Auton (Skoda Octavia 1,9 TDI 66 kW 4x4, moottorimalli AGR, vm. 2000, ajettu 190 tkm) polttoaineenkulutus on hieman normaalia runsaampaa. Kesäkulutus on ollut aiemmin keskimäärin 5,3 litraa/100 km (kaikki mittausvirheet korjattuna), talvikulutus keskimäärin 5,1. Viime viikonlopun pitemmällä matkalla polttoainetta kului normaalia enemmän, eli 5,3 mennessä ja 5,5 tullessa. Normaalisti matka-ajossa on kulunut polttoainetta keskimääräistä vähemmän, päivittäisessä nurkka-ajossa taas keskimääräistä enemmän. Nyt matka-ajossa kulutus jäi siis keskimääräiseksi tai jopa keskimääräistä suuremmaksi. Kuormaa ei ollut normaalia enempää, ajettiin tuttua reittiä, jota ajellaan noin kerran kuukaudessa. Matka-ajossa kulutus jää useimmiten talvella alle 5 litran, kesälläkin 5 litraan tai hieman yli.
Jotenkin vaikutti siltä, että kulutus on koholla nimenomaan kiihdytyksissä ja ylämäissä, kun moottoria joutuu kuormittamaan tasamaa-ajoa enemmän. Ennen reissua vaihdoin kesärenkaatkin, uuden uutukaiset Michelin Energy Saverit. Niidenhän pitäisi kuluttaa pikemminkin vähemmän polttoainetta kuin talvirenkaiden (Goodyearin nastarenkaat). Rengaspaineetkin ovat kohdallaan. Auto tuntuu normaalilta, ei mitään voimattomuutta tms.
Pitkin talvea on ollut oire, joka saattaa liittyä edellä kuvattuun tai sitten ei. Joskus, kun auton on käynnistänyt lämpimänä, se tahtoo hehkuttaa hyvin pitkään, siis lähes 10 s. Tämä toistuu toisinaan, ehkä joka kolmannella lämpimällä käynnistyksellä. Tällaisen käynnistyksen jälkeen kierrosluku ryntää poikkeuksellisen ylös, lähelle 2000 rpm, ja laskee sitten heti, mutta ei normaaliin tyhjäkäyntiin alle 1000 rpm, vaan noin 1200 rpm. Tyhjäkäynti pysyy korkeana muutaman kilometrin ajon ajan, minkä jälkeen se laskee normaaliin. On sellainen näppituntuma, että tähänkin oireeseen liittyy hieman normaalia suurempi polttoaineenkulutus. Tämänkin oireen yhteydessä auto on muuten normaali ajettava, mutta korkea tyhjäkäynti aiheuttaa tietysti sen, että auto vetää kaasua painamatta normaalia pontevammin.
Osaako kukaan yhtään arvella, miten korkea kulutus voisi selittyä? Ei tätä oikein voi E10 syyksikään lykätä, vaikka se kaikenlaista outoa tuntuukin aiheuttavan.
Octavia TDI polttoaineenkulutus koholla
23
797
Vastaukset
- frangröbbä
niin että mitähän löpöä sinä oikein käytät,TDI tietääkseni käyttää diisseliä ja sinä höpötät E10:stä,käyppä säädättämässä/huoltamassa koslasi
- t65
Jaaha, ironia ei näemmä ole kaikille tuttu huumorin laji.
Työpaikan kahvipöydässä oli puhetta ilmiöstä, ja ainut veikkaus oli se, että ongelma juontaa uusista renkaista. Eli toisinaan uusilla renkailla voi olla kulutus muutamilla ensimmäisillä sadoilla kilometreillä hieman reippaampaa. Onko kellään koskaan tullut samaa havaintoa? - ekonoomipolkija
olet melkoinen humoristi kaikkiaan. Tuollaiset desin kulutus erot voivat tulla vastatuulesta, epätasasemmasta ajosta ja monesta muusta. Onko autosi tarkasti vaaterissa jokaiseilla tankkauksellla jne.
Unohda tuollaiset jatkuvat mittaukset, ei niistä ole kennellekkään mitään hyötyä. - missä,
vaihdatit jakohihnan? se on tainnut vaihtua viimeksi 180tkm kohdalla kun vaihtoväli 90tkm. Voisiko ajoitus olla hieman pielessä.
Itsekin ihmettelin hiljalleen kohonnutta kulutusta afn moottorissa, teki tiukkaa päästä alle kuuden kun aiemmin ei vienyt koskaan yli 5.5. Ilmanputsarilla ei mitään vaikutusta ja ilmamäärämittarikin vuoden vanha. Noh tuli sitten aika vaihtaa jakohihna ja sen jälkeen kulutus tippui normaalille tasolle viiden pintaan. Ajoituksen piikkiin omani ainakin laittaisin. Tuskin se vanha vesipumppukaan oli niin sitkas pyörimään että ois kulutusta noin paljon nostanut.- t65
Hihna ja vesipumppu vaihdettiin syksyllä, mutta sen jälkeen kulutus pysyi samana. Tämä nousu seurasi vasta nyt.
Talvella mitattiin luonnollisesti korkeita kulutuksia niinä aikoina, kun lämpötila oli erityisen alhainen. Ajallisesti tämä osui muuten samoihin aikoihin, kun E10 tuli mittareihin; minä kuitenkin tankkailin dieseliä. Näin laajalle voivat ulottua E10-polttoaineen vaikutukset yhteiskunnassamme. Todennäköisesti E10-polttoaineella on sormensa pelissä myös Portugalin talousahdingon, Japanin tsunamin ja Persujen vaalivoiton kohdalla...
- ruiskutusennakko
Lämpöanturi saattaa olla rikki/väärä, jos lämpimänä hehkuttaa. Omaan autooni oli joskus laitettu huollossa vihreän anturin sijasta musta, ja hehkutteli lämpimänä. Lisäksi anturissa oli hetkellisiä katkoksia vag comin mukaan. Anturin rikkinäisyyttä ei välttämättä huomaa lämpömittarista, koska lämpötilatieto tulee eri mittauspiiristä, kuin edc: lle. Vaikkakin samasta anturista.
- tilastotiedettä
hei haloo, kulutuksen muutos aloittajalla alle puoli litraa sadalle. Tuohonhan riittää pikkuinen kiire, väärät rengaspaineet vastatuuli tai joku pieni muutos.
- t65
tilastotiedettä kirjoitti:
hei haloo, kulutuksen muutos aloittajalla alle puoli litraa sadalle. Tuohonhan riittää pikkuinen kiire, väärät rengaspaineet vastatuuli tai joku pieni muutos.
Huomautettakoon nyt vielä, että minulla ei ollut pikkuista kiirettä, ei vääriä rengaspaineita, vastatuulta eikä muita pieniä muutoksia. Postaan kohta tämän hetken tilanteen, muutoksia on tullut.
- t65
Tämän veikkauksen olen saanut myös ffp-foorumilta, joten vaihdan/vaihdatan/testautan anturin, kunhan kerkiän. Pitäisi vain saada jostain tieto, kuuluuko koslaani viheriä vai tummanpuhuva anturi.
- t65
No niin, päivitettäköön tämän hetken tilanne.
Kulutus pysyi korkeahkona noin 700 km, eli yhden tankkausvälin. Sen jälkeen olen saanut mitattua normaalimman oloisia lukemia. Tällä hetkelläkään en vielä ole saanut selville, mistä ongelma johtui, mutta tässä pohtimiani vaihtoehtoja:
1) Uudet renkaat. Sanotaan, ja korostan tämän tiedon mutunomaista luonnetta, että uudet renkaat voivat jonkin aikaa johtaa poikkeuksellisen suureen polttoaineenkulutukseen. Mistä tämä johtuu, en ole saanut kovin uskottavia selityksiä. Paras selitys on, että missään autossa ei ole pyöränkulmat absoluuttisen suorassa: tämä puolestaan johtaa siihen, että renkailta ottaa hieman aikaa kulua mallilleen. Pyöränkulmien vinouden ei kuitenkaan tarvitse olla niin suurta, että se pitkityksessä johtaisi normaalia suurempaan kulumiseen. Tämäkään selitys ei mielestäni ole mitenkään aukoton.
2) Jotain mätää polttoaineessa. Ongelma kesti yhden tankillisen ajan, minkä jälkeen kulutus on ollut normaalimpaa. No, edellistä polttoainetta on toki vielä jonkin verran uuden joukossa, mutta silti tämä johtaa minut ajattelemaan, että polttoaineessa on saattanut olla jotain vikaa.
3) Lämpöanturivika ja sen luonteeltaan ailahteleva vaikutus moottorin toimintaan yleisesti.
4) Jarrun/jarrujen laahaaminen. Tästä en kuitenkaan ole saanut mitään viitteitä.
5) Joku muu, mikä?
Koska on esitetty epäilyjä siitä, että teen kärpäsestä härkäsen, tahdon vain sanoa, että seuraan ajokkini polttoaineenkulutusta tarkasti ja olen siitä erittäin hyvin selvillä. Yritän myös ajotavallani pitää polttoaineenkulutuksen aisoissa. Nähdäkseni tämän ei pitäisi viedä kenenkään yöunia tai muuten aiheuttaa mieliharmia, vaan katson toimivani vastuullisesti ja esimerkillisesti.- ingenjöördi
juu, jatka samaan malliin jos ei ole muuta harrastusta. Melkoista "insinööritoimintaa".
- t65
ingenjöördi kirjoitti:
juu, jatka samaan malliin jos ei ole muuta harrastusta. Melkoista "insinööritoimintaa".
Minulle on suotu kutakuinkin normaalit lahjat ja kyvyt, joten kykenen seuraamaan autoni polttoaineenkulutusta ja ottamaan selvää siihen liittyvistä yksityiskohdista ja virhelähteistä, sekä suorittamaan edellä kuvatun kaltaista pohdiskelua varsin kohtuullisin ponnistuksin, jotka eivät edellytä niiden muodostumista todellisiksi harrastuksiksi. Lisäksi on kohtuutonta pilkata insinöörejä tässä yhteydessä; pelkällä paljon puhutulla maatalousjärjellä sinäkin voisit saada jo paljon aikaan.
- ruiskutusennakko
t65 kirjoitti:
Minulle on suotu kutakuinkin normaalit lahjat ja kyvyt, joten kykenen seuraamaan autoni polttoaineenkulutusta ja ottamaan selvää siihen liittyvistä yksityiskohdista ja virhelähteistä, sekä suorittamaan edellä kuvatun kaltaista pohdiskelua varsin kohtuullisin ponnistuksin, jotka eivät edellytä niiden muodostumista todellisiksi harrastuksiksi. Lisäksi on kohtuutonta pilkata insinöörejä tässä yhteydessä; pelkällä paljon puhutulla maatalousjärjellä sinäkin voisit saada jo paljon aikaan.
Siitä lämpöanturista. Tuommoisen "piraatti" ETKAn mukaan kuuluu vihreä anturi. Näytti olevan joissain viisisylinterisissä ja golf cabrioletissa musta sensori.
- t65
ruiskutusennakko kirjoitti:
Siitä lämpöanturista. Tuommoisen "piraatti" ETKAn mukaan kuuluu vihreä anturi. Näytti olevan joissain viisisylinterisissä ja golf cabrioletissa musta sensori.
Kiitos tiedosta, oma huolto-oppaani ei osannut kertoa kuin osakoodin, ei väriä. Toisaalta, voi olla että oikea väri olisi selvinnyt varaosaliikkeen tiskillä.
- t65
Ja palataan taas astialle.
Laitoin edellisen tilannepäivityksen 18.4. aamulla. Illalla kulutus oli jälleen normaalia korkeampaa. Sittemmin osa matkoista on taittunut normaalilla kulutuksella, osa korkeammalla. Esittämistäni vaihtoehdoista voidaan siis sulkea pois numerot 1 ja 2. Nelosestakaan ei ole edelleenkään mitään viitteitä. Jäljellä ovat numerot 3 ja 5.
Anturin vaihdoin tänään. Edellinen anturi oli ulkoisesti hieman kärsineessä kunnossa, siinä oli hapettuman oloista ja pari mustaa laikkua. Oliko se epäkunnossa, sitä en osaa sanoa.
Mutta anturin väri: annoin kertoa itselleni, että oikea väri olisi vihreä, siitäkin huolimatta, että autossa nyt oli musta anturi. Pois ottamassani oli VW- ja Audi-leimat ja muovissa oli painettu Luxembourgh, mistä tämä autoyksilö on sattumoisin Suomeen kulkeutunut. Olisiko anturi jo kerran vaihdettu Luxemburissa, vai sattuuko kyseisten anturien valmistus vain tapahtumaan siellä. Kukapa tietää. Tietysti, todisteet luotettavimmasta päästä huomioiden, olisi ollut perustelluinta panna musta anturi. Mutta ehkäpä tahdon elää vaarallisesti, ja sitäpaitsi vaihtelu virkistää. Eli tietääkö kukaan, mikä pohjimmiltaan on mustan ja vihreän anturin ero?
Vihreä anturi on siis nyt paikallaan ja sillä on ajettu noin 20 km. Mitään ongelmia ei ole ollut, mutta muuta en osaa sanoa. Näin vähällä testauksella en osaa vielä sanoa kulutuksesta mitään, ja lämpimänä käynnistyksiäkin on ollut vasta yksi.- ruiskutusennakko
Tietääkseni vihreällä ja mustalla anturilla on se ero, että toinen on ptc ja toinen ntc vastus. Tarkoittaen, että toisella vastus kasvaa lämpötilan kohotessa ja toisella pienenee. Lämpömittariin tämä ei vaikuta, koska mittapiiri on eri, kuin edc: lle.
Voin olla väärässä, korjatkaa jos on parempaa tietoa. - t65
ruiskutusennakko kirjoitti:
Tietääkseni vihreällä ja mustalla anturilla on se ero, että toinen on ptc ja toinen ntc vastus. Tarkoittaen, että toisella vastus kasvaa lämpötilan kohotessa ja toisella pienenee. Lämpömittariin tämä ei vaikuta, koska mittapiiri on eri, kuin edc: lle.
Voin olla väärässä, korjatkaa jos on parempaa tietoa.No niin, tämähän tekee tällä ongelmakentällä seikkailusta jälleen hyvin mielenkiintoista. Olenko nyt korvannut väärän oikealle, oikean väärällä vai onko muutoksella mitään väliä? Tuon ptc-ntc -väitteen mukaan muutos olisi merkityksellinen. Toisaalta olen kohdannut epäilyn, että musta olisi tehdasasenteisen anturin väri, kun taas vihreä olisi tarvikeanturin väri. Tämä taas ei poista sitä tosiseikkaa, että kun Motonetin verkkosivuilta hakee 2000-mallin Octaviaan ko. anturia, tarjotaan vaihtoehtoina sekä vihreää että mustaa, molempia samaan hintaan.
Lisävalaistusta siis kaivataan.
Nyt takana 40 kilometriä, normaali kulutus, puolenkymmentä lämmintä käynnistystä ilman ongelmia. - Ters
t65 kirjoitti:
No niin, tämähän tekee tällä ongelmakentällä seikkailusta jälleen hyvin mielenkiintoista. Olenko nyt korvannut väärän oikealle, oikean väärällä vai onko muutoksella mitään väliä? Tuon ptc-ntc -väitteen mukaan muutos olisi merkityksellinen. Toisaalta olen kohdannut epäilyn, että musta olisi tehdasasenteisen anturin väri, kun taas vihreä olisi tarvikeanturin väri. Tämä taas ei poista sitä tosiseikkaa, että kun Motonetin verkkosivuilta hakee 2000-mallin Octaviaan ko. anturia, tarjotaan vaihtoehtoina sekä vihreää että mustaa, molempia samaan hintaan.
Lisävalaistusta siis kaivataan.
Nyt takana 40 kilometriä, normaali kulutus, puolenkymmentä lämmintä käynnistystä ilman ongelmia.No mutta jos kyseessä on vain passiivinen NTC/PTC vastus(2 napaa), niin kummatkin vierekkäin, mittaat resistanssin ja tämän jälkeen joko jäähdytät tai lämmität kumpaakin ja mittaat uusiksi. Selviää heti vastuksen tyyppi.
- t65
Ters kirjoitti:
No mutta jos kyseessä on vain passiivinen NTC/PTC vastus(2 napaa), niin kummatkin vierekkäin, mittaat resistanssin ja tämän jälkeen joko jäähdytät tai lämmität kumpaakin ja mittaat uusiksi. Selviää heti vastuksen tyyppi.
No joo, tuo olisi tietysti niin järkevää että se kannattaisi tehdä. Pitääpä harkita, jos jotain outoa ilmenee. Ei millään viitsisi ottaa pois paikaltaan pelkän mielenkiinnon vuoksi, koska hyvä osa jäähdytysnesteistä lirisee silloin konetilan puolelle. Sitä paitsi, hommaa mutkistaa nelinapaisuus, eli ei liene passiivinen. Tästä syystä kokeilu työllistäisi jonkun verran enemmän ja vaatisi ehkä enemmän taitoja kuin minulla onkaan.
- olosuhdelisä
t65 kirjoitti:
No joo, tuo olisi tietysti niin järkevää että se kannattaisi tehdä. Pitääpä harkita, jos jotain outoa ilmenee. Ei millään viitsisi ottaa pois paikaltaan pelkän mielenkiinnon vuoksi, koska hyvä osa jäähdytysnesteistä lirisee silloin konetilan puolelle. Sitä paitsi, hommaa mutkistaa nelinapaisuus, eli ei liene passiivinen. Tästä syystä kokeilu työllistäisi jonkun verran enemmän ja vaatisi ehkä enemmän taitoja kuin minulla onkaan.
kumma juttu kun 20-40 kilometrin ajolla pystyy tekemään suuriakin päätelmiä auton kulutuksista ja antureiden kunnosta, varsinkin kun puhutaan sentti- tai desilitrojen eroista sataselle. Taitaa t65:n olla pahasti sekaisin kun alkaa summamutikassa antureita tuolta pohjalta vaihtelemaan.
- t65
olosuhdelisä kirjoitti:
kumma juttu kun 20-40 kilometrin ajolla pystyy tekemään suuriakin päätelmiä auton kulutuksista ja antureiden kunnosta, varsinkin kun puhutaan sentti- tai desilitrojen eroista sataselle. Taitaa t65:n olla pahasti sekaisin kun alkaa summamutikassa antureita tuolta pohjalta vaihtelemaan.
Yritetään nyt vielä kerran selittää, arvoisa nimimerkki "olosuhdelisä"/"ingenjöördi"/"tilastotiedettä"/"ekonoomipolkija":
Jos vaivaudut yrittämään edellä keskustellun sisäistämistä, sinulle ilmenee, että anturin vaihtoa ehdotettiin ensisijaisesti korjaamaan ongelmat lämpimissä käynnistyksissä. Lisäksi todettiin, että moottorinohjauksen saamilla väärillä lämpötilatiedoilla voi olla merkityksensä polttoaineenkulutukseen, mikä käykin järkeen.
Anturin vaihto näyttää korjanneen lämpimänä käynnistyksen ongelmat. Olen nyt startannut lämpiminä kymmenisen kertaa ilman, että mitään ongelmia on ollut.
40 kilometriä en väittänytkään riittäväksi matkaksi, jotta voisin päätellä jotain pätevää polttoaineenkulutuksesta. Totesin vain, ettei korkeita kulutuksia sinä aikana ollut mitattu. Nyt on takana jo reilu 200 km. Toistaiseksi ei ole mitattu poikkeuksellisen korkeita lukemia, mutta en pidä vielä tätäkään lopullisena todistuksena siitä, että ongelma on poistunut. Edeltä käy ilmi, että korkeita kulutuksia mitattiin ajoittain, ei jatkuvasti. Myös lämpimänä käynnistymisen ongelmat ilmenivät ajoittain, joten vaikuttaa edelleen hyvinkin mahdolliselta, että ongelmat liittyvät/liittyivät tavalla tai toisella toisiinsa.
Pidän edelleen kiinni väitteestä, että minulla on kompetenssia todeta muutoksia autoni polttoaineenkulutuksessa. En ymmärrä, miksi tämä väite on sinulle kuin punainen vaate. Jos itse et siihen kykenekään, tai jos kulutus autossasi sinun ajamanasi vaihtelee reilusti ilman että osaat antaa sille selitystä, ei se tarkoittane, että minä en voi olla oman autoni polttoaineenkulutuksesta ja sen syistä hyvin perillä.
- t65
Loppuraportti, toivottavasti. Asioita on taas pitänyt oppia kantapään kautta, joten katson aiheelliseksi kirjata tänne viimeiset vaiheet opiksi muille.
23.4. kerroin vaihtaneeni lämpötila-anturin. Tämä korjasikin lämpimän käynnistyksen hehkuvian. Oletukseksi jäi, että myös polttoainepuolen ongelmat korjautuivat samalla.
Ajoa tuli sitten muutaman viikon ajan melko kitsaasti, sekin luonteeltaan nurkka-ajoa, josta ei voi tehdä aivan lopullisia päätelmiä kulutuksen muutoksista. Polttoainetta kului välillä enemmän, välillä vähemmän. Aikaa päälle huomiotani alkoivat kiinnittää jälleen silloin tällöin kirjautuvat korkeat lukemat. Ensin niitä koetti selittää olosuhteilla, mutta pitkän päälle se oli vain itsensä huijaamista; ongelma oli edelleen olemassa. Viimeinen niitti oli, kun ajoin erään tutun muutaman kymmenen kilometrin etapin ensin keskikulutuksella 5,0 l/100 km, ja paria päivää myöhemmin käytännössä vastaavissa oloissa 6,0 l/100 km.
Ratkaisu oli kuitenkin lähempänä kuin osasin odottaa. Veikkailin jo aiemmin päällä laahaavaa jarrua yhdeksi mahdolliseksi kulutuksen nostajaksi, mutta en löytänyt syytä epäillä tätä. Satuin kuitenkin tarkastamaan rengaspaineet tuon em. korkean kulutuksen reissun jälkeen, siis noin vartin kuluttua ajosta tultuani. Huomasin kevytmetallivanteista yhden hohkaavan lämpöä, vaikka toiset olivat viileitä. Tunnustelin vielä jarrulevyjä ja hohkaavan vanteen alla oli levy niin lämpimänä, että melkein poltin näppini. Muut levyt olivat viileitä. Kuumasta levystä tarttui lisäksi sormiini tummaa pölyä.
Eli homma selvä, jarru laahaa päällä ajoittain, ei kuitenkaan jatkuvasti. Opin nopeasti tempun, jolla laahaava jarru vapautuu melko hyvällä todennäköisyydellä. Viikonloppuna otin jarrusatulan paikaltaan ja koetin nöyrrytellä sitä hieman. Se oli melko jäykässä ja takkuisessa kunnossa, mutta parani jonkin verran. Voipi silti olla, että joudun syventymään asiaan vielä lisää myöhemmin kesällä, koska jarru tuntuu edelleen taipuvaiselta jäämään jonkin verran laahaavaksi. No, kesällä on edessä etujarrulevyjen uusiminen, pitänee silloin harkita myös ko. takajarrun sielunelämään syventymistä.
Jarrun metkut opittuani ehdin jo kellottaa reippaasti alle 5 litran lukemia sataselle pitkähköillä matkoilla. Pidän nyt ongelmaa selvitettynä, mutta en välttämättä ratkaistuna ennen kuin laahaava takajarru on lopullisesti sepitetty. - Ters
Asiahan tuolla on selvä. Satula irti ja sitoo vaikka jouseen ettei letku lahoa käsiin, palat irti ja liukutappeja herkistelemään jarrurasvan avulla(ei kuparirasvoja vaseliineja yms, tekevät temppuja kumille). Puukalikkaa tms väliin ettei poljinta painaessa mäntä lennä pihalle tai liian pitkälle ettei enää takaisin sisälle saa puristettua, hieman vaikka mahd ruosteita raapii vielä männän ympäriltä pois. Lopuksi huolellinen rasvanpoisto kitkapinnoilta, sillä se selvinneen.
Kannattaa tosin kulutuspinta mitata tai edes silmämääräisesti verrata toiseen puoleen, laahaaminen kun voi äkkiä syödä paljon pahempaan kuntoon että joutuu mahdollisesti jopa uusimaan koko akselin palat ja pahimmillaan levyt.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614448KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1533303Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?572602Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492564- 1122335
- 241903
- 241691
- 301636
- 1691550
- 361275