Renkaiden vaihto ammattilaisille!

....................

Tässä taas hyvä esimerkki, miksi renkaiden vaihto pitäisi antaa koulutettujen huoltomiesten/naisten tehtäväksi, josta saisi virallisen todistuksen. Lisäksi kaikkien renkaiden yhteen pulttiin voisi asentaa sinetin, joka poliisin olisi helppo tarkistaa. Näin säästyisimme näiltä ikäviltä onnettomuuksilta.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011032213415946_uu.shtml

94

4512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heyjimmyandjojo

-67 ford, uskallanko antaa käsittelyyn?

• Paukkulaakeri

Sillä virallisella todistuksella ne mutterit sitten pysyvätkin kiltisti momentissa koko talven.

Mä voin kirjoitella sulle sellaisia todistuksia edulliseen hintaan, jos tuot autosi pyöränpulttien kireyden tarkistukseen kerran kuussa. Vain 2,99e/pultti ja todistuksen saa halutessaan koko kierrokselle tai vaihtoehtoisesti jokaiselle pultille erikseen.

Voit myös itse ottaa vastuun oman ajoneuvosi kunnosta ja tarkistaa pyöränpulttien kireyden kerran kuussa. Tällöin säästöä kertyy ajoneuvon mallista riippuen vähintään 47,84e/kk. Eikö olekin halpaa?

• *huokaus*

Viestiketjun aloittaja on erittäin naiivi, eikä ymmärrä mitä ehdottaa. Antakaa aiheen olla, kun ei tässä ole mitään asiaa.

• rengaskauppiasko oot

jäipä jutussa avoimeksi miksi rengas irtosi, voipi johtua muustakin kuin renkaan mutterien löystymisestä tai auki jättämisestä.

• Anonyymi
        UUSI

Jos rengas irtosi , niin ei pyörän kiinityspultit / mutterit irronneet .

• jarrulaikka

Pitäisikö sitten myös viedä jälkikiristykseenkin aina pajalle?
      Jos todella renkaanvaihto on joillekin niin vaikeaa, niin luulisi itse tajuavan viedä autonsa sinne rengaspajalle.

• Varikkoruusu- 55

Ei se renkaan vaihto vaikeaa ole. Se opettiin autokoulussa ainakin minulle on 30 vuotta sitten. Mutta kun renkaat säilytetään ja vaihdetaan ammattilaisen toimesta, niin helppoa se kyllä on. Ajan auton renkaanvaihtoon ja siemaisen itse kupin kahvia sillä aikaa kun ammattireiskat hoitaa homman. He myös osaavat katsoa, jos on uusien renkaiden aika.

Ei likaisten renkaiden pyörittelylä, eikä säilytysongelmia.

Minkä takia muuten näillä keskustelupalstoilla aiheesta riippumatta on aina niin ikävä ja agressiivinen sävy. Voihan sitä mielipiteitä vaihtaa sopuisastikin. Olisi se ainakin kivempaa luettavaa.

Ollaan ihmisiksi!

• Pyörinpyörin

Mistäs tiedät ettei ko. tapauksessa rengas ollut ammattilaisen vaihtama?

• Teuvo78

Taas hyvä esimerkki siitä, ettei ole perehdytty näköjään yhtään syy-seuraussuhteeseen. Yleisin syy renkaan irtoamiseen on kuljettaja vastuuttomuus ajoneuvostaan. Vaikka renkaat vaihtaa ammattilainen, niin jälkikiristyksestä täytyy autoilian huolehtia itse!

• momentissa on

Olenko mää nyt ammattilainen ??
        Kun jo 35 vuotta olen vaihtanut autooni sekä keväällä että syksyllä vanteet olivatpa sitten peltiä tai alumiiniä. Eikä koskaan ole ollut ongelmia. Ristikkoavain, pari vesivanerinpalaa ja hallitunkki sekä tippakannu rasvaukseen. Ristikolla vaan kevyesti kiinni ja aina ne on hyvin pysyneet. Noin tehdän lähtevät myös auki, jos olisi tarvis tiellä operoida jotakin.
        Näiden pulttipyssygurujen jäljiltä ei erkkikään avaa muttereita/pultteja tien päällä käytössä olevilla välineillä.

• Jo 66V
        momentissa on kirjoitti:

Kun jo 35 vuotta olen vaihtanut autooni sekä keväällä että syksyllä vanteet olivatpa sitten peltiä tai alumiiniä. Eikä koskaan ole ollut ongelmia. Ristikkoavain, pari vesivanerinpalaa ja hallitunkki sekä tippakannu rasvaukseen. Ristikolla vaan kevyesti kiinni ja aina ne on hyvin pysyneet. Noin tehdän lähtevät myös auki, jos olisi tarvis tiellä operoida jotakin.
        Näiden pulttipyssygurujen jäljiltä ei erkkikään avaa muttereita/pultteja tien päällä käytössä olevilla välineillä.

Sen olen huomannut ja olen nähnyt ja joskus omaankin autooni asentaneet nämä "ammattilaiset" niin aina hakataan pullitpyssyllä liian lujaan niitä ei saa auki auton omilla välineillä sitten tien päällä. Minä olen itse vaihtanut renkaani jo 40 vuotta ja aina on kiinni pysyneet eilen käytin jopa momentii avainta kiristin 110 Nm

• Ana autoilija
        momentissa on kirjoitti:

Momentissa on,selvensi,kyllä näitten ammattilaisten jäljiltä on pultit niin tiukassa että ei lähde,jos matkalla sattuisi renkaan vaihto,jopa on pilattu kierteitä,itse on hyvä tehdä työ ainakin on turvallisempi olo

• Rengas-seppä
        momentissa on kirjoitti:

Sillä ei oo väliä millä laittaa kiinni kunhan on järki mukana. Saa pulttipyssylläkin oikeen momenttiin, tietenkin riippuu käykö sunnuntaisin kirkossa vaiko joka päivä lähes 150km

• saako momenttiin ?
        Rengas-seppä kirjoitti:

Sillä ei oo väliä millä laittaa kiinni kunhan on järki mukana. Saa pulttipyssylläkin oikeen momenttiin, tietenkin riippuu käykö sunnuntaisin kirkossa vaiko joka päivä lähes 150km

Melkein kaikissa paineilmatyökaluissa on jonkinlainen säätö voiman tuloon, mutta rengasliikkeillä tuntuu olevan tekijöille vain yksinkertainen työohjeistus:
        "Äkkiä ja täysillä", niin ei varmasti vanne irtoa matkalla eikä joudu vastuuseen.
        Muutaman kerran olen joutunut naapuria auttamaan, kun ei ristikollakaan lähde auki, vaan on pitänyt viritellä puupalikka alle ja hyppiä jatkovarren päällä. Auton omilla työkaluilla on turha edes yrittää renkaan irroitusta.

• pekku222

Rengasliikeeseen en vie renkaitani tuhottavaksi, ne muutama kerta kun on rengasliikkessä renkaat alle laitettu (uusien renkaiden oston yhteydessä jos sattuu keskelle kesää), on poikkeuksetta renkaat ammuttu pulttipyssyllä liian kireälle, kerran oli jopa kierteet vioittuneet ylikiristyksen johdosta yhdestä pultista.
      Tämän vuoksi vaihdan itse, onneksi on talvirenkaat on kitkat jotka voi laittaa alle siksi aikaa, kun menee ostamaan uusia kesärenkaita vaikka elokuussa sitten kotiin ja itse vaihto alle.

• lo98uhbvcfrt

Ei ajeta niillä talvirenkailla kesällä. Ne ovat silloin vaarallisen pehmeät äkkitilanteissa ja sulavat muutenkin alle.

• pekku222
        lo98uhbvcfrt kirjoitti:

Ei ajeta niillä talvirenkailla kesällä. Ne ovat silloin vaarallisen pehmeät äkkitilanteissa ja sulavat muutenkin alle.

Paskapuhetta, viimekeväänä jätin 5v vanhat michelin maxi-icet (ajettu talviajoa 86 tkm) alle oli n. 5-5,5 mm pintaa jäljellä ajattelin ajaa nilla juhannukseen asti, mutta mitä ihmettä ei sulaneet alle, ajelin niilla sitten koko kesän 21 tkm ja pintaa on vieläkin eturenkaissa 3,5-4 mm ja takarenkaissa 4-4,5 mm. joten kuluu suurinpiirtein samaan tahtiin kuin kesärengaskin. Viikkos sitten laitoin nuo alle ja tarkoitus on sitten laitta kesät alle kun urasyvyys on n. 2mm.

• dsggsgsgs

Jep.. itellä kans oli pulttipyssyllä ammuttu mutterit niin tiukalle, että syksyllä vaihtaessani talvipyöriä katkesi jokainen pultti jonka avasin.

• fgirgfgjhkgh

Yksi syy voi olla pyöränlaakerin pettäminen. Jos pyöränlaakeri pitää ääntä pitää se vaihtaa nopeasti uuteen, jos laakeri vaurioituu totaliseti rengas lähtee irti.

• vaihtoaika

Ei niitä renkaanvaihtovälineitä kaikilla edes ole, minulla kyllä on rengasraudat vielä tallessa mutta en enää viitsi vaivautua kun on alumiinivanteetkin.
      70-luvulla vielä vaihdoin itse renkaat.
      Nykyisin kyllä vaihdan pyörät itse keväällä ja syksyllä ja niin varmaan tekee moni muukin mutta renkaanvaihtoon tuskin monikaan alkaa enää.

• Framsynt

Älä viisastele!

• RenkaidenVaihto30min

Ei kannata vaihtaa itse renkaita jos ei tunkki pysy kädessä, eikä osaa muutamaa asiaa maalaisjärjellä hoksata renkaiden vaihtoon liittyen!

Toisin sanoen tiivistettynä sama asia yhdessä sanassa: Avuton

• kuljettajan vastuu

ihminen siellä rengasliikkeessäkin laittaa ne renkaat kiinni. ON tapauksia, kun just rengasliikkeestä lähteneeltä on KAIKKI renkaat jääny kiristämättä ja auto ravistanut kuin villihevonen jne...
      Ite kun tekee niin 100% varmuudella tulee kaikki kiinni.

Viimekädessä AINA kuljettajalla on vastuu autosta ja renkaiden pulttien/muttereiden kireyden tarkastus sisältyy olennaisena osana siihen. Reklamoida voi jälkeenpäin, mutta huonoimmassa tapauksessa se ei enää kuolleita herätä henkiin..

• Primera -97

Itse vaihdoin, vajaa tunti vierähti ja muutama kymppi säästyi. Tehkää muut mitä lystäätte!

• Täyty vaihta renkat

Äitä. Voi fidu mitä kysymyksiä.

• nais-autoilija

Helposti voi itse vaihtaa. Ja tiesitkö, vaikka ammattilainen vaihtaa ne renkaat, pitää pultit kiristää n. 100 kilometrin jälkeen. Näin minulle sanoi ammattilainen kun kerrattain käytin, piti vanteille vaihtaa uudet renkaat ja kun ei kotona siihen ollut työkaluja, siksi vaihtoi ammattilainen.

• Miselin

Jus kannattaa vaihtaa ammattilaista sadan kilometrin välein.

• mosseseta
        Miselin kirjoitti:

Jus kannattaa vaihtaa ammattilaista sadan kilometrin välein.

erittäin osuvasti sanottu :)

• tem ahma :)

Rengahuoltomies vain vaihtaa ne renkaat, ei ole mikään katsastusmies. Tuossa aloittajan linkissä tuo onnettomuus on voinut johtua myös taka-akselin napavauriosta. Välttämättä ei renkaiden kiinnityksellä ole ollut merkitystä. Kyllä jos itse omaa vehkeet ja taidon, niin kannattaa se työ tehdä itse.
      Samalla on hyvä tsekata ne jarrut sekä muutenkin alustan kuntoa. Auto kannattaa pestä ensin, ennen kuin vaihtaa ne renkaat myös alustasta.

Pääasialliset työvälineet; rengasavain esim. jatkovarrellinen on hyvä, säästää selkää. Myös akkuvirtakäyttöisiä saa esim motonetista, mutta luottaisin tuohon avaimeen. Momenttiavainta ei ole pakko olla. Sitten hyvä teräsharja ja taskulamppu sekä tietysti sellainen näppärä hallinosturi joka kustantaa n. 20 euroo ostopaikasta riippuen (nostokapasiteeetti 2000kg) Alustapukki 1 kpl, Kumi laatta tai laudan pala.(tulee sinne nosturin pään ja auton runkopalkin väliin kosketuspintaan ettei massa vaurioidu)

Asvaltti tai betonialustalla hyvä vaihtaa. Jos ei mahdollista niin sitten hiekkapihalla suosittelen levyä alle mieluiten metallinen 5mm paksu minkä päällä nosturi kulkee. Ja pultitkin pysyy siisteinä. Sitten vaan ensten talvirenkaiden kanssa huoltikalle ja hieman ylipainetta ilmaa talvirenkaisiin. Jos normi käyttö 2.2 pistä 2.5.

Sitten tasaiseen vaihtopaikkaan ja avaimella valitun renkaan pulttien löysennys. Nosturi alle siihen korin suuntaisesti kulkevaan n.5 cm leveään kiskonnäköisen palkin alle.( Jos hiekkapiha muista levy tunkin alle) Jos tila antaa myöden laita kumiläpsykkä tai se laudanpala mikä sulla nyt sattuu oleenkin siihen nosturin nostotassun ja koripalkin väliin. Tarkista että nostotangon alla oleva ruuvi on kiinni asennossa nosturissa ja painele tangolla samalla seuraten auton kohoamista ja tunkin liikettä. Kun irroitettava rengas on irronnut maasta pari kolme senttiä, aseta alustapukki (kapia pää ylöspäin) siihen nosturin viereen auton alle ja säädä pukin korkeus sopivaksi että ottaa kiinni auton palkkiin. Sitten renkaan pultit irti.

Kun rengas on irroitettu, ota taskulamppu ja teräsharja ja katso sinne levyjarruun missä palat ovat asemassaan. Tarkista että paloissa on pintaa kesän ajoa ajatellen. Eli se pinta on sen metallisen levypalikkaan lisätty kulutuspintaosa. Huomioi että paloja on kaksi. Katso että molemmissa on vähint. 7mm.
      Ja ettei missään näy putkissa vuotoja (märkää). Samalla näet että kaikki auton alustassa olevat tangot ym. ovat pulteillaan kiinni kuten pitää. Sitten katso jarrulevyä (Iso kiiltävä kiekko).Ettei ole pahasti urautunut tai siinä näy esim halkeamaa. Kulunut,haljennut tai ruosteiset levyt on syytä vaihdattaa korjaamolla ellei itse osaa, mahdollisimman pian. Myös jarrupalat sitten samalla.Vaihdetaan aina molemmille puolille! Siten vaan teräsharja käteen ja harjataan se keskinapa puhtaaksi missä pultit sijaitsevat .Myös sen laitettavan renkaan napa kannattaa katsoa, ettei ole moskaa.(aiheuttaa helposti tärinää etupyöriin)
      Sitten vain renkaan nosto paikoilleen ja pultit yksitellen naheesti kiinni. Renkaan pyöräytys käsin. Jos ei vemputa niin sitten alustapukki pois ensin.

Mikäli nosturi on hieman laskeutunut, niin nostetaan tankoa painamalla jotta saa pukin pois. Sitten varovasti sitä nosturin tangon alla olevaa ruuvia löysälle. Kun auto on laskeentunut rengas avaimella pultit tiukataan.
      (ei apinan raivolla) n.100km.n jälkee jälkikiristys, jos alumiinivanne.
      Takana voi olla autossa rumpujarru, jota ei pääse päältä näkemään kenkien kulumista.
      Tämän jälken ajo sinne huoltikalle jälleen ja rengaspaineiden säätö.
      Jos et voi pestä renkaita ja vanteita, voit sen tahdä rengasliikkeessä tai hyvin varustetulla huoltamolla jossa on rengaspesuri. Varastoi renkaat tasalämpöiseen paikkaan auringolta suojaan.
      Hyvää matkaa.

• momentissa on

Olipas taas asiallinen "Tästä Suomi puhuu nyt" juttu.

Nimetön viivanvetäjä aloittajana, ja Suomi24:n tekemä avaus päin pyllyä -ei vastaa ollekaan tämän avauksen laatua.

Minua pelottaa, millainen fiasko Suom24n mainostamasta Suomi24-sanomalehdestä tulee, kun se ilmestyy:

Lähde: tiedoitteet-forumi

"Hei!

Suomi24 alkaa julkaista viikoittaista aikakauslehteä! Aller Median kanssa yhteistyössä julkaistu Suomi24-aikakausilehti kokoaa yhteen kaikki viikon puhutuimmat puheenaiheet. Paperille painettuna näet Keskustelujen suosituimpia viestiketjuista ....
      Suomi24-lehden löydät lehtipisteistä ympäri Suomen 1.95 euron avajaishintaan!

Antoisia lukuhetkiä Suomen sosiaalisimman viikkolehden parissa!

Ystävällisin terveisin,
      Mari, Piia ja Risto "

Ylläpito, lopettakaa ROSKALEHDEN JULKAISU JA KESKITTYKÄÄ PARANTAMAAN PALVELUNNE LAATUA

• perär-1956

Menit siis tuohon halpaan. Sehän oli aprillipäivän pila muistaakseni.
        Minähän olisin muuten nobel-palkinnon tasoinen kirjailija verrattuna nykypäivän huonoimpiin toimittajiin, joiden huonoa kielenkäyttöä tapaa esim. joissain ilmaisjakelulehdissä.

• perär-1956
        perär-1956 kirjoitti:

Menit siis tuohon halpaan. Sehän oli aprillipäivän pila muistaakseni.
        Minähän olisin muuten nobel-palkinnon tasoinen kirjailija verrattuna nykypäivän huonoimpiin toimittajiin, joiden huonoa kielenkäyttöä tapaa esim. joissain ilmaisjakelulehdissä.

Tämä avaus on myöhäinen aprillipila. POISTOON sitä tarkoitin.

• jarmo69

Niin eipä se rengas liikkeen taidot aina niin rattoisia ole.
      Itse osaan kyllä vaihtaa muutakin kuin renkaat.
      Mut vuosi sitten kesärenkaat käytin rengasliikkeessä... kun ne tasapainotti ne uudestaan ja asensi sitten autoon alle.!!
      No tästä lähdin sitten kotiin ajamaan kaupungin lävitse NOPEUS 40km / h.
      Matkaa kertyi huimat n. 5km... Kotiin päästyäni päätin vielä itse kiristää renkaan pultteja, kun se RENGASLIIKKEEN / poikien toiminta näytti vähän sille.. että ei tuosta kyllä mitään tule.!!!
      No eihän siitä tullutkaan... Kun itse päätin vielä tarkastaa rengas pultit ITSE... niin JOKA TOINEN / KOLMAS rengas PULTTI oli IRTI / TOSI LÖYSÄLLÄ. heh
      Kyllä piti taas noitua että että tämäkin olis sitten pitänyt tehdä itse.!!!

Että MISTÄ MINÄ OLIN JUURI MAKSANUT...????
      Että laita muut asialle ja tee ITSE VIELÄ PERÄSSÄ...tämä se on sitä rahan ja ajan hyväksi käyttöä.!!!

Sitten vielä yks hyvä pointti... että jos kaikki Suomessa veisi autonsa / rengaansa vaihdettavaksi rengasliikkeisiin... niin viimeiset vaihtaisivat aina vain talvi taikka kesärenkaita uusiin / alle kun jonot olisivat niin pitkät.. :)

Että mitä tästä oikein opimme...

• Pitoarvo

Ehdottomasti ennen kyseiseen toimenpiteeseen ryhtymistä on jo oman turvallisuudenkin vuoksi.Hik!- Tarkistettava ensin urasyvyys,ilmanpaineet.Hik!Hmm,veren alkoholipitoisuuskin,hik!

• rengas-seppä

Että tasapainota renkaat kotona niin voit ihan itse päättää järkevän kiristysasteen. Mutta eihnä jokaisella teen-itse-ja-säästän-parikymppiä-miehellä taida olla kalibroitua tasapainotus konetta.

• wedfjkjhx5yu

kuka "viisas" tämän keksi? nii no tietenki jos ei ite osaa rankaita vaihtaa niin sitten varmaan eri homma.. mutta taas toisaalta kun aatellaan niin jos ei ite saa renkaita vaihdetuksi niin tuskin sitten autoakaan tarvii kerran on niin kädetön...

• -Olli-

Olen aina vaihtanut renkaat itse ja neljän pultin sijaan käytän vain kahta per pyörä ja silti kestää ihan hyvin. Miksi niitä tarviisi olla enemmän, turhaa työtä ja tien päälläkin on paljon helpompi vaitaa rengas jos sattuu puhkeamaan.

• manne..

Pakko käyttää kahta, kun yhdellä klenuu.

• hoohoohoi

Ei voi kun nauraa näille suoli24:n pösilöille jotka tehtailee ties mitä otsikoita etusivulle jotka ei vastaa alkuunkaan linkin takaa löytyvän ketjun sisältämää asiaa. Ei ole ensimmäinen kerta eikä takuulla viimeinenkään.

• helppo homma

kukahan Suomalainen olisi niin tumpelo ettei osaisi vaihtaa itse renkaansa!!
      katsoo kiristäessä että pultit keskittyvät vantelle ja tarkastaa n 50 km päästä uudelleen kireyden.. varmast neuvoja saa vaikka sukulaisilta tai tuttavilta jos ei heti osaa, pitäähän osata vararengaskin vaihtaa jos rengas puhkeaa kesken ajon ja eipä se kesärenkaanvaihto ole sen kummempaa.. holhotkaapa ja ylireagoikaa vielä lisää.. yksinkertaisella asialla kannata ihmisiä huijata

• Yualle

Eouh..., rengas irtosi, mutta missä luki, että se oli liian löysällä? Onhan pulttikin voinut katketa...?

En jättäisi autoani rengasliikkeeseen, jonkun autokoulun renkaanvaihtolinjan keskeyttäneen hemmon käsiin, joka kiiretuuraajana on töissä viikon verran vuodessa :)

• Totaalisenkyllästyny

Kuinka nykyään ihmiset on näin kädettömiä. Jokapaikassa hoetaan, että pitää jättää työt ammattilaiselle. Mutta eihän se ihme ole kun ollaan niin korkeesti koulutettuja, ettei muuta osata kun tietokoneella istua. Siinä kohtaa on parempi viedä se auto renkaan,-lampun,-akun ja tuulilasinpyyhkimienvaihtoon. Yliopistotyypeillähän sitä rahaa on kun ollaan niin maailman kuninkaita. Koskahan auton tankkaamiseen NYKYIHMINEN tarvii AMMATTILAISEN!!!!!!????? KOSKA IHMINEN ON NIIN KÄDETÖN???

-Missä on 15 millin jakoavain?, kysy yliopistopoika..... :D

• ...

Nykyään ihmisissä tosiaan tuntuu olevan paljon kädettömiä ihmisiä, joiden mielestä mitään ei tarvi tehdä itse.

- Jos ne hankkii lapsia, niin kasvatus kukuu tarhantädeille ja opettajille
        - Kun tulee nälkä kaivetaan jääkaapista valmisruokaa ja lämmitetään se tai mennään jonnekkin syömään
        - Kun autoon tarvii vaihtaa renkaan, niin viedään auto rengasliikkeeseen
        - Kun taperit alkaa kyllästyttään, niin palkataan joku tapetoimaan
        jne...

• Benny Hill

Tää on menny ihan överiks, joka jutus yritetään rahastaa .Mä oon aina duunannu itte fillareiden vaihdot ei oo lähtenny mihinkään . Parikertaa on slurgit vienny kilvet. Nyt ei oo enää ku kävin pajalla .Kerroin asentajille et slurgit vie kilvet nii ne hitsas kiinni ne .Hyvin on pysynny

• Voe helevettiläinen

Sentäs :))))
      Onpa turha aihe. ..

Ostakaa kaksi autoa, toiseen talvi ja toiseen kesä -renkaat niin ei tartte arpoa miten ne pitäis vaihtaa :D

Taitaa ongelma koskea vain niitä "hesalaisia" jotka talvikin yllättää joka vuosi.

• perär-1956

Hei!
      Olet selvästi joku nuori ihminen joka käyttää väärin sanaa renkaat.
      Sen väärin käyttö on Suomessa nykyään yleistä. Miten helvetissä tästä on tullut tapa.
      Vastaan nyt kysymykseesi: Renkaat vanteelle vaihtaa aina rengaskorjaamo minulle. Erittäin harvoilla on kotonaan rengaskonetta, jolla rengas otetaan vanteelta pois. Samoin ei yleensä kotitaloksilla ole omaa tasapainotuskonetta.

Talvirengaiden vaihdolla tarkoitetaan yleisimmin toisien pyörien vaihtoa alle.
      Keväällä vaihdetaan ns. kesärenkaat joilla tarkoitetaan oikeasti koko pyörien eli vanteet renkaat vaihtoa.

Talvirenkaiden vaihto on yleinen sanonta myös vanhemmassa kielessä, mutta renkaista puhutaan usein aivan väärässä merkityksessä.
      Renkaassa ei ole pulttia. Siinähän olisi sitten reikä, ja se ei olisi hyvä juttu.
      Vanteessa on yleisimmin 4 tai 5 pultinreikää.

Pyörien laiton alle ja pois voi tehdä oikein hyvin itsekin. Olen sen tehnyt kymmeniä kertoja autooni. Oikean kireyden voi tarkistaa momenttiavaimella, joita on saanut esim. Lidl:stä kohtuuhintaan. Ensin pitää tietenkin tietää mikä on pyöränpultin oikea kiristysmomentti. Se vaihtelee vanteesta riippuen. Alumiinivanteessa ja peltivanteessa on keskenään erilaiset kiristysmomentit.
      Lisäksi alumiinivanteilla on merkkikohtaisia eroja.

Tuossa hommassa on vaikeaa epäonnistua, kunhan on vielä varma, että pyöränpultit ovat oikeanlaiset käytössä oleville vanteille. Voi olla, että peltivanteilla ja alumiinivanteilla on erilaiset pultit tai mutterit. Niissä vanteeseen päin kiristyvä kartiomainen osa voi olla eri lailla kartio.

Johtopäätös: Nykyaikana saattaa olla niin käytännölle vieraita ihmisiä, että heidän ei pitäisi avata edes ovea, koska homma epäonnistuu kuitenkin.

• UNBELIEVABLE!!!

Ookko näsäviisas, äidinkielenopettaja vai molemmat??

• Kukanäitäkeksii

No voi sun 1 Kerran, mitä uus avuttomuutta tää taas on, Topikin aloittaja on just taas näitä ketä voisi laittaa eduskuntaan keksimään lisää urpoja lakeja, sinetit ! ?

Miten ennen kuin joka 8km välein ei ollut rengasliikettä vaihdettiin renkaat ? ihmettelen vain.

Kyllä osaan aivan itse ne vaihtaa ja jälki kiristää.

Sinetti ja Poliisi Hoh Hoh...

• kolmas nainen

Isä vaihtaa renkaat pojan kans.
      Kaveri kiristää pultit sit parin päivän päästä.

Joskus joku muu, joskus liikkeessä. Miten sattuu millonkin. En ole vielä ikinä ilman renkaita ajanut...

• Ettätotanoin

Ostakaa kitkat, niin ei tarvi pariin vuoteen vaihdella pyöriä. Ja rajoitusten/KELIEN mukaan ajelee niin ei noilla päädy edes tilastoihin...

• rose18

meillä käytettiin vaihtaa satulalaukut oikein korjaamolla, oli takana jätetty löysälle kun alkoi kolista ja ite jouduttin kiristään pultteja.. ajatella, mitä äkkijarutuksessa oisi käynyt?

• Ei kannata autoilla

jos ei osaa edes renkaita vaihtaa.

• Mirkku Stadista

Ajan kitkarenkailla kesät - talvet. Eipä ole huolta renkaiden (pyörien) vaihdosta!

• Muut vaihtavat

Yleensä meidän Rollsin renkaat vaihtaa autonkuljetteja, Sairaustapauksissa ne ovat vaihtaneet myös hovimestari tai puutarhuri. Puutarhuri vaihtaa useimiten myös Range Roverin renkaat. Vaimon Jaguarin renkaat puolestaan vaihtaa apusisäkkö.

• Two Wheel Drive

Ei olla ajeltu senenempää Rollssilla kun Rangerilla vaan ihan tavallisilla auto-
        merkeillä viimeiset 30 vuotta ja itse on vaihdettu alle niin kesä kun talvipyörät,
        paitsi kun on ostettu uusi rengaskerta silloin kiekot on laitettu alle liikkeessä.

Viimeksi kun ostin uudet kesäkiekot niin ilmayssy-kausityöläinen hutiloi pahasti,
        sillä päästyämme moottoritielle niin alkoi kuulua metallista kalinaa toisesta etu-
        pyörästä ja kun pysähdyttiin levähdyspaikalle tarkistamaan niin huomasin että
        kuskinpuoleinen etupyörä oli enään parilla pultilla kiinni kun niitä pitäisi olla 5.

Eli kannattaa aina tarkistaa pyöränpulttien tai muttereiden kireys ennen kun
        lähtee liikkeelle rengasfirmasta jossa ne hosuu pyörät alle kiireellä.

• Pors Lahtinen

Vaimosi ajeli kolmella pyörällä, olisiko apusisäkkösi jättänyt pultit kiristämättä, kun ei Jaguaari sietänyt pikku tönäisyä?

"Naisrattijuoppo ajoi kolmipyöräisellä Jaguarilla
        Vartti
        Vuosaari
        Tänään kello 15.57

Kommentoi

Tukevassa humalassa autoillut Jaguar-kuski törmäsi kadun varteen pysäköityyn Chrysleriin ja liikennemerkkiin keskiviikkoaamuna Vuosaaressa. Törmäysten vuoksi Jaguarin oikea etupyörä irtosi, mutta kuljettaja jatkoi matkaansa kolmella pyörällä.

Silminnäkijän mukaan auton jäähdytin valutti vedet ulos ja pahasti vaurioituneella menopelillä eteenpäin sinnitellyt kuljettaja pysähtyi viimein Porslahdentielle.

Sivullisen tekemän ilmoituksen perusteella Jaguar-kuskin jäljille päässeet poliisit löysivät pahasti siipeensä saaneen luksusauton Porslahdentieltä. Auton lähistöltä napattu 53-naiskuljettaja puhalsi poliisin alkometriin 3,1 promillea.

Itäisen poliisipiirin komisario Jarmo Heinosen mukaan Jaguar oli katsastamaton ja sen ajoneuvovero oli maksamatta. Poliisi irrotti Jaguarista rekisterikilvet ja määräsi kuljettajan väliaikaiseen ajokieltoon.

Törkeän rattijuopumuksen lisäksi poliisi epäilee naista törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ajoneuvorikkomuksesta sekä ajoneuvoverorikkomuksesta."

• Dor.ka

Kannattaa käyttä joo ihan pajalla vaihattamassa suvukumit auki.Momentit perseellään ja renkaita et saa enää käsin irti eli se siitä...

• niin rengaissa

Rengaissa on iso reikä, onko niin paksua pulttia kun on reiäntäyteinen. Pultti per reikä. Vai laitetaanko rengaan reikään vanne. Ja puttit vanteessa oleviin reikiin.

• ????

Lasten tekemiseenkin pitäs varmaan olla joku lupa, ettei kaikkein tyhmimmät yksilöt pääse lisääntymään.

• Paholainen666
    • ange-lina1999

Taitaa olla rengaskauppiaan kirjoitus.

• Autoasentaja2

Alkuperäiseen kysymykseen (kuka vaihtaa renkaasi) vastaus: Vaimoni ja tämä on tosi:)

• kaamsoos

Vein -90 luvulla autoni renkaiden vaihtoon huoltoasemalle jossa suoritettiin
      renkaanvaihtoja. Lähdin illemmalla perheeni kanssa kohti Helsinkiä.
      Kamala kolina ja täristys. Takarengas irti. Vauhtia oli 100 kmh ja onneksi sain pysäytettyä. Muuten olisi tullut ruumiita. Että tällaisia ne valtuutetut rengasliikkeet tekee

• Oma apu paras apu

Rengasliikkeissä tosiaan häärää kaikenlaista kiireapulaista sesonkiaikaan, osaamisen kanssa voi olla niin ja näin.

Omaan autooni oli (ihan tunnettu) rengasliike asentamassa uusia talvirenkaita väärään pyörimissuuntaan kunnes puutuin asiaan kun seurasin hommaa sivusta.

Syy miksi vaihdan itse, on pääasiassa helppous. Jos ryhdyn varaamaan aikaa renkaanvaihtoon ja lähden sitten paikan päälle vaihdattamaan renkaat, niin aika kuluu paljon enemmän kuin se puoli tuntia mikä hommaan menee omassa pihassa. Omalla momenttiavaimella varmistuu että kireys on sopiva. Parikymmentä vuotta olen vaihtanut itse renkaat kahteen eri autoon eikä ongelmia ole ollut.

• Kokoomuslainen naziz

Juu ja kaikille autoilijoille pakolliseksi poliisi takapenkille istumaan joka valvoo
      koko ajan miten ajat....

• mk

Menee motonettiin ja jos ei muuten usko niin ostaa momenttiavaimen ja laitta vanteen kiinnityspultit 8 kilon momenttiin ja jos ei usko niin 12 kiloa niin varmasti pysyy. Itse aina vaihtanut renkaat itse koska siinä ajassa kun lastaat renkaat autoon ja etsit sen rengasliikkeen niin ne renkaat on siinä pihassa vaihdettu ja itsellä on sähkökayttöinen pulttipyssy ja hallitunkki että saa joko etu tai takapään renkaat yhdellä nostolla vaihdettua. Ne henkilöt ovat joko laiskoja tai peukalo keskellä kämmentä jos ei renkaan vaihto onnistu. Ainoa asia mikä pitää muista on että vanteiden kartio-osa mihin pultti kiristyy pitää muistaa rasvat vaihdon yhteydessä ja niin edelleen.

• PULTIT KIINNI

SEHÄN ON PÄIVÄN SELVÄ ASIA ET EMÖÄNTÄ NE RENKAAT MEILLÄ VAIHTAA MINÄHÄN EN KÄSIÄNI ALA SIINÄ HOMMASSA TURHAN TAKIA TAHRIMAAN SILLÄ KUN SITÄ AIKAA RIITTÄÄ NÄIN ON TEHTY JO 30 VUOTTA

• .

Joo tottakai luotan "ammatti" miehiin tässä asiassa...ei ole vasta mennyt kun 2 sarjaa muttereita näitten tollojen kanssa...Vaatii ihan helvetillistä ammatitaitoa tuo renkaanvaihto ja silti se osataan vielä tehdä PÄIN PERSETTÄ. Mistä näitä "ammattimiehiä" tulee? Miten noin yksinkertaisen asian voi kusta noin totaalisesti?

• Michelin man

En ole ikinä maksanut kenellekkään renkaiden vaihdosta. Pelkkää laiskuutta, jos ei saa muutamaa mutteria paikoilleen.

• omat rengaat

Itse vaihdan pyörät, rengasliike renkaat, ei ole kuin rengasraudat ja tasapainotuslaitetta en raaski ostaa.

• Tötteröstä

Kukaan ei jumalauta hoida mun auton korjauksia, en kai mä anna muiden nussia vaimoonikaan.

• Höpö höpö

HÖPÖ HÖPÖ....JOSKUS VOISI TODELLA PUHUA JOTAIN ASIAAKIN TÄÄLLÄ PALSTOILLA...

• Tunkki ja ristikko

Onkohan aloittaja joku EU-komissaari kun tuollaisia pakkoja ehdottelee?? Helvetisti kiinnostaakin maksaa työstä josta nykyään on vielä itse vastuussa!

• Tee itse 67

Joo,siihenkin tarvitaan 3-vuoden koulutus,että pyörän pultit hakataan niin tiukkaan pulttipyssyllä että pyöränpultti venyy. Olen kerran saanut vaihtaa,monta pyöränpulttia yhden ylikoulutetun rengasasentan jäljiltä.Jos tarviin uudet renkaat,ruuvaan ne taatusti itse alle.

• RealKamaa

Täytyy sanoo suoraan, että dorkat eivät käytä omaa päätään siis maalaisjärkee ja muista turvallisuutta itse. Itse olin naisena duunissa auto alan asiakaspalvelijana siis toisinsanoen laskutus puuhissa. Myynti miehet olivat joko iloisia tai vanhoja tolkuttomi valittajia/räkijöitä henkisessä mielessä. Monelta vain puuttuu stainertasonen selkäranka tehdä likaisempiakin hommia kun elää toimistohygieniassa ja palvelunparissa. Hienostelijat kuuluvat palikka aivotasoo nykyään. Ajattelin vain realisoida itsetoimintaa. Sitä paitsi Suomen äidinkieli ei ole kehittynyt yhtään mihinkään. Menkääs kuuntelemaan pääkiinni kahvilaan miten sssss-painotteista Suomen kieli loppi pelissä on. Eesti jyrää kohta edellä omalla politiikallaan. Siis S-symboliikka on turhaa itämaisuutta. Umpi käärmeistä toimintaa kuin kauppiksen miestä katsoisi silmiin.

• pekkapuupää44

Aika paljon viestejä aiheuttanut aloittaja viestin trolli-peikko. Täyttä shaisseehan tää koko homma on mutta kyllä pari kertaa kuitekin naurahti kun luki näitä viestejä.

• Otin opiksi

Yleensä olen vaihtanut renkaat itse, Kerran tosin vaihdatin renkaat liikkeessä joka mainoksen mukaan myy kuutta auto merkkiä ja kahtasataa mallia. Mutteri pultit oli koneella paukutettu niin tiukille ettei niitä saanut auki kuin nostamalla ristikko avainta 2 tonnin tunkilla ylös, Auton paino ei yksin riittänyt vaan piti vielä mennä tunkin vastapuolelle seisomaan ja ryskyttämään. Kovalla pamauksella pulttit sitten irtosi.
      Momennti avain ei paljoa maksa. Minä tosin pystyn jo pultit kiristämään oikeaan momenttiin käsinkin. Työn teen itse niin kauan kuin autoilenkin.

• 7+15

Minä oon painanut ilman kumia menemään jo vuosia!

• ewrwrerwe

ihan ite on tullut vaihdettua renkaat ei se niin vaikeeta ole tai raskasta paitsi jos on peukalo keskellä kämmentä niin sille ei voi mitään:D

• iuguyredurifitr

Mun naapurille kävi niinkin ikävästi että ammattilainen rengasliikkeen asentaja unohti kiristää etu pyörän mutterit.
      Ja 20km jälkeen rupeas ratti täristää ja hips rengas metsään ei kerenny pysähtymään onneksi kerkes hiljentää.

Rengas liikkeen jäljiltäkin tarkistan kireyden momentilla. silloin kun haen uudet renkaat liikkeestä.

Ja itse vaihdan omat renkaat ja monelle muullekkin koska olen ammatiltani koneen asentaja joka osaa tehdä myös vähän vaativampiakin hommia.

• jeeeeeeeeeeee

kapakka viikon loppu,pitää etsiä micelin mies,yön herkuilla se sitten aamulla vaihtaa renkaat autoon,toiminut jo vuosia

• Oma valinta

Tosi luotettavaa joo liikkeessä vaihtaa... toisen puolen renkaat kiristämättä kokonaan kun peruutin auton pois hallista... Kyseessä ammattilaisten paikka. Eli niitä virheitä sattuu ihan tavallisille ihmisille ja sit myös niille ammattilaisille.

• maximus1321

jep, lisäks näitäkin on sattunu että on pulttipyssyllä lähetty suoraan ampumaan pultteja kiinni (väärälle kierteelle). senhän sit tietää mitä siitä seuraa, 6/20 pulttia kierteet sökönä ja pari pyörän napaa vaihtoon, koska sieltäkin puolelta meni samassa rytäkässä kierteet.. asentaja ihmetteli kiristäessään "kyllä menee jäykästi kiinni"

ei se niin paljoa vie aikaa et pyöräyttäis sormin ne pultit alkuun ja sitte ampuis vasta pyssyllä kiinni..

• yks muija vaan16

Täällä nämä jutut on aika hyvää viihdettä.:) Mutta asiaan on ihmisiä jotka ei halua/eivät osaa vaihtaa renkaita.Esim vanhukset ei välttämättä voi itse vaihtaa joten silloin tulee rengasliike apuun.Miksi tuostakin pitää tehdä hirvee haloo???
      Ja varmaan kannattaa ajaa kitkoilla ympäri vuoden....:P
      Tiedätkö että jos ajat niillä kesälläkin niin ne pehmenee ja pito on heikentynyt talvella.

Jatkakaa vaan jauhamista on meinaa hauskaa viihdettä.:)

• VW T3 ja Audi

Muistakaa että joidenkin autojen renkaan pulttien kiristys momentit ovat
      virallisesti jopa 180Nm ! (VW T3)

Pultissa iso pallokanta ja kierre on alumiinivanteessa paha yhdistelmä.
      (Audi) Kanattaa jokin verran ylikiristää tästä normi 130Nm:stä.

Mielestäni jäkikiritys on turhaa ja ajatuksena vaarallinen malli.
      Kun laittaa kunnolla kiinni
      momenttiavaimella niin pysyy koko kauden huolettomasti.
      Toki tarkkailla pitää aina. Kannattaa olla jatko varsi aina mukana jos joutuu tienpäällä löysäämään. Tai kätevä teleskooppi avain.

Tuossa syksyllä rengasliike laittoi pari uutta rengasta Audin alle ja asentaja
      laittoi pultit 130Nm. Huomautin että ei tule pysymään. Kertoi kuitenkin ystävällisesti
      että pitää jälkikiristää. Ajoin 40km kotiin ja pultit pyörivät jo melkein käsin. Huh huh...

Pyörän pulttien kireys on tärkeä asia eikä sitä tule laiminlyödä.

• Hölmöjen hommaaaaa

Johan heitit provon. Missäs rengasasennusfirmassa oot duunissa. Eikös oo tarpeeksi duunia vai? Älykääpiökin osaa vaihtaa renkaat se on toinen juttu että viitsikkö liata käsiä kun joku Älykääpiökin voi tehdä sen paarilla kympillä sun puolesta. Toki jos sulla on hienot vantee tai auto niin kannatta vaihtaa ites niin pysyvät sitten hienoina. Linjaastotyönteolla ei tule koskaan nättiä jälkee.
      Viestiketjun aloittaja on erittäin naiivi, tai sitten heitti hyvän provon.

• ewetwetwet

Mitä VITTUU

seköpäitä

• renkaanvaihtaja

miksi ei renkaita voi itse vaihtaa, itse olen ollut nuorena muutaman vuoden huoltosemilla töissä, renkaita tuli vaiheltua ja tasapainotettua ihan tarpeeksi, jotta ne osaa unissaankin, kun nyt vaihdan itse renkaani, mitä eroa on siinä, jos veisin autoni rengasliikkeeseen, jossa sattuisi vaikka olemaan pari päivää sitten töihin tullut kiireapulainen, onko se parempi kuin minä.
      joskus vaihdatinkin rengasliikkeessä renkaat, muutaman kymmenen kilometriä ajettuani alkoi takapyörästä kuulua outoa ääntä, pysäytin ja huomasin, että parilla pultilla enää kiinni, nekin löysässä,
      ei ole kuulemma mitään takuuta, sanottiin rengasliikkeessä,
      sen jälkeen olenkin itse vaihdellut, on mulla ainakin sama takuu

• Anonyymi

Kyllä ne ammattilasetkin töpeksii ... kävin paikkauttamassa renkaan ... kun seiraavana päivänä aloin vaihtamaan talvirenkaita oli paikatun renkaan kaikki ruuvit kiristämättä ... onkohan tuo jälkitarkastus juuri sitä varten ... itse kun olen renkaat vaihtanut niin ei ole ikinä löystyneet ... oon kyllä niitä välillä tarkastanut ... enemmänkin on ongelmana saada ne avattua vaikka on momenttiavaimella vedetty suosituksiin ja käytetty sitä kuparipastaa ...

• Anonyymi

Et sitten vanhempaa ketjua löytänyt takaiskusi pohjaksi?
        Tietysti vahinkoja sattuu jokaiselle ihmiselle, oli sitten ammattilainen tai amatööri, mutta amatöörillä on paljon suurempi riski. Toisaalta kuitilla tehdyssä työssä on se hyvä puoli, että useimmiten sieltä saa korvaukset jos tyrivät.

• Anonyymi
      UUSI

Olen vaihtanut renkaat aina itse yli 50 vuotta. Nykyään pitäisi olla palvelijat jotka pureskelisivat ruoan ja antaisivat sen sitten syöjälle koska pureskeleminen on uuvuttavaa. Näin tekivät muinaiset rikkaat roomalaiset.

• Anonyymi
        UUSI

Toiset kokevat renkaanvaihdon miehekkääksi ja siksi se pitää tehdä itse, hihii!

• Anonyymi
      UUSI

Renkaita en ole vaihtanut mutta pyörät aina 2 kertaa vuodessa.

• Anonyymi
        UUSI

Saivartelijoista ei kukaan tykkää.
        Yleisesti puhutaan ihan ammattipiireissäkin renkaiden vaihdosta kun vaihdetaan kesäpyörä talvipyöriin.
        Mutta mulkku on aina mulkku.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      148
      3642
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      95
      3584
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      42
      3133
    4. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      17
      2490
    5. Miksi eristäydyt?

Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      181
      2142
    6. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?

Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu
      Tv-sarjat
      24
      1356
    7. Kuvaile kaivattuasi kolmella emojilla.

:) 😛😆😱
      Ikävä
      90
      1165
    8. Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!

Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1041
    9. Jos elämäsi ihminen

on osoittanut kiinnostuksensa, niin kannattaa vastata edes jotain vaikka mikä olisi. Toista mahdollisuutta ei välttämätt
      Ikävä
      69
      978
    10. Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa

Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      947
    Aihe