Petäjäksen puualus

sivusta seurannut

Mikäs on mahtaa olla Raumalla Petäjäksen lahden sisääntulon tienolle kylkikiinnitetyn suurehkon puualuksen tarina & habitus? Muuan kuuluisa (?) troolari taisi olla sitä vastapäätä, tarkoitan sitä konttisataman puoleista rantaa.

Tässä on siis 3kpl mastoja, ei varsinaista takilaa ja kaiketi vuosikymmenen verran, ellei pidempään siinä ollut jonkin sortin remontin kohteena. Pari vuotta sitten oli keulapuolta saatu skrapattua ja peräkajuuttaan ilmestynyt uudet ikkunat, mutta muuten vaikuttaa aika staattiselta projektilta.

Tietääkö joku kertoa enemmän tapauksesta? Käyn usein Petäjäksen Telakalla tankkaamassa reissujen yhteydessä ja tuota ilmestystä tullut useampaankin kertaan ihmeteltyä.

27

2777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muurari Muurinrn

      Se on taiteilija Momkareen ikuisuusprojekti.Raahautti jostain Tampereenseudulta lotjan Raumalle ja rupesi rakentamaan liikkuvaa taide-
      nayttelya ja koulutuskeskusta Valimerelle.Eipa taida onnistua edes ferro-
      betnilla.

      • Propetäjäs

        Se on petonoitu puulaiva, siis petonilla pilattu puulaiva, kuten Porissa tavataan sanoa. Päällystetty lankuilla samalla tavalla kun Heikola meinasi koiviston laittaa. Pohja on valmiiksi Heikolan oppien mukaan betonilla päällystettynä. Siinä se on ollut parikymmentä vuotta. Varmasti valmistuu ja siihen saahaan näyttelyt ellei porilaiset pääse väliin.


    • sivusta seurannut

      Joo, kyllähän se alus suorine kylkineen ja tylppine keuloineen eniten jonkin sortin proomua tai lotjaa muistutti rungoltaan enemmän kuin vanhaa purjelaivaa. Osaatko kertoa tuosta projektista yhtään enempää, ei oikein löytynyt googlettamalla mitään relevanttia?

      Oliko tuo tarkoitus saada oikeasti purjehtivaksi? Mastot näyttivät tukevilta ja asiallisilta = vähän turhaa eforttia pelkäksi koristeeksi? Millainen takilointi mahtaa / mahtoi olla suunnitelmissa.

      Hyvin se näyttää pinnalla pysyvän ilman kuorrutustakin, pohja varmaan kuitenkin mielenkiintoisessa kunnossa kaikkien näiden vuosien jälkeen.

    • Propetäjäs

      Petäjäksen "puualus" on betonoitu vanha tervahäyry. Siis betonilla lopullisesti pilatu puualus, jolla ei voi olla museoarvoa. Näin sanoi Hannu Matikka Suomen Merimuseosta lausunnossaan, että sellaiset pitää räjäyttää pojaan!
      Porissa ja Luvialla on sen alan ammattailaisia. He osaavat tuhota keskeneräisiä laivaprojekteja räjäyttämällä. Heiltä kannattaa kysyä neuvoaSaadaan moiset romut ja rantoja rumentavat irvistykset pois.
      Voi Matti Mönkäre-parka. Nyt Satakunnassa on oltava tarkaana ettei omaisuuttasi tuhota, kun on niin lähelläkin vielä Poria. Mahtaako herra tamperelainen edes ymmärtää, kuinka váarallisilla vesillä laivaansa pitää?

      • räpsöönMERIMIES

        Jaahas. Jouko se siellä kirjoitusvirheineen taas uudella nimimerkillään ottaa kantaa "veneasioihin". Se keskeneräinen "laivaprojekti" Porissa olisi vieläkin keskeneräinen, ellei sitä raatoa olisi upotettu.


      • Attiir2
        räpsöönMERIMIES kirjoitti:

        Jaahas. Jouko se siellä kirjoitusvirheineen taas uudella nimimerkillään ottaa kantaa "veneasioihin". Se keskeneräinen "laivaprojekti" Porissa olisi vieläkin keskeneräinen, ellei sitä raatoa olisi upotettu.

        Jahas, Räpsöön merimies on taas väärässä. Olen istunut nettipäätteellä melkein koko päivän ja lämmittänyt teetä flunssassa makaavalle Joukolle, ei ole taaskaan sivupersoonaarvaus muuta kuin pelkkää arvausta.
        Lähes uskallan arvata että "Propetäjäs" nimimerkki on kesäisin tarkkaillut Mönkäreen veneen vaiheita oman kesämökkinsä laiturilta.


      • Propetäjäs
        räpsöönMERIMIES kirjoitti:

        Jaahas. Jouko se siellä kirjoitusvirheineen taas uudella nimimerkillään ottaa kantaa "veneasioihin". Se keskeneräinen "laivaprojekti" Porissa olisi vieläkin keskeneräinen, ellei sitä raatoa olisi upotettu.

        "räpsöönMERIMIES" sorkkii sontausikallaan joka paikassa?
        Mitä sekin räpsöön torvi ymmärtää Matti Mönkäreen betonilaivasta? Ei sen enempää kuin Koivistosta Porissa. Tietysti haluaisi Mönkäreenkin upottaa laivansa mukana, kuten teki kuunari Koiviston kohdalla herjatessaan Heikolaa.
        Mönkäre meni "halpaan" ja betonoi kuunarinsa pohjan Heikolan ohjeiden mukaisesti. Eikö siinä ole tarpeeksi syytä meriterroriin myös Raumalla?
        Nyt tarvitaan enää Merimuseon Hannu Matikalta tilattu lausunto:
        "Laivaa ei voida hyvksyä museolaivarekisteriin, koska se on betonoitu ja siksi se on arvoton tai vähäarvoinen".
        Tietysti tarvitaan myös Porin ja Luvian "ammattilaiset" laivanromuttajat ja -räjäyttäjät apuun. Muuta ratkaisua ei porilaisten ja luvialaisten mukaan betonoidulle puulaivalle ole kuin romuttaa ja räjäyttää se pohjaan.
        Sen jälkeen "räpsöönMERIMIES" voi antaa konsulttiapua ja neuvoa, miten kaikki tehdään niin etteivät viranomaiset joudu vastuuseen. Hän voi hoitaa varmasti myös tässä tapauksessa jälkipyykkiä, koska netti on hänelle ainoa väline, minkä hallitsee. Hänelle olisi töitä vuosiksi Matti Mönkärettä vastaan herjaussivuilla, Koska pilasi kuunarinsa betonilla.
        Mikä pahinta, Mönkäreen homma on kestänyt jo tolkuttomat 15 vuotta?


      • r. Häpsälä
        räpsöönMERIMIES kirjoitti:

        Jaahas. Jouko se siellä kirjoitusvirheineen taas uudella nimimerkillään ottaa kantaa "veneasioihin". Se keskeneräinen "laivaprojekti" Porissa olisi vieläkin keskeneräinen, ellei sitä raatoa olisi upotettu.

        Löysin arkistosta tällaisen vanhan ketjun. Muistaakseni 19.3.2011 kirjoitit tuolla nimimerkillä ensimmäisen kerran nettiin.
        Saapas nähdä osaanko viedä tai salliiko Suomi24:n liputtaja siirtää tämän vanhan ketjun alkuun. Kirjoitan sitten ajan kanssa vastuksen sinulle Kuunari Koivisto uudesta näkökulmasta- ketjuun.
        Totuushan on ohjenuoramme!


      • r. Häpsälä
        r. Häpsälä kirjoitti:

        Löysin arkistosta tällaisen vanhan ketjun. Muistaakseni 19.3.2011 kirjoitit tuolla nimimerkillä ensimmäisen kerran nettiin.
        Saapas nähdä osaanko viedä tai salliiko Suomi24:n liputtaja siirtää tämän vanhan ketjun alkuun. Kirjoitan sitten ajan kanssa vastuksen sinulle Kuunari Koivisto uudesta näkökulmasta- ketjuun.
        Totuushan on ohjenuoramme!

        Jotenkin tuosta kommentista jäi puuttumaan se tieto että kirjoitin nimimerkille RäpsöönMERIMIES. Ilmeisesti nettiväittelysi J. Heikolan kanssa oli tuossa vaiheessa jatkunut aika pitkään, sinun puolesta jollakin muulla nimimerkillä.


      • Anonyymi

        Muistan kun betoni paattia tehtiin Viholan rannassa ja monta kertaa ihmettelin


    • gallengallela

      joku tiesi kertoa kyseisessä lotjassa on myös euroja kiinnii tällä latomaalari jussi palmullla mene ja tiedä onko perää tässä asiassa..

    • sivusta seurannut

      Voitaisko pysyä asiallisesti asiassa ja antaa Räpsööläisten, Luvialaisten ja Porilaisten olla? Samoin annetaan Joukon ja betonimiesten olla, jooko? Tuo ikuisuustaistelu tietyn kuunarin ja troolarin asioista dilutoi tämän ja muutaman muun palstan yleistä uskottavuutta ihan tarpeeksi muutenkin.

      Kysymyseen perusvastaus selvisi sitten ihan googlaamalla kun tuo omistajan nimi oli edellisissä postauksissa - kiitos - oli lehtijuttuja ja MTV uutislinkkejä. Itse en lähde ottamaan kantaa betonointeihin tai laudoituksiin, kunhan vuosia kummastelin näkyä. Ja ihan hieno laivahan siitä saattaa jonain päivänä tulla. Ja jospa päätettäisiin tämä threadi tähän? Kiitos kaikille vastanneille.

      Rauhallista viikonloppua kaikille.

    • J. Saarnimäki

      Niin se Raumalla oleva Mönkäreen lotja lojui 1970-80 luvun taitteessa Nokian-
      virrassa lähellä nykyistä kylpylää josta se kärrättiin Raumalle joskus 90 luvulla,
      siitä oli oikein lehtijuttu taitaa kanssa olla niitä ikuisuusprojekteja.

      Paatti oli alunperin jonkinsortin halkoproomu Pyhäjärvessä.

      • Anonyymi

        Ei ollu Nokianvirrassa, Viholan venesatamassa oli. Sen päältä olen useat jäärata-ajot seurannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollu Nokianvirrassa, Viholan venesatamassa oli. Sen päältä olen useat jäärata-ajot seurannut.

        Oli kyllä Nokian virrassa uponneena ennen kuin nostettiin ja vietiin Viholan satamaan missä sitä alettiin rakentaa


    • Koiviston kummitus

      Ei Matti Mönkäreen kuunarihanke Petäjksen suntissa ole suinkaan puualus.
      Se on ferrobetonoitu vanha tervahöyry , jonka Mönkäre nosti Näsijärven pohjasta n. 20 vuotta sitten.
      Sen laivavanhuksen kestämistä ei kukaan arvostele. Se saa kestää vaikka kuinka kauan, koska se ei ole Heikolan eikä Koivisto-yhdistyksen hanke.

      Mönkäreellä on ikuinen oleskelulupa Rauman satama-alueella Petäjäksen suntissa eikä Mönkäreen suuri purjelaiva ole väylälla tai satama-alueella kenenkään tiellä kuten kaikki Heikolan veneet ja laivat olivat myös Raumalla joka paikassa minne ottivat kiinni. Myös Petäjäksen suntissa, josta mm. Lenax häädettiin runsas vuosi sitten ravintola Villa Tallbon matalikolle..Ja nyt taas syksyllä Rauman Suojan laiturista?
      Tässä maassa hyvät suhteet ja varsinkin hyvävelijärjestelmän on oltava kunnossa, että voi tehdä mitä haluaa. Varsinkin Raumalla ja Porissa. Esimerkkejä on paljon. Yksi parhaista juuri Matti Mönkäreen laivan oleskelu Rauman sataman alueella ilmaiseksi, koska hyvävelisysteemi toimii.

      Petäjäksen suntin 3-mastoisen purjelaivan omistaa yhdistys nimeltään Tornaator ja sen on tarkoitus viedä sekä Matti Mönkäreen taidetta että myös muuta suomalaista taidetta maailmalle. Aika vain loppuu kesken. Ei kuitenkaan laivalta, koska se on ikuistettu erinomaisella ferrobetonilla kuten kuunari Koivistokin oli ja on ikuistettu jo aikaisemmin.
      Mönkäreen purjelaivan betonoidusta vanhasta laivarungosta ylös rakennetut uudet kyljet on kunnolla tervattua lehtikuusta. Nekin kestävät, mutta...

      Jouko Heikola, ins.DIS
      M/S Lenax-infoaluksen kippari
      Venesuunnittelija
      p. 0468912846

      • kuviakinlöytyy

        Korjataanpa senverran, että kuunarin alkuperäinen runko on nostettu todellakin Pyhäjärven pohjasta Nokialta, tarkemmin vielä Liukuslahdesta, eikä suinkaa Eedenin puolelta kuten joku tiesi, ei myöskään "tervahöyry" vaan hioke-propsien kuljetukseen tarkoitettu proomu.
        Terv: Nostossa mukana ollut.


      • Spectrum
        kuviakinlöytyy kirjoitti:

        Korjataanpa senverran, että kuunarin alkuperäinen runko on nostettu todellakin Pyhäjärven pohjasta Nokialta, tarkemmin vielä Liukuslahdesta, eikä suinkaa Eedenin puolelta kuten joku tiesi, ei myöskään "tervahöyry" vaan hioke-propsien kuljetukseen tarkoitettu proomu.
        Terv: Nostossa mukana ollut.

        Tuli ajeltua monta kertaa 80 luvun alussa Tampereelta-Vammalaan ja siinä se
        proomu makasi kaislikossa liki vastapäätä nykyistä Kylpylähotellia Nokialla nä-
        kyi hyvin maantiesillalle ohi ajettaessa, ainakin silloin se oli puurakenteinen.


      • Anonyymi
        Spectrum kirjoitti:

        Tuli ajeltua monta kertaa 80 luvun alussa Tampereelta-Vammalaan ja siinä se
        proomu makasi kaislikossa liki vastapäätä nykyistä Kylpylähotellia Nokialla nä-
        kyi hyvin maantiesillalle ohi ajettaessa, ainakin silloin se oli puurakenteinen.

        Ei ole sama. Mönköreen proomu nostettiin eri paikasta. Nimen omaan Viholan venesatamasta.


      • Anonyymi
        kuviakinlöytyy kirjoitti:

        Korjataanpa senverran, että kuunarin alkuperäinen runko on nostettu todellakin Pyhäjärven pohjasta Nokialta, tarkemmin vielä Liukuslahdesta, eikä suinkaa Eedenin puolelta kuten joku tiesi, ei myöskään "tervahöyry" vaan hioke-propsien kuljetukseen tarkoitettu proomu.
        Terv: Nostossa mukana ollut.

        Ei liukuslahdesta, vaan Viholan vanhan laivalaiturin edustalta.


    • lottovoittajat.ry

      Pari vuotta kulunut edellisestä kommentista. Vieläkö paatti kelluu Rauman satamassa?

      • H.V._

        täällä puhutaan laivoista ja merenkulusta


    • maakrapuvaan

      Taitaa Matin laiva jäädä ikuisuusprojektiksi? Valitettavasti!
      Nyt ollut enempi vähempi työnalla 30vuotta! Kukahan vielä rahottaa?

    • laivastalisää
      • Kuvaaaja

        Facebookista, Rauma ennen ja nyt ryhmästä löytyy kuva tammikuu 2018


    • Anonyymi

      SK:n mukaan hinataan Räpsööseen. Uusi sukelluskohde tulossa?

      • Anonyymi

        Sukelluskohde Räpsööseen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe