Tarkoitus olisi myydä asunto itse, eli hyvät neuvot tarpeen:
1. Kannattaako näytöt sopia jokaiselle erikseen vai yhteisnäyttö?
2. Pitääkö isännöitsijätodistuksesta ja muista papereista antaa kopiot katsojille?
3. Jos joku tekee tarjouksen, tuleeko olla kirjallinen, tulostanko tarjouslomakkeita valmiiksi?
4. Mitä tämän jälkeen? Ajattelin teettää kauppakirjat jollain välittäjällä eli miten toimin? Otanko välittäjään yhteyttä nyt vai vasta tarjouksen jälkeen?
5. Miten käsirahan kanssa, maksetaanko käsiraha ensin ja vasta sitten aletaan tekemään papereita?
kokeneemmat auttakaa
3
336
Vastaukset
- etsijä_12345
1. Asunnon etsijänä voin sanoa, että yhteisnäytöt on ihan ok, kunhan siellä ei järjestetä huutokauppaa asunnon hinnasta.
2. Kopiot papereista pitää antaa kaikille halukkaille, joko paperina tai lähettää sähköpostilla heti näytön jälkeen. Samalla voit kysyä mitä mieltä olivat asunnostasi.
3. Tarjouksen ei ole pakko olla kirjallinen, mutta kaipa se itseäsikin selkeyttää jos pyydät ne niin. Itse kun myyt, itse määräät säännöt. - Vä.littäjä
1. Kannattaa toimia siten kuin välittäjätkin. Ilmoitus nettiin (oikotie, etuovi), yhteisnäyttö sopivalle sunnuntaille. Kun ilmoitus on netissä, ihmisiä kuitenkin soittelee ja haluaa myös yksityisnäyttöä. Osa yhteisnäytössä olleista haluaa tulla toisen kerran privaatisti katsomaan.
2. Tee myyntiesite. Ota mallia välittäjien vastaavista. Älä pihtaa tietoja. Anna myyntiesite katsojille. Laita isännöitsijäntodistus ja viimeisin tilinpäätös pöydälle tyrkylle. Katsojat voivat tutustua niihin ja jos haluavat oman kopion, niin lähetä sähköpostilla. Jos sähkölämmitteinen asunto niin laita esille myös sähkönkulutusraportti, josta näkee vuosikulutuksen. Ihmiset kumminkin kysyy sitä.
Muista, että tietoa on harvoin liikaa. Se, että jokaista tietoa joutuu pyytämään ja kysymään, ärsyttää ostajia.
3. Tarjouksen kannattaa pyytää kirjallisena kirjallisena. Kaiva netistä jokin hyvä pohja. Sähköpostitse tehty vapaamuotoinen tarjouskin on riittävä, kun siinä on riittävät yksityiskohdat. Nykyään käytetään käsirahan sijaan usein sopimussakkoa.
4. Kauppakirjat voi tehdä välittäjällä. Myös pankit tarjoavat tätä palvelua. Kannattaa kysellä molemmista. Kannattaa jo nyt alustavasti kartoittaa mitkä pankit ja välittäjät tarjoaa tätä palvelua ja mihin hintaan.
5. Itse käyttäisin sopimussakkoa. Jos käytät käsirahaa, ostaja maksaa käsirahan kun olet hyväksynyt hänen tarjouksensa tai hän on hyväksynyt sinun vastatarjouksesi. Vasta sen jälkeen tehdään kauppakirjat.Periaatteessa olen samaa mieltä kaikesta, mutta yksityinen ei saa ilmoitustaan etuoveen. Ja kannattaa muistaa että sekä käsirahan että vakiokorvauksen (vakiokorvaus = sopimussakko) enimmäismäärä on 4 % kauppahinnasta (ei velattomasta kauppahinnasta).
Siinä vaiheessa aloittajalle viimeistään tulee ongelmia jos pitäisikin tehdä osamaksukauppa, eli ensin osa kauppahinnasta, ja esim kolmen kuukauden kuluttua loppuosa (tulee eteen mikäli ostajalla on oma myymättä, tai ostaja saa loppuosan omastaan vasta myöhemmin).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838