Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

johdon assistenttityön ja kielten ko (HAAGA-HELIA)

Norskiporski

Hei,

Olen päättänyt hakea Haaga-Heliaan johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmaan.

Kysymykseni kuuluukin että onko joku käynyt siellä pääsykokeissa joskus?

Haaga-Helian omilta sivuilta ja yleensäkään netistä ei tästä kyseisestä pääsykokeesta löydy oikein minkäänlaista tietoa..

Sen verran tiedän että siinä on kaksi osiota; kielet sekä soveltuvuus... Soveltuvuuteen ilmeisesti kuuluu haastattelu, onko se ryhmä haastattelu vai yksitelleen?

Ja sitten jos joku kyseisen linjan opiskelija lukee tätä niin olisi myös itse opiskelusta kiva kuulla jotakin :)

19

2431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sivuilla sanotaan

      Kielikoe on suoritettava kahdessa sellaisessa kielessä, joita hakija haluaa opiskella. Valittavana ovat englanti, espanja, kiina, ranska, ruotsi, saksa ja venäjä. Kielikoe pohjautuu lukion tai sitä vastaavaan kielen oppimäärään ja testaa kielen rakenteiden hallintaa. Pyrkijä vapautetaan yhdestä tai kummastakin kielikokeesta, jos hän on saanut ylioppilaskirjoituksissa vähintään arvosanan M ko. kielessä (joko laaja tai suppea oppimäärä) tai hän puhuu tätä kieltä äidinkielenään. Jos hakija hylätään yhdessä kielikokeessa, hänen soveltuvuuskokeessa saamastaan pistemäärästä vähennetään 16 pistettä. Jos hakijan molemmat kielikokeet hylätään, soveltuvuuskokeen pistemäärästä vähennetään 31 pistettä eikä häntä voida hyväksyä koulutusohjelmaan. Soveltuvuuskokeeseen kuuluu psykologien tekemä henkilökohtainen haastattelu ja alalle soveltuvuutta mittaava kirjallinen osio.

    • Norskiporski

      Juu olen nuo sivut lukenut hyvin moneen kertaan, mutta jos kellään olisi ihan omakohtaisia kokemuksia/tuntemuksia niin olisi mukava kuulla niin osaisi hieman varautua etukäteen :)

    • 14+19

      Pääsykokeiden psykologiset testit oli niin pitkiä et huhhuh! Monta tuntia semmosia piti täytellä. Yks tehtävä jäi mieleen erityisesti. Siin annettiin 10 eri esinettä ja tais olla 10 minuuttia aikaa keksiä kullekin esineelle uusia käyttötapoja. Soveltuvuusosiossa oli myös loogisen päättelyn testi ja semmonen testi, jossa piti raksia mikä parhaiten kuvaa itseä. Esim. "Teit ruokaa ystävällesi ja hän sanoo sen olevan mautonta. A) Olen huono kokki B) Ystävä on nirso"."

      En nyt kauheesti muista enää niistä. Onneks en päässyt kouluun kun ei se oikein mun paikka ois ollutkaan! Porukkaa ainaki oli ihan hitosti ja päivä veny pitkäks ku niitä haastatteluja saatto olla myöhään.

    • fgdg

      Olin viime syksyn haussa hakenut Johdon assariks. Se oli aikas rankka varsinkin kun edeltävänä päivänä olin toisissa pääsykokeissa. Aluks oli kielikoe/kokeet. ite kirjotin saksasta ja se tuntu samanlaiselta kuin lukion kokeet. sitten meijät jaettiin kahteen ryhmään tekeen psykologisia tehtäviä ja loogisiä tehtäviä. Siinä oli joku tietty aikaraja tehdä ne loogiset tehtävät, jotka oli vähän niinkun ÄÖ-testin tehtäviä että piti päätellä mikä seuraavaksi tulee. ja sitten oli jotain päässälaskuja vähän.
      Ne psykologiset testit kesti ihan hullun kauan, oli muutama nippu lappuja, joita oli täytettävä. Just tollasia luonteenpiirrekysymyksiä kuten edellä mainittu.
      Mutta mun mielestä pahin oli se haastattelu. Mulla se oli ihan niistä eri kokeista vikana eli joskus kolmelta päivällä. Onneks olin nopeesti menny ilmottautumaan haastatteluun, kun vika haastattelu tais olla joskus viideltä..
      Se oli ihan kamalaa puhua sille haastattelijalle kun olin sellasessa läpinäkyvässä kopissa jonka vierellä muut jonotti vuoroaan. En pystyny keskittyyn yhtään ja höpötin ihan omiani. se kyseli just jotain ympyräpyöreitä: miksi juuri susta tulis hyvä johdon assistentti. ainiin ja sit se kysy mitä johdon assistentti tekee työkseen? jäädyin ihan täysin enkä muistanu mitään. Selitin vain, kuinka se on pomon oikea käsi..
      en siis päässy kouluun..

    • opiskelija__

      olin kans noissa pääsykokeissa viime vuonna. Luulen, (tämä on vähän niinkuin oma havainto) että ei kannata tosissaan odottaa pääsevänsä sisälle, jos et oo oikeesti vähintään M:n tasoa kielissä jne... Se on niiiiiiiiiiiin suosittu hakukohde, että pitää tietää kaikesta kaikkea jos aikoo päästä. Itse en päässyt ja ei koko ala enää kiinnostakaan :D mutta varoituksen sana: varaudu PITKÄÄN päivään ja erilaisiin kokeisii :S

    • M.

      Olen virolainen ja olen menossa nytten 3. kesäkuuta sinne pääsykokeisiin, kyllä aika hermostaa, sen takia kun et ma täydellisesti puhuu suomea, ja jos ne kokeet on nii rankaat, et usko et pääsen kouluun.. Pelkän erittäin haastatelua, ei mä edes olen osanuut täyttä sitä VALMISTAVA TEHTÄVÄ mitä pitää otta mukana sinne..

    • jjou

      Mitenkä on menny kokeet ? itse olin 31.5 eli maanantaina kokeissa ja eihän ne hyvin menny :D

    • M.

      Mä menos vast huomenna, puhutaan sit :D Eikä uskoo että ne mullaki hyvin mene :D

    • emmariia

      Mä olin kans 31.5 ja musta tuntu et ne meni ihan hyvin! Tykkäsin kovasti koko päivästä. :)

    • Rapsraps

      Oliko joku muu tänään 3.6 kokeessa?
      Hain toista kertaa ja meni ihan hyvin, mutta jännittää silti, millaisille pisteille pääsin.

    • randomhakija

      Olin kans siellä 3.6 hakukokeissa. Kieliosiot tuntu aika helpoilta ja luulen et ne meni ihan läpi (ite tein saksan ja enkun ja olin kirjottanu lukiossa C:n molemmista), mut sanon vaa et ne psykologiset testit meni päin persettä. Varsinki ne loogiset päättelyt, en tajunnu niistä mitään D: En sitte tiiä miten ne arvioi niitä, mut ite en ehtiny tekee ees kaikkia tehtäviä niis ajoissa ku annettiin :(
      Toivottavasti mun valmistava tehtävä ja haastattelu kuitenki meni hyvin, ainaki tuntu et olin iha pätevät perustelut sinne kirjottanu ja kokeessa koitin just painottaa sitä miks haluan kyseiseen koulutusohjelmaan. Muutaman viikon päästä varmaan tulee tietoa miten kävi. Hiukan kyl huolestuttaa se hakijoitten määrä, tietysti se ei oo kaikkien ykköstoive ja välttämättä kaikki kokeissa käyneet ei oo satavarmoja aikooko ottaa opiskelupaikan vastaan jos saiski sen. Hakijoita oli kuiteenki useempi sata, ni ei voi olla ollenkaan varma.

      Jos jollekki syksyllä koulutusohjelmaan hakevalle pitäis jotain sanoa kokeista ni kannattaa tehä jotain mensan loogisen päättelyn tehtäviä ja vähä harjotella päässälaskua (siellä oli sellasia tehtäviä mihin piti osata laskee ja täyttää numeroita tyyliin 5_9 _42=12_1 ). Tietysti kielikokeisiin kannattaa kielten perusteet hanskata ja jotain sanastoa, mut niistä ei kannata mitään ihan hirveetä stressiä mun mielestä ottaa. Noi psykologiset osuudet on aina vähä häröjä, en tiiä voiks niihi valmistautua mitenkään, mut kannattaa varautua puuduttamaan persettään niitä täyttäessä. Siel oli joku 1000 kysymystä mihin piti raksia sopiiko väittämä minuun vai ei asteikolla 1-5. Tommosissa pitää vaan muistaa pitää koko ajan sama vastauslogiikka,siel on aika paljon samantapasia kysymyksiä, joten niihin oletetaan et vastataan samalla tavalla. Haastattelussa kysyttiin yleisesti miksi on hakenu koulutusohjelmaan, multa kysyttiin miks haluan vaihtaa alaa kun mulla on jo opiskelupaikka ja sitte omia tulevaisuudennäkymiä piti vähän kertoa. Mun mielestä haastattelu oli aika lyhyt, mut olin ehtiny siihen valmistavaan tehtävään runoilla omasta mielestäni kaiken olennaisimman ni ei tarvinu haastattelussa stressata et muistaako mainita kaikkea. Päivä oli aika pitkä, muistaakseni alotettiin 9 aikaan ja pääsin himaan joskus 4-5 aikaan. Toisaalta esim. Metropoliaan kulttuuripuolelle oli 4 päivän hakukokeet mikä oli aivan suolesta.

    • hakemassa

      Siis mikä sen valmistavan tehtävän tehtävänanto oli? Miksi haluaa alalle vai?

      Vähän jännittää kyllä kun haluaisin vaihtaa alaa ja tämä kuulostaisi sopivalta, jos sinne on kovin vaikeaa päästä. Kiitos paljon edelliselle kommentoijalle selventävästä selostuksesta :)

    • böö87

      osaako ketään kertoa millaiset kieli kokeet oli? esim pitikö tehä essee, tai muistaa ihan sikana kileioppia? itellä on espanja/englanti. on vähän noi superlatiivit ja infinitiivit ollu kellarissa en siis tiiä yhtään mihin varautua kun olin koulun penkillä viimeksi v. 2008

    • höpönlöpö1

      minkälaiset pohjatiedot teillä on ollut toisesta kielestä millä ootte hakenu ootte hakenu muulla kun ruotsilla?

      • opisk

        Hain viime vuonna. Kielet ruotsi ja saksa, molemmista pitkänä L. Ei siis tarvinnu osallistua kokeisiin. Sain opiskelupaikan, mutta ei ollu eka toive enkä ottanu vastaan. Haen tänä vuonna uudestaan yliopistoon.


    • sihteerixi

      Onko täällä ketään, joka olisi menossa kuun lopussa pääsykokeisiin?

    • Metrosport

      No ei vitus oo

      Hae vittu metroo meil parhaat bileeeeeeet

      Tnää nostetaa maljaaa !

    • sihteerixi

      Muita tulijoita? :)

      • Metrosport

        Metropolian Bile Insinöörit tulee sinne panee vitusti pilluuuu !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2364
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2064
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1883
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1658
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1582
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1420
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe