780 Bertone Coupe V6 1987. Ei käynnisty, ei kipinää.

Eli ongelmana vanha V6 bertone. Auto ei tahdo käynnistä. Tarkemmin sanottuna puolalta eteenpäin ei kulje virtaa.

Autoon on aikasemmin vaihettu uusi puola ja tehty muitakin korjaustoimenpiteitä mm. vaihdettu ohjainlaite ja kokeiltu uusia vastaavia tietokone boxeja. Myös vauhtipyörän sensori on vaihdettu uuteen, toki se ei ilmeisesti ole ihan mollikohtainen mutta kuulemma täysin toimiva. Olen melkeen jo repinyt koko sisustan irti tarkistaakseni johdot mutta kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Sulakerasia keskikonsolin takana on myös ok. Eli sulakkeita ei ole palanut. Ja muutama mekaaninen rele mitkä tarkastin toimi myös. Olen jopa kokeillut saada kipinää aikaseksi vaihtamalla hiilikuitu johdon(virranjakajan ja puolan välistä) normaaliin eikä silti kipinää. Sähkökaavio olisi kovasti avuksi jottei tarvisi koko autoa purkaa :). Ja koska minulla ei sähkökaaviota ole en ole pystynyt paikantamaan vielä mitkä releet kuuluvat sytys järjestelmään.

Mikä avuksi, otetaan mielellään vinkkejä vastaan?
Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä.
Ilmoita


24 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.


Missä kunnossa virranjakaja onko siellä se hall anturi kunnossa tai vastaava .Sen tarkistaisin jos vikaa pitää tutkia
http://kuvat2.huuto.net/d/05/d5f7c9cb4bd9f2c8a5e1e243b9dda-orig.jpg
1 VASTAUS:
Virran jakajaa en ole vielä tarkastanut. Epäilin että ongelman täytyy olla ennen virranjakajaa koska puolalta ei lähde virtaa eteenpäin. Ainakaan mikäli puolasta menevän hiilikuitujohdon irroittaa virranjakasta ja laittaa lähelle "maata" ei minkäänlaista kipinää synny?
+Lisää kommentti
Onko autossa kierrolukumittari jos siinä ei ole mitään henkeä niin vika voi olla sitten virtalukonpohjassa.Virtalukon kauttaa kun se virta kulkee niin helposti käy niin että tulpille ei mene kipinä ja auto ei käynisty.,Polttoainepumpun toimintaa myöskin virtalukon pohjan vika vaikuttaa.Katso ja kuulostelee mikä sitä autoa vaivaa ja kerro sitten tänne.
Ilmoita
Tuossa on eräästä pienenmästä koneesta niitä kaavioita
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm
Ilmoita
Kiitos kaaviosta,

Melko ongelmaksi alkaa auto tulla, olen tehnyt seuraavat testit autoon.

Kierrosmittarissa tapahtuu eloa ainoastaan laittaessa virrat päälle, mutta ei mitään liikettä startatessa. Eli ilmeisesti tämän pitäisi viitata moottorin asentoanturin vikaan.

Irrotin moottorin asentoanturin liittimet ja niin sanotusti lavastin anturin toiminnan 1.5V patterilla, jolloin puolan suurjännitejohdon päässä olevan tulpan olisi pitänyt iskeä kipinää. Eli tämä taas viittaisi että ohjain/sytytyskivi olisi viallinen.

Kuitenkin kun sitten mittaan moottorinasentoanturin johdon päästä vastuksen, näyttää siltä ettei antrin kautta menisi ohmiakaan. Eli tämä taas viittaisi anturin vikaan.

Mutta niin puola, ku moottorinohjausdatabox ja anturi sekä sytytyskivi ovat kaikki uusia. Ainoastaan vauhtipyörän anturi ei ole malli kohtainen mutta pitäisi silti toimia.

Myöskin huomasin kun irroitin virranjakajan kannen että minkäänlaista hallanturia siellä ei ole. Joten impulssi katkomiseen tulee ilmeisesti tahdistimelta vauhtipyörän anturilta.

Mutta pikku hiljaa alkaa olla keinot vähissä.
Ilmoita
Moi vauhtipyörässä oleva YKK anturi hoitaa se sytytyksen katkomisen varmaakin.Onko tälläinen anturi autossa ja paljon se vastusarvo on että kunnossa onko osa kunnossa.
http://info.rockauto.com/SMP/SMPDetail3.html?PC295.html
Ilmoita
Itseasiassa samannäköiseltä näyttää, mutta musta. On mulla siitä kuvakin mutta se tuskin tarpeeksi kertoo.

Vastus arvoa en tiedä mutta mittarilla mitatessani en saanut mitään ohmilukemia. Mikä on aika omituista. Mutta koska hallanturia ei vauhtipyörästä löytyny luulisi tämän juurikin hoitavan ton katkomisen, tai tahdituksen. Mutta todella hankala ongelma ku paljon osia uusittu eikä toimi siltikkään. Ja testit viittaa eri osien viallisuuteen.
Ilmoita
Moro kyllä näissä Volvon YKK-antureissa normi koneet niin anturien mittauksessa se ohjearvo pitää ollaa 160-240 ohmia.Koita sitkeästi vaan koittaa saadaa se Volvo käyntiiin kun nämä hommaat kun ei rahasta tehdä niin siinä on sellainen itsensä voittaminen kun vika selvitetty ja kone lähtee käymään.Muuten ostitko viallisena sen auton jolloin ei ole teillä ole ollut käynnissä?
Ilmoita
Tuossa linkki jossa tuohon 780 on osia tarjolla.Näissä ne osat on eri mitä noissa muissa 700 sarjan Volvoissa.
http://www.swedishautoparts.com/780/volvo-780-sensors.html
Ilmoita
Viallisena tuli, kerran aikasemmin tuttu sai käyntii ottamalla akusta apuvirtaa puolale mutta kävi silloinki todella heikosti. Ja sen jälkee ei oo käyny ollenkaa.

Joo täytyy koittaa tapella. Todella mutkikas tapaus kyllä.
Ilmoita
Olet sitten ottanut akun navalta puolan napaan virtaa suoraan johdolla ja ei mitään käynnistymiseen viittavaa tapahtumaa ole käynyt ja tulpille ei ole tullut kipinää jonka tarkistit sillä ajoituslampulla?
BMW miesten murheita http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=132533
Volvo miesten murheita http://www.volvofinns.com/index.php?topic=143.0
Ilmoita
Jokos kipinä löytynyt ja Volvo käy?
Ilmoita
ei käy volvo eikä ole kipinää ei, ja nyt voin sanoo suoraa että on ideat loppu. ja on yritetty lukea myös lontoon kielisiä foorumeja ilman apua.

ohessa linkki keskusteluun mikä koskee kyseistä autoa ja kaikkea mitä on jo testattu.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3680.new#new
Ilmoita
Kuules elä lannistu ihmisten tekemä laite joten kyllä se kuntoon tulee. Tosin vaikeaa jos toiset ovat korjanneet (rikkoneet) joista virityksistä teillä ei ole tietoa.Mutta aloitetaan puhtaalta pyödältä.
Laitetaan kaikki alkuperäiseen kuntoon tarkistetaan sytytysjärjestys ja sitä rataa kaikki. ok.Joka hommassa on toimiva osa ei mittään pelle peloton virityksiä se on ainua keino jolloin kone käynnistyy.Siellä voi ollaa jokin piuha vain irti tai huono kosketus jolloin kipinä ei kulje oikein.Päivät pitenevät joten semppiä olen hengessä mukanaa
Ilmoita
Kun katsoit sinnee virranjakajan sisään siellä ei ollut mitään ylimäärästä osaa kannessa hiili ja pyörijä ja akselissa ei heittoa kun jossain Volvossa on se kuulemma ollut poikki.
.http://www.westcoastoffshore.ca/Replacement-Mallory-Magnetic-Breakerless-Ignition-Module--P1735.aspx
Ilmoita
Hyvä kiitos tästä, että edes jostain tulee neuvoja vielä :). Joo eli siis virranjakajan kannen alla ei ollut mitään elektroniikkaa. Pelkästään pyöriä ja hiili. EIkä sinne edes mene minkäänlaista johtoa. Olisiko tarvetta purkaa jakajaa lisää vielä?
1 VASTAUS:
Niin ja se mikä tekee tästä myöskin hankalaa on se että myös auton alkuperäiseiä osia ei ole juurikaan tallella. Siis näitä joiden tilalle on yritetty asentaa uusia vastaavia. Myös jossain vaiheessa on virtalukon avain onnistuttu hukkaamaan joten tällähetkellä ei kyseisessä mööpelissä ole edes avainta virtalukkoon vaan pelkästään oviin, joten starttailukin tapahtuu tällä hetkellä suoraa virtalukon pohjasta.
+Lisää kommentti
Tuota virtalukon vaihto varmaakin ajankohtainen.Ja puolalta lähtevä puolanjohto virranjakajan kanteen kunnossa ettei katkosta siellä mittaa se vastus kaikenvaralta.Tulpanjohtojen mittaustaulukko on 1 metria tulpanjohtoa silloin on 6 kiloohmia vastuss kun lyhenee johto niin vastus samassa määrin pienenee.Edelleen semppiä ja onko teillä missään työtehoseuran toimipistettä kun autosähköpuoli saisi hyvän harjoitusauton korjaukseen.Täällä Rajamäessä on toimipiste.
Ilmoita
Puolan ja virranjakajan välinen johto, niinku muutki tulpan johdot on hiilikuitu johtoja. Ja oon kuullu että kyseisiä johtoja on miltei mahdoton mitata?

No periaatteesa pyrin itse juuri sähköpuolelle kouluun eli menee myös itselle aika hyvään harjoitukseen tuo :). Ja jollain itseppäisyydellä haluan kuitenki itse ratkaista tuon mysteerin :). Asun myös Tukholmassa ite ja talli löytyy kyllä missä tehdä hommia mutta. Tässä kohtaa tuntuu taito ja tieto loppuvan.
Ilmoita
Tuota vain ehdotin että näkisi testivehkeistä minne se kipinä häviää kun tavallisella ihmisellä niitä vehkeitä tallissa ei ole. Hiilikuitujohto on poikki niin muuta ei tarvita se puolanjohto tavallien maksaa varmaakin alle kympin miksi ei vaihtaisi ja tuohon 850 koko setti maksaa alkuperäinen 60€ pintaan
Ilmoita
Hmm. Totta. Ja itseasiassa kirjoitin tuon edellisen viestin aika väsyneenä joten. Eli testasin kyseistä asiaa jo aikaisemmin vanhalla eri auton tavallisella johdolla jonka mittasin ohmeilla ehjäksi. Eli ei ole johdosta kiinni. Ei kipinää.

Ja ei oikeen ole mitään millä sitä mihinkään kouluun testattavaksi saisi vietyä. Plus että ruotsi ei vielä ole niin vanha että siitä asioinnista jotakin tulisi :)

Tarkistin tuon virranjakajankin vielä. Eli oli juuri sanoin. Vanhan mallinen ilman mitään elektroniikkaa.
Ilmoita
Tarkista puolan kunto mittaa sen kunto ja tarkista maadoitus ja tässä on linkki voit tarkistaa mikä varaosnumero on puolan kyljessä.Pakkohan se on tullaa kuntoon kun jokaisen sähköosan tarkistaa mittamalla ja eihän siinä autossa ole mitää ajoestojärjetelmää että vaikkaa startti pyörii kupinää ei tule tulpalle,tarkista onko auto Ruotsistaa ostettu.
http://www.autosahko.suntuubi.com/?cat=621
Ilmoita
Tuliko auto kuntoon?
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

780 Bertone Coupe V6 1987. Ei käynnisty, ei kipinää.

Eli ongelmana vanha V6 bertone. Auto ei tahdo käynnistä. Tarkemmin sanottuna puolalta eteenpäin ei kulje virtaa.

Autoon on aikasemmin vaihettu uusi puola ja tehty muitakin korjaustoimenpiteitä mm. vaihdettu ohjainlaite ja kokeiltu uusia vastaavia tietokone boxeja. Myös vauhtipyörän sensori on vaihdettu uuteen, toki se ei ilmeisesti ole ihan mollikohtainen mutta kuulemma täysin toimiva. Olen melkeen jo repinyt koko sisustan irti tarkistaakseni johdot mutta kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Sulakerasia keskikonsolin takana on myös ok. Eli sulakkeita ei ole palanut. Ja muutama mekaaninen rele mitkä tarkastin toimi myös. Olen jopa kokeillut saada kipinää aikaseksi vaihtamalla hiilikuitu johdon(virranjakajan ja puolan välistä) normaaliin eikä silti kipinää. Sähkökaavio olisi kovasti avuksi jottei tarvisi koko autoa purkaa :). Ja koska minulla ei sähkökaaviota ole en ole pystynyt paikantamaan vielä mitkä releet kuuluvat sytys järjestelmään.

Mikä avuksi, otetaan mielellään vinkkejä vastaan?
Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta