Veskihätä yöllä ja velttous ym.? Kuuluuko oireeni diabetekseen?

tytto333

Siis minulla semmosia oireita että vessassa pitää käydä yöllä monta kertaa, ja heti kun juon jotain niin tulee vessahätä. Onko normaalia? Sitten on semmonen kylmän nihkee olo, ja veltto olo, varsinki käsissä. Suussa maistuu sokeri, tai jokin imelä. Väsyttää, tulee huimauskohtauksia. Verensokeri ollut viimekerralla 7.0, kun olen syönyt aamulla vain omenan ja juonut appelsiinimehua. Kieli ja suu kuivaa yhtäkkiä oudosti, että syljen eritys vähenee. Sitten joskus myöhemmin olo normalisoituu pikkasen. Mutta näitä kylmiä väreitä ja suun kuivumista voi esiintyä milloin vain. Ei ole tullut syötyä niin hyvin viimeaikoina sappivian takia.

9

250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "."

Mene ihmeessä lääkärille. Ei ole normaalia herätä pissalle monta kertaa yössä, varsinkaan jos sellaista tapaa ei ole ennen ollut. Voi johtua diabeteksesta, voi olla johtumatta. Myös munuaisten toiminnan heikkeneminen saattaa oireilla noin, tai vaikka uniapnea.

Verensokeria ei mitata "mehun ja omenan" jälkeen, vaan joko 2 tuntia tavallisen aterian (lounas tai päivällinen) jälkeen tai sitten 12 tunnin paastoarvo.

Neuvottele lääkärin kanssa, hän osaa määrätä tarvittavat tutkimukset. Näillä palstoilla liikkuu kaikenlaista höyrypäistä bloginmainostajaa, muista että kaikki ei ole totta mitä netissä väitetään.

• Anonyymi

Käy kusella kerran yössä niin vaiva väistyy

• Anonyymi

Mitä ihmettä meinaat sillä, että verensokeria ei mitata omenan tai mehun jälkeen Kyllähän omena ja tuoremehu nostaa verensokeria ihan yhtälailla kuin isompikin ateria. Moni käyttää esimerkiksi mehua alhaisten verensokerien korjaamiseen juuri tuon takia. Ihan yhtälailla verensokerin voi mitata pari tuntia noiden syömisen jälkeen. Tietty sitä on turha mitata heti niiden suyömisen tai juomisen jälkeen kuten minkä tahansa syömisen tai juomisen tapauksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä ihmettä meinaat sillä, että verensokeria ei mitata omenan tai mehun jälkeen Kyllähän omena ja tuoremehu nostaa verensokeria ihan yhtälailla kuin isompikin ateria. Moni käyttää esimerkiksi mehua alhaisten verensokerien korjaamiseen juuri tuon takia. Ihan yhtälailla verensokerin voi mitata pari tuntia noiden syömisen jälkeen. Tietty sitä on turha mitata heti niiden suyömisen tai juomisen jälkeen kuten minkä tahansa syömisen tai juomisen tapauksessa.

Kyllähän hedelmä nostaa verensokeria, mutta mittaus ei ole silloin vakioitu. Vakioidut vertailuarvot saadaan n. 12 h paaston jälkeen (vettäkään ei saa juoda) ja juuri ennen normaalia ateriaa, sekä 2 h sen jälkeen. Paastoarvo on se jolla varsinaisesti määritellään mahdollinen diabetes ja sille on olemassa ohjearvot.

• dm1

Et kertonut viestissäsi, ettet olisi diabeetikko, joten oletan sinun olevan diabeetikko. Aamupalan jälkeinen verensokerisi ei sinänsä ole ollenkaan huono, mutta oletko mitannut verensokeriasi yöllä, kun käyt wc:ssä?

• Anonyymi

Sama homma melkeen aamusella. Heeee

• Anonyymi

Riippuu nyt parista asiasta. Kuinka pian omenan tai mehun juomisen jälkeen mittaat verensokerin? Se kannattaa mitata pari tuntia syömisen jälkeen. Etenkin tyypin 1 diabeetikoilla aivan kaikki nostaa verensokeria, jo noiden syöminenkin. Kaikilla se itseasiassa nousee, mutta terveillä se verensokeri tulee itsestään alas. Tyypin 2 diabeetikoilla huonosti, tyypin 1 diabeetikoilla siihen tarvitan insuliinin pistämistä.

Jos heti kun juot jotain pitää mennä vessaan niin mitä juot? Tekeekö pelkkä veden juominen tuon Diabeteksessa vessassa hyppäämistä aiheuttaa se, että elimistö yrittää eroon liiasta sokersta, mutta toki jos juo liikaa se yrittää eroon liiasta nesteestäkin. Korkealla oleva verensokeri aiheuttaa tarvetta hypätä vessassa.Se taas aiheuttaa janon tunnetta ja tarvetta juoda jotain. Jos ei juo tarpeeksi se voi aiheuttaa elimistön kuivumista etenkin näin helteillä.

Suun kuivuminen ja makeuden tunne suussa voi erittäin todennäkösesti olla merkki korkealla olevasta verensokerista. Se voi olla jopa merkki kehittymässä olevasta ketoasidoosista eli happomyrkytyksestä, tyypin 1 diabeetikolla. Se voi olla myös merkki puhkeamassa olevasta diabeteksesta.

Korkealla oleva verensokeri ja suuret verensokerivaihtelut aiheuttaa väsymystä jne.

Sinuna menisin lääkäriin selvittämään mistä tuossa on kyse. Kyse voi olla puhekeamassa olevasta diabeteksesta, siitä että sulla on jo diabetes tai sitten voi olla kyse ihan jostain muusta kuin diabeteksesta. Kannattaa myös miettiävoisiko nämä helteet vaikuttaa. Joka tapauksessa mene lääkäriin selvittämään tuo.

• Anonyymi

tarkoitin tietenkin sanoa, että tyypin 1 diabeetikoilla etenkin kaikki mikä sisältää hiilihydraattia nostaa verensokeria.

• Anonyymi

Itsellä taas on tilanne se että kun aamuyöstä lähden töihin, otan kahvia(sokeroituna), ja leipää. Ei ole huono olo töissä, koko aamuna.
      Sitten huhkiessa kuivvaa suu, hiki lakkaa tippumasta, ja olo on kuivankuuma, pakko juoda lotkuttaa kunnolla, kivennäisvettä. Taukoaikakahvin olen jättänyt näin helteillä pois. Kun pääsen vuorosta, alkuiltapäivästä, minulla on kiljuva nälkä- menen heti syömään tuhdin aterian.
      Tästä ne ongelmat alkavatkin, turpoan. Muutaman tunnin kuluttua syömisestä on ihan vetelänväsynyt olo. Ja janottaa janottamistaan.
      Seuraava aamu: kusettaa vähän väliään. Eli töissä siis ramppaan joka välissä aina aamupuolen vuorosta kusella. Kunnes kuivahdan.
      Minulla on myös ajoittain enemmänkin turvotusta jalkaterissä, ja rinnatkin ovat hyvin usein kuin 2 vesi-ilmapalloa, turvonneet ja raskaat.
      Minulta on työterveydessä muutama v sitten otettu verensokerijutut, sun kaikkia muita peruskokeita. Verenpaine oli silloin hälyttävissä lukemissa, sitä seurattiinkin, mutta kun alkoi laskemaan, seuranta lopetettiin.
      Työni on teollisuudessa, kiireistä, liikkuvaa, fyysistä. En ole mikään nopea äkkiä juosten tekijä, kun ne työtkin pitää ehtiä, mutta lievästi sanottuna: inhoan sitä aamupuolen loputonta kusellajuoksua yli kaiken. Työssä missä aika on kultaa, minuutit ovat tärkeitä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe