OBD

Ettei totuus unohdu

Hohhoijaa... Taas mennään mittaamaan ja täysin turhaan. Se laite on oikea myöhempien aikojen rahasampo.

26

3686

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Plere

      Mitä sillä mitataan katsastuksessa?

    • Autoilija vai?

      Sillä ei mitata vaan luetaan moottorin vikakoodit. Elikkä suoritetaan sama toimenpide joka tehdään korjaamoilla, mutta suppeampana. Merkkiliikkeet pystyvät lukemaan OBD-järjestelmän kautta kaikki vikakoodit jarrujen toiminnasta moottorin tomintaan asti ja myös ohjelmoimaan esimerkiksi keskuslukon tai muuttamaan moottorinohjainlaitteen toimintaa. Tosin joillain merkeillä on yhä erillinen diagnostiikka pistoke jolla he tarkastavat merkkikohtaisella lukulaitteistolla ajoneuvon elektroniikan toiminnan.

      Katsastuksessa OBD:n lukeminen rajoittuu päästöihin vaikuttaviin tekijöihin eli käytännössä moottorin toimintaan. Tosin joskus tulee tapauksia jolloin vikakoodi ei maahantuojan mukaan vaikuta päästöihin. Tällaisia ovat esimerkiksi Fiiatin ilmastoinin kompressorin toimintahäiriö ja Peugeotilla moottorin jäähdytysjärjestelmän sähköisen termostaatin toimintahäiriö. Edellistä vika sivuutetaan suoraan ja jälkimmäiseen on maahantuoja vaihtanut mekaanisen termostaatin koska sähköisissä oli liikaa toimintahäiriöitä. Tosin mistä me se tiedetään onko se anturi autossa vaihdettu mekaanisen vai onko sielä yhä viallinen sähköinen? Tämä toimintahäiriö vaikuttaa päästöihin jos moottori käy liian kylmänä ja voi aiheuttaa pahimmillaan moottorivaurion ylikuumenemisen takia.

      Toisinaan viat ovat sellaisia että niissä ei ole selkokielistä selvitystä, jolloin auto hylätään oli vika mikä tahansa todellisuudessa

    • Turunpiispa

      OBD-testissä on järkeä, olisi vaan ollut parempi tehdä standardointi kerralla kunnolla: Jos vika ilmenee, valo syttyy mittaristossa, ja palaa kunnes vika ei ilmene. Katsastuksessa katsottaisiin valon toiminta, päästöjä ei mitattaisi ollenkaan. Halpaa, helppoa ja nopeaa, joten ei tietenkään kelpaa byrokraateille.

      OBD-testin sijaan 2001-jälkeisistä bensa-autoista voisi jättää pakokaasutestin tekemättä. Haaste palstan katsastajille; Koska olet viimeksi hylännyt obd-auton pelkästään päästöistä, ilman että on ollut obd-koodia? (Laihaa lambdaa = pakoputken vuotoa ei lasketa). Itselle ei ole käynyt näin ikinä. Veikkaan, että koko maassa on vuosittain alle 10 tapausta > OBD-autojen pakokaasutestaus on TURHAA!

      • Katsastajana toimin

        Volkkarin konsernissa on ollut autoja jotka antavat häkää tyhjäkäynnillä aivan liikaa eli häkää jopa yli 9,0 prossaa, kun vm. 86 asti oli hylkyrajana 3,5 prossaa. ja OBD testi näidenkin osalta on täysin hyväksyttävissä. Tyhjäkäynnin raja-arvojahan ei katsastaja arvostele, vaan OBD testin tulosta ja yli 2000 r/min päästömittaus arvoja.
        Kyllä nyt mättää jossain ja aika paljon! Koko OBD testi on aivan perseestä!


      • Myös minä
        Katsastajana toimin kirjoitti:

        Volkkarin konsernissa on ollut autoja jotka antavat häkää tyhjäkäynnillä aivan liikaa eli häkää jopa yli 9,0 prossaa, kun vm. 86 asti oli hylkyrajana 3,5 prossaa. ja OBD testi näidenkin osalta on täysin hyväksyttävissä. Tyhjäkäynnin raja-arvojahan ei katsastaja arvostele, vaan OBD testin tulosta ja yli 2000 r/min päästömittaus arvoja.
        Kyllä nyt mättää jossain ja aika paljon! Koko OBD testi on aivan perseestä!

        Tälleen se menee, kaikki on hyvin. Kaikki ei kuitenkaan olekaan hyvin ja sillähän taas ei ole mitään merkitystä.


      • Turhia mitauksia kel
        Katsastajana toimin kirjoitti:

        Volkkarin konsernissa on ollut autoja jotka antavat häkää tyhjäkäynnillä aivan liikaa eli häkää jopa yli 9,0 prossaa, kun vm. 86 asti oli hylkyrajana 3,5 prossaa. ja OBD testi näidenkin osalta on täysin hyväksyttävissä. Tyhjäkäynnin raja-arvojahan ei katsastaja arvostele, vaan OBD testin tulosta ja yli 2000 r/min päästömittaus arvoja.
        Kyllä nyt mättää jossain ja aika paljon! Koko OBD testi on aivan perseestä!

        Pakko yhtyä asiakkaana katsastajan mielipiteeseen. Perk*ele! Milloin tälle pöljyydelle saadaan oikein TOPPI?


    • Katsuri

      jokunen vuosi sitten, häkä >6% OBD= ei vikakoodia

      • Katsuri

        tänään yksi tapaus, co 0,5%, ei vikakoodeja


    • lkjll

      Harvoin, ehkä 1 auto vuodessa ja jos obd autoja tulee noin 700 vuoteen niin aika harvinasta.

    • vanha suikkapää

      Nykyisten säädösten perusteella voidaan ottomoottoritoimisen bensiinikäyttöisen ajoneuvojen päästötason käytönaikainen tarkastus suorittaa EOBD- tarkastuksen avulla. Korotetulla kierrosluvulla tarkastetaan lambda-anturin toiminta, ja varmistetaan, etttä ajoneuvoon ei ole asetettu ohjelmia, jotka
      ohittavat EOBD -järjestelmän. Yksinkertaista, mutta aikaanviepää, tällä konstilla ei kuitenkaan leimata ketään, vaan se suorittettaan säädösten mukaan kaikille 2001 ja sen jälkeenn käyttöönotetuille alle 2500 kg referenssimassoilleen oleville henkilö ja pakettiautoille.

      • Siis tunnustat itsekin, että pelkkää rahastusta ja elektroniikkaroskan pakkomyyntiä koko homma.
        Sitähän minäkin aina olen sanonut, vaikka en mitään puhunutkaan.
        M.O.T.


    • ol,kijnbgbv

      Mitäs ostatte uusia autoja. Vanha ilmanpilaaja tulee edullisemmaksi.

    • roskapostirobotti.

      Hae todistukset etukäteen tollo!!!! Siis sekä käry (b&d) sitten tarvittaessa myös se v*tun tamponidignoosi eli OB-tamponi Diagnoosi eli OBD.

      Etukäteen haetut laput ovat ensinnäkin aina "puhtaita" eli niissä ei näy koskaan mitään vikoja, obd=0 ja päästöt kohdillaan. Esim. tuolla pajalla voi aina yleensä tyhjentää vikamuistin ja ottaa sitten puhtaan OBD-lakanan Suikkapäälle tutkittavaksi. Ei tarvii mennä uusintaan tuon takia.

      Samoin pakokaasumittauksen voi suorittaa etukäteen ja jos on jotain häikkää, niin pajan konttorin puolella voidaan miettiä jotain menettelytapaa millä saa sen puhtaan lappusen kouraan, eli mitataanko uudelleen vai tehdäänkö säätöjä jne. Katsastuskonttorilla Suikkapää raapustaa vastaavassa tilanteessa todennäköisesti "Tule sitten kuukauden sisällä uudestaan piipahtamaan kun oot laittanut nuo päästöt kuntoon!"

