Mikähän mahtaa olla vikana minun 16 v. vanhassa astrassa kun höyryä lykkää ulos etupäästä konepellin raoista ja sisätila ei lämpene ihan normaalilämpöön?
Kun avaa vesisäiliön korkin siellä ei ole painetta joten tiivisteet ilmeisesti ehjiä,joten mystiseltä tuntuu
höyryä
6
2873
Vastaukset
- Astra-96
Tarkasta ensin jäähdytysveden pinnankorkeus. Se kertoo paljon.
Jos pinta normaali, ei höyry tule ainakaan jäähdytysvedestä.
Jos pinta alentunut, niin lisää ja katso seuraava:
Mitä moottorin lämpömittari näyttää? Lämpiääkö normaalilämpöiseksi? (Tai Ooppelin tyyliin normaalin alarajalle) Jos ei, niin termari sökö. Jos kyllä, niin ilmeisesti vesi ei kierrä kunnolla. Joten jäähdytysjärjestelmän huuhtelu olisi paikallaan.- astrakas
Sitä höyryä näyttää tulevan jäähdyttäjän vasemmasta yläkulmasta,sen ison "kiehkuraletkun" vierestä.Kone lämpeni kovasti kun käytin joten se termostaatti voi olla sökö.Voiko se vuoto haitata termostaatin toimintaa?
- Astra-96
astrakas kirjoitti:
Sitä höyryä näyttää tulevan jäähdyttäjän vasemmasta yläkulmasta,sen ison "kiehkuraletkun" vierestä.Kone lämpeni kovasti kun käytin joten se termostaatti voi olla sökö.Voiko se vuoto haitata termostaatin toimintaa?
Tuosta ei käynyt ilmi jäähdytysveden pinnan korkeus. Joka olisi ensiarvoisen tärkeä tieto.
Höyryn tulo viittaa aina jäähdytysveden kiehumiseen. Eli moottorin jäähdytys ei toimi kunnolla. Kun jäähdyttimen veden lämpötila nousee, pitäisi jäähdyttimen termostaattikytkimen kytkeä jäähdyttimen puhaltimen päälle. Tämä tietysti vain, jos vesi pääsee jäähdyttimeen, eli moottorin termostaatti avautuu, kun moottorin lämpötila on noussut tarpeeksi korkealle.
Ajossa ajoviima viilentää jäähdytintä tarpeeksi. Jos moottorin jäähdytysvesi kuitenkin ajossakin pääsee kiehumaan, veikkaisin ensimmäiseksi syylliseksi moottorin termostaattia. Mutta tämä tietysti vain, jos jäähdytysvettä on tarpeeksi, eli kierto on ylipäänsä mahdollinen.
Siispä tarkista seuraavat:
- Jäähdytysveden pinnan taso. Onko normaali?
- Miten korkealle moottorin lämpötila nousee mittarin mukaan?
- Lähteekö jäähdyttimen puhallin pyörimään missään tilanteessa?
- Nouseeko höyryä heti ajon jälkeen, vaiko vasta pitkän aikaa paikalla käymisen jälkeen, esim. ruuhkassa? - astrakas
Astra-96 kirjoitti:
Tuosta ei käynyt ilmi jäähdytysveden pinnan korkeus. Joka olisi ensiarvoisen tärkeä tieto.
Höyryn tulo viittaa aina jäähdytysveden kiehumiseen. Eli moottorin jäähdytys ei toimi kunnolla. Kun jäähdyttimen veden lämpötila nousee, pitäisi jäähdyttimen termostaattikytkimen kytkeä jäähdyttimen puhaltimen päälle. Tämä tietysti vain, jos vesi pääsee jäähdyttimeen, eli moottorin termostaatti avautuu, kun moottorin lämpötila on noussut tarpeeksi korkealle.
Ajossa ajoviima viilentää jäähdytintä tarpeeksi. Jos moottorin jäähdytysvesi kuitenkin ajossakin pääsee kiehumaan, veikkaisin ensimmäiseksi syylliseksi moottorin termostaattia. Mutta tämä tietysti vain, jos jäähdytysvettä on tarpeeksi, eli kierto on ylipäänsä mahdollinen.
Siispä tarkista seuraavat:
- Jäähdytysveden pinnan taso. Onko normaali?
- Miten korkealle moottorin lämpötila nousee mittarin mukaan?
- Lähteekö jäähdyttimen puhallin pyörimään missään tilanteessa?
- Nouseeko höyryä heti ajon jälkeen, vaiko vasta pitkän aikaa paikalla käymisen jälkeen, esim. ruuhkassa?Kiitos neuvoista,kyllä loppujen lopuksi vesi oli vähissä,lisäsin melko paljon ja höyryn tulo lakkasi ja myös puhallin alkoi puhaltaa lämmintä sisälle. Kovin suuri vuoto ei ole koska ei kerry lammikkoa auton alle ja tiivisteet ei taida vuotaa koska ei ole suurta painetta sisällä.Talvella jo aiemmin lisäsin vettä joten jonnekin se katoaa
- Astra-96
astrakas kirjoitti:
Kiitos neuvoista,kyllä loppujen lopuksi vesi oli vähissä,lisäsin melko paljon ja höyryn tulo lakkasi ja myös puhallin alkoi puhaltaa lämmintä sisälle. Kovin suuri vuoto ei ole koska ei kerry lammikkoa auton alle ja tiivisteet ei taida vuotaa koska ei ole suurta painetta sisällä.Talvella jo aiemmin lisäsin vettä joten jonnekin se katoaa
Joo, näyttäisi sinulla olevan selvästi vuoto. Ei suuri, mutta kuitenkin silmällä pidettävän arvoinen. Se on joko kannen tiivisteessä (kalliimpi remontti), tai jossain muualla (halvempi).
Katso ensin kaikki letkuliitokset, myös lämmittimen kennon liitokst kojelaudan alta. Tosin noin vanhassa voi joku letku vuotaa jo muualtakin, kuin liitoksesta. Mutta vuoto jättää jälkensä. Itseltäni vuoti kerran jäähdyttimen ylimmäinen letkuliitos.
Jos selvää kohtaa ei löydy, katso myös sytytystulpat. Vuotavan sylinterin tulppa näyttää selvästi erilaiselta. Ja silloin on kannen tiivisteen vaihto edessä. Itseltäni vaihdettu kahdesta Opelista. Toisessa vain tulpan väristä huomasi vuotokohdan, toisessa kuului jo pihinää ja oli painetta.
Voit myös omalla vastuullasi kokeilla jäähdytysveteen laitettavia jäähdytysjärjestelmän paikkausaineita.
- ExOpelisti
Jäähdyttimenpääty, yleensä alapääty - hankala nähdä muuten kuin alapuolelta.
Kannattaa korjata tai kohta menee kannentiiviste - kokemusta on.
Jos jäähdytysnestesäiliössä "haisee" bensa, tiiviste on jo mennyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1291165
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051064- 571061
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46939Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.109904