kokeneemmat auttakaa

apua kaipaava

Tarkoitus olisi myydä asunto itse, eli hyvät neuvot tarpeen:
1. Kannattaako näytöt sopia jokaiselle erikseen vai yhteisnäyttö?
2. Pitääkö isännöitsijätodistuksesta ja muista papereista antaa kopiot katsojille?
3. Jos joku tekee tarjouksen, tuleeko olla kirjallinen, tulostanko tarjouslomakkeita valmiiksi?
4. Mitä tämän jälkeen? Ajattelin teettää kauppakirjat jollain välittäjällä eli miten toimin? Otanko välittäjään yhteyttä nyt vai vasta tarjouksen jälkeen?
5. Miten käsirahan kanssa, maksetaanko käsiraha ensin ja vasta sitten aletaan tekemään papereita?

3

384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsijä_12345

1. Asunnon etsijänä voin sanoa, että yhteisnäytöt on ihan ok, kunhan siellä ei järjestetä huutokauppaa asunnon hinnasta.

2. Kopiot papereista pitää antaa kaikille halukkaille, joko paperina tai lähettää sähköpostilla heti näytön jälkeen. Samalla voit kysyä mitä mieltä olivat asunnostasi.

3. Tarjouksen ei ole pakko olla kirjallinen, mutta kaipa se itseäsikin selkeyttää jos pyydät ne niin. Itse kun myyt, itse määräät säännöt.

• Vä.littäjä

1. Kannattaa toimia siten kuin välittäjätkin. Ilmoitus nettiin (oikotie, etuovi), yhteisnäyttö sopivalle sunnuntaille. Kun ilmoitus on netissä, ihmisiä kuitenkin soittelee ja haluaa myös yksityisnäyttöä. Osa yhteisnäytössä olleista haluaa tulla toisen kerran privaatisti katsomaan.

2. Tee myyntiesite. Ota mallia välittäjien vastaavista. Älä pihtaa tietoja. Anna myyntiesite katsojille. Laita isännöitsijäntodistus ja viimeisin tilinpäätös pöydälle tyrkylle. Katsojat voivat tutustua niihin ja jos haluavat oman kopion, niin lähetä sähköpostilla. Jos sähkölämmitteinen asunto niin laita esille myös sähkönkulutusraportti, josta näkee vuosikulutuksen. Ihmiset kumminkin kysyy sitä.
      Muista, että tietoa on harvoin liikaa. Se, että jokaista tietoa joutuu pyytämään ja kysymään, ärsyttää ostajia.

3. Tarjouksen kannattaa pyytää kirjallisena kirjallisena. Kaiva netistä jokin hyvä pohja. Sähköpostitse tehty vapaamuotoinen tarjouskin on riittävä, kun siinä on riittävät yksityiskohdat. Nykyään käytetään käsirahan sijaan usein sopimussakkoa.

4. Kauppakirjat voi tehdä välittäjällä. Myös pankit tarjoavat tätä palvelua. Kannattaa kysellä molemmista. Kannattaa jo nyt alustavasti kartoittaa mitkä pankit ja välittäjät tarjoaa tätä palvelua ja mihin hintaan.

5. Itse käyttäisin sopimussakkoa. Jos käytät käsirahaa, ostaja maksaa käsirahan kun olet hyväksynyt hänen tarjouksensa tai hän on hyväksynyt sinun vastatarjouksesi. Vasta sen jälkeen tehdään kauppakirjat.

• Periaatteessa olen samaa mieltä kaikesta, mutta yksityinen ei saa ilmoitustaan etuoveen. Ja kannattaa muistaa että sekä käsirahan että vakiokorvauksen (vakiokorvaus = sopimussakko) enimmäismäärä on 4 % kauppahinnasta (ei velattomasta kauppahinnasta).

Siinä vaiheessa aloittajalle viimeistään tulee ongelmia jos pitäisikin tehdä osamaksukauppa, eli ensin osa kauppahinnasta, ja esim kolmen kuukauden kuluttua loppuosa (tulee eteen mikäli ostajalla on oma myymättä, tai ostaja saa loppuosan omastaan vasta myöhemmin).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      147
      3942
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      12
      3491
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      46
      2933
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      12
      2862
    5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      143
      2524
    6. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      50
      2184
    7. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      16
      1398
    8. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      100
      1390
    9. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      63
      1304
    10. Oot kyl rakas

Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      38
      1179
    Aihe