilla.
- kari a
Täpinä kirjoitti:
Ei etelässä nelivetoisella tarvita nastoja. Kokemus vastaan kokemus. Minä en ole ajanut kuin 1,2 miljoonaa kilometriä, muta siitä kitkoilla noin 0,5 miljoonaa ja suurin osa täällä etelässä. Paljonko Sinulla on kokemusta kitkoista? Taitaa rajoittua yleensäkin talvirenkailla ajosi 0,7 miljoonaan kilometriin, kun minä olen ajellut lähes saman määrän pelkillä kitkoilla.
No kuorma-autolla on ajettu enenmmän kuin tuo 2 milj.kilometriä ja aina nastattomilla,siihenkin lykkäisin nastat mutta kas kun on vieraan auto. Ohjattavuus ääritilanteessa on parempi,pakkaskelillä ei ole väliä.
Olen kyllä ammatikseni jatkuvasti tienpäällä. - Outbackisti
kari a kirjoitti:
No kuorma-autolla on ajettu enenmmän kuin tuo 2 milj.kilometriä ja aina nastattomilla,siihenkin lykkäisin nastat mutta kas kun on vieraan auto. Ohjattavuus ääritilanteessa on parempi,pakkaskelillä ei ole väliä.
Olen kyllä ammatikseni jatkuvasti tienpäällä.Itse reilu viikko sitten sain uuden Outbackin. Pyysin siihen nastarenkaat. Olisi kannattanut pitäytyä kitkoissa. Ainakin minua häiritsee meteli, joka noista renkaista sisälle tulee.
Muuten on loistava, etten sanoisi mainio peli. Suosittelen lämpimästi. - Melu vai henki
Outbackisti kirjoitti:
Itse reilu viikko sitten sain uuden Outbackin. Pyysin siihen nastarenkaat. Olisi kannattanut pitäytyä kitkoissa. Ainakin minua häiritsee meteli, joka noista renkaista sisälle tulee.
Muuten on loistava, etten sanoisi mainio peli. Suosittelen lämpimästi.Joku kerta kun ajat jäisellä tiellä ja sivutieltä kolmion takaa ajaa joku tollo eteesi, niin ehkä vielä kiität nastoja. Kuten minä tein viime vuoden lopussa.
- 15 talvea kitkoilla
kari a kirjoitti:
Hyvä valinta.
Kyllä te siellä etelässä tarvitsette nastat,jääkelejä on kuitenkin enämpi kuin pohjoisessa. Lumen kanssa aina pärjää mutta tuommoinen nollaa lähellä oleva keli tarvitsee nastat,paremmat ovat,pysähtyy nopeammin ja tässähän ei ole kyse ajotaidosta. Omakohtaista kokemusta vähintään 2miljoonan ajokilometrin verran.Puhut juuri sillä varmuudella, jonka vain täydellinen asiantuntemuksen puute voi tuoda. Jääkelejä täällä etelässä ei ole oikeastaan koskaan, senverran tehokasta on teiden auraus ja suolaus.
Pahimmat keliongelmat ovat suuret lumimyräkät, varsinkin alkutalvesta, mutta tällöinhän nastoilla ei ole mitää virkaa. Paljaalla asfaltilla täällä ajellaan ainakin 90% talvikaudesta, jolla kitkarengas kyllä pysähtyy paremmin kuin nastarengas. Ne erittäin harvat kerrat, 1-2 kertaa talvessa kun nastarenkaista olisi jotain apua, ratkaistaan juuri ajotaidolla.
Toki kokemattomat voivat käyttää nastoja, onhan lastenpyörissäkin aluksi apupyörät. - Forkkaaja
15 talvea kitkoilla kirjoitti:
Puhut juuri sillä varmuudella, jonka vain täydellinen asiantuntemuksen puute voi tuoda. Jääkelejä täällä etelässä ei ole oikeastaan koskaan, senverran tehokasta on teiden auraus ja suolaus.
Pahimmat keliongelmat ovat suuret lumimyräkät, varsinkin alkutalvesta, mutta tällöinhän nastoilla ei ole mitää virkaa. Paljaalla asfaltilla täällä ajellaan ainakin 90% talvikaudesta, jolla kitkarengas kyllä pysähtyy paremmin kuin nastarengas. Ne erittäin harvat kerrat, 1-2 kertaa talvessa kun nastarenkaista olisi jotain apua, ratkaistaan juuri ajotaidolla.
Toki kokemattomat voivat käyttää nastoja, onhan lastenpyörissäkin aluksi apupyörät.Jep. Itse ajelen täällä Kehä III eteläpuolella ja kitkoilla on pärjäilty nelivedolla. Jäisillä keleillä pysyy ne vauhditkin renkaille sopivina kun jo perstuntumalla tuntee kuinka ne renkaat pitää. Kun nastarenkainen lähtee lapasesta on sillä tilannenopeuskin korkeampi ja massan hitauden laki astuu sitten voimaan rajummin.
- Sebastian . L.
Ruotsin rallissa kaikilla näky nastat olleen.
Huonoja kuskeja kait lienevät.- voihan vitalis
Niin,josain syystä siellä etelässä ne vahingotkin sattuvat niillä lumipyryillä ja myös silloin, kun ilma lauhtuu ja keli menee jäiseksi.
Varmaan on sitten sitä ajotaidottomuutta?
Pärjää sitä vaikka kesärenkaillakin,siitähän tässä ei ollut kyse vaan siitä ,että mikä on paras ratkaisu. Nastat renkaissa! - det var sant
Joo, tosi huonoja ja epävarmoja kuskeja - kaikilla myös kypärä päässä, jos vaikka nastat eivät pitäisikään!
- että mitä...?
voihan vitalis kirjoitti:
Niin,josain syystä siellä etelässä ne vahingotkin sattuvat niillä lumipyryillä ja myös silloin, kun ilma lauhtuu ja keli menee jäiseksi.
Varmaan on sitten sitä ajotaidottomuutta?
Pärjää sitä vaikka kesärenkaillakin,siitähän tässä ei ollut kyse vaan siitä ,että mikä on paras ratkaisu. Nastat renkaissa!Lumipyrylläkö ne nastat sitten vahinkoja estävät? Kun keli lauhtuu täällä ajetaan suolasohjossa, tänä talvena lunta on kyllä riittänyt, mutta ei ole ollut ainoataan jäistä keliä.
- voihan vitalis
että mitä...? kirjoitti:
Lumipyrylläkö ne nastat sitten vahinkoja estävät? Kun keli lauhtuu täällä ajetaan suolasohjossa, tänä talvena lunta on kyllä riittänyt, mutta ei ole ollut ainoataan jäistä keliä.
Että mitä,haittaakos ne nasta jotain siellä suolasohjossa? Yleensä nastarenkaan kuvio on avarampi ja ohjautuu siellä sohjossa paremmin, ei mene tukkoon niin herkästi kuin kitkanenkaan lamelli ,pakkaskelillä taitaa olla ainan sama kumpi on,siellä saattaapitää jopa kitkakin,meinaan jos ei ole halpisrengas.
Joskus 10 vuotta sitten ostin Michelin polyvalent merkkiset kitkarenkaat maasturiin,olivat sellaiset kusiluistimet ettei paremmasta väliä,olivat kuitenkin TM:n testivoittajat. Vaihdoin sitten jenkkien tekemät,taisi olla Herkules merkkiset halpis nastarenkaat, nastoilla ja pito parani enämpi kuin puolella. - nyt valkeni...
voihan vitalis kirjoitti:
Että mitä,haittaakos ne nasta jotain siellä suolasohjossa? Yleensä nastarenkaan kuvio on avarampi ja ohjautuu siellä sohjossa paremmin, ei mene tukkoon niin herkästi kuin kitkanenkaan lamelli ,pakkaskelillä taitaa olla ainan sama kumpi on,siellä saattaapitää jopa kitkakin,meinaan jos ei ole halpisrengas.
