Onko pyhä henki persoona?
Simo: Katsotaan erästä Raamatun kertomusta, joka voi auttaa ymmärtämään, onko pyhä henki persoona vai ei.
Ehkä sinulle onkin tuttu Apostolien tekojen 2:1–4, jossa sanotaan:
”Kun helluntaipäivä oli meneillään, he olivat kaikki yhdessä samassa paikassa, ja yhtäkkiä tuli taivaalta niin kuin navakan tuulenpuuskan synnyttämä kohahdus, ja se täytti koko talon, jossa he istuivat.
Ja he näkivät ikään kuin tulisia kieliä, jotka jakautuivat, ja heidän kunkin päälle asettui yksi, ja he kaikki täyttyivät pyhällä hengellä ja rupesivat puhumaan eri kielillä, sen mukaan kuin henki soi heidän puhua.”
Pertti: Tuo on tuttu kertomus.
Simo: Mitä ajattelet, Pertti, voiko ihminen täyttyä toisella ihmisellä?
Pertti: Ei tietenkään.
Simo: Tässä samassa luvussa jakeen 17 alkuosassa sanotaan: ” ’Viimeisinä päivinä’, sanoo Jumala, ’minä vuodatan henkeäni kaikenlaisen lihan päälle.’
” Voisiko Jumala mielestäsi vuodattaa jonkun päälle yhdenvertaisen Jumalan tai osan Jumalaa?
Pertti: No ei.
Simo: Matteuksen 3:11:ssä Johannes Kastaja käytti erilaista ilmausta puhuessaan siitä, että joku täyttyy pyhällä hengellä. Lukisitko sinä tämän kohdan?
Pertti: ”Minä osaltani kastan teidät vedellä katumuksenne takia, mutta se, joka tulee minun jälkeeni, on minua voimakkaampi, enkä minä ole kelvollinen hänen sandaalejaankaan ottamaan pois. Hän kastaa teidät pyhällä hengellä ja tulella.”
Simo: Kiitos. Huomasitko, mitä Johannes Kastajan mukaan pyhällä hengellä tehtäisiin?
Pertti: Sillä kastettaisiin.
Simo: Aivan. Lisäksi tässä puhuttiin kastamisesta tulella. Tuli ei tietenkään ole persoona. Väitetäänkö tässä jakeessa mielestäsi, että pyhä henki on persoona?
Pertti: Ei.
Simo: Lukemiemme raamatunkohtien mukaan pyhä henki ei siis ole persoona.
Pertti: Siltä vaikuttaa.
pyhä henki
7
<50
Vastaukset
Tuo tarkoitushakuista raamatunpaikkojen vääntelyä jota jt:t harrastavat.
- voisiko+
voiko ihminen täyttyä toisella ihmisellä?/persoonalla
- Ei tietenkään.
-Tässä samassa luvussa jakeen 17 alkuosassa sanotaan
” ’Viimeisinä päivinä’, sanoo Jumala, ’minä vuodatan henkeäni kaikenlaisen lihan päälle.’
” Voisiko Jumala mielestäsi vuodattaa jonkun päälle yhdenvertaisen Jumalan tai osan Jumalaa? Miksi väännnellä raamattua.? Mitään "henkeytettyjä ilmauksia" ei ole olemassakaan. Ne ovat vain Brooklynin pappojen väännöksiä. Samoin kuin selittää Kristuksen henkimaailman toiminta jonkinlaiseksi "sähkövirraksi".
- pahan vallassa...
Miten voin täyttyä" Kolmiyhteiselläpersoonalla" eli kimaralla isäpoikapuhahenki?
Kyllä ne henkeä täynnä olevat kielillä puhujat näyttävät olevan
"henkimaailman toiminnan" vallassa,
ihan oikeesti ovatkin---demonien kieltä puhuvatkin :( - Isä on suurempi ;)
Opettaako Raamattu,
että kukaan niistä,
joiden sanotaan kuuluvan kolminaisuuteen,
ei ole suurempi eikä vähäisempi kuin toinen,
että kaikki ovat yhdenvertaisia ja kaikkivaltiaita? pahan vallassa... kirjoitti:
Miten voin täyttyä" Kolmiyhteiselläpersoonalla" eli kimaralla isäpoikapuhahenki?
Kyllä ne henkeä täynnä olevat kielillä puhujat näyttävät olevan
"henkimaailman toiminnan" vallassa,
ihan oikeesti ovatkin---demonien kieltä puhuvatkin :(Ensimmäisen helluntain tapahtumat olivat juuri näitä "henki-ilmiöitä".
- Bacros.A
KUOLE
JEHOVA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683031
- 922845
- 492067
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201535- 151329
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51308Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131291Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131243Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241212- 181210