Nettitullaus

nettishoppaaja

Tullilla on tulossa maalis-huhtikuun vaihteessa uusi palvelu. Tullauksen voi hoitaa kokonaan netin kautta ja paketti tulee tämän jälkeen kotiosoitteeseen tai ainakin lähipostitoimipaikkaan. Palvelusta ei mene mitään palkkioita.

"Nettituonti
Huom! Nettituonti-palvelu ei ole vielä käytössä. Linkki asiointipalveluun lisätään Tullin nettisivuille kun palvelu on käytettävissä.

Tulli ottaa Nettituonti-palvelun käyttöön maalis-huhtikuun vaihteessa. Sinun ei enää tarvitse käydä Tullissa, jos teet tulli-ilmoituksen netissä. Ilmoituksen tekeminen netissä edellyttää, että sinulla on verkkopankkitunnukset, olet saanut Postista tai kuljetusyhtiöstä saapumisilmoituksen ja sinulla on asiakirja, josta tavaran arvo selviää (esim. kauppalasku tai tilausvahvistus). Nettipalvelun kautta voi saman tien maksaa tullauspäätöksen/laskun verkkopankissa.

Kun olet maksanut verot, saat postipaketin suoraan kotiisi tai lähipostiin. Rahtilähetyksen tullauksissa saat maksamisen jälkeen nettipalveluun luovutuspäätöksen, jolla voit hakea tavarat rahtiterminaalista.

Mitä muita vaihtoehtoja tavaran tullaamiseen on?
•Voit valtuuttaa huolintaliikkeen tekemään tullauksen puolestasi. He veloittavat palveluistaan hinnastonsa mukaan. Postipakettien tullauksen osalta löydät ohjeet Itellan tai Posten Ålandin saapumisilmoituksesta.
•Voit pyytää siirtämään postipakettisi itseäsi lähimpänä olevaan tullitoimipaikkaan ja käydä itse toimipaikassa. Siirtopyynnön jälkeen et enää voi hoitaa tullausta netissä.
>> Lista postipaketteja hoitavista tullitoimipaikoista"

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/netista_ostaminen/nettituonti/index.jsp

Itselläni on pysväismääräys Itellalle siirtää kaikki tullattavat paketit lähitullipaikkaan, jossa olen tehnyt tullauksen itse. Ilmeisesti joutuisin tuon siirtomääräyksen peruuttamaan, jotta voisin alkaa käyttää nettitullausta.

2

977

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nettishoppaaja

Hyvinhän tuo tuntuu toimivan. Tuli kaksi EMS-pakettia Kiinasta, jotka jouduin tullaamaan. Tullauspäätös tuli heti. Maksettuani alvit verkkopankin kautta lähti tullilta heti Itellalle tieto siitä, että paketit voi laittaa tulemaan. Tulivat kahden päivän päästä kotiovelle. Yksi tullaus vei noin 20 minuuttia kokonaisuudessaan. Toinen tullaus meni jo vähän nopeammin.

Ainoa homma, mikä voi tuottaa ongelmia, on taric-koodi. Jos ei luettelosta itse saa selvitettyä, voi kysyä koodia tullivirkailijalta puhelimitse kesken lomakkeen täytön.

Tulli kertoo jossakin ohjeessa, että ei saa alkaa tullata ennenkuin Itellalta on tullut ilmoitus. Toinen ohje sanoo, että ei saa tullata ennen maahan saapumista. Hyvin onnistui ilman Itellan Itellan ilmoitustakin seurankoodien kerrottua, että paketit ovat Tullipostissa.

• hopsistahooo

Täytyy myöntää, että johan on hankala tuo nettituonti palvelu. Eikä mulla sinällään koneiden kanssa ongelmia ole ja täytän lomakkeet nopeasti.

Mutta kun se lomakkeiden asettelu on niin älyttömän harhaanjohtava, että pakosti heille jää antamatta jotain tarvittavaa tietoa tai sitten antaa tiedon väärään kohtaan. Esimerkiksi kun kysytään vastaanottajan tietoa ja samalla sivulla lähettäjän tietoja, voi helposti ymmärtää, että kysytäänkin tulli-ilmoituksen lähettäjän tietoja. Näin kävi mulle ja keljuttaa. Ei tullut päätöstä heti. Saavatpa sit pähkäillä miksi joku Jarmo lähettää amerikasta ravintolisiä ja nimi on sama kuin vastaanottajallakin.

No voi mua haukkua hölmöksi, mutta helpostiko tuon väärin ymmärtää, kun ylempänä kysytään vastaanottajaa ja sitten ei eritellä että "TAVARAN LÄHETTÄJÄ" vaan "LÄHETTÄJÄ". Helposti ymmärtää ihan vikaan, jos täyttelee nopiaaan.

Lopuksi Taric koodisto on epäloogisesti järjesteltyjä, että ihmettelenpä kuka ihmeen insinööri moiset on aikaiseksi saanut.

Äh, luulinkin että moinen oli helppo käyttönen. No eipä näköjään ollu ku tuli kämmi tehtyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2439
    2. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      154
      1629
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      131
      1598
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      66
      1308
    5. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      1304
    6. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      13
      1160
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      253
      1085
    8. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      156
      956
    9. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      58
      879
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      21
      876
    Aihe