hänen velipuoli oli syntynyt .n 10-11 v. ennen IISAKKIA .
Ismael oli Hagarin poika, jonka Abram oli Saaran luvalla
tehnyt. Tietenkin Herran luvalla. Koska kaikki alkuun lähtö
on Herrasta, ja sitä ei tule unhoittaa .
Herra oli hyvksynyt Ismailin ja sanoi hänestä tulee suuri
kansa , kun Iisak sai kaksi poikaa , oli Ismaililla jo 12 Ruh-
tinasta se edellytti pientä kansaa .
Kun Iisak vieroitettiin , järjesti Aabraham isot juhlat
Moos. 21:8. Ja Saara näki että ismail ilvehti hänelle
Saara sanoi miehelleen , aja pois orjatar poikineen
Abraham pahastui suuresti tästä puheesta poikansa
tähden , Mutta Jumala sanoi Aabrahamille "Älä pahastu siitä poikasi ja Orjattaresi tähden ,Kuule Saaraa kaikessa , mitä hän sanoo sinulle , sillä ainoastaan Iisakin kautta sinä
saat nimellesi jälkeläiset.
Mutta myös orjattaren Pojasta minä teen suuren kansan , koska hän on sinun jälkeläsesi , seuraavana aamauna
varhain , Aabrahami otti Leipää ja vesi leilin ja antoi ne
Haagarille , pannen ne hänen olalle ja lähetti hänet matkaan
menemään hän lähti ja harhaili Bersebaan erämaassa .
mUTTA KUN VESI LOPPUI LEILISTÄ , jätti jätti hän poijan pensaan alle , meni ja istui syrjään jousenkantaman päähän , sillä hän ajatteli , "En voi nähdä pojan kuolevan ja
istuessaan siina syrjässä hän nosti äänensa ja itki .
Iisak..s. 2067 (100 vuotta abesta
47
274
Vastaukset
- teuta
Silloin JUMALA KUULI POJAN VALITUKSEN , Ja Jumalan
enkeli huusi taivaasta Haagarille sanoen :" Mikä sinun on , Haagar ? Älä pelkää sillä Jumala on kuullut pojan valituksen ,
siinä missä hän makaa . Nouse , nosta poika maasta ja
tartu hänen käteensä , sillä minä teen hänestä suuren kansan".
Ja Jumala avasi hänen silmänsä , niin että hän huomasi vesi-
kaivon . Ja hän meni ja täytti leilin vedellä ja antoi pojan juoda.
Ja Jumala oli pojan kanssa , ja hän kasvoi ja asui erämaassa
ja hänestä tuli jousimies (ismaillista). Ja hän asui Paaranin
erämaassa ;ja hänen äitinsä otti hänelle vaimon Egyptin
maasta .
Abimelek ja hänen sotapäällikkösä Piikol puhuivat Aabraha-
mille , sanoen : Jumala on sinun kanssasi kaikessa mitä sinä teet . Vanno nyt tässä minulle Jumalan ikautta, ettet ole oleva
petollinen minulle etkä jälkeläisilleni , vaan tee sinäkin laupeus minulle ja sille maalle jossa muukalaisena asut, niinkuin minä
olen sinulle tehnyt . Aabraham sanoi: "Minä vannon" .
Aabraham Nuhteli kuitenkin Abimelekkiä vesikaivon tähden,
jonka Abimelekin palvelijat oli vallanneet .
Abimelek vastasi: "En tiedä kuka sen on tehnyt , et ole itse minulle mitään ilmoittanut enkä ole siitä mitään kuullut ennen kuin tänään". Silloin Aaraham otti pikkukarjaa ja Raavaskarjaa
ja antoi Abimelekille ; ja he tekivät molemmat keskenänsä
liiton . Heidän liittonsa ei merkinnyt että Aabraham olisi an-
tautunut Uskonnolliseen tai muuhun yhteistyöhön Abimelekin ja hänen kansansa kanssa , Sellaisen Raamattu kieltää.
Se merkitsi vain SOPIMUSTA OLLA TEKEMÄTÄ
TOISILLEEN VAHINKOA .
Sitten Aanraham eroitti 7 karitsaa , ja hän antoi ne omasta
kädestä Abimelekille , Siitä saakka on paikkaa kutsuttu
Bersepaaksi , koska kumpikin vannoi siinä valan . Ja
Aabraham istutti Tamariskipuun ja huusi siinä avuksi HERRAA
Iankaikkisen Jumalan nimeä . ja Hän asui kauan muukalaisena Filistealaisten maassa.- teuta
Tässä , USKONKUULIAISUUDEN KOETUKSESSA . Aabraha-
min oli oltava valmis luopumaan Rakkainmmastaan , "Uskon
kautta uhraisi Aabraham, koetukselle pantuna , Iisakin ... kun
Aabraham oli sydämmessään UHRANNUT POIKANSA , Ollen
valmis panemaan sen täytäntöön , JUMALAN ENKELI , esti sen
Hän uhrasi poikansa sijassa Oinaan , jonka JUMALA oli varannut lähelle sarvistaan pensaaseen takertuneena . Tämän
uskonkuuliaisuuden johdosta JAUMALA Lupasi runsaasti
siunata häntä , ja ANTOI LUPAUKSEN KAIKKIEN KANSOJEN
SIUNAAMISESTA HÄNEN SIEMENENSÄ ( KRISTUKSEN KAUTTA ) - Jokaisen Jumalan ihmisen usko ja kuuliaisuus "joutui koetukseslle , usejn juuri Rakkaammassa asiassa , ja KUULIAISUUTTA SEURAA SIUNAUS .-
TÄMÄ TAPAUS OLI SAMALLA TYYPPI ELI "TULEVAN
VARJO ", ESIKUVA : JUMALAN ITSE UHRASI POI-
KANSA SAMALLA, MOORIAN MAALLA JOHON JERUSALEMIN GOLGATA KUULUI
kUTEN Iisak oli valmis uhrattavaksi , alistuen siihen nöyrästi , niin oli Jeesus , joka asiasta Rukoustaistelua käytäessä sanoi:
ei niin kuin minä tahdon , vaan niinkuin sinä tahdot (Isä
Jumala " Kristuksen uhrin kautta on toteutunut ja toteutuu
Jumalan silloin antama lupaus : Tämän "yhden (Kristuksen
kuuliaisuuden kautta monet (kaikki paranukseen nöyrtyvät
ja Häneen uskovat ) "Tulevat vanhurskautetuiksi ".
"hänen veressään ". ks. Room. 5:19 , 9. - teuta
1. Mutta Abimelek, Jerubbaalin poika, meni Sikemiin äitinsä veljien luo
ja puhui heille sekä kaikille, jotka olivat sukua hänen äitinsä isän perheelle, ja sanoi:
2. "Puhukaa kaikkien Sikemin miesten kuullen: Kumpi teille on parempi, sekö, että teitä hallitsee seitsemänkymmentä miestä, kaikki Jerubbaalin pojat, vai että teitä hallitsee yksi mies? Ja muistakaa, että minä olen teidän luutanne ja lihaanne."
3. Niin hänen äitinsä veljet puhuivat hänen puolestaan kaikkien Sikemin miesten kuullen kaiken tämän. Ja heidän sydämensä taipui Abimelekin puolelle, sillä he sanoivat: "Hän on meidän veljemme".
4. Ja he antoivat hänelle seitsemänkymmentä hopeasekeliä Baal-Beritin temppelistä. Niillä Abimelek palkkasi tyhjäntoimittajia ja huikentelijoita, ja ne seurasivat häntä.
5. Sitten hän lähti isänsä taloon Ofraan ja surmasi veljensä, Jerubbaalin pojat, seitsemänkymmentä miestä, saman kiven päällä; mutta Jootam, Jerubbaalin nuorin poika, jäi henkiin, sillä hän oli piiloutunut.
6. Sen jälkeen kokoontuivat kaikki Sikemin miehet ja koko Millon väki, ja he menivät ja tekivät Abimelekin kuninkaaksi Muistomerkkitammen luona, joka on Sikemissä.
7. Kun se kerrottiin Jootamille, niin hän meni, asettui seisomaan Garissimin vuoren laelle ja korotti äänensä, huusi ja sanoi heille: "Kuulkaa minua, te Sikemin miehet, että Jumalakin kuulisi teitä.
8. Puut lähtivät voitelemaan itsellensä kuningasta. Ja he sanoivat öljypuulle: 'Ole sinä meidän kuninkaamme'.
9. Mutta öljypuu vastasi heille: 'Jättäisinkö lihavuuteni, josta jumalat ja ihmiset minua ylistävät, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'
10. Niin puut sanoivat viikunapuulle: 'Tule sinä ja ole meidän kuninkaamme'.
11. Mutta viikunapuu vastasi heille: 'Jättäisinkö makeuteni ja hyvät antimeni, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'
12. Niin puut sanoivat viinipuulle: 'Tule sinä ja ole meidän kuninkaamme'.
13. Mutta viinipuu vastasi heille: 'Jättäisinkö mehuni, joka saa jumalat ja ihmiset iloisiksi, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'
14. Niin kaikki puut sanoivat orjantappuralle: 'Tule sinä ja ole meidän kuninkaamme'.
15. Ja orjantappura vastasi puille: 'Jos todella aiotte voidella minut kuninkaaksenne, niin tulkaa ja etsikää suojaa minun varjossani; mutta ellette, niin tuli lähtee orjantappurasta ja kuluttaa Libanonin setrit'.
16. Jos te nyt olette menetelleet uskollisesti ja rehellisesti tehdessänne Abimelekin kuninkaaksi ja jos olette kohdelleet hyvin Jerubbaalia ja hänen perhettänsä ja jos olette palkinneet häntä siitä, mitä hänen kätensä ovat hyvää tehneet - - teuta
teuta kirjoitti:
1. Mutta Abimelek, Jerubbaalin poika, meni Sikemiin äitinsä veljien luo
ja puhui heille sekä kaikille, jotka olivat sukua hänen äitinsä isän perheelle, ja sanoi:
2. "Puhukaa kaikkien Sikemin miesten kuullen: Kumpi teille on parempi, sekö, että teitä hallitsee seitsemänkymmentä miestä, kaikki Jerubbaalin pojat, vai että teitä hallitsee yksi mies? Ja muistakaa, että minä olen teidän luutanne ja lihaanne."
3. Niin hänen äitinsä veljet puhuivat hänen puolestaan kaikkien Sikemin miesten kuullen kaiken tämän. Ja heidän sydämensä taipui Abimelekin puolelle, sillä he sanoivat: "Hän on meidän veljemme".
4. Ja he antoivat hänelle seitsemänkymmentä hopeasekeliä Baal-Beritin temppelistä. Niillä Abimelek palkkasi tyhjäntoimittajia ja huikentelijoita, ja ne seurasivat häntä.
5. Sitten hän lähti isänsä taloon Ofraan ja surmasi veljensä, Jerubbaalin pojat, seitsemänkymmentä miestä, saman kiven päällä; mutta Jootam, Jerubbaalin nuorin poika, jäi henkiin, sillä hän oli piiloutunut.
6. Sen jälkeen kokoontuivat kaikki Sikemin miehet ja koko Millon väki, ja he menivät ja tekivät Abimelekin kuninkaaksi Muistomerkkitammen luona, joka on Sikemissä.
7. Kun se kerrottiin Jootamille, niin hän meni, asettui seisomaan Garissimin vuoren laelle ja korotti äänensä, huusi ja sanoi heille: "Kuulkaa minua, te Sikemin miehet, että Jumalakin kuulisi teitä.
8. Puut lähtivät voitelemaan itsellensä kuningasta. Ja he sanoivat öljypuulle: 'Ole sinä meidän kuninkaamme'.
9. Mutta öljypuu vastasi heille: 'Jättäisinkö lihavuuteni, josta jumalat ja ihmiset minua ylistävät, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'
10. Niin puut sanoivat viikunapuulle: 'Tule sinä ja ole meidän kuninkaamme'.
11. Mutta viikunapuu vastasi heille: 'Jättäisinkö makeuteni ja hyvät antimeni, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'
12. Niin puut sanoivat viinipuulle: 'Tule sinä ja ole meidän kuninkaamme'.
13. Mutta viinipuu vastasi heille: 'Jättäisinkö mehuni, joka saa jumalat ja ihmiset iloisiksi, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'
14. Niin kaikki puut sanoivat orjantappuralle: 'Tule sinä ja ole meidän kuninkaamme'.
15. Ja orjantappura vastasi puille: 'Jos todella aiotte voidella minut kuninkaaksenne, niin tulkaa ja etsikää suojaa minun varjossani; mutta ellette, niin tuli lähtee orjantappurasta ja kuluttaa Libanonin setrit'.
16. Jos te nyt olette menetelleet uskollisesti ja rehellisesti tehdessänne Abimelekin kuninkaaksi ja jos olette kohdelleet hyvin Jerubbaalia ja hänen perhettänsä ja jos olette palkinneet häntä siitä, mitä hänen kätensä ovat hyvää tehneet -En tunnusta viestiä
koska täällä oli tarkoitus kirjoittaa IISAKISTA ,sekä
alku oli vähän siinä asiassa hankala kun abe oli
niin voimakkaasti mukana . - teuta
Tarkennus , Ismail oli 14 vuotta vanhenpi Iisakkia
tämä pulphti , eilen esiin , jos se nyt ketään kiinnostaa
- savon ukko
Minua askarrutta raamatun kertomuksissa, Jumalan ilmoitukset. Miten Jumala yleensä silloin ilmoitti. Kuuluuiko hänen äänensä, ja millaisessa tilanteessa Jumala aina ilmoitti. Oiko ilmoituksen saaja yksi, vai oliko muita paikalla. Olisiko joukossa ollut myös omia ilmoituksiaan.
Uskon Jumalan voimaan, hän armoonsa ja kuulemiseesa rukouksiin. Onhan ihmisiä kyllä, ketkä ovat kuulleet ääniä. ja sen seuraukset ovat monasti pahojakin.
IIhmisen pääkoppa on sellainen jos ajatukset menevät siellä ristiin ja alkaa ns. keittää, niin ääniä voi kuulla kaikenlaisia.
Kuullaanko nykyään Jumalan ääniä ja sanomia, noin todistettavissa. Voi olla, että ihmisen mieli muuttuu niin, että ei varsinaisia ääniä kuulu, mutta tulee sellainen tunne, että täytyy tehdä jotain ja se tuntuu joitakin Jumalan sanomaksi. Näinkö?- teuta
Niin sinä kysyit kuinka se ääni kuului ?
Sinähän tiedät että ihmisellä on kuolematon sielu !
Ja sinä tiedät että se on osa JUMALAN VALTAKUNTAA
nythän sinulla on selvä reitti , kun Jumala haluaa antaa
jollekulle tiedotteen , hän antaa tulla omaa tietänsä
sen viestin jonka Hän haluaa , ja se tulee perille .
- teuta
Niin se on totta , että Jeremian aikana on JUMALA NÄYTTÄYTYNYT JOLLE KULLE VIELÄ TODELLA .
MUTTA JEESUKSEN KANSSA HÄN PUHUI HARVA SE
ilta kun Jeesus oli vuoren rinteellä tai vaaran laella .
Siellä oli monen sellaisen keskustelun aikaan saanti
jota silloin on harrastettu . Heidän keskustelunsa oli
n.12--30 vuotiseen . Sitten JUMALA eilmestyi Jeesukselle
useasti ennen ristin kuolemaa .
Sen jälkeen JEESUS ON OLLUT SE ILMESTYJÄ JOKA
On ilmestynyt useasti ja aina tarpeen vaatiessa silloin
Hän on käyttänyt sitä VALTAA Jonka Hän sai Matt.28:18.
siitä on mainittu , ja joka on aivan oikeesti annettu Hänelle
Kun Hän on sanonut ,että kaikki valta on Hänellä taivaassa
ja maan päällä , Jos asiat joita tapahtuu ovat kovasti
ihmeellisiä ja sellaisia että ei meinata uskoa ja pitää totena
Siksi pitää aina muistaa että totuus on tarua ihmeellisenpi
ja joskus vaatii uskoa , sen jälkeen kaikki on selvää
pasmaa ei nyt enempää.- teuta
Saara eli satakaksikymmentaseitsemän vuotta, vanhana
ja Aabraham ostaa pellon Epronilta . Heettiläiseltä . hauta
paikaksi sen hinta oli 400 hopea sikliä .
Hän kuoli Hebronissa , ja Aabraham oli tuonut saaran sinne
Ja hän meni taas murehtimaan ja itkemään häntä sitten
nousi hän , hänen kuolleens tykö , ja puhui ostot ja summat
niin kuin jo edeltä kerroin .
Ja Aabraham hautasi Saaran , Makpelan vainoiolla sijaitsevaan kaksois luolaan Joka on Mamren eli Hebronin
lähistöllä eli Mamren tammistossa , Kaanaainin maassa .
Vainio ja luola siirtyivät näin Aabrahamin sukuhaudaksi .
23. - teuta
teuta kirjoitti:
Ja Aabraham hautasi Saaran , Makpelan vainoiolla sijaitsevaan kaksois luolaan Joka on Mamren eli Hebronin
23.Joka on Mamren eli Hebronin
Nykyisin mamren tammisto seisoo Padasjoella?
...teuvo seisoo niinkuin tammi, koska saarnaa aaprahammi, tammiston salomo suuri... - teuta
teuta kirjoitti:
23.Aabrahamin palvelija noutaa Rebekan , Iisakille vaimoksi .
Aabraham oli ilmeisesti tietoinen NOOAN sanoista : "kirottu
olkoon se kaanaan , olkoon hän veljiensä orjain orja " 1Moos.9:25. Mahdollisesti hän oli saanut herralta myös myös ilmoituksen , että hänen jälkeläisensä eivät saaneet mennä
naimisiin tämän kristuksen alaisen epäjumalainpalveluksen ja
törkeään siveettömyyteen vajonneen kansojen ryhmän jäsen-
ten kanssa . Sama Herran antama sääntö koskee uudessa liitossa , uskovien avio- ym.liittoja epäuskoisten kanssa . 2 Kor .6:14-18 ks. sel. tähän kohtaan .
- Iisakson A.
Teuta:
Ismael oli Hagarin poika, jonka Abram oli Saaran luvalla
tehnyt. Tietenkin Herran luvalla. Koska kaikki alkuun lähtö
on Herrasta, ja sitä ei tule unhoittaa .
Oliko Abram tehnyt Hagarille pojan Saaran ja herran luvalla? Nykyään sellainen teko mielletään huoruureksi ja sen tulos äpäräksi! Antaakohan herra tänäkin päivänä luvallisuuden huoruuteen ja salavuoteisuuten? Vai oliko Abrahamin aikaisten ihmisten seksuaalisuus niin sosialisoitua, että pojan voi tehdä eukkonsa luvalla vaikka piikatytölleen? Kyllä Teuta tietää! - teuta
Kyllä Herra tiesi koska , sanoi minä teen hänestä suuren
kansan , muistaakseni Ismail tuli Aabeahamin hautajaisiin
ja kansaa oli , kun 12 ruhtinasta oli päällikköjäkin , ei se
seikka että Saaran takia Aabraham joutui laittamaan ensi-
mmäisen poikansa äidin Haagarin pois , JUMALA sanoi:
minä hoidan ja kasvatan heidät , älä ole murheellinen .
Ei tässä ollut kai ihan siitä kyse , mutta toiset pitivät
Jeesuksenkin äpäränä , mitä siihen sanot .- Iisakson A
Jeesuksenkin äpäränä , mitä siihen sanot .
Puhut ilmeisesti itsestäsi toisina? Jos et ymmärrä Abramin huoripoiken ja Jeesukesen eroa, on parempi, ettet heittele tällaisia kysymyksiä. Een paremmin sano, sanoo useinkin yksi typerä nimimerkki tällä palstalla.. - teuta
Iisakson A kirjoitti:
Jeesuksenkin äpäränä , mitä siihen sanot .
Puhut ilmeisesti itsestäsi toisina? Jos et ymmärrä Abramin huoripoiken ja Jeesukesen eroa, on parempi, ettet heittele tällaisia kysymyksiä. Een paremmin sano, sanoo useinkin yksi typerä nimimerkki tällä palstalla..En sanonut pätkääkään jeesuksesta , sinä sanoi
mutta vaikka yrität raastaa toisen sanomisia välillä
minunkin nimimerkillä , ei kuitenkaan myönnä miksi
kai siksi että itseltäs puuttuu oikeus taju , luuletko
että se olisi lainkaan helponpi työ vältää valehtelu.
- teuta
En ole sanonut että , minä olisin sanonut , sinä niin sanoit
etkä mälta pitää suuta soukalla , sen huomaa täältäpäin ,
ja sen huomaa tuoltapäin , totuus on toisen lainen kuitenkin .- teuta
En tunnusta viestiä
taitaa olla se huoltoaseman kundi asialla .
olisiko mikään ihme kun pilanteko on pääasia.
- teuta
Se että Aabraham oli tehnyt valinnan Iisakin puolesta , siis
vaimoksi vaikutti Herran sana , Älä naita poikaasi kanaan
naisia . Vaan haeta hänelle vaimoksi Naahorin poijan Betulin
tytär , .Rebekka , Kuinka löydän sinne sanoi palvelija johon
Aabraham sanoi koska sinä olet taloni vanhin ja hallitset
kaikkea mitä omistan , löydät kyllä tien ja .
Rukoilemme Jumalaa että hän antaa enkelinsä oppaaksi
No jos ei jatkuvaksi , niin hän sai sen aina tarpeeseen se
on niin monessa kohtaa näkyvillä että Palvelija oli tehnyt
liiton Aabramamin kanssa , ja oli uskovainen harras.
Naaor oli muuttanut URISTA, Harraniin lähelle ja rakentanut
ensin kylä sinne , Harran oli se paikka jossa Terah kuoli
Siis Aabrahamin isä ,, no siitä nuo kylät kasvoivat yhteen
ja melko isoksikin , kun Niiniveen hävitys oli 612.jKr se
oli jonkin aikaa Assyyrian pääkaupunkina .
Tämä kertomus sisältää uskoville neljä opetusta aviopuolison
valintaa varten :
1. Hänen tulee olla uskova , saman Jumalan palvelija , samalla tavalla uskova , (ei erilaista opillista kantaa edusta-
vaan kirkoon tai ryhmään kuuluva).
2. Aasiassa on rukoiltava Jumalan johdatusta , että puolisoksi tulisi Hänen suunnittelemansa henkilö .
3. On tarkattava , onko hänellä sopiva luonne ja käytös.
4. Hänen on itsensä oltava halukas tulemaan puolisoksi
Jumalan toisilleen suunnittelemat ja yhteen johtavat puolisot Rakastavat toisiaan , kuten Iisak Rakasti Rebekkaa . Siihen on tietenkin jatkuvasti Rukoiltava armoa ja hoitoa, sillä tähänkin sopivat Jeesuksen sanat : "Ilman minua te ettwe voi mitään tehdä. Joh. 15:5 . Kummankin puolison on omalla
kohdallaan Rukoillen , Rakastmaan ja käyttäytymään oikealla tavalla, noudattaen Raamatun ohjeita.
1 Moos 24:11- 67.
Matt. 7:12. , 1 Kor. 13:4-7. , Ef.4:25-26, 31 -5:5 ,25,33.
1 Kor. 7:1-5,25-40. ,vertaus , Matt. Matt. 19:3- 12,;- teuta
Taisi olla eKr tuo Nahorin kaupunkin suuruus.
- teuta
Rebekka ja hän en veli äitineen pyysivät Aabrahamin palvelijaa
jäämään vielä 10 päivää , Sitten saat lähteä . Mutta palvelija sanoi heille "Älkää viivyttäkö minua , koska Herra on antanut
matkani onnistua . Päästäkää minut menemään , tahdon lähteä herrani luo", He vastasivat : kutsukaamme tänne Tyttö ja kysykäämme häneltä itseltään . niin he kutsuivat Rebekan ja
kysyivät : "Tahdotko lähteä tämän miehen kanssa ?" Johon hän vastasi " tahdon " .
Niin he lähettivät sisarensa Repekan imettäjineen Aabrahamin palvelijan ja hänen miestensä mukaan .
Ja he siunasivat Rebekan ja lausuivat hänelle " Oi sisaremme ,
tulkoon sinusta , tuhat xkymmenen tuhatta ja vallatlkoon sinun
jälkeläisesi vihamistesä portit . Ja niin he pääsivät maykalle.
Ja Iisak oli tulossa Lahai Roin kaivon tienoilla , hän asui näet Etelänmaissa , Iisak oli illan suussa lähtenyt kedolle käyskentelemään , ja kun hän nosti silmänsä , näki hän kameleita ja ne lähestyivät , Kun Rebekka nosti silmänsä ja näki Iisakin , laskeutui hännopeasti maahan kamelinsa selästä , ja kysyi palvelijaltaan , Kuka on tuo mies , joka tulee kedolla meitä vastaan"?
Palvelija sanoi : "Hän on minun herrani " niin Repekka otti hunnun ja verhoutui siihen . Ja palvelija kertoi Iisakille kaikki , mitä hän oli toimittanut . Ja Iisak vei Rebekan äitinsä Saaran majaan ja otti hänet luokseen , ja hänestä tuli hänen Vaimonsa , ja hän Rakasti häntä . Niin Iisak sai lohdutuksen äitinsä kuoltua .
Iisak oli silloin 40 vuoden vanha kun hän otti vaimokseen Rebekan , joka oli Aramilaisen Betuelin tytär Mesopotaniasta ja Aramilaisen Laabanin sisar . Ja Iisak Rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tämä oli hedelmätön . Ja herra kuuli
hänen Rukouksensa , ja hänen vaimonsa Rebekka tuli raskaaksi . Ja lapset sysäsivät toisiaan hänen kohdussa .
Niin hän sanoi "Jos näin käy : mikätähden minä elän ?", Ja hän meni kysymään herralta , Ja Herra sanoi hänelle : "Kaksi
kansaa on sinun vaimosi kohdussa , kaksi heimoa erkanee sinun ruumiistasi , toinen heimo on toista voimakkaampi ,
vanhempi palvelee nuorenpaa . - teuta
ISMAIL: HÄNEN POIJAT olivat
NEBAJOT ,
KEEDAR,
ABDEEL ,
MIBSAN ,
MISMA ,
DUUMA,
MASSA,
HADAD,
TEEMA ,
JETUR ,
NAAFIS,
KEEDMA,
ELI NE JOTKA HERRA LUPSI RUHTINAIKSI , HEIMOKUNTINEEN , SIIHEN OLI JOKAISELLA
Ruhtinaalla kylien ja leiripaikkojen mukaan .
Ismael eli 137. vuotta ja vaipui kuolemaan , ja tuli otetuksi
heimonsa tykö (1 Moos. 25: 17. )
Kun Mooses lati tämän 1 Moos :seen sisältyvän kertomuksen , ISMAILN suvusta sen keskuudessa
säitettyjen sukukertomusten nojalla , Ismailin ajasta oli kulunut yli 600 vuotta . He olivat sinäaikana lisääntyneet niin, että heitä oli 12. Ruhtinasta heimokuntineen .
Kun Rebekan synnytyksen aika oli tullut, katso, Hänen
kohdussa oli kaksoset , ja ensiksi tuli hänen kohdudtaan
se oli ruskea ja ylt yltään niinkuin karvainen vaippa , sentähden pantiin hänelle nimeksi Eesau . Sen jälkeen
tuli ulos hänen veljensä , ja hän piti kädellä Eesaun kantapäästä . ja hänelle pantiin nimeksi Jaakop , Iisak oli
kuudenkymmenen vuoden vanha , heidän syntyessään . - teuta
Iisak oli syntynyt 2067, eKr . ja kuoli 1887 eKr.
Jaakob syntyi :2007 eKr. ja hän kuoli 1860. eKr.
Vaikka Eesau oli vanhempi , oli sanottu jo Herralta ennen
heidän syntymää , että se nuorenpi saa esikoisoikeuden
Esikois poika oli isansä kuoltua perheen pää , ennen Siinain
Liittoa ja Aaronilaista pappeutta p ää oli myös sen pappi , joka toimitti uhrit . Aabraham ,Iisak. Jaakob. job.
Ennen syntymää oli Herra sanonut , että hänelle syntyvistä
kaksosista on syntyva kaksi kansaa , joista toinen oli oleva voimakkaampi , ja vanhenpi oli palveleva nuorempaa :Tämä
merkitsi sitä , että Herran säätämyksen mukaan esikoisuus oli kuuluva nuoremmalle eli JAAKOBILLE . NÄHTÄVÄSTi JAAKOB OLI KUULLUT TÄSTÄ ÄIDILTÄÄN , Hän ei
halunnut jaättää asiaa JUMALAN hoitoon , kuten hänen olisi pitänyt , vaan ryhtyi itse hoitamaan sitä . käyttäen hyväkseen Eesaun kovaa nälkää . Tämä piti sen hetkistä nälän tyydyttämistä hernekeitolla ja leivällä .
Tarkemmin se ei ole noin , vaan se herne ei kasva siinä maassa vaan se on ollut linssi .
Se että Eesau piti tärkeänpänä sillä hetkellä keittoa ,
kuin esikoisuutta (Hebr. 12:16-17. ) viittaa tähän varoittaessaan kristittyjä myymästä Jumalan lapseuttaan
ja armon osallisuuttaan mihinkään lihalliseen nautintoon tai maalliseen etuun...ettei kukaan olisi haureellinen tai epäpyhä kuten Eesau joka yhdestä ateriasta myi esikoisuutensa. - teuta
Iisakin aikaan olimyös NÄLÄNHÄTÄÄ, johtui kanaanissa normaalin sateen puuttumisesta tai vähäisyydestä "talvella"
lokakuun puolivälistä ,huhtikuun puoliväliin Kanaanin lounais-
osissa , jossa filistealaiset asuivaat , oli maan viljavimpia alueita , Gerar kuului siihen : Ja Iisak voi tulla toimeen siellä nälänhädän aikana . Tämä oli Herran ensimmäinen ILMESTYMINEN IISAKILLE ,jolle Hän uudisti AABRAHAMILLE
ANTAMANSA LPAUKSET sekä Kanaanin maan että tulevan "siemenen ". Vapahtajan , suhteen .
Tämän lupauksen ja siunauksen osallisuudessa pysymiseen
oli tarpeen Herran käskyjen , säädösten ja opetusten nou-
dattaminen . Niin on myös uudessa eli kristillisessä liitossa ,
Matt. 28:20 ; Joh. 8:31-32. 15:19.
Iisak lankesi Gerarissa samantapaiseen hätävalheeseen kuin
isänsä Aabraham . Usein poika lankeaa samantapaiseen erheeseen kuin isänsä , ks. 1 Moos. 20:1-18.Apimelek I
aikana Jumala ilmestyi Abimelekille ja ilmoitti , että Saara oli
oli Aabrahammin vaimo , uhaten häntä rangaistuksella .
Iisakin aikana asia selvisi kun AbimelekII näki hänen hyväilevan vaimoaan Rebekkaa . Tapaus osoittaa että pakanallisten filistealaistenkin keskuudessa avioliittoa pidettiin kunniassa ja
toisen vaimoon ei koskettu , "kristillisissä " länsinaissa moraali
on paljon huononpaa kuin muinaisissa pakanallisessa Filisteassa .
1 Moos ,26:9. - teuta
26:14-15. Puhuu Filistealaisista kanaani lounaisen rannikkoalueen asukkaina , filistealaiset sanoivat tulleensa
Kaftorista , joka oli Kreetan saari .
Iisakin Rikastuminen , hän oli sanut Jumalan siunauksen
kunnes hänestä tuli hyvin rikas sen ajan mittapuun mukan
ja hänellä oli laumoittain sekä pikkukarjaa että raavaskarjaa ja paljon palvelijoita , niin että filistealaiset alkoivat kadehtia häntä.
Ja filistealaiset tukkivat kaikki ne kaivot jotka hänen isänsä palvelijat olivat kaivaneet , he tätyttivät ne mullalla , silloin
Abimelek II sanoi : Iisakille : mene pois luotamme , sillä sinä
olet tullut paljon väkevämmäksi meitä .
Niin Iisak. lähti sieltä ja leiriyti Gerarin laaksoon ja asui siellä .
Iisak kaivatti uudelleen auki ne vasikaivot jua antoi niille ne
nimet joka Isänsä oli antanut .
Kun Eesu oli 40. v. Otti hän vaimokseen Jehuditin ,Heettiläisen
Beerin tyttären ,ja Basematin, heettiläisen Eelonin tyttären .
Heistä tuli Rebekalle ja Iisakille katkera suru. - teuta
Jumala oli jo ennen Eesaun ja Jaakopin syntymää määrännyt
nuoremman (todellisuudessa he olivat kaksosia) JAAKOBIN
ESIKOISEN ASEMAN ( 1 Moos. 25:22-25). Lisäksi Eesau oli myynyt esikoisoikeutensa Jaakobille .
Välittämättä näistä tosiasioista Eesau silti halusi saada esikois-
siunauksen . Myös Iisak oli väärässä siinä , että oli valmis antamaan sen hänelle . Esikoissiunaus kuului kyllä Jaakobille , mutta hänen Äitinsä ja hän tekivät väärin siinä, että he hank-
kivat sen petoksella .
Jumala ei sitä hyväksynyt ja rankaistukseksi heille kaikille tuli siitä , karsimyksiä . Oikea mettely olisi ollut puhua ensin Jumalalle rukouksessa ja sitten muistuttaa Iisakille siitä , miten
Jumala oli määrännyt Jaakobin esikoisuuden aseman , ja
miten lisäksi Eesau oli myynyt esikoisoiketensa hänelle.
Eesaun itku ei häntä uttanut . Hber. 12:17 sanoo: "että hänet sittenmminkin , kun hän tahtoi päästä siunausta perimään , hyljättiin. Sillä hän ei löytänyt tilaa peruutukselle ,vaikka hän
kyynelin sitä pyysi",Jos hänellä olisi ollut oikeaa Herran
pelkoa ja pyrkinyt siinä elämään Jumalan tahdon mukaan . - Jeesus on tie
Näillä kaikilla vanhan testamentin kertomuksilla on syvä hengellinen merkitys.
1. Moos. 25:28 Iisak rakasti enemmän Eesauta, sillä hän söi mielellänsä metsänriistaa, mutta Rebekka rakasti enemmän Jaakobia.
1. Moos. 25:29 Kerran, kun Jaakob oli keittänyt itselleen keiton, tuli Eesau kedolta nälästä nääntyneenä.
1. Moos. 25:30 Ja Eesau sanoi Jaakobille: "Anna minun särpiä tuota ruskeata, tuota ruskeata keittoa, sillä minä olen nälästä nääntynyt." Sentähden hän sai nimen Edom.
1. Moos. 25:31 Mutta Jaakob sanoi: "Myy minulle ensin esikoisuutesi."
1. Moos. 25:32 Eesau vastasi: "Katso, minä kuolen kuitenkin, mitä minä esikoisuudellani teen?"
1. Moos. 25:33 Jaakob sanoi: "Vanno minulle ensin." Ja hän vannoi hänelle ja myi esikoisuutensa Jaakobille.
1. Moos. 25:34 Ja Jaakob antoi Eesaulle leipää ja hernekeittoa. Ja hän söi ja joi, nousi ja meni matkoihinsa. ...
*) ... Niin halpana Eesau piti esikoisuutensa.
Jeesus on esikoisena kuolleista ylösnoussut. Hänen seurakuntaansa kutsutaan sen vuoksi esikoisten seurakunnaksi. Seurakunta on hänen ruumiinsa ja hän itse on seurakunnan pää. - teuta
Aivan niin . !
1Moos.27:22. Ja Jaakob astui isänsä tykö ja tämä tunnusteli häntä ja sanoi "Ääni on Jaakobin ääni, mutta kädet on Eesaun kädet . 23.Eikä Iisak tuntenut häntä , sillä hänen kätensä oli karvaiset , niinkuin hänen veljensä Eesaun kädet , ja hän asiunasi hänet .24. Vielä hän kysyi : oletktko sinä todella minun
minun poikani Eesau.? "Olen ".25. Silloin hän sanoi "tuo minulle
Ruoka , syödäkseni poikani riistaa , että siunäisin sinut".Niin niinhän toi hänelle sen , ja hän söi ; ja hän tarjosi ja hän tarjosi hänelle viiniä , ja hän joi.
26.Sen jälkeen hänen isänsä Iisak sanoi hänelle:27. tule tänne ja suutele minua , poikani. "hän astui hänen luokseen ja suuteli
häntä. Niin Iisak tunsi hänen vaatteidensa hajun ja siunasi hänet
sanoen : "Katso, minun poikani, tuoksu on kuin kedon tuoksu .
Jonka herra on siunannut.
28. Jumala antakoon sinulle taivaan kastetta ja maan lihavuutta,
Jyviä ja Viiniä yllin kyllin .29. Kansat palvelkoot sinua . kansakunnat sinua kumartakoon . Ole veljesi herra ,
ja aitisi pojat kumartakoon sinua . Kirottu olkoon ,joka
joka sinua kiroaa, siunattu joka sinua siunaa.- teuta
Kun Iisak Oli ehtinyt siunata Jaakobin ja tämä oli juuri ehtinyt
lähteä Iisakin luota, niin hänen veljensä Eesau tli kotiin metsä-
ltä , ja hänkin laittoi herrku ruuan, veisen isälleen ja sanoi hänelle "nouse , isäni, ja syö poikasi riistaa , siunatakses minut ". Hänen Isänsä Iisak kysyi häneltä : "kuka olet ?". hänvastasi minä olen poikasi Eesau , sinun esikoisesi "
Silloin Iisak säikähti kovin ja sanoi : Kuka sitten oli se metsästäjä , joka toi minulle riistaa. , niin että minä ennen kuin sinä tulit , söin kaikkea ja sinasin hänet? Siunattu
hän myös on oleva " Kun Eesau kuuli isänsä sanat puh-
kesi hän valittamaan äänekkäästi ja haikeana hän sanoi isälleen ,Siunaa minutkin isäni.
Veljesi tuli kavalasti ja riisti sinulta siunauksen, Eikö sinullaole mitään siunausta minun varalleni , Iisak vastasi .
"Katso minä olen asettanut hänet sinun herraksesi ja antanut
kaikki hänen veljensä hänelle palvelijoiksi sekä' varustanut
jyvillä ja viinillä ; mitä voisin enää tehdä sinun hyväksesi
poikani .
Eesau sanoi isälleen tuo yksi ainoa siunausko sinulla vain oli
Siunaa myäs minua . Ja Eesau koroitti äänensä ja itki
Iisak saoi "Katso , sinun asuinsijasi on oleva kaukana lihavista maista ja vailla taivaan kastetta ylhäältä.
Miekkasi varassa sinä olet elävä ja palveleva veljeäsi ,
mutta valtoimena kierrellen sinä riisut hänen ikeensä
niskastasi .
- teuta
Muualla UT:ä puhuu kastamisesta JEESUKSEN KRISTUKSEN
NIMEEN (Apt.19:15). Mitkä olivat lyhyitä tapoja puhua kristil-
lisestä kasteesta . Tässä oleva ohje kastaa ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN on kaikissa säilyneissä Matt:
kasikirjoituksissa . - Suhteesta tämän KAIKKIA KANSOJA KOSKEVAN ja aikaisemmin ISRAELIIN RAJOITTUNEEN
Lähetys tehtävän välillä .ks Matt:5-6.
28:20 . Jeesuksen käekyt /"Kristuksen laki "ja niiden /sen noudattaminen , ks. Matt:5:17-19 . ; Room. 13:8-10. ; Jk 2:12.
Tässä oleva kreikk. sana aion merkitsee AIKAKAUTTA ,
KAUTTA, IÄISYYTTÄ JA MAAILMAA ajan historian kannalta
tekstiyhteydestä riippuen . - teuta
Tuo yllä oleva viesti kuuluu ketjuun , Matt. 26,27, 28, eli
Jeesuksen kärsimys historiaan , sory - teuta
1 Moos . 27:41 . Ja Eesau alkoi vihaha Jaakobia siunauksen
tähden , jolla hänen isänsä oli hänet siunannut; ja Eesau ajatteli
itsekseen : Pian tulee aika , jolloin suremme isäämme ; silloin minä tapan veljeni Jaakobin . Mutta Rebekalle ilmoitettiin hänen vanhemman poikansa Eesaun aikeista ; ja hän kutsutti luokseen nuoremman poikasa ja sanoi tälle:Katso , veljesi Eesau uhkaa kostaa sinulle ja tappaa sinut .
Kuule siis , mitä sanon poikani ; nouse ja pakene minun veljeni Laabanin luo Harraniin , ja jää hänen luokseen joksikin aikaa,
kunnes veljesi kiukku asettuu . Mitä olet hänelle tehnyt . Sitten
minä lähetän noutamaan sinut sieltä . Minkätähden menettäisin teidät molemmat samana päivänä . Ja rebekka sanoi Isakille "minä olen kyllästynyt elämääni Heetin tyttärien tähden . Jos Jaakobkin ottaa vaimon Heetin tyttäristä , tässä
maassa syntyneen , sellaisen kuin nämä , niin mitä varten minä enää elän ".
28.- apteekki
Kysyisin vaan, että moneltako se apteekki aukesikaan huomenna ?
- teuta
apteekki kirjoitti:
sory että avasin tän vasta , meillä se aukeaa 9:30 -13:oo
- TEUTA
teuta kirjoitti:
sory että avasin tän vasta , meillä se aukeaa 9:30 -13:oo
Täällä katsotaan Jaakobin Mesopotanian matka , Jaakobin uni
ja lupaus Beetelistä .
Silloin Iisak kutsui Jaakobin ja siunasi hänet ; hän käski häntä ja sanoi hänelle : "Älä ota vaimoksi ketään Kaanaan tyttäristä,
Vaan nouse ja mene Mesopotaniian , isoisäsi betuelin kotiin ,
ja ota sieltä itsellesi vaimo enosi Laabanin tyttäristä .
Ja Jumala, Kaikkivaltia , siunatkoon sinua ja antakoon sinun tulla hedelmällisksi ja lisääntyä , niin että sinusta tulee suuri kansojen jokko . Ja hän suokoon sinulle Aabrahamin siunauksen , sinulle ynnä sinun jälkeläisillesi, että saisit omaksesi maan , jossa sinä muukalaisena asut ja jonka Jumala on antanut Aabrahamille ".
Vaikka Jaakob kuuluikin "Aabrahamin siunauksen " perijoihin
hänen oli saatava se OMALLE KOHDALLEEN HERRALTA
, iISAK SAATTOI SITÄ VAIN TOIVOA JA RUKOILLA .
Samoin on nytkin : Uskovien vanhempien usko ja siihen sisältyvä Jumalan siunaus Kristuksessa kuuluu heidän lapsilleen , ja se on voitu antaa heille myös kasteessa , kuten Jaakob oli saanut liiton merkiksi ympärileikkauksen,
Sen on kuitenkin tultava omakohtaiseksi koetussa Uudesti eli Hengestä syntymisestä , uskoon tulossa . Jaakob lähti matkaan isänsä siunaamana , mutta HENGELLINEN UUDISTUS , missä sen merkitys tuli hänelle todelliseksi ,
toteutui hänen kohdallaan vasta myöhemmin jabbokilla Harrarranista palatessa .
1 Moos .32:26-30.
Eesau tiesi tästä siunauksesta ja huomasi ettei hänen
kaananilaiset vaimot olleet Isän eikä äidin mieleen TOIMEN
miehenä hän lähti ISMAELIN LUO , JA NAI SIELTÄ
MAHALATIN ISMAELIN TYTTÄREN ,JA NENBAJOTIN
sisaren , entisten lisäksi .
Kun aurinko oli jo laskenut Jaakob hän valitsi sen yö paikaksi
otti kiven päänalaiseksi ja ryhtyi nukkumaan , niin hän näki unta MAAN PÄÄLLE OLI ASETETTU RAPPUSET TOINEN PÄÄ
ULOTTUI TAIVAASEEN , JA KATSO JUMALAN ENKELIT KULKIVAT SIITÄ YLÖS JA ALAS . - h-g.vfd
apteekki kirjoitti:
Rohkenen epäillä että...
teuta sai sieltä risiini öljyä lääkkeeksi!!!
ainakin ateistipirun aivopieruja riittää häneltä!
- teuta
UNESSA JUMALA SANOI HÄNELLE ,
MINÄ OLEN HERRA , SINUN JUMALASI ISÄSI AABRAHAMIN JUMALA JA IISAKIN JUMALA .
Tämän maan jonka päällä sinä makaat , minä annan sinulle ja sinun jälkeläisille sinun jälkeläisten paljous on oleva kuin maan tomu , ja sinä leviät länteen ja itään , pohjoiseen ja etelään .
Sitten Jaakob heräsi unestaan ja sanoi "herra on todella tässä
paikassa , enkä minä sitä tiennyt ". Ja pelko valtasi hänet , ja hän sanoi :"Kuinka peljättävää onkaan tämä paikka ! Tässä on varmasti Jumalan huone ja taivaan portti " Jaakob nousi varhain aamulla , otti kiven , joka hän oli pannut päänsä alai-
seksi ja nosti sen pystyyn patsaaksi ja vuodatti öljyä sen päälle . Ja hän kutsui paikan Beeteliksi Nimi on Jumalan huone
mutta ennen oli kaupungin nimenä "Luus;"
Ja Jaakob teki lupauksen , sanoen : "Jos Jumala on minun kanssani ja varjelee minut sillä tiellä , jota nyt kuljen , ja antaa minulle leipää syödäkseni ja vaatteita pukeakseni , niin että saan palata rauhassa isäni kotiin , niin on Herra oleva minun Jumalani ; ja tämä kivi , jonka olen patsaaksi pystyttänyt , on oleva Jumalan huone , ja kaikesta , mitä minulle suot , minä totisesti annan sinulle kymmenykset ".
Herra vahvisti tällä tavalla Jaakobille ," Aabrahamin siunauksen ", luvaten olla hänen kanssaan ja tuoda hänet takaisin " luvattuun maahan " KYMMENYSTEN ANTAMINEN Herralle oli ollut Hänen säätämyksensaä ainakin Aabrahamistaasti , Herran ilmestys ja lupaus antoi Jaakobille "sysäyksen " Hänen tahtonsa tekemiseen tässä asiassa , nämä raput maasta taivaaseen kuvasivat sitä miten yhteys maan ihmisistä taivaan Jumalaan on Hänen tekoaan , ei ihmisten Vert. Jeesukseen sanat : "Minä olen
tie totuus ja elämä : ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani " Hän on myös todellinen "Taivaan portti" : "Minä olen ovi ; jos joku minun kauttani menee sisälle , niin hän pelastuu. " , Joh. 10:9. - teuta
Laabanin luona Jaakob palveli Raakkelista 7. vuotta , Laaban
teki hänelle tepposen , kun kokokylänväki oli ollut Jaakobin ja
Raakkelin häissä , hänellä huntu kasvoillaan , illalla Laaban ta-
lutti Leean häävuoteeseen , Aamaulla Jaakob huomasi vaihdon
ja meni Laabanin luo , tämä sanoi ei ole täällä tapana naittaa
nuorenpaa ennen kuin vanhin on naitu , kyllä sinä saat Raakkelin kun palvelet vielä 7 vuotta , ja niin sovinto oli tehty.
Raamattu kertoo , että Jaakob oli tehnyt Iisakille (pettänyt)
Vaikka , esikois asia oli jo kaikin poulin selvä .
Laaban antoi Orjattarensa Silpan tyttärelleen Leealle orjat-
tareksi ,
Kun hän oli viettänyt sen Hääviikon , antoi Laaban myös
tyttärenrsä Raakkelin hänelle vaimoksi ja Laaban antoi Orjattarensa Bilhan tyttärälleen Raakkelille orjattareksi.
Jaakob yhtyi myös Raakkeliin ja oli hänelle Rakkaanpi
kuin Leea , ja hän palveli vielä 7 vuotta
Ja kun HERRA NÄKI ETTÄ Että Leeaa hyljittiin , avasi Hän
hänen kohtunsa , mutta Raakkel oli hedelmätöin.
Niin Leea tuli raskaaksi ja synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Ruuben , sanoen: "Herra on nähnyt minun kurjuuteni ; nyt on mieheni Rakastava minua" ja hän tuli nopesti vielä kolme kertaa Raskaaksi , ja heistä tuli Simeon , Leevi , Juuda.
Sitten hän lakkasi synnyttämästä . - teuta
Kun Raakkel näki että ei hän synnyttänyt Jaakobille , kahehti hänsisrtaan ja sanoi Jaakobille "hanki minulle lapsia , muuten minä kuolen . Niin Jaakobvihastui Raakeliin ja sanoi: "Minäkö olen Jumala , joka on kieltänyt sinulta kohtusi hedelmän ? ".
Raakel vastasi "Tässä on orjattareni Bilha ; yhdy häneen , ja hän synnyttää minun helmaani ja minäkin siten saan lapsia hänensetä .
Ja hän antoi hänelle orjattarensa Bilhan vaimoksi ja Jaakob
yhtyi häneen , josta Bilha tuli raskaaski ja synnytti Jaakobille pojan . Niin Raakkel sanoi: Jumala hankki minulle oikeuden , ja hän kuuli minun ääneni ja antoi minulle pojan . Sentähden hän antoi hänelle nimen Daan ..Ja bilha tuli jälleen raskaaksi ja synnytti Jaakobille pojan , hänen nimeksi tuli Naftali .
Koska Leea näki että oli lakannut synnyttämästä , otti hän orjattarensa Silpan ja antoi hänet Jaakobille vaimoksi . ja Silpa Leean orjatar , synnytti jJaakobille pojan . Niin Leea
antoi nimeksi Gaad. Ja Silpa synnytti toisen pojan , ja niin naiset ylistivat minua onnelliseksi ja antoi nimen Asser.
Mutta Ruuben meni kerran ulos vainiolle , nisun leikkuun aikana ja löysi lemmenmarjoja ja toi ne äidillensä Leealle.
Niin Raakkel näki ne ja sanoi Leealle "Anna minulle poikasi lemmenmarjoja , Johon Leea vastsi hönelle "eikö riitä , että
olet vienyt minula miehen , koska tahdot ottaa viel poikani
lemmenmarjatkin ? " Raakkel sanoi : Olkoon , maatkoon , hän sinun kanssa tämän yön , kunhan saan ne poikasi lemmenmarjat ". Kun Jaakob illalla palasi vainiolta , meni Leea häntä vastaan ja sanoi "Minun luokseni on sinun on tultava , sillä minä olen ostanut sinut poikani lemmenmarjoilla." Ja hän makasi sen yön hänen kanssaan .
Ja Jumala kuuli Leea ja Leea tuli rskaaksi ja synnytti Jaakpille viidennen pojan Ja nantoi nimeksi ISASKAR. - teuta
Ja leea tulijälleen raskaaksi ja synnytti kuudennen pojan ja
Leea sanoi :Jumala on antanut minulle hyvän lahjan ja antoivat nimeksi Sebulon , siiten Leea synnytti tyttären , nimi Diina .
Mutta Jumala muisti raakkeliakin Ja Jumala kuuli häntä ja avasi hänen kohtunsa . Niin hän tuli raskaaksi ja synnytti pojan , ja sanoi "Jumala on ottanut pois minun häpeäni ja hän antoi nimeksi Joosef "
Ja Raakkel sanoi "Herra antakoon vielä toisen poijan .
Ja kun Raalel oli synnyttänyt , sanoi Jaakob . Laabanille
päästä minut menemään Kotiini ja omaan maahani . ja anna minulle vaimoni ja lapseni joiden vuoksi olen sinua palvellut , mennäkkesi pois: sillä tiedäthän itse , kuinka o0len sinua palvellut .
Luvussa 29-30 mainitut Jaakobin poikien nimet eivät ainakaan enimmäkseen ollut Uusia vasta silloin moudostettuja . Ne olivat silloin käytössä olleita nimiä , Joista kullekin valittiimn hänelle tai hänen syntymansä ,
tilanteessa sopiva. Lähiidässä nimillä oli yleensä jokin
merkitys tai sellaiseen viittava .
Jaakob oli saanut Jumalata tiedon kuinka voi saada kirjaniin /juovia ja mutiin pilkkuja ym. sääntöjä , Joten
Jaakobin menettely ei tavallisesti luonnon lakien mukaan saanut aikaan pilkullisia ja kirjavan eläineten syntymistä .
Jumala jolla ovat vallassaan perinnöllisyyden laitkin . Hoiti asian niin , että Jaakobille tulevat eläimet lisääntyivät voimakkaasti /voimakkaammin kuin Laapanille tulevat.- teuta
Jaakob sai kuulla , että Laapanin pojat puhuivat näin : " Jaakob
on anastanut kaikki , mitä isämme omisti : isämme omaisuudesta hän on hankkinut itselleen kaiken tämän rikkauden , Hän kutsutti Leean ja Raakkelin kedolle .
Kun he tulivat , hän sanoi heille mitä Jumala oli sanonut ja tehnyt . Enkeli oli sanonut minulle unessa ' Jaakob ' minä
vastasin "tässä olen "
Niin hän snoi minulle , Nosta silmäsi ja katso , kaikki vuohi pukit , jotka astuvat laumassa , ovat juovikkaita ja , pilkullisia ja kirjavia. sillä minä olen nähnyt kaiken , Mitä laaban sinulle tekee' Minä olen Jumala , joka ilmestyi Beetelissä , jossa sinä voitelit patsaan ja jossa teit minulle lupauksen , nouse nyt ja lähde tästä maasta ja palaja synnynyinmaahasi .
Silloin Raakel ja Leea vastasivat ja sanoivat hänelle : "Ei meillä ole enää osaa eikä perintöä isämme kodissa . Eikä hän pitänut meitä kuin vieraita , koska myi meidät ja söi suuhunsa meistä saamansa hinnan . Niin koko se rikkaus , jonka Jumala on ottanut isältämme , meidän se on ja meidän lastemme . Tee siis kaikki , mitä Jumala on sinulle käskenyt "
- teuta
Tässä kohden , tarkemmin 1 Moos. 31:19, 30, 34. Kotijumalista Heb. TeRaFiM . kUULUVAT EPÄJUMALANPALVELUKSEEN . sE, ETTÄ SELLAINEN OLI RASKASTA SYNTIÄ , NÄKYY 1 Sam. 15:23 jossa on sama
sana: "Tottelemattomuus on taikuuden syntiä , ja niskoittelu on valhetta ja kotijumalain palvelusta" koettuaan myöhemmin
Jaakopilla Henkellisen Uudistuksen Jaakob poisti huonekunnastaan koti ym. epäjumalat ja hautasi ne Tmmen alle .
Kun Jaakob oli palvellut Laabania 14 vuotta vaimoistaan.
ja 6 vuotta karjasta , Laaban oli muuttanut sopimusta 10
kertaa tuon kuuden vuoden aikana , oli Jumala katsonut
kuinka hän mielivaltaisesti muutti sopimustaan , ja Jumala
oli päättänyt että ei lähetä Jaakobia tyhjin käsin kotiin.
He Laaban ja Jaakob vannoivat valan ja Jaakob uhrasi
vuorella teurasuhrin ja kutsui miehet aterioimaan ja he viettivät yönsä vuorella , mutta varhain seraavana aamuna
Laaban hyvästeli tyttärensä ja lasten lapset ja lähti matkaan , ja palasi kotiin . - teuta
Jaakob on Iisakin poika , joten jotensakin luiskahti sukupolvi.
Jaakob valmistautuu kohtaamaan Eesaun .
Jaakob painiskelee Jumalan kanssa .
Kun Jaakob kulki tietänsä , ja Jumalan enkeli tuli häntä vastaan
ja nähdessään heidät Jaakob sanoi : Tämä on Jumalan sotajoukkoa . Sitten Jaakob lähetti sanan saattajat edellään
veljensä Eesaun luo Seiriin maahan , Edomin aluelle . Ja hän
käski heitä sanoa " sanokaa herralleni Eesaulle näin : "Sinun
palvelijasi Jaakob sanoo : Minä olen oleskellut Laabanin luona tähän asti . Ja minä olen saanut Raavaita , aaseja , pikku karjaa , palvelijoita ja palvelijattaria ja lähetän nyt sanan herralleni , että saisin armon sinun silmiesi edessä'".
Sanan saattajat palasivat Jaakobinn luo ja sanoivat :
"Me tulimme veljesi Eesaun luo . hän on jo matkalla tänne sinua vastaan , Neljäsataa miestä mukanaan " Silloin valtasi Jaakobin suuri pelko ja ahdistus . Ja hän jakoi väen , joka oli hänen kanssaan , ja pikku karjan , ja raavaskarjan ja kamelit kahteen joukkoon . Sillä hän ajatteli "Jos Eesau hyäkkää toisen joukon kimppuun ja tuhoaa sen , niin toinen joukko pääsee pakoon ". Ja Jaakob sanoi : "isäni Aabrahamin Jumala ja isäni Iisakin Jumala , Herra , sinä joka sanoit minulle : palaja maahasi ja sukusi luo , niin minä teen sinulle hyvää. " - teuta
1 Moos.32:1- Mutta Jaakob kulki tietänsä , Ja Jumalan enkeli
tuli häntä vastaan . Ja nähdessään heidät, Ketä ?
Jaakob sanoi : Tämä on Jumalan sotajoukkoa , Ja hän antoi sille paikalle nimen , Mahanaim . Siteen Jaakob lähetti lähtit Eesaun leiriin . Seiriin , Edomin alueelle .
Minä olen liian halpa kaikkeen siihen armoon ja kaikkineen
siihen uskollisuuteen , jota sinä olet palvelijallesi osoittanut ; sillä ainostaan sauva kädessäni minä kuljin tämän Jordanin yli , ja nyt on minulle karttunut kaksi joukkoa . Pelasta minut Veljeni käsistä , sillä minä pelköään , että hän tulee ja tuhoaa minut ynnä äidit ja lapset . Olethan itse sanonut Minä teen sinulle hyvää ja annan sinun jälkeläistesi luvun tulla paljoksi kuin meren hiekka , jota ei voi lukea sen paljouden tähden.
Ja hän jäi siihen yöksi , sitten hän eroitti omaisuudestaan lahjaksi Eesaulle paljon karjaa ,vuohia ,lampaita , ym.
Hän käski kaikkien lamojen palvelijaa pitämään huolta ,
ja katso niin lahja kulki edellä , Itse hän jäi leriin siksi
yöksi , kun hän oli saattanut vaimot ja orjatteret virran
toiselle puolelle . 24 Ja Jaakob jäi yksinänsä toiselle
puolelle . Silloin painiskeli hänen kanssaan muuan mies
päivän koittoon asti , ja kun mies huomasi ettei hän , häntä voittanyt , iski hän häntä lonkkaluuhun , niin että Jaakobin
lonkka nyrjähti hänen paiskellessaan hänen kanssaan
Ja mies sanoi : PÄÄSTÄ MINUT , sillä päivä koittaa : Mutta hän vastasi "en päästä sinua ellet siunaa minua Ja Mies sanoi
hänelle: "mikä sinun nimesi on , hän vastasi "Jaakob "
Silloin mies sanoi "Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob , vaan ISRAEL: se on Hebreaksi = JISRA = hän taisteli ja EEL
Juamala. Sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja
olet voittanut . - teuta
Jaakob sanoi : Minä olen nähnyt Jumalan kasvoista ,kasvoihin
Näin Jaakob luuli nähneensä Jumalan , mutta todellisuudessa hän oli nähnyt enkelin , joka joka toimi Jumalan edustajana .
Niin sanottu Jaakobin taistelu ,,sen voi kokea joku nykyisinkin
joillakin on ankara omantunnontuska , Henkisen murroksen
aikana , ennen uudestisyntymistä.
1 Moos , 33:1-5. Kun Jaakob tapasi veljensä hän oli ensimmäisenä ennen vaimojaan , kun Jaakob oli kumartanut
7 kertaa oli Eesau kohdallaan , ja ja he syleilivät ja halasivat
kaulasta ja he ITKIVÄT . HE EIVÄT OLLEET NÄHNEET
20. vuoteen . Sitten nosti Eesau silmänsä ja huomasi vaimot
ja lapset . "Keitä nämä ovat , jotka ovat sinun seurassasi .,
ne ovat minun lapsiani jotka Jumala on lahjoittanut minulle.
6- 7 Niin Orjattaret lähestyivät lapsineen ja kumartuivat maahan ,, Myös Leea lapsineen lähestyi , ja he kumartuivat maahan , Viimein Raakel ja Joosef ja kumartuivat maahan.
8. Siiten Eesau kysyi "Mitä tarkoitit Kaikella sillä joukolla ,
jonka minä kohtasin " Jaakob vastasi ."Saada armon sinun silmien edessä " 9. mutta Eesau sanoi :minulla on itselläni kyllin kaikkea"pidä veljeni omasi . 10 . ei niin "jos minä olen
saanut armon sinun silmien edessä , niin ota minun lahjani vastaan , Pitkan maanittelun jälkeen Eesau otti , ja lähti . - Exhellari86
kirjoitatko jotain toista raamattua vai miksi ihmeessä kopioit kaiken tuon? Onko tekemisen puutetta? Ei se nyt varsinaisesti minua häiritse mutta tuossa on jotain ihan sairasta...
- teuta
Sekä että . kirjoitan kun olen havainnut , että sinkin olet
monasti niin kirjoittanut , vai tiedätkö vieläkään miksi Jaakob
käytti sellaista puhe tyyliä kuin hän käytti veljestään , vasta edellisenä yönä , hän oli paininut ( omastamielstään Jumalan ) kanssa , joka oli tietenkin Herran Enkeli . - teuta
En silti minäkään sitä varmuudella tiedä , mutta uskon
kuitenkin , että Jaakob puhui sentähden niin , sillä
hänellä ei ollut vielä aivanpuhdas omatunto eli hän ei ollut
vielä ehtinyt anoa anteeksi , mielestänsä niitä tekoja
joita oli lähtiessään tehnyt , kuitenkin Hän oli jo kaikki saanut Jumalata anteeksi , uskotko .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 16972
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi87788Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740