Uuusi Tacuma 15990 egee !

Huithait

Daewoo Tacuma 1.6 16V SX -03
Nyt vain 15.990 € Kannattako nyt ostaa?

16

4341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsomassa käynyt...

      Niin kun lisäät siihen:
      - toimituskulut 600 e
      - värilisä 300 e
      - ilmastointi 1500 e huom! 1500 e
      (Oli vielä kk sitten 650e)
      niin loppusumma onkin jo 18500 e

      Esim Hyundai Matrix 1,6GL AC 17900 toimituskuluineen vm-04 on saman hintainen.
      Ford Focus farm. 1,6 limitid 20600 e hyvävarustus.
      WW Golf variant 1,6 ilm. 20800 e

      Listaan voisi vielä lisätä Fiat multiwagonin ja Megane 1,4 farkut 21-22te.

      Mikä on edullinen. Olen sittenkin päätymässä Focukseen. Se hyvin varusteltu, tilava ja lisäksi vaihtoautostakin saa hyvityksen. Toimitus aika kohtuullinen.

      • KJS

        Focus on siitäkin kätevä että se on helppo lastata kun parissa vuodessa siitä ruostuu takaluukku pois.


      • Tacuman valinnut

        ...kun mittarissa oli 100.000 km! Sitä kului n. 8 dl / 1000 km. Vaihdoin pois vuosia sitten.

        Focus on muuten ok, mutta melutaso oli karmea. Se on varmaan n. 70 dBA/100km:n tuntinopeudessa.
        Huom! Tacumasta on mitattu 68 dBA (Autoweek).

        Hyundai Matrixia ei pidä verrata Tacumaan, se on pikkuauto!
        Fiat Stilo Multiwagon on asiallinen, mutta fiatkauppiaat eivät pysty hyvittämään Sinulle samalla tavalla kuin muut, testatu juttu.

        Renault Megane ja VW Golf eivät kuulu ko. hintaluokkaan. Niiden hinnat alkaen mallit tarkoittavat 1,4 "mopedikoneita". Tacuma sentään likkuu 1,6:lla (105hv) ihan kivasti.

        Niinpä. Mitä Tacuma on:
        -Hiton tilava.
        -Kohtuullinen ajettava, suuntavakavuus ok, jousitus ei yllä Peugeot 406/407 tasolle, mutta on Corolla-luokkaa.
        -Takuu 3 vuotta!

        Oman Tacumani mittarissa alkaa olla 15.000 km - mitään korjattavaa ei ole ilmennyt.


      • tarjous
        Tacuman valinnut kirjoitti:

        ...kun mittarissa oli 100.000 km! Sitä kului n. 8 dl / 1000 km. Vaihdoin pois vuosia sitten.

        Focus on muuten ok, mutta melutaso oli karmea. Se on varmaan n. 70 dBA/100km:n tuntinopeudessa.
        Huom! Tacumasta on mitattu 68 dBA (Autoweek).

        Hyundai Matrixia ei pidä verrata Tacumaan, se on pikkuauto!
        Fiat Stilo Multiwagon on asiallinen, mutta fiatkauppiaat eivät pysty hyvittämään Sinulle samalla tavalla kuin muut, testatu juttu.

        Renault Megane ja VW Golf eivät kuulu ko. hintaluokkaan. Niiden hinnat alkaen mallit tarkoittavat 1,4 "mopedikoneita". Tacuma sentään likkuu 1,6:lla (105hv) ihan kivasti.

        Niinpä. Mitä Tacuma on:
        -Hiton tilava.
        -Kohtuullinen ajettava, suuntavakavuus ok, jousitus ei yllä Peugeot 406/407 tasolle, mutta on Corolla-luokkaa.
        -Takuu 3 vuotta!

        Oman Tacumani mittarissa alkaa olla 15.000 km - mitään korjattavaa ei ole ilmennyt.

        VW Golf Variant Firstline 1.6: 20.990 euroa

        Hintaan sisältyy:
        Ilmastointi
        radio/cd-soitin
        Nokian Hakkapeliitta 4 -talvirenkaat

        Huom, 1.6 litrainen siis, eikä mikään 1.4! Mitä maksaa Tacuma samoilla varusteilla? Ja huomioidaanpa myös sitten se VW hyvä jälleenmyyntiarvo...

        Ei tulisi mieleenikään valita Tacumaa, kun on tuolla varustetasolla ja hinnalla farkku-Golf saatavissa. Tacuma on lisäksi muotoilultaan aivan kauhea verrattuna esim. Lacettiin, Nubiraan tai Evandaan.


      • Katsomassa käynyt ...
        Tacuman valinnut kirjoitti:

        ...kun mittarissa oli 100.000 km! Sitä kului n. 8 dl / 1000 km. Vaihdoin pois vuosia sitten.

        Focus on muuten ok, mutta melutaso oli karmea. Se on varmaan n. 70 dBA/100km:n tuntinopeudessa.
        Huom! Tacumasta on mitattu 68 dBA (Autoweek).

        Hyundai Matrixia ei pidä verrata Tacumaan, se on pikkuauto!
        Fiat Stilo Multiwagon on asiallinen, mutta fiatkauppiaat eivät pysty hyvittämään Sinulle samalla tavalla kuin muut, testatu juttu.

        Renault Megane ja VW Golf eivät kuulu ko. hintaluokkaan. Niiden hinnat alkaen mallit tarkoittavat 1,4 "mopedikoneita". Tacuma sentään likkuu 1,6:lla (105hv) ihan kivasti.

        Niinpä. Mitä Tacuma on:
        -Hiton tilava.
        -Kohtuullinen ajettava, suuntavakavuus ok, jousitus ei yllä Peugeot 406/407 tasolle, mutta on Corolla-luokkaa.
        -Takuu 3 vuotta!

        Oman Tacumani mittarissa alkaa olla 15.000 km - mitään korjattavaa ei ole ilmennyt.

        ei sitä Takumaa saa tuon 15999 hintaan. Siinä ei ole yksinkertaisesti mitään varusteita kuin vain tilaa ja lähinnä pään päällä. Sitähän löytyy myös esim Pösön Partneristakin samaan hintaan.

        Joten kyllä tuo Stockan Golf Variant 20,9te/Focus Farkku 20,6te on ihan vertailukelpoisia. Sillä kun Tacumaan lisää samat varusteet( ruostesuojauksen) niin hinta taitaa olla lähellä 21te.


      • Tacuma
        Katsomassa käynyt ... kirjoitti:

        ei sitä Takumaa saa tuon 15999 hintaan. Siinä ei ole yksinkertaisesti mitään varusteita kuin vain tilaa ja lähinnä pään päällä. Sitähän löytyy myös esim Pösön Partneristakin samaan hintaan.

        Joten kyllä tuo Stockan Golf Variant 20,9te/Focus Farkku 20,6te on ihan vertailukelpoisia. Sillä kun Tacumaan lisää samat varusteet( ruostesuojauksen) niin hinta taitaa olla lähellä 21te.

        jos haluaa paremmat varusteet, voihan sitä pyytää muistakin varustelumalleista tarjouksia. Eikä ainakaan koonsa puolesta voi verrata Focus tai Golf STW:tä Tacuma tila-autoon. Voihan sitä toki maksaa VW-imagosta 5000 jos haluaa, joillekin se sopii, toisille perusauto 15 990 on varsin hyvä vaihtoehto. Minkä takia muuten pitäisi lisätä Tacumaan ruostesuojaus kun siinä on sama sinkitys kuin muissakin autoissa? Eihän tässä nyt vaan taas kerran yritetä perustella kuvitelluilla järkisyillä tunteella rakentuvaa mielikuvaa kun on valmis maksamaan pienemmästä autosta 5000 euroa enemmän?


      • Ajellut....
        Tacuma kirjoitti:

        jos haluaa paremmat varusteet, voihan sitä pyytää muistakin varustelumalleista tarjouksia. Eikä ainakaan koonsa puolesta voi verrata Focus tai Golf STW:tä Tacuma tila-autoon. Voihan sitä toki maksaa VW-imagosta 5000 jos haluaa, joillekin se sopii, toisille perusauto 15 990 on varsin hyvä vaihtoehto. Minkä takia muuten pitäisi lisätä Tacumaan ruostesuojaus kun siinä on sama sinkitys kuin muissakin autoissa? Eihän tässä nyt vaan taas kerran yritetä perustella kuvitelluilla järkisyillä tunteella rakentuvaa mielikuvaa kun on valmis maksamaan pienemmästä autosta 5000 euroa enemmän?

        Mikä siinä Tacumassa on suurempaa kuin esim Focuksessa. Leveys, akseliväli, tavaratila?
        Ei mikään niistä. Ainoastaan pään päällä oleva ilmatila! Mihin sitä tarvitaan, jos ei jatkuvasti käytä silinteriä. Sama koskee myös aika useaa muuta ns. pientä tila-autoa.
        Tuo akselivälin pituus näkyy muuten aika selvästi autojen sisätilassa ja ajovakaudessa.
        Vaikka Golfissa se onkin selvästi edellisiä pienempi,jostain syystä saksalainen insinööri on saanut siitä vakaan. Golf on kuitenkin esim taka jalkotiloiltaan sekä Focusta, että Tacumaa pienempi.
        Octaviassa taas on selvästi otettu akselivälistä liikaa irti ja tuntuu ajovakaudessa. Tämä on vain satunnaisen koeajajan oma mielipide Octaviasta, joka muuten on ihan kiva auto.
        Tuo ruoste arvio varmaan perustuu siihen täällä aikaisemmin esitettyyn ruotsalaislehden tilastoon, että Daewoot ruostuu ja Suomen myyjätkin suosittelee lisäruostesuojausta. Ruostetakuuhan on vain 6v. kun kaikilla muilla on 8v ja VW:llä 12v.
        Ruotsissa maahantuoja tekee itse lisäsuojauksen, Suomessa ei!


      • Tane
        Ajellut.... kirjoitti:

        Mikä siinä Tacumassa on suurempaa kuin esim Focuksessa. Leveys, akseliväli, tavaratila?
        Ei mikään niistä. Ainoastaan pään päällä oleva ilmatila! Mihin sitä tarvitaan, jos ei jatkuvasti käytä silinteriä. Sama koskee myös aika useaa muuta ns. pientä tila-autoa.
        Tuo akselivälin pituus näkyy muuten aika selvästi autojen sisätilassa ja ajovakaudessa.
        Vaikka Golfissa se onkin selvästi edellisiä pienempi,jostain syystä saksalainen insinööri on saanut siitä vakaan. Golf on kuitenkin esim taka jalkotiloiltaan sekä Focusta, että Tacumaa pienempi.
        Octaviassa taas on selvästi otettu akselivälistä liikaa irti ja tuntuu ajovakaudessa. Tämä on vain satunnaisen koeajajan oma mielipide Octaviasta, joka muuten on ihan kiva auto.
        Tuo ruoste arvio varmaan perustuu siihen täällä aikaisemmin esitettyyn ruotsalaislehden tilastoon, että Daewoot ruostuu ja Suomen myyjätkin suosittelee lisäruostesuojausta. Ruostetakuuhan on vain 6v. kun kaikilla muilla on 8v ja VW:llä 12v.
        Ruotsissa maahantuoja tekee itse lisäsuojauksen, Suomessa ei!

        Ruostetakuun ehtona on säännöllisesti huollattaa merkkihuollossa. Paljonkohan sekin tulee silloin maksamaan? Koritakuu ei korvaa missään merkissä mekaanisesta korirasituksesta johtuva ruostumista, harvoinhan se auto ruostuu sisältä ulospäin. Ei tässä sen huonommin ja paremmin ole suojaus hoidettu, kuin esim. Corollassa ja muissakaan japseissa. Aivan paskapuhetta koko ruostetakuu.


      • Ajellut
        Tane kirjoitti:

        Ruostetakuun ehtona on säännöllisesti huollattaa merkkihuollossa. Paljonkohan sekin tulee silloin maksamaan? Koritakuu ei korvaa missään merkissä mekaanisesta korirasituksesta johtuva ruostumista, harvoinhan se auto ruostuu sisältä ulospäin. Ei tässä sen huonommin ja paremmin ole suojaus hoidettu, kuin esim. Corollassa ja muissakaan japseissa. Aivan paskapuhetta koko ruostetakuu.

        ....että Suomessa useilla merkeillä takuuajat on autoilla selvästi lyhyemmät kuin Keski-Euroopassa. Ja se, että Ruotsissa maajantuoja lisää omaaloitteisesti ruostesuojaa ja täällä myyjä suosittelee samaa Daewoon ostajalla.
        Jos ei uskalleta antaa takuuta, niin ei luoteta kestävyyteeen. Tästähän on esimerkkinä tuo mm. tuo Opel(Astra), joka EU-sääntöjen pakosta antoi Suomeen 2v takuun, kun Opelilla olisi muuten annettu vain vuoden takuu. Suolaus ja talvi vaatii täällä muutakin kuin turkkilaista laadunvarmistusta.

        Ps. tuota Corollasta en tiedä, mutta edellistä Avensistahan moitittiin ruosteherkäksi.


      • Tacuma
        Ajellut.... kirjoitti:

        Mikä siinä Tacumassa on suurempaa kuin esim Focuksessa. Leveys, akseliväli, tavaratila?
        Ei mikään niistä. Ainoastaan pään päällä oleva ilmatila! Mihin sitä tarvitaan, jos ei jatkuvasti käytä silinteriä. Sama koskee myös aika useaa muuta ns. pientä tila-autoa.
        Tuo akselivälin pituus näkyy muuten aika selvästi autojen sisätilassa ja ajovakaudessa.
        Vaikka Golfissa se onkin selvästi edellisiä pienempi,jostain syystä saksalainen insinööri on saanut siitä vakaan. Golf on kuitenkin esim taka jalkotiloiltaan sekä Focusta, että Tacumaa pienempi.
        Octaviassa taas on selvästi otettu akselivälistä liikaa irti ja tuntuu ajovakaudessa. Tämä on vain satunnaisen koeajajan oma mielipide Octaviasta, joka muuten on ihan kiva auto.
        Tuo ruoste arvio varmaan perustuu siihen täällä aikaisemmin esitettyyn ruotsalaislehden tilastoon, että Daewoot ruostuu ja Suomen myyjätkin suosittelee lisäruostesuojausta. Ruostetakuuhan on vain 6v. kun kaikilla muilla on 8v ja VW:llä 12v.
        Ruotsissa maahantuoja tekee itse lisäsuojauksen, Suomessa ei!

        Niin, käyttötarkoitushan se määrittelee onko sisätila tarpeen, faktisesti TAcuma kuitenkin esim. sisävolyymiltaan on isompi kuin mainitut farmarimalliset autot. Makuasia - kai niitä eri mallisia autoja sen takia on myynnissäkin. Mutta mitä tulee ruostesuojaukseen, johtuu Daewoon 6 v ruostesuojaus siitä, että kattopeltiä ei ole sinkitty. Kaikki muu on. Ruotsalaistutkimus perustuu vanhaan tietoon (tehty ennen 2003), joka käsitteli edellisen Daewoo-maahantuojan Daewoo-konsernin valmistamia autoja. Nykymallistoon on tehty muutoksia uuden GM:n omistuksen myötä. Ruotsissakaan maahantuoja ei tee ruosteensuojausta - tarkista vaikka soittamalla, tein itse. On olemassa muutamia jälleenmyyjiä jotka suosittelevat ruosteensuojausta. Onko tullut mieleen että jollakin ruosteensuojaajienkin pitää elää, kai nekin myy palveluitaan jälleenmyyjille, jotka myyvät suojauksia katteella eteenpäin? Muistetaan nyt vielä, että Daewoossa on 3v takuu kun Eurooppalaisilla on pakosta 2v, kai sekin jotain kertoo tuotteen laadusta. Edelleen, ei kannata ennakkoluulojen ohjata valintaa. Tottakai kaikilla merkeillä on jokaiselle jotakin tarjota ja jokainen valitsee mieleisensä, ei vain kannata morkata toista väärin perustein. Itse olen ajellut Volvolla, Opelilla, Nissanilla,ja Saabilla (omia ja työsuhdeautoja). Kokeiltuani Daewoota, tuli vain mieleen, että vaikea löytää tästä hintaluokasta muuta niin tasapainoista tuotetta.


      • Matrixiin
        Tacuman valinnut kirjoitti:

        ...kun mittarissa oli 100.000 km! Sitä kului n. 8 dl / 1000 km. Vaihdoin pois vuosia sitten.

        Focus on muuten ok, mutta melutaso oli karmea. Se on varmaan n. 70 dBA/100km:n tuntinopeudessa.
        Huom! Tacumasta on mitattu 68 dBA (Autoweek).

        Hyundai Matrixia ei pidä verrata Tacumaan, se on pikkuauto!
        Fiat Stilo Multiwagon on asiallinen, mutta fiatkauppiaat eivät pysty hyvittämään Sinulle samalla tavalla kuin muut, testatu juttu.

        Renault Megane ja VW Golf eivät kuulu ko. hintaluokkaan. Niiden hinnat alkaen mallit tarkoittavat 1,4 "mopedikoneita". Tacuma sentään likkuu 1,6:lla (105hv) ihan kivasti.

        Niinpä. Mitä Tacuma on:
        -Hiton tilava.
        -Kohtuullinen ajettava, suuntavakavuus ok, jousitus ei yllä Peugeot 406/407 tasolle, mutta on Corolla-luokkaa.
        -Takuu 3 vuotta!

        Oman Tacumani mittarissa alkaa olla 15.000 km - mitään korjattavaa ei ole ilmennyt.

        Miksei voi verrata Hyundai Matrixiin. Koossa ei ole merkittävää eroa. Tacuma on tosin n. 30 cm pidempi, mutta nokan ja perän/takapuskurin muotoilu selittää suurimman osan erosta. Käyttökelpoista tilaa lie suunnilleen saman verran.
        Akseliväli on sama. Tacuma on puoli senttiä leveämpi, mutta raidelevydeltään saman verran kapeampi. Korkeudessa Tacuma häviää viitisen senttiä.
        Eli hyvin voi verrata, eikä Matrix ole pikkuauto.


    • Kiinnostunut

      Missä ihmeessä myydään tacumaa tuohon hintaan? Jos tähän saisi asiallisia vastauksia olisi se positiivinen yllätys.

      liike?
      kaupunki?

      • Tarkkailija

      • Franz-setä
        Tarkkailija kirjoitti:

        LänsiAuto Suomenojasta, ovat ilmoitelleet Hesarissa (tiistaina 18.5) ja omilla sivuillaan: http://www.lansiauto.fi/fi/default.asp

        Mitä tarkoittaa -03? Ilmeisesti vanhaa vuosimallia, mutta onko ne rekiteröitykin viime vuoden puolella? Miksi ihmeessä eivät ole menneet kaupaksi, kohtahan on jo vuosi -04 puolimaissa.


      • Iiris-Kukka
        Franz-setä kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa -03? Ilmeisesti vanhaa vuosimallia, mutta onko ne rekiteröitykin viime vuoden puolella? Miksi ihmeessä eivät ole menneet kaupaksi, kohtahan on jo vuosi -04 puolimaissa.

        Syynä yhden oleellinen varusteen eli ilmastoinnin puuttuminen. Ja siitä pyydetään kohtuutonta lisähintaa.

        Daewoo on uusi merkki ja sen laadusta ei ole vielä kokemusta. Testeissä mm. TM-talvi auto jäi viimeiseksi, mm. päästöarvot mitä sattuu.

        Myös keulaa on haukuttu rumaksi, uusittiin v 2004 mallissa.(Makuasia!Onko BMW5-sarja kaunis?)

        Auto tilava, mutta hyötytilaa siinä ei juuri ole tavallista farkkua enempää, esim tavaratila on pieni ja akselivälikään ei ole suurempi kuin Corollassa tai Multivagonissa. Pienempi kuin Focuksessa, jonka saa 20600 eurolla runsailla varusteilla.

        Myös Rengas melu on aika kovaa 80-130kmh:ssa, voi johtua renkaista.

        Lisäksi tuo pelko huonosta ruostesuojauksesta, jolle takuuta 6v (muilla 8 ja 10v)

        Tässä on jonkin verran syitä. Joita on koottu täältä palstalta.


      • Kalle
        Iiris-Kukka kirjoitti:

        Syynä yhden oleellinen varusteen eli ilmastoinnin puuttuminen. Ja siitä pyydetään kohtuutonta lisähintaa.

        Daewoo on uusi merkki ja sen laadusta ei ole vielä kokemusta. Testeissä mm. TM-talvi auto jäi viimeiseksi, mm. päästöarvot mitä sattuu.

        Myös keulaa on haukuttu rumaksi, uusittiin v 2004 mallissa.(Makuasia!Onko BMW5-sarja kaunis?)

        Auto tilava, mutta hyötytilaa siinä ei juuri ole tavallista farkkua enempää, esim tavaratila on pieni ja akselivälikään ei ole suurempi kuin Corollassa tai Multivagonissa. Pienempi kuin Focuksessa, jonka saa 20600 eurolla runsailla varusteilla.

        Myös Rengas melu on aika kovaa 80-130kmh:ssa, voi johtua renkaista.

        Lisäksi tuo pelko huonosta ruostesuojauksesta, jolle takuuta 6v (muilla 8 ja 10v)

        Tässä on jonkin verran syitä. Joita on koottu täältä palstalta.

        Jeps. Heitän omankin lusikkani tähän sopppaan. Suomessa on myynnissä eri malleja jonkin verran -03 vuosimallina. Autot on uusia ja rekisteröimättömiä. Syy näihin autoihin on laivaongelma. Laiva, joka toi autoja Suomeen, myöhästyi teknisen vian vuoksi Suomesta, ja kun autot oli tulleet Suomeen, niin uusi mallivuosi painoin päälle paremmalla varustuksella.

        Koritakuusta, GM:n politiikka on sen laatuinen, että jos auto on muuten sinkitty, mutta kattoa ei, niin koritakuu on 6 vuotta.

        PS. Itse en aja Daewoolla, vaan sillä kauniilla BMW 5-sarjalla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      143
      8375
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      106
      7566
    3. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      125
      5799
    4. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      103
      5688
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      121
      4852
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      147
      2700
    7. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      63
      2529
    8. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      8
      1515
    9. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      7
      1484
    10. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      225
      1409
    Aihe