Hardware utelu

Aloittelija

Millaisella laitekokoonpanolla teette elokuvianne, kamerat, mikrofonit, nauhurit, editorit jne?

Millaisella laitteistolla "pärjää"?

2

520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Töpsel

Näin mulla...

Raskaammat elokuva- ja tv-tuotannot kuvataan vuokratulla 16mm:n filmi- tai Digital Betacam -kalustolla. Monikameratuotantoihin haalitaan kalusto mistä sattuu tai vuokrataan valmis setti UL-autoineen.

Pienempiin dokumenttituotantoihin käytetään omia DVCAM-kameroita (Sony).

Mikrofoneista välttämättömiä ovat "lyhyet puikot" Sennheiser 416, Sonyn kameramikit, Sennheiserin pitkät "haulikkomikrofonit" ja Sennheiserin ja Sonyn langattomat nappimikit.

Speak- eli Voice-over- eli selostustekstien äänittämiseen tarvitaan Röden isokalvoinen putkikonkkamikki tai vastaava. Rödessä on kahdeksan eri suuntakuviota, joten se on aika lyömätön studiossa. Toinen isokalvoinen konkkamikki on AKG-merkkinen.

Hyvä jokapaikan mikkisarja on edullinen AKG "Blue Line". Tämän lisäksi musataltiointeihin löytyy sarja hintavampia AKG:n mikkejä.

Ääninauhureista kenttäkäytössä on Sonyn, Tascamin ja Casion DAT-nauhurit, AKAI DR16Pro 16-raitainen kovalevytallennin ja Rolandin digitaalinen työasema.

Äänieditointiin on kolme kappaletta Protools-työasemia, MOTU Digital Performer -työasema 5.1-miksauksiin ja ikivanha Digidesignin setti vaativampaan äänimuokkaukseen.

Kuvaeditointi tapahtuu Adobe Premiere softalla Macintosh-ympäristössä. Muokkaukseen on sarja eri softaa, merkittävimpänä AE eli Adobe After Effects.

Tällä pärjää.

• Renny Harlin

Kamerakännykällä kuvailen (esim. Cliffhanger vai mikä se nyt olikaan, on kuvattu sillä)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      258
      2707
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      17
      2187
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      328
      1912
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      104
      1656
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      90
      1576
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      206
      1279
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1210
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1141
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      50
      1103
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      1036
    Aihe