Kaipaisin neuvoja valinnassa: kiinteistötraktori vai "oikea" traktori. Olen katsellut John Deeren 4520 ja 5080 M -traktoreita. Tuo kiinteistötraktori on todella näppärä hydraulisella voimansiirrolla, mutta mutta. Hintaeroa ei kovin paljoa ole 5080M-traktoriin ja siinä sitten varmasti löytyy tarvittavat tehot ja lisälaitteitakin saa paremmin. 5080M tulee myös mukana ilman kytkintä toimiva suunnanvaihto, josta hyötyä olisi.
Käyttö meillä on lumenluontia (oman pihan/tien osalta), paalien siirtämistä, lantalan tyhjentämistä, lanaamista.. yms. Ei kuitenkaan peltotöitä.`
Jos mielessä/tiedossa on muiden merkkisiä vastaavanlaisia koneita, kertokaa ihmeessä!
Traktori vai kiinteistötraktori?
15
4301
Vastaukset
- Pieni on paras
MInä hommasin 4 vuotta sitten tuon JD 4520 marjanviljelykäyttöön. Parhaita puolia siinä hommassa on traktorin keveys kevättöissä märässä kasvustossa, kapea raideväli ja vakionopeussäädin.
Eihän 50 hv teholla ja alle 2000 kg painolla peltotöissä isoja koneita vedellä, mutta ei tarvitsekkaan.
Etukuormaajalla ei nostella turvallisesti kuin tonnin painoisia taakkoja. Vain kerran olisin tarvinnut suurempaa nostotehoa.
Lumitöissä se ei jää jälkeen isoimmille koneille. Hydrostaattinen voimansiirto on näppärä. Ja n. 3 l/h kulutus nykyisillä polttoaineen hinnoilla ei innostaisi enää isompaa nykyaikaista traktoria hankkimaan.- JD Hankkija
Kiitos vastauksesta!
Oletko muutoin ollut tyytyväinen tuohon JD4520 -traktoriin? Oletko joutunut korjaamaan konetta vai onko toiminut niin kuin on pitänytkin?
Itselläni on juuri se koeajossa ja lumitöitä tehtäessä kaipaisin isompaa kauhaa, kuin mikä vakiona tulee mukaan (leveys 185cm). Eikös tuohon saa myös adapterin, jolla saisi enemmän/isoja kauhoja kiinni, mutta en tiedä taas nostotehosta..
Lumilinko olisi myös kiva, mutta senhän tuohon taitaa saada perään. Meillä tosiaan ei ole tarvetta tehdä peltotöitä tuolla, tai jos on, niin se on pientä. - Pieni on paras
JD Hankkija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Oletko muutoin ollut tyytyväinen tuohon JD4520 -traktoriin? Oletko joutunut korjaamaan konetta vai onko toiminut niin kuin on pitänytkin?
Itselläni on juuri se koeajossa ja lumitöitä tehtäessä kaipaisin isompaa kauhaa, kuin mikä vakiona tulee mukaan (leveys 185cm). Eikös tuohon saa myös adapterin, jolla saisi enemmän/isoja kauhoja kiinni, mutta en tiedä taas nostotehosta..
Lumilinko olisi myös kiva, mutta senhän tuohon taitaa saada perään. Meillä tosiaan ei ole tarvetta tehdä peltotöitä tuolla, tai jos on, niin se on pientä.Tyytyväinen - kyllä. Lämmintä hytissä on riittänyt pakkasillakin.
Asensin siihen melkein uutena päävirtakytkimen, sillä unohdan aina radion päälle. Ja viikkotolokulla soidessaa pakkasessa se tyhjentää akkua.
Minulla on talvella perässä normaalipainoinen (500 kg) Leppälinko, jonka yli 1/2 metriä suurempi (kuin traktori) leveys on ihan kätevä lingotessa. Renkaissa on pelkästään itseruuvatut nastat.
Hydrauliikkaöljyn lisälämmityksestä voisi olla apua kovan pakkas-aamun tahmaiseen liikkellelähtöön. - JD Hankkija
Pieni on paras kirjoitti:
Tyytyväinen - kyllä. Lämmintä hytissä on riittänyt pakkasillakin.
Asensin siihen melkein uutena päävirtakytkimen, sillä unohdan aina radion päälle. Ja viikkotolokulla soidessaa pakkasessa se tyhjentää akkua.
Minulla on talvella perässä normaalipainoinen (500 kg) Leppälinko, jonka yli 1/2 metriä suurempi (kuin traktori) leveys on ihan kätevä lingotessa. Renkaissa on pelkästään itseruuvatut nastat.
Hydrauliikkaöljyn lisälämmityksestä voisi olla apua kovan pakkas-aamun tahmaiseen liikkellelähtöön.JD4520 ja Leppä-Linkoon liittyen: hyvin on varmaan vetänyt/toiminut isommassakin lumimäärässä? Entä oletko saanut koneen käyntiin kovillakin pakkasilla?
Ajattelin vielä kysyä tarjoukseen mukaan Quicken -sovittimen ja Quickeniltä isomman kauhan (lähinnä lunta/kuivaa turvetta varten). Luuletko että JD:n etukuormaaja tuommoista pystyy käsittelemään? - Pieni on paras
JD Hankkija kirjoitti:
JD4520 ja Leppä-Linkoon liittyen: hyvin on varmaan vetänyt/toiminut isommassakin lumimäärässä? Entä oletko saanut koneen käyntiin kovillakin pakkasilla?
Ajattelin vielä kysyä tarjoukseen mukaan Quicken -sovittimen ja Quickeniltä isomman kauhan (lähinnä lunta/kuivaa turvetta varten). Luuletko että JD:n etukuormaaja tuommoista pystyy käsittelemään?Lumen määrä ei ole ongelma pakkaslunta lingotessa. Nivelakselin levykytkin mulla alkaa luistamaan, jos täydelle lingolle tarjoaa liian kovaa vauhtia.
Nykyaikainen auraustekniikkahan tuolle traktorille ei sovi. Jos lunta annetaan ensin sataa tosi paljon usean päivän ajan, samalla sitä autoilla tiivistäen, on traktorin oltava tosi painava ja alaterällä varustettu.
Pari kertaa olen joutunut käynnistämään lähellä -30C pakkasessa. Lohkolämmittimen avulla lähtee aina käyntiin, mutta hydrauliikka öljyjen notkistumista odotellessa täytyy ensi metrit ajella hitaammin.
Pienihän sen oma kauha on. Jos laitat siihen isomman kauhan, pidä ehdottomasti traktorin perässä jotain painona. Minä sain kaupanpäällisiksi työkoneeseen hitsattavia koukkuja ja tappeja. Kauhakauppiaat kiinnittäisivät sellaiset varmaan mielellään. Miksei adapterikin toimisi.
Minun JD 4520:ssani oli ensiasennus renkaina Titanicit. Hyvin ovat kestäneet kulutusta. Pakkasta huonommin. Eturenkaat alkoivat vuotamaan talvella ja laitoin niihin sisäkumit.
Jarruja tuollaisessa kytkimettömässä traktorissa ei ole paljoa päässyt kokeilemaan. Kun eteen- tai taakseajopolkimen nostaa ylös, matkanteko toppaa heti.
Jos tarvitset käyttää peräkärryä, pyydä traktoriin haluamasi vetokoukku. Minulla on joku suomalainen. Kärrynä on 5 tn Tuhti, joka on joskus tosi täynnä hevosen lantaa. Kerran jouduin liukkaassa ylämäessä laittamaan riimut eturenkaisiin, kun kärry oli kolme kertaa painavampi traktoria, eikä minulla ollut silloin etukuormaaja kiinnitettynä. - Pienestä kiinni
Jotenkin tuntuu aika ihmeelliseltä, että pieniä traktoreita on markkinoilla aika vähän taikka ei sitten ollenkaan, vaikka pienillekin traktoreille olisi tarvetta. Alkaa olemaan nuo Dextat ja pikku-Fergut loppuun kaluttuja.
Meilläkin on ollut hakusessa tilalle pikkuinen hytitön vanhan Dextan tilalle, ei olla vielä hankittu uutta. - Kiinan ihme
Pienestä kiinni kirjoitti:
Jotenkin tuntuu aika ihmeelliseltä, että pieniä traktoreita on markkinoilla aika vähän taikka ei sitten ollenkaan, vaikka pienillekin traktoreille olisi tarvetta. Alkaa olemaan nuo Dextat ja pikku-Fergut loppuun kaluttuja.
Meilläkin on ollut hakusessa tilalle pikkuinen hytitön vanhan Dextan tilalle, ei olla vielä hankittu uutta.tuli tilattua suoraan Kiinasta, kun tosiaan pieneen harrastekäyttöön ei oikein kannata hankkia Kubotaa tms. ns. laatutraktoria. Minullakin tunteja tulee aika vähän vuosittain, mutta ei aina viitsi kysellä kyliltäkään apuja. Tuossa on linkki traktorisivuilleni www.lomavasara.fi/dongfeng , missä kuvailen koko "kiinaprojektia". Onhan näissä kinukeissa riskinsä, mutta eihän tässä elinkeinosta olekaan kyse. Toki John Deeren hydrostaattinen vaihteisto on poikaa, kun töitä painetaan urakalla, mutta senkin kompaktit mallit tehdään nykyään Kiinassa ja kun JD leviää, niin nimeksi voi muuttaa John Dear:)
- Kiinostunut 2
Kiinan ihme kirjoitti:
tuli tilattua suoraan Kiinasta, kun tosiaan pieneen harrastekäyttöön ei oikein kannata hankkia Kubotaa tms. ns. laatutraktoria. Minullakin tunteja tulee aika vähän vuosittain, mutta ei aina viitsi kysellä kyliltäkään apuja. Tuossa on linkki traktorisivuilleni www.lomavasara.fi/dongfeng , missä kuvailen koko "kiinaprojektia". Onhan näissä kinukeissa riskinsä, mutta eihän tässä elinkeinosta olekaan kyse. Toki John Deeren hydrostaattinen vaihteisto on poikaa, kun töitä painetaan urakalla, mutta senkin kompaktit mallit tehdään nykyään Kiinassa ja kun JD leviää, niin nimeksi voi muuttaa John Dear:)
traktorisivusi www.lomavasara.fi/dongfeng , missä kuvailit "kiinaprojektiasi". hyvin valaisevasti. Puuttena kokisin yhteystietojesi puutteen, olisiko sille mitään tehtävissä?
- 13371337
et ole käynyt kahtomassa valtran uutta a sarjaa?,on sähk.hydr. suunnnan vaihot ja nappikytkimet yms yms ja sitten jos jostakin syystä tarvii lähteä pellolle kyntämään niin onnistuu samalla koneella kuin piha työtkin.itse olen sitä mieltä että jos on vähänkään mitään muuta hommia kuin lumien pökkimistä pihalla niin osta isompi/voimakkaampi/painavempi/(toimivampi kys. hommassa) raktori.tosin hintakin varmaan ratkaisee jotain..........
- JD Hankkija
Kiitoksia molemmille vastauksista.
Olen miettinyt myös tuota Valtran A-sarjaa. Koneviestin mukaan uuden mallin myyntiä varten on tulossa tarjous nyt keväällä, mutta senkin hinta taisi mennä yli/lähelle 40 000€. Tuohon varmaan lisäksi vielä etukuormaaja yms. niin hintaa taitaa tulla aika hyvin. Sinäänsä A-sarja toimisi varmasti hyvin tarpeisiin nähden, tehoa ehkä olisi vähän turhan paljonkin varastoon! - JD
JD Hankkija kirjoitti:
Kiitoksia molemmille vastauksista.
Olen miettinyt myös tuota Valtran A-sarjaa. Koneviestin mukaan uuden mallin myyntiä varten on tulossa tarjous nyt keväällä, mutta senkin hinta taisi mennä yli/lähelle 40 000€. Tuohon varmaan lisäksi vielä etukuormaaja yms. niin hintaa taitaa tulla aika hyvin. Sinäänsä A-sarja toimisi varmasti hyvin tarpeisiin nähden, tehoa ehkä olisi vähän turhan paljonkin varastoon!Kyllä tuo JD:n M-sarjalainen on harkinnan arvoinen peli A-sarjalaiseen verrattuna (valtra). Käy koeajamassa.
- zetkuu
Zetor on myös varteen otettava vaihtoehto. 4-vuotta tehdastakuuta. Sähköinen suunnanvaihto, 24 24 vaihteisto 3-portaisella pikavaihteistolla ja nappikytkimellä. Sähköinen neliveto,lukko ja voimanulosotto kolmella eri tarttumis nopeudella. Nostovoima 4150kg.
http://zetor.fi/Hcp koneviesti 14022011.pdf - 2000 kg JD omistaja
Pieniin kiinteistönhoitotraktoreihin eivät muokkauskonevalmistajat tee sopivia koneita. Pieni jyrsimiä ehkä. Mutta tavallisia äkeitä ja karheja eivät.
Vuosi sitten yritin metsästää pientä rullakarhia. Vanhaan käytettyyn Hankmoon täytyi tyytyä. Pöttingerin lautasäkeen olisi saanut kapeampana. Edes pieniä kiinalaisia muokkaimia ei suostunut kukaan Suomessa myömään.- JD Hankkija
Tähän olen hinnastoja/lisälaitteita selatessani törmännyt. Samoin kaikki kauhat yms. varusteet ovat samanhintaisia isojen traktoreiden kanssa, vaikkakin ovat pienempiä.
Kokonsa puolesta tuo JD4520 on meille sopiva, varmaan tehonsakin puolesta, mutta kuinka paljon tulee lisähintaa juuri noista lisävarusteista/niiden puutteesta verrattuna isompaan traktoriin. On tuo hinnoittelu osattu tehdä ikäväksi ;)
Täytyy vielä tarkastaa Zetor -varmuuden vuoksi.
- Pieni on paras
Eihän niistä pikkutraktorille suunnitelluista laitteista synny mitään hintaa, jollei niitä uutena kukaan myy. Pikkupalstoilta löytyy oikeankokoisia -60 luvun traktoreille tarkoitettuja vähän käytettyjä ja ladossa säilytettyjä vikineitä ihan pikkurahalla. Jotain saa jopa ihan noutopalkalla.
Eikä tarvitse hankkia erikseen päältä ajettavaa ruohonleikkuria, kun tuommoiseen kiinteistöratkoriin löytyy ruohonleikkuuteriäkin kohtuuhintaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481568Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88980
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188914Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789