Uima-altaan lämmittäminen ilmalämpöpumpulla

Vesqu

Ilmalämpöpumpun käyttäminen uima-altaan lämmittämiseen kuulostaa houkuttelevalta ratkaisulta.

Mutta mikä olisi oikea koko? Liian isoon on turha investoida mutta liian pieni on hukkaostos. Pumpun kokoon vaikuttaa tietysti ulkoilman lämpö, haluttu veden lämpö ja vesimäärä ja altaan eristys.

Itselläni on 10m3 allas. Ultimatemarketissa on kaksi mallia, 6000 ja 12000 (antoteho 6kW ja 12kW vastaavasti sopivissa olosuhteissa). Esitteiden mukaan 6000 riittäisi 20m3 altaalle, samanlaisia suosituksia olen nähnyt toisen valmistajan pikkupumpun yhteydessä. Vuoden päästä on myös altaan uusinta 15-20m3 kokoiseksi.

Onko kellään kokemuksia, mielipiteetkin kelpaavat :)

8

5036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uima-altaan lämmitys

      www.trendimport.fi tai www.allasmies.com

    • mkjv

      voiko uima-altaan ilmalämpöpumppu jäätyä talvella
      mikä sen pitäisi sulana

    • Ulti6000

      Moi,

      Mulla on tuo ultin6000
      Toiminut kuten pitää ja teho aikatarkkaan mitä lupaa...
      Voisin myydä tuon omani, jos kiinnostaa.
      Luonnollisesti koneen toiminnan ja tehon voi mitata käytössä meillä ennen ostamista!
      Olen asentamassa lämmönvaihdinta maalämpöön...

      Mkjv:lle uima-allas ilpo lasketasn tyhjäksi syksyllä ettei jäädy vesi sisään...

      • Maalämpö

        Tere ulti,6000
        Joko olet kytkenyt maalämpöön,ja miten toimii?lämmittääkö tarpeeksi allasta,ja mihin lämpöön vesi lämpenee?

        Onko vaikeakin proseduuri?
        Ps,samat mielessä.


      • Ulkoallas

        Moi,
        Missäpäin tuo mahdollisesti myytävänä oleva Ultin 6000 on? Olisin kiinnostunut ostamaan. Itse asustelen Helsingissä ja autolla pääsee muualle.

        Ilmoittele!


      • Ulti6000
        Ulkoallas kirjoitti:

        Moi,
        Missäpäin tuo mahdollisesti myytävänä oleva Ultin 6000 on? Olisin kiinnostunut ostamaan. Itse asustelen Helsingissä ja autolla pääsee muualle.

        Ilmoittele!

        Moi,

        Lämmönvaihdinasennus ei vielä täysin valmiina, mutta melkein...
        Ulti6000 majailee Maskussa.
        Tuletko katsomaan?


      • Ulkoallas
        Ulti6000 kirjoitti:

        Moi,

        Lämmönvaihdinasennus ei vielä täysin valmiina, mutta melkein...
        Ulti6000 majailee Maskussa.
        Tuletko katsomaan?

        Kyllähän sitä vois Maskussa tulla käymään. Jatketaanko keskustelua sähköpostilla. Laita viestiä kolumbukseen, normaalisti fi-päätteellä. Etu- ja sukunimen väliin pitää laittaa .j. jotta tulee viesti minulle.

        T:Tapio Koivu


    • Ulti6000

      Nyt pelittää myös maalämmöllä, tosin vielä ohjaus käsiajolla.
      Nykyisillä säädöillä n 2kW teho kun altaassa jo 37'C lämpöä.
      Tämän uuden asennuksen suurin syyhän on ultin tuottama max35'C joka on liian vähän.
      Pidän altaassa 35-38'C lämpöjä ulkolämmöstä riippuen.
      Allas on ns. SwimSpa poreallas.
      Tuon tehon pyrin rajoittamaan 2-4kW tienoille, jotta ei tupa jäähdy pakkasillakaan!
      Lämmänvaihtimen nimellisteho on 28kW
      Seuraavaksi teen tuohon automatiikan, pH mittaukset yms...
      Altaassa olevaan sähkölämmittimeen laitan ohituskytkimen, jotta tarvittaessa saan nopeasti lisätehoa tai jos jokin muu vika ilmenee...
      Ultillekkin löytynyt uusi allas, asennus siigen parinviikon päästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe