Mä itse olen rippikoulun käynyt yläaste-ikäisenä. Nyt olen viime syksynä eronnut kirkosta.
Yks tuttu pyysi lapsensa kummiksi, kun lapsi syntyy ensi kuussa ja kesällä ristiäiset tiedossa olisi. Vastasin tutulle et mietin kummi-asiaa. Se ei tiedä et en kirkkoon kuulu. Nyt jäin miettimään et pystyiskö kummiksi tälle lapselle jos en kirkkoon kuulu, mutta on rippikoulu käyty?
Moikka
2
91
Vastaukset
- Kummitus viidelle
Luepa tästä linkistä, mitä evl-kirkko asiasta sanoo. Oletan siis, että lapsen vanhemmat ovat evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3BD234B8F63A09FFC225749F0026EA30?OpenDocument&lang=FI
Olen kuullut joskus tapauksista, jossa lapsella on kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia ja sen lisäksi joitain extra-kummeja, jotka eivät ole kirkkoon kuuluneet, mutta joiden halutaan olevan osa lapsen elämää hieman enemmän, kuin hyvää-päivää-kirvesvartta-tuttujen. - ei kirkossa
Riippuu ihan lapsen vanhemmista millaisen kummin haluavat. Toki sinun täytyy kertoa suhteestasi kristilliseen uskoon. Päättäkööt sitten ottavatko sinut kummiksi vai eivät. Itse olen ystäväni lapsen "kummi", vaikka en kuulu kirkkoon. Jopa sylikummi, koska kirkkoon kuuluva kummi ei päässyt kastetilaisuuteen. Papille se oli ok, mutta ei tietenkään minua kastetodistukseen merkitä. Mutta pappi hyväksyi minun olevan kummi, joka tukee perhettä, vaikkei lapselle kristillistä kasvatusta anna. Eli en ole virallinen kummi, mutta silti lapsen tärkein kummi, koska kirkkoon kuuluva kummi on sen verran etäinen. Lapsen vanhemmista toinen kuuluu kirkkoon, toinen ei.
Mutta ensimmäisenä kerro ystävillesi asian tila ja anna heidän päättää. Minusta on pääasia, että lapsella on läheinen aikuinen omien vanhempiensa lisäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059