Jos tämä E10 on niin huonoa, miksi missään ei ole ollut juttua todellisesta E10 moottorivauriosta? TM, Tuulilasi, iltalehti ym. varmasti ostaisivat jutun. Mutta ongelma taitaa olla ettei sellaista tapausta ole, eikä tule, jos polttoainetta käytetään E10-soveltuvissa autoissa.
Kylmäkaynnistys ongelmat jos niitä jollain sattu olemaan ovat täysin eri asia kuin moottorivaurio. Yksikään moottori ei hajoa eikä kulu, jos starttia joutuu pyörittämään vanhassa ritsassa pari sekunttia pidempää...
Maailmalla on käytetty E10 seoksia pitkää mm. amerikkassa, eikä ongelmia ole havaittu he ovat jopa suunnitelleet pitoisuuden nostoa 15%:iin. Vai onko Amerikka semmoinen maa missä ei valitettaisi ja haettaisi korvausta kaikesta mistä se teoriassa on mahdollista???
Moottoriöjy laimentuma, joopa joo ihan kuin 5% lisäys heikentäisi moottoriöljyä. Jos se lisäisi pitäis E85 autoissa vaihtaa öljyt joka tankillisella, mutta näissä autoissa vaihtoväli on puolitettu. vaikka lisäys on 5% -> 85%... ja tämäkin öljylaimentuma on mahdollista vain jos etanolia on korkea määrä 20% ->, jolloin kylmässä palaminen voi mahdollisesti heikentyä jos blendi on tehty väärin (ei tarpeeksi herkästi syttyviä komponentteja).
Tämä E10 sotku on näiden takapihan Elvisten syytä, jotka yrittävät selittää omia epäonnistuneita virityksiä E10:llä. Kellään ei varmasti ole ollut todellisia VAIRIOITA E10:stä... Ja tästä olen täysin varma!
Itse kuuntelen E10 viestinnässä mielummin asiantuntijaa, joka saa elantonsa polttoaineiden ja autoje tutkimisesta KUIN höpö höpö juttu ihmisiltä, jotka tuskin edes ymmärtävät bensiinin eron dieselistä...
Ihmiset valittavat AINA polttoaineen hinnasta ja kuitenkin tankkaavat kalliimpaa 98E5 kun voisivat tankata 95E10... EI YMMÄRRÄ...
E10 mikä ihmeen ongelma???
34
832
Vastaukset
- .......
Ai niin onohdi se parjatun kulutuksen...
Kuka Tavan tallaaja pystyy mittaamaan kulutuseroja tänä päivänä kun huoltoaseman pihatkin ovat kuin perunapeltoja, vai onko jollain vatupassi auton päällä, että voi varmistaa auton olevan täysin samassa asennossa tankatessa. Niin ja muistakaa mitata polttoaineen lämpötila, koska se vaikuttaa kuinka paljon saatte polttoainetta kiloissa...
Virallisia testejä ei ole julkaistu koska selviä kulutuseroja ei ole tarjota. Viime aikainen TM-testikin tehtiin manipuloidulla saabilla, jotta saatiin erot aikaiseksi edes dynamometrillä...
Testaisivat tehdasvalmisteisen paketin ilman ahdinta= perus 1.6 Golf / toyota, joka edustaa valtaosaa Suomen autokalustosta... Ei kulutuseroja tulisi kuin max 1-2% tuskin sitäkään. Mutta eihän se myisi...
Jos vertaan omaa kulutusta talvilomareissulta E10;n kanssa kesälomareissuun E5:n kanssa saan varmasti eroja... mutta mikä on lukutus ero 20°C ja -30°C välillä? Jos kulutus todellisuudessa nousisi 5 10% veisin autoni huoltoon, koska siinä olisi jokin VIKA...- kkkkkkkkkkkkllllllll
Onpa täällä tietäjiä. EI OLE AUTOSSA VIKAA VIIMEISENPÄÄLLE HUOLLETTU JA KULUTUS KASVAA E10:LLÄ HUIMASTI.
- mietimieti
kkkkkkkkkkkkllllllll kirjoitti:
Onpa täällä tietäjiä. EI OLE AUTOSSA VIKAA VIIMEISENPÄÄLLE HUOLLETTU JA KULUTUS KASVAA E10:LLÄ HUIMASTI.
koska kulutus on niin tärkeä ihmisille kannattaa miettiä miten sitä saisi säästettyä. E10 - E5 välissä ei juurikaan eroa ole tai ainakin ero n. 2% riippuen autosta ja polttoaineen todellisesta sisällöstä. Ulkolämpötila ja esilämmitys vaikuttaa monin kertaisesti kulutukseen...
Paljon enemmän ihmiset säästää kun pidätte auton kunnossa, hyvät öljyt koneessa ja laatikossa sekä rengaspaineet kunnossa. Näillä saatte selvän säästön oli tankissa mitä vain.
Lisäksi suurin kulutus säästö saadaan ratin ja penkin välistä ajetaa sopivilla ajonopeuksilla, moottorijarrutukset ja fiksut kiihdytykset -> ja kukkaro kiittää.
Valitettavasti suurin osa meistä kun ei katso peiliin, vaan osoittaa syyttävällä sormella polttoaineeseen... Eihän vika voi olla minussa vaan muissa!
- määtiijjjänkaeken
Ihan varmaa tietoa: Yks kaverin tuttu oli kuullut Esson Baarin asiantuntijoilta, että kasapäin rikkoontuneita moottoreita on kiikutettu romikselle, tiedotusvälineet ovat lahjuksia saatuaan vaienneet asiasta. Kyllä Forttumin liliuksille riittää rahaa optioihin....
- Luonnonmyrkytys
Miksi aloitit uuden ketjun samasta aiheesta ?
Oletko vajakki ?
Mitä omatekoisia virityksiä ? = pumpulta bensaa haettu =>ongelmia..
Vai oliko vastaukset vääriä ?
Muistako mitä sanottiin ennenvanhaan tentun kaatamisesta tankkiin ?!
Ja sen väliaikaisesta käyttämisestä.
Nyt nekin määrät ovat reilusti ylitettyjä E10 :llä
200 hv V8 on tunteeton, vaikka osa koneesta on pimeenä.
Jenkkiharrastajat ovat kyllä löytäneet ajokuntoisista malmiläjistä
näitä syöpyneitä koneita, joita ei voida edes ylikoko porauksella
pelastaa uudenveroiseksi kuminpolttaja kasimyllyksi.
Toista se on näissä alimittaisissa, loppuunverotetuissa euro ja riisikinnereissä. Kone pitää toimia 100%
Kun Tsernobyl poksahti, silloinkaan ei edes kerrottu ydinlaskeumasta kympin uutisissa.
Saimme kuulla ne uutiset tihkuen Ruotsin kautta.
Paikalliset Viranomaiset olivat ihmeissään, kun mittarit näyttivät kummia lukemia.
Väitätkö että nykimiset, varoitusvalot, pakokaasun kierrätysventtiilit ja kaikki muu on vain "tunnetta" jos oikuttelua ei vanhalla bensalla ollut.
Ja vikavalot lakkaavat palamasta kun tankkasi 98 mittarista.
Koitat siis kertoa että bensalinja joka sulaa etanolin vaikutuksesta, joka ei ole yhteensopiva kyseisen liuottimen kanssa, on mielestäsi täyttä huu-haata ?
No hyvä, älä siis enää osta Alkosta kossua, kun voit ostaa Lasolia ABC:tä naurettavan edukkaasti. Hyvää juhlaviikonloppua sinulle!- .....
Tästä syystä on laadittu lista yhteensopivista autoista.
Olenko väärässä, mutta mielestäni vikavalot, vuotavat letkut ym. Ovat normaalia arkipäivää vanhoissa autoissa? Nyt vai keksitty uusi syy miksi bilteman letku ei toimi...
- Matti76.
Näinpä. Löpö kuin löpö, mitä väliä? Hyvin tuo E10-bensa pelittää perhepiirin kaikissa autoissa 1988 Toyotasta 2009 Mercedekseen. Eipä siinä huonoja puolia tai ongelmia ole ollut.
Taitavasti on saatu hysteria aikaan ja tästä syystä urpot tankkaavat kaikkiin koneisiinsa kallista ysikasia. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja Neste Oil kiittää.
Etanolibensa on nykypäivää. Kaipaako joku oikeasti vieläkin vanhaa lyijyllistä 99-oktaanista? Polttonesteet kehittyy ja hyvä niin. - Luonnonmyrkytys
Lyijypitoinen bensa katosi 80-luvun lopussa katalysaattoreiden myötä.
Sehän tuhoaa katit.
Terrabensa lisäaineineen olikin legenda jumittavine venttiileineen.
Juttua oli alan autolehdissä. Virheistä on onneksi opittu.
Käyntihäiriöt ovat osa asiaa, mutta korroosiovauriot tulevat vasta muutamien vuosien käyttämisen jälkeen esille.
Alumiinille E10 on syövyttävää myrkkyä.
Aika monessa autossa on alumiinikansi / männät.
Mahdollisesti tekee ensin hallaa seetipinnoille.
Ruotsalaiset eivät edes tankkaa tätä uutuusbensaa =)- ......
Ruotsalaiset ei tankaa... Niin no olisikohan osasyy siinä ettei E10 ole saatavilla Ruotsissa. Siellä tankataa E5 laatua ja sekoitetaan sopiva määrä E85 polttoainetta joukkoon, koska se on edullisempaa. NÄIN on tehty jo usean vuoden ajan...
Minkähän takia Nesteen bensassa on korroosiosuoja lisäainetta ollut jo vuosikaudet. Ja alumiini ja etanoli no tiettävästi alumiiniin tulee eri väri pintaan, mutta ei muuta. Ennen kuin alumiini on syöpynyt kannesta Etanolin takia auto on ollut romiksella jo kymmenet vuodet... Kriittisemmissä osissa alumiini on pinnoitettu jolloin etanolista ei ole haittaa. Tästä syystä valmistajat ovat kasanneet E10 -yhteensopivuuslistat.
E10:stä ei varmuudella ole haittaa jos autossasi on hyväksytty käyttää kyseistä tuotetta! Muissa autoissa vaurioita saattaa syntyä, mutta ssekin on HYVIN ÈPÄTODENNÄKÖISTÄ...
- knackkorvarrr
Aika hölmöä sanoa että vaan tyhmät tankkaa "kalliimpaa" 98:a. Kyllä mielestäni tässä kusetettiin koko kansaa. Kaikki ihan yhtä tyhmiä kun sallitaan tällainen rahastus. mutta minkäs teet.
e10 lisää kulutusta, joka on fakta, ja hinnat vaan nousivat. Kyllä neste kiittää tankkaa 98 tai e10.
olisin tämän e10:n voinut ymmärtää jos hinnat olisivat oikeasti laskeneet, mutta päinvastoin. Ihan sama kumpaa tankkaa, ei ole halvempaa eikä kalliimpaa. - takapihan elvis
Minä ymmärrän sen verran, että meidän hyvinkin todellinen moottorivaurio on tällähetkellä korjaamolla odottelemassa hyvinkin kalliiksi tulevaa korjausta. Neljä tankillista tätä E10 bensaa riitti.
Aikaisemmin auton kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, ei edes niitä kylmäkäynnistyssellaisia. Ja juu, valmistajan mukaan auto on yhteensopiva E10:n kanssa.- vika???
Ihan vain uteliaisuuttaan, mitähän moottorista on vaurioitunut?
Jos moottori hajoaa 4 tankin aikana, ei se mielestäni voi johtua E10:stä. Sen saa hajoitettua polttoaineella vain jos oktaanit ovat liian alhaiset tai seos on mennyt liian laihalle... Oktaanit on varmasti Suomen bensassa sitä mitä luvataan ja seos säädetään lambda-anturin kautta, jos se ei jostain syystä onnistu merkkivalo syttyy koetauluun. Lisäksi en usko että E10 laihentaa seosta oleellisesti E5 verrattuna, jotta moottorivauriovoisi syntyä normaalikäytössä.
Materiaalit eivät ole ongelmaa aiheuttaneet ainakaan E10:n takia.
Sinänsä asia on yksin kertainen maalaisjärjellä ajateltuna: Jos vika polttoaineessa Polttoaineen valmistaja maksaa (siis jos ei täytä spekkiä), jos vika E10 soveltuvuudesta valmistaja maksaa (jakanut virheellistä tietoa) ja jos vika vain siitä syystä että autot hajoavat aina silloin tällöin sinä maksat (kuten oli jo ennen E10)...
Jos epäilet että vika polttoaineessa, pyydä korjamoa ottamaan näyte tankista, jolloin se voidaan tutkia jälkikäteen... - kkkkkkkkklllllllllll
vika??? kirjoitti:
Ihan vain uteliaisuuttaan, mitähän moottorista on vaurioitunut?
Jos moottori hajoaa 4 tankin aikana, ei se mielestäni voi johtua E10:stä. Sen saa hajoitettua polttoaineella vain jos oktaanit ovat liian alhaiset tai seos on mennyt liian laihalle... Oktaanit on varmasti Suomen bensassa sitä mitä luvataan ja seos säädetään lambda-anturin kautta, jos se ei jostain syystä onnistu merkkivalo syttyy koetauluun. Lisäksi en usko että E10 laihentaa seosta oleellisesti E5 verrattuna, jotta moottorivauriovoisi syntyä normaalikäytössä.
Materiaalit eivät ole ongelmaa aiheuttaneet ainakaan E10:n takia.
Sinänsä asia on yksin kertainen maalaisjärjellä ajateltuna: Jos vika polttoaineessa Polttoaineen valmistaja maksaa (siis jos ei täytä spekkiä), jos vika E10 soveltuvuudesta valmistaja maksaa (jakanut virheellistä tietoa) ja jos vika vain siitä syystä että autot hajoavat aina silloin tällöin sinä maksat (kuten oli jo ennen E10)...
Jos epäilet että vika polttoaineessa, pyydä korjamoa ottamaan näyte tankista, jolloin se voidaan tutkia jälkikäteen...Jee jee. Etanoli voi syövyttää alumiiniä ja haurastuttaa polttoaineletkuja. Varsin moni moottori on nykyään alumiiniä.
- öölman
vika??? kirjoitti:
Ihan vain uteliaisuuttaan, mitähän moottorista on vaurioitunut?
Jos moottori hajoaa 4 tankin aikana, ei se mielestäni voi johtua E10:stä. Sen saa hajoitettua polttoaineella vain jos oktaanit ovat liian alhaiset tai seos on mennyt liian laihalle... Oktaanit on varmasti Suomen bensassa sitä mitä luvataan ja seos säädetään lambda-anturin kautta, jos se ei jostain syystä onnistu merkkivalo syttyy koetauluun. Lisäksi en usko että E10 laihentaa seosta oleellisesti E5 verrattuna, jotta moottorivauriovoisi syntyä normaalikäytössä.
Materiaalit eivät ole ongelmaa aiheuttaneet ainakaan E10:n takia.
Sinänsä asia on yksin kertainen maalaisjärjellä ajateltuna: Jos vika polttoaineessa Polttoaineen valmistaja maksaa (siis jos ei täytä spekkiä), jos vika E10 soveltuvuudesta valmistaja maksaa (jakanut virheellistä tietoa) ja jos vika vain siitä syystä että autot hajoavat aina silloin tällöin sinä maksat (kuten oli jo ennen E10)...
Jos epäilet että vika polttoaineessa, pyydä korjamoa ottamaan näyte tankista, jolloin se voidaan tutkia jälkikäteen...Käytäntö bensan valmistuksessa on, että ostaja lähettää oman tarkastajansa jalostamolle seuraamaan bensaerän analysointia ja lastausta. Jokaisesta erästä otetaan näytteitä, jotka sinetöidään mahdollista myöhempää tarkastusta varten.
- vaajat
Viimeisessä Tekniikan Maailmassa oli pääkirjoituksessa asiaa 95E10 bensasta. Koemoottorilla tehdyissä testeissä kulutus oli n. 3% suurempi kuin 98E:llä. Kun hintaero on suunnilleen sama niin kustannusten suhteen ei ole merkitystä kumpaa tankkaa.
Toisaalta etanolin valmistuksessa hiiva tuotta kilosta sokeria puoli kiloa etanolia ja puoli kiloa hiilidioksiidia joten siitä sitten laskemaan. Pelastuuko maailma?
Sitten vielä etanolia rahdataan Suomeen Brasiliasta jossa sitä valmistetaan sokeriruo´osta. Kai siinä tankkerikin jotain ilmaan päästää suurista dieseleistään. Pelastuuko maailma?
Raakaöljyn jalostuksen päätuote on Suomessa kevyt polttoöljy ja diesel. Bensiini on sivutuote ja osittain jäte. Sitä taas rahdataan esim. jenkkeihin suurilla tankkereilla (ja lähes tappiolla). Ja taas tulee saastetta. Pelastuuko maailma?- kkkkkkkkklllllllllll
Tavoitteena lienee vauhdittaa sademetsien tuhoutumista. Ei me mitään happea tarvita, sanoi aasijantuntia.
- Apea
Monen kommentti mitä kulutuksesta kuullut E10:llä, "mittari vajoaa silmissä". Eli tommoseen varsin luotettavaan psykologiseen seikkaan ilmeisesti perustuu tämä kasvanut kulutuskin. Omasta kokemuksesta nuo autojen bensamittarit on korkeintaan suuntaa antavia indikaattoreita polttoaineen määrästä, ei niillä mitään desilitroja laskeskella.
- näin se vaan on
Aasijantuntiat haisee pahalle. Omassa kauppakassissa kulutus on pakkaskeleillä tähtitieteellinen 95E10:llä, joten käytän jatkossa 98E5:sta. Tulee merkittävästi edullisemmaksi. Tottakai se toimii paremmin jossakin lämpimissä maissa etkö nyt tuota tajua.
- vain 98 jatkossa
Tyhmä se ei vain ymmärrä. Osta vaan useammin sitä halpaa litkua ja maksa enemmän.
- Artisti maksaa
Muistan kun -70 luvulla laitettiin tenttua bensan sekaan talvella. Jos sitä laittoi liikaa, tuloksena oli moottorin liiallinen kuluminen, koska tenttu liuotti öljyt sylinterin seinämiltä. Etanolilla on periaatteessa varmaan myös liuottava vaikutus, mutta pienillä määrillä tuskin merkitystä. Samoin öljyt yms. on kehittyneet, joten en jaksa uskoa tuohonkaan.
Se miksi Suomi on etukenossa E10:in kanssa on puhtaasti se, että Neste on investoinut valtavia summia etanoliin ja Suomalainen kuluttaja maksaa sen tavalla tai toisella. Käsittääkseni Neste tuottaa suurimman osan Suomessa myytävästä polttoaineesta ja näinollen pitkälti hinnoittelee polttoaineet. Se kate, mitä siitä jää myyjälle on minimaalinen. Ei ole ihme, että Shell on lähdössä Suomesta. Samaa touhua tämä on kuin elintarvike ja rakennus puolella. Pienenä markkina-alueena täällä ei synny todellista kilpailua ja sitä käytetään surutta hyväksi.Kuinkas monta prosenttia sinä 70 -luvulla sitä tenttua lisäsit bensan sekaan kun sait moottorin kulumaan liikaa? Kumpikahan sen öljyn paremmin liuottaa, tenu vai bensa? Kokeilepas panna pulloon öljyn joukkoon bensaa ja toiseen sama määrä tenua. Kerro meillekin miten kävi, kun aloit sekoittamaan.
- 1970 vai 2010???
sitroen kirjoitti:
Kuinkas monta prosenttia sinä 70 -luvulla sitä tenttua lisäsit bensan sekaan kun sait moottorin kulumaan liikaa? Kumpikahan sen öljyn paremmin liuottaa, tenu vai bensa? Kokeilepas panna pulloon öljyn joukkoon bensaa ja toiseen sama määrä tenua. Kerro meillekin miten kävi, kun aloit sekoittamaan.
Toki ei se viina hyvää tee öljylle ei se bensa paljoa sen parempikaan ole. Mutta minä ainakin tankkaan öljyn öljytilaan ja bensan tankkiin. Ei sitä öljyä kannata bensalla jatkaa ;)...
Jos bensaa kuitenkin menee männän renkaiden välistä öljytilaan ja laimentaa öljyä, onko vika polttoaineessa vai siinnä että kone jo loppu -> prässiin. Pieni laimentuma on tyypillistä, joka ei kuluta moottoria kunhan huollot tehdään ajallaan.
- Masakki6
Juu kyllä kuluu enemmän jos käytät uuta E10:iä ! Toiseks kukaan ei tiedä
mitä se tekee polttoaine letkuille, kumiset ainakin hapertuu. Lisäksi
etanoli sitoo kosteutta ja erottuu seisoessaan bensiinistä eikä enää liukene takaisin vaika vatkaisit tankissa. Kun autolla ei ajeta jatkuvasti ja auto on useita
päiviä parkissa on vaara, että tankissa on kahta eri ainetta päälekkäin. Etanoli
syövyttää peltitankit ja putket ja kun kosteus vielä lisää korroosiota voi vaan
odottaa koska hossahtaa koko auto. En tankkaa "koekaniinin" osassa autooni
E10 besaa ennen, kun siitä on pitempiaikasta käyttöön pohjautuvaa kokemusta.- hohhoijakkaa
Autot ovat sitäneet alkoholi 5% vuosikausia, eikä siitä ole koskaan oikeastaan edes keskusteltu mitään. Mutta nyt kun pitoisuus nousi viidestä kymmeneen, niin maailma kaatuu?!? Jotenkin tämä meuhkaaminen tuntuu ihan uskomattomalta.
- kestää ei kestä??
Osa kumeista ei kestä ollenkaan polttoainetta, mutta polttoaineelle tehdyt kumi ja muovi osat kestävät varmasti 10% viinaa. Joka tapauksessa ne on joskus vaihdettava.. Alumiini on usein seosta´/pinnoitettua joten kyllä kestää. sylinterinkannet ovat alumiinia myös ns. FFV-autoissa joissa saa käyttää vaikka 100% viinaa ja silti kestää, niin miksi ei kestäisi 10% normibensaa?
Vesi ongelmat, ei se 10% viinaseos kosteutta ilmasta ime! kondenssivesi on asia erikseen ja sitä muodostuu on tankissa sitten mitä tahansa! Ainoa ero on että nykyään E10:n ansiosta se liukenee bensaa, eikä aiheuta ongelmia tankin pohjalle erottuessa. E10 sietää tuplamäärän vettä E5 verrattuna eli vesiongelmissa E10 on parempi kuin "vanha bensa"...
- Exx toimintaraja
Ainakin Fordin kaikki mallit kestää E85 bensiinin, mutta suuttimet ja moottorinohjausjärjestelmä ei riitä syöttämään riittävästi polttoainetta suurilla tehoilla ja tästä syystä E85 ei toimi oikein muissa kuin sille suunnitelluissa moottoreissa. E10 toimii bensiinimoottoreissä moitteetta. Siitä ei ole olemassa tarkkaa tietoa millä Exx polttoaineella eri valmistajien moottoreiden toimintaraja tulee vastaan. Eri valmistajien moottoreissa toimintaraja todennäköisesti vaihtelee.
- Selkeä hintaero
Olen samaa mieltä, mutta ihmettelen päättäjiä. Olisvat nyt tehneet veroeron kerralla niin suureksi että E10 olisi selvästi se halvempi vaihtoehto, nythän 95 ja 98 on käytössä suunnilleen samanhintaisia, joten moni siirtyi varmuuden vuoksi 98 kun sillä ei ole taloudellista merkitystä.
- Maunomokoma
98 -opel 16v, koitin ihan tämän keskustelun innoittamana että onko tässä perää ja perhana sitä 98:sia kuluu vaan vähemmän. Tankki siis ajettu tyhjäksi ja katsottu tripistä mitäs tällä pääsi. Suunnilleen samoilla maisemilla ja tyylillä.
Ei oo mikään tunnejuttu, en vaan viitsi seisoa siinä saakelin pumpulla kovin usein. Ja tulee se 98 halvemmaksi. Olen kyllä aina luottanut tekniikan maailmaan lehtenä. Aika tekee näemmä tehtävänsä sillekkin.
Saa jokainen mun puolesta tankata mitä tahtoo, saa sen leivänkin kaupasta valita makunsa mukaan.
mutta sensijaan tuo hinnannosto.. hohhoijaa
http://www.iltalehti.fi/autot/2011033113467887_au.shtml - Niinpä niin.
Monet autolijat ajelevat yli kymmenen vuotta vanhoilla autoilla,kuten ajan minäkin. Vuosien varrella on polttoainejärjestelmään kertynyt jos jonkinlaista sakkaa ym.töhnää. Jokainenhan tietää sen asian,että bensiini ja alkoholi,eli tämä etanoli ovat vahvoja liuottimia ja yhdessä ne pystyvät liuottamaan sellaisiakin aineita,mitä ne eivät yksinään pystyisi. Siksipä näin suurta määrää 10% etanolia 95 bensiinissä en ainakaan minä tule käyttämään omassa autossani,irroittamassa tankissa ym olevaa paskaa. Maalaisjärkeä käyttäen jokainen tajuaa,että 95 E 10 käyttäessä polttoaineen kulutus kasvaa enemmän,kuin "asiantuntijoiden" ilmoittama 2%(laboratoriossa testailu). Eihän näiden nykyisten autojen EU kulutuslukemat ole lähelläkään reaalikulutusta. Saati sitten jo yli kymmenen vuotta vanhoissa autoissa ja sitä kulutuseroa ei korjata taloudellisemmalla ajotavalla.
- 98 primera
oma autoni ei voi edes tuota e10 käyttää ja mitä tapahtuu jos tankkaan e10 sellaiseen autoon jota ei ole edes tuossa julkisuuteen tulleessa auto listassa... varmaan suurella todennäköisyydellä sammuu koko eikä strattaa enää... suomen pitäisi tipuuttaa autojen verotusta alemmaksi että saadaa tuo vanha auto kanta pois liikenteestä.. verotus pitäisi olla niin että se suosis uudempaa auto kantaa, mutta tälläsessä maassa kuin suomi jossa suositaan enemmän vanhaa autoa kuin uutta tosin itsekin suosin enemmän vanhaa autoa sillä noihin pystyy itse tekemään esmi ajovalo polttimon vaihdon. uudemmassa autossa joutuu riisumaan kaiken maaliman muovi suojat kone huoneesta ennen kun edes pääsee ajovalo polttimoon käsiksi... jos tuota E 10 olis kunnolla testattu monen malliseen ja ikäiseen autoon niin että se tulos olis julkistettu kuten esim tuulilasi,tm, autobild... luulisin että kaikki autoista kiinnostuneet tietätäisivät enemmän mitä se oikeasti aiheuttaa moottorille. öljyille... nyt vaan ihme juttuja lentää tuosta e10 jos mulla olis sellanen auto joka tuota e 10 pystyisi käyttää nii ainakin kokeilisin miten se toimii...
- Kymmenien vuosien ko
Vanha autokanta toimii hyvin 98E5:lla ja ei ole mitään erityistä syytä kiirehtiä sen poistumista.
Jostain syystä kaikenmaailman ihmejuttuja on. Vain harva tuntuu olevan tietoinen siitä että alkoholiseoksilla on ajettu jo vuosikymmeniä. Käytännössä esimerkiksi osa USA-merkkien malleista on sietäneet alkoholiseoksia jo 70/80 luvun vaihteesta saakka, ja lähes kaikki mallit parisenkymmentä vuotta.
Alkoholilla seostettuja polttoaineita on tutkittu ja kehitetty kymmeniä vuosia, joten kokemuksia alkoholipolttoaineiden käytöstä on jo erittäin runsaasti kymmenien vuosien ajalta.
- poku100v
Jos sinulla ei ole ollut ongelmia uuden bensan kanssa, niin se ei tarkoita ettei muilla voi niitä olla. Tankkasin nimittäin itse alkuinnostuksessa E10 bensaa täyden tankin Citikka C5:een. Valmistajan mukaan se on 100% sopivaa tähän. Mutta miten kävi. Aina ylämäessä kummallista nykimistä ja ravistelua moottorin taholta. Tankin tyhjennyttyä tankkasin 98:aa ja käynti oli heti täysin normaali. Kokeilin vielä kerran E10 bensaa ja sama toistui. En osaa sanoa olisiko ravistelu johtanut vikaantumiseen, inhottavaa se kuitenkin on ja vauhti putoaa selvästi. Eli turha väitellä asiasta, onko haittaa vai ei. Ainakin käyntihäiriöitä ja siis jotain ongelmia E10 bensa voi aiheuttaa. Syytä häiriöön voi olla mahdotonta selvittää tai korjata, parasta ja halvinta vaihtaa bensaa.
- ennen toisin
Tuulilasi nyt on nykyään sellainen viherpipertäjien lehti.
- Pakko oli uskoa
En ole huolissani auton rikkoontumisesta, en usko että 10% alkoholi tuhoaa moottoria, kun 5% ei ole sitä tehnyt.
En myöskään ole ajaessa huomannut mitään eroa moottorin toiminnassa.
MUTTA, kulutus on nousi 9%, kun piti nousta vain 2-3%. Hinta ei tainnut laskea lainkaan vaikka piti laskea tuon 2-3% joka oli eroa energiasisällössä.
Joten 98:lla mennään, ihan vain ja ainoastaan siksi että se on nyt se halvempi polttoaine.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348