Tiedustelisin on kellään vastaavaa sairautta/vammaa?
Oikea jalka ei toimi kun oma paino on päällä? toimii kyllä istuessa, siis voi nosta laskea koukistaa jne.....
Vika pahentunut 3 vuodessa , että nyt kävely onnistuu rollaattorin kanssa tai toisen henkilön tukemana, yksin ei pysty kävelemään.
Tasapainovaukeuksia sekä jatkuva särky alaselässä, joka estää myös fysikaalisen harjoitttelun tai ainakin tekee sen vaikeaksi.
elämä on kuin hidastetussa filmissä..
Diagnoosit on saatu kahdesta paikasta; neurologin tutkimukset tehty ja diagnoosi R26.8 kävelyvaikeus sekä toinen erikoislääkäri antoi diagnoosin; G65 CRPS extr inf l.dex ? (jotain välilevyn pullistumaan liittyvää prolapsi työntynyt ulospäin/sisäänpäin ja painaa sumpaattista hermostoa??)
Onko samantyyppistä vaivaa kellään? (neurologi sanoi ettei ole koskaan tavannut tälläistä!)
Kaikki tutkimukset tehty neuron puolella ja MRI otettu ja lannepisto tehty jne...
Olemme ajatelleet Ortonia vielä, saiskohan sieltä apua?
Kiitos kommenteista.
toinen jalka ei toimi?
16
16550
Vastaukset
- JennyNeito
Kyllä,
minulla myös toinen jalka (vasen) toimimaton!
Vuonna 2007 melko yhtäkkisesti lähti vasen jalka alta. Neurologit ihmettelivät, tehtiin magneettia (selästä, lantiosta, kaularangasta, aivoista ja sitten vielä polvestakin), lannepisto 2 kertaa, enmg-tutkimus 3 kertaa.. mitähän vielä, kamalasti verikokeita.
Vaiva on välillä ollut parempi, välillä huonompi. Neurologit eivät löytäneet mitään oikein selittävää, diagnosoivat s1-hermojuuritulehduksen ja olen kävellyt kepeillä. Nyt taas huonompi tilanne ja kävin selkärangan magneetissa jossa näkyy L5/S1 prolapsi (jota ei kuitenkaan nähty ensimmäisessä 2007 tehdyssä magneetissa). Kummallista on! Nyt menen fysiatrille ja toivon parasta.
Terveisin, JennyNeito - rollaattori
Moikka!
Samantyyppinen ongelma näyttää olevan. Minulle diagnostoitiin dystonia-tyyppinen sairaus! jolle ei voi tehdä mitään.
Seisominen ongelma, ei jaksa kauaa pysyä jalkojen päällä, kävely edelleen vaikeaa, onnistuu vai rollaattorilla tai toisen tukemana.
uutta oli tuo hermojuuritulehdus? saitko siihen mitään apuja ja auttoiko?
entä tuo prolapsi- tekevätkö mitään sille ?
Kiinnostaa mitä fysiatri on mieltä ja mitä hoitoja on edessä?
Ortonin kipuklinikka on yksi vaihe johon vielä aion mennä, jos sieltä saisi jotain apua.
Onnea ja voimia jaksamiseen...- JennyNeito
Hei vaan!
Fysiatri oli sitä mieltä että prolapsi ei nyt tyydyttävällä tavalla selitä kävelyvaikeutta. Pitää siis uudestaan mennä neurolle ja ilmeisesti täytyy uudestaan tehdä aivojen magneetti sekä likvor-tutkimus. Voi että! Olisi tuntunut paremmalta jos prolapsi olisi kävelyvaikeuden syy. Ei ole mukavaa ryhtyä metsästämään neurologisia tauteja uudestaan, etenkin kun neurologit nyt eivät tunnu tietävän mistä on kyse.
Kertoisitko tilanteestasi hieman enemmän? Osaatko sanoa tarkkaan ottaen mikä dystonia-tyyppinen sairaus sinulla on? Senhän ei pitäisi kävelemiseen vaikuttaa, vai vaikuttaako? Minkä ikäinen olet? Itse kävelen nyt kahdella kyynärsauvalla, sisätiloissa pystyn köpöttelemään hieman ilmankin. Ikää minulla on 32 vuotta. Kyllä ehdottomasti sinun pitää hakeutua tutkimuksiin, ei voi olla niin että ihminen jää rollaattorin varaan ilman mitään diagnosoitua syytä! Miten ihmeessä sinä pärjäät arkipäivässä, onko sinulla kotiapua? Onko sinulla omaista joka voi auttaa ja tulla esim. lääkäriin mukaan? - olen huomannut, että yksin kun on menee puolet lääkärin sanomasta ohitse ja sen kuulemansakin voi sitten käsittää väärin :).
Orton on kyllä hyvä kuntoutuslaitos ja sinne kannattaa tietysti pyrkiä, mutta onhan sinulla maksusitoumus sairaanhoitopiiriltäsi? Ettet itse joudu sitä maksamaan, se nimittäin on varmaan melko kallista.
Prolapsille ei nyt tehdä mitään, se "kuivuu" itsestään pois. Hermojuuritulehduksellekaan ei pysty mitään tekemään, se menee ilmeisesti ohi omia aikojaan. Menen uudestaan enmg-tutkimukseen muutaman viikon päästä, sitten neurologin vastaanotolle.
Onhan tämä ankeata kun ei oikein mitään pysty itse tekemään ja joutuu olemaan toisten varassa. Yritetään kummiskin nauttia siitä että ainakin kohta on kesä, ja silloin on liikkuminen meille huonojalkaisillekin edes vähän helpompaa!
- rollaattori
Moikka!
kokemusta on siitä ettei neurot tiedä näitä sairauksia, suuri osa perustuu oletuksiin ja päätelmiin ja tietysti poissulkeviin tutkimuksiin.
Minulta on otettu ja tehty "kaikki" tutkimukset neurologin mukaan mitä voidaan tehdä! ja kuulemma alaselän vaivat eivät ole kävelyvaikeuksien syy.
Ortonin käynnin jälkeen pystyn kertomaan lisää, toivon mukaan parempia uutisia.
Itse olen 63 vuotias ja vaiva on ollut noin vuoden, mutta ongelmat alkaneet jo 3 vuotta sitten.
Mieheni on apuna ja tukena joten arkirutiinit hoituu.
maksusitoumusta ei ole joten pitää hoitaa itse joka näyttää olevan ainoa keino saada aikaan jotain.
Kesää odotellaan kovasti että päästään harjottelemaan kävelyä tasaisella.
palataan asiaan ja hyvää kevään odotusta! - rollaattori
Vuosi on mennyt ja tilanne on pahentunut koko ajan.
Ollaan käyty peijaksen neurolla jossa seurannassa! Ollaan käyty ortonissa fysiatrilla ja neurologin luona, ei mtään uutta tilanteeseen- nyt mennään jorviin isotooppikuvauksiin jossa kuvataan dopamiinipitoisuutta tai jotain sellaista....
kokeen kesto kokonaisuudessaan 5 tuntia toisen kerran 5 tuntia viikon päästä.
Kävelyvaikeudet pahenee , en pysy pystyssä jos en pidä molemmin käsin kiinni jostain... siis mitään ei voi tehdä, hyvä kun hampaat voi pestä...
alkaa olla epätoivoinen tilanne
tällä kerralla kesän odotus ei edes viehätä! - Köpsö
Mitä kuuluu nyt nimimerkeille, onko löytynyt syytä vaivoihin?
Minulla tutkimukset menossa kävelyvaikeuteen. Koko ranka kuvattu magneetilla, ei selittävää löytynyt. Hermoratatutkimuksessa jalkojen liikehermojen vauriot. Nyt otettiin lihasbiopsiat ja odotellaan vastausta niistä.
Mitään ohjeita tai lääkityksiä en ole mistään saanut.
Kuukauden päästä taas neurolle.... toivon että kävely ei mene kokonaan.
Vielä selviän jokapäiväisistä askareista itse.- rollaattori
Moi! kiitos kiinnostuksesta asiaa kohtaan.
Tilanne on mennyt huonompaan suuntaa, viimeisin diagnoosi on vaskulaarinen parkinssonismi(?) ei kuitenkaan parkinsson joka on poissuljettu pään PET-kuvauksella.
Selkää särkee ja joikea jalka ei toimi, käytännössä estää liikkumisen, vaivoin rollaattorilla max 10 metriä, muuten pyörätuolilla.
käyty neurologilla meilahdessa, peijaksessa, Ortonissa sekä erikoislääkäreilä, fysiatrilla,ortopedilla sekä lisäksi omalääkärillä terveyskeskuksessa jne... kaikkea kokeita on otettu mutta mitään selvää syytä ei ole löytynyt.
seuraavaksi mennään taas peijaksen neurolle "seurantakäynnille" joka on yhtä tyhjän kanssa, varmaan pakollinen käynti 2 kertaa vuodessa että näkevät miten ongelma etenee!
Olen anonut taxikorttia ja saanut sen 18 yhdensuuntaista matkaa / KK sekä nyt kotona käynyt tpoimintaterapeutti ja sen seurauksena anomus(vammaistukianomus) kylpyhuoneen pesualtaan uusiminen pyörätuolikäyttöön sopivaksi sekä tukia ja kaiteita oikeisiin kohtiin. lisäksi anon henkilöautoon kääntyvää penkkiä joka helpottaisi autoon menoa ja ulostuloa.
Magneetissa käytiin toisen kerran omalla kustannuksella mutta sieltä ei löytynyt mitään "leikattavaa" sanoi ortopedi.
alkaa olla keinot vähissä, uutena vaihtoehtona ajattelimme kokeilla saataisiinko tuota hassis-lääkitystä, se kuulemma on auttanut tämäntyyppisissä vaivoissa - hakeminen ja luvan saaminen taitaa olla kovan työn takana ja on sitäpaitsi kallista ja se on maksettava itse - kela ei korvaa!
kuntopyörällä polkeminen onnistuu mutta kävely ei, kuulin jostain että vantaan magneetilla on aino suomessa sellainen magneetti joka kuvaa pystyssä! mutta siinäkin täytyy olla paikallaan joka ei onnistu ilman tukea!
voimia sinne taisteluun. - rollaattori
rollaattori kirjoitti:
Moi! kiitos kiinnostuksesta asiaa kohtaan.
Tilanne on mennyt huonompaan suuntaa, viimeisin diagnoosi on vaskulaarinen parkinssonismi(?) ei kuitenkaan parkinsson joka on poissuljettu pään PET-kuvauksella.
Selkää särkee ja joikea jalka ei toimi, käytännössä estää liikkumisen, vaivoin rollaattorilla max 10 metriä, muuten pyörätuolilla.
käyty neurologilla meilahdessa, peijaksessa, Ortonissa sekä erikoislääkäreilä, fysiatrilla,ortopedilla sekä lisäksi omalääkärillä terveyskeskuksessa jne... kaikkea kokeita on otettu mutta mitään selvää syytä ei ole löytynyt.
seuraavaksi mennään taas peijaksen neurolle "seurantakäynnille" joka on yhtä tyhjän kanssa, varmaan pakollinen käynti 2 kertaa vuodessa että näkevät miten ongelma etenee!
Olen anonut taxikorttia ja saanut sen 18 yhdensuuntaista matkaa / KK sekä nyt kotona käynyt tpoimintaterapeutti ja sen seurauksena anomus(vammaistukianomus) kylpyhuoneen pesualtaan uusiminen pyörätuolikäyttöön sopivaksi sekä tukia ja kaiteita oikeisiin kohtiin. lisäksi anon henkilöautoon kääntyvää penkkiä joka helpottaisi autoon menoa ja ulostuloa.
Magneetissa käytiin toisen kerran omalla kustannuksella mutta sieltä ei löytynyt mitään "leikattavaa" sanoi ortopedi.
alkaa olla keinot vähissä, uutena vaihtoehtona ajattelimme kokeilla saataisiinko tuota hassis-lääkitystä, se kuulemma on auttanut tämäntyyppisissä vaivoissa - hakeminen ja luvan saaminen taitaa olla kovan työn takana ja on sitäpaitsi kallista ja se on maksettava itse - kela ei korvaa!
kuntopyörällä polkeminen onnistuu mutta kävely ei, kuulin jostain että vantaan magneetilla on aino suomessa sellainen magneetti joka kuvaa pystyssä! mutta siinäkin täytyy olla paikallaan joka ei onnistu ilman tukea!
voimia sinne taisteluun.tuli väärin tuo lääke, se oli kannabis!
- Johannes
ROLLAATORI 25.3.2012 kerroit Jorvin isotooppi-tutkimuksista .Oliko siitä mitään iloa ja antoiko se mitää tietoa sairaudesta. Olen kiitollinen jos satut näkemään tämän ja viitsit vastata kysymykseeni.
- rollaattori
moikka!
isotooppikuvaus oli jorvissa, ei ensin meinattu ssada lähetettä sinne peijaksesta mutta käytiin ortonin neurolla ja se lähetti peijakseen "suosituksen" että sen voisi ottaa ja poissulkea jotain vaihtoehtoja.
saatiin lähete ja käytiin siellä SPECT-kuvauksessa, otettiin vain toinen kun niitä on kuulemma kaksi josta toinen otetaan jos jotain "näkyy" tms...
Tulokset olivat sellaisia ettei kuvissa näy "dopamiinipuutosta joka on parkinssoniin liittyvä oire tai merkki - eli kuvauksen perusteella ei ole parkinsson tauti.
myöhemmin oltiin meilahden neurologi-professori Sekko kaakkolalla joka on johtava neurologi suomessa, hänen diagnoosinsa oli ensi ns."liimajalka" mutta sitten Kaakkola otatti vielä toisen pääkuvauksen PET-TT kuvaus jossa melko pitkälle normaalin näköinen löydös(?) loppujen lopuksi Kaakkola päätyi atyypiseen parkinsonismiin (vaskulaarinen parkinssonismi) jossa ei ole dopamiinivaurioita ja siten ei parkinsson lääkkeistä ole hyötyä.
tässä mennään tällä hetkellä, fysikaalinen hoito (kotikäynteinä) aloitettu ja muutoksia kotona tehty, mutta jalka ei toimi ja liikuntakyky on käytännössä mennyt. Pyörätuolissa tällä hetkellä, ylösnousemiseen tarvitaan rollaattori mutta sillä liikkuminen ei onnistu kuin 3 - 5 metriä. Jalat toimivat muuten normaalisti ja kuntopyörää voi polkea mitä nyt selkäsäryltä voi. - johannes
Kiitos Rollaattori vastauksesta.
Olin kiinnostunut,koska olen juuri aloittanut dopamiini kokeilun, valkka minulla ei tutkimusten mukaan olekkaan parkinsonismia.Lääkärin mukaan siitä on puutetta aivojen pienissä valtimoissa.
,mikä vaikeuttaa kävelyä. Kiitos vielä kerran ja kaikkea hyvää toivoen J. - rollaattori
Moikka!
Kuvaile vähän sitä kävelyvaikeutta?
vaikuttaako molempiin vai vain toiseen jalkaan?
