Pari ropleemaa ...

YKAMan_Rode67

Moottorin lämpötilamittari

Lämmönsäätö on punaisella alueella, aivan sama millä puhallinnopeudella ja mihin kohdistettuna, niin sisätiloissa kuitenkin lämpöä tulee puhaltimista ja on kännykän Nokia 5140 lämpömittarilla n. 25 ̊C. Tällöin lämpömittarissa osoitin on lähes aina vasemman puolimmaisessa asennossa, tyhjäkäynnillä nousee noin 80 ̊C. Ongelman kohde
o nestemäärä? on hyvä, tosin hiukan voisi lisätä. Käyttöoppaassa on maininta, että mittari osoittaa oikeaa lämpötilaa vain, kun jäähdytysnesteen määrä on riittävä ja että lämpötilaa ohjataan elektronisesti polttoaineenkulutuksen pienentämiseksi, joten lämpötilanäyttö voi vaihdella hieman. Onko elektroniikka luettavissa vikakoodeista?
o termostaatti? Onkohan vielä alkuperäinen?
o vesipumppu? On vaihdettu 2009 km-lukemalla 62200 yhdessä jakopään osien kanssa, ei tiedä, onko alkuperäinen vai tarvikevaraosa - luultavasti tarvikevaraosa, kun on Gates-hihna.
o moottorin lämpötilatunnistin? On ilmaistu netissä tyyppivikana, netissä ilmaistu myös vaikeana vaihtaa, sillä tehtävä vähintään jakopään osien purku ja asennus (tällöin voisi vaihdattaa termostaatinkin).


Vilkut, mittari-/kojetauluvalot, nopeus ja jarrutus

Kytkettäessä vilkku toimimaan aivan sama kummalle puolelle, toisinaan mittari-/kojetauluvalot menevät pois toiminnasta hetkeksi, toisinaan ei. Tämä ilmiö tapahtui toisinaan alhaisella nopeudella, toisinaan moottoritienopeuksilla. Yhdessä kohdin ajossa mittari-/kojetauluvalot normaalissa ajonopeudessa 80 km/h ”diskoilivat” eli menivät kaikki pois ja heti syttyivät noin puolen tusinaa kertaa peräkkäin. Ilmeni myös kerran ihan paikallaan mittari-/kojetauluvalojen tuikahdus; ei ole muistikuvaa jarrutusten ja/tai mahdollisten tietärinöiden suhteen. Missä on vika? Onko selvitettävissä vikakoodeilla?

8

597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YKAMan_Rode67

      Täsmennän vielä, että kyseessä on Astra G 1.6 8V Z16SE -moottori vm. 2003

    • Paljon tietoa kysyvä
    • YKAMan_Rode67

      Lisähuomio:

      Mittarivalot syttyvät ja sammuvat, kun käyttää varoitusvilkkuakin ...

    • YKAMan_Rode67

      Ei parantunut valaistus, kun vaihdettiin viiksi - tuskin ratkaisu löytyisi uudesta valokytkimestä saatikka valo-, vilkku- tai hätävilkkureleestä. Keskustelujen tuloksena olen päätyvä siihen, että valaistuksen ongelman ratkaisu löytynee mittaristosta sisempää kuin kytkennästä taikka sieltä monitoimiajastimesta ...

      Siis: kun ongelma ilmenee, ongelma on sähkövirran kulkemisesta väärin jonkun tekijän vaikutuksesta. Oisko mahdollista, että virta "hypähtäisi" jonkin ohuen johtimen liikkumisesta täsmälleen epäsäännöllisen säännöllisesti sellaisen vähäisen tärinän vaikutuksesta, jota ratin takana ei rekisteröidä?

      Onkos kukkaan kurkkinut mittariston sisuksiin saatikka tuon ajastimen sisuksiin ... ? Uusi mittaristo maksaa, kai myös ajastin - maltaita!

      Lämpömittariongelma on vielä ratkaisematta.

      • tokkopa tuota noin

        Jaahas näytästäis jonkinasteiselta maadoitusvialta, kato ne/käy mittauttamassa ammattilaisella.


    • alä osta

      Opel on täynnä ongelmia.

    • YKAMAN_Rode67

      MultiTimer on nyt yhden kaverin toimesta vaihdettu ja kiitos aurinkoisten päivien viikonloppuna sekä ajojen valoisana aikana, ei ole tietoa vaikutuksesta mittari-/keskikonsolivalaistukseen - täytyy joskus tässä yrittää tähdätä ajoa vähintään hämärään aikaan. Ei ainakaan hätävilkut häiritse mittaristovaloja, se sanottakoon nyt, kun kokeilin niitä parkkialueilla kotona ja Kuopion asunnolla. Ehkä tuo MultiTimer-vaihdos on ollut myös osaratkaisu lämpömittarin toimimattomuuteen/toimintaan, sillä sunnuntaina ajellessa etenkin Kuopion motarilla 120 km/h nopeudella mittariviisari oli lähellä 80 C-asteen rajaa ja hiljennettäessä laski noin 70 C-asteeseen, muttei ihan pohjaan asti kuitenkaan. Ehkei se anturi olekaan viallinen, mutta silti jossain vaihessa - ennen talvea - olis kai hyvä vaihtaa tämä ja etenkin termari, sillä eihän ne termarit ikuisia ole - ikääkin sillä jo kahdeksan (8) vuotta. MultiTimer-vaihto muuten vaikutti ihan yksinkertaiselta ja aika lailla englanninkielen ohjeitten mukaisena, kun sen tekee kokenut kaveri eikä siinä mennyt aikaa ku alle puolisen tuntia (ei tarttenu koskea akkuun eikä katkoa nippusidettä).

    • i

      Sökö akkukin saattaa saada mittarivalot diskoilemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7286
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4038
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3565
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3100
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2786
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2259
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    8. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      48
      2229
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2228
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    Aihe