Urille.Haluasin teidänkin mielipiteitä asiaan,kun se jollain tavalla jäi kaivelemaan sieluni sopukoihin.Keskustelimme siellä sairauksista ,sekä vanhusten hoitopaikkojen kohteluista,ja yleensä meidän vanhojen arvosta.Kun tuntuu että emme ole hyödyksi enää..Useimmat halusivat ja jopa toivoivat miksi emme voi kuolla jo 60v-tai ainakin 65 vuotiaina,.Olisi yhteis kunnalle edullisempi ,sekä meitä ei taudit niin kauan kiduttaisi..Miettikää tahoillanne ,Luulen sen olevan Luojan käsissä.. heta Odotan kommentteja kiitos..
kysynmykseni ,kun eräässä kerhoillassa keskustelu,joutui oudoile
45
152
Vastaukset
- lejanna
Kuolla, kuolla ja tulla kuopatuksi, siinäpä jalo odotus elämälleen.
Sairaus on luonnollinen osa elämää, moni on sairas jo syntyessään, ja siitä huolimatta elää onnellisen ja tyydyttävän elämän.
Vanhuuteen kuuluu luopuminen, niin myös terveydestä, useimmilla. Lääketiede on kehittyneempää kuin koskaan, monet sairaudet kyetään parantamaan. Loppujenkin kanssa, useinmiten, tulee hoidettuna toimeen.
Miksi siis pitäisi luovuttaa kesken kaiken?
Tähänkö tämä nuoruuden toitotus on tullut, jo vanhat itsekin tuntevat itsensä tarpeettomiksi, vai mistä on kyse?
Eikö isovanhemmilla ole enää mitään arvoa, edes omasta mielestään?
Kun sairaudet eristetään kauas ihmisten tietoisuudesta, tuleeko niistä niin kammottavia, että jo ajatus niiden olemassaolosta, vaatii vähintäänkin eutanasiaa?
Eikö voitaisi miettiä, miten elämme onnellista ja hyvää elämää sairauksista ja krempoista huolimatta. Miksi, itsensä vai muiden takia, ihmisen pitäisi poistua heti pilven reunalle sairastuttuaan vanhana?
Kuolla, kuolla, kuolla, kyllä täältä kuolee jokainen aikanaan, vaikkei sitä koko ajan etukäteen mietikään.
Elämäniloa enemmän, ei vain juuttumista synkistelyyn.
.- 16 + 17
Loistavaa. Entäs kun olet, ehkä jo 60-70-vuotiaana siinä mallissa henkisine ja ruumiillisine kremppoinesi ettet pärjää omillasi? Revi siitä elämäniloa.
Kuolevaisuus on sataprosenttinen, sen me kaikki tiedämme. Vain milloin ja miksi, sitä emme voi enteillä. Emme voi tietää sitäkään, että kun se hetki lähestyy, olemmeko silloin siihen valmiit. Keskimääräinen elinikä on nyt 80 luokkaa, ja siksi asia ei vielä pitäisi meitä koskea.
Hyödytön eläkeläinen on, mutta on aktiivivuosina itse eläkkeensä maksanut, joten yhteiskunnan loisiksi emme itseämme saa tuntea. Usealla meistä on lähes 50 vuoden työrupaeama takanaan, ja moni maksaja ei ole lainkaan ehtinyt siitä hyötyä.
Luopumiseta olen puhunut minäkin ja paljosta myös luopunut, mutta elämänmuutoksia pitää kai hyväksyä. Pitää myös hyväksyä, etteivät kaikki nuoruuden haaveet toteutuneet. Myös että nyt on "hyödytön vanhus".
Elämäniloa enemmän, ei juuttumista synkistelyyn, sanoit. Synkkää itseään säälivää vanhusta ei kukaan halua kuulla eikä nähdä. Elämänmyönteinen löytää ilon aiheet vaikka sammaltuneesta kivestä.- lejanna
16 + 17 kirjoitti:
Loistavaa. Entäs kun olet, ehkä jo 60-70-vuotiaana siinä mallissa henkisine ja ruumiillisine kremppoinesi ettet pärjää omillasi? Revi siitä elämäniloa.
Saa kai tämän elämän itkeä vaikka päntiönään, jos vain miettii, mitä on pois. Kun osaa tyytyä vaikka siihen vähäänkin, mitä on, voi olla onnellinen.
Ihan näin vain sanon, että minulle on kyllä sairaudet ja kärsimykset tulleet tutuiksi, niin paljon olen nähnyt ja kokenut.
Silti, elämänhalu, jos mikä, on ihmisen kaikkein vahvin vietti. Ei sitä täällä mietitä, kun keveästi keskustellaan, kuka ampuu kuulan kalloonsa, kuka keksii minkäkin jipon. Ihan kuin asia olisi vitsi.
Mikä ihmisyyden mitta se on, että pitäisi tulla toimeen ilman muiden apua? Toiset tarvitsevat sitä koko elämänsä, moni vanhana. Onneksi yhteiskunta järjestää tarvittaessa kotiin vaikkapa ateriapalveluja, kotisairaanhoitoa, palveluseteleitä siivousta varten. Useimmat asuvat kotonaan avustettuina mahdollisimman kauan, kuin menevät laitokseen.
Henkisen puolen heittely, vaikkapa dementia onkin sitten eri juttu, mutta tuskinpa siitä kärsivälle nämä asiat mieleen juolahtavat.
Masennustakin hoidetaan, vanhuksillakin. Eihän tietenkään ole ilo olla sairas, mutta harvapa täältä lähtee 'saappaat jalassa'.
. lejanna kirjoitti:
Saa kai tämän elämän itkeä vaikka päntiönään, jos vain miettii, mitä on pois. Kun osaa tyytyä vaikka siihen vähäänkin, mitä on, voi olla onnellinen.
Ihan näin vain sanon, että minulle on kyllä sairaudet ja kärsimykset tulleet tutuiksi, niin paljon olen nähnyt ja kokenut.
Silti, elämänhalu, jos mikä, on ihmisen kaikkein vahvin vietti. Ei sitä täällä mietitä, kun keveästi keskustellaan, kuka ampuu kuulan kalloonsa, kuka keksii minkäkin jipon. Ihan kuin asia olisi vitsi.
Mikä ihmisyyden mitta se on, että pitäisi tulla toimeen ilman muiden apua? Toiset tarvitsevat sitä koko elämänsä, moni vanhana. Onneksi yhteiskunta järjestää tarvittaessa kotiin vaikkapa ateriapalveluja, kotisairaanhoitoa, palveluseteleitä siivousta varten. Useimmat asuvat kotonaan avustettuina mahdollisimman kauan, kuin menevät laitokseen.
Henkisen puolen heittely, vaikkapa dementia onkin sitten eri juttu, mutta tuskinpa siitä kärsivälle nämä asiat mieleen juolahtavat.
Masennustakin hoidetaan, vanhuksillakin. Eihän tietenkään ole ilo olla sairas, mutta harvapa täältä lähtee 'saappaat jalassa'.
.Kun taas olin päivän sairaalassa niinjälleen kerran mietin näitä asioita siinä kököttäessäni.
Toisten armoilla oleminen on meille katkera pala ja hävijän merkki.
Kumminkin maksamme veroja jotta tämä hoivasysteemikin toimisi.
Vaikka ihmisellä olisi loistavat suunitelmat oman poistumisen suhteen niin se pirun kohtalo voi sekoittaa pakan.
kaikki tapahtuu niin nopeesti että ei kerkee haulikkoa ottamaan ennen vihannes vaihetta.
Siksi olisin samoilla linjoilla sun kanssa et ollaan ja nautitaan niistä hetkistä joita meillä on .
Ei vanhukselta saa vierä ihmisarvoa ja vanhus ei saa itte antaa sitä pois,Leino sanoi et vanhoissa on henken aurinko.
Unohretaan nuoruuren ihannointi ja otetaan koko kirjo huomioon.- lejanna
koti-kiusattu kirjoitti:
Kun taas olin päivän sairaalassa niinjälleen kerran mietin näitä asioita siinä kököttäessäni.
Toisten armoilla oleminen on meille katkera pala ja hävijän merkki.
Kumminkin maksamme veroja jotta tämä hoivasysteemikin toimisi.
Vaikka ihmisellä olisi loistavat suunitelmat oman poistumisen suhteen niin se pirun kohtalo voi sekoittaa pakan.
kaikki tapahtuu niin nopeesti että ei kerkee haulikkoa ottamaan ennen vihannes vaihetta.
Siksi olisin samoilla linjoilla sun kanssa et ollaan ja nautitaan niistä hetkistä joita meillä on .
Ei vanhukselta saa vierä ihmisarvoa ja vanhus ei saa itte antaa sitä pois,Leino sanoi et vanhoissa on henken aurinko.
Unohretaan nuoruuren ihannointi ja otetaan koko kirjo huomioon.Minä en ymmärrä useimpia mielipiteitä täällä muuten kuin siinä suhteessa, että kuvitellaan kuoleman odottavan jossain ikuisuuden päässä.
Niinpä, saa niitä suunnitelmia tehdä, ehkäpä se rauhoittaa ja lohduttaa??
Säälin toteuttavien jälkeenjääviä.
Toisaalta tulee mieleen, onko joillekin niin karmeaa, että joutuisivat muiden autettaviksi. Onko se jokin ihmisyyden lopettava asia "itseihmiselle"?
Yleinen mielipide on, ikävä kyllä, jollain lailla vanhusvihamielinen, joka tuntuu tosi järjettömältä. Ilman heitä ei olisi meilläkään mistä valittaa.
Ja, kyllä vanhusten hoitoon pitäisi keskittää enemmän varoja ja suunnittelua.
Eli tehdä elämästä enemmän elämisen arvoista.
Vaikea asia kaikkineen, täydellisyyteen ei kai koskaan päästä.
Itselläni on vanhin tuttava pian 100-vuotias mies, joka elää ihan yksin kotonaan. On oloonsa sangen tyytyväinen. Niinkin voi olla.
. - lejanna
saimander kirjoitti:
Kuolevaisuus on sataprosenttinen, sen me kaikki tiedämme. Vain milloin ja miksi, sitä emme voi enteillä. Emme voi tietää sitäkään, että kun se hetki lähestyy, olemmeko silloin siihen valmiit. Keskimääräinen elinikä on nyt 80 luokkaa, ja siksi asia ei vielä pitäisi meitä koskea.
Hyödytön eläkeläinen on, mutta on aktiivivuosina itse eläkkeensä maksanut, joten yhteiskunnan loisiksi emme itseämme saa tuntea. Usealla meistä on lähes 50 vuoden työrupaeama takanaan, ja moni maksaja ei ole lainkaan ehtinyt siitä hyötyä.
Luopumiseta olen puhunut minäkin ja paljosta myös luopunut, mutta elämänmuutoksia pitää kai hyväksyä. Pitää myös hyväksyä, etteivät kaikki nuoruuden haaveet toteutuneet. Myös että nyt on "hyödytön vanhus".
Elämäniloa enemmän, ei juuttumista synkistelyyn, sanoit. Synkkää itseään säälivää vanhusta ei kukaan halua kuulla eikä nähdä. Elämänmyönteinen löytää ilon aiheet vaikka sammaltuneesta kivestä.Sori, en hokannut, että kirjoitit minulle. Olen tursottanut puoliunessa täkin alla flunssan kourissa.
Samoin ajattelen, kuollaan täältä kumminkin, vaikkei sitä itse tietoisesti pyri nopeuttamaankin.
En hyväksy tuota sanontaa, hyödytön eläkeläinen. Jokainen on tehnyt osansa maamme hyvinvoinnille, moni tekee vieläkin. Laitoksessakin antaa työtä hoitohenkilöstölle. Moni vanhus on puolisonsa omaishoitaja, tehden mittaamattoman arvokasta työtä, rahassa, mutta varsinkin rakkaudessa.
Tämän päivän nuoretkin, ovat huomisen eläkeläisiä, ei siitä mihinkään päästä.
Hyvin sanoit tuossa lopussa, ilon aiheet voivat olla pikkiriikkisiä, kunhan ne löytää, ja hyväksyy.
.
- Pirre*
Elä luulekkaa..jotta jo 60 - 65 vuotiaana, - ainakaan jos miulta kysytään :)
- Mut jos miulta sitte
Niin käy ku. Kun matkustin ensi kertaa bussissa Helsingissä ja sisään tultuani sanoin hyvää päivää asiaankuuluvasti muille matkustajille ja kun ei mitään vastauksia kuulunut, mie käännyin kuljettajan puoleen ja kysyin: Mihinkä te näitä mykkiä ootta viemässä?
- bessie*
Mut jos miulta sitte kirjoitti:
Niin käy ku. Kun matkustin ensi kertaa bussissa Helsingissä ja sisään tultuani sanoin hyvää päivää asiaankuuluvasti muille matkustajille ja kun ei mitään vastauksia kuulunut, mie käännyin kuljettajan puoleen ja kysyin: Mihinkä te näitä mykkiä ootta viemässä?
No vastasiko se kuljettaja edes?
Sanopas sen bussin numero ja mistä hyppäsit kyytiin (miel. pysäkin/laiturin nro), niin minä kerron, minne niitä vietiin.
- ...
Aha.
No, yhteiskunnalle olisi edullisinta antaa niskalaukaus jokaiselle, joka lopettaa työelämässä.
Ok, raju alkulause. Mutta totta. Tässä nyt kangertaa kaksi asiaa. Ensiksikin ihmisten elinikä on kasvabut valtavasti. Ei aikanaan, kun eläkeikärajoja otettu tätä huomioon. Silloin harvempi oli yhteiskunnan loispummieläkeläisenä kymmeniä vuosia. Harva edes eli eläkeikäiseksi.
Ja toinen on maatalous- ja heimoyhteiskunnan muuttuminen teollisuusyhteiskunnaksi. Aikanaan vanhoillakin ihmisillä oli tekemistä yhteisön hyväksi, joko paimennettiin lampaita tai lastenlapsia.
No mä juttelin just eilen yhden kaverin kanssa. Utelin tietysti, miten äiti jaksaa. No oli vielä elossa. Täastä puhuttu kai jo vuosikymmen. Se on ollut sängyssä sen aikaa. Sillä ei ole lonkkia enää. Alku menpi paremmin, sitten se alkoi dementoitmaan. Ne on jo monta vuotta toivoneet, etttä se kuolis pois kitumasta. Mutta sitkee mimmi, elossa vaan on, vaikkei pääse kävelemään ja on suurimman osan aikaa vihanneksena. Surkee kohtalo.
Mun mielestä ihmisen kiduttaminen, siis kiduttamistahan se on, jos väkisellä pidetään hengissä on perseestä. Armomurha, taikkas, mikä se nyt oli eutanaasia pitäisi olla sallittu. Ongelmana vain se, että se pitäisi pystyä päättämään potilaan itsensä, silloin kun se vielä on täyspäinen. Ja kuka senkin nyt määrittelee, siis milloin on täyspäinen.
Ulkomailla klinikoita, jonne voi mennä tekemään hallitun itsemurhan. Ei suomessa. Täällä vanhusten itsemurhat kasvavat jatkuvasti. Johtuu just yhteiskuntarakenteesta a siitä, että vanhuksia nyt vaan on koko ajan enenpi ja enenpi. Ihan sama asia, kuin vaikka vanhusten alkoholisoituminen. Se vaan lisääntyy kokoajan. No jotainhan sitä pitäää ehdä jos jonkun nelkyt vuotta on ilman tekemistä eläkkeellä.
Tää on erittäin laaja asia, helevetisti näkökohtia.
Itellä ideana se, että vaikka ois sairas, meneehän se, jos ei isompia ongelmia muuten. Mutta sitten kun tulee liikaa kipuja ja tietää kitumista olevan edessä, haulikolla aivot kattoon.
Ja tämähän oli siis vaan mun mielipide.
=DW=- noutaja saapuu
Onko sinulla haulikko?
Itse lähtisin vähän hiljaisemmin, jos vaikka lääkkeitä löytyisi pärekopallinen ja ne sit naamaan. Ja muovipussi päähän, kun alkaa nukuttamaan. Tukehtuisin oksennukseen nukkuessani.
Raakaa peliä mutta en halua kitua kymmeniä vuosia. - 63sid
noutaja saapuu kirjoitti:
Onko sinulla haulikko?
Itse lähtisin vähän hiljaisemmin, jos vaikka lääkkeitä löytyisi pärekopallinen ja ne sit naamaan. Ja muovipussi päähän, kun alkaa nukuttamaan. Tukehtuisin oksennukseen nukkuessani.
Raakaa peliä mutta en halua kitua kymmeniä vuosia.Olen Teidän 2 kanssa samaa mieltä pillerit olisi paras naamariin vaan ,kun siltä tuntuu.
- yks orvokki
Mielestäni aika ilkeätä puhetta 6-kymppisten palstalla. Suurin osa meistä 6-kymppisistä voi hyvin ja osa on vielä työelämässäkin. Ja työuraa yritään väen vängällä nostaa vaan lähemmäs 70.
Kyllähän jokaisella on valinnanvara elämässään elää mielekkäästi vielä sekä vanhuksena että sairaalloisena loppuvuotensa tai sitten tylysti lopettaa kaikki kerralla.
Lääketiede menee koko ajan eteenpäin, joten niin sairaan nuoren tai vanhan elämä helpottuu ja on mielekästä. Työn käsitettä voi laajentaa avarammin ja toimia monella sektorilla, mikä tuo iloa ja hyvän mielen itselle ja toisille.
Ainakin minun suvussani me vanhat autamme jälkeläisiämme vielä hyvässä vuorovaikutuksessa. Olemme tarpeellisia ihan olemassaolollamme - ajattele nyt järjelläkin eri sukupolvien kanssakäymistä.
Ja harva meistä 'vanhuksista' ihan hyyryläisiä ja syytinkiläisiä on, pystymme aika itsenäisesti elämään ja toimimaan. (Älä yleistä poikkeustapauksia - ei me kaikki vanhat olla vihanneksia).- ...
Kompataan.
Asiallinen lausunto:
"Lääketiede menee koko ajan eteenpäin, joten niin sairaan nuoren tai vanhan elämä helpottuu ja on mielekästä. Työn käsitettä voi laajentaa avarammin ja toimia monella sektorilla, mikä tuo iloa ja hyvän mielen itselle ja toisille."
Kolikon toisena puolella vaan just se, että täysin elinkelvottomia lapsia pidetään väkisellä hengissä ja sama asia kuolemaan joutavilla sairailla vanhuksillakin.
Yksjuttu , minkä kaikki kai tietääkin. Kaikki miehet sairastuvat eturauhassyöpään. Sitä vaan pitäisi sairastua viiskymppisenä. Silloin tehdään kalliit leikaukset yhteiskunnan piikkiin, koska kundi voi olla työtätekemässä vielä viisikintoista vuotta. Jos sairastuu eläkkeelä olessaan, aletaan juoksuttamaan sytostaattihoidoissa ja syöttämään pillereitä .Tulee halvemmaksi, jos se kituu kymmenen vuotta ja kuolee pois, kuin tehdä kallis leikkaus.
Syytinkisysteemi oli hyvä. Se on vain kokolailla mahdoton järjestely nyky-yhteiskunnassa. En tiedä, onko sitä varsinaisesti lopetettu, mutta viimeinen syytinkiläinen, jonka muistan, oli mun mummo. Se sai asunnon a elanon talosta. Keräili joskus kananmuia ja hoiteli meitä lapsenlapsia.
Nykyaika on sellainen, että lapset ja kaikki muutkin, maksavat veroja, että vastaavanlainen mummi makaa vaipoissaan sairaalassa. Ennen jälkikasvulla ja suvullakin, oli vastuu vanhuksistaan. Nykyään vastuu on skipattu yhteiskunnalle.
=DW= - Hyväksikäyttöä
Joo ja kun annetaan 6-kymppisille vain 2 kk vuodessa kesätöitä niin saahan 6 vuoden aikana sentään vuoden eläkekertymän kerättyä:((((
Silloin vain tarvitaan kun on kesä ja kärpäsiä ja muut haluaa kirmata kesälaitumilla.
- onko mahdollista ??
Onko niitä tappavia pillereitä keksitty, jos on, sen pitää olla niin tehokas ettei taatusti kärsi eikä kidu, vaan maailma pimenee heti lempeään ikuiseen uneen, se on mun toiveeni jos se vaan on mahdollista !
- Pirre*
Miksi haluaisit kuolla pillereillä, - epäiletkö ettet muuten kuole?
P.s. en uskonut koskaan kenenkään kuolevan niin nopeasti ja kivuttomasti kuin isäni kuoli, 2 viikkoa sairaana ja ikuinen uni vei...ei jäänyt ainakaan pelkoa kuolemaa kohtaan. Onhan tappavia pillereitä ollut jo vaikka kuinka kauan.
Sota-aikana äiti sanoi että jotkut oli niitä saaneet mennessään koviin paikkoihin ettei tarvi jäädä vihulaisen kouriin.
Muttei kai ainakaan kukaan sen tietämä joutunu niitä ottamaan.- niinpä niin
Täytyy ymmärtää, että ketjun avaaja on jo liki 80 :nen jolloin joillekin jo tulee näitä kuoelemiseen liittyviä pohdintoja. Tokihan kleman podinta tuon ikäisellä on turhaa roikkuuhan siinä iässä jo monikin haudanpartaalla..
Nautitaan me 60:set vielä elämästä sillä on vielä paljon annettavaa..... - toivon eutanasiaa
Pirre* kirjoitti:
Miksi haluaisit kuolla pillereillä, - epäiletkö ettet muuten kuole?
P.s. en uskonut koskaan kenenkään kuolevan niin nopeasti ja kivuttomasti kuin isäni kuoli, 2 viikkoa sairaana ja ikuinen uni vei...ei jäänyt ainakaan pelkoa kuolemaa kohtaan.Kyllä vanhuus pelottaa, kun elämä on täysin eletty, miksi jäädä odottamaan kuolemaa huonokuntoisena ?
Vierailen usein vanhainkodissa, näkymä on lohduton, en missän tapauksessa tahdo elää niin vanhaksi että joutuu vuodepotilaaksi kymmeniksivuosiksi toisten ihmisten armoille pyöriteltäväksi !
Jos tappava pilleri on keksitty , päättäisin itse milloin olen valmis lähtemään ! - Pirre*
toivon eutanasiaa kirjoitti:
Kyllä vanhuus pelottaa, kun elämä on täysin eletty, miksi jäädä odottamaan kuolemaa huonokuntoisena ?
Vierailen usein vanhainkodissa, näkymä on lohduton, en missän tapauksessa tahdo elää niin vanhaksi että joutuu vuodepotilaaksi kymmeniksivuosiksi toisten ihmisten armoille pyöriteltäväksi !
Jos tappava pilleri on keksitty , päättäisin itse milloin olen valmis lähtemään !Tuskin pyöriteltävä ymmärtää kärsiä siinä vaiheessa enää oloaan..suvullehan se "tiedoton" on enempi rasite....miksi tressata itseään sellaisella josta ei tiedä...eli tulevaisuudella.
- näky lohduton
Pirre* kirjoitti:
Tuskin pyöriteltävä ymmärtää kärsiä siinä vaiheessa enää oloaan..suvullehan se "tiedoton" on enempi rasite....miksi tressata itseään sellaisella josta ei tiedä...eli tulevaisuudella.
Kyllä ne tietää, osa huutaa tuskissaan, moni on ärtyny ku iho haavautuu maatessa, kyllä se on pelkkää kärsimystä niille !
- Pirre*
näky lohduton kirjoitti:
Kyllä ne tietää, osa huutaa tuskissaan, moni on ärtyny ku iho haavautuu maatessa, kyllä se on pelkkää kärsimystä niille !
