Kysymys englannin kielestä yliopistossa

kiinnostaaa

Mä olen vielä lukiossa ja yliopistoon olen vuoden päästä hakemassa, mutta mä en tosiaankaan puhu _sanaakaan_ englantia. Osaan kyllä lukea ja kirjoittaa (heikosti), mutta suutani en yksinkertaisesti osaa avata, koska lausuminen ei yksinkertaisesti onnistu. Mä en tiedä yliopisto-opiskelusta juuri mitään, mutta pystyykö siellä selviämään joutumatta puhumaan kertaakaan englantia? Mitkä on sellaisia aloja ettei sitä tarvi, jos ajatellaan nimenomaan puhetilanteita?

14

2421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostaaa

Ja pakko vielä lisätä, että lukiossa ( ala- ja yläasteella) mä olen selvinnyt niin ettei ole kertaakaan tarvinnut puhua englantia.

• onko mahdollista

"Ja pakko vielä lisätä, että lukiossa ( ala- ja yläasteella) mä olen selvinnyt niin ettei ole kertaakaan tarvinnut puhua englantia."

Miten voi olla mahdollista? Lukiossahan on pakollisia englannin kielen kursseja vaikka kuinka paljon. Ja kyllä ala- ja yläasteellakin englantia opetetaan.

• kiinnostaaa
        onko mahdollista kirjoitti:

"Ja pakko vielä lisätä, että lukiossa ( ala- ja yläasteella) mä olen selvinnyt niin ettei ole kertaakaan tarvinnut puhua englantia."

Miten voi olla mahdollista? Lukiossahan on pakollisia englannin kielen kursseja vaikka kuinka paljon. Ja kyllä ala- ja yläasteellakin englantia opetetaan.

No onhan niitä pakollisia englannin kursseja ollut vaikka kuinka, mutta ei mun ole tarvinnut kenellekään puhua. Ollaan aina parin kaverin kanssa eikä koskaan tehdä niitä puhetehtäviä vaan höpötetään ihan kaikkea muuta. Kerran jouduin kyllä pitämään lyhyen esitelmän englanniksi, mutta senkin opettelin sanasta sanaan etukäteen, koska muuten olisin todellakin kuollut sinne eteen. Kukaan ei vaan tajua kuinka paljon pelkään englanniksi puhumista!

• tankerotankeros
        kiinnostaaa kirjoitti:

No onhan niitä pakollisia englannin kursseja ollut vaikka kuinka, mutta ei mun ole tarvinnut kenellekään puhua. Ollaan aina parin kaverin kanssa eikä koskaan tehdä niitä puhetehtäviä vaan höpötetään ihan kaikkea muuta. Kerran jouduin kyllä pitämään lyhyen esitelmän englanniksi, mutta senkin opettelin sanasta sanaan etukäteen, koska muuten olisin todellakin kuollut sinne eteen. Kukaan ei vaan tajua kuinka paljon pelkään englanniksi puhumista!

Taitaa yliopistoissa varmaan kaikkialla kuulua sellainen väh. 15-20min suullinen esitelmä englanniksi pakollisiin kieliopintoihin. Lukemisesta sen verran, että englantia tarvitaan myös aika kiitettävästi esim. tenttikirjallisuuden puolella.

• se vähän riippuu
        tankerotankeros kirjoitti:

Taitaa yliopistoissa varmaan kaikkialla kuulua sellainen väh. 15-20min suullinen esitelmä englanniksi pakollisiin kieliopintoihin. Lukemisesta sen verran, että englantia tarvitaan myös aika kiitettävästi esim. tenttikirjallisuuden puolella.

"Taitaa yliopistoissa varmaan kaikkialla kuulua sellainen väh. 15-20min suullinen esitelmä englanniksi pakollisiin kieliopintoihin."

Itselläni on jo tutkintoani varten kaikki englannin pakolliset opinnot suoritettu, eikä minulla ainakaan niihin kuulunut mitään tuollaista esitelmää. Riippuu tosin lasketaanko sellaista, kun meidän piti englannin tunneilla keskustella englanniksi ryhmissä, mutta koskaan ei tarvinnut esiintyä koko luokalle tai siten, että opettaja olisi kuunnellut esitelmää.

• ....................
        se vähän riippuu kirjoitti:

"Taitaa yliopistoissa varmaan kaikkialla kuulua sellainen väh. 15-20min suullinen esitelmä englanniksi pakollisiin kieliopintoihin."

Itselläni on jo tutkintoani varten kaikki englannin pakolliset opinnot suoritettu, eikä minulla ainakaan niihin kuulunut mitään tuollaista esitelmää. Riippuu tosin lasketaanko sellaista, kun meidän piti englannin tunneilla keskustella englanniksi ryhmissä, mutta koskaan ei tarvinnut esiintyä koko luokalle tai siten, että opettaja olisi kuunnellut esitelmää.

Meillä joutuu pitämään esitelmän englannin kurssilla kirjallisia tehtäviä ja parin kanssa puhumista. Opiskelen luonnontieteellisellä puolella Helsingissä. Ilman englantia ei meillä pärjää. Käytännössä kaikki tenttikirjat on enkuksi, samoin kaikki artikkelit, joita tarvitaan vähintään kandiin ja graduun. Ja osa kursseista on enkuksi, niiden joukossa myös pakollisia.

• oma tapani on tämä
        .................... kirjoitti:

Meillä joutuu pitämään esitelmän englannin kurssilla kirjallisia tehtäviä ja parin kanssa puhumista. Opiskelen luonnontieteellisellä puolella Helsingissä. Ilman englantia ei meillä pärjää. Käytännössä kaikki tenttikirjat on enkuksi, samoin kaikki artikkelit, joita tarvitaan vähintään kandiin ja graduun. Ja osa kursseista on enkuksi, niiden joukossa myös pakollisia.

"Käytännössä kaikki tenttikirjat on enkuksi"

Minä en ole koskaan ainuttakaan tenttikirjaa (en suomenkielisiä enkä englanninkielisiä) lukenut ja silti olen kursseista selvinnyt. Ei vaan paljon innosta lukea monisatasivuisia tai pahimmillaan/parhaimmillaan yli tuhatsivuisia kurssikirjoja. Minä valmistaudun tentteihin lukemalla luennolla esitettyjä kalvoja (ne on netissä kurssisivuilla ja yleensä jopa suomenkielellä) ja katsomalla vanhoja tenttikysymyksiä.

• ....................
        oma tapani on tämä kirjoitti:

"Käytännössä kaikki tenttikirjat on enkuksi"

Minä en ole koskaan ainuttakaan tenttikirjaa (en suomenkielisiä enkä englanninkielisiä) lukenut ja silti olen kursseista selvinnyt. Ei vaan paljon innosta lukea monisatasivuisia tai pahimmillaan/parhaimmillaan yli tuhatsivuisia kurssikirjoja. Minä valmistaudun tentteihin lukemalla luennolla esitettyjä kalvoja (ne on netissä kurssisivuilla ja yleensä jopa suomenkielellä) ja katsomalla vanhoja tenttikysymyksiä.

Meillä on ainakin myös kirjatenttejä... niistä on aika vaikea päästä läpi ilman tenttikirjan lukemista. Joskus käy myös niin hassusti, että se tiiliskivikirja on parempi kuin luennoitsijan epäselvät prujut. Ja tosiaan oli ne englanninkieliset kurssit, joihin ei suomeksi materiaalia ole.

Mutta ihan miten vaan... mun mielestä nyt vaan pääsee helpommalla yliopistossa, kun osaa englantia.

• riippuu alasta

Se joutuuko siellä yliopistossa puhumaan englantia riippuu täysin siitä koulutusohjelmasta mitä opiskelee. Joissakin koulutusohjelmissa on pakollisia englanninopintoja paljon, joissakin vain yksi tai kaksi kurssia ja nekin voi useimmiten korvata vaikkapa saksan tai ranskan kursseilla. Joillakin aloilla on paljon kokonaan englanninkielisiä kursseja, joissakin joutuu tekemään ihan normi kurssilla jonkin esitelmän tai osallistumaan väittelyyn että pääsee kurssin läpi.

• poiäöl

Yleensä täytyy suorittaa vähintään yksi vieraan kielen kurssi, mutta ei sen ole pakko olla englanti, ts. englantia ei ole pakko opiskella ollenkaan. Mikä tahansa alkeiskurssi ei kuitenkaan riitä, vaan jotain kieltä on osattava tietyllä tasolla. Lisäksi ruotsi. Joka tapauksessa suosittelen opettelemaan englantia, puhumistakin.

• kiinnostaaa

Mitkä sitten on sellaisia aloja ettei englantia tarvitse käydä kuin mahdollisimman vähän?

• 765758

Suurimmassa osassa aloista on vain yksi pakollinen vieraan kielen (englannin) kurssi. Yliopistosta riippuu, miten vaativa se on.

• 1+0

Ei varmastikaan ole mitään yleispätevää listausta että missä tarvii ja missä ei... Jos esim. vaikka Itä-Suomen yliopistossa pärjää kemian koulutusohjelmassa ilman englantia, niin voi olla että esim. Turun yliopistossa puolet kemian koulutusohjelman kursseista sisältää vaikka englanninkielistä opetusmateriaalia...

• turgne

Suosittelen harjoittelemaan kotona ääntämistä ja lausumista. Lainaa vaikka joku alkeiskielikurssi kirjastosta ja harjoittele sen avulla. Aika monet yliopisto-opiskelijat puhuvat vähän tankeroa englantia samoin kuin henkilökunta, eikä siitä tarvitse todellakaan välittää, kunhan tulee ymmärretyksi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe