Petäjäksen puualus

sivusta seurannut

Mikäs on mahtaa olla Raumalla Petäjäksen lahden sisääntulon tienolle kylkikiinnitetyn suurehkon puualuksen tarina & habitus? Muuan kuuluisa (?) troolari taisi olla sitä vastapäätä, tarkoitan sitä konttisataman puoleista rantaa.

Tässä on siis 3kpl mastoja, ei varsinaista takilaa ja kaiketi vuosikymmenen verran, ellei pidempään siinä ollut jonkin sortin remontin kohteena. Pari vuotta sitten oli keulapuolta saatu skrapattua ja peräkajuuttaan ilmestynyt uudet ikkunat, mutta muuten vaikuttaa aika staattiselta projektilta.

Tietääkö joku kertoa enemmän tapauksesta? Käyn usein Petäjäksen Telakalla tankkaamassa reissujen yhteydessä ja tuota ilmestystä tullut useampaankin kertaan ihmeteltyä.

24

1480

    Vastaukset

    • Se on taiteilija Momkareen ikuisuusprojekti.Raahautti jostain Tampereenseudulta lotjan Raumalle ja rupesi rakentamaan liikkuvaa taide-
      nayttelya ja koulutuskeskusta Valimerelle.Eipa taida onnistua edes ferro-
      betnilla.

      • Se on petonoitu puulaiva, siis petonilla pilattu puulaiva, kuten Porissa tavataan sanoa. Päällystetty lankuilla samalla tavalla kun Heikola meinasi koiviston laittaa. Pohja on valmiiksi Heikolan oppien mukaan betonilla päällystettynä. Siinä se on ollut parikymmentä vuotta. Varmasti valmistuu ja siihen saahaan näyttelyt ellei porilaiset pääse väliin.


    • Joo, kyllähän se alus suorine kylkineen ja tylppine keuloineen eniten jonkin sortin proomua tai lotjaa muistutti rungoltaan enemmän kuin vanhaa purjelaivaa. Osaatko kertoa tuosta projektista yhtään enempää, ei oikein löytynyt googlettamalla mitään relevanttia?

      Oliko tuo tarkoitus saada oikeasti purjehtivaksi? Mastot näyttivät tukevilta ja asiallisilta = vähän turhaa eforttia pelkäksi koristeeksi? Millainen takilointi mahtaa / mahtoi olla suunnitelmissa.

      Hyvin se näyttää pinnalla pysyvän ilman kuorrutustakin, pohja varmaan kuitenkin mielenkiintoisessa kunnossa kaikkien näiden vuosien jälkeen.

    • Petäjäksen "puualus" on betonoitu vanha tervahäyry. Siis betonilla lopullisesti pilatu puualus, jolla ei voi olla museoarvoa. Näin sanoi Hannu Matikka Suomen Merimuseosta lausunnossaan, että sellaiset pitää räjäyttää pojaan!
      Porissa ja Luvialla on sen alan ammattailaisia. He osaavat tuhota keskeneräisiä laivaprojekteja räjäyttämällä. Heiltä kannattaa kysyä neuvoaSaadaan moiset romut ja rantoja rumentavat irvistykset pois.
      Voi Matti Mönkäre-parka. Nyt Satakunnassa on oltava tarkaana ettei omaisuuttasi tuhota, kun on niin lähelläkin vielä Poria. Mahtaako herra tamperelainen edes ymmärtää, kuinka váarallisilla vesillä laivaansa pitää?

      • Jaahas. Jouko se siellä kirjoitusvirheineen taas uudella nimimerkillään ottaa kantaa "veneasioihin". Se keskeneräinen "laivaprojekti" Porissa olisi vieläkin keskeneräinen, ellei sitä raatoa olisi upotettu.


      • räpsöönMERIMIES kirjoitti:

        Jaahas. Jouko se siellä kirjoitusvirheineen taas uudella nimimerkillään ottaa kantaa "veneasioihin". Se keskeneräinen "laivaprojekti" Porissa olisi vieläkin keskeneräinen, ellei sitä raatoa olisi upotettu.

        Jahas, Räpsöön merimies on taas väärässä. Olen istunut nettipäätteellä melkein koko päivän ja lämmittänyt teetä flunssassa makaavalle Joukolle, ei ole taaskaan sivupersoonaarvaus muuta kuin pelkkää arvausta.
        Lähes uskallan arvata että "Propetäjäs" nimimerkki on kesäisin tarkkaillut Mönkäreen veneen vaiheita oman kesämökkinsä laiturilta.


      • räpsöönMERIMIES kirjoitti:

        Jaahas. Jouko se siellä kirjoitusvirheineen taas uudella nimimerkillään ottaa kantaa "veneasioihin". Se keskeneräinen "laivaprojekti" Porissa olisi vieläkin keskeneräinen, ellei sitä raatoa olisi upotettu.

        "räpsöönMERIMIES" sorkkii sontausikallaan joka paikassa?
        Mitä sekin räpsöön torvi ymmärtää Matti Mönkäreen betonilaivasta? Ei sen enempää kuin Koivistosta Porissa. Tietysti haluaisi Mönkäreenkin upottaa laivansa mukana, kuten teki kuunari Koiviston kohdalla herjatessaan Heikolaa.
        Mönkäre meni "halpaan" ja betonoi kuunarinsa pohjan Heikolan ohjeiden mukaisesti. Eikö siinä ole tarpeeksi syytä meriterroriin myös Raumalla?
        Nyt tarvitaan enää Merimuseon Hannu Matikalta tilattu lausunto:
        "Laivaa ei voida hyvksyä museolaivarekisteriin, koska se on betonoitu ja siksi se on arvoton tai vähäarvoinen".
        Tietysti tarvitaan myös Porin ja Luvian "ammattilaiset" laivanromuttajat ja -räjäyttäjät apuun. Muuta ratkaisua ei porilaisten ja luvialaisten mukaan betonoidulle puulaivalle ole kuin romuttaa ja räjäyttää se pohjaan.
        Sen jälkeen "räpsöönMERIMIES" voi antaa konsulttiapua ja neuvoa, miten kaikki tehdään niin etteivät viranomaiset joudu vastuuseen. Hän voi hoitaa varmasti myös tässä tapauksessa jälkipyykkiä, koska netti on hänelle ainoa väline, minkä hallitsee. Hänelle olisi töitä vuosiksi Matti Mönkärettä vastaan herjaussivuilla, Koska pilasi kuunarinsa betonilla.
        Mikä pahinta, Mönkäreen homma on kestänyt jo tolkuttomat 15 vuotta?


      • räpsöönMERIMIES kirjoitti:

        Jaahas. Jouko se siellä kirjoitusvirheineen taas uudella nimimerkillään ottaa kantaa "veneasioihin". Se keskeneräinen "laivaprojekti" Porissa olisi vieläkin keskeneräinen, ellei sitä raatoa olisi upotettu.

        Löysin arkistosta tällaisen vanhan ketjun. Muistaakseni 19.3.2011 kirjoitit tuolla nimimerkillä ensimmäisen kerran nettiin.
        Saapas nähdä osaanko viedä tai salliiko Suomi24:n liputtaja siirtää tämän vanhan ketjun alkuun. Kirjoitan sitten ajan kanssa vastuksen sinulle Kuunari Koivisto uudesta näkökulmasta- ketjuun.
        Totuushan on ohjenuoramme!


      • r. Häpsälä kirjoitti:

        Löysin arkistosta tällaisen vanhan ketjun. Muistaakseni 19.3.2011 kirjoitit tuolla nimimerkillä ensimmäisen kerran nettiin.
        Saapas nähdä osaanko viedä tai salliiko Suomi24:n liputtaja siirtää tämän vanhan ketjun alkuun. Kirjoitan sitten ajan kanssa vastuksen sinulle Kuunari Koivisto uudesta näkökulmasta- ketjuun.
        Totuushan on ohjenuoramme!

        Jotenkin tuosta kommentista jäi puuttumaan se tieto että kirjoitin nimimerkille RäpsöönMERIMIES. Ilmeisesti nettiväittelysi J. Heikolan kanssa oli tuossa vaiheessa jatkunut aika pitkään, sinun puolesta jollakin muulla nimimerkillä.


      • Muistan kun betoni paattia tehtiin Viholan rannassa ja monta kertaa ihmettelin


    • joku tiesi kertoa kyseisessä lotjassa on myös euroja kiinnii tällä latomaalari jussi palmullla mene ja tiedä onko perää tässä asiassa..

    • Voitaisko pysyä asiallisesti asiassa ja antaa Räpsööläisten, Luvialaisten ja Porilaisten olla? Samoin annetaan Joukon ja betonimiesten olla, jooko? Tuo ikuisuustaistelu tietyn kuunarin ja troolarin asioista dilutoi tämän ja muutaman muun palstan yleistä uskottavuutta ihan tarpeeksi muutenkin.

      Kysymyseen perusvastaus selvisi sitten ihan googlaamalla kun tuo omistajan nimi oli edellisissä postauksissa - kiitos - oli lehtijuttuja ja MTV uutislinkkejä. Itse en lähde ottamaan kantaa betonointeihin tai laudoituksiin, kunhan vuosia kummastelin näkyä. Ja ihan hieno laivahan siitä saattaa jonain päivänä tulla. Ja jospa päätettäisiin tämä threadi tähän? Kiitos kaikille vastanneille.

      Rauhallista viikonloppua kaikille.

    • Niin se Raumalla oleva Mönkäreen lotja lojui 1970-80 luvun taitteessa Nokian-
      virrassa lähellä nykyistä kylpylää josta se kärrättiin Raumalle joskus 90 luvulla,
      siitä oli oikein lehtijuttu taitaa kanssa olla niitä ikuisuusprojekteja.

      Paatti oli alunperin jonkinsortin halkoproomu Pyhäjärvessä.

      • Ei ollu Nokianvirrassa, Viholan venesatamassa oli. Sen päältä olen useat jäärata-ajot seurannut.


    • Ei Matti Mönkäreen kuunarihanke Petäjksen suntissa ole suinkaan puualus.
      Se on ferrobetonoitu vanha tervahöyry , jonka Mönkäre nosti Näsijärven pohjasta n. 20 vuotta sitten.
      Sen laivavanhuksen kestämistä ei kukaan arvostele. Se saa kestää vaikka kuinka kauan, koska se ei ole Heikolan eikä Koivisto-yhdistyksen hanke.

      Mönkäreellä on ikuinen oleskelulupa Rauman satama-alueella Petäjäksen suntissa eikä Mönkäreen suuri purjelaiva ole väylälla tai satama-alueella kenenkään tiellä kuten kaikki Heikolan veneet ja laivat olivat myös Raumalla joka paikassa minne ottivat kiinni. Myös Petäjäksen suntissa, josta mm. Lenax häädettiin runsas vuosi sitten ravintola Villa Tallbon matalikolle..Ja nyt taas syksyllä Rauman Suojan laiturista?
      Tässä maassa hyvät suhteet ja varsinkin hyvävelijärjestelmän on oltava kunnossa, että voi tehdä mitä haluaa. Varsinkin Raumalla ja Porissa. Esimerkkejä on paljon. Yksi parhaista juuri Matti Mönkäreen laivan oleskelu Rauman sataman alueella ilmaiseksi, koska hyvävelisysteemi toimii.

      Petäjäksen suntin 3-mastoisen purjelaivan omistaa yhdistys nimeltään Tornaator ja sen on tarkoitus viedä sekä Matti Mönkäreen taidetta että myös muuta suomalaista taidetta maailmalle. Aika vain loppuu kesken. Ei kuitenkaan laivalta, koska se on ikuistettu erinomaisella ferrobetonilla kuten kuunari Koivistokin oli ja on ikuistettu jo aikaisemmin.
      Mönkäreen purjelaivan betonoidusta vanhasta laivarungosta ylös rakennetut uudet kyljet on kunnolla tervattua lehtikuusta. Nekin kestävät, mutta...

      Jouko Heikola, ins.DIS
      M/S Lenax-infoaluksen kippari
      Venesuunnittelija
      p. 0468912846

      • Korjataanpa senverran, että kuunarin alkuperäinen runko on nostettu todellakin Pyhäjärven pohjasta Nokialta, tarkemmin vielä Liukuslahdesta, eikä suinkaa Eedenin puolelta kuten joku tiesi, ei myöskään "tervahöyry" vaan hioke-propsien kuljetukseen tarkoitettu proomu.
        Terv: Nostossa mukana ollut.


      • kuviakinlöytyy kirjoitti:

        Korjataanpa senverran, että kuunarin alkuperäinen runko on nostettu todellakin Pyhäjärven pohjasta Nokialta, tarkemmin vielä Liukuslahdesta, eikä suinkaa Eedenin puolelta kuten joku tiesi, ei myöskään "tervahöyry" vaan hioke-propsien kuljetukseen tarkoitettu proomu.
        Terv: Nostossa mukana ollut.

        Tuli ajeltua monta kertaa 80 luvun alussa Tampereelta-Vammalaan ja siinä se
        proomu makasi kaislikossa liki vastapäätä nykyistä Kylpylähotellia Nokialla nä-
        kyi hyvin maantiesillalle ohi ajettaessa, ainakin silloin se oli puurakenteinen.


      • Spectrum kirjoitti:

        Tuli ajeltua monta kertaa 80 luvun alussa Tampereelta-Vammalaan ja siinä se
        proomu makasi kaislikossa liki vastapäätä nykyistä Kylpylähotellia Nokialla nä-
        kyi hyvin maantiesillalle ohi ajettaessa, ainakin silloin se oli puurakenteinen.

        Ei ole sama. Mönköreen proomu nostettiin eri paikasta. Nimen omaan Viholan venesatamasta.


      • kuviakinlöytyy kirjoitti:

        Korjataanpa senverran, että kuunarin alkuperäinen runko on nostettu todellakin Pyhäjärven pohjasta Nokialta, tarkemmin vielä Liukuslahdesta, eikä suinkaa Eedenin puolelta kuten joku tiesi, ei myöskään "tervahöyry" vaan hioke-propsien kuljetukseen tarkoitettu proomu.
        Terv: Nostossa mukana ollut.

        Ei liukuslahdesta, vaan Viholan vanhan laivalaiturin edustalta.


    • Pari vuotta kulunut edellisestä kommentista. Vieläkö paatti kelluu Rauman satamassa?

      • täällä puhutaan laivoista ja merenkulusta


    • Taitaa Matin laiva jäädä ikuisuusprojektiksi? Valitettavasti!
      Nyt ollut enempi vähempi työnalla 30vuotta! Kukahan vielä rahottaa?

      • Facebookista, Rauma ennen ja nyt ryhmästä löytyy kuva tammikuu 2018


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vuosi Tinderissä oli järkytys

      Ei mikään ihme. Tinder on ihan syvältä. https://yle.fi/uutiset/3-11212319
      Sinkut
      131
      6680
    2. Haavisto aikoo jatkaa

      ulkoministerinä ri­ko­se­päi­lyis­tä huolimatta https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/pekka-haavisto-kommentoi-esitutkintapyyntoa-aikoo-jatkaa-ulkomin
      Maailman menoa
      103
      1184
    3. Maisa perhelomalla Levillä

      Mikko ilmestyi myös Leville odottamatta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ystavanpaivana-avioitunut-maisa-torppa-koki-romanttisen-yllatyksen-per
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1126
    4. Tietäisittepä

      Mitä meidänkin työpaikalla varatut touhaavat työpäivän aikana... Kesken työpäivän ottavat vapaata pari tuntia että puolisot luulevat olevan töissä ja
      Uskottomuus
      25
      838