Onneksi miulla/meillä on kolme lasta, eiköhän he pidä silmällä mummonkin hoitotasoa.. :)
Ja voihan käydä niin hyvä sägä että kuolee pois, ihan tuosta vaan..vaikka huomenna :/ - ...
En viitsisi neuvoa.
Mutta hankit unilääkkeet. Asperiinia ja pullon viskiä. Ja ne kitusiin niin nopeasti kuin mahdollista. Ensin lessu viskiä ja joku paketti unilääkkeitä. Sitten, ennen sammumista muutama paketti asperiinia.
Syanidia, ties mitä, onhan niitä, mutta niiile hankala saada reseptiä.
Kilo dynamiittia, ei takuulla kidu.
=DW= - dcsadvz
niinpä niin kirjoitti:
Täytyy ymmärtää, että ketjun avaaja on jo liki 80 :nen jolloin joillekin jo tulee näitä kuoelemiseen liittyviä pohdintoja. Tokihan kleman podinta tuon ikäisellä on turhaa roikkuuhan siinä iässä jo monikin haudanpartaalla..
Nautitaan me 60:set vielä elämästä sillä on vielä paljon annettavaa.....sinulle niinpä niin .olen 63v mutta olen siellä kerhossa mukana ohjauksissa ,askartelussa.panen nyt piilotetun nikin.
- Pirre*
... kirjoitti:
En viitsisi neuvoa.
Mutta hankit unilääkkeet. Asperiinia ja pullon viskiä. Ja ne kitusiin niin nopeasti kuin mahdollista. Ensin lessu viskiä ja joku paketti unilääkkeitä. Sitten, ennen sammumista muutama paketti asperiinia.
Syanidia, ties mitä, onhan niitä, mutta niiile hankala saada reseptiä.
Kilo dynamiittia, ei takuulla kidu.
=DW=Kuulehan DW, silloin kun nuo kuvaamasi toimenpiteet olisivat ajankohtaisia, - sinä et ymmärrä niitä tehdä ja aiemmin sie et raahi,..elämä on mukavaa..:)
- niinpä niin
dcsadvz kirjoitti:
sinulle niinpä niin .olen 63v mutta olen siellä kerhossa mukana ohjauksissa ,askartelussa.panen nyt piilotetun nikin.
dcsadvz
No miksi sitten valittelet jokseenkin samoja asioita 70 palstallakin. Älä siis puhu pötyä. Vanha olet vaikka kuinka esität.
- menisin nukkumaan
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9771026
jotain muutakin asia painaa.
Itse haluaisin oikeuden päättää koska on viimeinen aamuni.
Insuliini on helpoin ja varmin tapa sitä vain nukkuu. - 8 + 7
Provoja on näemmä kaikenlaisia, mutta oletkin saanut jo ohjeet päiviesi päättämiseen. Kuten isäni joskus sanoi, jos elämä on liian vaikeaa niin aina voi vetäistä itsensä hirteen. Sitä et käsittääkseni kuitenkaan halua, mutta et kerro mitä haluat. Tosiasia on että kun ikää tulee tarpeeksi, ei enää pärjää omin neuvoin, niin laitetaan säilytykseen, jossa saa evästä jos saa ja tyhjennetään jos on tyhjennettävää ja vaikka ei olisikaan. Suomen vanhustenhuollon laita on synti ja häpeä, enkä osaa sanoa yhtään tapaa sen korjaamiseen.
- i_a''*
Höpsistä pussiin...
Tuossahan tuo seuraava vuosikymmen lähestyy vuosi vuodelta ja myös siirtyminen seuraavaan keskustelupalstaan... Huolettaa vaan kun satavuotiaille ei moista Eniro ole perustanut...
Valitettavasti onnen lahjat terveyden suhteen eivät ole kaikilla tasan... On perinnöllistä ja itse aiheutettua sairautta... Osaan ainakin voi itsekin olla syyllinen... Toive ainakin minulla on jotta kun lähtöni aika tulee, nuo "Eliaan vaunut" kaappaavat vauhdilla mukaansa suorilta jaloilta jonkin monien harrastusteni parista... - Uskon asiat
Kuolema ei ole outo asia vaan meidän kaikkien on se koettava. Itsemurha on kuulemma syntiä monissa uskonnoissa. Ja siitä joutuupi kristinopin mukaan johonkin osaan kuumaa paikkaa, jota helvetiksi kutsutaan. Jos elämä on täynnä tuskaa ja vaivaa, mahtaako helvettikään enää olla pahempaa?
On helppoa sanoa,että päätänpä päiväni, kun tämä elo ei enää huvita, mutta olemmeko silloin siinä kunnossa,että pystymme itsemme tästä maailmasta poistamaan? Tai löytyykö sellaista ihmistä, joka sen puolestamme tekee - antaa ne unilääkkeet ja muut tappavat rohdot, joilla nirri saadaan pois? Jos sukulaisia tai omia lapsiaan uumoilee tällaisen palveluksen tekijäksi, parasta varmistaa se etukäteen, inhimillisyys on kortilla nykyisin.
Itse asiassa Suomen vanhusten ja muiden yleinen hoitotilanne (tai hoitamattomuus) on sellainen asia,että se pitäisi saada globaaliin mediaan julki - jos joku taho siitä juttuna kiinnostuisi. Onhan se sensaatio verrattuna siihen mielikuvaan, mikä Suomesta on mailmalla korkean elintason maana ja demokratiana. Totuus on toinen. Ainoa asia, mikä vielä jonkin verran kammoksutaan päättäjien piirissä, on räikeiden epäkohtien julkinen repostelu maailman mediassa eli maineen menetys. Ei muuten, mutta jollei maamme olekaan mielikuvansa tasoinen, sijoitusten arvo alkaa laskea. Se on aina tärkein pointti.
Tuskin joukkoitsemurhia vielä kannattaa pohjustella muiden puheiden ja arvostusten perusteella. Tärkeintä on kuitenkin, mitä itse ajattelee itsestään. Me elämme kaikkien arvojen repimisen aikaa ja tuntuu siltä,että mikään ei enää ole mitään. Nuoret eivät saa töitä, koska ovat liian nuoria, koulutetut koska ovat liian koulutettuja, kokeneet liian kokeneita, vanhat liian vanhoja jne. Taitaa käydä Suomelle ja sen päättäjille vanhanaikaisesti eli luu jää jakajan kouraan - ilman meidän poistamistamme elämän kirjoistakin. Että ei nyt vielä hopoteta.
Elämä on taistelua olemassaolosta aina, jopa vointivaltiossakin - tai miksi tätä nykymenossa sanoisi - puolituisten poukkoiluyhteisöksi? Me saamme nyt samanlaisen arvostuksen puutteen kuin vanhat saivat -70-luvulla. Kaikki kertantuu.
Onhan tässä se valoisa kohta, että kannattaa lukea vaalimainoksia. Eräskin ehdokas poistaa Suomesta köyhyyden ja eriarvoisuuden ja vakuuttaa,että ketään ei jätetä yksin. Uskon asiasta sen osan,että ketään, jolla on jotakin, jota verottaa, ei jätetä yksin. Kyllä kokoomus meistä huolta pitää. - näin on näreet !!
Kokoomus on kaiken tämän masennuksen SYY, ihmisillä ei ole työtä, ei turvallista tulevaisuutta, ei toimeentuloa, ei leipää joka päivälle, kun KOKOMUKSEN muutamalle rikkaalle täytyy kaikki mijoonat virrata, jopa suomen suuret velkarahat ojataan muutaman rikkaan hyödyksi, kansalle ei jää kuin köyhyys ja kurjuus vaikka olis jonkinlainetyöki, JÄRKYTTÄVÄÄ POLITIIKKAA NYKYÄÄN !!
Täällä ei vo hyvin kuin KIVINIEMI ja KATAINEN muille viis, halelujaaa ,,,,
Olikohan kokoomus ja keskusta tyytyväinen jos koko kansa tapettas, jäis kaikki rahat takuulla niille ??? !!!- ...
Näin on!
Muistahan Sinäkin äänestää Ihmisten Puoluetta!
http://www.youtube.com/watch?v=XcVBW9JMYdQ
=DW= - JB Power
Tuosta tuskastahan pääsee nyt helposti eroon, kansa ku ei anna noille edellä mainituille ääntä!
Ääni itsenäisyydelle, ja vapaus on varma juttu. - hahahaaa ihanaaa
... kirjoitti:
Näin on!
Muistahan Sinäkin äänestää Ihmisten Puoluetta!
http://www.youtube.com/watch?v=XcVBW9JMYdQ
=DW=Erittäin hyvä, tommosia ME olemme, siis jatkakaa samaan tyyliin !
- sedukas
OLET OIKEASSA KOKOOMUS KAIKEN SYY .NYTKIN PIENESTÄ 91 e kk ELÄKEESTÄ VEROA 9% maalisk alusta alkoivat ottamaan .kiitos kuuluu porvareille .
- grrrrrrrrrrrrrrrrrr
Perintöosuuteesiko haluaisit päästä kiinni? Eikö vanhempasi hoidakaan lapsiasi ja laskujasi?
Kuusikymppiset, suurin osa, ovat vielä työelämässä ja kuusvitosetkin yllättävän terveitä ja hyvinvoivia, juuri eläkkeelle päässeinä nauttivat vapaudesta ja elämästään.
Miksi muuten koko ajan pitää olla hyödyllinen. Suuri osa vapaaehtoistyöstä pyöri ainoastaan eläkeläisten ansiosta ja lukuisia ovat mummot ja papat jotka hoitavat lapsenlapsiaan, hakevat koulusta jne. mieti sitä.
Muuten yhteiskunta on yhdyssana.- JB Power
"Muuten yhteiskunta on yhdyssana. "
Huomenta KIELI RASISTI !
Sain kahdeksan ikäisenä tuhat yhdeksän sataaviisikymmentä seitsemän (1957) 2,2 miljoonaa markkaa velkaa perinnöksi, joten tuskin odotan mitään tältä yhteiskunnalta tai sinulta.
Sen olen jo nähnyt mitä teidän politiikalla saa tässä yhteiskunnassa tavallinen työtätekevä tallaaja.
Te kyllä tarvitsette minua tai minun verorahoja, se on käynyt hyvin selväksi.
Joten ei ku jatka riistoasi, mihin olet kouliintunut!
- Pirre*
Katsoin juuri äsken loppuneen ohjelman Aamu sydämellä, jossa käsiteltiin kuolemaa "pian" kuolevan kannalta, ts. kuolemansairaan kannalta, ja ohjelmassa esiintyneitten ja ns. kuolemansairairaan kahden ihmisen kanta kuoleman hetkeen oli sama kuin omani, eli tahtoisin kuolla tieten sen tulevan ja niin että läheiseni pitäisivät minua kädestä kuolessani - ei mitään kuoleman apupillereitä..se olisi vihaa elettyä elämää kohtaan joka kuitenkin kaikkine epätäydellisyyksineenkin on ollut arvokas lahja.
- bessie*
Kommentini.
Jää pois k.o. kerhosta, tai vaihtakaa vetäjää/keskustelun ohjaajaa. Ei voi olla hyväksi käydä kerhossa, jonka jälkeen jää noin raskaita asioita kaivelemaan sielun sopukoita. Miten mahtoi vaikuttaa vielä sinua herkempiin?
Kerho, jossa "useimmat halusivat ja jopa toivoivat miksi emme voi kuolla jo 60v-tai ainakin 65 vuotiaina,.Olisi yhteis kunnalle edullisempi jne.." vaikuttaa todella toivottomalta ja huonosti johdetulta, toivon hartaasti, ettei ole kovin haavoittuville tai helposti johdateltaville tarkoitettu vertaistukiryhmä tms..@bessie*
Olen kanssasi samaa mieltä, jos tuollainen kerho todella on olemassa eikä vain provoaloituksessa, on tuonlainen kerho uskonnolisen liikkeen tai työttömien sossutätien/psykologien kalastuskerho, keino kerätä kerho jolle voi hakea liksarahoja valtion varoista, toisilta sossutädeiltä.
H.- bessie*
hunksz kirjoitti:
@bessie*
Olen kanssasi samaa mieltä, jos tuollainen kerho todella on olemassa eikä vain provoaloituksessa, on tuonlainen kerho uskonnolisen liikkeen tai työttömien sossutätien/psykologien kalastuskerho, keino kerätä kerho jolle voi hakea liksarahoja valtion varoista, toisilta sossutädeiltä.
H.Eipä taideta valtion varoja myöntää tuollaiselle kerholle. Eihän urheilussakaan kaikkia suosittujakaan kamppailulajeja tueta verorahoilla.
Tuollainen Iloisten Isänmaallisten Itsarikandien kerho varmaan toimii jalojen ja hyvien vapaaehtoisten arvokkaalla työpanoksella. bessie* kirjoitti:
Eipä taideta valtion varoja myöntää tuollaiselle kerholle. Eihän urheilussakaan kaikkia suosittujakaan kamppailulajeja tueta verorahoilla.
Tuollainen Iloisten Isänmaallisten Itsarikandien kerho varmaan toimii jalojen ja hyvien vapaaehtoisten arvokkaalla työpanoksella.Onhan sitä SPR, ja muita "huolenpito"- järjestöjä ja "hoitokoteja".
Jossain teippasivat lapsen ruokapöytäänkin kiinni, jotta pääsisivät itse helpommalla ja mummojakin köytellään.
H.- bessie*
hunksz kirjoitti:
Onhan sitä SPR, ja muita "huolenpito"- järjestöjä ja "hoitokoteja".
Jossain teippasivat lapsen ruokapöytäänkin kiinni, jotta pääsisivät itse helpommalla ja mummojakin köytellään.
H.Niin sitä pitää.
Itsekin olen pitänyt kakaroita korkealaitaisessa pinnasängyssä, käytännössä siis häkissä, ja syöttötuolissa, jossa ei pääse edes kääntymään. Vielä laittanut kovan muovisen kaukalomallisen leukalapunkin. Kerran äitienpäivälounaalla loppui ravintolasta syöttötuolit kesken, joten sidoimme pennun pitkällä huivillani tuoliin.
Niin ja talutusvaljaissakin olen lapsia pitänyt, varsinkin kun opettelivat kävelemään, ihan vain silkkaa itsekkyyttäni omaa selkääni ajatellen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171021124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102468Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2161958Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231743- 721080
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491054Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?75895Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57872En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43852Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä88823