      Nuo mittaukset voi suorittaa siis aikaisintaan 3 kk ennen katsastuspäivämäärää, eli jos katsastusaika päättyy 30.4, niin kaikki 30.1 jälkeen päivätyt ja HYVÄKSYTYT pakokaasu- ja OBD-laput täyttä kamaa katsastuksessa eikä tarvii maksaa noita ryöstöhintaisia mittauksia Suikkapään kallilla työajalla. Tietysti jos auton vikavalo alkaa tuikkimaan iloisesti mittaritaulussa kesken katsastuksen sit voi tietysti Suikkapää mittailemaan ja etsimään syytä hylkäykseen häkämyrkytyksen sumentamilla aivoillaan rasvamontun pohjalla.

      Eli siis etukäteismittaus on myös halvempi hinnaltaan laillisuuden lisäksi. Tätä faktaa suikkapääkonttorit eivät mielellään kerro että tämä heidän lypsylehmänsä (mittaukset) tuottaisivat mahdollisimman paljon voittoa omistajilleen.

      K-konttorien sivuilla mainostetaan aina "älä turhaan käy etukäteen mittauttamassa vaan mittaa meillä kätevästi katsastuksen yhteydessä!"

      • Tappiantero

        "..ottaa sitten puhtaan OBD-lakanan Suikkapäälle tutkittavaksi. Ei tarvii mennä.."

        Unohit pulisonkit.


    • nalli napsahti

      Eikös katsastusasemat suorita pistokokeita päästölappujen kanssa tulevillekin mutta silloin mittauksesta ja obd-testistä ei veloiteta mitään?
      Ainakin 90-luvulla kun käytin auton merkkihuollossa ennen katsastusta ja pyysin päästölapun katsastukseen niin tehtiin kerran tällainen pistokoe. Turha vaivahan se oli, päästöt oli kohdallaan.

      • roska posti robotti

        Voihan se niinkin olla että siellä vielä pistokokeenomaisesti tutkitaan, mutta ei ole omakohtaista kokemusta. Edellisen esimerkin omaisesti voi päätellä, että jos katsastusaika päättyy 30.4, niin katsastukseen voi mennä jo 30.12 jälkeen. Jos käyt jossain pajalla ottamassa laput vaikkapa 25.4, pakokaasut ovat "aikuisten oikeasti" ok ja OBD-lappukin mahdollisen nollauksen jälkeen ok. Jos menet seuraavana päivänä Suikkapään vastaanotolle peltilehmäsi kanssa seuraavana päivänä, niin todennäköisesti ei yön aikana ole ehtinyt tulla OBD-merkintöjä vaikka niitä yritettäisiin kaivaa esille sorkkaraudan avulla -> ei ole mitään syytä huoleen. Voit mussuttaa rauhassa pullaa ja kahvia odotushuoneessa kun peltilehmääsi rääkätään hallin puolella lakisääteisen toimenpiteen puitteissa.

        Jos taas käyt vaikkapa 1.2 ottamassa puhtaat paperit ja menet vastaanotolle vasta 26.4, voipi olla esim. OBD-jutskia siellä odottamassa mahdollista pistokoetta. Ja taas narahdit ja käry kävi!

        Eli laput kandee hakea vasta vähän ennen "vastaanottoaikaa", niin tiedät varmasti ettei sinne kerry mitään OBD-jutskia ja HYVÄKSYTTY-leima ainakaan näistä pitäisi jäädä kiinni. Kuten jo edellisessä kirjoituksessa mainitsin, katsastuksen aikana vilkkuva moottorin vika valo voi aiheuttaa suikkapään mielenkiinnon heräämisen, vaikka et muuten olisikaan joutumassa pistokokeeseen.


    • Katsuri

      jos se MIL-valo palaa katsastuksen aikana, niin se on =Hylätty ja tervetuloa kuukauden sisällä uusintaan. Ei siinä enää mitään vikakoodeja tartte ruveta lukemaan.

    • Tietoa vaille

      sanoppa katsuri nissan lava-auton perävaunun massat jarruin ja jarruitta, kiitos.

      • Autoilija vai?

        Jaa mistähän nissanista on kyse? Niitä on tietääkseni enemmän kuin yksi malli ja nissani on tehnyt lavamalleja aikasen kauan. Jos vain menisit konttorille sen otteen kanssa niin eiköhän se siellä sitten kerrota.

        Sen voin kertoa että Jarruton kärry saa olla maksimissaan 750 kg. Tosin on mahdollista että paino on rajoitettu 500 kiloonkin valmistajan toimesta.


    • Ministeriö

      Täysin turhaa kaikki. Koko katsastus on tutkitusti turha ja se turhana lakkautetaan.

      Oli alunperin ajattelematonta aloittaa turha autojen katsastaminen. Mutta onneksi nyt kaikki loppuu.

      • Autoilija vai?

        Oletko sattumoisin pakkomielteinen? Koska toistat tota samaa asiaa viikosta toiseen ja onko täällä nyt vaikuttanut siltä että joku on kääntynyt samalle kannalle sinun kanssasi tai on edes samaa mieltä?

        Voisitko vastata tähän kysymykseen muutenkin kuin perinteisellä katsastus loppuu ja se on de facto.

        Ps. tuo de facto on kahden eri kielen yhdistelmä, joten elä käytä sitä ettei tule vaikutelmaa että olet totaalisen tärähtänyt.

        Annan sinulle esimerkin kielien yhdistelmästä joka kuullostaa joltain mutta ei todellisuudessa tarkoita mitään. (kuulin tämän kaverilta joka opiskelee yliopiston puolella)

        Mucho forte homo suspicione!

        Miten ymmärrät tämän?

        tai tämän?

        Tiesitkö muuten että olet analfabeetti?
        (tämä oikeasti tarkoittaa jotain) :)


    • Sattuhan näitä.

      Veistin kirvesvarren koivupuusta . Siis tässä tapahtui jotain.

      Yksi päästötapaus. Ruiskuauto, seisoi konttorin pihassa tunnin. Hylky tuli
      päästöt yli. Korjaamolle uuden lapun hakemiseen ja se oli näitä pajoja,
      jossa asentaja jummartaa jhyvin. Lappu kourassa katsastukseen ja katsastaja
      oli niin terävä kaveri, että mainitsi näiden arvojen olevan väärin (niin ne olikin)
      Jostain syysta otti kuitenkin auton konrolli mittaukseen ja raja-arvot alittui.

      Kyllä oli katsastaja tyytyväinen, minä en. Rahaa meni ja autolle ei katsastuksien
      välillä tehty mitään.

    • vanha suikapää

      Annappanannana autosi käydä hyrrskyttää, sen tuunin ajan , niin se tuntee ihan
      eri lailla ympäristöään, ja niinhän ne päästötkin vähenee, kun se veikeä, maailman pelastava katalysaattori saavuttaa sen 400-600 asteisen lämpötilansa,jossa sen toiminta katalyyttina vasta alkaa.

    • Sir.Tiede

      ADHD ja taas mennään katsastamaan. Tunnen myötähäpeää niitä tomppeleita kohtaan jotka käyvät tutkitusti turhassa autokatsastuksessa.

    • riistettykö?

      Onko kellään käynyt tällänen mielessä:autovero kun tulee trafilta ja siinähän lukee että vero perustuu auton painon mukaan ja trafi tietää paljonko autosi saastuttaa no nou hätä,maksat veron.Sitten menet katastukseen ja huomaat päästömittauspaperista että hei,autoni saastuttaakin vähemmän kuin trafin veron mukaan....Kysynkin:Jos kerran päästömittaus tehdään katastuksessa ja se luku otetaan ylös,miksi sitä ei ilmoiteta konttorilta trafille mistä tämä päästövero tulee.Aina on ollut,ainakin minulla trafin tulos reilusti päästöissä painon mukaan yläkantissa eli on aina maksettu liikaa veroa.Ja haloo hei!Milläköhän kierrosluvulla nämä trafin päästötulokset on mitattu,ei oo koskaan laskusta ilmenny....??!!Vähän olis kiva kuulla perusteluja tälle rahasammolle!!Itsellä -98 v.kaara.

      • Autoilija vai?

        Et selvästikkään tiedä mistä tässä on kyse.

        Puhut kahdesta eri asiasta samassa lauseessa.

        Päästömittaus joka suoritetaan katsastuksessa suoritetaan auton ollessa paikallaan jolloin siinä ei ole rasittavia kuormia. Kyseisessä mittauksessa selviää toimiiko auton moottori oikein ja siinä mitataan CO (hiilimonoksidi/häkä), CO2 (hiilidioksidi), 02 (happi), HC (hiilivety) arvot ja lasketaan laskennallinen lambda arvo.
        Näille arvoille on määrätty päästöluokkien voimaantuloajankohdan mukaan raja-arvot, joiden ylittyessä moottori toimii väärin ja palaminen on epäpuhdasta, jolloin muodostuu liikaa päästöjä. Eli ilmansaasteita.
        Mitä pienemmät ovat CO ja HC arvot sitä puhtaammin ja paremmin moottori polttaa polttoaineen. Autossa oleva katalysaattori hoitaa "jälkipuhdistuksen" eli käsittelee päästökomponentteja kun palaminen ei ole täydellistä. Jos palaminen tapahtuu oikein ja katti toimii niin ainoa mitä putkesta tulee on CO2. Mikä on vähiten vaarallinen yhdiste. jos ei happea oteta lukuun koska sitähän me hengitämme.

        Se mitä merkitään rekisteriotteelle on taas CO2 g/km kun päästömittauksessa mitataan CO2 tilavuusprosentteina. (til.-%)
        CO2 tässä kohtaa mitataan eurooppalaisen ajosyklin mukaan, siinä ajetaan tietty kilomeri määrä ja tietyillä vaihteilla, tietyillä nopeuksilla ja tietyillä määrillä pysähdyksiä. Tämä tehdään kaikille autoille samalla tavalla, jolloin saadaan aikaiseksi käytönaikainen päästöluku CO2 g/km, mikä voi olla esim 140 g/km.

        Perus päästömittarilla ei pysty tätä mittausta suorittamaan koska sillä ei voida laskea grammamääriä vaan tilauvuusprosentteja.

        Ajon aikaisen CO2 päätössä käytettävä mittari kerää muodostuneet pakokaasut pusseihin joiden paino mitataan mittauksen jälkeen jolloin tiedetään kuinka paljon eurooppailasien ajosyklinmukaisessa mittauksessa on hiilidioksidia muodostunut.

        CO2 on kasvihuonekaasu joka edestää ilmaston lämpenemistä.

        Sinun autossasi ei mene verot päästöjen mukaan vaan painon mukaan, joten tuo CO2 arvo ei ylipäätänsä merkitse sinulle mitään, sillä mitä kevyempi auto sitä peinemmät verot.
        Jos kyseessä olisi 2001 tai uudempi jossa valmistaja on ilmoittanut CO2 g/km niin siinä kohtaa se alkaa vaikuttamaan sinuun.

        Toki molemmissa on sama idea hieman eritavalla. Mitä painavampi auto sitä enemmän se kuluttaa joten sitä suurempi päästö ja sitä kautta vero.
        Uudemmissa taas ei ole painolla väliä vaan sillä mikä on mitattu CO2 arvoksi valmistajan toimesta, jolloin isompikin auto voi selvitä pienemmällä verolla jos kulutus on pieni.

        Niin ja autoon ei voi jälkikäteen muuttaa pienempää CO2 arvoa koska trafi on linjannut että vaikka kulutus laskisi esim. ohjainlaitteen päivityksen takia niin se arvo jonka on valmistaja alkujaan mitannut pätee, muutoksista huolimatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe