Arkkitehtuurin 100 op:n väylä??

mimakru

Etsiskelin tässä yksi päivä tietoa arkkitehtikoulutuksesta Suomessa ja tuli vastaan Tampereen Teknillisen Yo:n avoimen yliopiston sivuilla tollanen kun 100 opintopisteen väylä arkkitehtuurin koulutusohjelmaan. Sattuuko kenelläkään näillä sivuilla olemaan kokemusta tosta 100 op:n väylästä? Sivuilla sanotaan, että täytyisi olla työ- tai opiskelukokemusta joltain arkkitehtuuria sivuavalta alalta. Itse olen ollut äitini rakennusinsinööritoimistossa töissä rakennuspiirtäjänä nyt vuoden ja lisäksi sitä ennen silloin tällöin mittausapulaisena, niin mietin, että onkohan siinä riittävästi kokemusta että pääsis tonne väylälle? Itse pääsykokeiden kautta tuntuu, etten kyllä uskaltaisi hakea kun ne kuulostaa niin vaativilta, mutta tollanen väylä vois olla aika kiva. Tosin tossa mainitaan, että täytyy saada painotettu keskiarvo 4/5 että pääsee tutkinto-opiskelijaksi. Kuinka vaikeaa noin hyvä keskiarvo on saada, osaisko joku sanoa?

Oon nyt tässä mietiskellyt jo jonkin aikaa, että mitä haluaisin tehdä elämälläni kun jonkinlainen koulutus pitäis kyllä hankkia, että ois sitten vähän parempi palkkakin. Oon nyt hakemassa aika moneen eri paikkaan yliopistossa, amk:ssa ja amiksessakin, yo-pohjalta siis, ja ajattelin, että teen valinnan vasta sitten kun se aika tulee, jos nyt noihin mihinkään ees pääsen. Mutta tällä työkokemuksella mitä mulla nyt on kertynyt tältä rakennusalalta niin vaikuttaa aika mukavalta työltä, ja kun vielä pääsis itse suunnittelemaan rakennuksia niin olis kyllä aika hienoa jättää jälkensä tähän maailmaan sillä tavoin. Sen takia toi 100 op:n väylä alko hieman houkuttaa...

6

3160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääkallolakko

      Älä nyt tämän takia hautaa haaveitasi, mutta muutaman kommentin kuitenkin sanon. Ensinnäkin tuo 4/5 keskiarvo on todella kova saavutus, varsinkin jos yrität saada nuo 100op "kohtuullisessa" ajassa kasaan. Kuitenkin suhteellinen asia, ihan niinkuin vaikka sekin, että kuinka helppo on saada vaikka yli 9:n keskiarvo lukiossa (riippuu opettajista, kurssien vaatimuksista, onko tenttejä vai ryhmätöitä vai miten arvosana määräytyy jne.). Mutta joka tapauksessa tuon opintopistemäärän kasaan saaminen vielä 4-5 arvosanoin on kyllä aika homma (ja vielä kun "taistelet" arvosanoista pääosin tutkinto-opiskelijoiden kanssa, eli he ovat vertailukohtasi).

      Hommassa on vielä tietenkin rahakysymys. Nuo opinnot tulevat kustantamaan vähimmilläänkin 1000e (siihen lisäksi esim. kurssimateriaalikuluja) ja opetus päiväopetusta=kokopäivätyöt eivät käytännössä oikein mahdollisia. Avoimen opiskelijana et myöskään ole oikeutettu opintotukiin yms.

    • mimakru

      No kylläpäs osasit masentaa tuolla kommentillasi. Joo, olen kyllä miettinyt tota opintotuki juttua. Mistä muuten tiedät, että ne opinnot tulee maksamaan 1000 euroa? Ja mun lukion keskiarvo oli jotain 8.8, että laskettaisko se ysiksi ja esim 3.5 neloseksi? Ja tuollahan muuten sanotaan, että kurssien suorittamisessa ei oo aikarajaa.

      • pääkallolakko

        1op=10e, eli perusmatikalla 100op=1000e ;) Tuo on ihan "valtakunnallinen", eli kaikissa avoimissa 1op=10e. Sen päälle voi tosiaan tulla vielä materiaalikuluja (esim. maikka voi periä vaikka 5-10e, jos printtaa kurssia varten nipun papereita opiskelijoille, mutta nämä lisäkustannukset yms. ilmoitetaan aina siellä ilmoittautumiskohdassa/maksuissa).

        Ei tosiaan ole mitään aikarajaa suorittamiseen, mutta olisihan se varmasti mukavampi päästä ihan tutkinto-opiskelijaksi, jolloin saa opiskella sitten ilmaiseksi saa opintotuet jne. Lähinnä ajattelin sitä, että koska opinnot ovat päiväsaikaan, voi olla vaikea löytää töitä ja jos ei töitä, niin ei juuri makseta vuokria ja opintomaksuja jne. (ja sitten taas ei oikein pysty kunnolla olemaan työttömänä/avoimen opiskelijana työkkärinkään listoilla, kun sieltä tulee sitten passituksia kaikenlaisiin koulutuksiin jne. ettei niilläkään tuilla oikein onnistu tuo avoimessa opiskelu). Että siinä suhteessa olisi kyllä varmasti kivempi päästä suhteellisen nopeasti kiinni siihen opinahjoon, eikä keräillä niitä opintopisteitä useiden vuosien ajan.

        Tuonnehan voi mielestäni hakea samana vuonna sekä väylän kautta että pääsykokeiden kautta. Jos siis et tälle vuodelle ehtinyt hakemaan pääsykokeiden kautta, niin suosittelisin että otat syksyllä ja keväällä opintoja avoimessa (niin paljon kuin pystyt/kykenet maksamaan jne.) ja sitten haet päävalinnan/pääsykokeiden kautta ensi keväänä. Jos et ekalla kerralla pääse, niin jatkat avoimessa. Jos taas pääset, niin saat jo suoritetut opinnot hyväksiluettua suoraan tutkintoosi (ja silloin ei haittaa, vaikka kaikista kursseista olisi vaikka vain 1, pääasia että kurssit on suorittanut hyväksytysti).

        Älä heitä kirvestä kaivoon, tarkoitukseni oli vain tarjota vähän toistakin näkökulmaa asioihin :) Itse olen ollut sekä tutkinto-opiskelijana yliopistossa (että ammattikorkeassakin) ja sen lisäksi lukion jälkeen välivuotena kokeillut myös avoimen yliopiston opintoja (tosin en koskaan pyrkinyt väylän kautta, koska opintoja olisi pitänyt saada lähemmäs 80op, ja ekana vuonna pystyi käytännössä suorittamaan vain perusopinnot 25op). Myöhemmin pääsin samalle linjalle kuitenkin tutkinto-opiskelijaksi ja tosiaan sain kaikki opinnot hyväksiluettua, joten eivät menneet hukkaan ;)

        P.S. Huomaathan, että se keskiarvon laskeminen ei mene ihan, että yhdestä kurssista 5 ja yhdestä 3, eli keskiarvo 4. Jos esim. saat arkkitehtuurin perusteista (12op) arvosanan 3 ja piirustuskurssista (2op) arvosanan 5, niin keskiarvo vasta 3,3. Eli kannattaa tosiaan panostaa noihin isoihin kursseihin enemmän (että ainakin niistä tulisi arvosanat 4-5), koska jos juuri joku 2op kurssista tulisi vaikka arvosana 1, niin sen pystyy vielä hyvin kompensoimaankin, jos sitten noista isoista kursseista tulee arvosanoja 4-5 ;)


      • mimakru
        pääkallolakko kirjoitti:

        1op=10e, eli perusmatikalla 100op=1000e ;) Tuo on ihan "valtakunnallinen", eli kaikissa avoimissa 1op=10e. Sen päälle voi tosiaan tulla vielä materiaalikuluja (esim. maikka voi periä vaikka 5-10e, jos printtaa kurssia varten nipun papereita opiskelijoille, mutta nämä lisäkustannukset yms. ilmoitetaan aina siellä ilmoittautumiskohdassa/maksuissa).

        Ei tosiaan ole mitään aikarajaa suorittamiseen, mutta olisihan se varmasti mukavampi päästä ihan tutkinto-opiskelijaksi, jolloin saa opiskella sitten ilmaiseksi saa opintotuet jne. Lähinnä ajattelin sitä, että koska opinnot ovat päiväsaikaan, voi olla vaikea löytää töitä ja jos ei töitä, niin ei juuri makseta vuokria ja opintomaksuja jne. (ja sitten taas ei oikein pysty kunnolla olemaan työttömänä/avoimen opiskelijana työkkärinkään listoilla, kun sieltä tulee sitten passituksia kaikenlaisiin koulutuksiin jne. ettei niilläkään tuilla oikein onnistu tuo avoimessa opiskelu). Että siinä suhteessa olisi kyllä varmasti kivempi päästä suhteellisen nopeasti kiinni siihen opinahjoon, eikä keräillä niitä opintopisteitä useiden vuosien ajan.

        Tuonnehan voi mielestäni hakea samana vuonna sekä väylän kautta että pääsykokeiden kautta. Jos siis et tälle vuodelle ehtinyt hakemaan pääsykokeiden kautta, niin suosittelisin että otat syksyllä ja keväällä opintoja avoimessa (niin paljon kuin pystyt/kykenet maksamaan jne.) ja sitten haet päävalinnan/pääsykokeiden kautta ensi keväänä. Jos et ekalla kerralla pääse, niin jatkat avoimessa. Jos taas pääset, niin saat jo suoritetut opinnot hyväksiluettua suoraan tutkintoosi (ja silloin ei haittaa, vaikka kaikista kursseista olisi vaikka vain 1, pääasia että kurssit on suorittanut hyväksytysti).

        Älä heitä kirvestä kaivoon, tarkoitukseni oli vain tarjota vähän toistakin näkökulmaa asioihin :) Itse olen ollut sekä tutkinto-opiskelijana yliopistossa (että ammattikorkeassakin) ja sen lisäksi lukion jälkeen välivuotena kokeillut myös avoimen yliopiston opintoja (tosin en koskaan pyrkinyt väylän kautta, koska opintoja olisi pitänyt saada lähemmäs 80op, ja ekana vuonna pystyi käytännössä suorittamaan vain perusopinnot 25op). Myöhemmin pääsin samalle linjalle kuitenkin tutkinto-opiskelijaksi ja tosiaan sain kaikki opinnot hyväksiluettua, joten eivät menneet hukkaan ;)

        P.S. Huomaathan, että se keskiarvon laskeminen ei mene ihan, että yhdestä kurssista 5 ja yhdestä 3, eli keskiarvo 4. Jos esim. saat arkkitehtuurin perusteista (12op) arvosanan 3 ja piirustuskurssista (2op) arvosanan 5, niin keskiarvo vasta 3,3. Eli kannattaa tosiaan panostaa noihin isoihin kursseihin enemmän (että ainakin niistä tulisi arvosanat 4-5), koska jos juuri joku 2op kurssista tulisi vaikka arvosana 1, niin sen pystyy vielä hyvin kompensoimaankin, jos sitten noista isoista kursseista tulee arvosanoja 4-5 ;)

        Joo, katos. En vaan aluksi huomannut että tuolla oppaassa lukee toi 1 op = 10 e. :) Mutta joo, oon mäkin kyllä noita asioita miettinyt. Voishan sitä tietty aina ensi vuonna yrittää ja sillä aikaa opiskella niin paljon kun ehtii avoimessa. Mitenköhän käytännössä onnistuis jos haluis vaikka olla puolet viikosta töissä ja puolet opiskella? Kärsisköhän opinnot tästä? Mulla on nimittäin siinä mielessä hyvä tilanne että pomo (=äitini) suostuisi tarjoamaan mulle hommia vaikka samalla opiskelisinkin. Ja vielä kun mun pitäisi sitten Turusta asti käydä Tampereella. Tulis ainakin paljon junamatkoja jotka vois hyödyntää opiskeluun.

        Ai onko se varmasti noin että noi kurssien laajuudet opintopisteissä otetaan huomioon keskiarvoa laskettaessa? Onko siinä nyt sitten järkeä...


      • pääkallolakko
        mimakru kirjoitti:

        Joo, katos. En vaan aluksi huomannut että tuolla oppaassa lukee toi 1 op = 10 e. :) Mutta joo, oon mäkin kyllä noita asioita miettinyt. Voishan sitä tietty aina ensi vuonna yrittää ja sillä aikaa opiskella niin paljon kun ehtii avoimessa. Mitenköhän käytännössä onnistuis jos haluis vaikka olla puolet viikosta töissä ja puolet opiskella? Kärsisköhän opinnot tästä? Mulla on nimittäin siinä mielessä hyvä tilanne että pomo (=äitini) suostuisi tarjoamaan mulle hommia vaikka samalla opiskelisinkin. Ja vielä kun mun pitäisi sitten Turusta asti käydä Tampereella. Tulis ainakin paljon junamatkoja jotka vois hyödyntää opiskeluun.

        Ai onko se varmasti noin että noi kurssien laajuudet opintopisteissä otetaan huomioon keskiarvoa laskettaessa? Onko siinä nyt sitten järkeä...

        Arkkariksi en ole itse opiskellut, joten en osaa sanoa hirveästi, että onko esim. luennoilla ja laskuharjoituksissa ym. kuinka pakollista istua (monilla aloilla riittää suunnilleen se, että käyt tentin suorittamassa ja saat siitä kurssimerkinnän, mutta toisinaan on lähes mahdotonta läpäistä sitä tenttiä, ellet ole käynyt esim. jossain laskuharjoituksissa tms.).

        Ja kyllä tuolla hakusivuilla lukee näin: "Väylän suorittamisella ei ole aikarajoja, mutta arkkitehtuurin koulutusohjelmaan pyrkivän on suoritettava 100 op vähintään painotetulla keskiarvolla 4/5 tullakseen hyväksytyksi tutkinto-opiskelijaksi" Ja painotettu keskiarvo siis tarkoittaa, että otetaan kurssien laajuus huomioon keskiarvoa laskettaessa (eli 1op:n kurssi arvosanalla 5 ja 10op arvosanalla 1 ei tarkoita, että keskiarvo olisi 3 (kahden kurssin keskiarvo) vaan 1,36 (11op:n keskiarvo)).

        Minulla ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa avoimesta väylästä, joten jos kiinnostusta riittää, niin siitä vaan :)


    • mimakru

      Joo, opinto-oppaassa sanottiin, että keskiarvon pitää olla vähintään 4,0. Damn. Mutta siinä tapauksessahan kolmasosa niistä voi olla kolmosiakin jos vähintään kolmasosa on vitosia ja loput nelosia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1083
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      750
    6. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    7. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      744
    8. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      740
    9. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    10. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      714
    Aihe