Kirjoittajille varoitus yrityksien nimien mainitsemisesta

-Lakitoimisto-

Minulla on useita toimeksiantoja, joissa päämiehen nimi on menty mainitsemaan nettikeskustelussa ikävässä valossa.

Kuluttajan ikävä kokemus oikeuttaa kuluttajan saamaan hyvityksen elinkeinonharjoittajalta kuluttajainsuojalain puitteissa.

Kuluttajan ikävä kokemus ei oikeuta kuluttajaa aiheuttamaan elinkeinonharjoittajalle vahinkoa. Tällainen vahinko voidaan näyttä toteen pienentyneenä myyntinä ja sitä kautta saamatta jääneenä voittona. Summat nousevat helposti kymmeniin tuhansiin euroihin, mikä on kuluttajan näkökulmasta varsin huomattava summa. Vahinko syntyy, kun kuluttaja menee julkisesti paljastamaan elinkeinonharjoittajan nimen ikävässä valossa ja sitä kautta vaikuttaa asiakkaiden päätöksiin.

Siis ottakaa neuvosta vaari älkääkä enää mainitko yrityksien nimiä. Minulla on nyt toimeksiantona tältäkin palstalta kirjoituksia.

Alankin tässä käymään tätäkin palstaa läpi eri yritysten osalta.

Toivottavasti emme koskaan tapaa.

31

3232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erjertj

Menehän kertomaan satujasi lapsillesi jos sinulla sellaisia on.

Totuuden kertominen yrityksen nimellä ei ole missään laissa kiellettyä eikä siitä tule minkäänlaisia sanktioita muuta kuin kyseiselle yritykselle.

• 210

Olet näköjään huumorimiehiä. :)

• Näin on marjat

Omat kokemukset saa tuoda julkisiksi firman nimen kera. Liiketoiminnan haittaaminen on eri asia kuin omista karvaista kokemuksista avautuminen.

• 3+2

Voi höpö! Mikään laki ei estä kuluttaja "raukkaa" kertomasta vaikka maailman ääriin neitssä mitä osti ja kuinka huono tuote oli, eikä sitä kuinka alaarvoista palvelua on saanut. Se on ihan tosi, että tällä palstalla mainituista yrityksistä todella saa alaarvoista palvelua.

Mites tämmöinen perätön uhkailu luokitellaan, onkohan tämä ihan laissa sallittua, että aletaan uhkailla korvausvaateilla perättömistä asioista ja kirjoitellaan että olisi vielä toimeksiantojakin. Hmm.

• höpöhöpö juttu

Mikään lakitoimisto ei kirjoittele nimettömänä keskustelupalstoille.

• §§§

Kyllä voi kirjoittaa, varoittaakseen niitä, jotka aikovat rikkoa lakia. Joko pelottaa?

• Ei laitonta ole...

Yritysten arvosteleminen sinänsä on ihan laillista ja sallittua jos kuluttaja kertoo rehellisesti kokemuksistaan ja pystyy tarvittaessa toteennäyttämään väitteensä. Ainakin näin minulle väitti eräs asianajaja joka on pitänyt toimistoa yli 30- vuotta. No laki on sitten varmaan muuttunut :))) Hän myös kertoi että perättömien väitteiden esittäminen on (totttakai) rangaistavaa. Hieman vaikuttaa nyt siltä että on joku vastavalmistunut asialla. Mikset itse uskalla laittaa nimeäsi tai edustamaasi toimistoa nimimerkiksesi :)))

Pelle ainakin olet kun et muuta työtä saa kuin että "alat nyt käymään suomi 24- palstan kirjoittajia läpi .))) On aika heikoissa kantimissa asiasi...

• Laillinen palsta..

