Pösön automaattilaatikot

Skaraböö

Kiinnostaisi 406 HDI tai 607 HDI automaattilaatikolla. Vuosimalli 2001-2004 on auton ikähaarukka...
Pösö on mulle merkkinä outo ja nuo automaattilaatikot hieman sitten arveluttaa, että kuinka kestäviä ne ovat? Ovatko kuinka "tyyriitä" huoltaa ja kuinka tiuhaan pösön automaatti tarvii öljynvaihdon?
Kertokaa asiasta tietävät hieman infoa noista laatikoista, kiitos.

27

9024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autopilt

      Pösö on **** merkkinä outo ja nuo automaattilaatikot *** arveluttaa, **** "tyyriitä" huoltaa

      Eli kerroit itse olennaisetseikat. Kalliita on huoltaa ja tuon ikäiset pösöt eivät sieltä luetettavimmasta päästä ole.

      • Kommentti suorastaan outo ja asiantuntematon....yksi maailman vanhimmista automerkeistä

        Tuonikäinen ? Mikä tuonikäinen auto olisi enää priimakunnossa?


    • Automaatti on hyvä

      Pösöllä ei ole omaa automaattilaatikkoa vaan käyttää samaa (ZF) kuin monet muut merkit. Käytettyä ostettaessa ongelmana on aikaisemman käytön ja huoltohistorian selvittäminen. Usein huoltoja jätettään tekemättä ja laatikon öljyiksi laitetaan mitä tahansa automaattilaatikkoöljyä, kun monet laatikot ovat erittäin tarkkoja siitä, että sisällä on juuri oikea öljy. Lisäksi Suomen olosuhteissa pitäisi huoltoväleja huomattavasti tihentää eurooppaan verrattuna. Jos auto on rankassa käytössä on sekin huomioitava. Myös raskasta perävaunua väärin vedettäessä saa laatikkoa rasitettua tarpeettomasti (öljyt ylikuumenevat).

    • Skaraböö

      Ajattelin vaan kun jossain oli mainintaa Pösön automaattilaatikkojen kestävyyshuolista... Minulla on useita eri automerkkejä ollut automaattilootalla varustettuna eikä niissä ole luotettavuusmurheita ollut. Ostaessa olen varmistanut, että huollot on tehty asianmukaisesti ja itse olen myös huolehtinut laatikon säännöllisestä huollattamisesta.
      Onko tuo pösössä käytetty ZF sitten jotenkin poikkeuksellisen löyhä vai mistä tuollainen yleistys automaattilaatikon ongelmista tulee?

      Onko noissa 2001-2004 välillä valmistetuissa HDI pököteissä millainen se laatikko? Moniko vaihteinen se on ja paljonko tuollainen HDI kuluttaa enemmän soppaa automaatilla?


      Lainaus autopilt:
      "Eli kerroit itse olennaisetseikat. Kalliita on huoltaa ja tuon ikäiset pösöt eivät sieltä luetettavimmasta päästä ole. "
      Tuohon voisin sen verran kommenttia heittää, että käsittääkseni ainakin 406 on osoittautunut melko onnistuneeksi automalliksi. Tietoa minulla tästä ei ole, mutta näin olen kuullut puhuttavan. Lisäksi muutamalla tutulla ollut 406 ja kovasti ovat kehuneet vähävikaiseksi autoksi. Tiedä sitten...

      • laatikot

        pösöissä käytetään yleisemmin toyotan omistaman aisinin valmistamia
        automaattilaatikoita. Siinä syy, jos ongelmia havaittavissa. Isommissa pösöissä kai käytetään ZF:n automaattia.


      • karrau
        laatikot kirjoitti:

        pösöissä käytetään yleisemmin toyotan omistaman aisinin valmistamia
        automaattilaatikoita. Siinä syy, jos ongelmia havaittavissa. Isommissa pösöissä kai käytetään ZF:n automaattia.

        Miten niin AISInin laatikot huonoja ?. Itse olen ajanut vuosien varrella neljällä
        automaatti Toytalla jokaisella yli 300 tkm. Nykyisen niin ikään automaatti Avensiksen mittarissa on 150 tuhatta . Mitään ongelmia ei automaateissa ole ollut ja ainoa huolto öljynvaihto 90 tuhannen välein . Älä levittele täällä arvailujasi tietona.


      • jos vikoja johtuu..
        karrau kirjoitti:

        Miten niin AISInin laatikot huonoja ?. Itse olen ajanut vuosien varrella neljällä
        automaatti Toytalla jokaisella yli 300 tkm. Nykyisen niin ikään automaatti Avensiksen mittarissa on 150 tuhatta . Mitään ongelmia ei automaateissa ole ollut ja ainoa huolto öljynvaihto 90 tuhannen välein . Älä levittele täällä arvailujasi tietona.

        aika monesti vain tojoterot ovat tällä sivulla parjaamassa peugeotin automaattien ym. vikoja. Kai sekin on jokin uskonto?


      • 406 hd mallissa taitaa kyllä olla bemarin laatikko. 200000 km jälkeen voi esiintyä väljyyttä.


    • Niimpä niin

      Mitä oikein käryät. Mainitsin, jos ongelmia havaittavissa. Saa muuten nähdä, miten se aisi kestää omassa pösössä tällä hetkellä vääntöä 440Nm, 204hv. onkos avensiksella edes näillä arvoilla olevaa toyotaa. EI MUUTEN OLE. Voisihan tuon vielä lastuttaa, niin väännöt nousisi 528Nm. Miten on tiedätkö vieläkö aisi kestää? kyllä kuule niissä aisin automaateissa on ollut vikoja, tietää taksikusit kertoa vähän totuuksia, jos et itse tiedä. Eihän tojota ole edes kovin kauaa käyttänyt dieseleissä edes automaatteja. Jos jossain väännöttömässä bensalouskussa kestää, niin mitä sitten.

      • 9+´jhi

        Täällä Aisinin valmistama AUTOMAATTIlaatikko joka on kestänyt jo yli 24 vuotta japsimerkissä joten se siitä "tietämyksestäsi".


      • Niimpä niin
        9+´jhi kirjoitti:

        Täällä Aisinin valmistama AUTOMAATTIlaatikko joka on kestänyt jo yli 24 vuotta japsimerkissä joten se siitä "tietämyksestäsi".

        No paljonkos niissä toihotissa on ollut vääntö arvot? jotain 170Nm. Eipä siinä laatikot ole juurikaan rasitukselle joutuneet.


    • kestää hyvin

      teet tai teetät vain ostohetkellä/oston jälkeen vain lootaan öljynvaihdon heti, koska suomen huolto ei vaihda öljyjä? vaikka 60tkm vaihto väli, ei kuulema kuulu huolto ohjelmaan??? No voi sen teettää muuallakin kuin merkki liikkeessä. 200tkm ja toimii.

      • Slademan

        Automaatti-Pösö kannattaa jättää ostamatta.

        Yleensä tulee jossain vaiheessa ongelmia ja yleensä merkkihuollot eivät pysty auttamaan. Ja jos joku automatti-expertti löytyykin, saat varautua maksamaan PALJON.

        Huoltoneuvoja on useampaan kertaan muistuttanut minua: älä sitten osta autoimaattia...


      • Ex.automaattiasentaja

        Älä nyt viitsi...
        Automaattilaatikko on kestävämpi kuin manuaali (paitsi VAGina), koska sitä on vaikeampi väärinkäyttää. Öljynvaihdot sitten ihan valmistajan ohjeen mukaan ja just oikeaa öljyä, ei muuta! Eikä yhtään likahiukkasta laatikkoon öljynvaihdon yhteydessä!


      • TäydellinenMaailma
        Ex.automaattiasentaja kirjoitti:

        Älä nyt viitsi...
        Automaattilaatikko on kestävämpi kuin manuaali (paitsi VAGina), koska sitä on vaikeampi väärinkäyttää. Öljynvaihdot sitten ihan valmistajan ohjeen mukaan ja just oikeaa öljyä, ei muuta! Eikä yhtään likahiukkasta laatikkoon öljynvaihdon yhteydessä!

        Eihän kestävyyttä kukaan kyseenalaistanutkaan, vaan oli puhe ongelmista.

        Ja tottakai autojen vaihdelaatikot huolletaan, aina ja ikuisesti, jokaisen omistajan toimesta, juuri niinkuin huolto-ohjeet kertoo, absoluuttista puhtautta noudattaen. Näin toimimalla laatikko kestää pidempään kuin muu auto.

        Toimiiko jokainen oikeasti noin? No ei toimi.

        Manuaalilaatikko on huomattavasti anteeksiantavampi tuolle huoltamattomuudelle sekä sen korjaaminen tuon tapahtuman jälkeen on halvempaa.


    • st2.0

      Pösö 406 vm97 2.0 bensa automaatti ajettu 395tkm, mun aikana (9v) 170tkm.
      Laatikko on ZF 4HP20 eikä suurempia ongelmia.
      Ja öljyt PITÄÄ vaihtaa, sanovat huollossa mitä tahansa.

    • pösöllä

      Pösöjä on ollut eri malleja, 404, 309, 504 (2 kl) 505 (3 kpl) bensa ja d
      605 ja nyt 406 3.0 automaatti,
      minulle tullessa mittarissa oli 180 000 , en nähnyt huoltokirjassa merkintää
      vaihteiston öljynvaihdosta, ensin sanoivat automaassa, ettei siihen tarvitse
      vaihtaa ollenkaan, myöhemmin, että siinä onkin hp-20 laatikko, siihen voi
      vaihtaa, mutta auto kyllä pyytää vaihtoa, ilmoittamalla merkkivaloilla,
      kun tarve tulee, ei vielä ole ilmoittanut, mittariin pyörähti juuri 300 000
      laatikko pelaa kuin ajatus, että se siitä pösön laatikon kestävyydestä,
      jos ton verran muidenkin merkkien laatikot pelaa, niin hyvä on,
      ajettelin vielä satatonnia vetäistä ennen uudemman hankkimista

      • manut-hiiteen

        Tojo Aisin pelittäneet ilman ongelmia 435.000 km. Itse olen ajanut ainakin 260 tkm sillä ja 12 kesää ollut asuntovaunu perässä. Vääntöjä on vain 195 Nm .
        Kun huolehtii 60 tkm:n välein öljynvaihdosta, niin vaihteisto pelaa nurkumatta.
        Öljynvaihto oli 135 €, joten ei se kalliiksi tule muutaman vuoden välein.
        Aisin käyttää dextron II tai III tyyppistä öljyä laatikossaan, lukee oikein tikussa.


    • Mamuvirta

      Tyttärelleni tarjottu peugeot 206 automaattista . Kone on 1.4... vuosimalli 2001 tyttärellä pienet tulot. Onko viisasta ostaa . Ajattelen vain ettei pettymystä.

      • NäinSeOnJaMenee

        Jos on pienet tulot, kannattaa jättää auto ostamatta kokonaan, ellei ole aivan välttämätön tarve.

        Jos tarve on välttämätön, jättäisin automaattilaatikon ostamatta, ellei ole aivan pakko.

        Jos pienituloisen on pakko ostaa auto, ei kannata ostaa peugeotin. Korjaamista tulee olemaan paljon, tiedän siitä että olen itse ajanut 25 vuotta peugeotilla.

        Suosittelen katsomaan esimerkiksi nissan micraa.


      • hohhoijaavaan

        Kannattaisi ostaa suosiolla manuaalilootalla, koska niitä saa paljon halvemmalla ja kun tulot on pienet. Ellei sitten käyttäjä ole allerginen manuaalille.

        Ei voi tietää onko pösö pettymys vai ei. Vanhassa autossa on aina korjattavaa ennemmin tai myöhemmin, oli se sitten japsi tai ei.


      • dfgdfgdgdf
        NäinSeOnJaMenee kirjoitti:

        Jos on pienet tulot, kannattaa jättää auto ostamatta kokonaan, ellei ole aivan välttämätön tarve.

        Jos tarve on välttämätön, jättäisin automaattilaatikon ostamatta, ellei ole aivan pakko.

        Jos pienituloisen on pakko ostaa auto, ei kannata ostaa peugeotin. Korjaamista tulee olemaan paljon, tiedän siitä että olen itse ajanut 25 vuotta peugeotilla.

        Suosittelen katsomaan esimerkiksi nissan micraa.

        Tuskin tulee hirveesti korjaamista jos autosta pidetty huolta.


    • PösöFani

      Kysymys! Paljon puhutaan 4AL laatikosta, mutta vähän sen ÖLJYSUODATTIMESTA!!???. Sitä jopa saa ostaakin!! Onko suodatinta OLLENKAAN???? onko kukaan törmännyt sellaiseen????
      Olis kiva KUULLA!!!????

      • Googlettakaa

    • jal-mari

      Kahden litran HDI pata yhdistettynä manuaaliaskiin on kestävin valinta. Ei paljon muuta kaipaa kuin naftaa tankkiin ja kovaa ajoa.

      • Vaihteet

        Pösö 407 2.0 16V AUT

        Ei mitään ongelmia mutta vaihteisto olkanut nyt nykimään kylmänä liikkeellelähdettäessä kun laatikko vaihtaa ykköseltä kakkoselle.

        Jotenkin tuntuu että kierrokset ja vaihteisto ei käy samaan tahtiin. Nykäys on sitä kovempi mitä enemmän kirrroksia erehtyy liikkeelle lähtiessä antamaan. Pienellä kiihdytyksellä pieni nykäisy ja suuremmalla kaasulla iso nykäisy?????

        Missä vika?

        Vm 2006 ja 164tkm


      • Aisin_Seiki
        Vaihteet kirjoitti:

        Pösö 407 2.0 16V AUT

        Ei mitään ongelmia mutta vaihteisto olkanut nyt nykimään kylmänä liikkeellelähdettäessä kun laatikko vaihtaa ykköseltä kakkoselle.

        Jotenkin tuntuu että kierrokset ja vaihteisto ei käy samaan tahtiin. Nykäys on sitä kovempi mitä enemmän kirrroksia erehtyy liikkeelle lähtiessä antamaan. Pienellä kiihdytyksellä pieni nykäisy ja suuremmalla kaasulla iso nykäisy?????

        Missä vika?

        Vm 2006 ja 164tkm

        Et kertonut millainen on laatikon huoltohistoria, asia josta ei tulisi tinkiä. Ketjussa manituja 60 tkm & 90 tkm pidä jo aivan liian pitkinä.

        Ensimmäisenä tulee mieleen kunnollisen huuhtelu-öljynvaihdon teettäminen ja luonnollisestikin oikeilla ko. laatikolle spaksatuilla öljyillä, joka saattaa oireet korjata.

        Kylmällä laatikolla tulisi muutenkin alkuun ajella rauhallisemmin, sama moottorinkin hyvinvointia ajatellen.

        Parisen viikkoa sitten poikkesin Peugeotin liikkeessä pakuja kaselemassa ja kysyessäni kertoivat, että EAT-automaattiin on ohjeistettu öljynvaihdot, joko yksi vuosi tai 20tkm.

        Ohessa sitten hieman infoa Aisinin laatikoista ja osittainen lista merkeistä joissa niitä käytetään, yritys jossa Toyota on osakkaaan 51%:n osakkuudella.

        * Aisin Seiki is a major manufacturer of automobile transmissions.

        Aisin: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Aisin_transmissions

        Ps. Aihepiiri kiinnostaa sillä seuraava kulkine tarkoitus hankkia automaatilla ja nuo PSA:n laitteet ovat listalla mukana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7639
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1893
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1870
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      769
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      32
      764
    Aihe