Identtiset vai epäidenttiset

Vaisnava

Tulipa mieleeni, että voisiko kaksosteni eritahtinen sydämensyke olla merkki siitä, että ovat epäidenttiset? Jos pikkukavereilla on samat geenit, eivät kai heidän sydämensä voisi vajaan viiden kuukauden iässä sykkiä niinkin eri tahtiin kuin 140 ja 160? Vai mikä tuohon sydämen
lyöntinopeuteen vaikuttaa?

Entä onko joitakin muita merkkejä, joista identtisyyden / epäidenttisyyden voisi päätellä? Istukka ei kuulemma kertonut yhtään mitään ultraajille.

13

4057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan

      jos istukoita on selvästi yksi on tulokkaat identtiset, mutta istukat voivat kasvaa myös niin kiinni toisiinsa ettei ne erotu ja jos taas istukat on ihan eripaikoissa on tulokkaat erimunaiset eli ei-idettiset kaksoset, eli varmuudella ei voi sanoa ellei selkeesti yksi tai selkeesti kaksi istukkaa.

    • Reetta

      olen pohtinut tällaista, että miten voi olla mahdollista, että serkkuni ystävällä on kolmoset, joista tytöt ovat aivan identtisiä keskenään ja poika on tietysti oman näköisensä. Tietääkseni tyttö ja poika eivät voi olla edes identtisiä. mutta miten on mahdollista, että yksi on "erilainen" ja tytöt kuin yhdestä muotista valettuja?

      • Vaisnava

        Tuo on kolmosilla normaalia. Eli käytännössä näin: serkkusi ystävältä lähti kerralla matkaan kaksi munasolua, jotka kumpikin hedelmöittyivät. Oli siis tulossa kaksoset, tyttö ja poika. Alkuvaiheessa kuitenkin tyttöalkio jakautui kahtia ja siitä tulikin kaksi tyttöä, identtiset kaksoset.


      • Susanna

        taas tiedän yhdet kolmostytöt jotka on kaikki ihan eri näköisiä.


      • Dille

        "Tietääkseni tyttö ja poika eivät voi olla edes identtisiä."
        Onneksi olkoon Einstein, tytöllä ja pojalla on kyllä tietääkseni pieni ero...


    • Tuulia

      Kävin raskausviikolla 7 ultrassa kovien kipujen takia ja lääkäri kertoi meille olevan tulossa kaksoset. Hän sanoi heti että kyseessä on epäidenttiset kaksoset. Molemmat siis omissa sikiöpusseissaan ja omat istukat. Luin kuitenkin myöhemmin kaksosia käsittelevästä teoksesta, että eri istukoista ei voi vielä päätellä identtisyydestä, koska identtisillä sikiöillä voi olla eri istukat, mikäli munasolu on jakautunut 72 tunnin kuluessa hedelmöityksestä. Jos aikaa olisi kulunut hedelmöityksen ja jakautumisen välillä enemmän olisi sikiöillä yhteinen istukka, mutta erilliset sikiöpussit, ja jos hedelmöittymisen ja jakautumisen välillä kuluu yli neljä päivää voivat vauvat olla myös samassa sikiöpussissa. Osaisiko joku kertoa, onko nykyisin jokin keino, jolla lääkäri pystyisi päättelemään että kyseessä todella on epäidenttiset kaksoset? Jos olen käsittänyt lukemani oikein erilliset sikiöpussit ja istukat eivät vielä riitä "diagnoosin" tekemiseksi??

    • tuplien isi

      onko ne identtiset vai epäidenttiset
      kunhan vain ovat terveet.
      no ehkä se vain kiinnostaa ?

      • Vaisnava

        Avioliitot ovat yksi hyvä syy selvittää, ovatko kaksoset identtiset vaiko eivät. Tämä ei nyt oikein päde Suomeen, jossa serkusavioliitot ovat nykyään tosi harvinaisia, mutta monessa maassa identtisyyden selvittäminen on aika olennaista.

        Koska identtisillä kaksosilla on sama geeniperimä, heidän lapsensa ovat geneettisesti katsottuna sisaruksia. Otetaanpa tilanne, jossa identtiset kaksoset Ulla ja Ulpu saavat kumpikin lapsen, tietenkin eri miesten kanssa. Ulla saa pojan, olkoon vaikka Otto, ja Ulpu tyttären, joka saakoon nimekseen Oona.

        Juridisesti Otto ja Oona voivat mennä naimisiin. Perinnöllisyystieteellisesti tämä on kuitenkin erittäin huono idea; hehän ovat puolisisarukset! Riski saada monivammaisia lapsia olisi näin sisäsiittoisessa avioliitossa melkoinen. Sekin on teoriassa mahdollista, että Ulpu ja Ulla naivat identtiset kaksosveljekset. Tällöin Otto ja Oona ovatkin itse asiassa TÄYSsisarukset geneettisesti.

        Monessa maassa serkusavioliitot ovat suosittuja, silloinhan ainakin tietää, millaisen ihmisen kanssa avioituu. Esimerkiksi Pakistanissa, josta minulla on paljon ystäviä ja tuttavia, serkusavioliitot ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Avioliitot järjestetään, ja ensimmäisenä katsotaan, löytyykö sopivia serkkuja sulhasiksi tai morsiamiksi.

        Toinen hyvä syy selvittää mahdollinen identtisyys ovat perinnölliset sairaudet. Erillään kasvaneita identtisiä kaksosia tutkimalla on havaittu, että taipumus sairastua vakaviin tauteihin kulkee geeneissä. Jos identtinen kaksosesi saa esim. sydän- ja verisuonitaudin, riski, että sinäkin saat sellaisen, on melkoinen. Kannattaa siis alkaa elää ennaltaehkäisevästi...


      • kaksosvanhempi
        Vaisnava kirjoitti:

        Avioliitot ovat yksi hyvä syy selvittää, ovatko kaksoset identtiset vaiko eivät. Tämä ei nyt oikein päde Suomeen, jossa serkusavioliitot ovat nykyään tosi harvinaisia, mutta monessa maassa identtisyyden selvittäminen on aika olennaista.

        Koska identtisillä kaksosilla on sama geeniperimä, heidän lapsensa ovat geneettisesti katsottuna sisaruksia. Otetaanpa tilanne, jossa identtiset kaksoset Ulla ja Ulpu saavat kumpikin lapsen, tietenkin eri miesten kanssa. Ulla saa pojan, olkoon vaikka Otto, ja Ulpu tyttären, joka saakoon nimekseen Oona.

        Juridisesti Otto ja Oona voivat mennä naimisiin. Perinnöllisyystieteellisesti tämä on kuitenkin erittäin huono idea; hehän ovat puolisisarukset! Riski saada monivammaisia lapsia olisi näin sisäsiittoisessa avioliitossa melkoinen. Sekin on teoriassa mahdollista, että Ulpu ja Ulla naivat identtiset kaksosveljekset. Tällöin Otto ja Oona ovatkin itse asiassa TÄYSsisarukset geneettisesti.

        Monessa maassa serkusavioliitot ovat suosittuja, silloinhan ainakin tietää, millaisen ihmisen kanssa avioituu. Esimerkiksi Pakistanissa, josta minulla on paljon ystäviä ja tuttavia, serkusavioliitot ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Avioliitot järjestetään, ja ensimmäisenä katsotaan, löytyykö sopivia serkkuja sulhasiksi tai morsiamiksi.

        Toinen hyvä syy selvittää mahdollinen identtisyys ovat perinnölliset sairaudet. Erillään kasvaneita identtisiä kaksosia tutkimalla on havaittu, että taipumus sairastua vakaviin tauteihin kulkee geeneissä. Jos identtinen kaksosesi saa esim. sydän- ja verisuonitaudin, riski, että sinäkin saat sellaisen, on melkoinen. Kannattaa siis alkaa elää ennaltaehkäisevästi...

        Tuo naittamis asia ei tullutkaan heti minunkaan mieleen :-/
        onhan se tietysti niinkin. pitäisköhän hieman karttaa sukujuhlia ettei vaan ala serkkut kiinnostamaan liikaa :-)
        oliskoo siinä tosiaakin perää "mitä serkumpi sen herkumpi" ?? herranen aika sentään.


      • nainen.....
        kaksosvanhempi kirjoitti:

        Tuo naittamis asia ei tullutkaan heti minunkaan mieleen :-/
        onhan se tietysti niinkin. pitäisköhän hieman karttaa sukujuhlia ettei vaan ala serkkut kiinnostamaan liikaa :-)
        oliskoo siinä tosiaakin perää "mitä serkumpi sen herkumpi" ?? herranen aika sentään.

        :) Kyllä se taitaa niin olla. Itse en sitä suunnitellut tai olisi koskaan tullut mieleenkään, mutta rakastuimme serkkuni kanssa tulisesti.. Ei ole helppoa kun kaikki eivät ole niin suvaitsevaisia, mutta helpotus on ollut huomata että kaiken maailman harhakäsitykset vamaisuudesta ja muista ovat oleet tosiaan juuri sitä; harhakäsityksiä. Toki riski on hieman suurempi mutta perinnöllisyysneuvonta ja muu kyllä seuloo mahdolliset ongelmat minimiin. Jos olisi pahoja perinnöllsiiä sairauksia niin tilanne olisi toinen, aivan kuten kaikilla ei-sukulaisillakin..

        No, kuitenkin asiaan liittyen, mielenkintoinen fakta tuo identtisten kaksoten jälkeläisten juttu... Sillon kyllä ei voi asiaa katsoa normaalina serkkuutena.. riskit kyllä olisivat turhan suuret.. Sukujuhlat minimiin vaan! ;D


    • kysyn vain

      Miten identtiset ja epäidenttiset kaksoset eroavat perimältään?

    • zaidu

      Nuo sydänäänet viittaa siihen että kyseessä on poika ja tyttö, eli epäidenttiset. Tytöillä yleensä korkeammat sydänäänet ja pojilla matalampi (jos muistan oikein).

    • olkijk

      Moi- Meillä identtiset kaksostytöt ja kyllä meillä ainakin välillä sydämmet sykkivät eri tahtiin. En muista kuinka paljon oli eroa sykkeissä. Vaikka onkin sama perimä ei se tarkoita sitä että olisivat aivan täysin samanlaiset kaikessa, kyllä meillä on ainakin eroja luonteessa, hampaiden puhkeamisiässä ja ulkonäössäkin vähän. Niin että me vanhemmat heidät eroitamme hyvin, ulkopuoliset taas eivät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe