LÄÄKÄRINVALA
Vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta pyrkiväni lääkärintoimessani palvelemaan lähimmäisiäni ihmisyyttä ja elämää kunnioittaen. Päämääränäni on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen.
Työssäni noudatan lääkärin etiikkaa ja käytän vain lääketieteellisen tutkimustiedon tai kokemuksen hyödyllisiksi osoittamia menetelmiä.
Tutkimuksia ja hoitoja suositellessani otan tasapuolisesti huomioon niistä potilaalle koituvan hyödyn ja mahdolliset haitat.
Pidän jatkuvasti yllä korkeaa ammattitaitoani ja arvioin työni laatua.
Suhtaudun kollegoihini kunnioittavasti ja annan heille apuani, kun he potilaita hoitaessaan sitä pyytävät. Rohkaisen potilaitani kysymään tarvittaessa myös toisen lääkärin mielipidettä.
Kunnioitan potilaani tahtoa. Pidän salassa luottamukselliset tiedot, jotka minulle on potilaita hoitaessani uskottu. Täytän lääkärin velvollisuuteni jokaista kohtaan ketään syrjimättä enkä uhkauksestakaan käytä lääkärintaitoani ammattietiikkani vastaisesti.
.
LÄÄKÄRINVALA
3
153
Vastaukset
- jatkona
Kotimaa
Lääkäreiden asenteet eutanasiaan tiukentuneet
Lääkäreiden suhtautuminen eutanasiaan eli armomurhaan on muuttunut selvästi aiempaa kielteisemmäksi.
Uusimman tutkimuksen mukaan enää 19 prosenttia suomalaislääkäreistä pitää sen laillistamista tarpeellisena. Edellisessä tutkimuksessa osuus oli ollut noin kolmannes.
Tuoreeseen kyselyyn vastasi 600 lääkäriä Varsinais-Suomen ja Uudenmaan sairaanhoitopiireistä. Heistä 96 prosenttia piti koko eutanasiakeskustelua turhana, jos parantumattomasti sairaille olisi tarjota asianmukainen ja riittävän laadukas hoito.
Toisaalla hoito on erinomaista, jossakin jo perusasiat ja kivunlievityskin puuttuvat. Laatu riippuu liian usein lääkärin omasta innostuksesta. Parantumattomasti sairaan hyvä hoito vaatii erikoisosaamista, jota ei ole tarpeeksi, sanoo syöpälääkäri Outi Hirvonen Tyksistä.
Arkkiatri Risto Pelkonen myöntää kuolevan hoidon olleen pahasti sivuraiteilla. Hän kuitenkin uskoo asian vähitellen korjaantuvan.
Asia on noussut jo näkyvästi esiin. Kyse ei ole rahasta, vaan asenteista, Pelkonen painottaa ja kehottaa hoidon ammattilaisia pitämään pintansa, etteivät byrokraatit ja muut omistajat pääse vetämään välistä.
Pelkonen pitää onnettomana Turun tuoretta ratkaisua kilpailuttaa kotisaattohoito. Outona hän pitää sitäkin, että maassa kuljetetaan kuolleita ruumiinavaukseen halvimman tarjouksen perusteella, pakettiautoilla.
Ei tällaisia asioita pitäisi kilpailuttaa. Kaikkien asiantuntijoiden mukaan palvelujen laatua on vaikea, jopa mahdotonta verrata.- tuttava kautta tieto
Sairaanhoitajat ovat yhä toista mieltä
Sairaanhoitajan mielipide:
Kidutusta nähnyt kirjoitti 2.4.2011 11:15
Asianmukainen ja riittävän laadukas hoito Missäs semmoista saa ja pääseekö kaikki siihen?
Sen pitäisi koskea muitakin, kuin syöpää sairastavia. Vaikeita elämänloppuja on myös MS-,Parkinson- ym . vakavia sairauksia sairastavilla.
- Kukas mä olen
Unohtuiko Alzheimer... mielialamuutoksien takia täälläkin moni luulee olevana jumala!
Laittakaa siitäkin pari järkevää sanaa yleiseen tietoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815