Rakkaus

lottamari<3

53

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A

Älä huolehdi liikaa. Riittää kun uskoo.

• "[[ Rakastuneista miehistä tulee toisen tahtoon paremmin mukautuvia ]],

naisista suhteen jatkamiseen määrätietoisemmin suhtautuvia. Sukupuolten tasoittuva kemia auttaa rakastunutta paria myös paremmin keskittymään toisiinsa."

http://www.tervesuomi.fi/fi/julkaisu/11851

:-D

• M.B.

Nonni.. Testeihin vaan, kun alkaa epäilyttämään, että toinen on kusluikkareilla etenevä liukas kusisti.. :DD Eipä tartte ajatuksia suunnata sen miettimiseen, asian voi vain tarkistaa ja sitten eikö päättämään, että minkälaista tulevaisuutta sais itse kummallekin olla?? Kaksi yksilöä yhdessä kaksin, kaksi yksinäistä yhdessänsä yksin... vai että mitenkä laitetaan...

• M.B. kirjoitti:

Nonni.. Testeihin vaan, kun alkaa epäilyttämään, että toinen on kusluikkareilla etenevä liukas kusisti.. :DD Eipä tartte ajatuksia suunnata sen miettimiseen, asian voi vain tarkistaa ja sitten eikö päättämään, että minkälaista tulevaisuutta sais itse kummallekin olla?? Kaksi yksilöä yhdessä kaksin, kaksi yksinäistä yhdessänsä yksin... vai että mitenkä laitetaan...

Voin alkaa sulle ikiomaksi narskuksi, ja piinaan sua silleen sopivasti, aina kun on tylsä päivä >8-)

• M.B.
        yxex kirjoitti:

Voin alkaa sulle ikiomaksi narskuksi, ja piinaan sua silleen sopivasti, aina kun on tylsä päivä >8-)

:D Sulla tuo itsesuojeluvaisto on hieman huonoissa kantimissa??

• M.B. kirjoitti:

:D Sulla tuo itsesuojeluvaisto on hieman huonoissa kantimissa??

Ei, siivet on vaan niin monta kertaa palaneet ja paikatut että alan tottua. Sitäpaitsi, sä heität ohi ja tähtäät tarkasti..luotan sinuun..liikkumatta senttiäkään =)

• M.B.
        yxex kirjoitti:

Ei, siivet on vaan niin monta kertaa palaneet ja paikatut että alan tottua. Sitäpaitsi, sä heität ohi ja tähtäät tarkasti..luotan sinuun..liikkumatta senttiäkään =)

Juu :) Mutta ei sitten mitään uusia leikkejä. Että omenaa pään päältä jouskarilla ja nuolella...

http://www.youtube.com/watch?v=LAn0vfzEX1o

• Kortisolia, testosteronia ja serotoniinia piikki narsistin peffaan niin johan silmät tuikkii ja empatia tulvii :-D

"Lisämunuaisten ja sukurauhasten herättyä aivot alkavat hallita rakastumisen kemiaa. Serotoniinin voimakas purkaus hermosolujen varastorakkuloista saa aikaan ekstaasin kaltaisen läheisyyden ja hyvänolon tunteen. Empatia kasvaa. Aikaa ja tilaa annetaan omien tunteiden lisäksi myös toisen tunteille."

• M.B.

No ei mun aivoerityksessä oo ainakaan mitään vikaa. Jotenkin noin olen sen läheisyyden ja hyvänolon tunteen kokenutkin.. ekstaasin kaltaisena.. täyshurmio, jossa maailma on se joka huojuu :DD

Siinä sitten vierellä se -viilipytty- , joka sanoissaan väittää olevansa maailman empaattisin samalla kun toisella silmällä vilkuilee kelloa, että millon pitää avata telkkari jääkiekko-ottelua varten.. Ja sehän aukeaa, vaikka pari tuntia ennen..

NAM-NAM. Kuvio kun toistuu riittävän usein, niin onko ihme, että alkaa epäilyttämään oma olemassaolon merkitys toisen rinnalla.. Ja miksi se on tärkeää?? Siksi, kun se on tärkeää!!

*puhun jo itsekseni*

• M.B. kirjoitti:

No ei mun aivoerityksessä oo ainakaan mitään vikaa. Jotenkin noin olen sen läheisyyden ja hyvänolon tunteen kokenutkin.. ekstaasin kaltaisena.. täyshurmio, jossa maailma on se joka huojuu :DD

Siinä sitten vierellä se -viilipytty- , joka sanoissaan väittää olevansa maailman empaattisin samalla kun toisella silmällä vilkuilee kelloa, että millon pitää avata telkkari jääkiekko-ottelua varten.. Ja sehän aukeaa, vaikka pari tuntia ennen..

NAM-NAM. Kuvio kun toistuu riittävän usein, niin onko ihme, että alkaa epäilyttämään oma olemassaolon merkitys toisen rinnalla.. Ja miksi se on tärkeää?? Siksi, kun se on tärkeää!!

*puhun jo itsekseni*

Mitä ne aivot on(?) jotain jälkiruokaa.. mulla ei ole sellaisia ;-D

Kidutin äsken itseäni kolmosen sotaleffalla, nessuliinoja syntyi vuori..pahin vihollinen löytyy yleensä sisältämme.. oli teema.

Toisen rinnalla = sinä olet tärkeä mulle, ja minä sinulle, ja molemmat tiedostaa sen silmät rakkautta hehkuen. :)

• M.B.
        yxex kirjoitti:

Mitä ne aivot on(?) jotain jälkiruokaa.. mulla ei ole sellaisia ;-D

Kidutin äsken itseäni kolmosen sotaleffalla, nessuliinoja syntyi vuori..pahin vihollinen löytyy yleensä sisältämme.. oli teema.

Toisen rinnalla = sinä olet tärkeä mulle, ja minä sinulle, ja molemmat tiedostaa sen silmät rakkautta hehkuen. :)

Mikäs se sellainen sotaleffa oli?? Nuinkin inhimillisellä juonituksella :D

• M.B. kirjoitti:

Mikäs se sellainen sotaleffa oli?? Nuinkin inhimillisellä juonituksella :D

"Platoon - nuoret sotilaat"

Täällä on välillä sellainen puheensorina, ettei kuule kaikkia kysymyksiä :)

Kuinkahan monta olenkaan missannut :-o

• Luin sen artikkelin. Vattu joo. Selittää senkin kun karvat kasvaa. Niinnoin kuin pelkkä kevät sitten saa aikaan moista. Kaikkihan on lopulta vain kemiallisella aineilla terästettyä, ei siinä edes mitään kumppania tarvita.

• Uskon silti ettei mikään kemiallinen prosessi korvaa fyysistä hellää kosketusta. :)

• M.B.
        yxex kirjoitti:

Uskon silti ettei mikään kemiallinen prosessi korvaa fyysistä hellää kosketusta. :)

Kosketuksessa on parantavaa voimaa.

Muistui mieleeni joku tutkimus, jossa pienille gorillavauvoille oli annettu keinoemot. Toiselle pehmeä ja toiselle kova ja metallinen. Kovan ja metallisen keinoemon luota turvaa hakeneesta kasvoi itseensä käpertynyt ja kätöshäiriöinen nuori gorilla. Vai simpanssejakohan olivat ne, raukat.. :/

• yxex kirjoitti:

Uskon silti ettei mikään kemiallinen prosessi korvaa fyysistä hellää kosketusta. :)

Huomaan tulleeni hieman kyyniseksi tänään, ei ihan tavanomaista minääni. Siinä artikkelissa oli paljonkin hyviä, hienoja asioita. Pitivät kyllä paikkansa.

Mutta se mitä sanoit; fyysinen hellä kosketus. Niin. Tavallaan tuo lause juuri satuttaa kovastikin.

Ihmisen lämpö, ihon tuoksu, hellyys, läheisyys. Hiljaisuudessa, sanattomassakin yhteisymmärryksessä. Kosketusta. Ajattomuutta. Nautintoa.

Kipeää tekee, se kaipaus rakkaudesta. Luen siihen kyllä ne kemiallisten välittäjien aiheuttamat vaikutukset, tunnehan on mahtava, lähteä ikäänkuin liitoon. Se tuntuu hyvältä, tavattoman hyvältä. Saa tietynlaista hengen ravintoa; rakkaus on kuin muusa. Ja ruokkii koko ajan itseään, jos antaa sille tilaa. Fyysisyys; lähellä oleminen, ystävyys ja toveruus, rinnallakulkeminen ja jakaminen. Iloita ja riemuita eilisestä, tästä päivästä ja olla onnellinen huomisesta tulevasta. Ihan yhdessä kulkemisesta.

Minua satuttaa se että haluan rakastaa ja olla rakastettu. Hetken huvia en halua. Enkä halua "etsiä" ketään. Mutta täällä sitten mätänen loppuelämäni puhuen rakkaudesta. Vetää hieman kiukkuiseksi. Ja on vielä se pahuksen kevät.

• elisakettu kirjoitti:

Huomaan tulleeni hieman kyyniseksi tänään, ei ihan tavanomaista minääni. Siinä artikkelissa oli paljonkin hyviä, hienoja asioita. Pitivät kyllä paikkansa.

Mutta se mitä sanoit; fyysinen hellä kosketus. Niin. Tavallaan tuo lause juuri satuttaa kovastikin.

Ihmisen lämpö, ihon tuoksu, hellyys, läheisyys. Hiljaisuudessa, sanattomassakin yhteisymmärryksessä. Kosketusta. Ajattomuutta. Nautintoa.

Kipeää tekee, se kaipaus rakkaudesta. Luen siihen kyllä ne kemiallisten välittäjien aiheuttamat vaikutukset, tunnehan on mahtava, lähteä ikäänkuin liitoon. Se tuntuu hyvältä, tavattoman hyvältä. Saa tietynlaista hengen ravintoa; rakkaus on kuin muusa. Ja ruokkii koko ajan itseään, jos antaa sille tilaa. Fyysisyys; lähellä oleminen, ystävyys ja toveruus, rinnallakulkeminen ja jakaminen. Iloita ja riemuita eilisestä, tästä päivästä ja olla onnellinen huomisesta tulevasta. Ihan yhdessä kulkemisesta.

Minua satuttaa se että haluan rakastaa ja olla rakastettu. Hetken huvia en halua. Enkä halua "etsiä" ketään. Mutta täällä sitten mätänen loppuelämäni puhuen rakkaudesta. Vetää hieman kiukkuiseksi. Ja on vielä se pahuksen kevät.

