Ylennysten perässä juoksiat

-Kummastellen--

Olen ihmetellyt miksi reserviläiset juoksee maanpuolustuskursseilla ja kertausharjoituksissa pääasiassa ylennysten toivossa?
Käydään kaikenlaisia kursseja ja osallistutaan aktiivisesti Kiltoihin ym. reserviläiläistoimintaan, että saisi ylennyksen.

Jos tehtäisiin tutkimus, että kuinka moni oikeasti on kiinnostunut kehittämään taitoja maanpuolustusasioissa, niin tulos olisi todennäköisesti aika vaatimaton. Jos luovuttaisiin reserviläisten ylentämisestä, niin erillaiset maanpuolustusjärjestöt voitaisiin lakkauttaa jäsenkadon vuoksi.

Koko tätä asiaa on helppo tarkastella kun maanpuolustustoimintaan osallistujista ovat suurin osa reservinaliupseereita ja upseereita. Tuskimpa muu motivoi kuin toivo ylennyksestä.

Itse olen reservin ylikersantti ja kertausharjoitusvuorokausia 0. Yhden kerran palvellut yk-joukoissa.

8

1450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reservit oli ja meni

      Ehkä ihmiset haluaa ylemmän sotilasarvon, sillä mitä korkeampi arvo, sen kauempana taistelusta vrt. jääkäri tai alikersannti. Esimerkiksi reservin majuri tuskin pyöriskelee missään poterossa rivimiesten kanssa. Onhan sitten wannabe-sotahullujakin olemassa..

      • --kummastellen--

        Ei se sotilasarvosta ole kiinni kuka pyörii poterossa. Tehtävä määrittelee missä pyörit ja kenen kanssa.

        Johtipa edesmennyt kenraali adolf ehrnrooth joukkoja poteroissa.

        Löytyy tiedustelujoukkueita jotka ovat miehistöltään aliupseereita sekä ryhmänjohtajat joukkueen johtaja upseeri (kapteeni tai majuri).


    • Pohjoisen poika

      Minä olen käynyt kertaamassa siksi, että se on minulle kunnia-asia. En ole sotahullu, mutta jokaisen suomalaisen velvollisuus on käydä kertaamassa jos käsky käy. Ei tätä maata puolusteta tietokonepelejä pelaamalla.

      Ylennykset on sivuseikka, vaikka ne mieltä lämmittääkin.

    • harjamies

      Kertoohan sekin jotain, jossain tutkimuksessa upseerikokelailla on suurin
      maanpuolustustahto varusmiesikäisten keskuudessa.

    • Tietokoneohjelmoija

      Ammattiarmeija olisi toimivin vaihtoehto ja rinnalle täysin vapaaehtoinen asepalvelus kestoltaan 6kk. Upseerit ja aliupseerit koulutettaisiin ammattiarmeijan puolella ja typerästä epäpätevien reservinupseerien ja aliupseerien koulutuksesta luovuttaisiin, samalla voitaisiin mitätöidä olemassa olevien reservinupseerien ja aliupseerien sotilasarvot ja antaa tilalle jääkärin arvo. Itse kävin armeijan 1986 ja mitään hyödyllistä en oppinut, mielestäni kapiaiset oli luonnevikaisia, joita ei siviilissä huolittaisi mihinkään töihin kieroutuneen persoonallisuuden vuoksi. Sotilasarvoni oli tykkimies, jonka mitätöin 1999 hakemalla täydennyspalveluun ja nyt olen siis sivari ja ylpeä siitä, en ole idioottilaitos armeijan kanssa missään tekemisissä vaan puurran kaikessa rauhassa työelämäss ilman kiusaa kertausharjoituskutsuista, kun en kuulu reserviin ja sotilasarvoakaan ei ole.

    • Sunburnt

      "Olen ihmetellyt miksi reserviläiset juoksee maanpuolustuskursseilla ja kertausharjoituksissa pääasiassa ylennysten toivossa? "

      Yleistätkö tuon koskemaan KAIKKIA reserviläisiä? Myös itseäsi?

      Jos juoksisin ylennyksen perässä, kävisin kaikilla mahdollisilla "kissanristijäiskursseilla". Kuitenkin olen sen verran selektiivinen kurssien suhteen, että haluan niistä järkevän näköisen taitokokonaisuuden, jonka osat täydentävät toisiaan ja joita voin tarvita siviilissäkin. Puhtaasti siviiliä varten pyrin kursseilla hankkimaan jonkinasteista johtajaosaamista.

      Miksi sitten kaikki edellä mainittu? Itse olen kouluttautumassa mahdollista sotaa varten. Siksi varusmiehiäkin koulutetaan. Tämän hetkisessä maailmassa on niin paljon turbulenssia, ettei sitä ei ole lainkaan kiveen hakattu etteikö Suomi joskus vielä sotaan lähtisi. On parempi kouluttautua, ja olla lähtemättä sotaan kuin lähteä sotaan vailla koulutusta. Eikö?

      @"Tietokoneohjelmoija":
      Kirjoituksestasi huomaa millä asenteella armeijaan lähdit, ja tuollaisella asenteella ei armeijasta mitään irti saakaan.

      Itse kieltäydyin kutsunnoissa lapsena tehdyn leikkauksen nojalla tarjotusta vapautuksesta ja lähdin "harmaisiin" hankkimaan kokemuksia sekä etsimään omia rajojani. Sen lisäksi, että kokemuksia sain ja rajani aloin löytämään - sain myös kosolti kykyä sietää asioita sillä seurauksella, etten armeijan jälkeen valittanut jokaisesta pikku asiasta, kuten esim. "YÄÄK!!! Ulkona sataa!" Rannikkojääkärinä oppi, ettei vesi ole este, vaan korkeintaan hidaste sekä sen, ettemme ole sokerista. Rannikkojääkärinä oppi myös toimimaan vuorokaudenajasta riippumatta ja erittäin vähällä unella. Tästä oli hyötyä ollessani 4-vuorotyössä.

      Jotkut eivät saa armeijasta mitään, jotkut sitäkin enemmän.

    • Viestiupseeri

      No täytyy sanoa, että ei tuo kertausharjoittelu ole paljoa uraa edistänyt vapaaehtoisella puolella. Olen melkein samassa asemassa 2010 kertausharjoituksen perusteella kuin 1995 kertausharjoituksissa tai 2001 kertausharjoituksissa.

      Järjestötoimintaan, joka sekin on tärkeää kansakunnan kannalta, en ole juuri osallistunut, mutta aselajini asioita olen seurannut.

      En osallistu kunnallispolitiikkaan enkä eduskuntavaaleihin, joten seuraava ylennys ei ole lainkaan tärkeä.

      Sen sijaan pidän melko tärkeänä sitä, että olen ajan tasalla aselajin asioista.

    • Ylikersantti

      Minä olen ylikersantti kertaakaan kertauksissa käymättä. Syytä en tiedä.
      No ehkä 13 vuotta puolustusministeriön palveluksessa siviilinä oli vaikuttanut asiaan .

      Palkka oli työehtosopimuksen mukaan, että josko sen vuoksi edes jotain "hyvänmiehen" lisään halusivat antaa. Tai sitten läksiäislahjaksi ihan piruuttaan :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe