ankkurin kiinnittäminen

tietääväinen

Mitä suosittelette ankkurin, kettingin ja köyden väliin ?

Jousihakaa vai sakkelia vai joku muu lukko ?

biltema vs motonetin laatu esim köysissä ? Onko tietoa.

18

7338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SpK

      Ilman muuta vahva lyyrasakkeli ankkuriketjuun. Jos ketju ja ankkuri on galvanoitua niin sakkelikin mielellään galvanoitua. Jos sakkelia tarpeen availla usein niin voi laittaa haponkestävän.

    • ei ainakaan

      Ei ainakaan missään tapauksessa mitään hakaa ankkuriköyteen. Köyden päässä pleissattu lenkki kousseineen on hyvä valinta. Jotkut köysilaadut voi pleissata myös suoraan ketjuun. Ankkurin liittämiseksi ketjuun ei sakkelille ole juuri vaihtoehtoja.

    • 10+7
      • Joakim_

        Mikä hyöty tuollaisesta on sakkeliin verrattuna?


      • leikari!
        Joakim_ kirjoitti:

        Mikä hyöty tuollaisesta on sakkeliin verrattuna?

        Se mikä hyöty tuollaisesta nimimerkki "10 7" linkin "tilpehööristä" tavalliseen sakkeliin verrattuna on sen leikari-nivel. Jokainen, joka on vinssannut painavaa ankkuria, tietää kuinka ketju (tai köysi) pyrkii kiertymään. Ankkuri kääntyy keulan ankkuripidikkeeseen ilman auttamista, kun ketjun ja ankkurin välissä on leikari. Leikari estää myös ketjun kiertymistä ankkuroitaessa.

        Leikarin ei tarvitse olla kallis hst-tilpehööri. Galvanoitu käy yhtä hyvin, jos sekä ankkuri että kettinki ovat galvanoitua terästä.

        Tukeva sakkeli/sakkeli-leikari lienee halvempi kuin svb:n tilpehööri.

        Ankkurin sakkelin silmukkapultti pitää joka tapauksessa varmistaa teräslangalla tai nippusiteellä, ettei se vanhingossa ruuvaudu auki!


      • sakkelin varmistus
        leikari! kirjoitti:

        Se mikä hyöty tuollaisesta nimimerkki "10 7" linkin "tilpehööristä" tavalliseen sakkeliin verrattuna on sen leikari-nivel. Jokainen, joka on vinssannut painavaa ankkuria, tietää kuinka ketju (tai köysi) pyrkii kiertymään. Ankkuri kääntyy keulan ankkuripidikkeeseen ilman auttamista, kun ketjun ja ankkurin välissä on leikari. Leikari estää myös ketjun kiertymistä ankkuroitaessa.

        Leikarin ei tarvitse olla kallis hst-tilpehööri. Galvanoitu käy yhtä hyvin, jos sekä ankkuri että kettinki ovat galvanoitua terästä.

        Tukeva sakkeli/sakkeli-leikari lienee halvempi kuin svb:n tilpehööri.

        Ankkurin sakkelin silmukkapultti pitää joka tapauksessa varmistaa teräslangalla tai nippusiteellä, ettei se vanhingossa ruuvaudu auki!

        Laitan vielä kuvalinkin siltä varalta, ettei kenellekään jäisi epäselväksi miten sakkelin irtoaminen estetään. Teräslangan asemasta voi käyttää pientä nippusidettä, joka mahtuu sakkelin pultin reiästä.
        Jos sakkelia ei ole varmistettu se saattaa avautua itsestään, jolloin ankkuri irtoaa.
        http://en.wikipedia.org/wiki/File:Moused_shackle.gif


      • Joakim_
        leikari! kirjoitti:

        Se mikä hyöty tuollaisesta nimimerkki "10 7" linkin "tilpehööristä" tavalliseen sakkeliin verrattuna on sen leikari-nivel. Jokainen, joka on vinssannut painavaa ankkuria, tietää kuinka ketju (tai köysi) pyrkii kiertymään. Ankkuri kääntyy keulan ankkuripidikkeeseen ilman auttamista, kun ketjun ja ankkurin välissä on leikari. Leikari estää myös ketjun kiertymistä ankkuroitaessa.

        Leikarin ei tarvitse olla kallis hst-tilpehööri. Galvanoitu käy yhtä hyvin, jos sekä ankkuri että kettinki ovat galvanoitua terästä.

        Tukeva sakkeli/sakkeli-leikari lienee halvempi kuin svb:n tilpehööri.

        Ankkurin sakkelin silmukkapultti pitää joka tapauksessa varmistaa teräslangalla tai nippusiteellä, ettei se vanhingossa ruuvaudu auki!

        Eli hyötyä on vain ankkurivinssiä käytettäessä? En ainakaan itse ole koskaan havainnut kiertymisongelmaa käsin ankkuria nostettaessa/laskettaessa.


      • keep it simple!
        Joakim_ kirjoitti:

        Eli hyötyä on vain ankkurivinssiä käytettäessä? En ainakaan itse ole koskaan havainnut kiertymisongelmaa käsin ankkuria nostettaessa/laskettaessa.

        Olet todennäköisesti oikeassa. Kiertymisongelmia voi kyllä tulla, jos vene kiertää ankkuriaan moneen kertaan vaikkapa vuoroveden mukaan.

        HST-leikarien valmistaja tietenkin suosittelee omaa tuotettaan: "An anchor swivel is an essential item to any anchor set up. The use of an anchor swivel prevents twisting of your rode while the anchor is set and also prevents your rode from snagging. Often your rode can be even more expensive than your anchor making the purchase of an anchor swivel a valuable investment!"

        Kriittisiä nettikeskusteluita ankkuriketjun leikarin tarpeellisuudesta löytyy. Ankkurileikarin haittana pidetään sen murtolujuutta, joka voi olla ankkuriketjua heikompi. Tällä foorumilla on kuva pettäneestä ankkurileikarista.
        http://www.navagear.com/2010/09/14/just-say-no-to-anchor-swivels-really/
        Keskustelun lopussa on vanha totuus “It won’t fail if you don’t have it” eli se mitä ei ole ei voi pettää!

        Eli yhteenvetona: jos olet tähän asti pärjännyt ilman ankkuriketjun leikaria, et tarvitse sellaista.
        Itse laitoin sakkeli/sakkeli-leikarin, koska se helpotti CQR-ankkurini pyörähtämistä
        oikeaan asentoonsa ylös vinssatessa (45lbs CQR, ankkuriketju 10mm-75m).

        Pienveneen ankkuriketjuun riittää tavallinen sakkeli kumpaankin päähän - toiseen sakkeliin köysi, toiseen itse ankkuri. Sakkeleiden vahinkoaukeaminen estetään teräslangalla tai nippusiteellä kuten aikaisemmin jo esitin.


    • Riippuu ja roikkuu..

      Nythän aloittaja ei kertonut minkä kokoisesta ankkurista ja aluksesta on kyse. Jos kyseessä on esim pulpettivene ja muutaman kilon naara-ankkuri, jota käytetään onkiessa niin se jousihaka on aivan mainia ratkasu ankkurin kiinnittämiseen esim veneen peräpoijuköyteen. Tällöin ei tarvi erillistä ankkuriköyttä kuljetella pienissä tiloissa.

      Jos taas kyseessä isompi asuttava vene ja ankkuroidaan vaikka yöksi niin tokihan silloin on oltava asianmukaiset sakkelit ja kettinkit, mutta kyllä monessa pienemmässä paatissa riittää ihan sakkeliin solmittu köysikin.

      • tietääväinen nyt

        Kyllä kysymyksessä on ihan avovene. Paatilla painoa sellaiset 400kg. Sakkeli riittänee minun tapauksessa. Ei liene tarvetta leikarille ?

        Ajattelin ostaa 14mm köyttä, 10mm kettingin ja sakkelista en vielä tosin tiedä, mutta koko asettunee ed. mainitulle tasolle. Varmuuskerrointa varmasti on ehkäpä jo liikaa. Toisaalta voipihan nukkua yöt rauhassa saaressa, kun tietää ettei vene mihinkään karkaa.

        Ja niin ankkurina on n. 10kg levyankkuri.


      • Joakim_
        tietääväinen nyt kirjoitti:

        Kyllä kysymyksessä on ihan avovene. Paatilla painoa sellaiset 400kg. Sakkeli riittänee minun tapauksessa. Ei liene tarvetta leikarille ?

        Ajattelin ostaa 14mm köyttä, 10mm kettingin ja sakkelista en vielä tosin tiedä, mutta koko asettunee ed. mainitulle tasolle. Varmuuskerrointa varmasti on ehkäpä jo liikaa. Toisaalta voipihan nukkua yöt rauhassa saaressa, kun tietää ettei vene mihinkään karkaa.

        Ja niin ankkurina on n. 10kg levyankkuri.

        Aikamoinen mitoitus! Mulla on ollut 14 mm köysi, 8 mm kettinki ja 7,5 kg Bruce 3000 kg purjeveneessä ja kertaakaan ei ole ollut pito-ongelmia.

        Kyllä 10-12 mm köysi, 6-8 mm kettinki ja 5 kg ankkuri on enemmän kuin tarpeeksi 400 kg avoveneelle.

        Sakkelin koon määrää aika pitkälle se, että sen saa kiinni sekä ketjuun että ankkuriin/köyteen. Ei onnistu liian isolla eikä liian pienellä.


      • 10mm ketju/10tn vene
        tietääväinen nyt kirjoitti:

        Kyllä kysymyksessä on ihan avovene. Paatilla painoa sellaiset 400kg. Sakkeli riittänee minun tapauksessa. Ei liene tarvetta leikarille ?

        Ajattelin ostaa 14mm köyttä, 10mm kettingin ja sakkelista en vielä tosin tiedä, mutta koko asettunee ed. mainitulle tasolle. Varmuuskerrointa varmasti on ehkäpä jo liikaa. Toisaalta voipihan nukkua yöt rauhassa saaressa, kun tietää ettei vene mihinkään karkaa.

        Ja niin ankkurina on n. 10kg levyankkuri.

        10mm galvanoidun ketjun (DIN 766) murtolujuus on 5 tn ja ketju painaa 2,25kg/m. Jos laitat ankkuriisi 10m ketjua, siitä tulee 22kg lisäpainoa. Se tietysti auttaa ankkurin pidossa, mutta tuntuu ylimitoitetulta 400kg (vai oliko 4000kg?) veneeseen.


    • tietääväinenvii. nyt

      Tarkennuksena suunnittelin sitä ketjua laittaa n. 2 m vain. Ehkä toi 12mm köysi on riittävä. Pitänee miettiä pitemmän köyden ostoa. Nykyisessä vain reilut 15 m köyttä.

      • käsissä hyvä

        14mm köyttä on paljon mukavempi vetää kuin ohutta


      • suosituksia....

        Ankkurin ja köyden väliin suositellaan VÄHINTÄÄN 3 m KETJUA. Uppoumaltaan alle 2 tn veneeseen riittää 6 mm ketju.
        Jos ankkuroit ainoastaan suojaisilla paikoilla ja matalaan veteen, voit tietysti selvitä lyhyellä 15m köydellä. Kuten varmasti tiedätkin, yleinen ohje ankkuroinnissa on laskea ankkuriköyttä viisi kertaa syvyyden verran. Ankkuri pitää paremmin, kun veto on pohjan suuntainen. Siihen auttaa tarpeeksi pitkä ketju ja riittävän pitkä köysi. Pitkää köyttä kannattaa käyttää, jos ankkuripaikka on tuulelle avoin johonkin suuntaan (sen yöllisen ukkosmyrän aikana tuuli kumminkin kääntyy juuri pahimpaan suuntaan). Harkitse ankkuriköyden pituudeksi 30-50 m. Sillä pärjäät. Alle 2 tn painoiseen veneeseen riittää tuo mainitsemasi 12 mm paksuus.


      • merikotkassa
        suosituksia.... kirjoitti:

        Ankkurin ja köyden väliin suositellaan VÄHINTÄÄN 3 m KETJUA. Uppoumaltaan alle 2 tn veneeseen riittää 6 mm ketju.
        Jos ankkuroit ainoastaan suojaisilla paikoilla ja matalaan veteen, voit tietysti selvitä lyhyellä 15m köydellä. Kuten varmasti tiedätkin, yleinen ohje ankkuroinnissa on laskea ankkuriköyttä viisi kertaa syvyyden verran. Ankkuri pitää paremmin, kun veto on pohjan suuntainen. Siihen auttaa tarpeeksi pitkä ketju ja riittävän pitkä köysi. Pitkää köyttä kannattaa käyttää, jos ankkuripaikka on tuulelle avoin johonkin suuntaan (sen yöllisen ukkosmyrän aikana tuuli kumminkin kääntyy juuri pahimpaan suuntaan). Harkitse ankkuriköyden pituudeksi 30-50 m. Sillä pärjäät. Alle 2 tn painoiseen veneeseen riittää tuo mainitsemasi 12 mm paksuus.

        Miksi 3 m pitää olla eikä 2 m kettinkiä 400 kg painoiseen veneeseen, jos köyttä on 30 m. ? Kyllähän 2 m jo joustaa ja ottaa vastaan veneen keikkumiset !


      • Miksi vain 2m ketju?
        merikotkassa kirjoitti:

        Miksi 3 m pitää olla eikä 2 m kettinkiä 400 kg painoiseen veneeseen, jos köyttä on 30 m. ? Kyllähän 2 m jo joustaa ja ottaa vastaan veneen keikkumiset !

        Ketjusta on kahdenlaista hyötyä:
        1) Se parantaa ankkurin pitoa, koska ketjun paino pyrkii pitämään ankkuriin kohdistuvan vedon pohjan suuntaisena.
        2) Toinen selvä hyöty on se, ettei pohjan kivet pääse hankaamaan köyttä.

        Jos sinulla ei ole ollenkaan ketjua, ankkuri pitää huonommin ja köysi vaurioituu nopeammin.
        Harkitse itse, onko fiksua hankkia metriä lyhyempi tai pitempi ketju. 400kg painoiseen veneeseesi riittää 6 mm paksuinen ketju. Metri sitä maksaa muistamani mukaan n. 5 euroa. Mikset hakkisi 3 m ketjua? Jos 3 m pituus osoittautuu sinulle jotenkin hankalaksi, voithan sitten pätkiä lyhyemmäksi. Ketjun pidentäminen ei ole yhtä helppoa.

        Kyllä veneesi joka tapauksessa keikkuu ja tempoilee ankkurissa, jos on ankkuripaikallasi on aallokkoa! Tärkeintä on, että ankkuri pitää.


    • A-P Laine

      Biltemasta saa lyijjyköyttä. käytä sitä se on hyvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      149
      13178
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      72
      9621
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      95
      9113
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      20
      7746
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      38
      6724
    6. Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      148
      6148
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      15
      3124
    8. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

      Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      391
      1199
    9. Aikuisten säälittävä käytös

      Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v
      Hyrynsalmi
      7
      1154
    10. YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet

      www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutos­neuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl
      Imatra
      84
      990
    Aihe