Joskus 10 vuotta sitten ostin Michelin polyvalent merkkiset kitkarenkaat maasturiin,olivat sellaiset kusiluistimet ettei paremmasta väliä,olivat kuitenkin TM:n testivoittajat. Vaihdoin sitten jenkkien tekemät,taisi olla Herkules merkkiset halpis nastarenkaat, nastoilla ja pito parani enämpi kuin puolella.Ajat siis siksi nastarenkailla kun nastoista ei ole mitään haittaa suolasohjossa - just joo!
- huh huh jne..
nyt valkeni... kirjoitti:
Ajat siis siksi nastarenkailla kun nastoista ei ole mitään haittaa suolasohjossa - just joo!
Tyhmäkö?
Vai lukihäiriö?
Tuossa edellisessä juuri korostetaan nastarenkaan hyviä ominaisuuksia,yksi niistä on sohjoisella tiellä renkaan toimivuus, vaikka nastasta ei siellä apua olekkaan. Jäisellä tiellä tilanne on toinen,kuten myös pakkaslumella,nämähän jo käyvät edellisistä kirjoituksista ilmi.
Näkyy olevan että muutamille täytyy vääntää rautalagasta,eivätkä ymmärrä sittenkään.
Aja sinä ihan millä laki sallii,tuskin siinä vahinkoa tapahtuu,kunhan et telo muita. - rautalanka ei auta..
huh huh jne.. kirjoitti:
Tyhmäkö?
Vai lukihäiriö?
Tuossa edellisessä juuri korostetaan nastarenkaan hyviä ominaisuuksia,yksi niistä on sohjoisella tiellä renkaan toimivuus, vaikka nastasta ei siellä apua olekkaan. Jäisellä tiellä tilanne on toinen,kuten myös pakkaslumella,nämähän jo käyvät edellisistä kirjoituksista ilmi.
Näkyy olevan että muutamille täytyy vääntää rautalagasta,eivätkä ymmärrä sittenkään.
Aja sinä ihan millä laki sallii,tuskin siinä vahinkoa tapahtuu,kunhan et telo muita....sitä pitäisi myös osata vääntää. Juurihan on todettu, ettei jäisiä kelejä Etelä-Suomesta edes löydy juuri koskaan. Ainoa keli jolla nastoista olisi vähän apua, mutta ei jääkelikään ole mikään ongelma ajotaitoiselle kitkoillakaan. Kun 90% ajetaan talvellakin paljalla asfaltilla, niin silloihan ne nastojen ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa - lähes joka päivä.
Tuo sohjokelin ja pakkaslumen väittämäsi voisi jäädä omaan arvoonsa, niin totuudenvastainen se on. Kaikissa rengastesteissä kitkarenkaat hakkaavat nastarenkaat lumikeleillä, sen ovat sinua viisaammat kokeilleet. - huh huh jne
rautalanka ei auta.. kirjoitti:
...sitä pitäisi myös osata vääntää. Juurihan on todettu, ettei jäisiä kelejä Etelä-Suomesta edes löydy juuri koskaan. Ainoa keli jolla nastoista olisi vähän apua, mutta ei jääkelikään ole mikään ongelma ajotaitoiselle kitkoillakaan. Kun 90% ajetaan talvellakin paljalla asfaltilla, niin silloihan ne nastojen ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa - lähes joka päivä.
Tuo sohjokelin ja pakkaslumen väittämäsi voisi jäädä omaan arvoonsa, niin totuudenvastainen se on. Kaikissa rengastesteissä kitkarenkaat hakkaavat nastarenkaat lumikeleillä, sen ovat sinua viisaammat kokeilleet.Haeppas sellainen testi missä kitkarenkagas(hyvä) hakkaa hyvän nastarenkaan,oli sitten testi tehty lumella,jäällä tai sohjossa.
Ei näy rautalankakaan auttavan,kun näköjään puuttuu kokemus muutamilta.
Nämä ns.kitkarengasfanit eivät juurikaan ajele muuta kuin sunnuntaisin ja paljaalla tai sulalla asfaltilla,kohta väittävät varmaan että on kesärenkaanakin parempi,kuin normi kesärengas.
Aino syy kitkarenkaan ostoon voisi olla huonosti äänieristetty auto,niistä kun nastan ääni tulee läpi,mutta..amispoikien renkaita ,kas kun niillä on mukava luistatella. - joopa joo
rautalanka ei auta.. kirjoitti:
...sitä pitäisi myös osata vääntää. Juurihan on todettu, ettei jäisiä kelejä Etelä-Suomesta edes löydy juuri koskaan. Ainoa keli jolla nastoista olisi vähän apua, mutta ei jääkelikään ole mikään ongelma ajotaitoiselle kitkoillakaan. Kun 90% ajetaan talvellakin paljalla asfaltilla, niin silloihan ne nastojen ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa - lähes joka päivä.
Tuo sohjokelin ja pakkaslumen väittämäsi voisi jäädä omaan arvoonsa, niin totuudenvastainen se on. Kaikissa rengastesteissä kitkarenkaat hakkaavat nastarenkaat lumikeleillä, sen ovat sinua viisaammat kokeilleet.Ai sinä? Viisas? Hyvä että edes joku.
- huh hu jne.
huh huh jne kirjoitti:
Haeppas sellainen testi missä kitkarenkagas(hyvä) hakkaa hyvän nastarenkaan,oli sitten testi tehty lumella,jäällä tai sohjossa.
Ei näy rautalankakaan auttavan,kun näköjään puuttuu kokemus muutamilta.
Nämä ns.kitkarengasfanit eivät juurikaan ajele muuta kuin sunnuntaisin ja paljaalla tai sulalla asfaltilla,kohta väittävät varmaan että on kesärenkaanakin parempi,kuin normi kesärengas.
Aino syy kitkarenkaan ostoon voisi olla huonosti äänieristetty auto,niistä kun nastan ääni tulee läpi,mutta..amispoikien renkaita ,kas kun niillä on mukava luistatella.http://www.koeajo.tv/index.php?227 tuiossa oli jonkunlaista kannanottoa kitka vs. nasta. sohjossa ojosta oli kommentti toki kitkan puolesta mikäli siinä on isot urat ,mutta näissä kaupan olevissa valtaosassa on pehmeät lamellit,eikä uria juuri lainkaan.
Omat nastat ovat nokialaiset ja kitka näkyy tuossakin olevan sama rengas ilman nastoja:http://www.nokianrenkaat.fi/tuoteryhma?group=1.01 - kari a
huh hu jne. kirjoitti:
http://www.koeajo.tv/index.php?227 tuiossa oli jonkunlaista kannanottoa kitka vs. nasta. sohjossa ojosta oli kommentti toki kitkan puolesta mikäli siinä on isot urat ,mutta näissä kaupan olevissa valtaosassa on pehmeät lamellit,eikä uria juuri lainkaan.
Omat nastat ovat nokialaiset ja kitka näkyy tuossakin olevan sama rengas ilman nastoja:http://www.nokianrenkaat.fi/tuoteryhma?group=1.01http://vianor.fi/nastatvaikitkat_fi jep, näitä tietoiskuja.
huh huh jne kirjoitti:
Haeppas sellainen testi missä kitkarenkagas(hyvä) hakkaa hyvän nastarenkaan,oli sitten testi tehty lumella,jäällä tai sohjossa.
Ei näy rautalankakaan auttavan,kun näköjään puuttuu kokemus muutamilta.
Nämä ns.kitkarengasfanit eivät juurikaan ajele muuta kuin sunnuntaisin ja paljaalla tai sulalla asfaltilla,kohta väittävät varmaan että on kesärenkaanakin parempi,kuin normi kesärengas.
Aino syy kitkarenkaan ostoon voisi olla huonosti äänieristetty auto,niistä kun nastan ääni tulee läpi,mutta..amispoikien renkaita ,kas kun niillä on mukava luistatella.Jos kello ei olisi noin paljon, niin etsisin oman kirjoituseni viime vuoden puolelta muistaakseni, jossa kerroin AutoBildin pohjoissuomessa tekemästä testistä joka ajettiin olemassa olevilla todellisilla teillä eri olosuhteissa ja niissä kitkarenras oli paremmpi nastarengasta kaikilla pinnoilla. Turhaa on yrittää selittää, että nastat karhentavat tien pinnat ja siksi kitka pitää paremmin. Todelliset olosuhteet vaan ovat sellaiset. Onneksi nastoilla ajavia riittää, jotta me kitkakuskit voimme nauttia hiljaisista renkaista.
TM:n tekoliukkaat testiradat voi unohtaa, niillä ei ole mitään tekemistä todellisten teiden kanssa joita pitkin minä ainakin ajelen.- that's the question
huh huh jne kirjoitti:
Haeppas sellainen testi missä kitkarenkagas(hyvä) hakkaa hyvän nastarenkaan,oli sitten testi tehty lumella,jäällä tai sohjossa.
Ei näy rautalankakaan auttavan,kun näköjään puuttuu kokemus muutamilta.
Nämä ns.kitkarengasfanit eivät juurikaan ajele muuta kuin sunnuntaisin ja paljaalla tai sulalla asfaltilla,kohta väittävät varmaan että on kesärenkaanakin parempi,kuin normi kesärengas.
Aino syy kitkarenkaan ostoon voisi olla huonosti äänieristetty auto,niistä kun nastan ääni tulee läpi,mutta..amispoikien renkaita ,kas kun niillä on mukava luistatella."Millainen kuljettaja olet?
Jos olet kokenut ja harjaantunut kuljettaja, voit valita talvirenkaiksesi yhtä hyvin nastattomat kuin nastalliset renkaat. Nykyaikaiset kitkarenkaat pitävät hyvin hankalallakin kelillä ja korjaavat jopa kuljettajan pieniä virheitä"
No, joko haetut linkit alkavat riittää osoittamaan, millainen aloittelija olet nastarenkainesi. Kun kokemuksesi karttuu voit sinäkin jättää ne apupyörat pois.
Voi, että meillä on hauskaa kanssasi!!! - Loistavaa...
huh hu jne. kirjoitti:
http://www.koeajo.tv/index.php?227 tuiossa oli jonkunlaista kannanottoa kitka vs. nasta. sohjossa ojosta oli kommentti toki kitkan puolesta mikäli siinä on isot urat ,mutta näissä kaupan olevissa valtaosassa on pehmeät lamellit,eikä uria juuri lainkaan.
Omat nastat ovat nokialaiset ja kitka näkyy tuossakin olevan sama rengas ilman nastoja:http://www.nokianrenkaat.fi/tuoteryhma?group=1.01"Omat nastat ovat nokialaiset ja kitka näkyy tuossakin olevan sama rengas ilman nastoja..."
Että näkyy olevan! Turhaahan noita renkaita joka vuosi testaillaan kun sen silmälläkin näkee, että sama rengas kuin ennenkin.
Voi Kiesus! - Herra Huu..?
huh hu jne. kirjoitti:
http://www.koeajo.tv/index.php?227 tuiossa oli jonkunlaista kannanottoa kitka vs. nasta. sohjossa ojosta oli kommentti toki kitkan puolesta mikäli siinä on isot urat ,mutta näissä kaupan olevissa valtaosassa on pehmeät lamellit,eikä uria juuri lainkaan.
Omat nastat ovat nokialaiset ja kitka näkyy tuossakin olevan sama rengas ilman nastoja:http://www.nokianrenkaat.fi/tuoteryhma?group=1.01"Asia on kuitenkin juuri toisin päin - pohjoisessa pärjää kitkarenkailla paremmin, koska siellä on usein lumiset tiet. Rengastestienkin mukaan lumisissa olosuhteissa kitkarengas pitää paremmin."
"Jäisellä tiellä tilanne on toinen,kuten myös pakkaslumella,nämähän jo käyvät edellisistä kirjoituksista ilmi."
Voisitko jo päättää, mitä mieltä olet lumikeleistä ja kitkarenkaista? - kari a
that's the question kirjoitti:
"Millainen kuljettaja olet?
Jos olet kokenut ja harjaantunut kuljettaja, voit valita talvirenkaiksesi yhtä hyvin nastattomat kuin nastalliset renkaat. Nykyaikaiset kitkarenkaat pitävät hyvin hankalallakin kelillä ja korjaavat jopa kuljettajan pieniä virheitä"
No, joko haetut linkit alkavat riittää osoittamaan, millainen aloittelija olet nastarenkainesi. Kun kokemuksesi karttuu voit sinäkin jättää ne apupyörat pois.
Voi, että meillä on hauskaa kanssasi!!!Pitäkää vain hauskaa,onhan se mukava kun ihmiset voivat hyvin.
Ehkäpä tuota kokemusta on tullut kuitenkin sen verran., etten todellakaan väheksy nastarenkaan tuomaa turvallisuulisää.
Jokainen luistelee niinkuin parhaaksi näkee,mutta tuosta ajokokemuksesta omakohtaisesti on tullut muutama kilometri ajettua raskaalla kalustolla joten amis räkänokat pysyköön lestissään,toki heilläkin on mielipiteen ja valinnan vapaus. Myös ilman vahinkoja,että tehkääpä perässä. - huh huh
Täpinä kirjoitti:
Jos kello ei olisi noin paljon, niin etsisin oman kirjoituseni viime vuoden puolelta muistaakseni, jossa kerroin AutoBildin pohjoissuomessa tekemästä testistä joka ajettiin olemassa olevilla todellisilla teillä eri olosuhteissa ja niissä kitkarenras oli paremmpi nastarengasta kaikilla pinnoilla. Turhaa on yrittää selittää, että nastat karhentavat tien pinnat ja siksi kitka pitää paremmin. Todelliset olosuhteet vaan ovat sellaiset. Onneksi nastoilla ajavia riittää, jotta me kitkakuskit voimme nauttia hiljaisista renkaista.
TM:n tekoliukkaat testiradat voi unohtaa, niillä ei ole mitään tekemistä todellisten teiden kanssa joita pitkin minä ainakin ajelen.Jos kello ei olisi noin paljon, niin etsisin oman kirjoituseni viime vuoden puolelta muistaakseni, jossa kerroin AutoBildin pohjoissuomessa tekemästä testistä joka ajettiin olemassa olevilla todellisilla teillä eri olosuhteissa ja niissä kitkarenras oli paremmpi nastarengasta kaikilla pinnoilla
Huh HUh varmasti jos lehmät lentää.. Autobild luotettavaa tietoa vuodesta??? huh huh kirjoitti:
Jos kello ei olisi noin paljon, niin etsisin oman kirjoituseni viime vuoden puolelta muistaakseni, jossa kerroin AutoBildin pohjoissuomessa tekemästä testistä joka ajettiin olemassa olevilla todellisilla teillä eri olosuhteissa ja niissä kitkarenras oli paremmpi nastarengasta kaikilla pinnoilla
Huh HUh varmasti jos lehmät lentää.. Autobild luotettavaa tietoa vuodesta???Haasta AutoBild oikeuteen vääristä tuloksista, jos olet itse suorittanut testejä samoissa käytännön olosuhteissa ja päätynyt toisiin tuloksiin. Arvaas, kumpaan luotan enempi? Tai oikeammin en luota Sinun mutu- ja kuulopuheisiin ollenkaan.
Jos olet seurannut TM:n kirjoituksia käytetyistä renkaista, niin hyvinpä ovat saman suuntaisia AutoBildin tulosten kanssa, kun unohdetaan peilikirkkaaksi jäädytetty testirata jolla ei ole mitään tekemistä todellisen elämän kanssa.
TM:n on pakko valmistella muuttuvaa kantaansa, sillä pian nastat kielletään Suomessakin. Ei riitä tiemäärärahat millään jyrsijöiden jälkiä paikkaamaan.- Suparu Lega
huh huh jne kirjoitti:
Haeppas sellainen testi missä kitkarenkagas(hyvä) hakkaa hyvän nastarenkaan,oli sitten testi tehty lumella,jäällä tai sohjossa.
Ei näy rautalankakaan auttavan,kun näköjään puuttuu kokemus muutamilta.
Nämä ns.kitkarengasfanit eivät juurikaan ajele muuta kuin sunnuntaisin ja paljaalla tai sulalla asfaltilla,kohta väittävät varmaan että on kesärenkaanakin parempi,kuin normi kesärengas.
Aino syy kitkarenkaan ostoon voisi olla huonosti äänieristetty auto,niistä kun nastan ääni tulee läpi,mutta..amispoikien renkaita ,kas kun niillä on mukava luistatella.AutoBildin talvirengastestissä 21/09 ContiVikingContact 5 oli testin toiseksi paras rengas. Siinä jäi Nokialainen nasta kolmanneksi.
- Että Silleen
Suparu Lega kirjoitti:
AutoBildin talvirengastestissä 21/09 ContiVikingContact 5 oli testin toiseksi paras rengas. Siinä jäi Nokialainen nasta kolmanneksi.
http://www.rengasvertailu.fi/talvirengastestit/auto-bild-talvirengastesti-212009.html
Kyllä,mutta sielläkin saman firman nastarengas osottautui paremmaksi. - Että Silleen
Että Silleen kirjoitti:
http://www.rengasvertailu.fi/talvirengastestit/auto-bild-talvirengastesti-212009.html
Kyllä,mutta sielläkin saman firman nastarengas osottautui paremmaksi.http://www.rengasvertailu.fi/talvirengastestit/tekniikan-maailma-talvirenkaat-172009.html
- MontaTestiäHaluat?
huh huh jne kirjoitti:
Haeppas sellainen testi missä kitkarenkagas(hyvä) hakkaa hyvän nastarenkaan,oli sitten testi tehty lumella,jäällä tai sohjossa.
Ei näy rautalankakaan auttavan,kun näköjään puuttuu kokemus muutamilta.
Nämä ns.kitkarengasfanit eivät juurikaan ajele muuta kuin sunnuntaisin ja paljaalla tai sulalla asfaltilla,kohta väittävät varmaan että on kesärenkaanakin parempi,kuin normi kesärengas.
Aino syy kitkarenkaan ostoon voisi olla huonosti äänieristetty auto,niistä kun nastan ääni tulee läpi,mutta..amispoikien renkaita ,kas kun niillä on mukava luistatella.Nastarengas hakkaa kitkarenkaan VAIN jäällä ajettaessa! Tuon asian huomaa jos osaa lukea rengastestejä tai on sitä ajokokemusta molemmilla renkailla.. Niin se vaan on nykypäivänä. Varmasti asiat oli toisin yli 20 vuotta sitten, mutta niitä renkaita ei enää kukaan ostele!
- äkstee
Minulla on koira, siis 4-vetoinen olento.
Sillä on tapana kurvailla kotipihalla kolattuja käytäviä pitkin häntä suorana, vaikka onkin kippurahäntäinen.
No, tässä yhtenä iltana leikkasin siltä kynnet lyhyeksi, sellaisiksi kun ne on sopivaa leikata.
Seuraavan kerran, siis seuraavana päivänä kun se lähti kirmailemaan pihalle, niin ensimmäisessä jyrkässä käännöksessä se suistui kuonolleen.
Samasta syystä täällä Lapissa asuvana käytän nastarenkaita talvella Subarussani. Yhden talven ajoin kitkoilla, se riitti kokemukseksi.
Monella kelillä kitkatkin tuntuivat olevan hyvät, mutta ei aina.
Ja minä haluan ajaa aina, kelistä riippumatta.
Tietysti ajotyylini saattaa toisinaan muistuttaa tuota koirani kirmailua.- tytöntylleröxi
Pojat pojat.
Rauhoittukaa.
Kohta vaihdetaan kesärenkaat alle.
- stouga
Nastat,ainakin täällä etelälassä kelit vaihtelee sen verran paljon että nastat ovat tarpeen. Pohjoisessa taitaa kitkat olla parhammillaan,koska ajoa lumella paljon,myös paljaalla asfaltilla nastarenkaan rungon tukevuus on selkeästi parempi. En oikein ymmärrä tuota"nelivetoisella pärjää" asennetta,ei neliveto synnytä itsessään mitään kitkaa. Täällä pääkaupunkiseudulla on ollut viimepäivinä jään päällä vettä ja pienikin nastojen apu olisi poikaa.
Luovun suosiolla tämän talven ajetuista kitkoista ja hommaan ensi talveksi nastat. - imppu diesel
Aika hauskoja kommentteja tässäkin ketjussa esim. tarve ajaa kelissä kuin kelissä siis nastat. Huoh, olen ajanut kitkoilla talvisin vuodesta 1997 lähtien ja vaimokin vuodesta 2002. Perille olen aina päässyt (vaimokin on päässyt...) ja tulen pääsemääkin tulevaisuudessa. Ajan sekä etelässä että pohjoisessa, enkä ikumaailmassa voisi kuvitella tuhoavani asfalttia metallipiikeillä. Vuositasolla kilsoja tulee 70tkm josta 5/12 osaa hyvillä kitkoilla (nyt Nokian ärrät) ja loppuajat hyvillä kesärenkailla (nyt Hakka veet).
Tänään muuten näytti pihoilla auratuilla alueilla sohjoon uponneita vajaavetoisia joissa näytti poikkeuksetta olevan nastarenkaat alla. Eipä näyttäneet paljoa auttavan etenemisessä. Impussa pohja raapi sohjoa mutta eteneminen oli varmaa (joskin näyttävää...;))- äkstee
Koskapa kommenttisi oli osoitettu minulle, niin vastaan kommenttiisi.
Tänään työmatkalla olin pysähtyneenä eräässä risteyksessä odottamaan vasemmalle kääntymisen sallivaa vihreää.
Samanaikaisesti suoraan ajaville oli vihreät ja autoja meni ohitseni.
Hämmästelin kuinka ilmassa oli pölyä, aivan kuin joskus kesällä oikein kuivalla hiekkatiellä. Niin, talven hiekoitushiekkaa oli kuivalla päällysteellä paksu kerros.
Kyllähän sitä kitkoillakin pärjää kun sellaiset määrät hiekkaa kylvetään aina kun vähänkään liukkaampaa talvella on. Eihän kuivalla pakkaslumella ole liukasta, kitkallekaan, mutta ei se aina ole kuivaa pakkaslunta.
Itseäni harmittaa aina kun hiekaa syydetään tielle, mutta täytyyhän huonommilla renkaillakin pysyä tiellä ja pysähtyä risteyksissä.
Itse ajan aina hyvillä renkailla, usein mietin kuinka varmaan haaskaankin kun vaihdan uudet renkaat vaikka entisissä on vielä pintaa reippaasti yli minimin. En koskaan aja renkaita lähellekään loppuaan.
Noin on kesä- ja talvirenkaiden kanssa.
Niin kelissä kuin kelissä, talvella vaan ei viitsi vaihtaa renkaita joka kerta kun keli vaihtuu, siksi aina talvella nastarenkaat. - osamäärä ...?
äkstee kirjoitti:
Koskapa kommenttisi oli osoitettu minulle, niin vastaan kommenttiisi.
Tänään työmatkalla olin pysähtyneenä eräässä risteyksessä odottamaan vasemmalle kääntymisen sallivaa vihreää.
Samanaikaisesti suoraan ajaville oli vihreät ja autoja meni ohitseni.
Hämmästelin kuinka ilmassa oli pölyä, aivan kuin joskus kesällä oikein kuivalla hiekkatiellä. Niin, talven hiekoitushiekkaa oli kuivalla päällysteellä paksu kerros.
Kyllähän sitä kitkoillakin pärjää kun sellaiset määrät hiekkaa kylvetään aina kun vähänkään liukkaampaa talvella on. Eihän kuivalla pakkaslumella ole liukasta, kitkallekaan, mutta ei se aina ole kuivaa pakkaslunta.
Itseäni harmittaa aina kun hiekaa syydetään tielle, mutta täytyyhän huonommilla renkaillakin pysyä tiellä ja pysähtyä risteyksissä.
Itse ajan aina hyvillä renkailla, usein mietin kuinka varmaan haaskaankin kun vaihdan uudet renkaat vaikka entisissä on vielä pintaa reippaasti yli minimin. En koskaan aja renkaita lähellekään loppuaan.
Noin on kesä- ja talvirenkaiden kanssa.
Niin kelissä kuin kelissä, talvella vaan ei viitsi vaihtaa renkaita joka kerta kun keli vaihtuu, siksi aina talvella nastarenkaat.Ei kai äkstee voi olla niin yksinkertainen, että kuvittelee hiekkaa kylvettävän teille kitkarenkaita varten? Yksikään kitkarengasautoilija ei hiekkaa kaipaa, sen paremmin kuin suolaakaan, ei ole Destiankaan tarkoitus kitkarenkailla ajavia "auttaa".
Raskaaseen kalustoon ja linjaliikentees autoihin vain ei ole kehitetty minkäänlaisia talvirenkaita, samoilla kumeilla ne ajavat kesät ja talvet.
Siinä on syy niin teiden hiekoitukseen kuin suolaukseenkin.
Itsekin ajan aina vain hyvillä renkailla, nyt jo 15. talvea niitä ovat olleet kitkarenkaat. - Kyntteri
osamäärä ...? kirjoitti:
Ei kai äkstee voi olla niin yksinkertainen, että kuvittelee hiekkaa kylvettävän teille kitkarenkaita varten? Yksikään kitkarengasautoilija ei hiekkaa kaipaa, sen paremmin kuin suolaakaan, ei ole Destiankaan tarkoitus kitkarenkailla ajavia "auttaa".
Raskaaseen kalustoon ja linjaliikentees autoihin vain ei ole kehitetty minkäänlaisia talvirenkaita, samoilla kumeilla ne ajavat kesät ja talvet.
Siinä on syy niin teiden hiekoitukseen kuin suolaukseenkin.
Itsekin ajan aina vain hyvillä renkailla, nyt jo 15. talvea niitä ovat olleet kitkarenkaat.Et siis ole koskaan nähnyt raskaassa kalustossa nastarenkaita edes etupyörissä? Tai edes nastattomia karkeakuvioisia talvirenkaita etu-, keski- tai takapyörissä?
- äkstee
osamäärä ...? kirjoitti:
Ei kai äkstee voi olla niin yksinkertainen, että kuvittelee hiekkaa kylvettävän teille kitkarenkaita varten? Yksikään kitkarengasautoilija ei hiekkaa kaipaa, sen paremmin kuin suolaakaan, ei ole Destiankaan tarkoitus kitkarenkailla ajavia "auttaa".
Raskaaseen kalustoon ja linjaliikentees autoihin vain ei ole kehitetty minkäänlaisia talvirenkaita, samoilla kumeilla ne ajavat kesät ja talvet.
Siinä on syy niin teiden hiekoitukseen kuin suolaukseenkin.
Itsekin ajan aina vain hyvillä renkailla, nyt jo 15. talvea niitä ovat olleet kitkarenkaat.Ja että alettiin yksinkertaiseksi epäilemään.
En sanonut, että hiekkaa laittettaisiin kitkarenkaita varten, mielestäni yleensäkin nastattomia varten.
Hiekkaahan kylvetään juuri silloin kuin on erityisen liukasta, ei sitä kuivalle pakkaslumelle levitetä, silloin kitkarengas tai muuten nastatonkin alkaa pitää.
Mutta se vaan on fakta juttu, että talven, pitkän talven aikana (täällä pohjoisessa) on pakkaslumen lisäksi jäistä tienpintaa, silloin sitä hiekkaa ilmestyy.
Jos raskaassa kalustossa olisi nastoitetut talvirenkaat, eipä sitä hiekkaa ehkä levitettäisikään.
Yksinkertainen tai en, mutta käytän sellaisia renkaita, jotka toimivat läpi koko talven keskimäärin parhaiten. Kitkat toimisivat joissakin olosuhteissa ehkä paremminkin, mutta nastarenkaat kattavammin, etenkin kun niiden kunto on hyvä.
Jokin "älyrengas" olisi kaikkein paras, eli hyvä rakenne, kumin laatu sellainen, että pito olisi mahdollisimman hyvä, mutta sitten tarvittaessa sieltä kumista tulisi esiin "kynnet", siis nastat, jotta jäisellä tiellä pito ei huononisi.
Jos joku on eri mieltä, ei hän välttämättä ole yksinkertainen. Mutta kun renkaat ovat vielä yksinkertaisia, eivät siis vielä niin älykkäitä, niin valintani on tavallinen nastoitettu talvirengas.
- MaisteriKiminkäinen
Ohoi rengasmiehet.
Onkohan järkee ajaa vanhat kitkat loppuun kesällä ?
Rengasliikkeessä sanoivat että ei .
Ovat kuulemma liukkaat ja vetelät.- kari a
Tämä keskustelu on käyty jokainen syksy ja usealla foorumilla.
Jokainen luottaa omiin kokemuksi,mutta käyttää kuitenkin väitteidensä tueksi autolehtiä ja tutkimuksia?
Miksiköhän? Eikö luoteta omiin kokemuksiin jos niitä kerran on?
Tuolla edellä oli kirjoiteltu kitkoista 9 vuoden ajokokemuksella,liekkö sama määrä nastarenkailla?
Renkaat vuonna 1970 olivat hieman erillaisia kuin vuonna 2011 ja tällä välilläkin on muutosta tapahtunut, eli pitäisi olla tasaiseen kokemusta molemmilla rengastyypeillä jotta asiasta voisi puhua syvällä rintaäänellä.
Veikkaisin että harvalla on edes muutamalta vuodelta.
Tuossa aiemmin totesin ajavani nastarenkailla mikäli se on mahdollista, mutta toki on perheessä kitkarenkaillakin rengastettuja autoja ollut,kun on ostettu esittelyauto (muutamia) jossa on kitkat myyntihetkellä.
Luetaan kuitenkin testejä myös jatkossa lueskella,eihän ole järkevää kaikkea kantapään kautta opetella.
- ycagel
Ajavatko kaikki talvisin vain suomessa? Niin vois luulla tästä keskustelusta. Jos aiot lähteä esim keskieuroopan suuntaan voit unohtaa nastat. Se on syy miksi ajan talvisin kitkoilla ja hyvin olen pärjännyt. Ovat muuten varsin hiljaiset.
- Kyntteri
Yhtä hyvin voisi kysyä ajaako tosiaankin joku kekieurooppakitkoilla Suomessa talvella?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9422126
Kaivoin kirjoitukseni viime syksyltä. AutoBiltin testi tehtynä todellisissa olosuhteissa osoittaa kiistattomasti, että nykyiset kitkarenkaat ovat kaikilla osa-alueilla paremmat kuin nastarenkaat. Tarvitsee vaan unohtaa ne keinotekoisesti liukastetut peilijääradat, joilla ei ole mitään tekemistä todellisien olosuhteiden kanssa.- että silleen
http://www.rengasvertailu.fi/talvirengastestit/auto-bild-talvirengastesti-212009.html
Mikä oli keulilla? Nastarengas,ja monessa muussakin testissä,sanotaanettei yksi pääsky kesää tee.
Kuopiossa on sitten testattu renkaita. - just silleen ...
että silleen kirjoitti:
http://www.rengasvertailu.fi/talvirengastestit/auto-bild-talvirengastesti-212009.html
Mikä oli keulilla? Nastarengas,ja monessa muussakin testissä,sanotaanettei yksi pääsky kesää tee.
Kuopiossa on sitten testattu renkaita.Aivan totta, ettei yksi Contin nasta-pääsky kesää tee! Conti on osoittanut, että kitkarengas on huippuluokan rengas kaikilla keleillä.
Hyvä näin, koska nastat tullaan joka tapauksessa kieltämään Suomessakin, eikä mene kauan. - kari a
just silleen ... kirjoitti:
Aivan totta, ettei yksi Contin nasta-pääsky kesää tee! Conti on osoittanut, että kitkarengas on huippuluokan rengas kaikilla keleillä.
Hyvä näin, koska nastat tullaan joka tapauksessa kieltämään Suomessakin, eikä mene kauan.Nastarenkaan kieltämistä koko maassa saa odottaa yhtä kauan,kuin hyvää palkankorotusta tai eläkkeeseen kuoppakorotusta.
Kannattaa muistaa,että continental kusetti tässä takavuosina testaajia toimittamalla eri renkaan testiin,kuin mitä oli julkisesti myynnissä.
Pistää epäilyttämään nuo testitulokset,koska pito tulee yleensä kestävyyden kustannuksella.
Kumma kuitenkin että testaajat varoittelevat ihmisiä kitkarenkaista,niin kesä kuin talvikäytössä minkähän vuoksi?? - sube
just silleen ... kirjoitti:
Aivan totta, ettei yksi Contin nasta-pääsky kesää tee! Conti on osoittanut, että kitkarengas on huippuluokan rengas kaikilla keleillä.
Hyvä näin, koska nastat tullaan joka tapauksessa kieltämään Suomessakin, eikä mene kauan.Kitkarenkaiden kumi on niin pehmeää (ei muuten synny kitkaa), että ovat todella vaarallisia ajettavia kelillä kuin kelillä ääritilanteessa. Kitka ei pidä kesärenkaita paremmin jäällä jota on aina lumikellillä ainakin risteysalueilla. Nelivetoauton tuoma pito menetetään laittamalla kitkat alle talveksi eli sutii samalla tavalla kuin vajaa vetoiset. Nykyisessä autossani oli yhden talven ajan kitkat ei toista talvea. Venäjällä varoitetaan erillisellä merkillä auton takalasissa siitä, että autossa on nastarenkaat ei aiheetta.
- palkankorotus edessä
kari a kirjoitti:
Nastarenkaan kieltämistä koko maassa saa odottaa yhtä kauan,kuin hyvää palkankorotusta tai eläkkeeseen kuoppakorotusta.
Kannattaa muistaa,että continental kusetti tässä takavuosina testaajia toimittamalla eri renkaan testiin,kuin mitä oli julkisesti myynnissä.
Pistää epäilyttämään nuo testitulokset,koska pito tulee yleensä kestävyyden kustannuksella.
Kumma kuitenkin että testaajat varoittelevat ihmisiä kitkarenkaista,niin kesä kuin talvikäytössä minkähän vuoksi??Siinähän sitä tuli oikein ennakkoluulotonta todellista asiantuntemusta!
Eihän kitkarengas voi hyvä olla jos se sinua pistää epäilyttämään - tuli tuokin nyt todistettua.
Tuo AB:n testi on vuodelta 2009, vaikuttaako siihen "takavuosien tarinat?
Ei sinua sitten yhtään pane epäilyttämään, että TM-testeissä kusetetaan lukijoita kotimaisen Nokian nastarenkaan ylivoimaisuuden ylläpitämiseksi? Jos Nokian nastarengas ei menesty, niin muuta asetta sillä ei ole, vaan suuret eurooppalaiset rengasvalmistajat valtaavat markkinat. On siinä paras saada kotimainen kärkisijoille.
Ei muuten, mutta pistää epäilyttämään. - kari a
palkankorotus edessä kirjoitti:
Siinähän sitä tuli oikein ennakkoluulotonta todellista asiantuntemusta!
Eihän kitkarengas voi hyvä olla jos se sinua pistää epäilyttämään - tuli tuokin nyt todistettua.
Tuo AB:n testi on vuodelta 2009, vaikuttaako siihen "takavuosien tarinat?
Ei sinua sitten yhtään pane epäilyttämään, että TM-testeissä kusetetaan lukijoita kotimaisen Nokian nastarenkaan ylivoimaisuuden ylläpitämiseksi? Jos Nokian nastarengas ei menesty, niin muuta asetta sillä ei ole, vaan suuret eurooppalaiset rengasvalmistajat valtaavat markkinat. On siinä paras saada kotimainen kärkisijoille.
Ei muuten, mutta pistää epäilyttämään.Ei tässä varmasti kukaan luota sokeasti testituloksiin mutta kokemuksen ja testien välistä pitää yhteenveto tehdä.
Tuo TM sube kirjoitti:
Kitkarenkaiden kumi on niin pehmeää (ei muuten synny kitkaa), että ovat todella vaarallisia ajettavia kelillä kuin kelillä ääritilanteessa. Kitka ei pidä kesärenkaita paremmin jäällä jota on aina lumikellillä ainakin risteysalueilla. Nelivetoauton tuoma pito menetetään laittamalla kitkat alle talveksi eli sutii samalla tavalla kuin vajaa vetoiset. Nykyisessä autossani oli yhden talven ajan kitkat ei toista talvea. Venäjällä varoitetaan erillisellä merkillä auton takalasissa siitä, että autossa on nastarenkaat ei aiheetta.
Anteeksi nyt vaan, mutta Sinulla on harvinaisen väärä ja vikaan menevä käsitys renkaiden rakenteesta. Ainoastaan Formuloiden kuivan kelin renkaat perustuvat kumiseoksen pehmeyteen. Nyt on kysymys aivan eri asiasta, eli vakioauton talvirenkaista. Käyppä lueskelemassa rengasvalmistajien teknisiä sivuja, niin asia selviää Sinullekin, mistä se pito tulee.
Lamellien rakenteella on aivan ratkaiseva merkitys, eli miten hyvin lumi, jää ja vesi poistuu lamelleista. Esim. Nokian renkaisa osa lamelleista toimii imukuppeina ja yllätys, yllätys jopa peilijäällä pito paranee. AutoBildin tekemät testit Suomessa todellisissa olosuhteissa osoittivat kiistattomasti, että kitkarengas on parempi jopa jäisellä tiellä.
Sinä tietenkin ajat millä haluat, mutta älä esitä mututuntumuksiasi totuuksina. Minäkin ajan millä renkailla haluan ja nyt on neljäs neliveto kitkarenkailla, menossa jo 17. vuosi kitkoilla kesät talvet. Olisin varmasti tuona aikana huomannut, jos nelivetoisesta olisi pito hävinnyt, mutta on ollut pitoa aivan riittämiin.- Auto Piltti
Täpinä kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan, mutta Sinulla on harvinaisen väärä ja vikaan menevä käsitys renkaiden rakenteesta. Ainoastaan Formuloiden kuivan kelin renkaat perustuvat kumiseoksen pehmeyteen. Nyt on kysymys aivan eri asiasta, eli vakioauton talvirenkaista. Käyppä lueskelemassa rengasvalmistajien teknisiä sivuja, niin asia selviää Sinullekin, mistä se pito tulee.
Lamellien rakenteella on aivan ratkaiseva merkitys, eli miten hyvin lumi, jää ja vesi poistuu lamelleista. Esim. Nokian renkaisa osa lamelleista toimii imukuppeina ja yllätys, yllätys jopa peilijäällä pito paranee. AutoBildin tekemät testit Suomessa todellisissa olosuhteissa osoittivat kiistattomasti, että kitkarengas on parempi jopa jäisellä tiellä.
Sinä tietenkin ajat millä haluat, mutta älä esitä mututuntumuksiasi totuuksina. Minäkin ajan millä renkailla haluan ja nyt on neljäs neliveto kitkarenkailla, menossa jo 17. vuosi kitkoilla kesät talvet. Olisin varmasti tuona aikana huomannut, jos nelivetoisesta olisi pito hävinnyt, mutta on ollut pitoa aivan riittämiin.Sinä näköjään tyydyt huonompiinkin renkaisiin kun ajat kitkoilla myös kesällä.
Auto Piltti kirjoitti:
Sinä näköjään tyydyt huonompiinkin renkaisiin kun ajat kitkoilla myös kesällä.
Etkös Sinäkin tyydy monessa asiassa huonompaan vaihtoehtoon? Ei minulla autokaan ole paras mahdollinen minkä rahalla saa. Samoin veneet, kesäasunnot kamerat jne.eivät ole parasta mitä euroilla saa.
Mutta kitkat kesällä, niitä ei voita hinnassa mikään. Eivät nimittäin maksa mitään. Onneksi järjen käyttö on vielä sallittua monissa asioissa.
- aivan oikein
nain se on.
- Täpinä.
Taisin laittaa luun kurkkuun tietämättömille !
- Täpinöissäni
Näin pääsi käymään. Viimeisenä niittinä paljastus kesäajossa kulumattomista eli ilmaisista kitkarenkaista!
Täpinöissäni kirjoitti:
Näin pääsi käymään. Viimeisenä niittinä paljastus kesäajossa kulumattomista eli ilmaisista kitkarenkaista!
Heti aluksi on todettava, että onko noin surkeasa jamassa argumentointi Hänellä, joka käyttää nimimerkkiäni väärin? Onneksi nuo kopiot erottaa aidosta, joten ei onnistu, ei mene minun piikkiin.
"Viimeisenä niittinä" paljastit oman tyhmyytesi. En ole puhunut mitään kulumattomista renkaista. Se nyt on vaan tosi, etteivät ne 4 - 5 milliin ajetut kitkat maksa mitään, kun ei tule edes rengasvaihtokuluja kun ne keällä ajaa pariin kolmeen milliin ja sitten syksyllä tuliterät kitkat alle.
Aikaisemmin jo mainitsin, ettei järjen käyttö ole kielletty, mutta Sinun tapauksessasi se tuntuu olevan mahdotonta.
- Täpinä.
Eli ei kannata mulle alkaa !
Toiseksi jäätte ! - stouga
Voiko viela joku olla niin itsepainen,etta jaksaa paasata kitkojen erinomaisuudesta,Kitkoilla varmasti parjaa,pito lumella on ok,samoin jaalla kun on pakkasta,sulalla asfaltilla menetteleee.
Tassa muutama lause TM rengastestista.
-kaikken vaativimmissa olosuhteissa nastarengas on ylivoimainen!
-afaltilla nastarenkaat olivat lahes kaikissa mittauksissa parempia.
-parhaiden nastarenkaiden nastojen aanta ei edes huomaa.
-kitkarenkaat eivat pysty korvaamaan nastarenkaita.
Mutta miksi taalla on ihmisia jotka kehuvat kitkoja,minullakin nelivetoisessa autossa sellaiset,liikkeelle kylla paasee,mutta enta jarrutus kohdassa jossa bussi kiilottanut jaan tai hieman lunta jaan paalla.
Turha selitella kitkojen valintaa suurella ajokokemuksella,kun totaaliset vaikeudet ovat usein noin kavelynopeuksissa ja kuljettajalla ei ole paljon merkitysta jos kitka ei riita pitamaan autoa edes paikoillaan.Ei itseasiassa ole kymys niinkään siitä, että mitkä renkaat ovat parhaat, ei ainakaan minulle, vaan riittävä hyvät teitä kuluttamattomat.
Onhan nyt aivan järjetöntä rikkoa tiet ja aiheuttaa sairauksia ihmisille jonkin markinaaliarvon takia.
En ole kyseenalaistanut ainoankan testin mittaustulokia, vaan sitä, misä olosuhteissa ne on mitattu. Järjen käytt.......jne.- Rättirengas
Täpinä kirjoitti:
Ei itseasiassa ole kymys niinkään siitä, että mitkä renkaat ovat parhaat, ei ainakaan minulle, vaan riittävä hyvät teitä kuluttamattomat.
Onhan nyt aivan järjetöntä rikkoa tiet ja aiheuttaa sairauksia ihmisille jonkin markinaaliarvon takia.
En ole kyseenalaistanut ainoankan testin mittaustulokia, vaan sitä, misä olosuhteissa ne on mitattu. Järjen käytt.......jne.Jos kuluneet ja kovettuneet kitkarenkaat ovat riittävän hyvät kesärenkaiden korvikkeiksi niin huhhuh! Toivottavasti et joudu hirvenväistötilanteeseen...
- Täpinä.
Rättirengas kirjoitti:
Jos kuluneet ja kovettuneet kitkarenkaat ovat riittävän hyvät kesärenkaiden korvikkeiksi niin huhhuh! Toivottavasti et joudu hirvenväistötilanteeseen...
Kuuleppas nyt.
Minun taidoillani ja ajokokemuksellani väistän hirven aivan varmasti kelillä kuin kelillä , renkailla kuin renkailla.
Jos kaikki olisivat yhtähyviä kuin minä , kolareita ei tulisi ! Rättirengas kirjoitti:
Jos kuluneet ja kovettuneet kitkarenkaat ovat riittävän hyvät kesärenkaiden korvikkeiksi niin huhhuh! Toivottavasti et joudu hirvenväistötilanteeseen...
Jos, jos, jos.... Päätä jo hyvä ihminen, ovatko ne kitkat kovat vai liian pehmeät. On se kumma, kun joskus ne ovat liian pehmeät ja nyt ne kovettuvat jo yhdessä tai kahdessa talvessa.
- Rättirengas
Täpinä kirjoitti:
Jos, jos, jos.... Päätä jo hyvä ihminen, ovatko ne kitkat kovat vai liian pehmeät. On se kumma, kun joskus ne ovat liian pehmeät ja nyt ne kovettuvat jo yhdessä tai kahdessa talvessa.
Kunhan sinä nyt päätät ensin onko nissä kitkoissa pintaa 4-5mm vuoden vai kahden jälkeen.
Rättirengas kirjoitti:
Kunhan sinä nyt päätät ensin onko nissä kitkoissa pintaa 4-5mm vuoden vai kahden jälkeen.
Ei kai noin yksinkertaista asiaa tarvitse erikseen selvittää. Riippuu täysin siitä, paljonko ajat ja minä vuodenaikana. Jos ajat keväällä paljon, niin rengas kuluu maalis-huhtikussa lähes saman kuin koko loppukesänä, kiitos jyrsijöiden.
Nelivetoisessa renkaat kuluvat hyvin tasaisesti etu- ja taka-akselin välillä. Millimetrin kuluminen vastaa noin 10.000 km:n ajomatkaa. Jos ajat 25.000 km vuodessa. niin kahden vuoden jälkeen kulutuspintaa on jäljellä 4 mm, sillä mm. Nokialaisissa on uutena noin 9 mm.
- huhhuijaa jne
Vai väistät hirven tilanteessa kuin tilanteessa?
Tämä nastakeskustelussa argmentoidut autipiltin väitteet saavat hymyileään eikä noihin typeriniin kannanottoihisi viitsi enään tämän jälkeen ottaa kantaa:Turhaan otit yleensäkään kantaa, jos et eroittanut aitoa Täpinää feikistä. En ole puhunut hirven, enkä minkään muunkaan väistöstä mitään. Vai oletko se Sinä tuo feikki-täpinä? Mikähän kannanottoni Sinusta on typerä, vertaapa omiisi.
Taitaa Sinua nyt hatuttaa, kun annoit tuon feikin vedättää itseäsi, etkä ymmärtänyt sen vertaa, että Sinulle tässä nauretaan.
- Syskowits
Jotkut kuskit on vaan omasta mielestään niin hyviä .
Muut vaan jaloissa pyörii.
Pienet ympyrät , auto minä auto.... - äkstee
Ennenkuin Suomessa kielletään (EU kieltää) nastarenkaat, pitää myös talvi kieltää (EU:lta onnistunee sekin) Suomessa.
Tuota odotellessa ajan Suomessa talvella nastarenkailla.- kohta on pian
Se nastarengaskielto on lähempänä kuin uskotkaan. Kymmenet tuhannet autoilija ympäri Suomen pärjäävät ilman mitään ongelmia kitkarenkailla jo nyt. Onhan turha väittää, että nastarenkaat tekevät talvikelistä kesäkelin, on siinä kyllä vielä suuri ero.
Mistä sitten tietää kuinka kovaa voi nastarenkailla ajaa talviliukkaalla? Aivan, "perstuntuma" sen sanoo, ja samalla tavalla sen tunnistaa kitkoillakin. Nastoissa on lähinnä se ero, että kun niihin luottaa liikaa niin kovemmalla vauhdilla rysäyttää ulos kun ajotaidot eivat enää riitä.
Nastat voitaisiin sallia ehkä parin vuoden ajan autokoulun jälkeen, kun ajotaidot ovat vielä puutteelliset.
EU ei tule Suomesta nastoja kieltämään, vaan ihan Suomi itse. Lähes muualla EU:ssahan nastat ovat jo kielletyt. - Nasta isokiho
kohta on pian kirjoitti:
Se nastarengaskielto on lähempänä kuin uskotkaan. Kymmenet tuhannet autoilija ympäri Suomen pärjäävät ilman mitään ongelmia kitkarenkailla jo nyt. Onhan turha väittää, että nastarenkaat tekevät talvikelistä kesäkelin, on siinä kyllä vielä suuri ero.
Mistä sitten tietää kuinka kovaa voi nastarenkailla ajaa talviliukkaalla? Aivan, "perstuntuma" sen sanoo, ja samalla tavalla sen tunnistaa kitkoillakin. Nastoissa on lähinnä se ero, että kun niihin luottaa liikaa niin kovemmalla vauhdilla rysäyttää ulos kun ajotaidot eivat enää riitä.
Nastat voitaisiin sallia ehkä parin vuoden ajan autokoulun jälkeen, kun ajotaidot ovat vielä puutteelliset.
EU ei tule Suomesta nastoja kieltämään, vaan ihan Suomi itse. Lähes muualla EU:ssahan nastat ovat jo kielletyt.Oletko korkeassakin päättävässä asemassa?
- että silleen
kohta on pian kirjoitti:
Se nastarengaskielto on lähempänä kuin uskotkaan. Kymmenet tuhannet autoilija ympäri Suomen pärjäävät ilman mitään ongelmia kitkarenkailla jo nyt. Onhan turha väittää, että nastarenkaat tekevät talvikelistä kesäkelin, on siinä kyllä vielä suuri ero.
Mistä sitten tietää kuinka kovaa voi nastarenkailla ajaa talviliukkaalla? Aivan, "perstuntuma" sen sanoo, ja samalla tavalla sen tunnistaa kitkoillakin. Nastoissa on lähinnä se ero, että kun niihin luottaa liikaa niin kovemmalla vauhdilla rysäyttää ulos kun ajotaidot eivat enää riitä.
Nastat voitaisiin sallia ehkä parin vuoden ajan autokoulun jälkeen, kun ajotaidot ovat vielä puutteelliset.
EU ei tule Suomesta nastoja kieltämään, vaan ihan Suomi itse. Lähes muualla EU:ssahan nastat ovat jo kielletyt.EU ei tule Suomesta nastoja kieltämään, vaan ihan Suomi itse. Lähes muualla EU:ssahan nastat ovat jo kielletyt.
Ai,että Ruotsissakin..kas kun me asutaan aika pohjoisessa. - nopeammin kuin ....
että silleen kirjoitti:
EU ei tule Suomesta nastoja kieltämään, vaan ihan Suomi itse. Lähes muualla EU:ssahan nastat ovat jo kielletyt.
Ai,että Ruotsissakin..kas kun me asutaan aika pohjoisessa.Nastarenkaiden käyttökielto tavoitteena
Tukholmassa Södermalmin kaupungisosassa kulkeva Hornsgatan tulee olemaan katu, jolla ei vuodenvaihteesta eteenpäin lainkaan saa ajaa nastarenkailla. Kieltoa halutaan sen jälkeen laajentaa. Tavoitteena on nastarenkaiden täyskielto, mutta sen toteutumiseen menee vuosia. Alueelliset rajoitukset saadaan voimaan nopeasti, ja ensi syksynä useissa kaupungeissa on luultavasti alueita, joilla nastarenkailla ei saa lainkaan ajaa. - varma merkki
nopeammin kuin .... kirjoitti:
Nastarenkaiden käyttökielto tavoitteena
Tukholmassa Södermalmin kaupungisosassa kulkeva Hornsgatan tulee olemaan katu, jolla ei vuodenvaihteesta eteenpäin lainkaan saa ajaa nastarenkailla. Kieltoa halutaan sen jälkeen laajentaa. Tavoitteena on nastarenkaiden täyskielto, mutta sen toteutumiseen menee vuosia. Alueelliset rajoitukset saadaan voimaan nopeasti, ja ensi syksynä useissa kaupungeissa on luultavasti alueita, joilla nastarenkailla ei saa lainkaan ajaa.Kunhan tuo Ruotsissa ensin tapahtuu niin sitten se vasta tapahtuu meilläkin. Hyvä juttu kuitenkin.
- Impretsa-mies
Nokian nastarenkaat.
Siinä renkaat joilla pärjää. - nasta x awd
NASTAT! ei mitään järjellistä syytä ostaa kitkoja. Testejä on ollut nytkin teeämmä'ssä ja nasta pitää parhaiten.
Kitka on suomessa väärä valinta.
Sama asia pätee jatkossakin sillä piikki on jäässä mekaaninen jarru ja kitka on aina sileä vaikka mitä kuvioa keksitään.
Monet ajaa kitkoilla mutta nasta on se joka pitää jäällä joka on märkä.
Pakkaslumella pärjää kummallakin mutta se jää ja märkyys!
Fiksuin valinta on nasta ja asai on testttu monet kerrat joten urputukset jurvan kuntaan PISTE - Daami vm 57
Juttu on vanha , mutta tyllerö ostaa vielä varmasti renkaita taas . Kitkanasta renkaat paras valinta . Kitkat muulloin hyvät , mutta kun vesi jään päällä , ovat kesärenkaan v eroiset . Jos ei ole pakko ajaa sellaisella kelillä , kitkat ovat nastoja paremmat muilla keleillä - 35 vuotta autoilua ja nyt alla ekat kitkat , tulivat auton mukana .
- Anonyymi
autoilu ilman kitkaa ei ole nasta juttu.
- Anonyymi
Enää ei kannata lukea noita vanhoihin kitkarenkaisiin perustuvia vastauksia. Kitkarenkaat ovat kehittyneet huimasti 2020-luvulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137420- 505578
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa623122Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72573Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101608Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2011433Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3251077Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2441037Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30926