Meri-VHF Radiotutkinto

Olli ..+

Tarkoitus olisi hommata rannikkolaivurin Meri-VHF lupa.

Viestintäviraston Rannikkolaivurin VHF-radioliikenneopas on aika kattava ja paljon asiaa.

Saako kyseistä opasta käyttää kokeessa?

89

10390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+20

      Ei saanut käyttää v. 2005

    • 1+1

      Ei saanut myöskään viime kesänä. Mutta jos osallistuu ennen koetta olevalle luennolle, niin koetta ei oikeastaan voi olla läpäisemättä.

    • käytännön tietoa!

      Oppaassa oleva tieto on sellaista käytännön asiaa, joka on syytä hallita. Opas on sittenkin melko suppea ja on helposti opittavaa tietoa. En oikeastaan ymmärrä asennetta, jonka mukaan opaskirja olisikin vain tenttitilaisuutta varten! Toki voit pitää opaskirjan veneessä, mutta ei sentään tentissä.

    • kala - kalle

      Kaikki oleellinen tieto löytyy täältä:
      http://www.ficora.fi/index/luvat/tutkinnotjatodistukset/meriradio/merivhf.html

      "Tutkinnoissa saa käyttää apuna ainoastaan tutkinnon vastaanottajan antamaa oheismateriaalia, joka koostuu Rannikkolaivurin VHF-radioliikenneoppaasta 2010 seuraavasti:
      liitteet 1 ja 2, liitteestä 4 tarvittava sanasto sekä karttakuvat hätäradioverkosta ja turvallisuusradioverkosta."

    • purjehtijaboy

      Tutkinto on sinänsä hyödyllinen, jotta yksinkertaisimmatkin osaisivat radiota tarvittaessa käyttää.

      Mutta tutkinto lupamaksu yhteensä noin 100 euroa on kyllä rahastusta. Tietysti pienehkö kulu koko veneilyssä.

      Tenttiin oli muistaakseni varattu aikaa 2 tuntia, mutta puolessa tunnissa sen tekee normaalijärkinen ihminen.

      • Tri Sailori

        Oletko käynyt paljonkin kouluja, kun olet niin viisaan oloinen?


      • ,

        Tutkinto on sinänsä hyödyllinen, mutta kallis. Mitähän tuon radion lupamaksu mahtaa olla? Itse en periaatteen vuoksi hanki lupaa vaikka aluksessa onkin ko.laite. Täälläkin on peloteltu ettei omia asiouta kaverin kanssa saa höpötellä ja kaikenlainen käyttö olisi sallittua vain hätätilanteessa. Jos sattuu hätä ja apua tarvitaan uskallan satavarmasti siihen vehkeeseen karja hätäkutsun ihan ilman lupiakin. Muuten se on vain koristeena.


      • lupamaksu
        , kirjoitti:

        Tutkinto on sinänsä hyödyllinen, mutta kallis. Mitähän tuon radion lupamaksu mahtaa olla? Itse en periaatteen vuoksi hanki lupaa vaikka aluksessa onkin ko.laite. Täälläkin on peloteltu ettei omia asiouta kaverin kanssa saa höpötellä ja kaikenlainen käyttö olisi sallittua vain hätätilanteessa. Jos sattuu hätä ja apua tarvitaan uskallan satavarmasti siihen vehkeeseen karja hätäkutsun ihan ilman lupiakin. Muuten se on vain koristeena.

        Lupamaksu ("taajuusmaksu") on minulla 19,43 euroa vuodessa.


      • ????
        , kirjoitti:

        Tutkinto on sinänsä hyödyllinen, mutta kallis. Mitähän tuon radion lupamaksu mahtaa olla? Itse en periaatteen vuoksi hanki lupaa vaikka aluksessa onkin ko.laite. Täälläkin on peloteltu ettei omia asiouta kaverin kanssa saa höpötellä ja kaikenlainen käyttö olisi sallittua vain hätätilanteessa. Jos sattuu hätä ja apua tarvitaan uskallan satavarmasti siihen vehkeeseen karja hätäkutsun ihan ilman lupiakin. Muuten se on vain koristeena.

        Sakot on kyllä paljon isommat kuin tutkintomaksut ja parinkymmenen vuoden taajuusmaksut luvattomasta laitteesta ja puuttuvasta pätevyydestä. Todennäköisyys kiinnijäämiseen ei ole iso, mutta mahdollista kyllä.

        Miten niin muuten periaatteesta? Mikä sellainen periaate on?


      • ,
        ???? kirjoitti:

        Sakot on kyllä paljon isommat kuin tutkintomaksut ja parinkymmenen vuoden taajuusmaksut luvattomasta laitteesta ja puuttuvasta pätevyydestä. Todennäköisyys kiinnijäämiseen ei ole iso, mutta mahdollista kyllä.

        Miten niin muuten periaatteesta? Mikä sellainen periaate on?

        Periaatten vuoksi en maksa tyhmiä maksuja. Laite on kallis jo hankintahinnaltaan ja tärkeä turvavaruste joten en ymmärrä miksi sellaisesta pitää maksaa vuosittaista lupamaksua ja tuon luvan hankinta on älyttömän hintainen.


      • entäpä?
        , kirjoitti:

        Periaatten vuoksi en maksa tyhmiä maksuja. Laite on kallis jo hankintahinnaltaan ja tärkeä turvavaruste joten en ymmärrä miksi sellaisesta pitää maksaa vuosittaista lupamaksua ja tuon luvan hankinta on älyttömän hintainen.

        Onko kiinnijäämisestä seuraava sakko viisas maksu? TV-lupakin on minun mielestäni niitä tyhmiä maksuja, mutta maksan silti, vaikka ei mieli tekisikään.


      • Vintti_pimeenä
        , kirjoitti:

        Periaatten vuoksi en maksa tyhmiä maksuja. Laite on kallis jo hankintahinnaltaan ja tärkeä turvavaruste joten en ymmärrä miksi sellaisesta pitää maksaa vuosittaista lupamaksua ja tuon luvan hankinta on älyttömän hintainen.

        Kumpikohan on nyt tyhmä? Lasku hyödyllisestä tutkinnosta veneilyssä vai sinä omine ajatuksinesi? No jotta sinäkin ymmärrät niin vastaan että sinä


      • Anonyymi
        , kirjoitti:

        Tutkinto on sinänsä hyödyllinen, mutta kallis. Mitähän tuon radion lupamaksu mahtaa olla? Itse en periaatteen vuoksi hanki lupaa vaikka aluksessa onkin ko.laite. Täälläkin on peloteltu ettei omia asiouta kaverin kanssa saa höpötellä ja kaikenlainen käyttö olisi sallittua vain hätätilanteessa. Jos sattuu hätä ja apua tarvitaan uskallan satavarmasti siihen vehkeeseen karja hätäkutsun ihan ilman lupiakin. Muuten se on vain koristeena.

        Radion lupamaksu on ollut 2012 lähtien 19.99 euroa !


      • Anonyymi
        , kirjoitti:

        Periaatten vuoksi en maksa tyhmiä maksuja. Laite on kallis jo hankintahinnaltaan ja tärkeä turvavaruste joten en ymmärrä miksi sellaisesta pitää maksaa vuosittaista lupamaksua ja tuon luvan hankinta on älyttömän hintainen.

        Persaukisille 5 euroakin on älyttömän hintainen !Ebribe hälytin ei vaadi tietääkseni radiolupaa !Se maksanee nykyisin noin 400 euroa !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Radion lupamaksu on ollut 2012 lähtien 19.99 euroa !

        Tarkistapa tietosi.
        Maksu on tosiaan ollut pitkästi yli kymmenen vuotta sama 19,43€.
        Tuo kattaa yleisimmät veneen lähettävät radiolaitteet.


      • Anonyymi
        lupamaksu kirjoitti:

        Lupamaksu ("taajuusmaksu") on minulla 19,43 euroa vuodessa.

        Rahat eetterriin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkistapa tietosi.
        Maksu on tosiaan ollut pitkästi yli kymmenen vuotta sama 19,43€.
        Tuo kattaa yleisimmät veneen lähettävät radiolaitteet.

        Minä maksoi keväällä tuon 19,43 !


    • FL Sailori

      Ja sitä viisautta pitäisi sitten jotenkin hävetä - niinkö?

      • Tri Sailori

        Kyseisessä kokeessa menee suurelta osalta porukkaa koko käytettävissä oleva aika vastaamiseen. Jotkut selviävät todellakin puolessa tunnissa, se on hieno saavutus ja osoitus hyvästä asioiden omaksumiskyvystä sekä muistista. Jos kokeesta selviää vain osallistumalla alkuinfoon, on kyseessä jo todellinen nero. Sellaiselle suosittelisin akateemista uraa vaikkapa ydinfysiikan parissa.
        Ihminen, joka kerskuu henkisillä ominaisuuksillaa ja -saavutuksillaan ei sen sijaan ansaitse kovin suurta kunnioitusta kanssaihmisiltään.


      • Anonyymi

        Yleisellä tekniikan ja viestinnän tietämyksellä todennäkköisesti läpäisee kokeen. Jos muistaa joitain kurssin nippelitietoja, on läpäisy varmaa.


    • amisskiglari

      Eipäs nyt liioitella. Kyseinen "koe" on suhteellisen helppo ja siitä pääsee varmasti läpi, jos on viitsinyt selailla radioliikenneoppaan edes kerran läpi. Nyt ei siis puhuta mistään rannikkolaivuritutkinnosta tms.

    • diegoarmandu

      Nimimerkki 1 1 puhuu ennen koetta järjestettävästä luennosta, mikä se on? En ainakaan itse ole nähnyt mitään ilmoitusta ko. luennosta Viestintäviraston infossa? Ainoastaan maininta keskustelusta ennen koetta ja se kuuluu tähän tutkinnon yhteyteen - sitäkö tarkoitetaan tässä yhteydessä?

      • dhfk

        ..ennen koetta on n. tunnin luento, missä kerrataan kokeeseen tulevat asiat..


    • Kytät tulee.

      Laiva uppoo!

      Taas tulee heiteltyä 20V maksuja ja sakkoja. (Suuria summia!)
      Kerro nyt ihmessä ihan € mitä tekee!
      Mulla kun ei ole tota mielkuvitusta?


      Kerro Hönölle

    • E.Koikkalainen

      Lupa on vain viisaille ja älykkäille.

      Itse en ole päässyt kokeista läpi.

    • Opiskelu kannattaa
    • radisti----

      Tutkinto ja veneen radiolupa ovat kuin ajokortti ja rekisteriote. Kyllähän autollakin voi ajella ilman korttia, ja kiinnijäämisen riski on pieni jos ajaa sääntöjen mukaan. Onneksi useimmat kuitenkin kortin hankkivat.

    • Matti Lappalainen

      Olipas siellä paljon neuvoja, enimmäkseen hyviä, mutta joku esitti, että vhf-puhelin voi olla, mutta lupaa en aio hankkia. "Osaahan siihen tarvittaessa jotain karjasta". Se on nyt kyllä aika tyhmää ja vastuutonta puhetta ja luulen, että laite voidaan ottaa pois, jos sitä käyttää ilman lupaa. Tällä asenteella liikkuvia veneilijöitä ei vesillä tarvita. He ovat vaaraksi itselleen ja muille. Ei tutkinto niin hankala ole ettei sitä voisi jokainen suorittaa. Maksut on maksuja. Tietysti olisi kiva jos olisi halvempaa, mutta ei tämä yhteiskunta valitettavasti pyöri ilman maksuja. Esimerkkejä vhf-puhelimen käyttötilanteista löytyy kirjoistani Yksinäinen purjehtija www.snoopy.fi

      • mill

        Se karjasijahan sanoi, että käyttää laitetta vain jos on hätä ja tarvii apua?

        "Maksut on maksuja"


    • E.Koikkalainen

      ""Ei tutkinto niin hankala ole ettei sitä voisi jokainen suorittaa.""

      Näinhän sitä luullaan. Itse en sitä koetta ole läpi päässyt. Siitä huolimatta VHF radio tulee olemaan joka purjehdusretkellä mukana ja hädän sattuessa aion myös apua sillä pyytää.
      Raha ei ole minun ongelma vaan tyhmä pää.

      • .. ..

        Monta vuosikymmentä sitten tutkinnon vaativin kohta oli se, kun piti alfa-hotel-äksray kielellä tavata sana teräsköysi. vieläkö on se kuvassa mukana. Taikka ni, ei kiinnostakaan.

        Mutta paperit pitää olla kunnossa.


      • Benkku-82

        Toki nuo aakkosvastaavuudet aina jollain tavalla kysellään edelleen. Mutta jos noita ei saa kaaliinsa, niin sitten ei kyllä opi mitään muutakaan. Ja kokeen alussahan käydään ainakin nykyään vielä kaikki perusasiat kertauksen omaisesti läpi, joten kyllä tuosta läpi pääsee, jos yhtään jaksaa etukäteen panostaa.


      • Kirikuu23

        Hei!
        Läpäisin kokeen ,mutta luin aika reippaasti.75% kysymyksistä pitää olla oikein...ainakin 2013 ...muistaakseni


    • Harjoituskoe

      Löytyyköhän nykyisen mallikokeen oikeat vastaukset mistä?

    • suorittin_juuri

      Siitä rannikkolaivurin radio-oppaasta?

      Jos joku noista mallikokeen kysymyksistä on niin hankala ettei vastausta oppaasta löydy (kyllä löytyy, katsoin), niin kysy täältä.

      • Harjoituskoe

        Lähinnä tämä Englannin kanaali kysymys askarrutti kun en löytänyt sitä kertaluvulla oppaasta.


      • suoritin_juuri
        Harjoituskoe kirjoitti:

        Lähinnä tämä Englannin kanaali kysymys askarrutti kun en löytänyt sitä kertaluvulla oppaasta.

        "Voit keskustella toisen suomalaisen huviveneen kanssa jollakin L-kanavalla ollessasi Saaristomerellä. Miksi et saa toimia samalla tavalla Englannin kanaalissa?"

        Koska L-kanavat ovat kansallisia, ei kansainvälisiä. Kansainväliset kanavat ovat kanavat 1-28 ja 60-88 ja näitä tulee käyttää niiden käyttötarkoitustensa perusteella ulkomailla. Esim oppaan sivun 70 L1-L3 kanavista: "Huvialusten välisen suoran liikenteen kanavat
        pohjoismaiden ja Viron alueella"


        "Mainitse kaksi sellaista meri-VHF-kanavaa, joita voit käyttää keskusteluun Englannin kanaalissa toisen suomalaisen huviveneen kanssa?"

        Esim. kanavat 15, 17 (alennetulla lähetysteholla), 06, 77 jne. eli pääasiassa ne, mitkä taulukossa on merkitty alusten väliseksi kanavaksi. Esim. kansallisesti VTS kanava (09, 67, 71) on Suomessa VTS kanava, mutta rajoitus on vain kansallinen rajoitus. Toki kanaalin alueelle mennessä kannattaa ottaa selvää sen alueen kansallisista varauksista, mutta kansaivälisesti niitä ei ole varattu.

        Eli nuokin näkee taulukosta (sivulta 40).


      • Harjoituskoe

        Kiitos kattavasta vastauksesta!


    • törppöö

      en pääsyt läpi.

      mitä teen radiolleni nyt? revin irti vai riittäkö että otan luurin pois?

      • Onko_vaikeeta

        Vai miten olisi kolmas vaihtoehto, hankit luvan?


      • Sumppusumppu12

        rukoile kokeen pitäjältä,että päästää sinut läpi...vaikka säälistä


    • Anonyymi

      Kurssin käyneenä ja kokeestä läpi päässeenä voisin vähän heittää vinkkiä. Ensinnäkin kokeesta EI PÄÄSE LÄPI ilman että perehtyy viestintäviraston sivulta saatavaa materiaalia. Itselle ja monelle muulle kurssilla olleelle A-osio oli vaikeampi. Siinä saa olla 10% väärin. Mallikoetta treenasin ja siitä oli hyötyä. Kuitenkaan siinä ei ollut kun muutama sama kysymys. Hyvin perehtymällä kokeesta pääsee läpi!

      • Anonyymi

        Minäkin olen tuota asiaa ihmetellyt kun näissä meriVHF ketjuissa kerrotaan, että puolivuotias koira oli kertanuuhkaisulla läpäiissyt kokeen täysin pistein tai muutaman kuukauden ikäinen vauva oli päässyt myös läpi.
        Ilmeisesti oppimisgeenit eivät ole jakautuneet tasapuolisesti kun meistä jotkut joutuvat jopa lukemaan sitä oppikirjaa - eikä nuuhkaisu riitä omaksumiseen.


      • Anonyymi

        Missä on malli koe?


    • Anonyymi

      Meillä Seurassa järjestetään joka talvi VHF -kurssi. Se kestää tammikuun puolivälistä maaliskuun loppuun, joka lauantai. Noin 40 tuntia harjoitusta ja sillä tavalla noin puolet väestä pääsee läpi tentistä. Joka kerta.
      VHF -viiristä näkee sitten vesillä sen, ken on läpäissyt VHF -kokeen.

      • Anonyymi

        Tätä minäkin epäilin kun näin tämän postauksen nuuhkimalla läpi menosta.
        Meilläkin oli 70- luvulla ilmailupuolella oikein kunnon kurssi ennen koetta.
        Sillä kurssilla oli myös radiotekniikan teoriaa, mukaan lukien Ohmilakiin liittyviä laskuja.
        En muista läpimenoprosenttia, mutta kyllä sieltä joku jäi mäkeen sutimaan.
        Asiassa oli kuitenkin tärkeä kannustin, sillä yksinlennolle ei päässyt ennenkuin koe oli läpäisty.
        T. Hyvällä hajuaistilla varustettu


    • Anonyymi

      Mutta mites on?Aikoinaan hankittu Rajoitettu Radiopuhelinhoitajankirja VHF:lle,kippariradio oli silloinkin erikseen.saako sillä toimia SRC puhelimien kanssa vai pitääkö käydä uusi nykyinen kurssi?

      • Anonyymi

        Jostakin luin, että jotkut vanhat pätevyydet kelpaavat nykyisinkin, mutta kehottavat ottamaan yhteyttä pääkallonpaikalle.
        Muuta minä en osaa tuohon sanoa.
        Merenkulkupuolelta: minulta oli vanha kuljettajan kirja D mennyt jo vuosikymmen sitten vanhaksi - olisi pitänyt kuulemma käydä välillä uusimassa.
        T. Hyvää hajua on ollut


      • Minulla on tässä auki se heidän aapisensa ja siellä sivulla 63 sanotaan.
        ” Lisäksi on olemassa erilaisia ennen GMDSS- järjestelmän voimaan tuloa myönnettyjä pätevyystodistuksia. Näiden kelpoisuus on syytä tarkistaa ennen radiolaitteiden käyttöönottoa”.
        Sinun täytyy tuon mukaan kysellä asiaa sieltä Traficomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostakin luin, että jotkut vanhat pätevyydet kelpaavat nykyisinkin, mutta kehottavat ottamaan yhteyttä pääkallonpaikalle.
        Muuta minä en osaa tuohon sanoa.
        Merenkulkupuolelta: minulta oli vanha kuljettajan kirja D mennyt jo vuosikymmen sitten vanhaksi - olisi pitänyt kuulemma käydä välillä uusimassa.
        T. Hyvää hajua on ollut

        Ei kait mikään praktiikkakirja vanhene jos sen on kerran suorittanut,mutta kait tämänpäivän ammatinharjoittamiseen yms.Voidaan vaatia päivitettyä ammattipätevyyttä.Metsästyskorttikaan ei vanhene kunhan vain maksat sen,muutoin viiden vuoden maksamattomuuden jälkeen joudut suorittamaan sen uudestaan.Onko kaikki vain rahastusta?Onko Merikapteenikaan Merikapteeni enää kymmenenvuoden maissa olon ja Yritysjohtajuuden jälkeen?Vai onko kaikessa se vanhemis- pykälä?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kait mikään praktiikkakirja vanhene jos sen on kerran suorittanut,mutta kait tämänpäivän ammatinharjoittamiseen yms.Voidaan vaatia päivitettyä ammattipätevyyttä.Metsästyskorttikaan ei vanhene kunhan vain maksat sen,muutoin viiden vuoden maksamattomuuden jälkeen joudut suorittamaan sen uudestaan.Onko kaikki vain rahastusta?Onko Merikapteenikaan Merikapteeni enää kymmenenvuoden maissa olon ja Yritysjohtajuuden jälkeen?Vai onko kaikessa se vanhemis- pykälä?!

        Purjelaiva- aikakauden merikapteenit ovat olleet haudoissaan jo aikoja, mutta merikapteeneiksi heitä jopa toisinaan hautakivissä edelleen tituleerataan. Esim. eräs raumalainen merikapteeni Nordlund perusti sittemmin ison huolintaliikkeen ja toimi sen toim.johtajana, mutta myös merikapteenina hän historiassa tunnetaan.
        Jokainen aktiivisesti ammatissaan toiminut vaikka 1980- 2000 jonkin pätevyyskirjan saanut on joutunut päivittämään osaamistaan moneen kertaan monissa asioissa. Niinkin pieni asia kuin tulityökurssi ja siitä todisteena oleva tulityökortti vaativat päivitystä muutaman vuoden välein ja monissa metalliverstaissa yms. tuo on pakollinen.
        Ts. se alkuperäinen pätevyyskirja, olkoot vaikka ylikonemestarin pätevyyskirja jostain 1990- luvulta, on lähes mitätön jos kaikkia pakollisia lisäkoulutuksia ja niistä saatavia todistuksia ei ole hankittu, työpaikkaa sillä noin vain kylmiltään ei heru, se olisi siis enää pelkkä titteli!


    • Anonyymi

      Olen käyttänyt la-puhelinta 90-luvulla ihan riittäväsi joten eiköhän siinä kevyesti mene joku whf -puhelinkin samassa hötäkässä. Ei ne siitä ihmeellisemmäksi ole muuttuneet.

      • Anonyymi

        Dsc- vhf, majdollisesti gps:n ja aisin kera on paljon la- puhelinta " ihmeellisempi" ja parempi. Kannattaa päivittää käsitykset ja pitää virta laitteessa päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dsc- vhf, majdollisesti gps:n ja aisin kera on paljon la- puhelinta " ihmeellisempi" ja parempi. Kannattaa päivittää käsitykset ja pitää virta laitteessa päällä.

        Pelkkä vhf-puhelin ei ole lällärivehkeitä "ihmeellisempi" ollenkaan. Et taida olla asioista perillä yhtään?
        Riittää pelkästään kun tangenttia painaa ja huutaa omaa kooliaan.
        Kooli= viinatuke ja aina tulee vastauksia runsaasti kuten tähänkin asti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä vhf-puhelin ei ole lällärivehkeitä "ihmeellisempi" ollenkaan. Et taida olla asioista perillä yhtään?
        Riittää pelkästään kun tangenttia painaa ja huutaa omaa kooliaan.
        Kooli= viinatuke ja aina tulee vastauksia runsaasti kuten tähänkin asti!

        Aiot siis ostaa vhf:n ilman dsc?. Ei taida olla enää myynnissä. Miten la puhelimella pätevöidyit digitaaliseen viestintään?. En ole eritysrsti perillä mutta kuitenkin SRC ja LRC tentittyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiot siis ostaa vhf:n ilman dsc?. Ei taida olla enää myynnissä. Miten la puhelimella pätevöidyit digitaaliseen viestintään?. En ole eritysrsti perillä mutta kuitenkin SRC ja LRC tentittyä.

        Ei kannata näiden höpäköiden kanssa väitellä. Eivät edes tiedä mitä GMDSS tarkoittaa ja mitä se vaatii.
        Vanhat hyväksytyt VHF meriradiopuhelimet ilman DSC : tä kelpaavat yhä viranomaiselle, mutta kannattaako sitä enää asentaa onkin toinen kysymys.
        T. Sailor RT2048


      • Anonyymi

        Minä käytin lankapuhelinta aika paljon 1990- luvulla, joten osaan tarvittaessa tietenkin täysin älykännykän käytön jos tuollaisen laitteen jostain syystä käteeni joskus ottaisin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata näiden höpäköiden kanssa väitellä. Eivät edes tiedä mitä GMDSS tarkoittaa ja mitä se vaatii.
        Vanhat hyväksytyt VHF meriradiopuhelimet ilman DSC : tä kelpaavat yhä viranomaiselle, mutta kannattaako sitä enää asentaa onkin toinen kysymys.
        T. Sailor RT2048

        Mukana kuljetettavaa puhelinta ei tarvitse mitenkään asentaa, se on siinä. Kaikki modernit ominaisuudet sisältäviä ja merikäyttöön suunniteltuja puhelimia on saatavilla kuin kännyköitä ikään, kts. esim. Internet- sivut ja sieltä tarjonta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukana kuljetettavaa puhelinta ei tarvitse mitenkään asentaa, se on siinä. Kaikki modernit ominaisuudet sisältäviä ja merikäyttöön suunniteltuja puhelimia on saatavilla kuin kännyköitä ikään, kts. esim. Internet- sivut ja sieltä tarjonta!

        Hyviä laitteita ovat käsi- vhf:t muttei korvaa kiinteää. Antennikorkeus 1 -2m ja 5W lähetysteho vrt kiinteän 10-20m ja 25 W. Kännymalli kantaa 3-5 mpk eikä saaren taakse senkään vertaa.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä vhf-puhelin ei ole lällärivehkeitä "ihmeellisempi" ollenkaan. Et taida olla asioista perillä yhtään?
        Riittää pelkästään kun tangenttia painaa ja huutaa omaa kooliaan.
        Kooli= viinatuke ja aina tulee vastauksia runsaasti kuten tähänkin asti!

        2Pelkkä vhf-puhelin ei ole lällärivehkeitä "ihmeellisempi" ollenkaan. Et taida olla asioista perillä yhtään?"

        Läälläripuolella ei ole määräyksiä hätäliikenteestä ja miten sitä käydään. Eikä oikeastaan mitään määräyksiä edes mitä kanavaa käytetään missäkin tilanteessa. Meri-VHF:ssä tälläiset on. Siitä, että on lälläriä käyttänyt jo 80-luvulta ei ole meri-VHF:n osalta mitään hytötyä.

        Ensimmäisen LA puhelimet (Zodiac ja Mocoma 27) ostin 1980-luvun alussa. Kävin kuitenkin Meri-VHF tutkinnon (SRC) vuonna 2001, koska noista lällärien käytsötä ei ollut mitään hyötyä meri-VHF:ään. Kaikki osaa painaa tangenttia ja puhua, enempi on kyse millä kanavalla ja miten.


      • Unohdat, että vhf-liikenne on valvottua ja säädeltyä. Eri kanavilla on omat käyttötarkoituksensa ja liikenneprotokollakin pitää muistaa noin suurin piirtein.


    • Anonyymi

      Höh ja joku ihmetteli että siis ostaa vhf:n ilman dsc? Miksi ostaa ja keksiä pyörää kun sellainen on jo keksitty ja minulla laite olemassa 30 vuotta?
      Vateista ja metreistä ei aavistustakaabn mutta sinkku kulkee kauas..
      mattiseppo

      • Anonyymi

        Oletko ”höh” suorittanut meri-VHF puhelimen pätevyyteen vaadittavan kokeen?
        Jos olet, niin sinun tulisi olla perillä millä lähetysteholla milloinkin tulee/saa lähettää.
        Toivottavasti kukaan uusi veneilijä ei ota näistä pellekommenteista mallia omaan toimintaansa.
        Täällä on ollut muutama järjenääni, mutta on vaara että ne hukkuvat noihin jatkuviin provopostauksiin.
        T. Sailor RT2048


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ”höh” suorittanut meri-VHF puhelimen pätevyyteen vaadittavan kokeen?
        Jos olet, niin sinun tulisi olla perillä millä lähetysteholla milloinkin tulee/saa lähettää.
        Toivottavasti kukaan uusi veneilijä ei ota näistä pellekommenteista mallia omaan toimintaansa.
        Täällä on ollut muutama järjenääni, mutta on vaara että ne hukkuvat noihin jatkuviin provopostauksiin.
        T. Sailor RT2048

        Enpä malta olla sanomatta, että ei ole hajuakaan lähetystehoista muuta kuin että 1 tai 25W. Ja tutkinto on suoritettuna jo 90-luvulla.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Enpä malta olla sanomatta, että ei ole hajuakaan lähetystehoista muuta kuin että 1 tai 25W. Ja tutkinto on suoritettuna jo 90-luvulla.

        Voisi olla aika päivittää tiedot esim. lukemalla tuo oppikirja ainakin kerran läpi D

        Sailor RT2048


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisi olla aika päivittää tiedot esim. lukemalla tuo oppikirja ainakin kerran läpi D

        Sailor RT2048

        Ei maksa vaivaa. Perusliikenneprotokollan osaan ja laite näköjään osaa itse vaihtaa lähetystehon valitun kanavan mukaan. DSC-liikenteen juttuja en viitsi opiskella, koska en käytä.

        Pointti nyt oli kuitenkin siinä, että huvitti tuo luja uskosi siihen, että tentin käyneet esim. tuollaisen asian tietäisivät tai muistaisivat.


    • Anonyymi

      Kävin juuri suorittamassa kyseisen testin ja pääsin helposti läpi. Luin sen opuksen ajatuksella 2 x läpi, mietin mallikokeisiin vastaukset ja kysyin ennen koetta kaikki kysymykset, mitkä olivat jääneet avoimiksi päähän. Mitään kurssia en tarvinnut, mutta kyllä tuohon materiaaliin tosiaan tarvitsee ajatuksella perehtyä. Olisi varmasti ollut vaikeaa, jos en olisi teknistä työtä tekevä teknisen koulutuksen saanut ja tekniseen ajatteluun kykenevä yksilö.

      Vinkkinä sanon, että lukekaa ne kummatkin netistä löytyvät mallikokeet todella ajatuksella läpi ja miettikää osaatteko niihin vastaukset heittää aivan lonkalta. Sitten etsikää vastaukset siitä manuaalista. Jos jää kysyttävää, kannattaa ennen testiä kysyä kaikki. Näillä ohjeilla, jos ei mene läpi, menkää jonnekin pursiseuran tms. kurssille. Kannattaa myös lukea sen manuaalin liitteistä huolellisesti läpi ne esimerkkikuulutukset. Sitten niitä voi mielessään toistella kotona, kunnes muistaa ne oikeassa muodossa ulkoa. Kyllä se siitä.

      • Anonyymi

        Tämän pitäisi riittää noille provon vääntäjille tiedoksi, ettei sen oppaan nuuhkiminen riitä aineiston omaksumiseen.
        Muistan itse kun kävin siellä kokeessa Itämerenkadulla, niin kokeen pitäjä kyseli aulassa muutamien kokeeseen ilmoittautuneen perään - oli ilmeisesti jäänyt lukeminen vähiin ja piti sivuuttaa sillä kertaa.
        Onneksi en tuudittautunut väärään uskoon aikaisemmin hankittujen taitojen suhteen.
        Olen vuosikymmeniä sitten suorittanut ilmailuVHF aseman hoitajan kelpuutuksen ja ICAO:n puheaakkoset kuuluivat työnkuvaan.
        Täällä meriVHF puolella on aivan erilaiset proseduurit ja käytännöt verrattuna ilmailuun ja siksi se kirja piti kyllä lukea kunnolla läpi. Noita mallikokeita en silloin osannut etsiä käsiini - olisi ollut varmasti apua.

        Sailor RT2048


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän pitäisi riittää noille provon vääntäjille tiedoksi, ettei sen oppaan nuuhkiminen riitä aineiston omaksumiseen.
        Muistan itse kun kävin siellä kokeessa Itämerenkadulla, niin kokeen pitäjä kyseli aulassa muutamien kokeeseen ilmoittautuneen perään - oli ilmeisesti jäänyt lukeminen vähiin ja piti sivuuttaa sillä kertaa.
        Onneksi en tuudittautunut väärään uskoon aikaisemmin hankittujen taitojen suhteen.
        Olen vuosikymmeniä sitten suorittanut ilmailuVHF aseman hoitajan kelpuutuksen ja ICAO:n puheaakkoset kuuluivat työnkuvaan.
        Täällä meriVHF puolella on aivan erilaiset proseduurit ja käytännöt verrattuna ilmailuun ja siksi se kirja piti kyllä lukea kunnolla läpi. Noita mallikokeita en silloin osannut etsiä käsiini - olisi ollut varmasti apua.

        Sailor RT2048

        Tämä on ihan aiheen ulkopuplelta- koettakaa kestää. Edellä oleva nimimerkki kirvoittaa kysymyksen: vihreä vanha kunnon Sailor compact VHF RT 2048 hiljeni kuin sulakkeen palaessa. Ollut vuosia hyllyllä mutta mieluusti pistäisin veneeseen nykyradion lisäksi. Sailorille ei Suomessa ole huoltoa. Osaako kukaan neuvoa antiikkiradion korjauspajaa.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on ihan aiheen ulkopuplelta- koettakaa kestää. Edellä oleva nimimerkki kirvoittaa kysymyksen: vihreä vanha kunnon Sailor compact VHF RT 2048 hiljeni kuin sulakkeen palaessa. Ollut vuosia hyllyllä mutta mieluusti pistäisin veneeseen nykyradion lisäksi. Sailorille ei Suomessa ole huoltoa. Osaako kukaan neuvoa antiikkiradion korjauspajaa.
        seppomartti

        Siellä pitäisi muistaakseni olla sulake. Katso netistä löytyykö siihen manuaalia.
        Radioni ei ole nyt käden ulottuvilla, joten en pääse asiaa tarkastamaan.
        Käytin omani Malmin kentällä toimivan (tutun) radiomiehen luona tarkastettavana n. kymmenen vuotta sitten.
        Jos tunnet tekniikan miehiä sieltä, niin kysele mikä siellä on tilanne nykyisin. Minulle tekee nykyisin erittäin pahaa edes ajaa siitä ohi. Tulee niin paha mieli siitä toiminnan lopettamisesta, että nuoruudessa siellä vietettyjen vuosien muistot tahriutuvat.
        Niille radioguruille olisi hyvä olla tekninen manuaali mukana - ottavat paljon lämpimämmin vastaan D.
        Minulla oli 70-luvulla ARC ilmailuVHF maaradiona ja se oli herkkä käytettävä, joten pajalla käynnit tulivat tutuiksi. Siihen radioon minulla oli täydellinen huoltomanuaali, joten radiomies sai välittömästi sormen valtimolle -sozusagen.

        Sailor RT2048


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä pitäisi muistaakseni olla sulake. Katso netistä löytyykö siihen manuaalia.
        Radioni ei ole nyt käden ulottuvilla, joten en pääse asiaa tarkastamaan.
        Käytin omani Malmin kentällä toimivan (tutun) radiomiehen luona tarkastettavana n. kymmenen vuotta sitten.
        Jos tunnet tekniikan miehiä sieltä, niin kysele mikä siellä on tilanne nykyisin. Minulle tekee nykyisin erittäin pahaa edes ajaa siitä ohi. Tulee niin paha mieli siitä toiminnan lopettamisesta, että nuoruudessa siellä vietettyjen vuosien muistot tahriutuvat.
        Niille radioguruille olisi hyvä olla tekninen manuaali mukana - ottavat paljon lämpimämmin vastaan D.
        Minulla oli 70-luvulla ARC ilmailuVHF maaradiona ja se oli herkkä käytettävä, joten pajalla käynnit tulivat tutuiksi. Siihen radioon minulla oli täydellinen huoltomanuaali, joten radiomies sai välittömästi sormen valtimolle -sozusagen.

        Sailor RT2048

        RT2048: mikä on ilmailu-VHF kelpuutus?

        Jo peruskurssia käydessäni yksityislentäjän lupakirjaa varten piti radioliikenne ja fraseologia opiskella, ja jo alusta alkaen sitä käytettiin kommunikoinnissa lennonjohdon kanssa.

        Se ei ollut mikää erillinen tai "vapaaehtoinen" kurssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RT2048: mikä on ilmailu-VHF kelpuutus?

        Jo peruskurssia käydessäni yksityislentäjän lupakirjaa varten piti radioliikenne ja fraseologia opiskella, ja jo alusta alkaen sitä käytettiin kommunikoinnissa lennonjohdon kanssa.

        Se ei ollut mikää erillinen tai "vapaaehtoinen" kurssi.

        Kun sen vuosikymmeniä sitten suoritin, niin sen virallinen nimi oli muistaakseni ”rajoitettu ilmailuradiopuhelimen hoitajantodistus” tai jotain sinnepäin.
        Kuten tuossa edellä jo mainitsin, niin se todistus piti olla suoritettu ennenkuin pääsi yksinlennolle.
        Lisäksi se oli sidottu lentolupakirjaan, eli jos pahvin menetti, niin tämä radiotodistuskin meni samalla pois voimasta.
        Siitä pidettiin ainakin viikonloppukurssi ellei toinenkin. Sen kurssin pitäjä oli muuten yksi näitä samoja kavereita kuin täällä meriVHF touhuissakin.
        Oli kuulemma jo jäänyt eläkkeelle aikoja sitten, joten ei tavattu uudelleen.
        Koululennollahan tehdään kaikki opettajan lupakirjalla. Oppilas voi siis harjoitella radion käyttöä opettajan valvonnassa.
        Tästä tulee mieleeni tapaus myöhemmiltä vuosilta kun minulle annettiin tuore perämies mukaan ja annoin hänen tehdä lähestymisilmoituksen approach controllille.
        Kerroin hänelle tarvittavat fraasit miten ne ammattiliikenteessä hoidetaan.
        Tämä kaveri kuitenkin veteli osan jutuista omalla tavallaan. Minä yritin saada hänet noudattamaan totuttua kaavaa, mutta ilmeisesti hän teki sen minua härnätäkseen.
        Ei hän mitään väärin tehnyt, vain hieman eri tavalla kuin mitä minä olisin halunnut. Virallinen fraseologia antoi vielä tuohon aikaan tietyissä ilmoituksissa hieman liikuntavaraa.
        Onneksi en tarvinnut tämän kaverin kanssa enempää lentää.

        Sailor RT2048


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sen vuosikymmeniä sitten suoritin, niin sen virallinen nimi oli muistaakseni ”rajoitettu ilmailuradiopuhelimen hoitajantodistus” tai jotain sinnepäin.
        Kuten tuossa edellä jo mainitsin, niin se todistus piti olla suoritettu ennenkuin pääsi yksinlennolle.
        Lisäksi se oli sidottu lentolupakirjaan, eli jos pahvin menetti, niin tämä radiotodistuskin meni samalla pois voimasta.
        Siitä pidettiin ainakin viikonloppukurssi ellei toinenkin. Sen kurssin pitäjä oli muuten yksi näitä samoja kavereita kuin täällä meriVHF touhuissakin.
        Oli kuulemma jo jäänyt eläkkeelle aikoja sitten, joten ei tavattu uudelleen.
        Koululennollahan tehdään kaikki opettajan lupakirjalla. Oppilas voi siis harjoitella radion käyttöä opettajan valvonnassa.
        Tästä tulee mieleeni tapaus myöhemmiltä vuosilta kun minulle annettiin tuore perämies mukaan ja annoin hänen tehdä lähestymisilmoituksen approach controllille.
        Kerroin hänelle tarvittavat fraasit miten ne ammattiliikenteessä hoidetaan.
        Tämä kaveri kuitenkin veteli osan jutuista omalla tavallaan. Minä yritin saada hänet noudattamaan totuttua kaavaa, mutta ilmeisesti hän teki sen minua härnätäkseen.
        Ei hän mitään väärin tehnyt, vain hieman eri tavalla kuin mitä minä olisin halunnut. Virallinen fraseologia antoi vielä tuohon aikaan tietyissä ilmoituksissa hieman liikuntavaraa.
        Onneksi en tarvinnut tämän kaverin kanssa enempää lentää.

        Sailor RT2048

        Kinaa ohjaamossa fraseologiasta? Onneksi olet jo eläkkeellä. Tai ainakin toivon mukaan.

        Ps. Nykyään ei erillistä radiotodistusta käytetä. Se on sisällytetty ohjaamomiehistön lupakirjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kinaa ohjaamossa fraseologiasta? Onneksi olet jo eläkkeellä. Tai ainakin toivon mukaan.

        Ps. Nykyään ei erillistä radiotodistusta käytetä. Se on sisällytetty ohjaamomiehistön lupakirjaan.

        Silloin ennen kultaisina aikoina ne olivat mukavia hommia. Silloin lentäjät lensivät koneita.
        Nykyisin näyttää olevan päinvastoin. Ainakin viimeaikaisten uutisten mukaan.

        Teneriffan crashin jälkeen tuli radioliikenteeseen selviä tiukennuksia.
        Mitä tulee kinaan ohjaamossa, niin varmaan tiedätkin - jos alaa tunnet. Siellä ei kinata.

        Voit tosiaankin huokaista helpotuksesta. Minun kyytini et tarvitse enää tulla.
        Tuon radiokurssin kävin yli 43 vuotta sitten, joten oletan asioiden muuttuneen silläkin saralla.

        Sailor RT2048


    • Anonyymi

      Danke sehr. Malmin hallin radiogurun koppi tuli kovin tutuksi pursikoneen ja expermentalin radioita uusittaessa. Viimeinen viritys oli aktiivikuulosuojaus Fougakypärään viimeisen kuulonrippeen säilyttämiseksi. Osaamisessa ei ollut toivomisen varaa, toimitusajoissa kylläkin. Voin käydä vilkaisemassa onko ketään enää kotona. Taisi olla lasisulake ja sen vaihdoin tuloksetta. Olisi komea ja nostalginen peli saada kuntoon.
      Seppomartti

      • Anonyymi

        Sitä arvelinkin että on varmasti tuttu osoite. Jos suinkin löytäisit huoltomanuaalin jostakin, niin sillä olisi melkeinpä ovet avaava vaikutus.
        Mitä tuohon radioon tulee, niin se kuuluu varmasti top 10 meriradioissa.
        Minä olen siirtänyt DSC laitteen ostoa kun en tästä halua luopua - olen siihen niin kiintynyt D .

        Sailor RT2048


    • Anonyymi

      Dsc nykyradio ais ja gps sisäänrakennettuna on pienempi, halvemp, monipuolisempii ja suorituskykyisempi. Pistetään se hieman sivummalle.
      seppomartti

      • Anonyymi

        Minulla on tuollainen vihreä Sailor ja manuaali ylimääräisenä kaapissa. Taitaa olla Swanin ensiasennuslaite, jonka toimivana viime kesänä vaihdoin pienempään. Mallimerkinnän voin tarkastaa illalla, mutta jos on tarvetta, niin luovun siitä kyllä.


    • Tietävätkös foorumilla hengailevat radioamatöörit onko Sailor RT 2048 "tunkattavissa" 2m RA-kanaville?

      • Anonyymi

        Yllättäen samaa asiaa on kysytty vasta myös FB:n puolella. Vastaus on että kyllä onnistuu mutta onko järkeä? Nykyajan kiinaradiot on niin halpoja että nämä Mopet ja muut vastaavat rassausta vaativat radiot on näppiksen ääressä istuville nykyamatööreille liian hankalia rakenneltavia.


    • Anonyymi

      Kävin tänään Helsingissä tentissä. Hyväsytty tuli. Helppo.

    • Anonyymi

      Kävin 2019 syksyllä tentissä.
      Ennen tenttiä on n. tunnin kertaus asioista. Siinä voi yleensä vielä kysyä jotain täsmentäviä asioita tenttijältä.
      Tentin pituus oli 1h 15min
      Tentin jälkeen käytiin oikeat vastaukset läpi.
      Molempien osien maksimi pisteet on 50. A osasta pitää saada 40 pistettä ja B osasta riittää 30 pistettä.

      Mallikokeen ensimmäisellä sivulla oleva rastitettava taulukko oli lähes samanlaisena kokeessa. Mallikoe on muutoinkin hyvä käydä läpi läpi niin, että ymmärtää sen, koska kysymykset ovat melko samankaltaisia.

      Mallikokeesta poiketen tavausakkoisista kysyttiin satunnaisia kirjaimia, muistaakseni kahdeksan kappaletta, ei siis ollut mitään tiettyä paikan nimeä tai veneen nimeä joka olisi pitäinyt tavata. Tavausaakkoset ovatkin ehkä ainoa asia, mikä täytyy opettelemalla opetella, melkein kaikki muu käydään läpi ennen tenttiä olevassa kertauksessa. Mutta tavaus aakkosista sai vain 2 pistettä, joten ei se ole läpäisyn este.

      Kun tentin on läpäissyt, voi nykyään traficomin sivuilta hakea aluksen radioluvan, jossa tulee se henkilökohtainen MMSI numero ja O alkuinen aluksen numero. Vaikka omistaisit vain meri VHF käsikapulan pitää hakea aluksen radiolupaa. Sen hakemiseen menee pari minuuttia ja se on automatisoitu prosessi, joten saat numeron välittömästi. Tunnistautuminen ja maksu tapahtuu pankkitunnuksilla tai no tunnistautua voi myös mobiilivarmenteella.

      Radioliikenneopas on kyllä ihan turhan pitkä, kaikki oleellinen voitaisiin mielestäni tiivistää parin sivun oppaaksi.

      VHF tutkinto tai tarkemmin SRC tutkinto on mielestäni ihan perusteltavissa VHF käyttöä ajatellen. Mutta sen pakollinen läpäisy henkilökohtaista hätälähetintä, tutkaa tai AIS lähetintä varten ei ole. VHF radiota voi periaatteessa käyttää väärin, mutta näitä muita laitteita ei.

      • Anonyymi

        Mielestäni hieno asia, että osana turhan byrogratian purkua tämä radiolupa on yksinkertaistettu ja tuotu 2000-luvulle. Joskus siellä oli tentin valvojina niitä työnsä menettäneitä radiosähköttäjiä joille tämä oli elämänkysymys ja he vaativat sitä samaa myös tenttijöiltä:-)
        Kaikkien etu, että ihmiset oppivat perusasiat ja saavat luvat meriturvallisuuden kannalta niin tärkeän VHF:n käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni hieno asia, että osana turhan byrogratian purkua tämä radiolupa on yksinkertaistettu ja tuotu 2000-luvulle. Joskus siellä oli tentin valvojina niitä työnsä menettäneitä radiosähköttäjiä joille tämä oli elämänkysymys ja he vaativat sitä samaa myös tenttijöiltä:-)
        Kaikkien etu, että ihmiset oppivat perusasiat ja saavat luvat meriturvallisuuden kannalta niin tärkeän VHF:n käyttöön.

        Aika tarkkaan ylempänä kuvatulla tavalla tutkintoni suoritin joskus 30 v sitten. Eli jo silloin siinä asiassa oltiin 2000-luvulla, ei yhtään turhaa byroKratiaa.


    • Anonyymi

      Haluaisin oikealle kurssille suorittamaan tän VHF radioluvan. Onko vinkkejä, Uudenmaan alueelta mieluiten. Jos joku tietää kurssin niin olisin kiitollinen. En tykkää verkkokursseista. Toki sellanen pakko ottaa jos ei muuta löydy. Perinteinen kurssi olisi mieluisin.

      • Anonyymi

        Helsingin aikuisopisto.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Joskus 80-luvun lopulla hankin lupakortin ja kun 20 vuotta sitten aloitimme veneilyn uudelleen kehotin lapsia hankkimaan luvan myöskin. Noheva 14v poika lukaisi materiaalit läpi ja käväisi tentissä: virheetön tulos. Tuli kotiin kortti taskussa ja ainoa kommentti oli "siellä ei ollut muita lapsia".

      Veneeseen laitettiin kiinteä puhelin ja soutuveneessä oli käsikapula, kutsuna isomman veneen "apuvene". Näppärää. Taidettiin sillä joskus mökistäkin huudella tai satamarannasta vaikkei olisi saanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4926
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      214
      2649
    3. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      34
      1715
    4. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1697
    5. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      28
      1634
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      30
      1528
    7. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      150
      1143
    9. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1134
    10. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      962
    Aihe