Toimeentulotukilain mukaan kotivakuutukseen saa toimeentulotukea - mutta onko laillista, että se jaksotetaan kuukausittain? Minun kohdallani tehtiin näin, mikä tarkoitti sitä, että maksoin käytännössä kotivakuutuksen perusosasta, ja nyt alkaa olla jo rahat loppu sen vuoksi. Tätä perusteltiin sillä, että jos muutaman kuukauden kuluttua minulla olisikin tuloja, olisi sossu maksanut "turhaan" koko vuoden kotivakuutukset. Mutta kuitenkin se lasku piti maksaa eräpäivänä, en olisi voinut maksaa sitä kuukausittain. Ja toisaalta, jos vaikka itse muuttaisin (toiselle paikkakunnalle) en voisi hakea toimeentulotukea takautuvasti kotivakuutukseen.
Sosiaaliasiamiehestä ei ollut mitään apua, oli samoilla linjoilla sossun kanssa (=tärkeintä huolehtia, ettei sossu maksa liikaa, toissijaista se, saanko minulle lain mukaan kuuluvan tuen ja tulenko toimeen tässä kuussa). Onko jotain tahoa, josta voisin tiedustella tällaista asiaa, joku virallinen neuvontapiste tms?
Mikä näiden kotivakuutusten suhteen on normaalikäytäntö?
Kotivakuutus toimeentulotuessa
34
1475
Vastaukset
- väärin tekevät
Mullekin yrittivät aikoinaan tollasta joskus vuonna 2002. Tein valituksen lautakunnalle (tai mikä se nyt sattuu olemaan). Parin päivän päästä soitti pää-sossutantta ja perui päätöksen, koko kotivakuutuksen maksoivat.
Eli jos ja kun eivät puhetta usko niin tee valitus. Kyllä viimeistään Haliinto-oikeudessa muuttuu, nuo lautakunnat kun ovat käytännössä kumileimasimia jotka siunaavat sossutanttojen virkarikokset.
Perusteluksi voi laittaa että toimeentulotuki pitää maksaa todellisten kululen mukaan ja mikään vakuutusyhtiö ei suostu siihen että kotivakuutus maksetaan kuukausittain. - kokemustaonononono
Kokonaan pitää maksaa joten sinullekin se pitää maksaa kokonaan.Et voi jäädä näkemään nälkää sen takia,että sossutantta ei osaa laskea.
- Soita vak.yhtiöösi
Aivan oikein toimittu. Miksi sossun pitäisi maksaa vuoden vakuutukset etukäteen jos tarve toimeentulolle ei olekaan koko vuotta? Itse maksan vakuutusta 3 kk välein ja sen ovat sossussa maksaneet. Etkö saisi sovittua vakuutusyhtiösi kanssa samanlaisesta käytännöstä, että laskuttavat muutaman kk välein?
- kysyä voi, mutta...
Nuo on niin pieniä summia ettei vakuutusyhtiöt suostu jakaman sitä usemapaam erään, mun kotivakuutus on jotin 57€/vuosi, kysyähän tietenkin voi, mutta jos ja kun vakuutusyhtiö ei suostu niin sitten pitää sossun maksaa koko vuosi. Voihan olla sitten vuorostaan niin että kun seuraava lasku tulee niin onkin töissä ja maksaa koko vuoden ja sitten jos jää työttömäksi niin sossun ei tarvitse maksaa. Arpapeliä tuo on, tuskin tulis säästöä tuosta ollenkaan, kuluja korkeintaan kun vakuutusyhtiö nostas vakuutuksen hintaa noiden ylimäärästen laskujen vuoksi.
- Maksaisin itse
kysyä voi, mutta... kirjoitti:
Nuo on niin pieniä summia ettei vakuutusyhtiöt suostu jakaman sitä usemapaam erään, mun kotivakuutus on jotin 57€/vuosi, kysyähän tietenkin voi, mutta jos ja kun vakuutusyhtiö ei suostu niin sitten pitää sossun maksaa koko vuosi. Voihan olla sitten vuorostaan niin että kun seuraava lasku tulee niin onkin töissä ja maksaa koko vuoden ja sitten jos jää työttömäksi niin sossun ei tarvitse maksaa. Arpapeliä tuo on, tuskin tulis säästöä tuosta ollenkaan, kuluja korkeintaan kun vakuutusyhtiö nostas vakuutuksen hintaa noiden ylimäärästen laskujen vuoksi.
Onpas pieni summa vuodessa. Eikö ole sitten varaa maksaa sitä itse? Onhan se peräti vajaa 5 euroa kuussa vuotta kohti. Vakuutusmaksut on muutenkin sellasia joihin osaa varautua kun tietää millon ja miten paljon tulossa.
- Just niin
Maksaisin itse kirjoitti:
Onpas pieni summa vuodessa. Eikö ole sitten varaa maksaa sitä itse? Onhan se peräti vajaa 5 euroa kuussa vuotta kohti. Vakuutusmaksut on muutenkin sellasia joihin osaa varautua kun tietää millon ja miten paljon tulossa.
Pieni? Jos kuussa saa 400€, niin 60€ ei todellakaan ole mikään pieni summa!!!
- Älä valehtele
Just niin kirjoitti:
Pieni? Jos kuussa saa 400€, niin 60€ ei todellakaan ole mikään pieni summa!!!
60 euroa jaetaan 12 kk on 5 euroa kuussa. Ai ei ole pieni summa???????????? Jättää yhden tupakka-askin tai muutama maitolitran ostamatta kuukaudessa se 5 euroa on säästetty siinä.
- just...
Älä valehtele kirjoitti:
60 euroa jaetaan 12 kk on 5 euroa kuussa. Ai ei ole pieni summa???????????? Jättää yhden tupakka-askin tai muutama maitolitran ostamatta kuukaudessa se 5 euroa on säästetty siinä.
Mutta kun se pitää maksaa kerralla! Ja 60€ on jo viikon ruoat. Viikko pitäisi olla syömättä ja juomatta mitään, jotta pystyisi sen laskun maksamaan.
Vuoden ajan pitäisi pitäisi säästää 5€ kuussa, jotta voisi ostaa talvitakin, 5€/kk jotta voisi ostaa talvenkengät, 5€/kk villapaidan, 5€/kk housut, jne... mutta kun rahaa käytössä alle 70€/viikossa ruokaan, bussilippuihin ja laskuihin, niin mistä sen säästät? IDIOOTTI! - Kukas tässä idiootti
just... kirjoitti:
Mutta kun se pitää maksaa kerralla! Ja 60€ on jo viikon ruoat. Viikko pitäisi olla syömättä ja juomatta mitään, jotta pystyisi sen laskun maksamaan.
Vuoden ajan pitäisi pitäisi säästää 5€ kuussa, jotta voisi ostaa talvitakin, 5€/kk jotta voisi ostaa talvenkengät, 5€/kk villapaidan, 5€/kk housut, jne... mutta kun rahaa käytössä alle 70€/viikossa ruokaan, bussilippuihin ja laskuihin, niin mistä sen säästät? IDIOOTTI!Itse OLET IDIOOTTI. Sitä 60 euroa on aikaa säästää VUOSI. Itse olen elänyt työmarkkinatuella 3 vuotta ja hyvin on pärjätty ja säästänyt sukanvarteenkin lähes 600 euroa, vakuutusta maksan lähes 100 euroa vuodessa ITSE. Jos tilailee lehtiä, kaljottelee, polttaa tupakkaa, ottaa velkaa on oma asia jos ei 400 euroa riitä. Vaateet ostan suurimmaksi osaksi kesäisin kirppiksiltä ja talvisin huutiksesta. On vaan oma järjestely kysymys miten saa rahan riittämään. Turhia selityksiä ettei voi ja kykene 5 euroa kuussa säästämään.
- sinä olet
Kukas tässä idiootti kirjoitti:
Itse OLET IDIOOTTI. Sitä 60 euroa on aikaa säästää VUOSI. Itse olen elänyt työmarkkinatuella 3 vuotta ja hyvin on pärjätty ja säästänyt sukanvarteenkin lähes 600 euroa, vakuutusta maksan lähes 100 euroa vuodessa ITSE. Jos tilailee lehtiä, kaljottelee, polttaa tupakkaa, ottaa velkaa on oma asia jos ei 400 euroa riitä. Vaateet ostan suurimmaksi osaksi kesäisin kirppiksiltä ja talvisin huutiksesta. On vaan oma järjestely kysymys miten saa rahan riittämään. Turhia selityksiä ettei voi ja kykene 5 euroa kuussa säästämään.
Älä puhu paskaa! Et ole elänyt päiväkään tuolla rahalla, muuten tietäisit, miten on vaikeata on ostaa edes vessapaperipakkaus, kun sekin maksaa kolmen päivän ruokarahat. Eli joka päivä pitää säästää senttejä, jotta kerran kuukaudessa sen voisi ostaa. Puhumatta, hammastahnasta, pesuaineista, saippuasta, tai vaikka paistinpannusta. Uudet lakanatkin pitäisi joskus ostaa, jos vanhoissa on reiät, jne..
Itse en polta, enkä juo (en ole koskaan edes maistanut alkoholia), ravintoloissa en käy ja elokuvissa olin elämäni aikana (40v) vain KERRAN! Mutta rahat tuskin riittävät elämiseen. Jos on ollut hyvin palkatussa työssä ja on tietokoneet, televisiot, huonekalut, vaatteet, jne... niin totta kai pärjää sen vuoden pari työttömyysrahoilla, koska KAIKKI ON JO! Mutta jos on koko elämänsä elänyt minimirahoilla, niin ei ole mitään, joka ikiseen perustarvikkeeseen, kuten vaikka kattilaan pitää säästää kuukausia.
Ei ole varaa edes matkakorttiin, jotta pääsisi siihen pelastusarmeijaan hakemaan avustuksia, sillä 50€/kk on hemmetin iso raha jos ruokaan, vaatteisiin, hygieniatarvikkeisiin ja laskuihin on vain nuo 400€/kk - Voi helvetti
sinä olet kirjoitti:
Älä puhu paskaa! Et ole elänyt päiväkään tuolla rahalla, muuten tietäisit, miten on vaikeata on ostaa edes vessapaperipakkaus, kun sekin maksaa kolmen päivän ruokarahat. Eli joka päivä pitää säästää senttejä, jotta kerran kuukaudessa sen voisi ostaa. Puhumatta, hammastahnasta, pesuaineista, saippuasta, tai vaikka paistinpannusta. Uudet lakanatkin pitäisi joskus ostaa, jos vanhoissa on reiät, jne..
Itse en polta, enkä juo (en ole koskaan edes maistanut alkoholia), ravintoloissa en käy ja elokuvissa olin elämäni aikana (40v) vain KERRAN! Mutta rahat tuskin riittävät elämiseen. Jos on ollut hyvin palkatussa työssä ja on tietokoneet, televisiot, huonekalut, vaatteet, jne... niin totta kai pärjää sen vuoden pari työttömyysrahoilla, koska KAIKKI ON JO! Mutta jos on koko elämänsä elänyt minimirahoilla, niin ei ole mitään, joka ikiseen perustarvikkeeseen, kuten vaikka kattilaan pitää säästää kuukausia.
Ei ole varaa edes matkakorttiin, jotta pääsisi siihen pelastusarmeijaan hakemaan avustuksia, sillä 50€/kk on hemmetin iso raha jos ruokaan, vaatteisiin, hygieniatarvikkeisiin ja laskuihin on vain nuo 400€/kkMiksi sitten olet elänyt koko elämäsi tuilla herää vaan kysymys? Turha sitten täällä itkeä jos ei ole varaa mihinkään koskaan jos elänyt 400 eurolla 20 vuotta.
- riittää se 400
sinä olet kirjoitti:
Ei ole varaa edes matkakorttiin, jotta pääsisi siihen pelastusarmeijaan hakemaan avustuksia, sillä 50€/kk on hemmetin iso raha jos ruokaan, vaatteisiin, hygieniatarvikkeisiin ja laskuihin on vain nuo 400€/kkite oon ollu työttömänä kohta kymmenen vuotta.olen joutunut sinä aikana ostamaan pesukoneen ja pakastimen jotka hajonneet.ilmankin tulisi toimeen,mutta nuo helpottaa elämää kummasti,ostin koneet anttilan postimyynnistä ja maksoin niitä erissä,sain hyvin maksettua.säästöjä ei ole ollu koskaan,olin pienipalkkaisessa työssä ollu aina ennen työttömyyttä.velkoja ei ole ja maksan ainoastaa netistä ja puhelimesta.400 euroa riittää hyvin perusmenoihin kuten ruokaan ja satunnaisiin vaatemenoihin ja astioihin.sukanvarteen jää välillä säästöön,ehkä parikymppiä kuussa.jos tulee akuutti meno tai ostos,voin sen maksaa niistä.aika tyyristä paskapaperia jos se syö sun 3 päivän ruokarahat.itse ostan paketin kuussa joka maksaa noin 2 euroa.en mene siis sen takia vararikkoon.hammastashnaakin mene putkilo 3 kuukaudessa eikä sekään maksa kun parisen euroa.kyllä hieman haiskahtaa sun rahankäyttö nytten.miksi pitää ostaa matkakorttiin 50 eurolla matkoja kun käyt siellä pelastusarmeijassa vaikka kerran kuussa ja maksat menopaluu vai meinaatko siellä käydä joka päivä.en siis elele herroiksi ja syö hanhenmaksaa,mut kun miettii mitä laittaa mihinkin ja milloin.se 412 euroa riittää jopa tälläselle pitkäaikastyöttömälle ja sillä tulee toimeen kun vaa haluu ja yrittää.
- 11+6
sinä olet kirjoitti:
Ei ole varaa edes matkakorttiin, jotta pääsisi siihen pelastusarmeijaan hakemaan avustuksia, sillä 50€/kk on hemmetin iso raha jos ruokaan, vaatteisiin, hygieniatarvikkeisiin ja laskuihin on vain nuo 400€/kkKyllä se 400 euroa riittää perusruokaan ja laskuihin ja joskus muutamia kymppejä säästöönkin. Eihän se muiden vastaajien vika ole jos olet itsesi laittanut sellaiseen asemaan ettei ole rahaa edes WC-paperiin. Peiliin katsominen kannattaisi tuossa tapauksessa. Laskuihin taas voi itse vaikuttaa mitä tilaa ja ostaa jos pelkät laskut vie puolet työttömyystuesta.
- Jep jep
Voi helvetti kirjoitti:
Miksi sitten olet elänyt koko elämäsi tuilla herää vaan kysymys? Turha sitten täällä itkeä jos ei ole varaa mihinkään koskaan jos elänyt 400 eurolla 20 vuotta.
Koska suomessa yhteiskuntaa perustuu orjatyövoimaan? Jos palkalla ei saa maksettua edes vuokraa ja vuokran ja laskujen käteen jää reilut 200€ ruokaan, niin on pakko hakea tt-tukea ettei kuolisi nälkään.
Ja tällaisia ihmisiä suomessa on satoja tuhansia!
Jotta yksi porvari voisi ajella mersulla, pitäisi olla 10 duunaria jotka tekevät työtä nälkäpalkalla. - Luototon
riittää se 400 kirjoitti:
ite oon ollu työttömänä kohta kymmenen vuotta.olen joutunut sinä aikana ostamaan pesukoneen ja pakastimen jotka hajonneet.ilmankin tulisi toimeen,mutta nuo helpottaa elämää kummasti,ostin koneet anttilan postimyynnistä ja maksoin niitä erissä,sain hyvin maksettua.säästöjä ei ole ollu koskaan,olin pienipalkkaisessa työssä ollu aina ennen työttömyyttä.velkoja ei ole ja maksan ainoastaa netistä ja puhelimesta.400 euroa riittää hyvin perusmenoihin kuten ruokaan ja satunnaisiin vaatemenoihin ja astioihin.sukanvarteen jää välillä säästöön,ehkä parikymppiä kuussa.jos tulee akuutti meno tai ostos,voin sen maksaa niistä.aika tyyristä paskapaperia jos se syö sun 3 päivän ruokarahat.itse ostan paketin kuussa joka maksaa noin 2 euroa.en mene siis sen takia vararikkoon.hammastashnaakin mene putkilo 3 kuukaudessa eikä sekään maksa kun parisen euroa.kyllä hieman haiskahtaa sun rahankäyttö nytten.miksi pitää ostaa matkakorttiin 50 eurolla matkoja kun käyt siellä pelastusarmeijassa vaikka kerran kuussa ja maksat menopaluu vai meinaatko siellä käydä joka päivä.en siis elele herroiksi ja syö hanhenmaksaa,mut kun miettii mitä laittaa mihinkin ja milloin.se 412 euroa riittää jopa tälläselle pitkäaikastyöttömälle ja sillä tulee toimeen kun vaa haluu ja yrittää.
Oletpas "erikoinen" työtön, kun sulle on annettu luottoa. Itse teen osa-aikatöita enkä saa luottokorttia vai luottotiedot ovat kunnossa ja olen aina maksanut kaikki laskut ajallaan.
- Ruoka apu
11+6 kirjoitti:
Kyllä se 400 euroa riittää perusruokaan ja laskuihin ja joskus muutamia kymppejä säästöönkin. Eihän se muiden vastaajien vika ole jos olet itsesi laittanut sellaiseen asemaan ettei ole rahaa edes WC-paperiin. Peiliin katsominen kannattaisi tuossa tapauksessa. Laskuihin taas voi itse vaikuttaa mitä tilaa ja ostaa jos pelkät laskut vie puolet työttömyystuesta.
Ruokaan riittää, mutta kun pitää ostaa muutakin kuin ruokaa. Ainoastaan seutulippu maksaa yli 90€/kk,
Mutta näistä rahoista pitäisi säästä myös vaatteisiin, kodinkoneisiin ja huonekaluihin. Laskepas huviksesi montako vuotta pitää säästää tietokoneseen. Itselläni meni siihen 3 vuotta. - työtön minäkin
Jep jep kirjoitti:
Koska suomessa yhteiskuntaa perustuu orjatyövoimaan? Jos palkalla ei saa maksettua edes vuokraa ja vuokran ja laskujen käteen jää reilut 200€ ruokaan, niin on pakko hakea tt-tukea ettei kuolisi nälkään.
Ja tällaisia ihmisiä suomessa on satoja tuhansia!
Jotta yksi porvari voisi ajella mersulla, pitäisi olla 10 duunaria jotka tekevät työtä nälkäpalkalla.Jos vuokran jälkeen jää käteen 200 euroa on silloin oikeutettu toimeentulotukeen ja saa puuttuvan 200 euroa sitä kautta. Velkaa ei kannata ja pidä ottaa niin paljon ettei rahkeet riitä siitä huolehtimiseen, varsinkaan jos elää peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella. Normaalikulutuksella sillä reilulla 400 eurolla kyllä elää ja maksaa esim netti- ja puhelinlaskut ja ruuat. Jos laskujen jälkeen jää ruokaan 100 euroa kuussa siitä 400 eurosta, elää täysin yli varojensa muussa suhteessa.
Itse en ostele kun välttämättömän ruuan jne. Ruokaan kuluu noin 250 euroa kuussa ja siinä on kissankin ruuat ja hiekat 50 euroa. Periaatteessa 50 euroa riittää viikon ruoka/hygienia kuluihin yksineläjällä. Säästän jo siinä moneen verrattuna etten tupakoi lainkaan enkä käytä alkoholia kun ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Ulkona tosin käyn pizzalla ehkä kerran kuussa siihen sentäs varaa. - työtön minäkin
Luototon kirjoitti:
Oletpas "erikoinen" työtön, kun sulle on annettu luottoa. Itse teen osa-aikatöita enkä saa luottokorttia vai luottotiedot ovat kunnossa ja olen aina maksanut kaikki laskut ajallaan.
Netanttilasta saa ostettua osamaksulla jos on luottotiedot kunnossa. Muista en tiedä. Olen ostanut tietokoneen viime vuonna siten (475 euroa) ja olen työtön.
- Jeepa
Voi helvetti kirjoitti:
Miksi sitten olet elänyt koko elämäsi tuilla herää vaan kysymys? Turha sitten täällä itkeä jos ei ole varaa mihinkään koskaan jos elänyt 400 eurolla 20 vuotta.
Kuten arvelinkin, että olet kultalusikkasuussa syntynyt, etkä koskaan ole joutunut elämään köyhyysrajan alla, vaikka yrität muuta väittää.
Suosittelen että katsot tämän ohjelman: http://areena.yle.fi/video/1300741226154
Eivät pystyneet elää tt-rahoilla vaikka kuinka yrittivät, rahat eivät riittäneet edes ruokaan. Ja heillä oli jo kaikki vaatteista kodinkoneisiin. Ja köyhän pitää nuokin hankkia noilla samoilla rahoilla.
Ja se, että sulla kotivakuutus maksaa yli 100€/v kertoo, että sinulla on omaisuutta ainakin 30 tuhannen euron edestä. Eli sun ei tarvitse miettiä, millä rahoilla ostaa kalsarit ja sukat tai vaikka paistinpannu. Jos kaapit ovat täynnä omaisuutta, niin totta kai voi luulla, että kyllä mullekin 400€/riittäisi ruokaan. Mutta niiden pitäisi riittää kaikeen, matkoihin, vaatteisiin, laskuihin, huonekaluisiin ja ruokaan. - työtön minäkin
Jeepa kirjoitti:
Kuten arvelinkin, että olet kultalusikkasuussa syntynyt, etkä koskaan ole joutunut elämään köyhyysrajan alla, vaikka yrität muuta väittää.
Suosittelen että katsot tämän ohjelman: http://areena.yle.fi/video/1300741226154
Eivät pystyneet elää tt-rahoilla vaikka kuinka yrittivät, rahat eivät riittäneet edes ruokaan. Ja heillä oli jo kaikki vaatteista kodinkoneisiin. Ja köyhän pitää nuokin hankkia noilla samoilla rahoilla.
Ja se, että sulla kotivakuutus maksaa yli 100€/v kertoo, että sinulla on omaisuutta ainakin 30 tuhannen euron edestä. Eli sun ei tarvitse miettiä, millä rahoilla ostaa kalsarit ja sukat tai vaikka paistinpannu. Jos kaapit ovat täynnä omaisuutta, niin totta kai voi luulla, että kyllä mullekin 400€/riittäisi ruokaan. Mutta niiden pitäisi riittää kaikeen, matkoihin, vaatteisiin, laskuihin, huonekaluisiin ja ruokaan.En tiedä kenelle vastasit kun ei tästä uudesta systeemistä ota mitään selvää. Toki on telkkari aikanaan ostettu kun kävi vielä töissä. Muuta ns yleellisyyttä ei ole tietokoneen lisäksi. Olen katsonut tuon ohjelman ja nuo kaikki ovat tottuneet elämään suuremmalla summalla per viikko. Vaikea se on ykskaks elää jopa pari kolme sataa euroa pienemmällä viikkottaisella budjetilla. Oli se itsellenikin kun jäin työttömäksi, mutta siihen oppii kun on pakko. Kävin etelän reissuilla 2 kertaa vuodessa, nyt käyn kerran 5 vuodessa. Siitä joutunut tinkimään en paljoa muusta.
En kyllä tiedä miksi puolustelen itseäni jos itselläni 412 euroa riittää omaan elämiseen koska en ole ottanut työttömyys aikana muuta velkaa kun tietokoneen jonka olen jo maksanut pois. Viimeisin ostokseni oli joulukuussa uusi paistinpannu 9 euroa joka ei laittanut budjettiani sekaisin. Eihän niitä joka kuukausi edes osteta vaan maksimissaan kerran vuodessa tai kahdessa.
Vaatteita ostan aleista mistä löytyy halvalla kerran kaksi vuodessa, käytän myös jonkin verran Huuto.net palvelua jos sieltä joskus joku paita tai housut silmään sattuu osumaan muutamalla eurolla. Kekseliäisyys on valttia kun elää perustoimeentulolla. Kalliit stockmanit sun muut voi kiertää kaukaa ihan suosioilla. Niistä ei edes aleista löydy työttömän kukkarolle sopivaa. Näillä eväillä jatketaan kunnes joskus työpaikan löytää ja ennen kaikkea saa.
- kiitos tiedosta
Enpäs tiennytkään että kotivakuutukseen saa erikseen tukea. En ole ennen ottanut mitään vakuutuksia mutta nyt otan.
- köyhä köyhempi köyhi
Se onkin täysin turhaa sossu-asiakkaalle. Koska jos jotain sattuukin, esim pesukone hajoaa ja saat vakuutuksesta 300€ korvausta, niin sossu katsoo sen tuloksi, etkä seuraavassa kuussa saa penniäkään tt-tukea.
Pesukone, tietokone, jne... eivät ole pakollisia elämisen kannalta ja sossu katsoo nuo rahat aina "ylimääräisiksi" tuloiksi, joilla voi elää. Eli vaikka myisit telkkarin, niin nuokin rahat katsotaan tuloiksi. Eli ei kannata edes myydä mitään, itse tein sellaisen virheen, että myin äidin kihlasormuksen kun tarvitsin rahaa tietokoneeseen (opintoja varteen) ja talvitakkiin. Lopputuloksena oli, ettei mulla ollut enää sormusta eikä tietokonetta eikä takkia, vaan nuo rahat piti kuluttaa elämiseen, sillä en saanut tt-tukia parin kuukauteen tämän takia...
Ainoastaan, kun vakuutus on pakollinen, esim jos vuokranantaja vaatii sitä, niin silloin sen pitää ottaa...
- Rahat loppuu
Hiton turhauttavaa ja ärsyttävää! MIKSI tekevät tuollaisia ttt-päätöksiä, jos kerran pitäisi maksaa se kerralla???
- Cash in hand
Loppujen lopuksi kotivakuutuksesta ei ole mitään hyötyä silloin kun korvausta kotivakuutuksesta saa kohdalleen. Tämä sen takia, että sosiaalitoimi korvaussumman tullessa tililleen, laskee korvauksen tuloksi.
Ja jostain kummansta syystä, sosiaalitoimi haluaa vakuutusasiakirjat itselleen, ennen kuin maksavat kotivakuutuksen toimeentulotukena vakuutusyhtiöön.
Olisi varmaankin parempi ottaa kotivakuutus ilman pankkitilinumeroa, jotta sitten jälkeen päin onnettomuuden saisi vakuutuskorvauksen riihikkuivana käteensä. - Hra_VarjeleOnnetonta
Kotivakuutus kannattaa ottaa sen takia, että se joissain tapauksissa suojaa vakuutuksen ottajaa omilta ja muiden virheiltä. Esim. asuttaessa kerrostalossa vesivahingolta jota ei ole itse aiheuttanut.
Ja toinen tapaus on se, että esim. vesien valuessa yläkerrasta asuntoosi, voit olla kotivakuutuksen perusteella saamaan väliaikaisen vuokra--asunnon vuokran vakuutusyhtiöstä.
Mutta sitä en tiedä, kuinka vaikeaksi sosiaalitoimi käy, kun sosiaalitoimi maksaa vuokraa asumiskelvottomaan asuntoon ja samalla kun kotivakuutuksen kautta on saanut välikaikaisen vuokra-asunnon, niin laskeeko sosiaalitoimi välikaikaisen vuokran vakuutusyhtiöstä tuloksi.- juuri niin
Kyllä sen välinaikaisen asunnon saa kunnaltakin jos joku iso vahinko sattuu.
Ja jos vesivahinko rikkoo esim television, tai pesukoneen, niin ne rahat pitää kuitenkin sitten käyttää elämiseen eikä tavaroiden uusimiseen. Että käytännössä samaa, jos et saisi senttiäkään vakuutuksesta. - 20
juuri niin kirjoitti:
Kyllä sen välinaikaisen asunnon saa kunnaltakin jos joku iso vahinko sattuu.
Ja jos vesivahinko rikkoo esim television, tai pesukoneen, niin ne rahat pitää kuitenkin sitten käyttää elämiseen eikä tavaroiden uusimiseen. Että käytännössä samaa, jos et saisi senttiäkään vakuutuksesta.Niin mutta se vahinko saattaa lähteä sinun asunnostasi.
Et joudu ikuiseen velkavankeuteen.
Minun kotivakuutukseni ei ole tätä omaisuuttani varten (heteka ja virsikirja)
Sain kyllä rahaa pesukoneen hajottua, mutta silloin en ollut sossun asiakas.
Joku puhui vuokran maksusta sumiskelvottomaan asuntoon, yleensä vuokra puolitetaan ja siellä asunnossa voi varastoida tavaroitaan. - justinsa niin
20 kirjoitti:
Niin mutta se vahinko saattaa lähteä sinun asunnostasi.
Et joudu ikuiseen velkavankeuteen.
Minun kotivakuutukseni ei ole tätä omaisuuttani varten (heteka ja virsikirja)
Sain kyllä rahaa pesukoneen hajottua, mutta silloin en ollut sossun asiakas.
Joku puhui vuokran maksusta sumiskelvottomaan asuntoon, yleensä vuokra puolitetaan ja siellä asunnossa voi varastoida tavaroitaan.Jokaisella kiinteistöllä on vakuutus, eli jos vahinko sattuu omassa asunnossa, niin kiinteistön vakuutus korvaa kiinteistölle aiheutetut vahingot.
Eli ainoastaan omat "huonekalut" joudut korvamaan itse. Ja niistä kumminkin et saisi senttiäkään, kun sossu katsoisi ne tuloiksi. - 7
justinsa niin kirjoitti:
Jokaisella kiinteistöllä on vakuutus, eli jos vahinko sattuu omassa asunnossa, niin kiinteistön vakuutus korvaa kiinteistölle aiheutetut vahingot.
Eli ainoastaan omat "huonekalut" joudut korvamaan itse. Ja niistä kumminkin et saisi senttiäkään, kun sossu katsoisi ne tuloiksi.Joo. kiinteistön.
ei naapurin sohvaa. - suuri puhallus
7 kirjoitti:
Joo. kiinteistön.
ei naapurin sohvaa.Sossun maksamat kotivakuutusmaksut ovat suoraa tulonsiirtoa vakuutusyhtiöille.
Ensinnäkin, kotivakuutus ei korvaa mitään, jos itse sössit, esim. lähdet ulkosalle pesukoneen ollessa päällä.
Toisekseen kerrostalossa vuokranantaja on velvollinen ottamaan kiinteistövakuutuksen, joka korvaa esim. vesi- ja palovahingot kun et itse ole syyllinen
. Kolmanneksi, kotivakuutuksilla kerätään tyhmiltä rahat pois ylivakuuttamisen kautta. Vakuutusarvoksi lasketaan yleensä neliöiden mukaan useita kymmeniä tuhansia eikä köyhällä sellaista koti-irtaimistoa ole.
Neljänneksi vakuutusmaksu kyllä määräytyy vakuutusarvon mukaan (eli sen mukaan mitä kyseinen irtaimisto uutena maksaisi), mutta korvauksia maksettaessa tehdään yleensä aina ikävähennykset irtaimiston arvoon eli pelkistetysti "40000e" maksetaan ehkä 5000-10000e vaikka kaikki tuhoutuisi, vaikka vakuutusmaksut on kerätty 40000e arvosta.
Yritäpä ottaa mistä tahansa vak.yhtiöstä halvempi kotivakuutus esim 15000 euron korv.määrän mukaan, saattaa se onnistua, mutta tuollaisen vakuutuksen ottaminen on tehty hemmetin vaikeaksi. Netin kautta ei onnistunut ollenkaan, puhelimitse sitten tilasin, niin silti oli laitettu toimitettuun vak.tarjoukseen vakuutusmäärä neliöiden mukaan yli 40.000e.
En ymmärrä miksi vuokranantajat kotivakuutuksen vuokralaiselta vaatii, mikä muka on se lisäsuoja, jonka vuokranantaja tuolla vuokralaisen vakuutuksella saa.
- mietinpähän vaan
Entäpä jos pesukone hajoaa ja tekee vakuutusyhtiölle ilmoituksen ja saa korvauksen - ja ohjaa korvausrahat jonkun tutun tilille, josta ne saa ja ostaa sen uuden koneen (jos saa sen uuden hinnan ja korvauksen erotuksen kasaan, tietty) ?
Vai voiko käyttää vaikka lasten tiliä ko. tarkoitukseen, jos on lapsilla tili?- justinsa
Mutta sehän on petos.
- sossuasiaa
Sosiaalitoimi tekee järjestään monella tapaa lainvastaisia päätöksiä, kun eivät siitä käytännössä ikinä joudu vastuuseen. Foorumeilla on myös hirveä määrä sinneppäin totuuksia, johon ei kanna sumeasti luottaa. Parhaan tiedon saa lukemalla (k)ho:n päätöksiä, joissa on korjattu sossun vääriä päätöksiä. Valitettavasti tämä palvelee muutenkin paremmin pärjääviä valittamaan kykeneviä ja jättää kaikista huono-osaisemmat oman onnensa nojaan ja sossutädin armolle. Päätöksistä valittamiseen on saatavilla myös maksutonta oikeusapua.
Jos pesukone hajoaa ja vakuutusyhtiö maksaa tästä korvauksia, ei tätä summaa saa ottaa tulona huomioon, jos käyttää/aikoo käyttää saadun summan uuden pesukoneen hankintaan. Aikomus tulee toki ilmaista sen kuun hakemuksessa, johon tämä korvaus saatettaisiin laskea tuloksi. Kivusta ja särystä vast. saadun korvauksen sossu taasen saa ottaa surutta tulona huomioon. - Mister Hanski
Täältä ei kannata,kysyä ei yhtään mitään.Täällä samanlaisia taliaivoja vastaamassa,kuin muillakin palstoilla.Jos ei mulla mene hyvin ei,saa mennä toisellakaan.
Ainahan sitä voi valittaa ttt päätöksestä.
Itse valitin aikanaan,kun tuli tappelu muutoavustuksen määrästä. Sosiaali tantta meinas että 550km muutoon riitää 280€. Tein valituksen hallito-oikeuteen hallinto-oikeus selvitti asiaa ja päätös oli että lähtevä kunta joutui maksamaan lisää 610€.En laittanut valitukseen,mitään euromääräistä määrä,vaan tuo 610€ määräsi itse hallinto-oikeus. Vetosin vaan että 280€,ei riitä kattamaan kyseisestä matkasta aiheutuvia muuto kustannuksia.
Arvaatte varmaan oliko suu pielet ylöpäin,kun sain hallinto-oikeuden päätöksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791