Myynnissä on monenhintaista kaidevaijeria. Laatu ilmeisesti samassa suhteessa? Vai olisiko noista halvemmista "paketeista" käyttöön. Onko joku saanut viriteltyä toimivaa metrivaijeria ostamalla?
kaidevaijereista
14
984
Vastaukset
- yksinkertaista
Katsastusmääräykset vaativat nykyään päällystämätöntä vaijeria. Muovikuoren alla oli ennenkin 1x19 vaijeria, siis vakio vanttivaijeria. Eikä se siitä muuksi muutu, jos sen ostaa kaidevaijeri-nimikkeellä. Katsoo vain katsastusohjeista oikean halkaisijan, mittaa veneellä pituudet ja menee lähimpään rikipajaan tilaamaan. Mukavuustekijänä voi ylempään vaijeriin ottaa pykälän paksumpaakin. Toiseen päähän haarukka, toiseen kierrepääte, joka menee tolpista läpi.
- p
vai katsastusmaaraykset !!!! jos erilaiset niin kielletaanko liikkuminen. koko katsastustouhu taysin suomalaista egon nostatus- ja rahastustoimintaa. missaan muuaalla ei vastaavaa "huuhaa" toimintaa, pitaisi lailla kieltaa esim muualla vakuutukseen tehdaan tarkastus jonka mukaan vakuutusarvo maaraytyy.
lisaksi ainoastaan seurojen jasenille ja maksua vastaa muille
- Ei löytynyt
Voisitko antaa linkin määräykseen jossa mainitaan tuo "päällystämätön vaijeri"?
- Ei vaadita
Aivan. Edellinen kirjoittaja oli väärässä. Ei vaadita päällystämätöntä vaijeria vaan suositellaan.
http://www.svel.fi/katsastus/images/Kasikirja_2010.pdf
Käsikirjan sivu 34, PDF:n sivu 37, ylälaita
- köydenpunoja1
Herra katsastusmies. Saako laittaa köyttä? Jos saa pitääkö olla 12 mm, 16 mm vai 20 mm, että lujuus riittää?
- köysikin kelpaa
Et ilmeisesti jaksanut lukea katsastusohjetta, joten kerron. Voit käyttää vaijerin sijasta "lujuudeltaan vastaavaa ainetta, esim. synteettistä liinaa. Liinan tulee kestää hankausta".
- n 40m
No mistäs kaupasta noita vaijereita saa edullisesti ?
- 21
Rikipajoista saanet asiantuntevan palvelun. Guugleta vaikka hakusanalla "vaijerityöt". Voi kyllä olla edullisempiakin paikkoja ostaa vaijeria, mutta pääseekö 40 m määrällä vielä tukkuhintoihin?
- hh6
Koska yleensä kaidevaijereita joutuu päätämään ja varmaan haluat vanttiruuvit säätöön, niin työ on järkevintä antaa purjeneulojalle joka tekee myös vaijeritöitä. He kun saavat alvin pois materiaaleista, niin voipi hyvinkin olla samanhintaista, jotta metritavarasta lähtisi itse väkertämään.
Teetin 10 vuotta sitten muovipintaiset, vielä ovat hyväkuntoiset. Pelkkä vaijerit, joka on nykyveneissä yleistä, on todella ikävä iholle, vaikkapa shortsit jalassa hyppiessa veneestä pois ja takaisin.- M.D.
Mantookien päihin on saatavilla itse kiinnitettäviä päätteitä, joissa on samassa "vanttiruuvit". Hintaa n. 15 euroa/kpl. Kokoja ainakin 4 ja 5mm vaijereille. Itse kuorin vanhoista vaijereista pinnat pois, lyhensin ja asensin tällaiset. Kiinnitys osoittautui todella vaikeaksi. Kovassa vedossa ruuvipenkissä pää irtosi vaijerista! Kysyin asiaa sekä Captain's Shopin liikkeestä, että useammalta henkilöltä Helsingin venemessuilla. Eivät oikein osanneet auttaa. Kannattaa siis suhtautua näihin käsin ruuvattaviin päätteisiin varauksella.
- vaarallinen halpis!
M.D. kirjoitti:
Mantookien päihin on saatavilla itse kiinnitettäviä päätteitä, joissa on samassa "vanttiruuvit". Hintaa n. 15 euroa/kpl. Kokoja ainakin 4 ja 5mm vaijereille. Itse kuorin vanhoista vaijereista pinnat pois, lyhensin ja asensin tällaiset. Kiinnitys osoittautui todella vaikeaksi. Kovassa vedossa ruuvipenkissä pää irtosi vaijerista! Kysyin asiaa sekä Captain's Shopin liikkeestä, että useammalta henkilöltä Helsingin venemessuilla. Eivät oikein osanneet auttaa. Kannattaa siis suhtautua näihin käsin ruuvattaviin päätteisiin varauksella.
Olisikohan käynyt niin, että olet epähuomiossa hankkinut PVC-päällysteiselle teryleenille tarkoitettuja ruuvattavia mantookipäätteitä? Niitä näkyy olevan myynnissä esim. svb:n verkkokaupassa, jossa 7mm:lle mantookille tarkoitetut päätteet maksavat n. 18-29 eur/kpl mallista riippuen.
Jos haluat mantookivaijeriin ruuvattavia päätteitä, hanki Norseman tai Stalock. Ne kyllä pysyvät, mutta ovat paljon kalliimpia kuin prässättävät vaijeripäätteet. Pelkkä Norseman-silmukka 6mm vaijerille ilman vanttiruuvia maksaa yli 45 eur/kpl.
Mistä ostit noita 15 euron vanttiruuvillisia vaijeripäätteitä? Kysyn siksi, että muutkin osaavat varoa hengenvaarallisia halpiksia! Mantooki on turvavaruste, joka ei saa pettää. - M.D.
vaarallinen halpis! kirjoitti:
Olisikohan käynyt niin, että olet epähuomiossa hankkinut PVC-päällysteiselle teryleenille tarkoitettuja ruuvattavia mantookipäätteitä? Niitä näkyy olevan myynnissä esim. svb:n verkkokaupassa, jossa 7mm:lle mantookille tarkoitetut päätteet maksavat n. 18-29 eur/kpl mallista riippuen.
Jos haluat mantookivaijeriin ruuvattavia päätteitä, hanki Norseman tai Stalock. Ne kyllä pysyvät, mutta ovat paljon kalliimpia kuin prässättävät vaijeripäätteet. Pelkkä Norseman-silmukka 6mm vaijerille ilman vanttiruuvia maksaa yli 45 eur/kpl.
Mistä ostit noita 15 euron vanttiruuvillisia vaijeripäätteitä? Kysyn siksi, että muutkin osaavat varoa hengenvaarallisia halpiksia! Mantooki on turvavaruste, joka ei saa pettää.Ostin Captain's Shopista, ja pääte on tarkoitettu normaalille 4mm vaijerille. Löytyy kuvastosta. Osa vaikuttaa ihan laadukkaalta. Kiinnitys perustuu siihen, että vaijerin päähän säikeiden keskelle työnnetään kiila (mukana tulee kahta eri kokoa), minkä jälkeen vaijerin ulkopuolelle sujautettu kartion mallinnen kierre ruuvataan vastakappaleeseen niin, että vaijerin pesä lyhentyessään puristaa vaijerin paikoilleen. Ongelmana minulla oli nässä se, että kiristettäessä kierre meni aika kevyesti (momentilla n. 20-40 Nm) aina pohjaan, jolloin kiinnitys jäi löysäksi. Kiila olisi siis saanut olla pidempi tai leveämpi, tai sitten pesä lyhyempi. Kädestä pitäen kiinnitystä katsottiin moneen kertaan messuilla, mutta eipä tuohon ongelmaan oikein apuja sieltä saanut.
Eniten tässä harmittaa se, että mantooki jos joku on sellainen turvallisuusvaruste, että sen pitää pysyä yhtenäisenä etenkin kovemmassa kelissä! - Väärää kokoa??
M.D. kirjoitti:
Ostin Captain's Shopista, ja pääte on tarkoitettu normaalille 4mm vaijerille. Löytyy kuvastosta. Osa vaikuttaa ihan laadukkaalta. Kiinnitys perustuu siihen, että vaijerin päähän säikeiden keskelle työnnetään kiila (mukana tulee kahta eri kokoa), minkä jälkeen vaijerin ulkopuolelle sujautettu kartion mallinnen kierre ruuvataan vastakappaleeseen niin, että vaijerin pesä lyhentyessään puristaa vaijerin paikoilleen. Ongelmana minulla oli nässä se, että kiristettäessä kierre meni aika kevyesti (momentilla n. 20-40 Nm) aina pohjaan, jolloin kiinnitys jäi löysäksi. Kiila olisi siis saanut olla pidempi tai leveämpi, tai sitten pesä lyhyempi. Kädestä pitäen kiinnitystä katsottiin moneen kertaan messuilla, mutta eipä tuohon ongelmaan oikein apuja sieltä saanut.
Eniten tässä harmittaa se, että mantooki jos joku on sellainen turvallisuusvaruste, että sen pitää pysyä yhtenäisenä etenkin kovemmassa kelissä!Kuvauksestasi päätellen ostamassasi helassa voisi olla samanlainen periaate kuin Lloydsin hyväksymissä Norseman-vaijeripäätteissä. Niissäkin käytetään vaijerisäikeiden sisään asennettavaa kiilaa. Asennus on tehtävä ohjeiden mukaan. Ohessa video asennuksesta. Kannattaa huomata, että 1x19 mm vaijerille ei käy sama kiila kuin taipuisalle 7x19 vaijerille. Blue Wave tyyppisissä päätteissä kiilakappale pujotetaan vaijerin päälle, ei sisälle. Sekin vaijeripääte kestää vetoa enemmän kuin itse vaijeri.
http://www.youtube.com/watch?v=WC8SFXeokgE
http://www.youtube.com/watch?v=sqEspc0HD2s&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=cD7KYsEPaK4&feature=related
Laitapa linkki siitä 15 euron vaijeripäätteestä. En löytänyt netistä. Voisiko asennuksessasi olla joku väärinkäsitys tai virhe? Tuntuu omituiselta.
PS. Omassa veneessäni kaikki rikin vaijeripäätteet ovat Norsemaneja, koska ne ovat prässättyjä kestävämpiä ja ne voi käyttää uudelleen vaijereita uusiessa. - M.D.
Väärää kokoa?? kirjoitti:
Kuvauksestasi päätellen ostamassasi helassa voisi olla samanlainen periaate kuin Lloydsin hyväksymissä Norseman-vaijeripäätteissä. Niissäkin käytetään vaijerisäikeiden sisään asennettavaa kiilaa. Asennus on tehtävä ohjeiden mukaan. Ohessa video asennuksesta. Kannattaa huomata, että 1x19 mm vaijerille ei käy sama kiila kuin taipuisalle 7x19 vaijerille. Blue Wave tyyppisissä päätteissä kiilakappale pujotetaan vaijerin päälle, ei sisälle. Sekin vaijeripääte kestää vetoa enemmän kuin itse vaijeri.
http://www.youtube.com/watch?v=WC8SFXeokgE
http://www.youtube.com/watch?v=sqEspc0HD2s&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=cD7KYsEPaK4&feature=related
Laitapa linkki siitä 15 euron vaijeripäätteestä. En löytänyt netistä. Voisiko asennuksessasi olla joku väärinkäsitys tai virhe? Tuntuu omituiselta.
PS. Omassa veneessäni kaikki rikin vaijeripäätteet ovat Norsemaneja, koska ne ovat prässättyjä kestävämpiä ja ne voi käyttää uudelleen vaijereita uusiessa.Kiitos erinomaisista linkeistä. En löytänyt enää osaa CS:in sivujen kautta, koska he olivat siirtyneet uuteen nettikuvastoon, jossa osaa ei enää ollut. Edellisessä erikseen selattavassa sähköisessä kuvastossa osa kyllä oli.
Mekanismi on täsmälleen samanlainen kuin keskimmäisen linkin videossa. Siinä tuli kaksi oleellista vinkkiä:
- ei saa kiristää liikaa
- kiilan tulee olla syvällä vaijerin sisällä niin, että kaikki vaijerin säikeet uppoavat pesän kierteen puoleiseen koloon.
Näitä vinkkejä en saanut messuilta, mutta tämän videon avulla uskoisin kiristämisen onnistuvan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743