Minulta kuoli Bonsai-puu, ehkä japanilaisten surun vuoksi.
Tosin se kitui pitkään ennen maanjäristys / tsunami tragediaa.
En tiedä kuinka nopeasti ne puut kasvavat, mutta sellainen tunne katsoessa tulee, että viisaita ja pitkikäisiä ovat. Tämä oli n. 20cm korkea ja juuri oikeanlainen vänkyrä, siis kaunis yksilö.
Perinnöksi se jätti kauniin ruukun, joka nyt odottaa, mitä seuraavaksi. Laittaisiko esikoita, raeruohoa vai suklaata, pääsiäinenkin tulossa.
Esineillä on monta historiaa, voisi olla, jos hyvin käy......
Uusiokäyttöä ruukulle
10
70
Vastaukset
Miekin tapoin Bonsaini pari vuotta sitten, ehkä liialla kastelulla.
Katselen aina tuolla metsissä ja ulkona käkkäriä alkuja ja mietin alkaisko kokeileen uutta puuta ihan luonnosta.
Pääsiäismunillehan tuollainen ruukku olis nyt sitten ihan hyvä, sellaisia pieniä monivärisiä.- kawe
Voiko niitä sillälailla vaan kasvatella, eikö ne ole oma rotunsa (??)
Pieniä monivärisiä lastenlasten iloksi, ehkä (kanske)
Täytyy kehitellä, en kuitenkaan luovu, kaunis jotenkin (ruukku)
((voi voi Tuksua ja Artoa tuossa vieressä kuva, ihmettelen miksi)Kuljeskelin just googlen kautta kattelemassa Bonsai sivuja.
Siellä on bonsaita siemenestäkin.
Vanhoja puitahan ne ei silloin tietenkään ole, mutta olishan taas jännä kokeilla jotain uutta.
Silloin jos ottaa jonkun vesan tuolta ulkoa niin silloin pitää niitä juuria leikata ja oksia leikata ja muotoilla.
Mulla oli jossain vaiheessa lehdestä leikattuja bonsain kasvatus leikkeitä, pitäis ettiä esiin ja käydä kirjastosta kattelemassa onko jotain kirjaa.
Tosta Tuksusta ja Artosta aattelen että ovat myyneet itsensä seiskalle, enää en edes sääli niitä. Vaikka toisaalta, surullistahan se on kuitenkin.
Kovaa on elämä nykyään jos haluaa näkyä maailmalle keinolla millä hyvänsä.
Minulla olis tuossa joutilas kaks metriä korkea Fiikus, vetääkö se ruukku 20 litraa. Sen saisit :).
Mulle jää vielä toinen samanmoinen. Huonomman kyllä saat..
On minulla ylimääräinen saniainen, sekin kyllä tarvii 10 litran ruukun.- kawe
Mukava kun kirjoitit, luulin että kato on niilläkin näppäimillä käynyt, suhteessa tänne palstalle!
Kiitos tarjouksesta, mutta tämä *uusi elämäni (5v jo) on pienissä neliöissä eikä tänne isot kukat mahdu. Entisessä kodissa niitä oli ja kyllä ne jotenkin sisustaa myös. Miksi luopuisit hienoista kasveista, taidat(te) olla niitä viherpiipertäjiä.
Tuo Bonsai-puun ruukku on matala ehkä litran (?)
Minulla on kaktus joko Joulu tai se toinen (pieni vielä) ja sitten se (?vehka) jota nyt on joka paikassa. Molemmat voivat hyvin olen saanut ne tuparilahjaksi, se Bonsai oli Joululahja viime vuodelta. Nämä kaksi ovat ns. taviksia, mutta Bonsailla oli jotenkin tila hallussa ja seurailin ehkä liian tiiviisti sen mullan kosteutta ja nypläilin lehtiä. Ehkä sille tuli stressi ja sitten syvä masennus eikä ilman lääkitystä selvinnyt. Olisi pitänyt huomata merkit........Naisten juttuja semmoset kukat, joita pitää silmälasit päässä katsella.
Onhan tässä tilaa, mutta yksikin tuommosia isoja kukkia lajissaan riittäisi. Nyt on noita ffiikuksia kaksi, vähintään yhtä paljon tilaa vieviä saniaisia kaksi, sitten on vielä enemmän tilaa vievä liki kaks ja puolmetrinen limoviikuna,, se ei ole tarjolla.
On mullakin jouluksi saatu kaktus ja sitten muutama pienempi kukka, joissa on punaisia ja sinisiä kukkia,en minä niiden nimiä tiedä. Vaan ne nyt on mitättömän näköisiä. jotkut kehuvat niitä nätiksi, mutta luulen, että kohteliaisuudesta.
Oi, bonsait on tosi ihania, vanhaa Japanilaista elävää taidetta. Olen montavuotta jo halunnut sellaista mutten ole raattinu ostaa, ovat tosi arvokkaita jos haluaa kunnon bonsain.
Itte en oo ruvennut kasvattelemaan, siinä on sellanen homma, pitää pienentää juuria ja laitella eripaksuisella kuparilangalla oksaa haluttuun suuntaan kasvamaan.Se on pikkutarkkaa hommaa ja vaatii kärsivällisyyttä. Männyntaimestahan sais hyvän kun sen juuret ei kasva vielä kovin syvällä. Happomarja-tai tuhkapensaastakin sais siemeniä joista vois kanssa bonsain kasvattaa.- kawe
Bonsai-puun syvin olemus tulikin tuossa. Se joutuu muokkautumaan "kärsimyksen kautta ja luopumaan luontaisesta muutoksesta kasvaessaan. Sehän kasvattaa luonnetta, mutta myös palkitsee kauneudellaan, jota sitten ihaillaan ja bonsai paistattelee ykköspaikalla, luksushoidossa.
No anyway, minun taitoni ei kyllä riittäisi muokkausvaiheeseen. Kalliita ovat ja minäkin sain omani. - _____
Laita siihen lippa, saat upean kesähatun.
- i_a*
No mie kuitenkin olen tuollainen kukkasten tuhooja... Meillä oli kumppanini eläessä paljon kukkasia joita hän hoiti hellien... Hänen poistumisensa jälkeen ne jäivät hoitooni... Liekö huonosta hoidosta johtuen tai hellää hoitajaansa kaivaten kuihtuivat aika pian pois...
Tyttäreni otti viime kesänä virkavapaata ja meni neljäksi kuukaudeksi töihin tuonne aivan pohjan perukoille... Toi kukkansa minun hoiviini... Kyllähän monta kertaa hänen ilmoitettuaan tulostaan piti vedellä kastellen ja helliä jutellen saada moisten lehdet yläasentoon... Yksikään ei kuollut vaikka kivuliasta kai elämänsä välillä olikin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317876
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455460- 594842
- 763547
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1533462Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162045Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322041- 311869
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹451748- 391697