Mopoauto Kehä I:llä??

muitakin reittejä on

Miksi kukaan menee Kehä I:lle mopoautolla ajamaan 40 km/h, ellei sitten halua saada jännitystä elämäänsä tai päästä hengestään.

Aiheuttaa jonoja, ruuhkaa ja vaaratilanteita, kun muut menevät 30-50 km/h kovempaa. Kaista on tukossa kun perään jääneet autot eivät voi edes ohittaa, kun vasemmalla kaistalla autot menevät tuplanopeudella.

Vai eikö muka pk-seudun Kehä 1:llä ja Kehä 2:lla ole kielletty hitaat ajoneuvot, kuten traktrorit ja mopot?

11

2625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+12

Sehän riippuu ihan siitä, onko mopolla ajoa liikennemerkillä kielletty. Itse en nyt muista löytyykö merkkiä Kehä I:lle tultaessa, mutta jollain on varmaan parempi muisti.

Mitään yleissääntöä "mopolla ei Kehä I tai Kehä II saa ajaa" ei ole olemassa, vaan ihan liikennemerkeistä tuo selviää sielläpäin kulkijoille.

Fiksuahan se ei ole, jos mahdollisesti olisikin sallittua.

• Hehhehheee

Voi voi. The-Rat tai ..Auto-Antero ovat juuttuneet taakse

• kaukomopoilija

Kehäteillä on välillä mopoilu kielletty, tai jätetty kieltämättä.
      Tilanne olisi sama kuin eri liittymistä ilmoitettaisiin erilaiset nopeusrajoitukset.
      Jossain liittymässä olisi 40 merkki kehälle, jossain 90 rajoitus.
      Itse kehällä ei sitten tiedä, millä rajoituksella muu liikenne on arpoutunut.
      Eli kaikki nopeudet ovat vääriä tai oikeita.
      Aivan kuin mopolla ajon salliminen tai kieltäminen. Arvottu eritavoin.

Samoin kevyen liikenteen väylien merkit on luottamuksensa menettäneet.
      Jos niitä uskoo, niin joutuu usein jalkaisin työntäjäksi.

Kansainvälisenä mopomatkailijana olen nähnyt monia järjestelyjä.
      Onnellista on, että en tarvitse tietää turhuuksia.
      Ajokortiksi minulle riittää KELA-kortti.

Onhan se ryhmittyminen mopolla Kehä kolmosen ja Turuntien alueella
      torvia soitattavaa. Mutta mopolle on sallittu myös suorakulmakäännös,
      monen kaistan yli risteyksessä koukaten. Menee sujuvasti myös jakajan yli.
      Liikennöintiä ei pidä nähdä vaikeana.

• Tähän on pakko ottaa kantaa:
        > Tilanne olisi sama kuin eri liittymistä ilmoitettaisiin erilaiset nopeusrajoitukset.

Ihan normaali tilanne. Eikä tarvita edes liittymää, riittää että ajetaan jonossa samaa tieosuutta. Tuota kutsutaan vaihtuviksi nopeusrajoituksiksi.

Aika monta kertaa käynyt, että liittymästä tulijan rajoituskyltti on pimeänä, jolloin periaatteessa olisi 80 km/h rajoitus. Moottoritietä ajavilla kuitenkin 120 km/h rajoitus. Vaarallistahan siinä olisi lainmukaisilla nopeuksilla tulla mukaan.

• kpfskfopfkr,

Mopo autolla saa ajaa kehällä on sitten eri asia kuka sinne uskaltaa mennä:))

• sallittujareittejä

Onko esim. välille Otaniemi-Leppävaara mopoautolle korvaavaa sallittua reittiä kuin kiertämällä Mankkaantien kautta, koska ainakin aikaisemmin esim. pohjoisen Laajalahden kautta Kirvuntietä oli moottoriajoneuvolla läpiajo kielletty. Vastaavanlaisia paikkoja taitaa olla pitkin Kehä I:tä. Sama tilanne koskee traktoreita, eli ainoat sallitut reitit taitavat olla Kehä I:tä ja Kehaä II pitkin osan matkaa.

• ulkoistettu vastuu

Tienpitäjä estää usein liikenteen mopoilta.
        Poliisiviranomaisen puuttuessa epäiltyyn luvattomaan ajoneuvoluokkaan,
        kysyn heiltä, tietävätkö, tai voivatko osoittaa vaihtoehtoisen reitin?
        Tai voivatko järjestää jatkokuljetuksen. Tai tulla näyttämään saattueena.
        Tulevatko oikeuteen antamaan lausunnon liikenteen estämisestä.
        Näytän märältä paperikartalta, että olen Pöljältä Riikaan matkalla.
        Piirtäkää reitti, olkaa hyvä.
        Minäkin ulkoistan vastuun.

Aina olen saanut poliisilta luvan ajaa mopolla turvallisinta reittiä,
        riippumatta siitä, mitä on liikennemerkein osoitettu.

Vastaavanlaisia paikkoja on ympäri Eurooppaa.
        Luovuutta voi käyttää merkkien sijoittajien lisäksi myös kuski.

On tilanteita, joissa kieltomerkki on paikassa, josta ei saa kääntyä takaisin.
        Tielle leiriintyminen lienee myös kiellettyä, kun odottelee siirtokuljetusta.
        Muiden asettamien esteiden kuluja ei kuulu mopoilijan maksaa.

Tuttavani kokeneet motoristit sanovat, että polkupyörällä ajo kielletty -merkki
        ei koske mopoja. Mopoille on oma merkki. Joskus pyöräkielto oli mopoillekin.
        Siitäkin väittelystä ulkoistun. Jätän ABEC-kortin kotiin, ja vain ajelen.
        44 vuoden ajan mopoa ajaneena osaan välttyä murheilta.

Mopo on ensimmäinen ajokortillinen ajoneuvo,
        jonka pitäisi opettaa kunnioittamaan liikennesääntöjä.
        Siinä on aihetta tutkimukselle.

• Mopedilla taivaaseen
        ulkoistettu vastuu kirjoitti:

Tienpitäjä estää usein liikenteen mopoilta.
        Poliisiviranomaisen puuttuessa epäiltyyn luvattomaan ajoneuvoluokkaan,
        kysyn heiltä, tietävätkö, tai voivatko osoittaa vaihtoehtoisen reitin?
        Tai voivatko järjestää jatkokuljetuksen. Tai tulla näyttämään saattueena.
        Tulevatko oikeuteen antamaan lausunnon liikenteen estämisestä.
        Näytän märältä paperikartalta, että olen Pöljältä Riikaan matkalla.
        Piirtäkää reitti, olkaa hyvä.
        Minäkin ulkoistan vastuun.

Aina olen saanut poliisilta luvan ajaa mopolla turvallisinta reittiä,
        riippumatta siitä, mitä on liikennemerkein osoitettu.

Vastaavanlaisia paikkoja on ympäri Eurooppaa.
        Luovuutta voi käyttää merkkien sijoittajien lisäksi myös kuski.

On tilanteita, joissa kieltomerkki on paikassa, josta ei saa kääntyä takaisin.
        Tielle leiriintyminen lienee myös kiellettyä, kun odottelee siirtokuljetusta.
        Muiden asettamien esteiden kuluja ei kuulu mopoilijan maksaa.

Tuttavani kokeneet motoristit sanovat, että polkupyörällä ajo kielletty -merkki
        ei koske mopoja. Mopoille on oma merkki. Joskus pyöräkielto oli mopoillekin.
        Siitäkin väittelystä ulkoistun. Jätän ABEC-kortin kotiin, ja vain ajelen.
        44 vuoden ajan mopoa ajaneena osaan välttyä murheilta.

Mopo on ensimmäinen ajokortillinen ajoneuvo,
        jonka pitäisi opettaa kunnioittamaan liikennesääntöjä.
        Siinä on aihetta tutkimukselle.

Isot pojat ovat puhuneet puppua. Sellaista liikennemerkkiä kuin "Polkupyörällä ajo kielletty" ei ole olemassakaan. Liikennemerkki 322, jossa on polkupyörän kuvan päällä kieltoviiva, on nimeltään "Polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty".

Mopolla ajon kieltää myös merkki 324, jossa on jalankulkijan ja polkupyörän kuvat. Ja tietysti merkki 321, jossa on mopon kuva. On niitä muitakin, mutta tämä onkin tarkoitettu vain virheen oikaisuksi.

Asian voit tarkistaa esim. Finlexistä (Tieliikenneasetuksen 16 pykälä).

• Oli kesä, oli mopo

mopoauto ei ole mopo, eikä sitä koske esim. pyörätie säännöt, mopolla saa ajaa jos ei ole kielletty, mutta mopoautolla ei saa pyörätiellä.

• dfhdhf

Annahan poikien ajella mopoautollansa, kyllä ne saa sen menemään 80 kevyesti, kuha vaa vähä hidastelevat.

• Lähes kolarin nähnyt
        dfhdhf kirjoitti:

Annahan poikien ajella mopoautollansa, kyllä ne saa sen menemään 80 kevyesti, kuha vaa vähä hidastelevat.

Ainakaan ne mopoautot, jotka olen nähnyt kehäteilla, ole kulkeneet kuin 40 km/h.

Säikäytti kyllä, kun viime viikolla Kannelmäeltä tulevassa liittymässä neljääkymppiä köröttelevä mopoauto vaihtoi kiihdytyskaistalta vasemmalle, sillä sieltä tuli auto normaalilla nopeudella. Olin jo varma kolarista ja jarrutin välttääkseni joutumasta siihen mukaan, mutta onneksi se auto ehti vaihtaa onnistuneesti vasemman puoleiselle kaistalle pari metriä ennen mopoautoa (myös olisi jarrutukseni ansiosta sillä ollut tilaa mennä kiihdytyskaistallekin). Onneksi ei ollut kovinkaan paljoa liikennettä silloin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe