Pelko nivelreumasta

Heikki11

Terve. Olen 24 vuotias mies. Minulla alkoi 4 viikkoa sitten äkillisesti laajat nivelkivut.

Sairastin ensin lievän flunssan ja samassa yhden päivän kuumeilun/horkan. Kaksi päivää tämän jälkeen heräsin yöllä todella pahoihin kyynärpääkipuihin. Muutamassa päivässä kipu levisi sormiin ja ranteisiin. viikossa kipu tuntui jo polvissa ja jaloissa: päkiöissä, nilkossa, kantapäissä, jalkapöydissä.

Kipuja on lähinnä nivelissä, mutta lihaksissakin on on outoja pistäviä kipuja. Lisäksi usein tuntuu sellaista suonenveto-tyyppistä kipua jaloissa ja kyynärpäissä.

Turvotusta ei mielestäni ole. Paineluarkuutta on jalkapöydissä ( varpaissa)

Tulehdusarvot ovat normaalit, eikä reumatekijä ole koholla.

Olen erittäin huolissani jos olen sairastumassa nivelreumaan, olisikohan kellään vastaavaa kokemusta????

4

411

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokueräs

Mulle tuli mieleen reaktiivinen niveltulehdus. Oletko ollut ennen oireiden alkamista kipeänä? Yleensä reaktiivinen artriitti tulee suolistotulehduksen jälkeen, mutta voi tulla myös muiden tulehduksellisten sairauksien jälkeen (ja laukaiseva sairaus voi olla hyvinkin huomaamaton).

Ikävä kyllä, jos tuo on nivelreumaa, niin varmuuden saamiseksi ei auta kuin odottaminen. Yleensä yhtään epäselvemmissä tapauksissa odotetaan ainakin 3 kk ennen kun laitetaan reumalääkärille, eikä se lääkärikään välttämättä epäselvästä alkavasta nivelreumasta osaa mitään sanoa.

Mulla alkoi oireilu vähän vastaavasti 2 vuotta sitten. Nyt on vähitellen selviämässä nimi taudille - ilmeisesti epätyypillinen selkärankareuma, mutta matkalla on tutkittu aika monta sairautta mm. tuo RA, nivelreuma, SLE...

• Heikki11

Kiitti vastauksesta. Olinhan minä tosiaan siinä flunssassa ennen nivelkipujen alkua, mutta mitään suolistotulehdusta ei ole ainakaan tietääkseni ollut. Itekin oon miettinyt tuota reaktiivista niveltulehdusta, mutta oon siinä uskossa, että iskee yleensä vaan tiettyyn niveleen tai nivelet eivät oireile ainakaan kovin symmetrisesti.

Ei kai se auta kuin odottaa ja toivoa parasta. Kurjaa, kun on jo muutenkin kertynyt näitä sairauksia, ja viimeiset vuodet on tullut jo muutenkin hypättyä jos jonkinlaisilla lääkäreillä. Alkaa huumorintaju loppua ihan tosissaan..:)

• Jokueräs

Kun minulta tutkittiin hengitysongelmia törmäsin asiaa googletellessani tiettoon, että keuhkoklamydian epäiltäisiin aiheuttavan reaktiiivista niveltulehdusta. Varmaa tietoa asiasta ei ole, mutta se voisi selittää suuren osan "selittämättömistä reaktiivisista artriiteista". Ja tyypillinen keuhkoklamydian aiheuttama tauti on ylähengitystietulehdus.

Sitten taas noista oireilevista nivelistä - harva niveltauti osaa lukea lääkärikirjaa ;) Eli näillä taudeilla on oireet, joita on useimmilla sairastuneilla, mutta ne voivat oireilla hyvinkin monella tapaa. Juuri tuo epäsymmetrinen isojen nivelien tulehdushan on RA:n tyypillinen oire - minulla RA:ta epäiltiin päkijä, ranne ja rystysnivelten tulehduksen aiheuttajaksi. Lisäksi RA:lle on melko tyypillistä vaelteleva niveltulehdus, eli tulehdus paranee toisaalla ja iskee sitten johonkin muuhun niveleen.

Taas omaa kokemusta: mulla tosiaan oireilu alkoi päkiöistä ja ranteista ja siellä ovat edelleen ne pahimmat nivelet. Nilkka taitaa olla suurin tulehtunut nivel (joskin olkapää ja lonkka ovat joskus hieman oireilleet). Silti tämän hetken vahvin epäilys on selkärankareuma (joka aiheuttaa 30 % potilaista, oireita raajanivelissä, pääasiassa jalkojen suurissa nivelissä).

Tältä suunnalta peukutukset sinne, että olisi RA, koska sehän paranee yli 70 % kolmen kuukauden aikana. Reumaa en haluaisi pahimmalle vihollisellenikaan.

• Heikki11

Kiitoksia peukutuksista!! Tässä tosiaan alkaa kaikki apu tulemaan tarpeeseen. Tuo keuhkoklamydian mahdollisuus tietty on, täytyykin mainita lääkärille asiasta.

Olen aika paljon kanssa Googlaillut ja huomannut, että selvää kaavaa nivelsairauksissa ei taida tosiaan olla. Saman oon huomannut erään toisenkin kroonisen sairauteni kanssa.

Mulla ikävä kyllä oireet ovat melko symmetriset, mutta eihän sitä tiedä. Mulla on muuten huomenna aika yksityispuolen reumatologille. Katsotaan mitä mieltä ammattilainen asiasta on...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe