PETUNIOISTA....

onko tietoa

ONKO JOKU KASVATTANUT ITSE 'OMISTA' SIMENISTÄ PETUNIOITA SEURAAVANA KESÄNÄ .Otin viimekesänä suurimmat siemenet talteen, kun huomasin että maahan pudonnut siemen kasvoi tosi nopeasti ja kukki runsaasti, jäi kylläkin pienemmäksi kuin 'äitinsä', mutta kiven koloon oli juurtunut.Kannattaako yrittää kasvattaa suoraan maalle, en oikein usko sisällä kasvatettuihin roippanoihin, jotka vain pituutta venyvät.

4

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tipitii..

      minä oon kasvattanut JOKA KESÄ, itse kerätyistä siemenistä juurikin petuniat. siemeniä tulee aina tosi paljon, ja olis pöllöä ostaa kaupasta kun omasta pihasta saa kerätä :D

      olen esikasvattanut petuniat aina. ehtivät kukkia hyvin. petunioita voi kyllä latvoa, jos meinaa tulla liian roippanoita :D minä latvon ne muutenkin, niin tulee tuuheita ja kukkivat paljon.

    • onko tietoa

      Onko tullut yhtä suuria kuin kaupan kasvit vai jäävätkö pieniksi Tarvisin saada suuria ja näyttäviä kun ruukkuja on n. 30kpl tai enemmänkin, jos mieleni tekevi.Mihin aikaan olet kylvänyt ja milloin ulos. Kuinka nopeasti taimettuu sisällä / ulkona,Pysyvätkö värit , eli tuleeko esim. keltaisesta samanlainen keltainen kuin on 'äitinsä' ollut vai tuleeko vinkeitä värimuunnoksia, mikä olisi ihan hauska juttu, kun olisi ylläri alkaessaaan kukkia.Vastauksestasi kiittäen

      • petunitar

        Laitoin joskus maalisk. alkupuolella, itävät kyllä aika nopsaan (ite idätän erään lämpöpatterin yläpuolella olevalla telineellä), siis mahd.lämmin paikka vaan ei kuuma! Alkuun kasvavat kovasti, mutta tapani on latvoa taimet n. 7.n centin korkuisina, silloin myös latvataimen voi hyödyntää (laitan esim tyhjään margariinirasiaan, jonka kanteen olen tehnyt n.centin reikiä saksen kärjillä) vettä täyteen ja reiästä latvapistokkaat sinne. Parin vkon kuluttua ne voi istuttaa omiin ruukkuihinsa (3-4 tainta samaan) Kyllä ehdit vielä jos aloitat heti! Tulee samoja kuin ´äiteestäkin´, tosin usein myös noita mainitsemiasi ylläreitä.


      • tipitii..

        minun petuniat on aina olleet "sekasikiöitä", eli värejä piisaa laidasta laitaan. en ole koskaan kerännyt vain tietyn värisestä kukasta siemeniä, sekaisin ne on miuilla kaikki olleet. minun käsityksen mukaan petunian väri saattaa olla erilainen kuin siinä kukassa istä se siemen on otettu.

        petskut on aina kasvaneet isoksi, mitään minejä ne ei oo ollut. latvoa kannattaa, niin tulee tuuheampi taimi.

        istutin omani maaliskuun alussa, ovat alkuun hitaita kasvamaan. varmaan vielä ehtii kun pikaisesti kylvät :D alle kahdessa viikossa itivät miun petuniat.

        kelit kun lämpee, niin pikku hiljaa taimia ulkoilutetaan ja pihalle laitan vasta kun maa on sula eikä pakkasia enää ole tiedossa. kukkapenkkiin istuttelen :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe