Synnytystä edeltävät oireet

Malttamaton++

Näin jälkikäteen, kun olette jo synnyttäneet, niin voitteko listata joitakin oireita mistä oisi voinut päätellä synnytyksen olevan käsillä n. parin päivän sisään?

Verrataa, josko olisi yhteneviä oireita ennen synnytystä. Jos vois vaikka omalle kohdalle aatella :)

17

24125

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fisutt

Ennen vesien menoa ei ollut mitään oireita. Eikä vesien menosta kestänytkään kuin 1,5h vauvan syntymään.

• jhlö

Pari päivää kestävä ennakoiva supistelu. (Ennakoiva supistelu tässä = supistukset epäsäännöllisiä, ei kovin kipeitä ja supistuksen kesto alle minuutin).

• Näin täällä...

Menossa koitokseen vasta :), la 13.4. Mutta viikon ajan supistellu ja koko ajan kauhee p-hätä. Vessaistunnot siis tihentyneet. Parin päivän ajan maha ollu kuralla, ruokahalu kadonnut, kuvottaa, vauva painaa häntäluuta. Pitkiä aikoja ei pysty istumaan eikä seisomaan. Kotoa ei pahemmin viitsi poistua.

• Amy75
    • alösfjk

ITellä voi sanoa että alaselänpolttelu ja kova närästys esikoisesta jo 2vko ennen vesien menoa... Ja nyt toista oottaissa on alkanut 35 viikolla närästää ja polttelee selkää aikas useesti... joten varmaan parin viikonsisään uskosin syntyvän tämänki.. muutenki ollu niin samanlainen ootus...

• - kohta viiden äiti

Esikoisesta synnytys alkoi supistuksilla, ei minkäänlaisia supistuksia ennen sitä.
      Toinen synnytys alkoi myös supistuksilla, ei mitään oireita ennen sitä.
      Kolmannesta kärsin häpyliitoskivuista viikolta 20 asti, ei supistuksia ennen synnytyksen alkamista.
      Neljännestä kävely teki tuskaa muutaman viikon ennen synnytystä - ei supistuksia ennen synnytyksen alkua.
      Tämä nyt odottamani viides - limamainen valkovuoto alkoi parisen viikkoa sitten, ajoittaista menkkasärkysupparia ollut parisen viikkoa (muutama tuju supistus per päivä), erityisesti makuultaan nousu laittaa haaravälin särkemään ja laskettuaika nyt kahden viikon päästä.

Sitä ei tosiaan voi mitenkään ennakoida ja mistään tietää että synnytys tapahtuu parin päivän sisällä. Joka odotus ja ihminen on erilainen ja yksilöllinen. Esikoiseni tuli 3pvää ennen laskettua, toinen ja kolmas meni reilu viikolla pitkäks ja neljäs tuli viikkoa aiemmin. Vaikka tämä viides sillon tällön supistelee ja tekee nyt liikkumisen kipeäks, en voi muuta kuin pelätä että menee liikaa yli lasketun siitä huolimatta!

• JennyS200

Minulla mukula piti melkoiset potkunyrkkeilyharjoitukset, koko yön ja aamulla piti mennä sairaalaan tutustumaan (3 vkoa ennen laskettua aikaa), mutta sitten alkoi lapsivedet lurahdella. Soitin polille ja sille tielle sitten jäin ja kotiin tulin pojan kanssa.

• Apuva :)

Itse rv31. Enää olis vajaa 9vko laskettuun. Nyt muutaman päivän kauheaa polttoa alapäässä. Kipeitä supistuksia 1-2 pvä:ssä, viimeiset 4pvä. Neuvolassa kokeilivat alkuviikosta vauvan sijaintia ja kovin oli alas laskeutunut ja raivotarjonnassa. Mahtaakohan tulla ennen aikojaan. Onko muilla tällaista? ja jos jollain on ollut onko pian syntynyt ?

• -odottaja--

Täällä rv 36 5 ja nyt neljän päivän ajan ollut todella voimakasta alavatsa kipua, ei tiedä oikein että miten päin olisi.. Osastolle en ole soittanut, koska tänään pääsen neuvolaan ja saan hyvin sieltä kysyttyä että mikä mahtaa olla tilanne. Voisiko synnytys olla käsillä?? Tämä on esikoiseni, joten en tarkkaan tosiaan tiedä miltä supistukset tuntuvat.. Poikkean nyt hieman aiheesta, mutta mitä sinne sairaala kassiin kannattaa pakata mukaan?? Maalaisjärjellä olen kassiani pakkaillut, mutta onko jotain "erityistä", mistä olisi sairaalassa hyötyä?

• -odottaja--:lle

itse suosittelisin ehottomasti huulirasvaa!! mulla ainaki kuivu huulet ihan totaalisesti sairaalassa heti synnytyksen jälkeen ja rasvalle olisi ollut käyttöä.. moni sitä suosittelikin vaan enpä muistanu sitä sit kuitenkaan. liivinsuojat on kans aika kätsyt, itellä oli mukana niitä mut unohin sit imetysliivit kotiin.. olisi varmaa voinu kysyy olisko ollu sairaalalla lainata liivejä, mut en kehdannut :D maito kun nousi niin nousi vauhilla ja tissit aaaivan täynnä ja vuoti koko ajan. se sairaala puku ihan märkänä koko ajan..
        jotai puuhasteltavaa kai kantsii ottaa mukaa, voi tulla tylsää kun vauva nukkuu jos ei itsekin nuku. tietty jos huonkaveri sattuu ole kiva nii sen kaa voi jutella. me saatii perhehuone ja mies oli koko aja kans sairaalalla, niin meillä oli toisemme seurana :) hyvin paljon kyl nukuttii päiväl aina ku vauvaki nukku..

• ..........
        -odottaja--:lle kirjoitti:

itse suosittelisin ehottomasti huulirasvaa!! mulla ainaki kuivu huulet ihan totaalisesti sairaalassa heti synnytyksen jälkeen ja rasvalle olisi ollut käyttöä.. moni sitä suosittelikin vaan enpä muistanu sitä sit kuitenkaan. liivinsuojat on kans aika kätsyt, itellä oli mukana niitä mut unohin sit imetysliivit kotiin.. olisi varmaa voinu kysyy olisko ollu sairaalalla lainata liivejä, mut en kehdannut :D maito kun nousi niin nousi vauhilla ja tissit aaaivan täynnä ja vuoti koko ajan. se sairaala puku ihan märkänä koko ajan..
        jotai puuhasteltavaa kai kantsii ottaa mukaa, voi tulla tylsää kun vauva nukkuu jos ei itsekin nuku. tietty jos huonkaveri sattuu ole kiva nii sen kaa voi jutella. me saatii perhehuone ja mies oli koko aja kans sairaalalla, niin meillä oli toisemme seurana :) hyvin paljon kyl nukuttii päiväl aina ku vauvaki nukku..

Minäkin suosittelen huulirasvaa. Se onkin oikeastaan ainut, mitä nyt ei ehkä tule ajatelleeksi itse, mutta sairaalassa huulet kyllä kuivuvat helposti.

• täällä näinn

mulla ei ollu mitään oireita.. voi että se turhautti kun laskettu aika läheni eikä tuntunut missään! kolmea ässää harrastettii varmaa joka päivä rv 38 alkaen :D
      no laskettu aika tuli, ei vieläkään mitään tuntemuksia. vasta illalla alkoi t untumaan pientä jomotusta alaselästä joka paheni koko ajan ja yöllä suunnistettiinkin sairaalaan ja seuraavana iltapäivänä tyttö syntyi :)

• näin täällä näin

itsellä pari päivää ennen pakotti hieman alaselkää. Mutta ei mitenkään kivuliaasta eikä kovaa. Ajattelin ensin että johtuu kookkaasta mahasta joka rasittaa selkää.

Vesien meno päivänä aamusta olin todella väsynyt. Oikein uupunut vaikka olin- harvinaista kyllä- nukkunut hyvin yön.

Vesillä käynnistyi synnytys.

• RisaTune

juu todellakin lapsivesien menetys, supistuspoltteet, yltyvissä määrin, säännönmukaisuus , sitä lähempänä synnytys on, avautumisvaiheen kivut (itsellä kuulemma jopa 12cm), istukan jälkeen syntyminen.

• joksulainen

Vatsa vikkelällä, mutta kylläkin ihan sinä päivänä, kun synnytyskin - ei siis mitää ennakoivia oireita ollut päiviä ennen. Joillakin saatta irrota limatulppa eli housuihin ilmestyy verensekainen limaklöntti, ja se voi tapahtua päiviäkin ennen tositoimia.

• zZzZzzzzZZZZZZZZZZZZ

Näin jälkikäteen ajateltuna olis ollu ihan pääteltävissä, että kohta sieltä ollaan tulossa.

Koko päivän vihlo alapäätä ihan järkyttävästi kävellessä, illalla koski ja pisti ja puristi vasemmalle lantioluun tienoille (samaan kohtaan, jossa helvetilliset supistuskivut tuntu avautumisvaiheen lopussa epiduraalista huolimatta) jouduin ihan siihen särkylääkkeen ottamaan, että nukkumaan kykenin.
      Vielä viimenen, mistä olis voinu vähän arvailla oli se, että vauva oli pari pv ennen liikkunu vähemmän kun normaalisti... Yöllä sitten loris lapsivedet pitkin lattioita, kun sängystä nousin. Ja vielä illalla, ennen nukkumaan menoa miehen kanssa mietittiin, että toivottavasti ei ennen juhannusta synny, kun mies oli lähössä reissuun koko juhannukseks. No, eipä sitten lähteny kun poitsu päätti syntyä 20.6 - kaks viikkoo etuajassa =)

• synnytysonihanaa

Mulla tuntui siltä et vauva tökkii alaspäin ja oikein pistävää oli se kipu, sit mentiin pitkälle lenkille, irtos limatulppa (alko limaveresvuoto) ja illalla alko supistukset joiden kans kärvistelin aamuun kunnes tuli 4-5min välein...en pystynyt lepäämään kun supistuksia ei kestänyt sängyssä...nukahdin jossakinvaiheessa lattialle kun supistuksia tuli vielä 10min välein ja heräsin aina uuteen :D onneksi meillä on amme ja jumppapallo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe