Laktoositon maito ja rasvaton voi!

Satu*

Nyt on tulossa täysin laktoositon maito, - eiköhän sitten pian jo täysin rasvaton voikin!
Mitähän äitini sanoisi näistä kaikista uusista muutoksista jos eläisi? Nauraisi varmaan heleästi!

28

785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onkohan kyse samasta tuotteesta, jota olen käyttänyt jo vuosia? Nimi ei kyllä ole maito vaan maitojuoma.. Erinomaisen hyvin säilyvöö, hiukan kallista mutta minusta hyvää.

      • Lähes kaikki on on nykyisin laktoositonta tai kevyttä.
        Olen itse tykönäni pohtinut, saako kerrostalon parvekkeella pitää lehmää.
        Osaan lypsää ja kirnuta voita, ja syntyyhän kirnuamisen jäljiltä kunnon kirnupiimääkin.


      • Ilmeisesti,

        vai onko se vähälaktoosista?
        Niilläkin taitaa jokin aste-ero olla?

        Minä ostan maitoa vain,
        kun lapsivieraita on kyläilemään tulossa,
        joten ihan asiantuntija en ole.


      • Venlastiina kirjoitti:

        Lähes kaikki on on nykyisin laktoositonta tai kevyttä.
        Olen itse tykönäni pohtinut, saako kerrostalon parvekkeella pitää lehmää.
        Osaan lypsää ja kirnuta voita, ja syntyyhän kirnuamisen jäljiltä kunnon kirnupiimääkin.

        Tuskin mitään yleistä lehmänpitolieltoa parvekkeella on olemassa.

        Varo kuitenkin Velmu! Jos parvekkeeltasi rupeaa kuulumaan ammunttaa, voit joutua vaikeuksiin.


    • Ramoona*

      Miten täysin laktoositon maitojuoma valmistetaan? Miksi se säilyy tavallista maitoa kauemmin jääkaapissa? Kuinka valmistus esim. eroaa HYLA-maidosta, joka puolestaan on vähälaktoosinen?

      Laktoosittoman maitojuoman valmistuksessa laktoosi poistetaan maidosta kromatografisella menetelmällä. Maitojuoma kuumennetaan hetkellisesti 125-135 asteeseen ja pakataan aseptisesti, se takaa maitojuoman säilymisen jääkaapissa tavallista maitoa kauemmin. Hyla-maidon valmistuksessa laktoosi pilkotaan entsymaattisesti glukoosiksi ja galaktoosiksi, jotka saavat maidon maistumaan makealta.

      Tämän ylläolevan googlettelin.

      Leivon aina laktoosittomista tuotteista, sillä laktoosi-intoleranssi on niin yleistä. Voitakin saa laktoosittomana. Siskoni käyttää kaurakermaa ja soijatuotteita, hänelle ei sovi edes Hyla-tuotteet eikä mikään maidosta jalostettu. Maitojuoma on melko makeaa, lapset pitävät sen mausta.

    • katleija5

      Lehmän utereesta saadun maidon on elintarviketeollisuus "jalostanut" monen muun alkutuotteen tapaan hyvin monipuolisesti. Varmasti äideillämme olisi ihmettelemistä tosi paljon. Tänä päivänä minäkin ihmettelen tuotteiden lukumäärää. Ei niitä edes kaikkia tule maisteltua. Kaupallisuudella on seurauksensa, josta mm. pakkausteollisuus hyötyy ja jätettä syntyy. Otan esimerkiksi pienet jogurtti ja rahkapakkaukset. Sisällön hinta saadaan niillä moninkertaistettua.
      Ennen juotiin maito käsittelemättömänä, lypsyn jälkeen vaan maito oli jäähdytettävä mahdollisimman pian. Silloin ei laktoosi-intoleronssia esiintynyt tässä mittakaavassa. Kerma erotettiin joko separaatilla tai pinnalta kuorien. Pluttana (rasvaton maito) annettiin eläimille. Hapanta maitoa tehtiin eri sortteja, oli pitkää piimää, kokkelipiimää ja kirnupiimää.
      Laktoositonta maitojuomaa on jo ollut monta vuotta ja se on hyvän makuista. Joillakin on niin paha laktoosi-intoleranssi, ettei Hyla-tuotteetkaan käy.

    • Rasvaton maito

      Onkohan rasvattomalla maidolla muita lempinimiä?
      Pluttana on jossain päin heiluilaa tai kurria.

    • heleäähelluntaita

      Mitä nauramista on laktoosittomassa maidossa?
      Itselläni on paha laktoosi-intoleranssi, ei minulla ole siinä ainakaan mitään naurun aihetta.
      Eihän niitä tuotteita ole kenenkään pakko ostaa.

      • °°°°°°°

        Aikojen saatossa Suomessa ei tehty juustoja samassa mittakaavassa kuin Euroopassa. Niin täällä juotiin maitoa, niin kauan kuin lehmä tai pari antoi ennen ehtymistään. Lapsille se silloin oli välttämätöntä, muun liha ja kalaruuan ollessa vähäistä köyhissä torpissamme.

        Puute ilmeni riisitautina.

        Unohdettiin lehmänmaidon olevan vasikkaa varten. Sen valkuaismolekyylit ovat huomattavasti suuremmat kuin äidinmaidossa. Pilkkoessaan sitä joutuu elimistö hankaluuksiin aikaa myöten.

        Näin kehittyy laktoosi-intoleranssi, kun vielä 50-60 luvulla maito oli yleinen ruokajuomakin.

        Valkuaista saamme ravinnosta lihasta ja kalasta, sekä juustoista.


    • Hintriika*

      Huonosti säilyvää?

      Nauramatta kenenkään vaivoille totean, että minulla ei säily jääkaapissa tavallinen rasvaton maito. Joku juo sen aina pois. Huushollissani on vain yksi henklö, mutta silti juuri minä joudun raahaamaan rasvatonta maitoa kaupasta joka päivä.

      Kumma juttu.

      • näin meillä tehdään

        Mikäs siinä kun elimistö sen hyväksyy. Kaikilla ei niin ole, ja onhan se edullinenkin.

        Pahan makuinen rasvaton maito minusta on kylläkin, mutta tottumus on toinen luonto. Ei tulisi mieleenkään laittaa maitoa ruokajuomaksi pöytään enään kun lapset jo ovat 50 kymmppisiä. Lastenlapsetkin saavat tuoremehua tai vettä, mikä onkin paras ruokajuoma!


      • Satu*

        Meillä täällä yhden hengen hushollissa asuu henkilö,
        joka aina jättää petaamatta!
        Kun tulen jostain jonkun vieraan kanssa sisään,
        joudun aina makkarin oven sivuuttaessamme sitä pahoittelemaan.
        No onhan se hyvä, että peti tuulettuu, kun se vasta klo 17 aikoihin petataan.
        Anoppini sanoi aina samasta asiasta, että "se on auki aivan tarkoituksella". Ja siitä mieheni sai aiheen kiusoitella äitiään:
        "Tositarkoituksella!" Onneksi anopin huumorintaju kesti yli 90 vuoden aivan hyvänä, tosin riippui siitäkin kuka kiusoitteli. Pojalleen ei ikinä olisi suuttunut varmaankaan, niin luulen.


    • lallalalalalaa......

      Eihän rasvaton maito ole sama kuin laktoositon maito!

      • miksi äänessä?

        Voiko olla tylsempää keskustelua? Aloittajan anopit ja ja aihepiirin pienuus!
        Golf, aviomiehen ylistys,lapsuuden kotiolojen esiintuominen ym. Musiikkissa onkin ainoa meriittinsä, yksipuolisuus kyllä siinäkin ilmenee.

        Mitään omakohtaista, ilman sanomalehtien siteeraamista ei vuosien aikana ole ilmennyt.


      • Satu*
        miksi äänessä? kirjoitti:

        Voiko olla tylsempää keskustelua? Aloittajan anopit ja ja aihepiirin pienuus!
        Golf, aviomiehen ylistys,lapsuuden kotiolojen esiintuominen ym. Musiikkissa onkin ainoa meriittinsä, yksipuolisuus kyllä siinäkin ilmenee.

        Mitään omakohtaista, ilman sanomalehtien siteeraamista ei vuosien aikana ole ilmennyt.

        Keskusteluhan on hyvä ja miellyttävä. Monia mainioita vastauksia on aloitukseen tullut, vaikka se olikin aivan vaatimaton ja lyhyt.
        Kevyet ja reippaat kannanotot tekivät hyvän olon.

        Kiitos kaikille hyville kirjoittajille! :)


      • meri-kukka..
        Satu* kirjoitti:

        Keskusteluhan on hyvä ja miellyttävä. Monia mainioita vastauksia on aloitukseen tullut, vaikka se olikin aivan vaatimaton ja lyhyt.
        Kevyet ja reippaat kannanotot tekivät hyvän olon.

        Kiitos kaikille hyville kirjoittajille! :)

        Kyllä sitä täysin rasvatonta maitoa tarjoillaan mm. kouluissa ruokajuomana. Rasva pois otettuna siihen jää paljon tärkeitä valkuaisaineita. Sekä kalkkia (calsiumia) joka on hyvin tärkeää kasvaville lapsille, heidän luiden kehitykselle.
        Makuunkin tottuu. Tuttu nuoriso ei muuta juokkaan......

        Ennen juotettiin vasikoille, kurria kun oli.
        Separaattoria piti pyöritellä ja puisella kirnulla kermoista voita kirnuta.
        Sitten tuli sitä voi nokareista piimää.

        Voe tokkiisa niitäkin aikoja. Entinen ei koskaan enää palaa..
        Nuoruuden muisteloita,


      • Satu*
        meri-kukka.. kirjoitti:

        Kyllä sitä täysin rasvatonta maitoa tarjoillaan mm. kouluissa ruokajuomana. Rasva pois otettuna siihen jää paljon tärkeitä valkuaisaineita. Sekä kalkkia (calsiumia) joka on hyvin tärkeää kasvaville lapsille, heidän luiden kehitykselle.
        Makuunkin tottuu. Tuttu nuoriso ei muuta juokkaan......

        Ennen juotettiin vasikoille, kurria kun oli.
        Separaattoria piti pyöritellä ja puisella kirnulla kermoista voita kirnuta.
        Sitten tuli sitä voi nokareista piimää.

        Voe tokkiisa niitäkin aikoja. Entinen ei koskaan enää palaa..
        Nuoruuden muisteloita,

        Tottuminen onkin tärkeintä.

        Eräs tuttuni kaatoi lapsilleen sinisen maidon aluksi punaiseen tölkkiin, ja sitten kun lapset olivat siihen tottuneet, hän kaatoi siihen vaaleanturkoosista tölkistä maidon, ja sitten vähitellen voitiin kaataa suoraan siitä vaaleanturkoosista tölkistä.
        Liikalihavuutta ei kannata alkaa lapsesta asti keräämään.
        Minä olen kyllä ollut hiukan pyöreä vauva-ja pikkulapsi-iässä, mutta kasvaessa sitten "vatsa varreksi venyi".


    • miehinen katsanto

      Nätistihän koet aihepiirin kapeuden, hyvähän se, jos se riittää. Perin heppoisen omakohtaisena koen nämä maalaistyttöjen jutut, mutta jääköön tähän.

      Kapasiteettiä ei enempään taida löytyä!

    • et ole mies

      vaan nainen joka luulee olevansa muitten yläpuolella.

      • Pentti €

        Tulipa vilkaistua vielä. Aina menee tytöillä ohi Pentti olen, enkä maskuliinisuuttani ja vaatimustasoani osaa hävetä.Toivoisi tosin, että tytötkin toisivat palstalle haastavampia aiheita, no onhan täällä Susmorsian, jonka aivokapasiteetti yltää moneen ja muutama muukin. Viihtykäähän silti!


    • Outsider*

      Pentti? Varmaan sitten Ajomies, eli hajupoika, hän ilmoitti etunimekseen Pentti. Ja sukunimensäkin ilmoitti kyllä.
      Oletko sama mies? Tyylisi on kyllä enemmän erään palstalle tulleen naisen tapainen, en ihmettele, että joku tunnisti sinut häneksi, "asiasisältö" oli viestissäsi sama, eli "miten suomalaiset ovat kapeita ja köyhiä ja tyhmiä kanoja".
      Hän kävi poliisin puheilla koska oli sitä mieltä, ettei hän häiriköi van kaikki muut.

    • Ompas jännää.. minusta tuo aihe on hyvin ajankohtainen.
      Vaikka maalaistytöt vaan jutustelee,, miksi ei saisi puhua ?
      Eläinkunnan tuotteiden rasvoista väännetään kättä viisaammallakin tasolla kuin me "maalaistytöt".
      Lääkärit ja tutkijat ympäri maailmaa esittävät aina välillä eriäviä mielipiteitä. Milloin punaisen maidon juonti on hyvä, milloin paha !
      Pitäisikö syödä lihaa vai eikö ? niistähän he kiistelevät. Heikkilä aina välillä lisää omia arvioitaan.......
      Tietoa on runsaasti ! Loppupeleissä ne jäävät jokaisen ihmisen itsensä ratkaistaviksi mitä syö ja juo.
      Muuta en tiedä kuin maailmanlaajuiset tutkimukset tukevat yleistä käsitystä vähentää eläinrasvojen käyttöä.
      Sydänkuolleisuus on vähentynyt huomattavasti.
      Toinen kriteeri: Ihmiset elävät nyt noin parikymmentä vuotta vanhemmiksi, kuin ennen, jopa vanhemmiksi.
      Dementtiaankin (muistiin ) vaikuttaa tuo verisuonten tukkeutuminen, rasvojen takertuminen verisuonien seinämiin...entäs Diabetes.
      Kuten sanottua kaikki jää omiin ratkaisuihin.
      Nuo asiat kaikki jo tietävät, mutta saa niistä täällä jutella. Osallistuminenkin on vapaaehtoista !
      Joten kohta siirryn voittomaan voihin ja rasvaton maito onkin jo tuttu, ((Juu äiti kyllä kääntyy varmaan haudassaan))
      Punaisesta lihasta en pidä muutenkaan.

      Jos ei osaa muuta sanoa kuin että ompas vaatimaton, mitätön, turha aihe. Eikö parempaan pystytä ?
      Turha täällä sanoa, pitää mennä itse avaamaan se hyvä kaikenkattava aihe.
      Minusta tämä oli hyvä aihe ja ajankohtainen leppoisalle rupattelulle ! Aloittajalle kiitos ja tsemppiä.

    • Helminna*

      Voin sanoa olevani täysin samaa mieltä Meri-Kukan kanssa. On miellyttävä lukea viesti, joka on oikeata asiaa ja joka ei puutu väärällä tavalla tehtyihin aloituksiin tai kirjoitettuihin viesteihin.
      Jos jotain haluaa muista kirjoittajista sanoa, olkoon se kannustavaa ja kohottavaa!
      Hyvää sunnuntai-iltapäivää Meri-Kukalle ja kaikille palstalle kirjoittajille!

      • Helminna, kiitos samoin ! Kevättä kohden mennään että kohina käy !


    • Atolfia

      Jatkanpahan minäkin tätä hyvin ajankohtaista aihetta. Olen lukenut Hesarin yleisöpalstalta, että ihmiset kaipaavat aitoa lehmän maitoa ja hakevat sitä, jos suinkin on mahdollista karjatiloilta suoraan. Sellaisiakin löytyy täältä pääkaupunkkiseudulta.

      Nämä ihmiset ovat sitä mieltä, että sellainen maito sopii hyvin laktoosi intoleranssista kärsiville. Väittävät, että juuri nämä käsitellyt maidot aiheuttavat kaikki vatsaongelmat. Mene ja tiedä!

      Olen käyttänyt laktoositonta maitojuomaa yleensä vain kahvimaitona ja tietenkin puurojen kanssa. En tiedä, miten se valmistetaan, mutta olen huomannut, että jos se pääsee vanhenemaan, siinä on paha haju. Imelähän tämä maito ei ole, mutta Hylamaito sensijaan on makea.

      Käytän aivan aitoa voita, silloin kun haluan oikein herkutella tuoreella leivällä ja voilla. En ole huomannut, että voi aiheuttaisi minulle vatsaongelmia, vaikka intolerikko olenkin.

      Lasteni lapset käyttävät aivan järestään ns. kurria. Minun mielestäni lapset pidetään nykyään liiankin rasvattomalla ruoalla. Kyllähän elimistön pitäisi jostakin rasvaakin saada rakennusaineeksi. Näin olen ajatellut.

      Tämä terveystohtori Antti Heikkilähän on sitä mieltä, että pitäisi käyttää alkuperäisiä luonnontuotteita kuten esim oikeaa maitoa ja voita.

      Nyt taitaa joku suivaantua kun tein näinkin pitkän jutun tällaisesta jokapäiväisestä aiheesta, mutta antaa nyt suivaantua.

    • katleija5

      Satutteko muistamaan kuinka joitakin vuosia sitten eräs terveydenhoitaja, jonka nimeä en muista, oli tehnyt erikoisen huomion.
      Erään karjatilallisen perhe käytti omien lehmien maitoa eikä kellään perheenjäsenellä ollut maidosta tullut minkäänlaisia oireita.
      Sitten karjanpito lopetettiin ja niin perhe tietysti joutui käyttämään "kaupan maitoa".
      Sepä ei heille kaikille sopinutkaan, vaan saivatkin oireita.
      Lukekaapa tämä mielenkiintoinen artikkeli, toisinajattelijoita on Antti Heikkilän lisäksi.
      http://www.maitotauti.com/artikkelit.php

    • K 70

      Nyt saa suomalaista Pirkka- ja Rainbow- laktoositonta maitojuomaa. Hinta on paljon alle Valion hinnan. Hienoa, että kilpailua tulee. Valmistaja on Kaslink Foods Kouvolasta.

    • JOKU nostaa vanhoja

      viestejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      101
      2029
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      242
      1658
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1040
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      935
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      84
      924
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      845
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      781
    8. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      775
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      744
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      719
    Aihe