:"(

Sulle tulee jonain päivänä vastaan 'se oikea'. Luota siihen elisakettu. Asiat tuppaa järjestymään.. :')

• M.B.
        elisakettu kirjoitti:

Höpöhöp.. itsesäälin suo on syvä ja upottava!! Et sää mihinkään mätäne, mää kiellän!!

Avoimin mielin uusia tuulia päin, itku silmässä, vaikka väkisin ja kymmenen kertaa Rosen-terapiaa. Määkivän lääkärin määräys. Heti maanantaina puhelin toiseen ja kalenteri toiseen käteen ja aikaa varaamaan :) Jatkoreseptiksi suosittelen kirjakauppaa heti ensimmäisen Rosen-terapia käynnin jälkeisen kahvilakäynnin päälle.

http://www.youtube.com/watch?v=E4i-YQAbpZU

• M.B. kirjoitti:

Kosketuksessa on parantavaa voimaa.

Muistui mieleeni joku tutkimus, jossa pienille gorillavauvoille oli annettu keinoemot. Toiselle pehmeä ja toiselle kova ja metallinen. Kovan ja metallisen keinoemon luota turvaa hakeneesta kasvoi itseensä käpertynyt ja kätöshäiriöinen nuori gorilla. Vai simpanssejakohan olivat ne, raukat.. :/

"Kosketuksessa on parantavaa voimaa."

Ei lisättävää. Näin uskon itsekin.. =)

• M.B.
        M.B. kirjoitti:

Höpöhöp.. itsesäälin suo on syvä ja upottava!! Et sää mihinkään mätäne, mää kiellän!!

Avoimin mielin uusia tuulia päin, itku silmässä, vaikka väkisin ja kymmenen kertaa Rosen-terapiaa. Määkivän lääkärin määräys. Heti maanantaina puhelin toiseen ja kalenteri toiseen käteen ja aikaa varaamaan :) Jatkoreseptiksi suosittelen kirjakauppaa heti ensimmäisen Rosen-terapia käynnin jälkeisen kahvilakäynnin päälle.

http://www.youtube.com/watch?v=E4i-YQAbpZU

http://www.youtube.com/watch?v=c-oIjen50z8&feature=related

Niin ja tämä.. Maailma on sun :)

• M.B. kirjoitti:

http://www.youtube.com/watch?v=c-oIjen50z8&feature=related

Niin ja tämä.. Maailma on sun :)

Ääh. Grr. Haluaa olla itsesäälissä ja ei halua. Tiedän, luotan. Olette kilttejä kamut. Pelottaa vain välillä. Ei se usko aina ketullakaan riitä. Eikä kukaan uskoisi tätä mielipuolista tilannetta missä olen. Enhän minä mitään kenellekään puhu :)

Ai niin, pidän tulppaaneista, helmi- ja maaliskuussa parhaimmillaan.

• M.B.
        elisakettu kirjoitti:

Ääh. Grr. Haluaa olla itsesäälissä ja ei halua. Tiedän, luotan. Olette kilttejä kamut. Pelottaa vain välillä. Ei se usko aina ketullakaan riitä. Eikä kukaan uskoisi tätä mielipuolista tilannetta missä olen. Enhän minä mitään kenellekään puhu :)

Herätyskello auttaa :) Kun alkaa vetää alaspäin, laita kello soimaan 20 minuutin päähän ja laske se käsistäsi. Käännä kellolle selkä ja vajoa itsesääliin. Ajattele kaikki mahdolliset mieleesi tulevat asiat, miksi säälit itseäsi. Jatka harjoitusta kunnes kello soi. Kun kello soi, lopeta. Pyöräytä hartioita, venytä niskaa ja pärisytä poskia ja heiluta päätä puolelta toiselle. Lupaa itsellesi, että saat sääliä itseäsi uudelleen seuraavana päivänä ja tee seuraavana päivänä sama uudestaan. Jatka viikko, vaikka väkisin.

Viikon päästä mieti onko 20 minuuttia tarpeeksi, vai mahdollisesti liian lyhyt aika. Pidennä tai lyhennä aikaa 10:llä minuutilla..

Tämä on kompromissiratkaisu. Itsesääliä SAA harrastaa, mutta siinä saa rämpiä vain hallitussa aikarajassa...

Ja vannon, että toimii!!! Erityisesti jos jaksat olla sitkeä ja harrastaa alkuun intensiivikuurinomaisesti joka päivä, sanotaan 3 viikkoa putkeen.. Sitten voit siirtyä ottamaan yhden itsesäälikerran aina tarpeeseen satunnaisesti :D

T: määkivä lääkäri

Minäkin pidän tulppaaneista. Jopa niin paljon, että on vaikea sanoa mikä tulppaani on kaunein kun kaikki ovat omalla tavallaan kauniita, kuten orvokit ja unikotkin. Käväisi jotakin mielessä, mutta katosi niin vikkelästi, että ei hajuakaan mitä olin ajattelemassa, paitsi Hollantia :DDDD

Aika könytä unten maille, ajatukset karkailee... öitä

• elisakettu kirjoitti:

Olet oman elämäsi sankari elisakettu! Teitpä niin tai näin, kamut ymmärtää. Tää narsismi-palsta tuntuu muuttuneen rakkaus- ja suvaitsevaisuus-palstaksi =)

• M.B. kirjoitti:

Herätyskello auttaa :) Kun alkaa vetää alaspäin, laita kello soimaan 20 minuutin päähän ja laske se käsistäsi. Käännä kellolle selkä ja vajoa itsesääliin. Ajattele kaikki mahdolliset mieleesi tulevat asiat, miksi säälit itseäsi. Jatka harjoitusta kunnes kello soi. Kun kello soi, lopeta. Pyöräytä hartioita, venytä niskaa ja pärisytä poskia ja heiluta päätä puolelta toiselle. Lupaa itsellesi, että saat sääliä itseäsi uudelleen seuraavana päivänä ja tee seuraavana päivänä sama uudestaan. Jatka viikko, vaikka väkisin.

Viikon päästä mieti onko 20 minuuttia tarpeeksi, vai mahdollisesti liian lyhyt aika. Pidennä tai lyhennä aikaa 10:llä minuutilla..

Tämä on kompromissiratkaisu. Itsesääliä SAA harrastaa, mutta siinä saa rämpiä vain hallitussa aikarajassa...

Ja vannon, että toimii!!! Erityisesti jos jaksat olla sitkeä ja harrastaa alkuun intensiivikuurinomaisesti joka päivä, sanotaan 3 viikkoa putkeen.. Sitten voit siirtyä ottamaan yhden itsesäälikerran aina tarpeeseen satunnaisesti :D

T: määkivä lääkäri

Minäkin pidän tulppaaneista. Jopa niin paljon, että on vaikea sanoa mikä tulppaani on kaunein kun kaikki ovat omalla tavallaan kauniita, kuten orvokit ja unikotkin. Käväisi jotakin mielessä, mutta katosi niin vikkelästi, että ei hajuakaan mitä olin ajattelemassa, paitsi Hollantia :DDDD

Aika könytä unten maille, ajatukset karkailee... öitä

Öitä määbää!

• 16

Juu'u, kevät tulee ja hormoonit hyrrää, ei se sen kummempaa ole, jokakeväinen ilmiö.

• A
        elisakettu kirjoitti:

> Minua satuttaa se että haluan rakastaa ja olla rakastettu. Hetken huvia en halua. Enkä halua "etsiä" ketään. Mutta täällä sitten mätänen loppuelämäni puhuen rakkaudesta. Vetää hieman kiukkuiseksi. Ja on vielä se pahuksen kevät.

Nyt on selvästi rytmitysongelma. Tarve uhrautua johtaa sinut uuvuksiin. Jos olisin valmentajasi, niin määräisin sinulle pakollisen lepopäivän joka viikolle.

Valmentajan kannalta on joskus vaikeampaa motivoida huonosti motivoitunutta kuin kaikkensa antavaa. Mutta kaikkensa antava ajautuu helpommin ylirasitustilaan ja hänen kuntonsa voikin vain huonontua.

*Halirutistus ja Hiustensilitys ja Pepulletaputus*: Ei enää tänään.

• A kirjoitti:

> Minua satuttaa se että haluan rakastaa ja olla rakastettu. Hetken huvia en halua. Enkä halua "etsiä" ketään. Mutta täällä sitten mätänen loppuelämäni puhuen rakkaudesta. Vetää hieman kiukkuiseksi. Ja on vielä se pahuksen kevät.

Nyt on selvästi rytmitysongelma. Tarve uhrautua johtaa sinut uuvuksiin. Jos olisin valmentajasi, niin määräisin sinulle pakollisen lepopäivän joka viikolle.

Valmentajan kannalta on joskus vaikeampaa motivoida huonosti motivoitunutta kuin kaikkensa antavaa. Mutta kaikkensa antava ajautuu helpommin ylirasitustilaan ja hänen kuntonsa voikin vain huonontua.

*Halirutistus ja Hiustensilitys ja Pepulletaputus*: Ei enää tänään.

A: tiedostan ongelman, rytmitys- tai yhteensulattamisongelmani. Minulla on vielä paljon kehitettävää siinä. "Uhrautumisen" suhteen olen kyllä tehnyt elämässäni jo useita muutoksia, vaikka ellin työviikko saattaa nyt osoittaa toista. Ongelmani saattaa olla sekin että loikkaan välillä johonkin asiaan niin totaalisesti mukaan, että suljen silmäni muulta.

Valmentaja: minä kai tarvitsenkin sellaista. On vain hyvä asia jos joku toinen sanoo sen, miltä itse sulkee silmänsä. Vaikka olenkin itsepäinen luupää ja teen usein juuri niinkuin miellyttää, enkä tottele komentoja (pieni auktoriteettiongelma, heh) sinulla oli silti myönteinen vaikutus sanomallasi. En luuhannut täällä; tein muita juttuja. Sosiaalisisia kontakteja, shoppailua, poikkeuksellisesti katsoin tv:tä: jotain typerää elokuvaa mutta siinä ei tarvinnut ajatella mitään, kuten lukiessaan kevyttä viihdettä ei tarvitse pohtia mitään. Matolla. Sen verran fuskasin että rakentelin päässäni pienen tarinan. Ja luulen että minulla on jonkinlainen ihastus- tai rakkaussuhde kehittymässä. Ehkä sen nimi on kirjoittaminen.

• A
        elisakettu kirjoitti:

A: tiedostan ongelman, rytmitys- tai yhteensulattamisongelmani. Minulla on vielä paljon kehitettävää siinä. "Uhrautumisen" suhteen olen kyllä tehnyt elämässäni jo useita muutoksia, vaikka ellin työviikko saattaa nyt osoittaa toista. Ongelmani saattaa olla sekin että loikkaan välillä johonkin asiaan niin totaalisesti mukaan, että suljen silmäni muulta.

Valmentaja: minä kai tarvitsenkin sellaista. On vain hyvä asia jos joku toinen sanoo sen, miltä itse sulkee silmänsä. Vaikka olenkin itsepäinen luupää ja teen usein juuri niinkuin miellyttää, enkä tottele komentoja (pieni auktoriteettiongelma, heh) sinulla oli silti myönteinen vaikutus sanomallasi. En luuhannut täällä; tein muita juttuja. Sosiaalisisia kontakteja, shoppailua, poikkeuksellisesti katsoin tv:tä: jotain typerää elokuvaa mutta siinä ei tarvinnut ajatella mitään, kuten lukiessaan kevyttä viihdettä ei tarvitse pohtia mitään. Matolla. Sen verran fuskasin että rakentelin päässäni pienen tarinan. Ja luulen että minulla on jonkinlainen ihastus- tai rakkaussuhde kehittymässä. Ehkä sen nimi on kirjoittaminen.

> Ongelmani saattaa olla sekin että loikkaan välillä johonkin asiaan niin totaalisesti mukaan, että suljen silmäni muulta. [...] Ja luulen että minulla on jonkinlainen ihastus- tai rakkaussuhde kehittymässä. Ehkä sen nimi on kirjoittaminen.

On hyviä ja pahoja addiktioita. Kirjoittaminen on lähes aina hyvä addiktio, koska se on kommunikaatiota joka edellyttää ajattelua. (Chattaaminen pois lukien ehkä? Siinä kun kirjoitetaan nopeammin kuin ajatellaan?)

Sinä teet monia iloiseksi. Hyvin juoksevaa hevosta ei saa ajaa näännyksiin.

• lottamari<3

Mutta, mikä siinä keväässä saa ne hormoonit hyrräämään? Eikö rakkaus hyrrää ilman kevättä?

• 20

Jotenkin se valon lisääntyminen niihin hormooneihin vaikuttaa, en nyt lähde kuuklaamaan tarkempaa analyysia. Rakkautta on kuulemma kolmea eri sorttia, eros, filia ja agape. Niitäkään en kuuklaa vaikka tuo filia kuulostaakin jännältä :)

• lottamari<3

En jaksa kuuklata minäkään. Mutta, valon lisääntyminen ei kai voi olla ainut syy, muutenhan oltaisiin kuolleita lahnoja yli puolet vuodesta ja rakastua ei voisi keskellä kaamosta ollenkaan. Hmm..rakkautta ei voida sittenkään selittää millään hormooneilla ja valolla, sillä se on edelleen mysteeri ja vain rakkaudesta johtuvat toiminnot elimistössä voidaan havainnoida ja selittää...mutta mistä rakkaus alkaa, miksi se alkaa, mikä sen saa alkamaan, miksi se ei ala käskystä, miksi se voi yllättää, miksei se tottele järkeä, miksi se tekee mitä haluaa ja on piittaamattoman säälimätön..jne...

filia...niin ei se ole rakkautta se on ystävyyttä?

• 21

Ilman ystävyyttä ei kai voi olla rakkautta, ystävyys on rakkauden edellytys, muutoin se todellakin on pelkkää hormonaalista kemiaa. Miksei se tottele järkeä? Näen sen niinpäin että järjellä voi sitä hieman ohjailla, kaikkia yllykkeitä ja mielihaluja ei tarvitse noudattaa vaan ottaa se järki käteen ja funtsia uudelleen mitä tekee. Eikä rakkaus välttämättä mihinkään häviä vaikka suhteet loppuvat, se romanttinen rakkaus tosin aiheuttaa eniten tuskaa ja naisille se harlekiinirakkaus taitaa olla jotenkin ominaisempaa kuin miehille. En tiedä, saa korjata jos olen väärässä. Rakastuminen ei ole vaikeaa, rakastaminen on haastavampaa. Avainsana on tahto.

• M.B.
        21 kirjoitti:

Ilman ystävyyttä ei kai voi olla rakkautta, ystävyys on rakkauden edellytys, muutoin se todellakin on pelkkää hormonaalista kemiaa. Miksei se tottele järkeä? Näen sen niinpäin että järjellä voi sitä hieman ohjailla, kaikkia yllykkeitä ja mielihaluja ei tarvitse noudattaa vaan ottaa se järki käteen ja funtsia uudelleen mitä tekee. Eikä rakkaus välttämättä mihinkään häviä vaikka suhteet loppuvat, se romanttinen rakkaus tosin aiheuttaa eniten tuskaa ja naisille se harlekiinirakkaus taitaa olla jotenkin ominaisempaa kuin miehille. En tiedä, saa korjata jos olen väärässä. Rakastuminen ei ole vaikeaa, rakastaminen on haastavampaa. Avainsana on tahto.

Muistaakseni suomenkieli ei riitä kuvaamaan kaikkia niitä rakkauden muotoja, joihin ihmismieli on kykeneväinen... sanoi kreikkalaisessa luostarissa elämäänsä viettävä suomalainen nunna.. Kreikan kielessä kun niitä rakkaudellisia tunnetiloja kuvaavia sanoja oli hieman enemmän :D

Kieli kuvastaa kulttuuria.. Meillä lienee liuta perkeleitä pikkuisineen pitämässä keulapaikkaa, mitä tulee yhden asian monimuotoiseen ilmaisemiseen vivahteineen.. Ja arabiankielessä kamelia kuvastavia sanoja oli noin muutama.
        Rakkaudessa on vivahteita kuten kamelissa karvoja, ikää, kyttyrän lukumäärää, väriä, temperamenttia ja sukupuolta. Täsmäsanat vain puuttuvat..

http://www.youtube.com/watch?v=JFng_yThzqk

• lottamari<3

Hmm..edellyttääkö rakkaus ystävyyttä ja millaisesta ystävyydestä on kysymys??? Mietihän, mihin vedät ystävyyden ja rakkauden rajan? Minusta kyse on eri tunteista ja eri asiasta.
      Filiassa ne tunteet eivät ole rakkauden tunteita, mutta siinä on sama luottamuksen ja hyväksymisen pohja kuin rakkaudessa, joka taas on kahden ihmisen intohimoinen suhde toisiinsa ja jossa nämä tunteet ovat hallitsemattomia, satuttavia, kiihkeitä ja kaipaavia.

Rakkaus ei tottele mielestäni järkeä, sitä ei voi ohjata järjellä, eikä sitä voi valjastaa järjen valjaisiin. Se elää villinä ja vapaana ja sen kestävyys ei ole ennustettavissa. Se on arvaamaton ja sen luonne on herkkä ja haavoittuva. Se on itsekäs kuin tuuli, joka puhaltaa siellä missä tahtoo ja niin kovaa kuin tahtoo.

Rakkaus voi hävitä hetkessä tai kestää ikuisuuden.

Mikä on romanttinen rakkaus? Eikö rakkauteen kuulu aina romantiikka. Muunlaista rakkautta ei mielestäni olekaan. Rakkaudesta kyllä puhutaan monella eri kuvakielellä, kuten äidinrakkaus, Jumalan rakkaus, ystävänrakkaus jne...mutta onko se sittenkään rakkautta vai jotain muuta, jolle emme keksi muutakaan nimeä kuin rakkaus?

Jos ajatellaan ystävyysrakkautta (huono sana), niin minusta se voisi olla jotenkin paljon suojelevampaa kuin intohimoinen rakkaus, jolla voidaan satuttaa tahallisesti tai tahottomasti ja joka voi viedä järjen,..tehdä jopa hulluksi. Filia ei sekoita päätä, mutta intohimoinen rakkaus voi sumentaa mielen ja tehdä ihmisestä järjettömän.

Olen sitä mieltä, että nainen ja mies eivät eroa juurikaan rakkauden suhteen toisistaan. Samat tuntemukset käy molempien päässä ja molemmat kokevat rakkauden samalla tavalla...

Sanoisin, että ihastuminen ei ole vaikeaa, mutta rakastuminen hipoo jo taidetta, jonka jokainen voi tulkita vain omassa mielessään ja sydämessään. Kun rakastuu, niin rakastamisen vaikeus alkaa. Tahdolla emme saa rakkautta pidettyä ja säilytettyä, mutta ystävyyden kylläkin saa säilymään tahdolla, jos siihen on halua..se ei vaadi tosiaan kuin vain tahtoa.

• Osuva ilmaisu: " Lotan edellinen kappale; ihastuminen ei ole vaikeaa, mutta rakastuminen hipoo jo taidetta. "

Ennen rakkautta me ensin ihastumme. Rakkaus itsessään ei ole salaman nopeasti syttyvää tunnetta, se saapuu vasta myöhemmin. Ihastuminen on se salaman nopeasti etenevä tunne, joka saa aistimme heräämään, muutumme valppaimmaksi ja toisaalta taas sokeammiksi. Uskoakseni ne kemialliset aineet jylläävät silloin voimakkaina elimistössämme. Ihastua voimme hyvinkin yllättäen. Ihastuksemme saattaa saapua minkä nurkan takaa, odottamatta. Ja joskus niin, että se ei millään järjellä ole selitettävissä, vaan joku, jokin vastakaiku tai vire toisessa saa eloon jonkin sisällämme avautuvan kukkasen. Vastareaktio. Joskus hitaasti syttyvä, toisanaan taas lumipalloefektin kaltaisella nopeudella edeten. Ihastuminen voi olla niin voimakas tunne kemiallisine ja muine lisukkeineen, että kutsumme sitä rakkaudeksi. Se sisältää jo vivahteen intohimoa; hellittämätön kiinnostus jotakin toista kohtaan, johon tuntee selittämätöntä vetoa. Ihastuminen on vain normaali, terve tunne. Mutta jokin siinä vastaparissa herättää sen henkiin, käsittämättömissäkin yhteyksissä. Sikäli terve tunne, koska se on vapaa narsistisesta rakkaudesta. Eikä tarvitse olla läheisriippuvainen tunteakseen ihastusta. Mutta ihastuminenkin, kuten myöhemmin rakentuva, syvempi tai jopa kaiken kattava (??) rakkauskin voi olla niin väkevä tunne, että kun joudumme laiminlyödyksi tässä tunteessa, saa emootiomme taas uusia haavoja osakseen. Niitä haavoja jo ehkä edellisten joukossa. Ja haavojen määrästä tai pettymysten määrästä riippuen alamme väistämättä kovettaa itseämme, sulkien pois noita viekkaita tunteita, koska emme kertakaikkiaan enää kestä niiden lukuisten myrskyjen aiheuttamaa tuskaa. Alamme kovettaa itseämme, emme halua tuntea, panssaroimme ja kilpistymme. Ja näin pilaamme itseltämme mahdollisuuden elää ja riemuita, koska tilalle astuu kyynisyyttä ja katkeruutta.

• 17

Tästä tullaankin jo siihen tosiasiaan että rakkautta on yhtä montaa eri versiota kuin sen kokijaa ja yleensä melko subjektiivinen kokemus. En voi kieltää kummankaan (kenenkään) näkemystä rakkaudesta koska se on tavallaan jokaiselle totta. Voin vain kertoa oman näkemykseni, mutta sekään ei ole sen enempää väärä kuin oikeakaan. Antaa sen nyt kuitenkin vielä olla toistaiseksi omana tietonani vain :)

• 17 kirjoitti:

Tästä tullaankin jo siihen tosiasiaan että rakkautta on yhtä montaa eri versiota kuin sen kokijaa ja yleensä melko subjektiivinen kokemus. En voi kieltää kummankaan (kenenkään) näkemystä rakkaudesta koska se on tavallaan jokaiselle totta. Voin vain kertoa oman näkemykseni, mutta sekään ei ole sen enempää väärä kuin oikeakaan. Antaa sen nyt kuitenkin vielä olla toistaiseksi omana tietonani vain :)

Maapallolla on n 7 miljardia erilaista ihmis-rakkautta ;)

• Transferenssi:

Ehkä tunnetuin normaali transferenssin muoto on rakastuminen.

”Sinussa näen hahmot rakkaitteni/ ne kaikki sait ja minut
      kaikkineni” William Shakespeare, 31. sonetti.

Mun transferenssini saa vissiin mut tykkäämään teistä ystävistä ;)

• lottamari<3

Ihminen on siitä kummallinen olento, että kaiken karvaankin kalkin jälkeen hän edelleen on valmis nielemään kalkkinsa ja valmis uskomaan ja luottamaan vahvasti rakkauteen. Rakkauden kaipuu on ihmisessä niin voimakas ja kestämätön, että lopulta ihminen rimpuillen selviää siitä kyynisyyden ja katkeruuden suojasta ja haluaa nähdä rakkauden taas ihmeellisenä voimaannuttavana onnellisuuden tuojana elämässään. Ihminen ei voi elää ilman rakkautta jokainen tietää sen, siksi ihminen ei niin helpolla anna periksi ja luovu rakkaudesta. Rakkaus on yhtä kuin elämä ja elämä ei ole mitään ilman rakkautta.

Rakkautta ensisilmäyksellä ei mielestäsi voi olla vai? Kun sanot, että rakastuminen ei itsessään tapahdu salamannopeasti, mutta ihastuminen kylläkin, niin mitä jos tuo ihastuminenkin onkin jo sitä rakkautta? Mitä jos se ei eroakaan muulla tavoin rakkaudesta kuin vaan sen syvenemisen olomuodon kautta? Minusta sanonta "kuin salama kirkkaalta taivaalta" voi kuvastaa juuri sitä, että rakkaus voi iskeä kuin salama ja saada meidät saman tien koukkuun tajuamatta sitä edes heti itsekään. Kun tarinoissa se pieni Amorin enkeli ampuu rakkauden nuolen ihmiseen, niin voi hyvin kuvitella, kuinka hän tietämättömänä ensin kulkee hetken matkaa ja vasta sitten alkaa miettiä mikä siellä niskassa oikein kutittaa jatkuvasti niin kovasti, eikä se kutina lopu raapimallakaan. Vasta vetämällä sen nuolen niskasta irti tajuaa mikä sen kutinan aiheuttaja oli. Niin salakavala, niin näkymätön, niin viattoman oloinen, niin viekas ja ovela on rakkaus. :D

• A

Kiitos kaikille. :)

Minä en oikein osaa erottaa "romanttista" rakkautta "luonteeseen" ihastumisesta (henkisestä/platonisesta rakkaudesta, ystävyydestä/kaveruudesta, monia nimityksiä käytetään), vaan pidän "molempia" samana asiana.

Rakkauden _määrä_ eri ihmisiin kyllä vaihtelee, mutta _laadullista_ eroa ei siis mielestäni ole, vaan samasta asiasta on kyse.

Tässä on yksi tällainen artikkeli, joka vähän viittaa omaan ei kovin yleiseen ajattelutapaani: http://treesong.org/Beyond-Platonic-and-Romantic-Love

(Saatan tiedostamattani rationalisoida ei-rationaalista. Ei voi tietää.)

• A kirjoitti:

Minä en oikein osaa erottaa "romanttista" rakkautta "luonteeseen" ihastumisesta (henkisestä/platonisesta rakkaudesta, ystävyydestä/kaveruudesta, monia nimityksiä käytetään), vaan pidän "molempia" samana asiana.

Rakkauden _määrä_ eri ihmisiin kyllä vaihtelee, mutta _laadullista_ eroa ei siis mielestäni ole, vaan samasta asiasta on kyse.

Tässä on yksi tällainen artikkeli, joka vähän viittaa omaan ei kovin yleiseen ajattelutapaani: http://treesong.org/Beyond-Platonic-and-Romantic-Love

Huh mikä tietopaketti :)

Musta tuntuu että mulle sopisi
        platonisen ja romanttisen rakkauden yhdistelmä, höystettynä fyysisellä, henkisellä ja emotionaalisella läheisyydellä.

Tekstissa sivuttiin myös tuntemattoman rakastamista 'On joitakin ihmisiä, joita emme ehkä koskaan näe ollenkaan, ja silti tuntuu hyvin yksinkertaiselta ja helpolta rakastaa niitä lähes abstrakteja...'

Kiitti A
        Lähimmäisenrakkaudella =)

• lottamari<3
        A kirjoitti:

Platoninen rakkaus mitä se on? ei siinä ole ollenkaan kysymys rakkaudesta vaan se on ystävyyttä. Ystävyys sekoitetaan usein rakkauteen. Ystävästä voi pitää ja häntä voi tietyllä tapaa pitää hyvinkin läheisenä, mutta rakkaudesta ei mielestäni ystäyydessä voida puhua. Ystävyys on ystävyyttä ja rakkaus on ystävyyttä syvempi tunne, eli rakkautta. Rakkauteen taas kuuluu paljon muutakin mitä ystävyys ei voi antaa.

• 32
        yxex kirjoitti:

Huh mikä tietopaketti :)

Musta tuntuu että mulle sopisi
        platonisen ja romanttisen rakkauden yhdistelmä, höystettynä fyysisellä, henkisellä ja emotionaalisella läheisyydellä.

Tekstissa sivuttiin myös tuntemattoman rakastamista 'On joitakin ihmisiä, joita emme ehkä koskaan näe ollenkaan, ja silti tuntuu hyvin yksinkertaiselta ja helpolta rakastaa niitä lähes abstrakteja...'

Kiitti A
        Lähimmäisenrakkaudella =)

Narsistin kanssa oli just sitä romanttista rakkautta, ah mitä kuvitelmia ja kaikki vaan oman pään sisässä :) Enemmän kuin romantiikkaa kaipaan kuitenkin kumppanuutta ja ystävyyttä, ilman niitä ei tule mitään. Ei ainakaan mulle enää romantiikkaa kiitos.

• pohiskelija
      • 4

Ehkäpä vastaus löytyy kehityspsykologiasta.

• lottamari<3

• M.B.

En ole narsistisesti käyttäytyvissä ikinä törmännyt suureellisiin kuvitelmiin mahtavan täydellisestä rakkaudesta. Kyllä ne on ollu niitä romanttisuuteen taipuvaisia herkkäilijöitä, jotka ovat unelmoineet kympillä siitä, minkälaista on täydellinen rakkaus.

N:llä se usein tähtää, se unelmointi, seuraavaan mahdolliseen saamiseen... "Kaikki on täydellistä ja niin ihanaa sit ku me saadaan se auto" - tyyppistä kommenttia tulee satasen tuntivauhdilla N:n suusta. Täydellisen rakkauden pohtijat ovat ihan muunlaisia ja kaikista parhaat täydellisen rakkauden pohdinnat ovat poikkeuksetta AINA sisältäneet sen, "yhdessä vaikeuksien kautta voittoon" - aspektin, eli täydellinen rakkaus sisältänyt vaikeuksia mutta usko yhteiseen ME-henkeen on ollut todellisuuteen pohjautuvaa. N:n kanssa siitä ME-hengestä saa vain haaveilla, N:n keskittyessä ulkoisiin merkkeihin hyvinvoinnista. Mutta, toiset ovat enemmän materialisteja kuin toiset, ja toiset ovat vähemmän henkisiä kuin toiset.

• A

• A
    • -Rakkaudella-

"Kevätpäivän astellessa hämärää kohti minä muistelen teitä. Sen käydessä ikkunasta sisään huoneeseeni tervehdin sitä ilolla. "Ihanaa nähdä sinut !"

Koska sen näkeminen auttaa minua näkemään sen valtavan ilon; mikä olemustani täyttää. Aistit joilla koen, sydämeni jolla tunnen, kehoni joka toimii, mieleni jolla ajattelen.

Kaikella sillä, mikä on itseäni, omaani ja tätä hetkeä. Mikä minulla on, olen iloinen siitä. Löytääkseni kadotetun ilon; minä tarvitsin siihen teitä. Ja autoitte minua etsinnöissä."

• Kaksi koskettavaa, ja erilaista rakkauselokuvaa :

Twelve Monkeys (Bruce Willis) ja A Beautiful Mind (Russell Crowe)

• M.B.

Joka ainoaan rakkausaiheiseen elokuvalistaan lisäisin vielä elokuvan Englantilainen Potilas...

• M.B. kirjoitti:

Joka ainoaan rakkausaiheiseen elokuvalistaan lisäisin vielä elokuvan Englantilainen Potilas...

Slummien miljönäärit. Muistelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      26
      2588
    2. Vieläkö odotat että

Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      143
      1971
    3. Haluan sinun kanssa sänkyyn

Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      66
      1907
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      35
      1483
    5. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      58
      1453
    6. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      62
      1357
    7. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      77
      1279
    8. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1194
    9. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      59
      1142
    10. Jos olisin

Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      57
      1137
    Aihe