Äitiysloman pituus, isäkuukausi

wiuhtiiii

Hei,

Kysyisin, kuinka äidit olette menetelleet isäkuukauden kanssa?

Emme vielä ole täysin varmoja pitääkö mies isäkuukauden.
2kk ennen äitiysloman alkua tulee ilmoittaa työnantajalle raskaudesta ja äitiysloman alkamis -ja loppumispäivät kirjallisesti.

Kysymys kuuluukin, jos anon kelalta koko äitiysloman itselleni ja ilmoitan kyseiset päivät työnantajalle.
Voinko myöhemmin ilmoittaa työpaikalle äitiyslomani lyhentyneen, jos mies päättääkin pitää isäkuukauden?

Tämän isäkuukauden pitäminenhän edellyttää 12 viimeisen äitiyslomapäivän siirtämistä isälle, joloin äidin äitiysloma luonnollisesti lyhenee.

5

422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikea selittää

Ilmota töihin vaikka siihen asti kun äitiysloma loppuisi miinus ne 12 päivää. Jos sitten oletkin itse loppuun asti kotona niin 2kk aikaisemmin ilmoitat että oletkin 2 viikkoa pidempään pois töistä. Vaikka anoisit kelalta koko ajan itsellesi se ei haittaa, jos isä pitääkin sen kaksi viikkoa niin kela sitten vähentää myöhemmin sen kaksi viikkoa sinulta pois.

Siis kaksi kuukautta ennen (viimeistään) äitiyslomalle jäämistä sinun pitää ilmoittaa että jäät äitiyslomalle mutta sinun ei tarvitse vielä tietää milloin palaat töihin!! Ilmoitat siitä aina kaksi kuukautta aiemmin. Esim ilmoitat että jäät silloin ja silloin äitiyslomalle ja olet sen noin 4kk minkä itse äitiysloma kestää. Sitten kaksi kuukautta enne äitiysloman loppumista ilmoitat että jäät sille vanhempainrahalle niin ja niin pitkäksi aikaa. Kun vanhempainrahakausi loppuu niin taas kaksi kuukautta aiemmin ilmoitat jos olet jäämässä vaikka hoitovapaalle.

Kun isä pitää 12 viimeistä päivää (tai enemmän) VANHEMPAINRAHAKAUDESTA (ei äitiyslomasta) niin hän saa pidennetyn isäkuukauden. Esim minun mieheni pitää sen 12 päivää niin hänen koko isäkuukausi on yhteensä kuusi viikkoa. Itse äitiysloma ei ole kuin sen noin 4kk ja tämän jälkeen alkavalla vanhempainrahakaudella voi myös isä olla kotona jos äiti haluaa töihin. Tai tietysti molemmat voivat olla töissä

• wiuhtiiii

Tarkennusta vielä omaan kirjoitukseeni...
        Tarkoitin vanhempainrahakautta vaikka kirjoitin epähuomiossa äitiysloma :)

Tarkoitukseni olla vanhempainrahakausi kotona ja mahdollisesti siirtää miehelle ne vanhempainrahakauden 12 viimeistä päivää isäkuukautta varten.

Meillä työnantajalle tulee ilmoittaa äitiysloman pituus vanhempainrahakausi mukaanlukien etukäteen. Siksi tämä onkin vähän kinkkistä...

Onko muita, jotka ovat vastaavan tilanteen läpikäyneet?
        Miten olette toimineet?

Kiitos jo tulleista ja tulevista vastauksista :)

• kummastunut äippä

Outoa...tuleeko oikeasti ilmoittaa etukäteen koko aika. Kysypä jostain...mielestäni se on kyllä ihan yleinen käytäntö että kaksi kuukautta aikaisemmin pitää aina ilmoittaa. Ettehän te vielä voi tietää millainen se tulokaskaan on...onko vaikka eritysen vaativa lapsi. En ole koskaan kuullut että kenenkään pitäisi ennen lapsen syntymää tietää päivä milloin menee töihin tai että pitääkö isä isäkuukauden ja pitääkö sen heti äidin vapaan jatkoksi vai vaikka siirrettynä. Selvitä asia onko tosiaan noin ja jos on niin toimiiko työnantaja oikein. Kysy kelalta vaikka

• vmskljvöesl

Tuossa palstarivin ylin vaihtoehto on tuo kelakerttu osio josta saa ihan oikeat vastausket näihin kysymyksiin. Kysy sieltä niin tulee selkeästi oikea vastaus!

• fisutt

Itse anoin vanhempainrahakauden alkujaan kokonaan itselleni, mutta kun kelalle laitettiin paperit isäkuukauden anomisesta, niin kelalta tuli automaattisesti ilmoitus omasta vanhempainrahasta, että niiltä kahdelta viimeiseltä viikolta ei rahaa minulle makseta. Töihin ilmoitin alunperin koko äitiysloma-ajan, sekä vanhempainrahakauden ajan. Samoihin aikoihin kun tuo isäkuukauden anomus laitettiin kelalle (2kk ennen isäkuukauden alkua) ilmoitin töihin päivämäärän milloin olisin tulossa takaisin töihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2592
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      63
      2478
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2300
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1559
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1552
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1452
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1250
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1206
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe