minun laina tarinani

puudeli-86

Aloin 2008 seurustelemaan ulkomaalaisen miehen kanssa. Olin sinisilmäinen ja luottavainen, kun hän kertoi yrityksestä, jonka halusi perustaa ja johon tarvisi pääomaa.. Idea oli mitä loistavin ja tiesin, että se toimisi, jos siihen satsaisi alussa ja olisi tarkka. Koska mies oli ulkomaalainen.. hän ei saanut lainaa pankista, vaan minä otin sen lainan nimilleni. En ymmärtänyt lainojen päälle tuolloin mitään, koska niitä ei itsellä ollut koskaan ollut.. joten otin kahdesta eri pankista 5000 euron lainan, eli yhteensä 10 000 euroa.. tämä ei kuitenkaan sitten riittänyt ja otin vielä kolmannesta.. tällä kertaa pikavippi paikasta 4000 euroa. Naimisiinkin piti päästä.. eli taas lisää lainaa 7000 euroa.. Tästä jonkin ajan kuluttua hänen äitinsä toisella puolella maapalloa kuoli ja sinne piti päästä taas 6000 euroa lisää lainaa.. Sen lisäksi oli pari visa-korttiakin täynnä.. yhteensä 8000 euroa..

Lainoja otin useista eri paikoista ja kusetin, että muita lainoja ei ole ja uutta lainaa sain aina.. Sitten tuli stoppi ja uutta lainaa en enää saanut mistään, vaikka luottotiedot olivatkin kunnossa. Kertynyttä vanhaa lainaa oli ihan älyttömästi ja kaikki palkka meni niiden lyhentämiseen..

Mies palasi matkaltaan ja rahaa ei ollut yhtään missään.. ei minkäänlaista.. Siinä vaiheessa tajusin, että olin ollut täysi idiootti ja luottanut vääränlaiseen mieheen. Otin avioeron. Lainat kaikki minun nimelläni ja avioliittoa takana vasta 2 vuotta.. Joten kaikki jäi minulle.. Mies lupailee edelleen maksavansa nuo lainat takaisin minulle.. joopa joo..

35000 euroa lainaa ja yksin.. joka puolelta vain sateli laskuja.. Maksujen jälkeen palkasta jäi n. 20 euroa ruokaan/kk ja sekin, jos käytin visa-korttia, eli nostin maksamani rahat sieltä sen jälkeen kun olin maksanut jonkin laskun samaiselta visa-tililtä.

Noh, tässä elin vähän aikaa ja kamalaa oli. Onneksi työpaikallani tuli mahdollisuus tehdä ylitöitä ja reippaasti.. Tein taulukon menoista ja tuloista ja laskin kalleimmat lainat, joita maksaisin kuukaudessa eniten pois.. Ensimmäisen sain maksettua kokonaan pois joulukuussa 2010, toisen helmikuussa 2011, kolmannen Maaliskuussa 2011.. ja nyt huhtikuussa lähtee neljäs rasite pois.. joka kuukausi jää enemmän ja enemmän rahaa maksaa muita lainoja enemmän!!

Käytän kuukaudessa 250 euroa ruokaan, vaatteisiin ja muihin menoihin.. eli todella vähän.. Lyhennän lainoja n. 2500 euroa/kk.. ai niin ja asuntolaina! Sain pankilta 1,5 vuotta lyhennys vapaata, eli pelkät korota 150 euroa/kk.. onneksi.. kun olen saanut muut lainani maksettua, niin myyn asuntoni pois..

Vielä on matkaa edessä, eikä ole päivää jolloin ei harmittaisi oma idiotismi ja jälkeen jääneisyys ja turha luottaminen vääriin ihmisiin. Jos työpaikallani ei olisi tullut mahdollisuutta ylitöiden tekemiseen, niin olisi ottanut toisen työpaikan tai kolmannenkin, jotta olisin pärjännyt maksujen kanssa..

Olen myös kysellyt pankeista, jos saisin yhdistää lainani yhdeksi isommaksi lainaksi, mutta tämä ei ole onnistunut.. kaikki sanovat, että lainaa on liikaa ja sille ei voida tässä vaiheessa mitään.. joku pankkivirkailija jopa käski minun päästää ulosottoon kaikki lainat, niin siellä ne sitten yhdistyvät! Herranjestas sitä lisäkustannusta, joka siitä tulisi! Nyt jo maksan kovia korkoja..

Luottotiedot minulla ovat edelleen kunnossa.. vaikka ihmettelenkin, että olen ne pystynyt säilyttämään kaikesta huolimatta.. Se on jonkin asteinen kunnia kysymys minulle.. vaikka en kyllä tiedä miksi ja mistä se tulee.. Olen vain elänyt makaroonilla ja muiden vanhoilla vaatteilla.. ja maksanut laskuni.. ihan kaikki.

Taulokon tekeminen sai minut loppujen lopuksikin ymmärtämään kuinka kusessa olen laskujeni kanssa.. mutta mietittyäni tarpeeksi tätä maksusuunnitelmaa ja hiottuani sitä ihan viimeisen päälle, niin tiedän n. 1,5 - 2 vuodessa maksavani kaikki lainat pois.. enpähän pääse lihomaan ainakaan.. viinaan ja tupakkaan ei ole rahaa, joten terveellistä sekin :D

Pelottavaa on, jos joudun pitkälle sairaslomalle tai jotain muuta tapahtuu.. firma potkaisee pihalle (no sitten haetaan ne 3 vähempi palkkaista työtä, minulle kun kelpaa siivoustyökin, jos muuta ei saisi nopeasti)

Asennetta tässä tarvitaan ja terveyttä.. ei muuta!

Tämän jälkeen voisin ryhtyä vaikka velkaneuvojaksi, vaikka 3 vuotta sitten en tiennyt lainoista vielä oikeastaan mitään.. Opin ja edelleen opettelen tästä paljon.. Älkää ihmiset ottako niitä lainoja.. Miksi pitää välittömästi saada vaikka uusi sohva?? Miksi ei voi vanhalla pärjätä siihen asti, että on säästänyt sen rahan?? Auton ja asunnon ymmärrän.. mutta sisustus, remontointi, ruoka, viina, tupakka.. miksi te otatte lainaa sellaisiin?

Minä en elämässäni enää ota edes autolainaa.. kun olen velkani maksanut, alan säästämään ja ostan jonkinlaisen kotteron, että pääsen kastumatta ja jäätymättä töihin.. tai jatkan bussilla kulkemista.. Ja varmasti osaan nauttia vapaista viikonlopuista, kun nyt menee kaikki työpaikalla ylitöissä..

52

3437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jargonaut

Arvon puudeli, on hyvä kuulla, että olet saanut asioita järjestymään ja kuljet oikealla polulla, vaikka raskasta se varmaan onkin. Lopussa kiitos seisoo :)

Silmääni pisti tuo lauseesi "en ymmärtänyt lainojen päälle tuolloin mitään". Luulen, että tämä pätee monen ylivelkaantuneen kohdalla. En tiedä, mitä tuo sinun kohdallasi tarkoitti, mutta osa ei varmasti tule ajatelleeksi, mitä velkavastuu merkitsee ja millaisia seurauksia velalla on arkipäiväiseen elämään.

Varmaan olisi aihetta tuoda tällaiset käytännönläheiset talousopit ihan peruskoulun opetussuunnitelmaan, jotta kaikki varmasti oppisivat, että velka ei ole ilmaista rahaa, vaan järjestely, joka käytännössä aina sitoo ottajansa maksamaan lainaajalle velkasummaa selvästi suuremman summan ja josta ei pääse eroon vain toteamalla, että "juuri nyt ei vain ole varaa".

• Puudeli-86

Totta! Tyhmyydestä pitäisi saada rangaistus, olet oikeassa!! Ja varmasti sain liian pienen rangaistuksen, mutta onneksi selvisin :)

• 2+10

Kallis oppi, mutta tuntuu että olet oppinut kyllä paljon tässä. Toivottavasti menee loppuun asti hyvin.

• nuorena lapsellinen

Hienoa Puudeli, että olet halunnut ja pystynyt hoitamaan lainojasi. Me olemme oppineet elämään rehellisessä maassa, ihmisten sanaan on voinut luottaa. Valitettavasti maailma on muuttunut, ei kaikki suomalaissyntyisetkään ole rehellisiä. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pääset veloistasi suunnitelemassasi ajassa. Laita selkä suoraan ja taputa itseäsi olalle!

• Puudeli-86

Kiitos kaikille kannustuksesta, tulee jotenkin hyvä mieli, kun ei heti haukutukaan typeräksi (yhtä lukuunottamatta), vaan tiedostettiin, että olin typerä ja sain kannustusta jatkaa nyt valittua polkua. Minun kohdallani tietämättömyys lainoista todellakin tarkoitti sitä, että en loppujen lopuksikaan ymmärtänyt, että se ei ole ilmaista rahaa, eikä mikään tulonlähde. Nyt, kun minulla osa lainoista on 19% korolla ja niitä yritän lyhentää ja jokaisella maksuerällä lyön päätäni seinään, että miksi piti ottaa lainaa.. Palkkani ylitöineen on niin suuri, että pystyisin säästämään ja lähtemään vaikka pitkälle matkalle 2 kertaa vuodessa.. tai säästämään ja elämään jotenkin muulla tavalla. Tai pian omistamaan oman asuntoni.. Mutta näin ei ole vielä pitkään aikaan.

Olen samaa mieltä, että peruskouluihin pitäisi opintosuunnitelmiin ottaa paremmin ja enemmän opastusta lainoihin ja niiden kanssa elämiseen. Pikavippi mainoksia on tv, tienposket ja lehdet täynnä.. "reissumani, elä tänään ja maksa huomenna" meinasin oksentaa, kun näin tuon mainoksen televisiossa ja melkein aloin itkeä... ajattelin ihmisiä, jotka ottavat tuon lainan ymmärtämättä sitä ylimääräisten kustannusten määrää, jonka he joutuvat maksamaan ja että sen joutuu ihan oikeasti maksamaan takaisin :(

Nykyään niitä lainoja otetaan ruokaan ja muuhun elämiseen.. miksi ei voisi elää sillä mitä on? Jos ei ole varaa ostaa televisiota, niin miksi ottaa laina sitä varten? Miksi ei voi elää varallisuutensa mukaan? En vain ymmärrä.. Itse otin lainoja toista varten.. toinen ihminen halusi elää ylivarojensa ja minä halusin auttaa.. omaan piikkiini.. en kuitenkaan hetkeäkään nauttinut niistä lainatuista rahoista.. en saanut niillä sohvaa tai tv:tä, tai matkaa.. Häät sain, hurraa... Voi kuinka typerä olin :(

Kun edes joku jättäisi lainansa ottamatta sen vuoksi, että lukee minun ahdingostani.. Mitä ruokaa ihan oikeasti ostat 20 eurolla/kuukausi.. se ei ihan oikeasti riitä mihinkään! makronipussista syö n. 2 päivää ja se maksaa 50 senttiä.. mutta mietipä syöväsi ihan pelkkää keitettyä makaronia joka päivä.. Kylkiluutkin siinä alkavat näkyä hyvin nopeasti ja vitamiinit jää kaikki saamatta ja sairastuu.. Onneksi itse aloin toimeen syötyäni n. 3 kk putkeen yhtä ja samaa ruokaa.. riisiä, makaronia jne. Joku olisi antanut koko summan mennä ulosottoon väittäen, että ei voi mitään.. kurjaa.. todella kurjaa, vaikka oikeasti voi.. ottaa sitten vaikka ne 3 työtä ja paiskii töissä, kuin hullu niin kauan, että lainat on maksettu, eikä jätä niiden maksua yhteiskunnalle..

• petey

En ymmärtänyt sitä kohtaa, jossa aioit velat maksettuasi myydä asuntosi pois. Eikö silloin nimen omaan kannata jatkaa asunnon maksamista, kun olet muista veloista päässyt. Vuokralla tuskin pääset juurikaan halvemmalla. Ja vuokranmaksu ei ainakaan kerrytä omaisuutta jatkossa. Joten, en ainakaan myisi asuntoani vastaavassa tilanteessa. Vai jäikö jotain kertomatta??

• Puudeli-86
        petey kirjoitti:

En ymmärtänyt sitä kohtaa, jossa aioit velat maksettuasi myydä asuntosi pois. Eikö silloin nimen omaan kannata jatkaa asunnon maksamista, kun olet muista veloista päässyt. Vuokralla tuskin pääset juurikaan halvemmalla. Ja vuokranmaksu ei ainakaan kerrytä omaisuutta jatkossa. Joten, en ainakaan myisi asuntoani vastaavassa tilanteessa. Vai jäikö jotain kertomatta??

Totta.. se oli vain ajatuksen lentoa.. Jotenkin jäi se ajatus uuden poikaystävän kanssa yhteenmuuttamisesta leijumaan ilmaan ja tuolloin varmaan olisi sitten aika, kun on lainat maksettu, enkä olisi hänelle rasitteena mitenkään.. Kannattaa varmaan laittaa mieluummin vuokralle se luukku, kuin myydä :) Jos sitten käykin, niin että menee sukset ristiin poikaystävän kanssa.

• ei oppi ojaan kaada

"Onneksi itse aloin toimeen syötyäni n. 3 kk putkeen yhtä ja samaa ruokaa.. riisiä, makaronia jne. Joku olisi antanut koko summan mennä ulosottoon väittäen, että ei voi mitään.. kurjaa.. todella kurjaa, vaikka oikeasti voi.. ottaa sitten vaikka ne 3 työtä ja paiskii töissä, kuin hullu niin kauan, että lainat on maksettu, eikä jätä niiden maksua yhteiskunnalle.. "

Tässä kohtaa suomalainen erottuu yleensä edukseen ja selviää voittajana silloinkin, kun muut heittävät pyyhkeen kehään. Tämmöistä lisää!

• Yx äiskä

Hei puudeli,oletko ajatellut hakeutua velkaveuvontaan,siellä on tietääkseni joku raja kuinka paljon velkaa saa olla.Pääsisit vähän helpommalla. Tsemppiä!

• Puudeli-86

En ole ajatellut velkaneuvontaa ja huijauksellahan näin paljon lainoja sainkin. Itse maksan jos en vain sairastu tms. Enkä laita muita maksamaan minun virheistäni..

• MAMU EPISODI

mutta KERROITKO TASTÄ MAMU EPISODISTA!

• Puudeli-86

Kyllä kerroin, tietenkin :) Ei minulla ole häneltä mitään salattavaa, kerroin velkataakkani jne. ja kerroin, että aikaa kuluu, että saan itseni jaloilleni ja että häneltä en halua apua. Maksan itse oppituntini. Tarkoitin tuolla, että pidän hänet erossa tästä sotkusta niin, että en turhaan jankkaa siitä hänelle, enkä pyydä häneltä rahaa.

• sadantonninvelat

Ihailen sinua tosi paljon ja toivon,että terveytesi kestää niin kauan,että olet kuivilla. Tuolla lyhennystahdilla siihen ei hirveän kauan mene. Ja sen jälkeen voit onnitella itseäsi, olet vahva ja sinnikäs suomalainen nainen, parasta A-luokkaa!!!

Se, joka ehdotti velkajärjestelyä: et pääsisi siihen, koska selviät muutenkin kohtuullisessa ajassa veloistasi. Etkä ole sairastunut tms. vaan tavallaan "kevytmielisesti" velkaantunut. Eli VJ:n ehdot eivät täyty. Sen sijaan Takuu-Säätiön sivuja voisit katsella, siellä on se 34000e max velkamäärä, säännölliset tulot jne. Silloin saisit velkasi yhdistettyä yhdeksi lainaksi.

Tsemppiä, vielä se aurinko paistaa!!!

• hyvä ja opettavainen

Taitais olla paras kauhavan jorman mennä. Ompa sairaita ihmisiä palstalla. Menestystä puudeli.

• naikkis11

Kauhea tarina sulla, hyvä kuitenkin että olet jaksanut hoitaa asioitasi. Pomppasi vaan kasvoilleni tuo että teet vaikka siivoustyötä...mitä tällä tarkoitat? Ettäkö siivoustyöhön aina pääsee ja siinä pärjää? Ei siivousalalla enää niin huonot palkat ole ja koulutusta tai kokemusta vaaditaan. Paitsi ehkä pääkaupunkiseudulla jossa maksetaankin sitten huonosti ja kuka vaan kelpaa myös tekemään huonosti.

• Puudeli-86

En tarkoittanut loukata siivoustyötä tekeviä, vaan lähinnä tarkoitin palkkausta.. Samaten, kuin kaupankassalla työskentelevien palkka on pieni. Ja "teen vaikka siivoustyötä" lausahdus oli lähinnä sitä, että teen vaikka itselle vastenmielistä ja pieni palkkaista työtä, jos mikään muu ei auta ja rahaa ei muualta tule. Vältän kuitenkin yleisesti pyrkimästä työhön, joka olisi itselle vastenmielinen, koska se on henkisesti todella rankkaa.. mutta on ihmisiä, jotka jaksavat tuossa rankassa työssä palkan pienuudesta huolimatta.. Luulisin (en tiedä) että siistijöiden keskivuosiansio olisi n. 25 000 euroa? Ja oma palkkani tällä hetkellä on n. 45 000 euroa, niin tästä syystä vertaan palkan pienuuteen.

Palkkani ei olisi noinkaan suuri, jos en tekisi ylitöitä, mutta teen ja saan tehdä, mikä on todellinen onni. Jos minulla olisi 2 -3 työtä ja raataisin itseni puhki niissä kaikissa töissä, niin arvostusta en saisi yhtään sen enempää. Mutta nyt minua arvostetaan omalla työpaikallani ahkerana työntekijänä ja minulle annetaan aina vain vastuullisempia töitä.. Sain myös henkilökohtaisen palkankorotuksen tästä syystä jokin aikaa sitten.

Joten teen vaikka siivoustyötä - lause ei ollut henkilökohtainen loukkaus kenellekään, eikä myöskään kyseistä ammattiryhmää kohtaan.. päinvastoin.. missä loassa me kuljettaisiin, jos siistijöitä ei olisi?? :)

• pohjaalainen

mistä löysit kusettaja mamun ?

• Puudeli-86

Suomesta :)

• kauhavan jorma

onko täällä muita suomi naisii ketä afrikan poijat kusettanna?

• ei oppi ojaan kaada

Suomessa tosiaan on jokun verran populaa, jotka syntyivät jonkun lumikengän polkaisusta sotavuosina ja sitten vielä näiden jälkeläiset. Eli geneettistä kiinnostusta erilaisten mokkamastereiden perään löytyy sen verran, ettei seurauksia viitsitä ajatelle edes kahta päivää pidemmälle.

Onneksi 35 tonnia on pieni summa, ja jos mitään hiviä ei tullut kaupanpäälle eikä genitaaleja tarvinnut muotoilla niin vähällä on päästy. Joten ei muuta ku tsemppiä ja parempaa onnea ensi kerralla. Pikku vinkki tähän loppuun, älä ota miestä jolla ei ole omaa rahaa, muuten suostut elättämään kuhnuria.

• i m sorry

olen ulkomaalainen mies, ja ymmärrän sun kiukkuasi, toivottavasti pääset eroon niistä veloista.

• Puudeli-86

Itseasiassa en tietyllä tavalla ole kiukkuinen tai vihainen. Olen vain äärimmäisen pettynyt omaan typeryyteeni.. Mutta kun tämä "koulu" on käyty, niin minulla on kyllä professorin paperit kädessä taloudenhoidosta :)

Ensi viikolla päättyy taas yksi lainoista.. viimeinen erä on n. 1795 euroa ja sitten se laina on poissa pyörimästä mielestä.

Sitten jatkuu muiden lainojen maksu :) Otan taas käsittelyyn seuraavan lainan, jota maksan suurempia summia kerralla pois.

• Kukk-ku-kkkuuu-kuuuu

On kai siinä ollut oma "pöljyys" pahaksi, mutta kai sekin pitäisi muistaa, että se joka kusetti, on (mielestäni) varsinainen syyllinen. Suomessa on alettu syyttää enemmän kusetuksen/rikoksen uhria kuin itse kusettajaa/rikollista. Jos vaikka polkupyörä varastetaan, on syy pyörän lukitsematta jättäneessä, ei niinkään itse varkaassa. Näin se syyllisen käsite on retkahtanut.

• mamut poiss suomesta

sul on manun kanssa nussimisesta paperit. tyhmä akka...vedä ittes

• POHJAALAINEN JORMA

OTA UUSI MAMU VAIK SUDANISTA : KYL NIILLE RAHA KELPAA: SUOMI NAINEN KYL LAINAA ! KU PITÄÄ AUTTAA MAMUU NIILL NII VAIKEAA SOPEUTUA SUOMEEN!

• Kyselijä1234

Miten menee Puudeli-86? Onko yhtään parempi tilanne jo?

• Puudeli-86

Ooh, joku muisti minut vielä! Kyllä tämä tässä menee.. tiukkaa tekee rahoissa vielä todella pitkään. Ja nyt huomasin olevani myös raskaana omalle lökäpöksy-kullalleni.. voisin muuten iloita, mutta raha-asiat ei tästä kyllä parane. Sarjassamme ei toivottu vahinko, mutta tästäkin selvitään :)

• suku-laku-mamu

On. Uusi ma-mu (Maila musta) kierrossa ja nahkakin on kuin Kongon yö. Makukin on kuin lakritsia parhaimmillaan paitsi silloin kun tulee takaa suoraan suuhun. Silloin maistuu suklaalle.

• Auringonlapsi86

Kiitos Puudeli, sinun viestisi ansiosta rohkaistun lähtemään hoitamaan velkojani pois. Minulla vastaava tilanne, velkaa tosin n. 15 000e, mutta en ole (vielä) menettänyt luottotietojani.
      Nyt vaan nyörit tiukalle ja soitto jokaiselle velkojalle, jos vaikka armahtaisivat ja saisin pienemmät maksuerät. (Tällä hetkellä koko palkka menee niiden makseluun ja olen maksanut velkaa velalla..jepjep, fiksua!) Aloitan uudessa työssä, ja teen extraduuneja, jolloin tienaan n. 3000e kk, luulisi että n. 3v pääsen taakastani eroon.
      Mulla on ihana mies joka tukee, mutta olen ilmoittanut hänelle, että haluan hoitaa typerät velkani itse pois.
      Olen todella iloinen, että viitsit kertoa oman tarinasi, tämä auttaa minuakin jaksamaan :)
      Ja onnea tulevasta perheenlisäyksestä! Onneksi on asioita joiden arvoa ei voi mitata rahassa. Ja lapsia tulee kun niiden aika on. Toivottavasti pystyt lyhentelemään lainojasi entiseen tahtiin vielä äitiyslomallasi? :)

Tsemppiä kaikille samankaltaisessa tilanteessa oleville! Onneksi parhaat asiat elämässä eivät maksa mitään.

• Auringonlapsi86

Niin ja kaikille MaMu - huutelijoille täällä: Tiedän kyllä suomalaisiakin miehiä jotka ovat saaneet vastaavanlaista vahinkoa aikaan!
        Kusettaja on kusettaja, ei ole ihonväristä tai kansallisuudesta kiinni....

• Puudeli-86

voi! Ihanaa, että minusta oli hyötyä edes yhdelle ihmiselle :) Onneksi olet ottanut ohjat omiin käsiin ja sama juttuhan minulla oli.. maksoin lainalla lainaa, niin että luottokortille maksoin erän ja toisen luottokortin erän pois sitten, kun se edellinen maksettu erä näkyi siellä toisella luottokortilla. Puuuuuh, onneksi tuli järki käteen.. Nyt olen saanut maksettua 3 lainaa pois kokonaan.. kaikkein kalleimmat, jotka söivät ilman omaa maksusuunnitelmaanikin palkkaa ihan hirveästi. Nyt pystyn keskittymään loppuihin lainoihin ja ikävä kyllä äitiyslomanaikana en pysty muuta kuin makselemaan normaaleita lyhennyksiä.. Onneksi ne eivät enää ole niin kamalia, kuin sillon kun lisänä olivat nuo jo nyt maksetut kolme tappolainaa (yhteensä n. 9 500 euroa) nuo maksoin 6 kk:ssa pois kokonaan ja tuli tehtyä ylitöitä ihan sairaasti, eikä mitään ole jäänyt käteen.. eipä ole säästöjä edes vauvaa varten olemassa.. voi itku ;( Mutta eiköhän me selvitä.. niinkuin aina :)

Pääset varmasti lainoistasi eroon nopeamminkin, kuin 3 vuodessa.. Mieti tarkkaan maksusuunnitelma lainoillesi ja lyhennä yksi kerrallaan ne pois.. Muut lainat ovat pienellä maksuerällä silloin, kun lyhennät suurempia eriä yhtä lainaa ja kun se on maksettu, niin siitä jäävä lyhennyksen määrä/kk lyhentää taas toista lainaa suurempia summia! Mieti, kohta ne kaikki onkin sitten jo maksettu! Äläkä hidasta tahtia vaikka näyttäisi, että olisi enää esim. 4000 euroa jäljellä.. lyhennä samaa tahtia niin kauan, että summa on nolla äläkä ikinä enää ota turhaa lainaa!! Auto, asunto jne. ovat tärkeitä, mutta kaikki muu on täysin turhaa! Tsemppiä tosi paljon!!

• ei enää ikinä velkaa
        Puudeli-86 kirjoitti:

voi! Ihanaa, että minusta oli hyötyä edes yhdelle ihmiselle :) Onneksi olet ottanut ohjat omiin käsiin ja sama juttuhan minulla oli.. maksoin lainalla lainaa, niin että luottokortille maksoin erän ja toisen luottokortin erän pois sitten, kun se edellinen maksettu erä näkyi siellä toisella luottokortilla. Puuuuuh, onneksi tuli järki käteen.. Nyt olen saanut maksettua 3 lainaa pois kokonaan.. kaikkein kalleimmat, jotka söivät ilman omaa maksusuunnitelmaanikin palkkaa ihan hirveästi. Nyt pystyn keskittymään loppuihin lainoihin ja ikävä kyllä äitiyslomanaikana en pysty muuta kuin makselemaan normaaleita lyhennyksiä.. Onneksi ne eivät enää ole niin kamalia, kuin sillon kun lisänä olivat nuo jo nyt maksetut kolme tappolainaa (yhteensä n. 9 500 euroa) nuo maksoin 6 kk:ssa pois kokonaan ja tuli tehtyä ylitöitä ihan sairaasti, eikä mitään ole jäänyt käteen.. eipä ole säästöjä edes vauvaa varten olemassa.. voi itku ;( Mutta eiköhän me selvitä.. niinkuin aina :)

Pääset varmasti lainoistasi eroon nopeamminkin, kuin 3 vuodessa.. Mieti tarkkaan maksusuunnitelma lainoillesi ja lyhennä yksi kerrallaan ne pois.. Muut lainat ovat pienellä maksuerällä silloin, kun lyhennät suurempia eriä yhtä lainaa ja kun se on maksettu, niin siitä jäävä lyhennyksen määrä/kk lyhentää taas toista lainaa suurempia summia! Mieti, kohta ne kaikki onkin sitten jo maksettu! Äläkä hidasta tahtia vaikka näyttäisi, että olisi enää esim. 4000 euroa jäljellä.. lyhennä samaa tahtia niin kauan, että summa on nolla äläkä ikinä enää ota turhaa lainaa!! Auto, asunto jne. ovat tärkeitä, mutta kaikki muu on täysin turhaa! Tsemppiä tosi paljon!!

Puudeli-86 mitä kuuluu tällä hetkellä. Olet kova "mimmi" pakko myöntää. Voi kun tuollaisen löytäisi joskus omaan asuntoonsa, yleensä naikkoset tahtoo olla aika nirppanokkia työn suhteen.

Ihminen laiskistuu jos ei ole ihan pakko. Omallakohdallani on käynyt niin. Teen yrittäjänä vaan sen verran työtä, että tulen toimeen. Aikaisemmin tein tosi paljon kun oli myös velkaa.

Koita kestää vaikka rankkaa varmasti on.

• Lähetyssaarnaaja

Olipa kova kokemus. Mutta ole iloinen, että hän ei sentään pannut sinua pataan ja syönyt!

• Uppii

Pitkä tarina.

• Jokota

Hei Puudeli-86!

Minun mielestäni sinun kannattaisi kirjoittaa kokemuksistasi kirja! Tai vähintäänkin lehtiartikkeli..

Olen lukenut muutamia amerikkalaisia velattomuus-oppaita, joissa on aina jonkun henkilökohtainen tarina takana. Esim. "How to become totally debt-free in five years or less" kertoo keskituloisesta perheenäidistä, joka viidessä vuodessa maksaa kekseliäisyydellä ja nuukailulla yli 200 tuhannen dollarin kulutus- ja asuntoluottonsa.

Eli ala siis pitää päiväkirjaa maksusuunnitelmistasi ja metodeistasi. Äitiyslomalla pystyisit työstämään kirjaa, ja kun olet maksanut kaikki lainasi ja saanut kirjan johonkin luettavaan kuntoon, alat etsiä kustantajaa..

Suomessa on kohtuullinen markkinarako tällaiselle kirjallisuudelle, kaikki kiinnostaa lukea ihmisten omakohtaisista kokemuksista tässä vippiyhteiskunnassa. Näin saisit ehkä estettyä useammankin ylivelkaantumisen!

Tänä vuonna on ilmestynyt sukulaiseni kirjoittama kirja "Talous hallintaan", Heikkilä, T. Voisit käydä kirjastossa lainaamassa sen, tämän kirjan anti on juuri useiden ihmisten omakohtaiset kokemukset talouden hallinnasta. Toisilla se on hallussa ja toisilla ei.

Ei kun tuumasta toimeen, minä kyllä ostan kirjasi sitten kun se julkaistaan!

• Auringonlapsi86

Täysin samaa mieltä, loistava idea! :) Tai blogin kirjoittaminen aiheesta vois olla myös hyvä idea...
        Kiitos vielä!
        Kyllä täältä vielä noustaan..
        Ja kyllä ulkonakin voi käydä baareissa ja terasseilla ostamatta mitään ;)
        Kesästä voi nauttia myös pennittömänä! :)
        Tsemppiä kaikille muillekin velkojen kanssa kamppaileville..

• Yx Äiskä

Onnittelut tulevasta pienokaisesta,muista että lapsi on lahja.
      Yritä syödä terveellistä ja monipuolista ruokaa,ei se ole kallista.

• iso geeeeeeeeeeeeeee

ons se väri vammanen

• vain asuntolainaa...

On sulla hurja kokemus ja tsemppiä loppusuoralle, saat maksetuksi. Hyvä.

Remonttiin kannattaa ottaa laina, jos remontti on pakollinen, esim. katto vuotaa, putkiremontti on pakko tehdä, ettei tule lisäkustannuksia, jos vesiputki paukahtaa, sähköt reistailevat tai muuta ihan pakottavaa. Niin sanotut sisustusremontit ovat taas turhia esim. jos vanha tapetti ei miellytä, haluaa eri väriset kaakelit vessan seinään tai jotain muuta turhaa.

Autolainoja minäkin pidän melko turhina. Ihan hätätilassa jos perheen auto hajoaa lopullisesti niin se voisi olla ainoa autolainan todellinen syy ja auto olisi pakko olla esim töissä kulkemiseen. Muuten auton hintakin kannattaa ensin säästää ja ajaa vanha auto ns loppuun.

Oikeastaan ainoa asia mihin kannattaa ottaa lainaa, on kohtuullinen asuntolaina.

Ulkomaalaisiin en ole luottanut ikinä enkä kaikkiin suomalaisiinkaan, mutta minullekin silloin nuorempana teki ehdotteluja eräs ulkomaalainen, joka halusi naimisiin ja pelkäsi odottaen että karkoitetaan Suomesta, koska oleskeluaika oli päättymässä... Olin silloin nuori ja halusin olla vapaa, onneksi. Tuli sellainen olo että halusi olla vain kanssani, että saisi jäädä Suomeen mutta ei minun takiani. Hyvä etten alkanut säätää hänen kanssaan mitään. Halusin tulla ja mennä miten itseäni huvittaa.

• jyrcelö

Älkää ikinä ja missään tilanteessa rahoittako luottotiedottomien "varmoja yrityksiä". Uusi sohva on mun mielestä ihan fiksu ostos ja myös auto jos se tulee tarpeeseen. Järkevää ei sen sijaan ole rahoittaa miehen epämääräisiä bisnesideoita oli kyseessä sitten ulkomaalainen tai kotimainen mies.Noi elättimiehet pitäis pistää jonnekkin aikuistumisleirille.

• ULOS MAASTA

MAMUT JA MYÖS NIIDEN KANSSA ASUVAT POISSSSS

• nauraja2

Siitä sait kun olit mamum kanssa. Naurattaa vieläkin.

• Juu, näin sitä suomineitoa höynäytetään. Itse päässyt ihmettelemään melkein samanlaista tapausta, jossa kuumaverinen avomies avioliittolupausten avittamana ns. tyhjensi kassan ja palasi kotimaahansa muhkean rahatukun kera. Tänne jäi avovaimo jolla nimissään mamu-pizzeria jonka kaikki verot ja sotu-maksut maksamatta velat hoitamatta. Kirjanpitokin tekemättä joten koko tilanne ei edes selvillä. Kaipaamaan jäi myös ainakin 12 kiihkeää rakastajatarta, eihän moista etelän ihmettä yksi nainen riitä tyydyttämään, vaan siihen vaaditaan lisäksi vähintään 8 tajoilijaharjoittelijaa ja muuta satunnaista panoa joita voi höylätä siinä päivän mittaan, kun avovaimo, jonka nimissä bisnekset, sattui vielä pamahtamaan paksuksi.

Joskus ei todellakaan tiedä pitäisikö sitä sääliä vai nauraa, kun useimmiten tollaset tapauksen on jo lähtötilanteessa niin selviä, ettei pienintäkään epäilystä siitä, miten niissä käy.

• suuri kusetus

pizzanpaistajat kusettaa suomalaistyttöä, mutta amerikkalaiset koukkunokkapankkiirit lobbareineen kusettaa koko maailmaa

• Tossa muuten tulee myös pieni kulttuuriero, eli ei ne pizzamiehet välttämättä omasta näkökulmastaan kuseta ketään, vaan voivat olla ihan vilpittömästi ihmeissään mitä se muija nyt huutaa.

EI tarvitse mennä italiaa kauemmas kuin huomaa jo melkoisen eron. Mulla liikesuhde yhteen italialaiseen valtion organisaatioon joka maksaa laskuja kaksi kertaa vuodessa, riippumatta siitä mikä niissä eräpäivä, ja kassasta olevasta rahamäärästä riippuen ei se lasku pääse välttämättä vielä seuraavaan erään, vaan voi mennä sitä seuraavaan tai vielä kauemmas. Kaikkien mielstä siellä järjestely ihan ok, mutta paikalliset myykin kuulemma useimmiten ennakkolaskulla.... Ranskassa taas ihan normaalia, että kun projekti valmistuu niin loppulasku jätetään maksamatta, tämä huomioitava hinnoittelussa ja laskutuksessa. Jos nostaa kauheen äläkän ja menee oikeuteen niin voi hiukan jotain saada, mutta aika turhaa, eikä tuo kenekään mielestä mikään juttu ole.

Vielä pitemmälle menee muslimimaiden sharia-pankkitoiminta, joka käytännössä estää lainan anatamisen kokonaan, asuntokaupat hoidetaan yleensä niin, että pankki ostaa talon ja myy sen osamaksulla asukkaalle. Asukas saa talon omakseen kun viimeinen erä maksettu. Jos esim työttömyyden takia ei saa maksuja hoidettua, niin talo jää pankille ja suoritetut maksut katsotaan vuokraksi, ja kukaan ei jää velkaa kenellekään. EIkä edes ole missään vaiheessa.

Velan asema noissa kulttuureissa on yleensä vastaava kuin suomalaisen kaverivipin, maksetaan jos jaksetaan, ja näiden pizzamiesten suhtautuminen siihen että suomalaiset blondit tunklevat rahaa taskut täytteen on lähinnä kummasteleva, mutta tyhmiähän nuo olisivat jos eivät ilmaista rahaa ottaisi. Ja sitten äijät ihmettelee kun on tyhmä muija kun itsensä taloudellisiin ongelmiin saattaa, eihän kukaan nyt vippaa enempää kuin on varaa menettää, paitsi se suomalainen blondi.....

• ISO JORMAAAA

suomalaiset naiset tyhmiä. mamu kusettaa

• uppia

up

• velkakuormainen
        uppia kirjoitti:

up

Mitenkähän puudelilla menee..

• moimoi4
        velkakuormainen kirjoitti:

Mitenkähän puudelilla menee..

Mietin samaa, olisi hauska kuulla että mihin asti puudeli on nyt päässyt! :)

• KURIKAN JORMA
        moimoi4 kirjoitti:

Mietin samaa, olisi hauska kuulla että mihin asti puudeli on nyt päässyt! :)

UUSI MAMU KIERROSSA?? PAKSU PATUKKAA SUOMI NEIDOLLE!

Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      348
      2805
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1046
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe