karenssi

Yhtä karenssia

asia 1 : sain 90 päivää karenssia työsuhteen jälkeen vähentäääkö se sitä 500 päivää.

asia 2 : jos ota työn vastaan ja työsuhde loppuu koeaikana .tuleeko karenssi?

9

527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ´´´´´´´´´´´´´´´

      1. 2. Kyllä. Jälkimmäisen osalta sellainen varaus, että pienen pieni mahdollisuus on välttää karenssi (tai sitten ei), jos työnantaja pystyy vakuuttamaan työkkärin siitä, että tuli tehtyä virhearvio arvioitaessa sinun kykyäsi selvitä työtehtävästä.

      • ´´´´´´´´´´´´´

        Anteeksi, lukihäiriö vastauksen 1 osalta. Karenssin aikana päivärahapäivät eivät kulu, ne jäävät siis säästöön karenssin jälkeen käytettäväksi.


    • tyottomyyskassat

      Hei,

      Aivan kuten edellinen kirjoittaja mainitsi, karenssipäivät eivät kuluta ansiosidonnaisen päivärahan 500 päivän laskuria. Ainoastaan maksetut päivät kuluttavat 500 päivän laskuria.

      Ystävällisin terveisin,
      Tiina Työttömyyskassasta

    • karutta

      miksi kieltäytyminen työkin osoittamasta työstä toi karenssia, kun ilmoitin etten pysty työhön jossa käsitellään rahaa??? olisi pitänyt mennä kuulemma haastatteluun ja kertoa siellä ongelmastani... vaikkakin tässä tapauksessa säästin kaikkien aikaa ja rahaa ilmoittamalla asiasta hetimmiten... uskomatonta!!! ja tästä koitui perheenäidille 2kuukauden rahattomuus...

    • tietämätön__

      Aloitin uuden työn 2kk sitten, asun itse toisella paikkakunnalla (melkein 200km matka). Nyt olen ollut sairaslomalla yli 2vkoa, potkujen saaminen mietityttää. Onko karenssi väistämättä edessä, jos työnantaja keksii jonkun syyn (sairasloman takia ei voi antaa potkuja) ja irtisanoo? Ja käyn töissä työssäkäyntialueen ulkopuolella.. Vaikuttaako mitenkään asiaan?

    • menihän näin

      Eli tarkoittaa myös kai sitä,että jos 500 päivää ei riitä 59 vuotiaaksi asti,
      niin kieltäytyy töistä ja saa 90 päivän karenssin,niin sitten 500 päivää
      riittää tuohon 59 ikävuoteen asti,kun ei tuo 500 päivää kulu karenssin takia.

      • 499 pv, 58 v 11 kk

        Jos 500 päivää ei riitä 59-vuotiaaksi asti, ei siinä karenssia kannata hankkia vaan yksinkertaisesti olla hakematta päivärahaa, kunnes täyttää 59 vuotta.


    • Lotta45

      Olen työmarkkinatuella. Jos otan vastaan keikkatyön, 4 viikkoa, kuinka pitkä karenssi sen jälkeen on?

    • kela

      Hei Lotta45!

      Kiitos kysymyksestäsi! Työmarkkinatuessa otetaan kerran kalenterivuodessa omavastuuaika. Jos olet kokopäiväisessä työssä 4 viikkoa eikä omavastuuta vielä tänä vuonna ole otettu, niin mahdollisesti työsi päätyttyä tulisi tämä 5 arkipäivää kestävä omavastuuaika.

      Jos sinulle on maksettu työsuhteesi päättyessä lomakorvausta, oikeus työmarkkinatukeen alkaa vasta, kun lomakorvauksen jaksotusaika on kulunut. Ajan pituus riippuu päiväpalkkasi ja saamasi lomakorvauksen määrästä.

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1500
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1156
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      755
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      377
      731
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe