Kuvaan tällä hetkellä canonin 7D:llä ja olen harkinnut kakkosrungon ostoa. (Matkoilla luonnossa objektiivien vaihto ei ole ihan optimijuttu...) Vaatimuksena on lähinnä se, että kamerassa tulisi olla täysikokoinen kenno, jolloin pystyisin hyödyntämään nykyiset objektiivini, joiden polttovälit menevät osittain vähän hölmösti päällekkäin.
Lähinnä olen miettinyt käytetyn 5D:n tai 5D Mark II:n ostoa. Myös käytettyä 1D Mark II:ta olen miettinyt (tiedän, ettei ole täysikennoinen), mutta 5D:ssä vetoaa kompaktimpi koko, sekä se, että kaikki nappulat ovat enemmän samoilla paikoilla kuin 7D:ssä.
Minua kiinnostaisikin se, että mitä eroa tulisin huomaamaan 5D:tä käyttäessäni nykyiseen kameraani verrattuna? Ja ovatko erot niin huomattavia, että minun ei kannata vanhaa 5D:tä ostaa vaan uhrata tonni enemmän rahaa ja ostaa Mark II? Onko 5D:n kanssa ollut ihmisillä ongelmia kennon pölyyntymisen kanssa, siinähän ei ole automaattista kennon puhdistusta, toisin kuin uudemmissa Canoneissa...?
Olen täysin harrastetason kuvaaja, en ammattilainen!
Canon 5D (mark I) 7D:n käyttäjälle kakkosrungoksi?
18
491
Vastaukset
- canonEOS
Tuosta vanhemmasta 5D:stä ei ole kokemusta mutta vanha mallihan se alkaa jo olla kun lähiaikoina saattaa tulla mkIII-versio täyskennoisesta.
Mutta 7D ja 5D mk II on molemmat käytössä oikeastaan juuri sen takia että samoilla putkilla saa kaksi eri kuvakulmaa. Pölyn kassa ei ole mitään ongelmia ollut kummassakaan mutta en ole juuri putkia vaihdellut huonoissa oloissa.
Luulis että täyskennoinen sopisi paremmin laajakulmapäähän kun croppikerroin on tasan 1 mutta käytännössä on kyllä melkein toisinpäin. Hyvät laajakulmalasit on pirun kalliita 5D:hen, esim. EF 14mm. 7D:hen taas on ihan kohtuullisella hinnalla tarjolla hyviä vaihtoehtoja esim. Sigma 8-16, Canon EF 10-22. Telepäässä taas 7D:n croppaus auttaa niin ettei tarvi aina 400mm:n putkea...
Resoluutio, ainakin lukujen valossa, on samaa tasoa. Kuitenkin tuon 5D:n isommasta kennosta seuraa pienempi pikselitiheys ja siitä taas johtuu että kohina on vähäisempää ja helpommin hallittavissa kun 7D:llä. Joten ilman salamaa heikossa valossa 5D:mkII loistaa vrt. 7D.
Tarkennus ja kuvausnopeus on taas 7D:ssä omilla lukemilla 5:een verrattuna. Urheilu- ja luontokuvaukseen siis 7D.
Mutta kyllä noilla molemmilla saa ihan riittävän hyviä kuvia ellei sitten ole "peukalo keskellä kämmentä". Silloin ei kyllä auta mikään muukaan.
Suurin ero noissa on tuosta kenonnon koroerosta seuraava kuvakulman erilaisuus. - jfafm.
"Tarkennus ja kuvausnopeus on taas 7D:ssä omilla lukemilla 5:een verrattuna. Urheilu- ja luontokuvaukseen siis 7D."
Kuvausnopeus on seiskassa kaksinkertainen (hyvissä oloissa), mutta seiska on huonompi tarkennusnopeudessa kuin vitonen. Tarkennusnopeus riiippuu ennenkaikkea objektiivista, mutta myös kameran säädöistä.
Itse hankkisin ykkösrungoksi 5D M2:n ja laittaisin seiskan kakkoseksi.- canonEOS
Oikeessa olet kyllä siinä että tarkennusnopeus riippuu täysin objektiiveista.
Vasta 2.8 tai nopeemmilla laseilla tarkennusnopeus on kunnossa. 5.6-6.3- zoomeilla ei ole kehumista missään rungossa. Mutta on tuossa 7D:ssä paljon monipuolisemmat AF-vaihtoehdot vrt. 5DmkII, tarkennuspisteiden valinta, AF-servon nopeus ja AF-servon seurantatavan eri vaihtoehdot. Ne puuttuu vitosesta.
Käyttäköön kukakin 1- tai 2-runkona miten päin haluaa. - canonEOS
canonEOS kirjoitti:
Oikeessa olet kyllä siinä että tarkennusnopeus riippuu täysin objektiiveista.
Vasta 2.8 tai nopeemmilla laseilla tarkennusnopeus on kunnossa. 5.6-6.3- zoomeilla ei ole kehumista missään rungossa. Mutta on tuossa 7D:ssä paljon monipuolisemmat AF-vaihtoehdot vrt. 5DmkII, tarkennuspisteiden valinta, AF-servon nopeus ja AF-servon seurantatavan eri vaihtoehdot. Ne puuttuu vitosesta.
Käyttäköön kukakin 1- tai 2-runkona miten päin haluaa.Lisätään nyt vielä se että objektiivissa pitää tietysti olla rengasmallinen USM-moottori että tarkennusnopeus on kunnossa. Muilla moottoreilla ei oikein vauhdikkaissa tilanteissa pysy tarkennus mukana.
Ja vaikuttaa se runkokin sekä valaistus ja kohteen liikkeen nopeus/ suunta asiaan. Ja kaikenmaailman satunnaiset esteet kohteen ja kuvaajan välissä.
Ei oo siis ihan "mustavalkoinen" asia. Riippuu ja roikkuu monesta jutusta. - Elikäs
canonEOS kirjoitti:
Lisätään nyt vielä se että objektiivissa pitää tietysti olla rengasmallinen USM-moottori että tarkennusnopeus on kunnossa. Muilla moottoreilla ei oikein vauhdikkaissa tilanteissa pysy tarkennus mukana.
Ja vaikuttaa se runkokin sekä valaistus ja kohteen liikkeen nopeus/ suunta asiaan. Ja kaikenmaailman satunnaiset esteet kohteen ja kuvaajan välissä.
Ei oo siis ihan "mustavalkoinen" asia. Riippuu ja roikkuu monesta jutusta.1 1=2 periaatteella Canonin mainostama USM-moottori ei ole aivan "mustavalkoinen" asia.
- Nikon D90
Vähän samaa ongelmaa, minulla kun on Nikonin D90 ja D300s enkä osaa päättää kumpi on se kakkosrunko?? Molemmat kun toimivat moitteettomasti. Tuota D300s runkoa käytän yleiskuvauksessa ja D90 erikoistehtävissä, makrot ja pitkät putket. Näin en yleensä joudu kentällä vaihtamaan putkea. Tulin sille kerran hieman allergiseksi kun ttuli paiskasi roskia kennolle.
- Christine_82
No siis ihan sama, mikä on "ykkösrunko" ja mikä "kakkosrunko", riippunee varmasti kuvauskohteesta. Nykyiseen 7D:hen olen ollut todella tyytyväinen, loistava kamera luontokuvaukseen 100-400mm putken kanssa. 5D:tä käyttäisin lähinnä 70-200mm IS USM -putken kanssa.
Koska en kuvaa (enkä tule ainakaan lähitulevaisuudessa kuvaamaan) ammatikseni, ei minulla oikeastaan ole intressejä käyttää tällä hetkellä 1800€ toiseen kameran runkoon, joten olen vähän niinkuin päätymässä siihen, että ostan käytetyn 5D:n (mark 1). Pitää käydä jossain myymälässä sellaista hypistelemässä ja jos vaikuttaa hyvältä niin ottaa sitten sellainen matkaan, vai?
Onko kenelläkään kokemusta tuosta vanhasta 5D:stä? Jotain syitä, miksi sitä ei kannattaisi ostaa? - Christine_82
Nyt olisi myynnissä Canonin huollon tarkastama, päälle 40 000 ammuttu 5D (mark1) hintaan 699€. Mietin vain sitä, onko järkeä ostaa noin paljon käytetty runko? Toisaalta myynnissä näkee paljon myös yli 100 000 ammuttuja runkoja (varsinkin 1D:tä)... Olen kuullut monien tuttujen kameroiden kestäneen pitkäti yli 100 000 tai 150 000 kuvaa, mutta toisaalta taas joillain on suljin hajonnut jo 50 000 kuvan tienoilla. Kai se on vähän arpapeliä...?
- 60D
Osta pois tuohon hintaan olettaen että rungon kunto on hyvä. Ehkä kannattaa kysyä JASilta paljonko tuo suljinremppa maksaisi.
Ilmeisesti tuo MK I on kysyttyä tavaraa jos uskoo tähän ruotsalaiseen sivustoon:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10031 - 14
60D kirjoitti:
Osta pois tuohon hintaan olettaen että rungon kunto on hyvä. Ehkä kannattaa kysyä JASilta paljonko tuo suljinremppa maksaisi.
Ilmeisesti tuo MK I on kysyttyä tavaraa jos uskoo tähän ruotsalaiseen sivustoon:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10031Voi olla vain pian hankalaa löytää täykennoiseen laseja, kun tuo Canon ilmoitti lopettaneen niiden valmistuksen muuhun kuin uusiin peilittömiin järkkäreihinsä. Tietty käytettyjähän tulee nyt markkinoille pirusti.
- 60 D
14 kirjoitti:
Voi olla vain pian hankalaa löytää täykennoiseen laseja, kun tuo Canon ilmoitti lopettaneen niiden valmistuksen muuhun kuin uusiin peilittömiin järkkäreihinsä. Tietty käytettyjähän tulee nyt markkinoille pirusti.
Ei pidä paikkaansa tuo Canonin peilttömien järkkärien juttu. Kyllä niitä L-laseja saa jatkossakin. Caononhan on pukannut monta uutta mallia markkinoille, miksi se lopettaisi niihin objektiivien valmistuksen.
Fotosidan.se, Stor intervju: Canonchef om spegellöst och framtidens proffskameror. Haastattelu, kesto 14:16. Eipä tullut vastausta kysymykseen peilittömistä järjestelmädigeistä. - 5DMkII
14 kirjoitti:
Voi olla vain pian hankalaa löytää täykennoiseen laseja, kun tuo Canon ilmoitti lopettaneen niiden valmistuksen muuhun kuin uusiin peilittömiin järkkäreihinsä. Tietty käytettyjähän tulee nyt markkinoille pirusti.
Tä? Mistä ihmeestä tollanen tieto? Uutta runkoa pukkaa täydellä kennolla tällä vuodella ja laseja ei enää tehdä. Kai ne vetää kaikki käytetytkin pois markkinoilta ni ihmiset ostaa täyskennoista kameraa ilman obiskaa. Neulanreikäadapteri vaan päähän ja taidetta kuvaamaan.
- 14
14 kirjoitti:
Lisätkääpä pisteet nimimerkkiin
- 14
14 kirjoitti:
Lisätkääpä pisteet nimimerkkiin
Eli 1.4.
Kolkuttaako - Canonisti minäkin
14 kirjoitti:
:D :D :D
- 60D
14 kirjoitti:
Eli 1.4.
KolkuttaakoHeh Heh!!! Eihän näitä keskustelupalstoja pitäisi ottaa liian vakavasti... Nikonhan myös "ilmoitti" eilen uudesta Nq peilittömästä järjestelmästä.... On muuten mahtavat speksit.
- 5DMkII
Hahaa! =) Osu ja uppos!
- Setä taas
Omistan 5D vanhemman mallin jo neljättä vuotta, ja se on minulle hyvä ja riittävä. Aloitin, kun en digikuvausta tuntenut, ostamalla 20D:n. Suhde jäi lyhyeksi, kamerani pitää ehdottomasti olla täyskenno. Siinä on pelkkiä hyviä ominaisuuksia. 5D on lähes täydellinen.
Ainoa pikkukennon valintaa puoltava seikka, tässä hintaluokassa, on kuvausnopeus. Jos kuvaisin toistuvasti nopeaa liikettä, voisin ostaa pikkukennon. Olen kyllä kuvannut menestyksellä WRC-rallia tai vastaavaa urheilua. Epäonnistuneita ruutuja tulee paljon, kun kamerani kuvausnopeus on vain 2 ruutua per sekunti. Eniten kuvaan tilanteita, missä nopeus ei ole tärkeää.
Runkoni huonoin puoli on "vain" 12 megan kenno, vaikka hyviä pikseleitä kaikki. Kuvaan lähes aina ISO100 herkyydellä. Kuvieni laatu ei ole riippuvainen megoista. Joku teoreettinen ominaisuus, jota et edes erota lopputuloksesta, ei merkitse mitään. Kuvan sisältö on tärkeämpää.
Vanhana kuvaajana (aikoinaan kuvasin F1 ja F1 New rungoilla 80-luvun alussa) obiskan kuvakulma pitää olla sama mitä siinä lukee, iso kynnys. En tarvitse mm. elokuvaominaisuuksia.
Kuvaan nykyisellä rungollani vielä tätä menoa 3 - 7 vuotta. Kuvaan vähemmän, mutta laadukkaampia ja valmiimpia otoksia heti kentällä. Roskan kuvaaminen vie väin tilaa ja lyhentää kamertan elinkaarta. Odotan, että 200 000 kuvaa tulee napsittua. Sitten vasta alan harkita vakavasti uuden hankkimista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202343Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071277- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35671