Eli laitoin kokeeksi takapyöriin ruuvinastat , ja ne alkoi painua sisään , ja olivat sen verran painuksissa ettei saanut muutakuin erikoistyökalun tekemällä vängättyä ne pois. No harkkoihin jäi sitten rumat kierteen raastamat reiät , jotka ulottuu melkein koko harkon vahvuuden kumin sisään.Nyt vielä ennen kesäkelejä ongelma on se että ne reiät pitäisi täyttää jollain sikamassalla tai muulla kumiin hyvin tarttuvalla massalla , ettei ne ala kerätä sisäänsä pieniä kiven murusia ym paskaa , joka ajan mittaan syövyttää kumin kudoksiin asti , ja sitten ilmat pihalle. Onko tietoa mitä reikien tukokseksi kannattaisi laittaa , että saisi ne tulpattua niin että kestäisi kulutusta , eikä sepelin palaset ja kivet uppoaisi reikiin.
Ruuvinastat pilasi renkaat
36
15175
Vastaukset
- mitäs menit ruuvaill
lyö niihin nauloilla laudanpalaset kiinni
- Nastat nastat
Laita uudet nastat tilalle. Voit laittaa kierteisiin liimaa, jos haluat niiden pysyvän tiukemmin. Mikä aiheutti nastojen sisäänkiertymisen? Omissani olen huomannut vain nastojen kuluneen (=pyöristyneen avaimen tartuntapinnoiltaan) ja peruutellut niitä aika ajoin pintaan päin.
- 502
Cascon Marin & Teknik -tuubi Prismasta
- kantsii kokeilla
tubeles paikan pätkiä kannattas kokeilla kokeilla,
halpahallissa tai tokmannilla niitä myydää, muistaakseni n.7e sarja- Miten asennat
Meinaatko painaa kumiin läpireijän joka nastan kohdalle että saat koiranpaskan paikalleen? Tuskin pysyy mitkään tubelespaikasta katkotut pätkät ja millä ne sinne reikään saa sisään?
Neuvoisin kääntymään kumikorjaamon puoleen niin neuvovat oikeat aineet, joku sopiva primerilitku ja liimamämmi perään.
- Entiset renkaat
Siinä on kans järjen riemuvoitto ollut sillä , joka keksi että ruuveja ruuvaillaan ehjiin kumeihin. Mutta vastuuhan siirtyy laatikon ruuveja ostaneelle tee se ite miehelle 100% ttisesti kun niitä alkaa makitallansa painelemaan gummiin.
- tekkijä
no joo,onhan noilla auton talvirenkaillakin ajeltu vuosikausia kesäisin nastat poistamalla,reiät tallella. todennäköisyys että reikien takia rengas hajoaa on aika epätodennäköistä,auringonvalo ja normaali halkeilu nykyajan muovipitoisissa kumeissa hoitaa asian ennen sitä.oma kokemus traktorin renkaiden kestävyydestä on vain 35 vuotta joten ei varmaa tietoa.
- Kfesui
tekkijä kirjoitti:
no joo,onhan noilla auton talvirenkaillakin ajeltu vuosikausia kesäisin nastat poistamalla,reiät tallella. todennäköisyys että reikien takia rengas hajoaa on aika epätodennäköistä,auringonvalo ja normaali halkeilu nykyajan muovipitoisissa kumeissa hoitaa asian ennen sitä.oma kokemus traktorin renkaiden kestävyydestä on vain 35 vuotta joten ei varmaa tietoa.
Ensinnäkin renkaista. Renkaan tärkeimmät ominaisuudet muodostuvat kitkasta. Kesärenkailla saavutetaan suuri kitkavoima. Talvirenkailla (nastarenkaat) ei saavuteta niin hyvää, koska kumiseos on nastojen takia pakko valmistaa kovemmasta materiaalista.
Kesärenkaissa ei siis nastat pysy, joten se lienee selvää, että niihin et ole nastoja koittanut laittaa.. Vai onko sekään itsestään selvää.. No toivottavasti ainakin.
Jos siis käytät kesällä vanhoja talvirenkaita, niin en voi muuta kuin kehua loistavaa säästökohdetta. Olet säästänyt muutaman kympin joka ikinen vuosi. Jos vielä olet joka kevät ja syksy tehnyt kyseisen nastojen laiton ja pois oton, niin kehun loistavaa tuntipalkkaa, jonka näillä toimenpiteillä olet ansainnut.
Missään renkaassa eivät pysy nastojen kierteet eikä reiät hyvinä, mikäli niistä nastoja irroittaa. Nämä reiät avautuvat ja löystyvät, josta syystä seuraavan kerran kun koittaa saada samassa reiässä nastaa pysymään, pystyy sen sormin nyppimään renkaasta irti. Ellei niitä nypi käsin pois, niin on ainakin kotipiha vähäsen hiekoitettu nastoilla.
Kyseessä on sama juttu, kun koittaa vanhaan naulan reikään naulata uuden samankokoisen naulan.
Ja muutenkin tekisi mieli kysyä kuinka monta kilometriä vuodessa ajatte autoillanne, mikäli kumit oikeasti hapertuvat alta? Sen ymmärrän, että kumiseos kovettuu, kitkaominaisuudet menettäen, jolloin rengas on vaihtokunnossa. Mutta te keskustelette siitä, minkän ajan kuluttua rengas on niin kuiva koppura, että se alkaa halkeilla, ja siitä syystä ei enää pidä ilmaa sisällä!
Traktorin ymmärrän, traktorilla vedettävän venetrailerin vielä paremmin. Siinä ei välttämättä joka vuosi tule yhtään kilometriä. Mutta henkilöauto... Ihan tosissaan. Ja mitä ne renkaat taas maksoivatkaan? 15" ihan hyvät kesärenkaat saa 350€, talvirenkaista joutuu maksamaan satasen lisää..
Veikkaan hyvin vahvasti, että se renkaan paikkaus on jo itsessään niin kallista, että mikä järki siinä mahtaisi olla? 10€ kun maksaa jostakin tökötistä, niin onko siinä sitten järkeä? Ja taas säästöä syntyy, ihan mahdottomasti.
Teidän ajomäärillä kannattaisi ehkä ostaa jotain rengasrasvaa , joka hoivaisi renkaan ulkopintoja, jolloin armoton aurinko ei pilaisi teidän henkilöautonne ristikudosrenkaita.
Ja mikäli nyt joku alkoi ihmettelemään, että minulla on rahaa vähän, mistä sitten säästän ellen renkaista. Hommaa polkupyörä, aja joka kolmas matka sillä. Säästää aivan helvetisti enemmän rahaa vuodessa, kuin tuollainen idioottimaisuus. Tai myy koko auto pois, ja käytä julkisia ja polkupyörää. Lyhyimmät matkat voit kävellä. - Anonyymi
tekkijä kirjoitti:
no joo,onhan noilla auton talvirenkaillakin ajeltu vuosikausia kesäisin nastat poistamalla,reiät tallella. todennäköisyys että reikien takia rengas hajoaa on aika epätodennäköistä,auringonvalo ja normaali halkeilu nykyajan muovipitoisissa kumeissa hoitaa asian ennen sitä.oma kokemus traktorin renkaiden kestävyydestä on vain 35 vuotta joten ei varmaa tietoa.
Teräsvyö ruostuu,kun nastan reijistä menee vesi vyöhön. Minulla rengas räjähti keskeltä kulutuspintaa. Onneksi se alkoi jumputta n.100m ennen räjädystä,että ehdin hiljentää. Muuten olis ollut pitelemistä 100 nopeudessa eturenkaan räjätäessä.
- Anonyymi
Kfesui kirjoitti:
Ensinnäkin renkaista. Renkaan tärkeimmät ominaisuudet muodostuvat kitkasta. Kesärenkailla saavutetaan suuri kitkavoima. Talvirenkailla (nastarenkaat) ei saavuteta niin hyvää, koska kumiseos on nastojen takia pakko valmistaa kovemmasta materiaalista.
Kesärenkaissa ei siis nastat pysy, joten se lienee selvää, että niihin et ole nastoja koittanut laittaa.. Vai onko sekään itsestään selvää.. No toivottavasti ainakin.
Jos siis käytät kesällä vanhoja talvirenkaita, niin en voi muuta kuin kehua loistavaa säästökohdetta. Olet säästänyt muutaman kympin joka ikinen vuosi. Jos vielä olet joka kevät ja syksy tehnyt kyseisen nastojen laiton ja pois oton, niin kehun loistavaa tuntipalkkaa, jonka näillä toimenpiteillä olet ansainnut.
Missään renkaassa eivät pysy nastojen kierteet eikä reiät hyvinä, mikäli niistä nastoja irroittaa. Nämä reiät avautuvat ja löystyvät, josta syystä seuraavan kerran kun koittaa saada samassa reiässä nastaa pysymään, pystyy sen sormin nyppimään renkaasta irti. Ellei niitä nypi käsin pois, niin on ainakin kotipiha vähäsen hiekoitettu nastoilla.
Kyseessä on sama juttu, kun koittaa vanhaan naulan reikään naulata uuden samankokoisen naulan.
Ja muutenkin tekisi mieli kysyä kuinka monta kilometriä vuodessa ajatte autoillanne, mikäli kumit oikeasti hapertuvat alta? Sen ymmärrän, että kumiseos kovettuu, kitkaominaisuudet menettäen, jolloin rengas on vaihtokunnossa. Mutta te keskustelette siitä, minkän ajan kuluttua rengas on niin kuiva koppura, että se alkaa halkeilla, ja siitä syystä ei enää pidä ilmaa sisällä!
Traktorin ymmärrän, traktorilla vedettävän venetrailerin vielä paremmin. Siinä ei välttämättä joka vuosi tule yhtään kilometriä. Mutta henkilöauto... Ihan tosissaan. Ja mitä ne renkaat taas maksoivatkaan? 15" ihan hyvät kesärenkaat saa 350€, talvirenkaista joutuu maksamaan satasen lisää..
Veikkaan hyvin vahvasti, että se renkaan paikkaus on jo itsessään niin kallista, että mikä järki siinä mahtaisi olla? 10€ kun maksaa jostakin tökötistä, niin onko siinä sitten järkeä? Ja taas säästöä syntyy, ihan mahdottomasti.
Teidän ajomäärillä kannattaisi ehkä ostaa jotain rengasrasvaa , joka hoivaisi renkaan ulkopintoja, jolloin armoton aurinko ei pilaisi teidän henkilöautonne ristikudosrenkaita.
Ja mikäli nyt joku alkoi ihmettelemään, että minulla on rahaa vähän, mistä sitten säästän ellen renkaista. Hommaa polkupyörä, aja joka kolmas matka sillä. Säästää aivan helvetisti enemmän rahaa vuodessa, kuin tuollainen idioottimaisuus. Tai myy koko auto pois, ja käytä julkisia ja polkupyörää. Lyhyimmät matkat voit kävellä.:):) paljon oikeaa asiaa!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
:):) paljon oikeaa asiaa!!!
Nopeat on traktorit kun satasta menee.
- jVJ;V;J
Autonrenkaissa nastojen poiston jälkeen kuumaliimaa pistoolilla.Hyvin on kestänyt.
- Nastat nastat
Minä kierrän nastat aina kesäksi pois. Ja syksyllä samoihin reikiin takaisin. Ei ole vielä kiviä ollut niissä reijissä ruuvien esteenä. Samalla tulee tarkastettua, ettei ruuvit ole liian syvällä tai kovapalakärjet irronneet.
- Halvemmaks tulee
Mutta jos rengas kuluu kesän aikana maantieajossa, niin eipä kulutuspinta enään riitä ,vaan ruuvatessa uudelleen ne menee rungosta pian läpi. Voiko ne muka olla niin kestäviä että kanta ja kovapala säilyy käyttökelpoisina vuodesta toiseen ?. Meillä ajetaan paljon maantieajoa , ja siksi käytetään oikeita isokantaisia työkonenastoja. Ei uppoa raskaassakaan koneessa kumin sisään , vaan kestää samassa tahdissa renkaan kulumisen kanssa , jopa säästää renkaita kulumiselta sulilla keleillä.
- Dacia Duster Mk7
Ei renkaisiin saa mennä ruuvailemaan yhtään mitään kiinni vaan se on rengasliikeen työtä. Oma vikasi kun menit järjetön ruuvailemaan itse. Kun on tyhmä pää saa lompakko kärsiä, sanoi jo muinaiset foinikialaiset.
- ...
Tee-se-itse-mies vauhdissa.
1. Renkaat on suunniteltu sitä silmällä pitäen ettei niihin ruveta tekee omia viritelmiä. Luonnollisestikaan mikään firma tai muukaan instanssi ei ota enää vastuuta sun renkaista kun olet niitä menny sörkkimään.
2. Jos töpeksit liikenteessä ja "tuunatut" renkaat pistetään merkille niin eipä ole sulla paljon puolusteltavaa, vähintään vakuutusyhtiö pesee kätensä koko jutusta. Poliisikaan ei ymmärrä.
3. Osta uudet renkaat, vie vanhat rouhittavaksi, äläkä enää sorki.
Oletko sukua sille pöljälle josta oli juttua jokin aika sitten lehdissä? Se joka porasi vuokratalonsa reikäjuustoksi, veti omat sähköjohtonsa ja hautas ongelmajätteensä takapihalle? Ihan yhtä fiksua toimintaa. - äly älä jätä
"Ruuvinastat pilasi renkaat"
Eikun sinä pilasit. - natsat
Noista nastoista on maastureissa hyviäkin kokemuksia, oikeanpituiset nastat ja liimalla kiinni, ei kannata irroitella vaan kesärenkaat erikseen tai traktorilla ajelee nastoilla.
- Nastat nastat
Outoja viestejä tuossa edellä nastojen kiinnitysfirmojen edustajilta. Taitavat pelätä, että heiltä menee työt, kun traktorimiehet alkavat ruuvailemaan itse nastoja renkaisiin. Missä laissa muka lukee, ettei itse saisi tehdä nastoitusta?
- nastatarkastaja
Tietenkin se lukee nastoituslaissa. Samassa lakipykälässä on lueteltu mitkä nastat on hyväksytty millekin renkaalle.
- H.MOILANEN .
Ei ruuveja ole tyyppi hyväksytty tieliikennekäyttöön.
- Rannilan patentti
Saahan omalla vastuulla hakata vaikka nauloja renkaisiinsa. Noi markkinoilla myynnissä olevat "ruuvinastat " sopii parhaiten peltikaton ruuveiksi , on sitten helpompi pysyä katolla lumenpudotuksessa kun katto on "nastoitettu" ylospäin.
- Nastat nastat
Markkinoilla on myynnissä monen pituisia itse ruuvattavia nastoja. Jos hakut on kuluneet renkaista lyhemmäksi, voi laittaa lyhemmät nastat. Kengissäkin minulla on itseruuvattavat nastat - ne tosi lyhyet.
Toisin on rengasmestareiden nastojen kanssa. Kun renkaassa ei ole enää paksuutta tarpeeksi, ei uusia koneella laitettavia nastoja saa tilalle. - 9+12
Luin jostain nastamainoksesta kyseisistä ruuvattavista nastoista.Siinä luki että nastoja ei saa laittaa vetäviin pyöriin.Mainoksessa oli traktorien irtonastoja ´.
Henkilöautoihin nastoja ei saa laittaa lainkaan.Syystä että nastojen maksimi ulkonema,määrä ja paino on laissa tarkoin määrättyjä.
Nettiliikkeissä olisi hyvä mainita irtonastojen käyttöohjeet. - Ei vetopyörään
Tää on hyvä , ei saa laittaa vetäviin pyöriin. Montakos pyörää 4 vetotraktorissa on vapaastipyörivää. Sitten voi ruuvailla vaikka vanhaan 502 valmettiin etupyöriin niin noudatetaan ruuvikauppiaan asennusohjetta.
- Nastat nastat
"Luin jostain nastamainoksesta ..." Varmaan jostain vaalimainoksesta.
Kumma kun ei ole tullut muille vastaan. Kyllä minulla on itseruuvatut nastat kaikissa vetävissä pyörissä. - Nastakummajainen
Nyt kun täällä tuntuu olevan tietoa nasta-asioista. Kertokaas mikä ihme tekee sen, että suht uudesta pinnatusta renkaasta lähtee melkein kaikki nastat? Kolmessa muussa on nastat ihan ok, mutta tuo yksi rengas loistaa nastattomuudellaan.
Auotoon on tehty nelipyöräsuuntaukset ja muutenkaan ei mitään tärinöitä tai vetelyitä ole. Ajo on normi rauhallista ajoa ja autossa on automaattivaihteisto. Tuo yksi nastaton on apukuskin puoleela edessä.
Todella ihmetyttää tuo asia, koska aiemmin autossa olleet merkkirenkat eivät nastojaan hukanneet. Uskoisin että vika voisi olla rengaskohtainen. En kuitenkaan ole vielä käynyt rengasliikkeessä muiden kiireiden takia.
Yksi nasta oli siinä lamellin huulilla lähdössä ja nyppäsin sen sormin pois. Pitääkö siellä nastan alla olla jokin liima-aine joka "sitoisi" sen nastan renkaaseen?Tässä ei näyttänyt mitään sellaista olevan. Nasta muistutti ihan tavallista huopanaulaa profiililtaan. Harmittaa kun muut renkaat ovat ok ja sitten yksi tekee tällaisen. - kustu nammajainen
Ai hitsin hitsi :O Täähän olikin traktoripalsta :D Anteeksi, tuli nyt väärälle puolelle.
- h-ohohoho
Joo ei helkkari iteki luin ketjun läpi ja kelasin että joku tunkee Corollan renkaisiin nastoja talveksi ja ottaa kevällä pois.
- ljjk127
Tyypillistä Suomi24 keskustelupalstalla. Ei ymmärretä alkuperäistä kysymystä, eikä hahmoteta mitä sillä halutaan kysyä.
Taitaa suurin osa täällä olla AD/HD porukkaa!- Nastat nastat
Minä ruuvvasin ruuvikierrenastani traktorin renkaista pois taas liukkaiden kelien loputtua. Ei niihin renkaisiin mitään syviä koloja jäänyt. Eihän ruuvi kumiin pysyvää koloa voi tehdä. Samoihin reikiin taas syksyllä takaisin.
- Bestgrip
Ei riko rengasta.Valitse oikeanlainen nasta.Näitä on kahta kolmea valmistajaa.
Sellainen nasta jossa on täkkipulttimainen pää saatta vanhemmiten painua sisään renkaan läpi,
näin on joku väittänyt.Sitten on näitä nastoja joissa on ikäänkuin jääkairamainen porapää.
Nämä ei mene renkaan läpi.Isojokelainen myy näitä parempia ruuvinastoja.Itse aion laittaa mallinumero BG1912-3
nastoja.Renkaani koko on 18,4 - 34 ja takapotku.Ketjut poikki ja lokasuoja lommoilla.
Lumi ja pihatöissä riittää ruuvinastat kun ei tarvi metsässä ajaa. - Anonyymi
Jep Meillä on ollu lähes 10v. käytössä kierrettävät nastat pitävät hyvin eikä ole ollut rengasongelmia. Paitsi Michelin ei oo hyvä traktorin rengas, en tiiä mittää oon 45vuotta ollu traktori yrittäjänä .
- Anonyymi
Mitä tehä ku ruuvattavat nastat on loppu? Eli ei oo mistää mistä irrottaa niitä poies muita ku ruuvarilla
Tai millä ne nyt otetaankaa- Anonyymi
Anna olla renkaassa, omassa kuluneet nastat ovat pyörineet jo 10 vuotta ja saavat olla jatkossakin, niiden poistaminen on lähes mahdotonta.
En laittaisi uusia nastoja ollenkaan, ne ei pure lumen läpi jäähän ja pito ei riitä jääkelillä, kun laittaa kuormatun kärryn perään.
Köykästä juttua,, en ymmärrä mitenkä oot onnistunut möhliin ton homman. Itte ruuvvasin ;9X23,3/6,8 BESTGRIP jäänastat 4vuotta sitten traktoriin. Kaikkiin neljään vetävään pyörään yhteensä melkein 400 nastaa. Hyvin ovat pysyneet kiinni kumissa ja petomainen pito peilijäällä.
Viime kesänä toisen (puhjenneen),eturenkaan uusimisessa tuli tarkistettua,, joka ainut ruuvinasta paikallaan... Tietenkin vanhasta renkaasta irti ruuvvaaminen oli haasteellista ja isot reiäthän niistä jäi,,mutta kuitenkin..
Ehkä oot jättänyt nastan kiertämisen puolitiehen,, kun ovat irronneet,,tiedä häntä sitten,mutta itsellä hyvät kokemukset ruuvinastoista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1092820Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212320Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631041930- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1691341Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2841169- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi243979