Opintojen, yrittäjyyden ja osa-aikatyön vaikutus

tyottomyyskassat

Hei!

Olemme koonneet tähän usein kysyttyjä kysymyksiä muun muassa työttömyyskorvauksella opiskelusta sekä työnteon tai yrittäjyyden vaikutuksesta työttömyyskorvaukseen.

Terveisin
Teppo työkkäristä, Tiina työttömyyskassasta ja Kirsi Kelasta

34

3553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyokkari

      Olen jäänyt työttömäksi ja haluaisin opiskella. Voinko opiskella työttömyys-etuudella?

      Omaehtoisia opintoja voit tietyin edellytyksin opiskella menettämättä työttömyysetuutta. Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua.

      Opiskelun tukemisesta on sovittava TE -toimiston kanssa, jonka jälkeen maksetaan opintojen ajalta työttömyyspäivärahaa tai työmarkkinatukea. Lisäksi maksetaan ylläpitokorvausta. Työttömyysetuuden tasosta saat tarkempia tietoja omasta työttömyyskassasta tai Kansaneläkelaitoksesta.

      Jos opintoja ei voida tukea työttömyysetuudella, voi sinulla silti olla mahdollisuus opiskella sivutoimisesti työttömyysetuutta menettämättä.

      Työttömyysetuuden saantia koskevat edellytykset:
      Voit saada työttömyysetuutta omaehtoisen opiskelun ajalta, mikäli olet iältäsi vähintään 25-vuotias ja työnhakusi on voimassa TE-toimistossa myös opintojen aikana. Ehtona on myös, että TE-toimisto on todennut koulutustarpeen kohdallasi ja arvioinut opiskelun parantavan ammattitaitoasi ja työllistymismahdollisuuksia työmarkkinoilla.

      Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua. Näitä ovat yliopiston tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen, nuorille suunnatut lukio-opinnot sekä opinnot, joiden laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohden tai 25 tuntia viikossa.

      Opintojen tulee johtaa ammatilliseen perustutkintoon, ammattitutkintoon, erikoisammattitutkintoon, yliopistossa tai korkeakoulussa suoritettavaan alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon tai mainittujen tutkintojen osien suorittamiseen.

      Opinnot voivat olla myös ammatillisesta koulutuksesta tai ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain mukaista lisä- ja täydennyskoulutusta tai avointa yliopisto- tai ammattikorkeakouluopetusta.

      Opiskelun kestolle ei ole asetettu vaatimuksia, mutta työttömyysetuutta opiskelun tukemiseen voi saada enintään 24 kuukautta opintokokonaisuutta kohden. Työttömyysturvan ansio- ja peruspäivärahan enimmäisaika kuluu myös opiskelun aikana.

      Etuuden saajan velvollisuudet:
      Työttömyysetuutta omaehtoiseen opiskeluun saavalla on opiskeluun liittyviä edistymis-, tiedonanto- ja muita velvollisuuksia, joiden laiminlyönti saattaa johtaa työttömyysetuuden päättymiseen ja perusteettomasti maksetun etuuden takaisin perintään.

      Työvoimakoulutus

      Työvoimapoliittinen aikuiskoulutus (työvoimakoulutus) on työ- ja elinkeinohallinnon rahoittamaa koulutusta, joka on opiskelijoille maksutonta. Työvoimakoulutus on suunniteltu ensi sijassa työttömille työnhakijoille ja työttömyyden uhkaamille 20 vuotta täyttäneille henkilöille. Tietyin edellytyksin myös muut henkilöt kuten esimerkiksi työssä olevat voivat osallistua koulutukseen.

      Työvoimakoulutuksen tavoitteena on antaa koulutusta, joka parantaa työhön sijoittumisedellytyksiä. Siksi se on monipuolista ja käytännönläheistä ja siihen sisältyy useimmiten työssä oppimista.

      Työvoimakoulutukseen haetaan TE -toimiston kautta, joka myös valitsee opiskelijat. Koulutushakemuksen voi jättää myös sähköisesti.

      Työvoimakoulutukseen osallistuvalle työnhakijalle maksetaan koulutuksen ajalta sitä työttömyysetuutta (ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea), johon hänellä on oikeus työttömänä ollessaan sekä lisäksi ylläpitokorvausta.

      • kesä ilman rahaa???

        olen aloittanut viime kesänä opiskelun iltakoulussa(koulua 10h/vko) ja saanut tähän asti opintotukea, täytettyäni 25 vuotta, onko minulla oikeus siirtyä opintotuelta työttömyysetuudelle? opintotukea kun ei saa kesäloman ajalta ja en ole töitä löytänyt vaikka olen kovasti etsinyt!


      • lehippi

        Itse olin tilanteessa jossa en saanut opintotukea opintojen viivästymisen takia ja sosiaalihuolto vaati, että haen työttömyyskorvausta. Työvoimatoimistosta sain lausunnon jossa nimenomaan työttömyysturvan saamisen esteenä oli "PÄÄTOIMINEN OPISKELU", lisään tähän vielä, että minulla ei ollut kuin yksi kurssi ja päättötyö tekemättä.

        Käytännössä siis työttömyyskorvauksen saamiseksi minun olisi pitänyt lopettaa koulun käynti jolloin minulla ei olisi ollut oikeutta taas suorittaa puuttuvaa kurssia joten sossun rahoillahan tuokin tehtiin.

        Eli tiivistettynä, minä en ymmärrä tuota kohtaa:

        "Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua. Näitä ovat yliopiston tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen, nuorille suunnatut lukio-opinnot sekä opinnot, joiden laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohden tai 25 tuntia viikossa."

        Kyseessä siis amk-tutkinto ja suoraa jatkoa aikaisemmin ammattikoulusta saamalleni tutkinnolleni.


    • tyottomyyskassat

      Mitä tarkoittaa muutosturvan ansio-osa?

      Muutosturvan ansio-osa on ansiopäivärahaan maksettava korotus, jota voi saada työllistymissuunnitelmaan tai sitä korvaavaan suunnitelmaan merkityn, työllistymistä edistävän palvelun ajalta. Tällaisia palveluita ovat:

      - työvoimapoliittinen aikuiskoulutus
      - omaehtoinen opiskelu,
      - työkokeilu työpaikalla,
      - työharjoittelu,
      - työelämävalmennus,
      - kotouttamistoimenpiteet,
      - kuntouttava työtoiminta sekä
      - työ- ja koulutuskokeilu.

      Muutosturvan ansio-osan maksaminen edellyttää, että
      • Työnhakija kuuluu muutosturvan piiriin ja hänellä on voimassa oleva työllistymissuunnitelma tai sitä korvaava suunnitelma.
      • Työnhakija on ollut työttömyyskassan jäsen vähintään 34 viikkoa, jona aikana hän on täyttänyt työttömyysturvalain mukaisen palkansaajan työssäoloehdon: 34 kalenteriviikkoa työtä viimeisen 28 kuukauden aikana.
      • Työnhakija on ilmoittautunut TE-toimistoon ja työnhaku on alkanut 30 päivän kuluessa työsuhteen päättymisestä, lomautusilmoituksen antamisesta tai siitä, kun lomautus on kestänyt 180 päivää.

      Muutosturvan ansio-osa on 65 prosenttia päiväpalkan ja perusosan erotuksesta. Jos kuukausipalkka ylittää peruspäivärahan 105-kertaisen määrän, muutosturvan ansio-osa on ylimenevältä palkanosalta 37,5 prosenttia.

      Muutosturvan ansio-osaa maksetaan enintään 200 päivää.

      • töihin

        Hei. Mitä lasketaan omaehtoiseksi opiskeluksi, jotta saa muutosturvan ansio-osaa? Olen jo suorittanut tutkinnon mutta haluaisin lisäopiskella työllistyäkseni mm kieliä ja erityisalaa ilman, että siitä saa tutkinnon.


    • tyokkari

      Olen opiskelemassa tällä hetkellä yliopistossa ylempää korkeakoulututkintoa, onko minulla oikeutta työttömyysetuuteen opintojen aikana?

      Jos olet päätoiminen opiskelija, sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

      Päätoimisina pidetään opintoja, joiden tavoitteena on alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen.

      Sinua ei pidetä päätoimisena opiskelijana, jos opiskeluaikaisen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella on ilmeistä, ettei opiskelusi ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle. Tämä edellyttää opintojen etenemistä normaaliin tahtiin kokoaikatyön tai yritystoiminnan ohella. Lisäksi tulee täyttyä kaikki työttömyysturvalain mukaiset työttömyysetuuden saamisen edellytykset muutoinkin.

      Yliopisto-opiskelijaa, joka on keskeyttänyt opintonsa vähintään vuoden ajaksi, ei keskeytysaikana pidetä päätoimisena opiskelijana. Keskeyttämismahdollisuutta ei sovelleta ammatillista koulutusta vailla olevaan työmarkkinatukea hakevaan nuoreen. Tällaista nuorta on yliopisto-opintojen keskeyttämisestä huolimatta pidettävä myös keskeytysaikana päätoimisena opiskelijana.

    • tyokkari

      Olen opiskelemassa tällä hetkellä lukiossa, onko minulla oikeutta työttömyysetuuteen opintojen aikana?

      Jos olet päätoiminen opiskelija, sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

      Päätoimisina pidetään lukio-opintoja, kun niiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia. Sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan aina päätoimisiksi.

      Aikuislukio-opinnot ovat lähtökohtaisesti sivutoimisia opintoja. Mikäli henkilö erottuaan päivälukiosta jatkaa iltalukiossa lukio-opintoja, päätoimisina aloitettujen lukio-opintojen katsotaan jatkuvan edelleen.

    • tyokkari

      Olenko yrittäjä työttömyysturvalain mukaan?

      Jos työllistyt päätoimisesti yritystoiminnassasi, et ole oikeutettu työttömyysetuuteen.

      Työttömyysturvalaissa yrittäjäksi määritellään henkilö, joka päätointaan varten on yrittäjän eläkelain tai maatalousyrittäjän eläkelain mukaisesti velvollinen ottamaan em. lakien mukaisen vakuutuksen. Yrittäjänä ei kuitenkaan pidetä maatalousyrittäjän eläkelaissa tarkoitettua apurahansaajaa.

      Yrittäjäksi katsotaan myös yrityksen osaomistaja. Osaomistajana pidetään henkilöä,
      1) joka työskentelee johtavassa asemassa osakeyhtiössä, jossa hänellä itsellään on vähintään 15 prosenttia tai hänen perheenjäsenillään tai hänellä yhdessä perheenjäsentensä kanssa on vähintään 30 prosenttia osakepääomasta tai osakkeiden tuottamasta äänimäärästä tai muutoin vastaava määräämisvalta; tai
      2) joka työskentelee osakeyhtiössä, jossa hänellä itsellään tai hänen perheenjäsenillään tai hänellä yhdessä perheenjäsentensä kanssa on vähintään puolet osakepääomasta tai osakkeiden tuottamasta äänimäärästä tai muutoin vastaava määräämisvalta; tai
      3) joka edellä 1 tai 2 kohdassa säädetyllä tavalla työskentelee muussa yrityksessä tai yhteisössä, jossa hänellä tai hänen perheenjäsenillään tai hänellä yhdessä perheenjäsentensä kanssa katsotaan olevan mainituissa kohdissa sanottua vastaava määräämisvalta.

      Omistusosuutta laskettaessa otetaan huomioon myös välillinen toisten yritysten ja yhteisöjen kautta tapahtuva omistaminen, jos henkilö tai hänen perheenjäsenensä tai henkilö yhdessä perheenjäsentensä kanssa omistaa väliyhteisöstä vähintään puolet tai heillä on vastaava määräämisvalta.

      Yrittäjäksi katsominen edellyttää, että henkilö työskentelee yrityksessä. Pelkkä omistaminen tai määräysvalta taikka samassa taloudessa yrityksen omistajan kanssa asuminen ei oikeuta pitämään henkilöä yrittäjänä.

      Johtava asema yrityksessä

      Työttömyysturvalain mukaan henkilön katsotaan olevan johtavassa asemassa yrityksessä, jos hän on osakeyhtiön toimitusjohtaja tai hallituksen jäsen tai jos hän osakeyhtiössä tai muussa yrityksessä tai yhteisössä on vastaavassa asemassa. Hallituksen varajäsen on johtavassa asemassa vain, jos hän osallistuu hallituksen kokouksiin niin usein, että hänellä katsotaan käytännössä olevan samanlainen päätöksentekovalta yrityksen asioissa kuin varsinaisella jäsenelläkin. Pelkän nimikirjoitusoikeuden, esimerkiksi prokuran perusteella henkilöä ei voida pitää johtavassa asemassa olevana. Johtavan aseman määritelmä ei ole tyhjentävä.

      Pienissä yrityksissä ja yhteisöissä omistajuuden jakautuessa tasaisesti, johtava asema voi perustua myös pelkän omistamisen mukanaan tuomaan määräysvaltaan.

      Perheenjäsen

      Perheenjäseneksi katsotaan yrityksessä työskentelevän henkilön puoliso ja henkilö, joka on yrityksessä työskentelevälle henkilölle sukua suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa ja asuu henkilön kanssa samassa taloudessa.

      Puolison lisäksi perheenjäseniä ovat siis lapset, vanhemmat ja isovanhemmat edellyttäen, että he asuvat yrityksessä työskentelevän henkilön kanssa samassa taloudessa. Puolisolla tarkoitetaan myös avopuolisoa ja rekisteröidyssä parisuhteessa olevaa henkilöä.

      • elätti

        olenko yrittäjä? Mieheni omistaa 100% kommandiittiyhtiön, olen työskennellyt siinä, mutta yli vuoteen en ole työskennellyt enkä saanut palkkaa.


      • eienääyrittäjä

        Periaatteessa näin, käytännössä ei toimi todellakaan kuvatunlaisesti. Itse olen ollut yrittäjänä, en ollut toimut yrittäjänä kuitenkaan reiluun puoleen vuoteen, eli ei tuloja yrittäjänä ollenkaan sinä aikana. Yritys poistettu enn.per.rekisteristä, kaikki vakuutukset poistettu, poistettu alv-rekisteristä ja silti minun katsottiin työllistyvän kokopäiväisesti omassa yrityksessäni.

        Homma ei nykysäännöillä toimi, eikä todellakaan kannusta ihmisä yrittämään tai edes tekemään osa-aikaista yritykstoimintaa, koska silloin kaikki tuet jää saamatta. kokemusta tästäkin.


    • tyokkari

      Olenko sivutoiminen yrittäjä?

      Sekä sivu- että päätoimista yrittäjyyttä arvioidaan yhdenmukaisesti siten, että ratkaisevaa on työmäärä suhteessa työn vastaanottokykyyn. Sivutoimisessa yritystoiminnassa työmäärän tulee olla niin vähäinen, että sinulla on mahdollisuus samanaikaisesti kokopäivätyöhön.

      Tyypillinen sivutoiminen yrittäjyys on kysymyksessä silloin, kun olet harjoittanut yritystoimintaa kokoaikatyön (omaan yritystoimintaan liittymättömän työn) tai päätoimisen opiskelun ohessa riittävän pitkään.

      TE -toimisto voi katsoa yritystoiminnan sivutoimiseksi myös yritystoiminnan vaatiman vähäisen työmäärän perusteella.

      Alkava yritystoiminta voi olla työmäärältään niin vähäistä, että sitä voidaan pitää sivutoimisena. Pelkästään tulojen puuttumisen tai vähäisyyden perusteella alkavaa yritystoimintaa ei voida katsoa sivutoimiseksi.

      Sinulla on velvollisuus ilmoittaa TE -toimistolle yritystoiminnassa tapahtuvista muutoksista. Sivutoiminen yritystoiminnassa työllistyminen ei ole esteenä työttömyysetuuden saamiselle. Sivutoimisesta yritystoiminnasta saatu tulo vaikuttaa työttömyysetuuden määrään. Kysy lisätietoja tulojen vaikutuksesta työttömyysetuuden maksajalta.

    • tyottomyyskassat

      Miten osa-aikatyö tai sivutoimisesta yritystoiminnasta saatu tulo vaikuttaa työttömyyskorvaukseeni?

      Jos sinulla on palkkatuloa työttömyyden aikana, maksetaan työttömyyskorvaus soviteltuna. Tämä tarkoittaa että jokainen palkkaeuro vähentää tuen määrää 50 senttiä. Jos siis saat palkkaa esimerkiksi 200 €, vähenee työttömyyskorvauksesi määrä kyseisen maksukauden aikana 100 €.

      Soviteltua työttömyyskorvausta voidaan maksaa henkilölle,

      - joka tekee osa-aikaista työtä työnantajan aloitteesta
      - jonka päivittäistä tai viikoittaista työaikaa on lyhennetty lomautuksen johdosta
      - joka on vastaanottanut enintään kaksi viikkoa kestävän kokoaikatyön
      - jolla on tuloa sivutoimisesta yritystoiminnasta tai omasta työstä

      Soviteltua työttömyyskorvausta voidaan maksaa, kun työtä tehdään enintään 75 % alalla sovellettavan kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöajasta. Työaikaa tarkastellaan lyhennetylle työpäivälle tai työviikolle lomautettujen osalta kalenteriviikoittain. Osa-aikatyötä tai enintään kaksi viikkoa kestävää kokoaikatyötä tekevien osalta työaikaa tarkastellaan joko neljän kalenteriviikon tai kuukauden jaksolla.

      Yli kaksi viikkoa kestävät kokoaikatyöt eivät kuulu sovittelun piiriin. Tällöin maksujakson työttömyyspäiviltä maksetaan täyttä työttömyyskorvausta, ellei maksamiselle ole muita esteitä.

      Soviteltua työttömyyskorvaus voidaan maksaa viideltä päivältä viikossa, myös työpäiviltä. 50 % hakujakson aikaista palkkatulosta vähennetään kuitenkin täydestä työttömyyskorvauksesta. Päiväkohtainen vähennys saadaan jakamalla kuukausipalkka luvulla 21,5.

      Täysi työttömyyskorvaus - (0,5 x palkka / 21,5) = 1 päivän työttömyyskorvaus.

      Ilmoita aina uudesta osa-aikatyöstä TE-toimistoon ja työttömyyskorvauksen maksajalle (Kelaan tai oma työttömyyskassaasi). Toimita kunkin hakemuksen mukana palkkatiedot kyseiseltä jaksolta.

      Työnhaku on pidettävä normaalisti voimassa osa-aikatyön aikana, jotta soviteltua työttömyyskorvausta voidaan maksaa.

    • kela

      Miten haen soviteltua työttömyyskorvausta?

      Hae soviteltua työttömyyskorvausta joko neljän kalenteriviikon tai kuukauden jaksoissa työttömyyskassastasi tai Kelasta. Se, kumpaa jaksoa käytetään, määräytyy palkanmaksukauden mukaan. Hakemuksen liitteenä on aina oltava palkkalaskelma/palkkatodistus hakemusaikaa vastaavalta ajalta ansaituista tuloista. Kun haet soviteltua työttömyyskorvausta ensimmäistä kertaa, liitä mukaan työsopimus, josta ilmenevät työsuhteen keskeiset ehdot.

      Työnhaku TE-toimistossa tulee pitää voimassa, kun teet osa-aikaista tai lyhytkestoista kokoaikatyötä. IImoita kaikista työsuhteistasi työ- ja elinkeinotoimistoon

    • tyottomyyskassat

      Jos sinulla on kysyttävää Tepolta, Tiinalta tai Kirsiltä, aloita uusi keskusteluketju palstan etusivulta. Näin mahdollisimman moni näkee kysymyksesi ja saa vastauksesta hyödyn.

      Olemme pyrkineet vastaamaan Usein kysytyt kysymykset –ketjuihin tulleisiin kysymyksiin uusissa keskusteluketjuissa.

    • Aikuisopiskelija

      Saan omaehtoiseen opiskeluun työmarkkinatukea. Saanko soviteltua tukea, jos teen silloin tällöin työtä freelancerina?

    • jatko-opiskelu

      Voiko olla yliopiston jatko-opiskelija ja saada ansiosidonnaista samalla aikaa ? Jatko-opiskelu sisältäisi enää vain yhden 5 op kurssin ja iltaisin tutkielman tekoa eli päivät olisivat vapaat?

    • Kuntoutus

      HEI. Opiskelen kuntoutus rahalla. Voinko saada työttömyysturvaa jos jostain syystä en saakkaan tätä tutkintoa suoritettua?

    • Yliopisto

      Voiko yliopisto-opiskelija saada työttömyysturvaa heti kun jättää gradun tarkastukseen, vai onko odotettava virallinen tutkintotodistus?

    • hohhoijakkaa

      Olen ollut 2006 vuodesta äitiys ja hoitovapaalla.
      2009 olin kodinhoidontuella kotona esikoisen kanssa, ja aloin odottamaan toista lasta. Samana vuona työpaikkani meni konkurssiin... > olin työtön noin 2 kuukautta ja jäin taas äitiyslomalle > nyt hoitovapaalla.

      Olen alkanut suunittelemaan uudelleen kouluttautumista, haluaisin päästä työkkäriin puhumaan mahdollisuuksista , MUTTA ENKÖ SAA AIKAA KUN EN OLE VIELÄ TYÖTÖN?
      SITTEN kuulin että nykyään jos kouluttautuu, niin se tuki minkä siitä saa SYÖ LIITON PÄIVÄRAHOJA???
      ENTÄS, jos en pääse heti kouluun... menee kuukausia ja kun sinne joskus ehkä pääsen, ei liiton rahoja ole enää jälellä kuin murto-osa...kun ne liiton rahat loppuvat, silloinko saan normaalia opintotukea??? (joka on minkä suuruista?)
      MITEN IHMEESSÄ 2n lapsen äiti elää jollain muutamalla satasella (no ei ole tulot nytkään kuin kodinhoidontuen verran) ...MUTTA LAPSET ON VIELÄ HOITOON VIETÄVÄ sillä rahalla, ja sehän maksaa.... eli onko tässä nyt viisain hakea työpaikkaa, jota ei saa, kun ei ole koulutusta? #HUOKAUS#

      ...että pitiki olla tuuria taas tällä emännällä... ensin työpaikka ei maksa palkkasaatavia,ja nyt tein lapset vääränä vuonna, kun nämä systeemit on kuulemma muuttunut 2010... pitääköhän tässä odottaa uutta hallitusta ja kuunella mitä ne keksii...

      TOIVON TODELLA PIKAISTA VASTAUSTA... alan olemaan epätoivoinen,kun ensin olen hyvillä mielillä että lähden opiskelemaan kun olen montavuotta kituuttanut kotiäitinä.. nyt kuulostaa ettei rahat riitä koulutukseen kun lasten hoito maksaa.

    • totta.vai.tarua

      Hei!

      Teen osa-aikatyötä ja saan siis soviteltua päivärahaa tai mikäli edellytykset täyttyvät. Nyt kysyisin että miten sairastapauksissa jos minulla on sairaslomaa ja työnantaja ei maksa kuin työn tekemisestä niin saako sairasajan korvauksen liitolta?

    • hohhoijakkaamyös

      eli jos on kulunut kaikki ansiosidonnaiset / loppumassa pian niin voiko hakea työllisyyskoulutukseen? Ja mikä on toimeentulo jos ansiosidonnainen ehtii loppua??

    • osa-aikatyö

      Kun jäin työttömäksi, niin sain ihan hyvän liiton korvauksen lapsikorotuksen.
      Sitten otin vastaan osa-aikatyön 4 tuntia ja sain soviteltua pv-rahaa.

      Yht`äkkiä se keskeytettiin ja kerrottiin jostain 33-34 viikosta, että päiväraha lasketaan uudestaan osa-aikatyön mukaan. Karenssin jälkeen sain sitten enään n 4 eur/päivä, vaikka oli alaikäinen lapsi.

      Siis onko ihan totta niin, että jos olisin pysynyt kokonaan työttömänä niin olisin saanut sitä päivärahaa 500 päivää, joka oli huomattavasti suurempi kuin nyt palkkani ja soviteltu pv-raha?

      Miksi ihmeessä työn teosta rangaistaan?

      • osa-aikatyöläiselle

        Osa-aikatyö kysymykseen vastattiin uudessa ketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/node/9819818

        Osa-aikatyö ei "kannata" tietyssä tilanteessa. Kyseessä on yksi niistä kannustinloukkuista. Ehkä siellä laissa on takana joku ajatuskin mutta ei tässä tapauksessa. Joskus on parempi odotella pari vuotta 500täyttymistä ja lähtee sitten osa-aikatyöhön. Paras ratkaisu olisi 11 arkipäivä pätkätyöjaksot. Työ ylittää kahden viikon jakson joten ei sovittelua ollenkaan. Samalla työllistymisehtokin ja uuden karenssin ja laskennan ehtokin täyttyisi puolta hitaammin.

        Maksettu uudelleen laskettu päiväraha ei saa olla 80% pienempi kuin ennen uuutta laskentaa maksettu päiväraha. jne... Katso linkki.


    • Iso pino liitteitä

      Hei!

      Tuleeko työssäoloehdon täyttymisen tutkimiseksi lähettää palkkatodistukset ym. vain niiltä ajanjaksoilta, joilta arvioi työssäoloehdon täyttyvän vai koko seitsemän vuoden ajalta, joka on maksimitarkasteluaika päätoimisen opiskelun jälkeen?

    • krokjopirfors

      Tässä vähän esimerkillistä toimintaa Haapaniemien ja Kampin työvoimatoimistosta.

      Ehdotin keikkatöitä treeniksellämme. Se oli ok sovitellulla päivärahalla.
      Hain yrityskurssille.
      Yrityksen aloittaminen ei ollut realistista joten päätin jatkaa keikkatyöläisenä.
      Työkkäri laittoi lausunnon päätoimisesta yrittämisestä.
      Valitin ja näytin yritysrekisteristä, etten ole rekisteröinyt yritystä.
      Meni kuuroille korville.
      Menin työvoimakoulutukseen ja saisin nyt sanssisetelillä vakituisen työpaikan.
      Sanssiseteliä ei anneta koska olen päätoiminen yrittäjä joten työpaikka jää saamatta.

      Olen ollut koko tämän ajan valmisottamaan vastaan minkä tahansa työn. Työkkäri joka ei saa tarjottua yhtä työpaikkaa rankaisee siitä, että koitan itse työllistää edes osittain itseni.

      • hehheh...

        Siinäs näet miten mahtavan puutteellinen Suomen sosiaaliturva tietyille ryhmille on. Samanlaisia ihmisiä kuitenkin ollaan ja tarpeet ihan samat.


      • Onko tosiaan niin, että työvoimatoimistossa annetaan yrittäjästatus pelkästään yrityskurssilla olemisesta? Vai oliko sittenkin tuo harjoitusmielessä perustettu yritys päätynyt rekisteriin?
        Tiedän, että yrittäjästatuksesta on hankala päästä eroon. Kun itse kävin työllistymiskurssia, niin meitä varoitettiin tarkoin varomaan, ettei meitä katsota yrittäjiksi. Myös työvoimatoimistosta vastattiin LY-tunnusta koskevaan tiedusteluuni varomiskehotuksin.
        Toki on ymmärrettävää, että jo toimivien yrittäjien markkinaosuuksia koetetaan suojella alalle puolivillaisina hakeutuvien yrittelijöiden epäterveeltä kilpailulta. Vähäiset ja pitkäjänteisesti elinkelvottomatkin yritykset näet vievät asiakkaita ja tuloa toimijoilta, joiden oma selviytyminen saattaa kaatua juuri epäreiluun kilpailuun.


    • lapinkeiju88

      Mitä pitäisi tehdä, kun olen opiskelija, kesäksi en ole saanut töitä ja opintotukikin lakkaa kesän ajaksi? Voinko esimerkiksi hakeutua työkkärin työharjoitteluun?

    • T

      Eli, tilanteeni on sellainen että olen tällä hetkellä äitiyslomalla ja määräaikainen työsuhteeni on loppunut nyt äitiysloman aikana. Kun äitiyslomani loppuu onko minun työttömänä työnhakijana mahdollista opiskella aikuislukiossa ja saada työttömyystukea? Mikäli se on mahdollista miten paljon minä saan/ minun täytyy opiskella ja onko väliä mihin aikaan päivästä opiskelen? Tavoiteenani olisi käydä lukio loppuun jos se vain olisi taloudellisesti mahdollista, opinkotukea en voi saada vaikka opiskelisin miten paljon koska kyseessä on aikuislukio.

      Onko ainoa mahdollisuuteni siis odottaa että saan joatakin töitä ja unohtaa opiskelu?

      Olen 23 vuotias.

    • ähäkuti

      Näihinpä ei asiantuntijat kommentoi :)

    • mitä tekisin

      heips.
      Tilanteeni on se, että tuli hankittua akateeminen koulutus alalle, jossa on vähän töitä tarjolla. Nyt on menty pätkillä vuoden verran, välillä pari kuukautta ilman työtä. Olen edelleen työnhakijana TE-toimistossa, sillä meneillään on pätkätyö joka loppuu kesäkuussa. Seuraava alkaakesäkuunssa myöskin ja loppuu 31.7. Pidempiä en ole onnistunut saamaan, vaikka haku on ollut kovaa (alani vain on nyt sellainen).
      Nyt alan olla kyllästynyt liialliseen epävarmuuteen, ja haluaisin hakea opiskelupaikkaa, jotta voisin saada ammatin, jossa on hyvät työnäkymät, eikä jatkuvaan epävarmuutta. Haluaisin tietää, olenko oikeutettu tilanteessani omaehtoiseen opiskeluun, siis työttömyyskorvauksella opiskeluun? Olenko siis oikeutettu minkäänlaiseen tukeen (työttömyys, opinto- tms. tukeen,), jos alan opiskella nyt. Olen työttömyyskassan jäsen ja tähtäimessä korkeakouluopinnot. Opintotukikuukausioikeutta minulla on ensimmäisen tutkinnon jäljiltä 2kk.

    • ehkäpä onnistuu

      Hei

      Väärä paikka postaukselle.

      Työllistymisehto täyttynee kohdallasi ja työttömyyskassan jäsenenä saat ansidonnaista.

      Mitään esteitä ei selostamasi puolesta ole työttömyyskorvauksella opiskeluun. Muita kuin se että sinun on saatava te-keskus vakuuttuneeksi koulutuksen tarpeellisuudesta. Koulutus parantaa pysyvää työllistymistä. Sinällään hyvin menee, töitä riittää vaikka pätkissä.

    • Opin tielle

      Hei,

      työnantaja ei ole halukas antamaan opintovapaata mutta haluaisin vaihtaa alaa ja opiskella itselleni ammatillisen tutkinnon. Olen päässyt sisään koulutusohjelmaan joka toteutetaan iltaopintoina noin 15 tuntia viikossa sekä harjoittelun ajalla enemmän. Jos irtisanoudun, ja lähden koulutukseen, mitä tukia minun on mahdollista saada? Onko työttömyysetuus tällöin pienempi kuin aikuiskoulutusraha?

    • Fair play?

      Kysymyksiä?
      1. Jäin työttömäksi irtisanomisen seurauksena. Oltuani viikon työttömänä hakeuduin uuteen määräaikaiseen työhön vajaaksi vuodeksi n. 30 % palkalla aiemmasta. En ehtinyt vielä saada aiemmin ansiopäivärahaa edellisen työsuhteeni perusteella. Mistä palkastani työttömyyskorvaukseni nyt lasketaan?

      2. Irtisanomiseen liittyi mm. muutosturvalauseke. Onko se edelleen voimassa jos joudun JATKAMAAN työttömänä nykyisen määräaikaisen työsuhteeni loppuessa?

      3. Onko mahdollista että näin tarkoituksellisesti pudotetaan työhaluisen henkilön pitkäaikaisella työsuhteella hankittu kohtuullisen ansiosidonnaisen päivärahan oikeus ns. perustasolle lyhyellä (yli) puolen vuoden työsuhteella (josta voi seurata useiden tuhansien eurojen menetys vuodessa x tulevien työttömyys vuosien määrä?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe