Moottoritilan sammutin

Heka

Onko markkinoilla jotain järkevänhintaista automaattisammutinta moottoritilaan. Itselläni on vanha halonisammutin, jonka tulisi laueta itsestään jossain määrätyssä lämpötilassa. Halonihan on jo ollut kauan pannassa, joten siitä olisi aika hankkiutua eroon. Myynnissä on ainakin Ansul-merkkinen samalla periaatteella toimiva sammutin, muttta hintaan yli 500 euroa!
Nimim. "Katsastusmies" voisi tietää aika paljonkin näistä vaihtoehdoista.

10

1486

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha58

halonisammuttimesi siellä edelleen jos se on toiminta valmis??? vain niiden uusien myynti ja käyttö ilmeisesti on kielletty? (sammutinhuollot ei vain niitä enään tarkasta) ei ainakaan missään tiedoitusvälineissä eikä muuallakaan ole kehoitettu poistamaan jo käytössä ja kunnossa olevia.
      Jos sen poistat tai romutat niin silloinhan haloni joutuu luontoon jollain tavalla tarpeettomasti, mutta palon sattuessa se sammmuttaa ilmeisesti edelleen tehokkaasti?
      Hiilidioksiidi putkisto konetilaan ja pullo jonnekin muualle ja sopiva laukaisulaite lienee nykyisin edullisin ja toimivinkin, joko valmiina tai itse rakentaen.

• Heka

Siellähän se on ollut jo viimeiset viisitoista vuotta. En ole punninnut säiliötä, mutta se tuntuu sen verran kevyeltä, että en enää luota kyseiseen sammuttimeen. Haluaisin varmuuden vuoksi jotain tilalle.

• Pilot 22
        Heka kirjoitti:

Siellähän se on ollut jo viimeiset viisitoista vuotta. En ole punninnut säiliötä, mutta se tuntuu sen verran kevyeltä, että en enää luota kyseiseen sammuttimeen. Haluaisin varmuuden vuoksi jotain tilalle.

Minulla on halonisammutin asennettu konehuonetta varten 18 vuotta takaperin ja mitä ilmeisemmin toimii edelleen.Kyseisen halonisammuttimen tarkastutin neljä vuotta sitten kun se vielä oli mahdollista.Sanoivat liikkeessä,että on yksi parhaista järjestelmistä mitä konetilaan on saatavilla.Ikävä vaan ettei enää ole"luvallinen",vaikkakin itse aion pitää niin kauan kun säiliön paine on mittarin mukaan riittävä.Ihmettelenkin eikö kysyjällä ole säiliössä mittaria josta näkisi onko siellä vielä paineet tallella.Ammattilaiset kertoivat,että toimii varmasti niin kauan kun painetta piisaa.

• Nuukavainen
        Pilot 22 kirjoitti:

Minulla on halonisammutin asennettu konehuonetta varten 18 vuotta takaperin ja mitä ilmeisemmin toimii edelleen.Kyseisen halonisammuttimen tarkastutin neljä vuotta sitten kun se vielä oli mahdollista.Sanoivat liikkeessä,että on yksi parhaista järjestelmistä mitä konetilaan on saatavilla.Ikävä vaan ettei enää ole"luvallinen",vaikkakin itse aion pitää niin kauan kun säiliön paine on mittarin mukaan riittävä.Ihmettelenkin eikö kysyjällä ole säiliössä mittaria josta näkisi onko siellä vielä paineet tallella.Ammattilaiset kertoivat,että toimii varmasti niin kauan kun painetta piisaa.

On tullut myyntiin "Gamping Gas" purkin kokoisia automaatti sammuttimia.
        Ne eivät tarvitse sähköä (12V)

• Juha58
        Heka kirjoitti:

minulla ainakin on (ollut 13vuotta) n.0,5 litran kokoinen halonipullo lasiampulli sulakkeella (joka pitäisi rikkoontua 80 asteessa) ja siellä ainakin sisällä "hölskyy" se alkuperäinen neste selvästi kun pulloa kääntelee joten arvelen sen olevan aivan käyttökelpoinen ja on siinä tietysti se painomääräkin mutta en muista nyt ulkomuistista paljonko, olen joskus kyllä punninnut ja ei ole koskaan paino muuttunut.

• Katsastusmies

Tuo konetilojen palonsuojaus on jotenkin lipsahtanut pois tärkeysjärjestyslistalta. Pitääpä ottaa itseään niskasta kiinni ja korjata tilanne.
      Ikävä asia oli tuo ympäristöviranomaisten täyskielto halonijärjestelmien suhteen pienvenekäytössä. Kuten yllä olevasta keskustelusta on ilmennyt on vuosikymmeniä vanhoja järjestelmiä jotka eivät ole koskaan lauenneet. >Siis tuskin kovin suuri riskipotentiaali olisivat olleet nuo muutamat laitteet, mutta turva on oleellisesti huonontunut.
      Vakuutusythiöt antavat edelleen 5% lisäalennuksen moisesta laitteesta.
      Bensiinimoottorin yhteydessä suosittelen ehdottomasti konetilan automaatista palotorjuntajärjestelmää.
      Nyt kun uusia normit ja määräykset täyttäviä järjestelmiä on olemassa, neuvoisin vakavasti harkitsemasta sellaisen hankintaa/asentamista kalliista hinnasta huolimatta. Ja olkoonkin että ylläolevat esimerkkitapaukset kertovat meille että ei niitä kovin usein tarvita. Mutta.....mutta mikäli konehuoneessa syttyy, en halua olla siinä bensaveneessä ellei varustuksena ole automaattinen konehuoneen sammutusjärjestelmä.
      Siinä käy niinkuin Tuntemattomassa Sotilaassa niin sattuvasti todetaan " taisi äijien perskarvat kärähtää ".

• Juha58

jos tekee itse sopivan putkiston puserrusliittimillä ja paloviranomaisen ohjeiden mukaan, sekä sopivankokoinen hiilidioksiidi pullo joko automaatti- tai käsilaukaisulla.
        Ainakin minä laitan sen jos entinen haloni joskus
        laukeaa.
        Ellei itse voi rakentaa niin varmaan joku putkiasentajakin tekisi sellaisen järjestelmän.

• Katsastusmies

Unohtui varotta noista mittareista. Merikäytössä nuo mittarit tuppaavat jämähtämään niin että tyhjänkin sammuttimen mittari näyttää edelleen normaalipainetta. Tämä johtuu hapettumasta. Siksi suosittelen venekäyttöön sammutinta ilman mittaria. On muutaman Euron halvempi ja sammuttimessa on 1 potentiaalinen vuotokohta vähemmän ! Ystävälläni sammutinhuoltoyrittäjällä on askillinen sammutimista irrotettuja mittareita jotka edelleen näyttävät "täyttä". Niitä saa lahjaksi mikäli haluaa, kunhan yrittäjä uskoo että niitä ei laiteta sammuttimeen "huijjausmielessä"

• kylmyysimatra

kuse sammuksiin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7515
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5424
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      262
      4683
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4582
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3312
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2728
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2378
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      51
      2372
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe