Pari ropleemaa ...

YKAMan_Rode67

Moottorin lämpötilamittari

Lämmönsäätö on punaisella alueella, aivan sama millä puhallinnopeudella ja mihin kohdistettuna, niin sisätiloissa kuitenkin lämpöä tulee puhaltimista ja on kännykän Nokia 5140 lämpömittarilla n. 25 ̊C. Tällöin lämpömittarissa osoitin on lähes aina vasemman puolimmaisessa asennossa, tyhjäkäynnillä nousee noin 80 ̊C. Ongelman kohde
o nestemäärä? on hyvä, tosin hiukan voisi lisätä. Käyttöoppaassa on maininta, että mittari osoittaa oikeaa lämpötilaa vain, kun jäähdytysnesteen määrä on riittävä ja että lämpötilaa ohjataan elektronisesti polttoaineenkulutuksen pienentämiseksi, joten lämpötilanäyttö voi vaihdella hieman. Onko elektroniikka luettavissa vikakoodeista?
o termostaatti? Onkohan vielä alkuperäinen?
o vesipumppu? On vaihdettu 2009 km-lukemalla 62200 yhdessä jakopään osien kanssa, ei tiedä, onko alkuperäinen vai tarvikevaraosa - luultavasti tarvikevaraosa, kun on Gates-hihna.
o moottorin lämpötilatunnistin? On ilmaistu netissä tyyppivikana, netissä ilmaistu myös vaikeana vaihtaa, sillä tehtävä vähintään jakopään osien purku ja asennus (tällöin voisi vaihdattaa termostaatinkin).


Vilkut, mittari-/kojetauluvalot, nopeus ja jarrutus

Kytkettäessä vilkku toimimaan aivan sama kummalle puolelle, toisinaan mittari-/kojetauluvalot menevät pois toiminnasta hetkeksi, toisinaan ei. Tämä ilmiö tapahtui toisinaan alhaisella nopeudella, toisinaan moottoritienopeuksilla. Yhdessä kohdin ajossa mittari-/kojetauluvalot normaalissa ajonopeudessa 80 km/h ”diskoilivat” eli menivät kaikki pois ja heti syttyivät noin puolen tusinaa kertaa peräkkäin. Ilmeni myös kerran ihan paikallaan mittari-/kojetauluvalojen tuikahdus; ei ole muistikuvaa jarrutusten ja/tai mahdollisten tietärinöiden suhteen. Missä on vika? Onko selvitettävissä vikakoodeilla?

8

532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YKAMan_Rode67

      Täsmennän vielä, että kyseessä on Astra G 1.6 8V Z16SE -moottori vm. 2003

    • Paljon tietoa kysyvä
    • YKAMan_Rode67

      Lisähuomio:

      Mittarivalot syttyvät ja sammuvat, kun käyttää varoitusvilkkuakin ...

    • YKAMan_Rode67

      Ei parantunut valaistus, kun vaihdettiin viiksi - tuskin ratkaisu löytyisi uudesta valokytkimestä saatikka valo-, vilkku- tai hätävilkkureleestä. Keskustelujen tuloksena olen päätyvä siihen, että valaistuksen ongelman ratkaisu löytynee mittaristosta sisempää kuin kytkennästä taikka sieltä monitoimiajastimesta ...

      Siis: kun ongelma ilmenee, ongelma on sähkövirran kulkemisesta väärin jonkun tekijän vaikutuksesta. Oisko mahdollista, että virta "hypähtäisi" jonkin ohuen johtimen liikkumisesta täsmälleen epäsäännöllisen säännöllisesti sellaisen vähäisen tärinän vaikutuksesta, jota ratin takana ei rekisteröidä?

      Onkos kukkaan kurkkinut mittariston sisuksiin saatikka tuon ajastimen sisuksiin ... ? Uusi mittaristo maksaa, kai myös ajastin - maltaita!

      Lämpömittariongelma on vielä ratkaisematta.

      • tokkopa tuota noin

        Jaahas näytästäis jonkinasteiselta maadoitusvialta, kato ne/käy mittauttamassa ammattilaisella.


    • alä osta

      Opel on täynnä ongelmia.

    • YKAMAN_Rode67

      MultiTimer on nyt yhden kaverin toimesta vaihdettu ja kiitos aurinkoisten päivien viikonloppuna sekä ajojen valoisana aikana, ei ole tietoa vaikutuksesta mittari-/keskikonsolivalaistukseen - täytyy joskus tässä yrittää tähdätä ajoa vähintään hämärään aikaan. Ei ainakaan hätävilkut häiritse mittaristovaloja, se sanottakoon nyt, kun kokeilin niitä parkkialueilla kotona ja Kuopion asunnolla. Ehkä tuo MultiTimer-vaihdos on ollut myös osaratkaisu lämpömittarin toimimattomuuteen/toimintaan, sillä sunnuntaina ajellessa etenkin Kuopion motarilla 120 km/h nopeudella mittariviisari oli lähellä 80 C-asteen rajaa ja hiljennettäessä laski noin 70 C-asteeseen, muttei ihan pohjaan asti kuitenkaan. Ehkei se anturi olekaan viallinen, mutta silti jossain vaihessa - ennen talvea - olis kai hyvä vaihtaa tämä ja etenkin termari, sillä eihän ne termarit ikuisia ole - ikääkin sillä jo kahdeksan (8) vuotta. MultiTimer-vaihto muuten vaikutti ihan yksinkertaiselta ja aika lailla englanninkielen ohjeitten mukaisena, kun sen tekee kokenut kaveri eikä siinä mennyt aikaa ku alle puolisen tuntia (ei tarttenu koskea akkuun eikä katkoa nippusidettä).

    • i

      Sökö akkukin saattaa saada mittarivalot diskoilemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe