Tuolla jossain oli herkullista tuorejuustoa aamiaisella.
Sellainen puolen viilipurkin kokoinen kiekko.Oli niin herkullista että päätin aloittaa itse juuston teon.
Ohje kuuluis 2l punaista maitoo, 2,5 dl piimää ja hiukka suolaa ja siitäpä sit keitellään juusto kasaan...
Aion kokeilla
Juuston teko
36
739
Vastaukset
Liekkö tuo hyvää, kun ei siinä ole sokeria. Minä kyllä neuvoisin, että pane kahvikupillinen sokeria, niin maistuu paremmalle.(paremmalla tuulella pysyt, kun voit naama rentona kehua)
Tarvii kai siihen juoksetinta.- Anjaniina.
Katselin reseptejä, toisissa juoksutetaan piimä munaseoksella, toisiin lisätään hiukka juoksutinta.
Lähinnä kyse on varmaan kuinka täyteläistä juustosta haluan.
Taidan juoksuttaa maidon tuolla piima muna systeemillä.
Ja huomenna herkuttelen ;))) Anjaniina. kirjoitti:
Katselin reseptejä, toisissa juoksutetaan piimä munaseoksella, toisiin lisätään hiukka juoksutinta.
Lähinnä kyse on varmaan kuinka täyteläistä juustosta haluan.
Taidan juoksuttaa maidon tuolla piima muna systeemillä.
Ja huomenna herkuttelen ;)))Minä tällaisena itse kehuttuna kokkina sanon, että muista kiroilla, kun teet juustoa, onnistuu paremmin.
Kaikenlainen kiroilu leipomisessa ja ruuanlaitossa parantaa lopputulosta :).
Pane kuiten sokeria.- Anjaniina.
k-kotton kirjoitti:
Minä tällaisena itse kehuttuna kokkina sanon, että muista kiroilla, kun teet juustoa, onnistuu paremmin.
Kaikenlainen kiroilu leipomisessa ja ruuanlaitossa parantaa lopputulosta :).
Pane kuiten sokeria.Laitan sitä sokeria ihan pikkasen sun mieliksesi...
Joo, kyllä kai tällanen kotikokki saa yhden maidon juoksettumaan karmeella ilmeellä ja kirosanatulvalla.
Mietiskelin tuossa voisko sitä maustaa jotenkin, mitähän hedelmien mehut tekis siinä tekovaiheessa?
Tai sitten joku sulatettu suklaa.
Muuten pohdiskelin että joskus vois kokeillakin, muutenkin tulee tuota juustoa syötyä aika paljon.- Anjaniina.
Aloittasin noiden makujen laiton varovasti.
Lopputulos kun voi olla sellaista sössöä, ettei enää maistu.
Mutta mikä ettei, kun juusto on kylmää ja kiinteäksi saatua...vois joku hedelmänviipale maistua sen kans hyvinkin.
kakkuihinhan osa väestä käyttää noita juustoja kans.
- henrjii
Kaksilitraa punaista maitoa
Purkki kermaviiliä
Kolmetippaa juustonjuksutinta.
Kiehauta maito, ja lisää kermaviili
Sammuta levy, ja lisää juustonjuksutin, sekoittele, ota hera talteen,
paista hera kosaanilla, grillillä, tai takkatulella.- Anjaniina.
Joku paistaa valmiin juustonkin vielä, siveltyään sen kananmunalla?
Uunissa.
Paljos panet juoksutetta per litra?
- henrjii
Vain tippa
- Anjaniina.
Näin minäkin ohjeen näin, hyvä niin.Laitoin vielä massaan kaksi tippaakin ;)
Vaan nytpä se on hyvää yötä kaikille ;))
- Putkivalo
Olen tehnyt muutaman kerran, se on ihan helppoa. Senkun keittää kunnes juoksettuu, ja kauhoo valumaan kuten pasha. Kotijuustona sen saa ostaa kaupasta, ja onnekseni lapset tykkää ostetusta enemmän ;)) Ne kun tottuu johonkin tiettyyn makuun, se pitää aina olla samanlaista.
- Anjaniina.
Piti kaivella tää vanha viesti esiinkun sain Queso frescolle uuden ohjeen.
Kolme litraa pastoroimatonta maitoa ja 2 dl etikkaa.
Ainaoa pastöroimaton maito jonka kaupasta löysin on iskukuumennettu.
Sitä nyt kokeilin tuolla etikalla kokkaroittaa.
Juusto on valumassa ja vastais kyllä noin äkkiä maultaan sitä Azoreitten juustoa.
Saas nähdä joko mulla on kohta juusto syötäväks paahtoleivän kans. Mä yritin kerran. Tarkoitus oli että siitä olisi tullut sellainen juustoköntsä, mutta meni sen verta pilalle, että tuli sellaista kokkareista kuin pohjoispohjanmaan juhannuksena syötävää juustokeittoa. Ostan tästälähin kaupasta. Eipä silti se juhannusjuustokeitto oli hyvää...nälkäänsä ainakin. Ja rössipottu eturuuaksi.
- Rattus sp.
Kun saan aikaiseksi kysyä juuston valmistusohjeen ystäväni mieheltä, niin laitan sen myös sinulle jakoon. Oli muuten mielettömän hyvää ja maistui hyvin palak paneerissa. Saa nähdä, koska tässä innostuu kokkailemaan. Nyt tuntuu olevan niin paljon muita asioita edellä :).
- kätevä emäntä
Mää teen juuston Muurikin maidosta. Lisään aitoon maitoon vähän männäviikolla hapatettua viiliä juoksuttamaan ja mausteeksi savusuolaa, hittto kun tulee hyvää.
- Anjaniina.
Jospa saiskin kunnollista lehmänmaitoa suoraan navetalta...siitä se herkkujuusto tulis...
- ...
No en ole tehnyt ite juustoa.
Kotona kyllä tehtiin juustoa. Joop, leipäjuustoa ja juhannusjuustoa ja sitten sellaista kanelista juustoa. Siis vielä silloin, kun oli lehmiä. Ongelmana juustohommissa kuulemma kaupan maito, siinä ei oikein ole rasvaa riittävästi ja se on niin teollisesti käsiteltyä, että perinteet hiipuvat. Kaupan leipäjuusto ei muuten enää natise, ennen se natina oli nimenomaan merkki juuston laadukkuudesta.
Tossa näytti olleen juttua sokerista. No mun mielestä vähän kaikessa on joko liikaa sokeria, tahi sitten suolaa. Eniten tympii kaikenlaiset jugurtit ja piimät, hitto kaikki maistuu kuin lusikoisi sokeria pussista naamariin. Ja monet juustot taas aivan liian suolaisia.
Jotenkin tykästynyt maustamattomiin jukurtteihin ja kirnupiimään, paljon muuta hapanta ei enää nykyään kauasta saa. Ja siis kotiviiliin. Mutta juustojen kanssa ollut onkelmia. Hah, melkein mieluisinta raejuusto, vaikkei se edes maistu miltään.
Mun käsitys kotijuustoista kuitenkin on hyvä, niitä vaan ei oikein saa enää mistään. Vähän sama, kuin maalaisvoi, ei kaupasta saa kunnon maalaisvoita enää. Höh, ennen oli kirnut ja separaattorit joka talossa ja takuulla oli paksua voita.
Mnaa, pitää alkaa vääntämään sienikeittoa, sain siitakesieniä ison kassin varsin sopuhintaan torilta. Eestiläisiä. Rutkasti sipulia ja kermaa :D
=DW=- Anjaniina.
Minäkin palaisin mielelläni noihin kirnuvoihin ja kunnon rasvamaitoihin.
Saahan tuota täysmaitoa kaupasta, mut kun se on pastöroitua....
Kirnuvoita on aina joskus kaupoissa myynnissä, mut harvoin.
Siitakesienet ja kanttarellitkin olis herkkua...
Tääl ei ole kuin herkkutatteja...
- voe ihime
Perusta meijeri. Ai niin, sullahan on.
- Anjaniina.
Jo mullaon, mistä saatas sulle, kateellinen nainen.
Tiesitkö muuten että kauppiaan käytöksestä voi tehdä valituksen ;)
Sun ongelmas tuntuu olevan ettet kykenen hillitseen kiukkuas?
- SAS*
Sattumaa tämäkin, aloitin juuri juuston teon. Tulin tänne palstalle ja huomasin, että täällä keskustellaan aiheesta.
Teen juustoa kutun maidosta. Neljä litraa maitoa, lämmitetään käden lämpöiseksi, lisätään juoksutetta 1 teelusikallinen ja odotellaan, että hera erottuu maidosta.
Sitten kauhotaan juustokehään ja suolataan. Kumotaan isolle lautaselle ja se on siinä.
Aamulla leikataan siivuja leivän päälle ja syödään.
Kyllä juuston teko onnistuu mieheltäkin.
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317876
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455460- 594842
- 763547
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1533462Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162045Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322041- 311869
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹451748- 391697