Onko ammuvapinaa/tärinää jaloissa?
entä tasapaino- onko vaikeuksia pysyä pystyssä?- Johannes
Kävelystäni totean ,että se on vasen jalka mikä" jätättää". Kaikki alkoi suht. äkkiä molempien jalkojen reisilihasten puutumisella istuttaessa-.Aamulla molemmat jalat ovat jäykät , mutta oikea alkaa pian toimia, vasen jää enemmän tai vähemmän jäykäksi ja askel lyhyeksi.Tasapaino on sen verran hyvä, että voin kävellä ensin 500 m.ilman kävelysauvojen tukea ja niiden kanssa toiset 500m. päälle.Kuvattu ja etsitty vikaa paljon,mutta ei löytdetty juuri mitään.Diagnoosi tavanomainen R:26:8. Nyt kokeillaan, kuten kerroin, dopamiini-lisäystä Että tällee täytyy yrittää päästä eteenpäin. J
- johannes
Johannes kirjoitti:
Kävelystäni totean ,että se on vasen jalka mikä" jätättää". Kaikki alkoi suht. äkkiä molempien jalkojen reisilihasten puutumisella istuttaessa-.Aamulla molemmat jalat ovat jäykät , mutta oikea alkaa pian toimia, vasen jää enemmän tai vähemmän jäykäksi ja askel lyhyeksi.Tasapaino on sen verran hyvä, että voin kävellä ensin 500 m.ilman kävelysauvojen tukea ja niiden kanssa toiset 500m. päälle.Kuvattu ja etsitty vikaa paljon,mutta ei löytdetty juuri mitään.Diagnoosi tavanomainen R:26:8. Nyt kokeillaan, kuten kerroin, dopamiini-lisäystä Että tällee täytyy yrittää päästä eteenpäin. J
Kysyisin" Rollaattorilta",että onko fysikaalisista hoidoista ollut mitään apua kävelyvaikeuksiin ja mjnkä tyyppisiä hoitoja on annettu.? ---------- Itselläni kävelyvaikeudet ovat lisääntyneet ainakin ilman lämpötilasta riippuen Tarvitsen happirikkaan ilman,jolloin kävely on helpompaa.
- rollaattori
Kävelyni ovat loppuneet kokonaan, vain muutama metri rollaarttorilla lähinnä siirtyminen pyörätuoliin ja pois- siinä on kävelyt
Ongelmana on toinen jalka joka pettää alta eikä kanna jolloin kävely on mahdotonta.
Fysikaalista hoitoa on nyt tänä vuonna saatu 10 kertaa(!) ja se on loppu, nyt sitten taas kuntoarvio?? ennenkuin jatketaan. Ei merkittävää vaikutusta koska toinen jalka on ongelma ja se estää tehokkaasti kaiken kuntoilun vaikka kuntopyörää jonkin verran voinkin polkea. lihakset eivät ole niin huonossa kunnossa mutta jalka pettää eikä kanna? nyt mennään taas vuositarkastukseen peijakseen saa nahdä mitä sieltä tulee, ei todennäköisesti mitään- kunhan taas katsovat mikä on tilanne.
kaikki kokeet on otettu kuten aikaisemmin olen kertonut eikä dopamiinilisäyskään tehnyt hyvää vaa aiheutti olotilan huononemisen koska dopamiinia tuli liikaa.
Ilmasto ei muuten vaikuta tähän kävelyvaikeuteen mutta palelen kyllä jatkuvasti, muita oirewita on huomannut; hiusten lähtöä, ihon kuivumista, jalkojen turpoamista ja oikean käden vapina kyllä on lisääntynyt selvasti!
kerron lisää kun olen käynyt peijaksessa.... - rollaattori
Nyt käyty Peijaksessa neurologin vastaanotolla - tulos on että mitään ei voi tehdä enään, kaikki on tehty.
Enään ei olla edes seurannassa joten täsä vaan eteenpäin sanoi mummo lumessa.
Pääsiskin joskus lumeen tarpomaan!
katsotaan mitä tapahtuu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831