Heh... kyllä aloittajalla menee lakitoimisto hyvin kun joutuu asiakkaitaan etsimään ja hakemaan keskustelupalstojen kautta etsien ja ehdotellen juridista apua "hirveistä loukkauksista" ja mittavista liikevaihdon menetyksistä. Kirjoittakaa hyvät kuluttajat ihan rauhassa kokemuksianne tänne jos ne edustavat puhtaasti mielipiteitänne tai rehellisiä kokemuksianne. Ja jos joku onneton lakimies ottaa yhteyttä niin antakaa kaikki siihen liittyvät dokumentit suoraan kaikkien nähtäviksi myös ja ottakaa heti yhteyttä kuluttajaneuvojiin sillä tämä palsta on laillinen ja tällä palstalla saa arvostella jos on aihetta oman kokemuksen pohjalta. Alakoululainenkin tajuaa että valehteleminen ja mustamaalaminen ovat kiellettyjä mutta sellaisesta ei monessakaan tapauksessa ole kyse. Hyvä vinkki oli muuten aloittajalta tuo kuluttajasuojamiehen käyttö. Huomasin itse että eräs firma on "lisännyt" oma- aloitteisesti laskun loppusummaa ja pakkomyymällä terveydenhoitoon liittyvän palvelun jota en tilannut. Ja sen lopputuloksen sitten myöskin jaan tällä palstalla ihan samoin kun olen jakanut siitä firmasta myös alunperin negatiivisen kokemukseni jonka myös ystäväni allekirjoittavat.

• "Impesilli aloittaja

Samassa aloituksessa on kielto: "Älkää enää mainitko yritysten nimiä" ja uhkaus: "Alan nyt käymään läpi palstaa eri yritysten osalta". Näistä kahdesta toisilleen ristiriitaisesta lauseesta voi kirjoittajan päätellä olevan alhaista älykkyysosamäärää edustava keskeneräinen ja väsynyt luuseri.

• -quioza-

Hohhoijaa. Esimerkiksi hintaseuranta.fi-sivustolla ihmiset (tässä tapauksessa siis kuluttajat) voivat kertoa ostokokemuksistaan eri kaupoista. Tarkoitatko siis, että ko. sivustollakin annettu negatiivinen palaute on laitonta ja vain positiivinen palaute on sallittua? Taidat itse vain olla töissä jossakin yrityksessä mikä on joutunut huonoon valoon.

• anonyymi..

voi vanhvistaa aloittajan kirjoituksen (kuka onkin) sillä kävin poliisilla kuulusteluissa ja nyt asia on mnnyt syyttäjälle. haukuin erästä dirmaa täällä ja se hermostu. kannattaa siis olla hiljaa ja jättää firman nimi pois.

• höpöhöpöhöpölöpö

Kerro samalla minkä lakipykälän perusteella sinua epäiltiin unessasi rikoksesta.

• Syyte tulossa..

Hei "anonyymi" voitko ilmoittaa yhteystietoja niin keskustellaan lisää. Olen itse samssa tilanteessa eli poliisikuulustelut jne.??? Ihan uskomatonta ettei saa yrityksen nimeä mainita tässä maassa!!!!

• Sonic Empire

Niin varmaan juu. Ja lehmätkin lentelee.

• SillyBuns

Kumma ettei valvoja ole ottanut kantaa palstansa epätietoiseen ilmapiiriin. Aloittajan viesti on kokenut suurta vastustusta osakseen, silti kaikki tuntuvat noudattavan tätä nk. "Yritysten nimen mainitsemiskieltoa". Onko siis aloittajan viestin sisältö faktaa vai fiktiota? Eikö tällainen asia, joka vaikuttaa olennaisesti (ollessaan totta. saanen huomauttaa.) palstalle kirjoitettavien viestien sisältöön, tulisi julistaa sivuston ylläpidon toimesta, eikä rekisteröimätöntä nimimerkkiä käyttävän tahon toimesta?

• Hesarissa Mustalista

Kuluttajavirasto julkaisee Helsingin Sanomissa neljännesvuosittain listan firmoista jotta kuluttajat voivat olla tietoisia eri firmojen korvauskäyntännöistä kuluttajaan nähden. Kyseinen Varoituslista sisältää sekä firman nimen että paikkakunnan jolla kyseinen firma toimii. Saman listan voi lukea ihan kuluttajalehdestä ja netistä kuluttajansuojaa koskevilta sivuilta. Tämän aloitusviestin laittaja väittää olleensa poliisikuulusteluissa. Miksi hän itse sitten aloitusviestissään kertoo alkavansa etsiä firmoja nimeltään haukkuvia tahoja?!? Kyllä varmaan voi joutua kuulusteluihin JOS HAITTAA LIIKETOIMINTAA esimerkiksi hajoittamalla ikkunoita, sotkemalla mainoksia, välittämällä keksittyjä valheita jne. mutta kyllä arvosteleminen on aivan sallittua ja kokemuksien jakaminen myös. Ottakaa selvää siitä miten laki menee ja kysykää kuluttajaviranomaisilta jos ette usko.

• oma kokemus...

Jos yritys tekee poliisille rikosilmoituksen, poiliisi hakee epäillyn tietokoneen tutkimuksia varten ja samalla tulee kutsu kuulusteluihin.

Tuloksien perusteella sitten syyttäjä päättää meneekö juttu oikeuteen.

Huom. tuomittaessa tietokone yms. nettilaitteet menevät valtiolle!!!!!! Lisäksi sakot, kulukorvaus sekä vahingonkorvausvelvollisuus jolle annetaan lainvoima.

• höpöhöpöhöpöö

Ennen tutkimusten aloittamista poliisi selvittää onko kyseinen teko edes rikos ja sitä yritysten netissä arvosteleminen ei ole. Joten poliisi ei hae koneita, mitän oikeudenkäyntiä ei tule, eikä keneet mene valtiolle.

• ehdottaja

taitaa kyseessä olla vain joku loan alle joutunut pottuuntunut yrittäjä joka ei ymmärrä oikeasti palvella asiakastaan kuten laki edellyttää. , minusta suomen valtio pitäisi takavarikoida tällaisten yritysten koko omaisuus jotka kaikin tavoin koittaa kusettaa asiakkaitaan .. olisi hyvä laki aloite äänestäisin varmasti sellaista ehdokasta joka laittaisi asian tapetille ja ajaisi kyseisen lain voimaan .. etenkin ne puhelin myynti yritykset ja nettikilpailu yritykset vois ihan ekaks ottaa pois omistajiltaan ni loppuis meidän nuorisonkin hyväksi käyttö kokonaan suomesta...

• näin se vain on

kaveri lyö minua, oikeuttaako se minua lyömään kaveriani? se on tuomio molemmille ja piste.

• Otan osaa harmiisi.

"-Lakitoimisto-
      7.4.2011 12:24"

aiheutit tämän kevään parhaat naurut,
      olen kerran pitänyt kovaa mekkalaa ja kauan, maininnut aian liikkeen,
      vihdoin jouduin raastupaan 2009, tuli sitten korvais minulle vaivoistani ja otin heti vastasyytteen, tuli lisää.

Outoa muuten kun oikea Lakitoimisto kirjoittelee nimettömästi ?

• -Lakitoimisto-

Olen trolli.

• Nigerian valtio

Kattaako toimeksiantosi Nigeriasta tulevat huijauspuhelut eli pitääkö niistä alkaa puhua piip-valtiosta tulevina puheluina?

• Arvostella saa

Jos aloittajan höpinöissä olisi siteeksikään totta niin eiköhän sekä ravintola Lehtovaaran että ravintola Nuevo Latinon omistajille olisi oikeus määrännyt heidän vaatimiaan korvaukisia edes muutaman tonnin, eli murto-osan vaaditusta.

Kas kummaa kun kumpikaan noista jutuista ei koskaan edes mennyt oikeuteen asti! Omistajat varmaan tajusivat miten järjettömästä vaatimuksesta on kysymys.

http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/ravintola-arvostelu_johti_uhkauksiin_helsingissa/

Yritystä saa vapaasti arvostella sen nimen mainiten, JOS yritys oikeasti on syyllistynyt siihen mistä heitä arvostellaan. Herjata ja valehdella sen sijaan ei saa.

Esim. jos minä olen saanut kampaamossa "Jassen hius ja tukka" surkean värjäyksen, joka on vahingoittanut hiuksiani, niin saan vapaasti kertoa asiasta netissä ja laittaa kuvia huonosta työstä, ja mainta kampaamon nimen ja sijainnin.

Sen sijaan en saa kertoa että kampaamon omistaja Jasse ottaa asiakkailta maksut pimeästi, ja antaa miesasiakkaille handjobeja korvausta vastaan, jos mistään tuollaisesta ei minulla ole todisteita.

• Jassen hius ja tukka

Olen toiminut parturina 14 vuotta toiminimelle Jassen hius ja tukka. En ole ikinä ottanut maksua pimeästi enkä antanut handjobi taikka imenyt.

Nimimerkki "Arvostella saa" voi tulla tutustumaan kunniallisiin palveluihini ilman, että vittuilee täällä anonyymisti.

• tuntematonko?

Ihan sama.Proxylla kirjoitellaan ja väärennetyllä mac osoitteellakin.Ota kiinni jos saat.
      Sitä paitsi omista kokemuksista jonkun firman kanssa saa kertoa laillisesti täysin.

• humpuukitoimisto

Tuo viesti ei IKINÄ ole voinut olla minkään lakitoimiston kirjoittama, sillä laikitoimistolla on - tai ainakin pitäisi olla - ainakin alkeelliset tiedot vahingonkorvausvastuun perusteista. Teksti on suorastaan naurettava.

"Vahinko syntyy, kun kuluttaja menee julkisesti paljastamaan elinkeinonharjoittajan nimen ikävässä valossa ja sitä kautta vaikuttaa asiakkaiden päätöksiin." Just ja joo. Ihan täyttä puuta heinää! Jokainen juristi tietää, ettei ns. puhtaista taloudellisista vahingoista (= muuhun kuin henkilö- tai esinevahinkoon liittyvistä taloudellisista menetyksistä) saa korvausta ilman erityisen painavaa syytä, vaikka vahinko olisi aiheutettu tahallisestikin. Ja tosiasioiden kertominen, vaikka ne olisivat epämiellyttäviäkin, ei ylipäätään riitä korvausvastuun perusteeksi.

Jään vain miettimään, kuka ja kenen intressissä tuollaista soopaa palstalle suoltaa??

• Paska & Poika Oy

Kyllä minä tiedän mistä puhun. Olenhan oppinut juristi. Minua on monet kehuneet viisaksi. Minä olen valveutunut juristi. Saatte kaikki tuomion sanojen kirjoittelusta. Olen sydänjuuriani myöten harmistunut mies. Mitähän peliä täällä pidetään?

• foliohattu
      • Lue.nyt.ensin

Olet aika pihalla. Tuo keissi koski henkilöön kohdistuvaa herjausta, yrityksen syyttämistä spesifistä rikoksesta sekä omistajan puolison herjaamista. Näillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että asiakas kertoo kokemuksistaan firmasta tai firman tuotteista. Jos saa huonoa palvelua, siitä saa kertoa vapaasti, jos firma ei kunnioita takuuehtoja tms. niin asiasta saa huutaa netissä aivan vapaasti.

• laakimies

Aloittaja on oikeassa ! Erehdyin eräänä päivänä moittimaan Trainer´s Housen asiakaspalvelu ja kuinkas kävikään, tänään ne kertoi voimakkaasti alentuneesta liikevaihdostaan. Nyt vaan odottelemaan aloittajan yhteydenottoa, jos on vaikka näiden vuosien aikana tullut täysi-ikäiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      855
    8. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe